Foto
Maurits Cornelis Escher (Leeuwarden, 17 juni 1898 – Laren, 27 maart 1972) was een Nederlandse kunstenaar die het meest bekend stond om zijn houtgravures en lithografieën, waarin hij over het algemeen speelde met wiskundige principes.
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Antwoord op vorige bericht
  • Analyseren van Escher' werk
  • Enkele van Escher' werkjes
  • Verwarrend
  • Eerste kennismaking
    Escher
    Een blog door Lennart De Taeye
    30-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Analyseren van Escher' werk
    Ik ben op zoek gegaan om meer te begrijpen van Escher z'n werk en om het meer te kunnen analyseren hoe hij het gemaakt heeft en zo en de verborgen elementen in zijn werk te ontdekken.






    Hierboven kun je het raster bekijken die Escher gebruikt heeft om onderstaande tekening te maken.
    Het is deze mathematische structuur die hij gebruikte om zo'n tekening te maken.



    Nu stel ik me nog de vraag wat de vervaagde cirkel in het midden is.
    Hiervoor ga ik verder het net afzoeken, hopelijk heb ik een antwoord gevonden op mijn vraag in mijn volgende bericht.

    30-10-2008 om 00:00 geschreven door Lennart  


    29-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele van Escher' werkjes
    Hier vind je enkele werkjes terug van Escher.Let ook op de eenvoud bij de laatste foto.








    29-10-2008 om 00:00 geschreven door Lennart  


    28-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwarrend
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na het zorgvuldiger bekijken van deze tekeningen, vind ik ze toch telkens verwarrend en ben ik uiteindelijk bezig met mijn hoofd er over te breken.
    Je merkt dat er iets niet klopt als je nader gaat kijken. Maar het vergt veel tijd om te achterhalen wat het precies is en meestal vind ik het niet, wat ik dan weer frustrerend vind. Dimensies, perspectief, fantasie en realiteit spelen hierbij een rol om Escher z'n werken beter te begrijpen.

    28-10-2008 om 00:00 geschreven door Lennart  


    26-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste kennismaking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag las ik wat meer over de artiest Escher, zijn leven die beknopt beschreven staat in zijn biografie, die je op het internet gemakkelijk terug vind op de officiële website van Escher. Ik had al eens vaag van de man gehoord, maar nooit iets concreet gezien van zijn werk of wat ik er mij moest bij voorstellen. De eerste keer dat ik op google ging gaan kijken naar de afbeeldingen van zijn werk zag ik niet meteen wat er zo speciaal aan zijn werk is, die tekeningen leken mij te kloppen, maar als ik dan eventjes dichter ging kijken klopte die tekening dan toch helemaal niet.

    Maurits ofwel Escher las ik was goed in stereometrie, een onderdeel van wiskunde. In wiskunde zelf was hij slecht, zoals alle overige vakken eigenlijk, Escher was niet zo'n goede leerling, bij stereometrie moet je beschikken over het vermogen om bepaalde dingen voor te stellen in je hoofd. Hier was Escher blijkbaar sterk in, wat hem ook goed van pas kwam in het maken van z'n tekeningen en andere werken.

     


    26-10-2008 om 00:00 geschreven door Lennart  




    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!