Eerste leerjaar B Welkom op de blog van juf Lindsay en alle kindjes van klas 1B!
28-03-2011
Jeugdboekenweek: op bezoek bij Tine Mortier
In de bieb van Avelgem ontmoetten we Tine Mortier. Ze vertelde over haar werk als schrijfster, en las 2 leuke boekjes van zichzelf voor. We konden ook heel veel vragen stellen, die ze met plezier beantwoordde.
Thema Kunstige beroepen: De papa van Britt is fotograaf en we mochten een bezoekje brengen aan zijn studio. Hij toonde ons een filmrolletje en oudere fototoestellen, hij vertelde en toonde hoe een filmrolletje werd ontwikkeld en hoeveel sneller het ging met de digitale fotografie.
We mochten ook zelf aan de slag: de ene keer waren we model voor de camera, de andere keer stonden we achter de camera en namen we zelf een foto. Het resultaat is een prachtige poster met alle kids van de klas erop, die nu hangt te schitteren in onze klas!
Thema Kunstige beroepen: De mama van Jasmine is kapster en kwam bij ons op bezoek. Ze bracht gel, lak, kammen, haarspelden, krultang, ... mee en we mochten daar zelf mee experimenteren. Ook de kinderen van klas 1A en klas 1C mochten genieten van de kunstige kapsels van kapster Els! Bedankt, we vonden het allen héél fijn!
We probeerden vandaag enkele kunstige beroepen uit. Via een doorschuifsysteem mocht iedereen 9 kunstige opdrachten uitvoeren.
1: Neem de micro en zing voor je vriend! (zanger(es)) 2: Zoek iemand of iets en neem er een foto van. (fotograaf) 3: Schrijf een verhaal samen met je vriend. (schrijver) 4: Bouw met de blokken een kunstig gebouw (architect) 5. Lees een verhaal en geniet van de bijhorende prenten. (auteur/illustrator) 6. Maak muziek met de muziekinstrumenten. (muzikant) 7. Luister naar de muziek en dans er op los. (danser(es)) 8. Maak een kunstwerk met verf. (schilder) 9. Duik in de verkleedkoffer, verkleed je en speel toneel als je gekozen personage. (acteur/actrice)
De foto's van opdracht 2, genomen door de kinderen, kan je hieronder bewonderen!
We leerden een telefoongesprek voeren. Hoe bel ik iemand op? Wat zeg ik bij het opnemen, waarom bel ik, wat vraag ik, hoe reageer ik, hoe sluit ik het gesprek af? Even oefenden met een vriend in een rustig hoekje... en daarna voorstellen aan de ganse groep!
We deden een aantal proefjes rond drijven en zinken. Eerst moesten de kinderen voorspellen of bepaalde voorwerpen in water gaan zinken of blijven drijven. Daarna konden ze zelf aan de slag met een vriendje. Dit mocht het water in: een muntstuk, een noot, een spons, een spijker, een pluim, een balletje, een paperclip, een kroonkurk, een slijper, een kurk, een steen, een blaadje.
We gingen vandaag op schattenjacht. Aan de hand van een plattegrond van de speelplaats, moesten de kids enkele letters verzamelen. De plaatsen waar deze letters verstopt waren, stonden op het plan aangeduid met kruisjes. Wie hield zijn plan juist? Wie kon zich oriënteren op het plan en vond alle verstopte letters? En vooral ... wat was de geheime boodschap?
De opa van Britt, opa Frans, kwam op 14 december langs om enkele liedjes uit de oude doos te spelen op zijn accordeon. Hij deed het fantastisch! Iedereen wiegde en klapte enthousiast mee. Om al een beetje in de kerstsfeer te komen speelde hij ook 'Jingle Bells', daar deden we een heuse 'Jingle Bells Dans' op!