Zoek je informatie over of medespelers voor Catan? Dan ben je hier zeker aan het juiste adres! Welkom op de blog voor de echte Catan-liefhebber!
18-12-2006
Binnenkort op deze blog
Binnenkort op deze blog Onder dit rubriekje vind je wat informatie over wat ik nog wil veranderen aan deze blog. Ik wil graag rekening houden met jullie wensen en daarom kan je in de peiling onderaan links aanduiden welke nieuwigheden u het eerst wil zien op deze blog. Wel kan ik hieronder al een tipje van de luier oplichten over toekomstige nieuwigheden op deze blog die er zeker komen.
Rubriekje Catan-producten Een rubriekje over allerlei producten die te maken hebben met Catan. Het zal zowel gaan om spelelementen als om fanartikelen. De tekst hiervoor is bijna klaar, maar ik moet nog de nodige tijd vinden voor afbeeldingen te zoeken en aan te passen.
Spellen binnen Catan-reeks Er zijn
ook een aantal spellen die zich afspelen op het eiland Catan maar
helemaal anders werken dan de Kolonisten van Catan. Het gaat hier onder
andere om Candamir en Elasund, die (nog) niet in het Nederlands zijn
uitgegeven.
Aanpassen poll Ondertussen zijn een aantal nieuwe varianten op de markt gekomen, waaronder het Dobbelspel en de nieuwe uitbreiding Handelaars en Barbaren. De poll zal heropgestart worden en het zal dan ook mogelijk zijn op deze nieuwe varianten te stemmen. Rubriekje Waar kopen Een rubriekje met tips waar je het beste spellen uit de reeks Kolonisten van Catan kan kopen.
Heb je zelf nog suggesties? Stuur me een berichtje of plaats een reactie in het gastenboek. Alle suggesties zijn welkom!
05-11-2006
Het bordspel
Het rubriekje Het spel is nu opgesplitst in een rubriekje Het bordspel en Het kaartspel om de lengte van het bericht enigszins te beperken. Websites waar je online Catan kan spelen blijven alsnog staan onder Het bordspel, maar hier zal in de toekomst een afzonderlijk rubriekje voor worden toegevoegd.
De spellenreeks
Kolonisten van Catan omvat een aantal heel diverse spellen, maar
het basisprincipe is in feite altijd hetzelfde. De bedoeling van het
spel is om als eerste een bepaald aantal overwinningspunten te behalen.
Het exacte aantal hangt af van het spel dat gespeeld wordt. Om die
overwinningspunten te behalen moeten de spelers grondstoffen verzamelen
en deze grondstoffen dan inzetten om bv. dorpen en steden te bouwen.
De verschillende uitbreidingen en varianten van het bordspel worden hieronder beknopt besproken.
Beknopte uitleg van het basisspel Het
spelbord bestaat uit zeshoekige tegels die naast elkaar gelegd worden.
Elke tegel stelt een bepaald landschap voor. In het basisspel zijn er
zeven verschillende landschappen: akker, weiland, bos, heuvelland,
bergland, woestijn en zee. Alle tegels brengen grondstoffen op met
uitzondering van de zee en de woestijn.
Om
grondstoffen te verdienen moet een speler een dorp of een stad hebben
aan de tegel in kwestie en moet het getal van de getallenfiche die op de
tegel ligt met de dobbelstenen geworpen worden. Een dorp brengt 1
grondstof op, een stad 2 grondstoffen. Met die grondstoffen kunnen de
spelers wegen bouwen, dorpen en steden bouwen en hun dorpen en steden
ontwikkelen om
zo hun rijk uit te breiden.
Pas
op als je teveel grondstoffen opspaart! Als de zeven geworpen wordt,
wordt de rover actief. Iedereen die meer dan 7 grondstoffen heeft moet
dan de helft van zijn grondstoffen afgeven. Bovendien ontvangen steden
en dorpen aan het gebied waarop de rover staat geen grondstoffen meer
zolang de rover op dat gebied staat. Gelukkig kan de rover ook verzet
worden door een ridder uit te spelen.
De
bedoeling van het spel is om ter snelst een bepaald aantal
overwinningspunten behalen.
Overwinningspunten kan je behalen door dorpen en steden te bouwen, door
de langste handelsroute te aan te leggen, door de grootste riddermacht
samen te stellen en door stadsuitbreidingen te ontwikkelen.
Uitbreidingen van het basisspel Om deze uitbreidingen te spelen heb je ook het basisspel nodig.
Zeevaarders De
Kolonisten van Catan blijven in deze uitbreiding niet op hun
starteiland maar trekken de wijde wereld in op zoek naar nieuwe
eilanden om te koloniseren. De belangrijkste vernieuwing in deze
uitbreiding is het schip: spelers kunnen nu schepen bouwen om zich
over zeetegels voort te bewegen.
Ook
is er een nieuw landschap bijgekomen, namelijk de goudvloed. Heb je een
dorp aan de goudvloed en wordt het betreffende getal voor de goudvloed
gedobbeld, krijg je een grondstof naar keuze. Maar natuurlijk hebben
ook de slechterikken het op de zeevarende kolonisten gemunt. Daarom is
er nu naast de struikrover ook een zeerover, die spelers kan
bestelen en hen de weg over zee kan blokkeren.
Steden & Ridders De
belangrijkste vernieuwing in Steden en Ridders is de invoering van 3
nieuwe grondstoffen, namelijk munten, papier en linnen. Die
grondstoffen kan je echter alleen maar verdienen met je steden!
Bovendien is er een groot piratenleger op weg naar Catan. Bouw snel
voldoende ridders om de invasie af te slaan, anders verlies je een
van je steden!
En
steden zijn wel hele belangrijk in Steden en Ridders. Niet alleen kan
je nu steden uitbouwen tot een metropool of extra beveiligen met een
stadsmuur, je hebt ook steden nodig om ontwikkelingskaarten te
verdienen. En die nieuwe ontwikkelingskaarten zijn wel heel belangrijk
om de overwinning in de wacht te slepen...
Kooplieden en Barbaren De uitbreiding Kooplieden en Barbaren is in principe een verzameling van scenario's die je afzonderlijk, onderling of samen met de Zeevaarders en/of Steden en Ridders kan spelen. Deze nieuwe uitbreiding bevat veel nieuw materiaal, waaronder bruggen, ridders, goudstukken en nieuwsoortige landschapstegels.
De set bevat volgende scenario's:
De vriendelijke struikrover
Gebeurtenissen op Catan
De Havenmeester
Catan voor 2
De Vissers van Catan
De Rivieren van Catan
De Trektocht
De Barbarenoverval
Kooplieden en Barbaren
Mogelijks worden de regels van deze nieuwe uitbreiding in de toekomst toegevoegd onder het rubriekje Spelregels.
Scenario's voor het basisspel Om deze scenario's te spelen heb je het basisspel nodig, maar afhankelijk van het scenario kan je ook in combinatie met Zeevaarders of Steden en Ridders spelen.
Officiële Nederlandstalige scenario's Naast
de uitbreidingen bestaan er ook heel wat scenario's die enkele
extra elementen aan het spel toevoegen, maar ook niet veel meer. Een
aantal van deze scenario's zijn uitgebracht in België en Nederland door
999 games: - De Koloniën van Catan - De Specialisten van Catan - De Woestijnruiters van Catan - De Wonderen van Catan - Diamanten voor Catan - Het Grote Kanaal van Catan - De Vissers van Catan*
* Niet in de handel verkrijgbaar; enkel te verkrijgen door andere scenario's te verzamelen. Dit scenario zit wel in de nieuwe uitbreiding Handelaars en Barbaren, maar die is voorlopig nog niet in het Nederlands op de markt.
Onofficiële scenario's Daarnaast
kan je ook heel wat onofficiële scenario's vinden op het internet. Het
is echter onbegonnen werk om alle onofficiële scenario's op te sommen.
Daarom geef ik hieronder een aantal links naar sites waar je heel
wat onofficiële scenario's kan vinden.
Varianten van het basisspel Daarnaast
bestaan er ook varianten waarbij er met een vast spelbord gewerkt
wordt. Het basisprincipe bij deze varianten blijft hetzelfde, maar er
worden nieuwe spelelementen geïntroduceerd terwijl sommige
oorspronkelijke spelelementen verdwijnen. Het gaat met andere woorden
hier om varianten die volledig op zichzelf staan.
De Kolonisten van de Prehistorie Met
de Kolonisten van de Prehistorie gaan we enkele eeuwen terug in de tijd
om de verspreiding van de mens over de verschillende continenten mee te
maken. In tegenstelling met het basisspel wordt er gewerkt met een vast
spelbord. Daarnaast zijn de oorspronkelijke grondstoffen vervangen
door Vuurstenen, Knoken, Huiden en Vlees.
In
plaats van dorpen en steden en wegen wordt er in deze variant gespeeld
met stammen en nomaden. Ook de ontwikkelingskaarten zijn verdwenen en
vervangen door een systeem waarbij spelers zich in vier verschillende
gebieden moeten ontwikkelen, namelijk Voedsel, Jacht en Strijd, Constructie en Kleding.
Overwinningspunten
boek je niet alleen door stammen te bouwen maar ook door jezelf zo snel
mogelijk te ontwikkelen in één van de vier gebieden, door je volk
zoveel mogelijk te verspreiden over de hele wereld en door een zo groot
mogelijk aantal verkenningen uit te voeren. Maar pas op: die
verkenningen kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat een bepaalde
tegel geen grondstoffen meer opbrengt of laten je de neanderthaler
verplaatsen.
Samengevat is de Kolonisten van de
Prehistorie een aagenaam spel om te spelen. Het spel vertoont grote
gelijkenissen met het basisspel maar reikt een aantal interessante
nieuwe elementen aan. Een heel tof spel met veelzijdige
speeltaktieken!
De Kolonisten van Nürnberg In
het jaar 1999 bestond de stad Neurenberg 950 jaar. Ter gelegenheid
hiervan werd een speciaal nieuw Catan-bordspel op de markt gebracht dat
zich afspeelt in en rondom Neurenberg. Het spelbord bestaat uit twee
helften. De ene helft stelt de ommelanden van de stad voor, waar
grondstoffen verdiend worden. De andere helft stelt de stad Neurenberg
voor, waar met de gewonnen grondstoffen handwerkbedrijfjes mee kunnen
worden opgericht, die dan weer geld opbrengen.
Nieuw is dat er niet met dobbelstenen maar met kaartjes gewerkt wordt.
Die kaartjes bepalen niet alleen de opbrengst van grondstoffen maar
brengen altijd ook een gebeurtenis teweeg.
Een ander nieuw spelelement zijn de tolwegen. De speler met de meeste
tolbalken aan een weg mag tol heffen als een medespeler er een dorp aan
heeft staan. Het bezit van een tolweg levert ook handelsvoordeel in de
stad en aan het eind overwinningspunten op.
Spelers kunnen ook
helpen de stad te verdedigen door stukken stadsmuur of torens te kopen.
Dit wordt gewaardeerd met prestigefiches. Deze fiches heb je nodig om in
de raad van drie van Neurenberg te komen, wat afhankelijk van het
aantal fiches overwinningspunten oplevert.
De Kolonisten van Zarahemla De
Kolonisten van Zarahemla is een speciale Engelstalige uitgave van de
Kolonisten van Catan gebaseerd op het boek van Mormon, één van de
heilige boeken van de Mormonengemeenschap. De naam verwijst naar een
mythische stad. Het spelverloop is nagenoeg identiek als bij de
Kolonisten van Catan. De verschillen worden hieronder kort besproken.
Het verhaal speelt zich af in de jungle. Bijgevolg zijn de havens
vervangen door handelsposten. Daarnaast zijn de grondstoffen erts en
schaap respectievelijk vervangen door steen en water. Ook de bijhorende
landschappen zijn aangepast.
Verwijzend naar het boek van Moron noemt de struikrover nu Rover van
Gadianton en worden de ridders vervangen door Jeugdige Krijgers. Maar
voor de rest zijn de Rover van Gadianton en de Jeugdige Krijgers
identiek aan hun equivalenten uit het basisspel.
Bij de ontwikkelingskaarten verandert er heel wat. De directe
overwinningspunten zijn nu geen gebouwen meer maar namen van profeten
uit het boek van Moron. Ook de namen zijn veranderd: Monopolie noemt nu
Vooruitgang en uitvinding noemt nu Succesvolle Oogst. Enkel de kaart
Stratenbouw behoudt dezelfde naam.
Daarnaast zijn er ook twee nieuwe kaarten toegevoegd. De eerste kaart
noemt Liahona en verwijst naar een kompas in het Boek van Mormon. Met
deze kaart mag je het resultaat van de dobbelstenen vooraf bepalen.
Daarnaast heb je ook de kaart Tempelbouw, die je toelaat meteen 2
tempelstenen te bouwen.
Overwinningspunten worden op dezelfde manier behaald als in het
basisspel met één verschil. Naast Langste Handelsroute en Grootste
Leger (equivalent Grootste Riddermacht) kan je nu volgens hetzelfde
principe ook 2 extra punten winnen met de kaart Grootste Tempelbouwer.
Een tempelsteen kost een baksteen en een steen. De winnaar is de speler
die het eerst 12 overwinningspunten heeft.
Historische Scenario's I : Cheops en Alexander de Grote Deze
doos omvat eigenlijk twee verschillende scenario's, namelijk Cheops en
Alexander de Grote. In beide gevallen wordt er net als bij de
Kolonisten van de Prehistorie gewerkt met een vast spelbord.
Cheops In
Cheops stelt de kaart de Nijldelta voor. De spelers plaatsen hun
eerste drie nederzettingen aan de oevers van de Nijl, en hebben als
hoofddoel het helpen van de farao met het bouwen van zijn piramide.
Wie hieraan het meeste bijdraagt, krijgt drie bonuspunten.
Wie het minste geholpen heeft, krijgt twee strafpunten.
Het bouwen van de piramide kost een erts en een leem per stuk. Dit is nogal
problematisch, want de erts-vlakken liggen erg ver weg. Is de weg naar erts voor je afgesloten, dan zul je moeilijk winnen.
Alexander de Grote Het
bord stelt de historische route voor van Alexander de Grote van
Macedonië totPersepolis. De spelers beginnen zonder nederzettingen maar
met vijf willekeurige grondstoffen. Iedere beurt wordt de
Alexander-figuur een vak opgeschoven, waarna er voor de spelers iets te
doen is. Er kan een nederzetting gebouwd worden, of Alexander heeft een
probleem, zoals een veldslag of hongersnood.
Wie
de nederzetting mag bouwen of het probleem oplossen, wordt per opbod
bepaald. Bieden doe je met grondstoffen. Bij de bijzondere
gebeurtenissen vallen fiches te verdienen. Wie op het einde de
meeste fiches heeft krijgt vier bonuspunten, de nummers twee en drie
respectievelijk drie en twee bonuspunten. Het scenario eindigt als
iemand veertien punten heeft, of Alexander het einde van de route
bereikt.
Historische Scenario's II: Troje en De Grote Muur Deze
doos omvat eigenlijk twee verschillende scenario's, namelijk Torje en
De Grote Muur. In beide gevallen wordt er net als bij de
Kolonisten van de Prehistorie gewerkt met een vast spelbord.
Troje Spelers
kiezen in dit scenario partij voor één van de legendarische volken, de
Grieken of de Trojanen. Aan het begin van het spel krijgt elke speler
een geheime beslissingskaart die bepaalt of de speler voor Mykene
of Troje zal kampen.
Mykene heeft behoefte aan
hout voor schepen en hutten en aan graan voor proviand terwijl de
belegerde stad Troje erts en wol nodig heeft om nieuwe krijgers uit te
rusten. Wie grondstoffen afdraagt, ontvangt bovendien waardevolle
handelspunten. Die heb je dan weer nodig om handelsvloten te bouwen.
Hoe
succesvoller een stad is, des te meer overwinningspunten krijgen
spelers die voor deze stad spelen. Aan het einde zal die speler winnen,
die niet alleen met steden en dorpen zijn machtsbasis op het land
uitbreidt, maar die zich ook met schepen een machtspositie op zee weet
te veroveren.
De Grote Muur In dit scenario vervullen
de spelers de rol van Chinese heersers. Elke speler is
verantwoordelijk voor een bepaald gedeelte van de Chinese Muur. Hij
moet ervoor zorgen dat zijn gedeelte van de muur steeds hoog genoeg
is zodat de muur niet door het steppenvolk doorbroken wordt.
Als
de speler hierin faalt, krijgt hij strafpunten. Tegelijkertijd moet hij
ook zijn gebied verder uitbreiden om voldoende grondstoffen voor
de bouw van de muur te krijgen en zijn invloed te vergroten.
De val van Rome In
dit scenario wordt er gewerkt met een vast bord dat een landkaart
van Zuid-Europa van Spanje tot Italië voorstelt. De spelers beginnen
het spel niet met dorpen en wegen maar met een soldatenstam, een
ruiterstam en troswagens. In eerste instantie moeten de
verschillende stammen rondtrekken en steden plunderen om zo sterk
genoeg te worden om steden te veroveren.
Nieuw
is ook dat er maar drie landschappen meer zijn die grondstoffen
opleveren: bergland (erts), akkerland (graan) en weiland (paarden
en runderen). Indien een getal op een weilandfiche geworpen wordt,
moet de bovenste kaart genomen worden. De speler kan dus niet kiezen of
hij een paard of een rund krijgt. Daarnaast speelt ook geld in de Val van Rome een rol.
Net
zoals in het basisspel wint de persoon die het eerst 10
overwinnings-punten behaalt. Overwinningspunten kan je behalen
door steden te veroveren, maar ook door in elke provincie een stad te
bezitten, diplomaten in te zetten en ontwikkelingskaarten te spelen.
Anders dan in het basisspel wordt de ronde wel altijd nog uitgespeeld.
Is er nog iemand met 10 overwinningspunten op het einde van de ronde,
wint de speler met de grootste geldvoorraad.
Op
dit moment is het spel in het Nederlands reeds uit. Voor de mensen die
niet konden wachten en/of wat geld wilden uitspaarden en de Duitse
versie gekocht hebben heb ik onder dit blog de algemene regels toegevoegd onder het rubriekje
'Spelregels'.
Alternatieve versies van het basisspel Ten slotte bestaan er ook nog een aantal alternatieve versies van het basisspel.
Catan 3D Catan
3D omvat eigenlijk het basisspel en de uitbreiding Steden en Ridders in
een driedimensionele uitvoering. Alle steden, dorpen, wegen, figuren en
zelfs landschappen zijn driedimensionaal uitgewerkt. Bovendien wordt
alles in een mooie houten doos geleverd.
Nadeel is wel dat er geen uitbreiding Zeevaarders voor Catan 3D bestaat
en dat het spel een uitvoering is voor maximaal vier spelers. Niettemin
is het een unieke ervaring om eens de Kolonisten te spelen in deze
prachtige uitvoering!
Catan Paper&Pencil Catan
Paper&Pencil is in feite een vereenvoudigde papieren versie van het
basisspel dat uitgebracht werd ter gelegenheid van het tienjarig
bestaan van de Kolonisten van Catan in samenwerking met de Duitse
pizzaketen HalloPizza.
Deze versie wordt gespeeld op vooraf gedrukte papieren speelvelden die
online beschikbaar zijn. Ook de bijhorende papieren grondstofkaartjes
en roverfiguur kan je gewoon van het internet downloaden. Het enige
waar je zelf voor moet zorgen is een paar dobbelstenen.
Steden en dorpen duid je aan door cirkels en kruisen te plaatsen op de
kruispunten van de landschappen. Wegen leg je vast door een lijn tussen
twee kruispunten te trekken. Bij deze versie spelen er geen
ontwikkelingskaarten mee en zijn 8 overwinningspunten voldoende om het
spel te winnen.
Deze versie kan je gratis downloaden op de website van InfoCatan. Daar vind je een achttal speelvelden en het andere nodige materiaal.
Catan Mini-Editie De Kolonisten van Catan
Mini-Editie is in feite de reiseditie van het basisspel. Deze versie is
naast het Duits en Engels ook in het Nederlands beschikbaar. Het spel is kleiner gemaakt, maar
alles blijft overzichtelijk. Absoluut plaatsbesparend want de doos is
nauwelijks groter dan die van het kaartspel.
Dorpjes, stadjes en wegjes worden als het ware in het spelbord geprikt.
Zelfs als je met het bord schudt, blijft alles mooi zitten. Alleen de
struikrover kan niet in het spelbord geprikt worden, dus moet je wel
oppassen dat je die niet verliest.
Wel zijn er geen uitbreidingen beschikbaar en kan je maar met maximum vier personen de reiseditie spelen.
De Kinderen van Catan De
Kinderen van Catan is eigenlijk een alternatieve versie van het
basisspel speciaal voor kinderen. Bij de Kinderen van Catan draait het
om 4 kinderen, hun karretje en de opbouw van een dorp om het hele jaar
in te kunnen leven. Het bord bestaat feitelijk uit een
draaischijf met aan de buitenkant ruimte voor de houten grondstoffen.
Op de schijf staan dan de 4 kinderen van catan en in het midden is er
ruimte voorzien om het dorp te bouwen.
Iedere deelnemer heeft een eigen poppetje en een bijhorend karretje.
Daarnaast krijgt elke speler een zelfde aantal gebouwen. Elk karretje
biedt plaats voor een grondstof hout, graan en steen. Door met de
dobbelsteen te gooien draait de schijf met de karretjes langs de
verschillende grondstoffen. Staat een karretje stil voor een grondstof
die nog niet in het karretje zit, dan mag de speler die inladen.
Als iemands karretje vol is, worden de grondstoffen weer terug gezet op
het bord en mag er een gebouw in het centrum van het bord geplaatst
worden. Zodra iemand al zijn eigen gebouwen heeft gebouwd, mag hij of
zij proberen het laatste gebouw neer te zetten. Degene die dat gelukt
is, heeft het spel gewonnen.
Het spel duurt ongeveer een kwartier en is vanaf 4 jaar goed te spelen.
Kinderen vanaf ongeveer 7 à 8 jaar zullen er na een paar keer niet
zoveel uitdaging meer in zien, omdat het speel geen hoge
moeilijkheidsgraad kent. Niettemin is 'de Kinderen van Catan' over het
algemeen een uitstekend spel voor jonge kinderen.
Gebeurtenissen op Catan Gebeurtenissen
op Catan is een alternatieve versie van het basisspel waarbij de
dobbelstenen van het spelbord verbannen worden en door kaartjes
vervangen worden met dezelfde normale verdeling als bij de
dobbelstenen.
Bovendien geven de meeste kaartjes niet alleen de grondstoffenopbrengst
maar ook een gebeurtenis aan. Zo kan je extra grondstoffen verdienen of
kan de rover terug naar de woestijn geplaatst worden.
Voorlopig is het spel enkel in het Duits en het Engels op de markt
gebracht, maar de kaartjes kan je wel in PDF-formaat downloaden van de site van Kolonisten.nl via deze link.
Online Er
bestaan heel wat websites waar je gratis online de Kolonisten van
Catan kan spelen. Daarbij kan je kiezen voor het klassieke Catan
of voor een of andere alternatieve versie. Soms moet je wel eerst een
stuurprogramma neerladen. Een selectie uit deze websites vind je
hieronder:
Het rubriekje Het spel is nu opgesplitst in een rubriekje Het bordspel en Het kaartspel om de lengte van het bericht enigszins te beperken. Websites waar je online Catan kan spelen blijven alsnog staan onder Het bordspel, maar hier zal in de toekomst een afzonderlijk rubriekje voor worden toegevoegd. Het is de bedoeling dat er binnenkort meer uitleg toegevoegd wordt over
de verschillende uitbreidingen die er voor het kaarspel bestaan.
Beknopte uitleg van het basisspel Het
spelbord bestaat uit vierkantje kaartjes die naast elkaar gelegd
worden. In het begin beschikken beide spelers over twee dorpen die
grenzen aan zes landschappen. Meer bepaald gaat het om akkerland,
weiland, bos, heuvelland, bergland en goudvloed.
Alle landschappen brengen grondstoffen op wanneer het getal dat op
het landschapskaartje staat gedobbeld wordt.
In
het kaartspel wordt de grondstoffenopbrengst bovendien slechts door één
dobbelsteen bepaald. Daarnaast wordt elke beurt ook met de
gebeurtenissendobbelsteen geworpen. Hierdoor kan je bijvoorbeeld
grondstoffen winnen of verliezen.
De bedoeling van het spel
is om ter snelst een bepaald aantal overwinningspunten behalen. In dit
spel kan je punten verdienen met dorpen en steden, de grootste
riddermacht, het grootst aantal handelspunten en
stadsuitbreidingen. Het grote verschil met de basisversie van het
bordspel is dat stadsuitbreidingen in het kaartspel de sleutel tot
succes zijn. Bepaalde stadsuitbreidingen brengen direct
overwinningspunten op.
Uitbreidingen van het basisspel Om deze uitbreidingen te spelen heb je ook het basisspel nodig.
- Barbaren en Handelsheren - Handel en Wandel - Politiek en Intrige - Ridders en Kooplieden - Tovenaars en Draken - Wetenschap en Vooruitgang - Kunstenaars en Weldoeners *
* Voorlopig enkel in het Nederlands in een luxe opbergtin verschenen ter gelegenheid van tien jaar Catan.
Twee speelmogelijkheden
In principe biedt het spel twee
speelmogelijkheden, namelijk het gewoon spel en het toernooispel. Deze
twee mogelijkheden worden hieronder kort beschreven.
Gewoon spel
Bij een gewoon spel wordt er gespeeld met één exemplaar van het
basisspel en eventueel een of meerdere uitbreidingen. De stapels
waaruit de twee spelers kaarten kiezen zijn gemeenschappelijk, wat
betekent dat het soms erop aankomt je tegenstander te snel af te zijn
om een bepaalde kaart te hebben. Gespeelde kaarten komen op een
gemeenschappelijke aflegstapel.
Toernooispel
Bij een toernooispel wordt er gespeemd met twee exemplaren van het
basisspel. Elke speler stelt zijn eigen deck samen en beslist dus welke
kaarten hij in het spel wil gebruiken. Natuurlijk weet hij niet welke
kaarten de andere gekozen heeft. Zo kan de ene speler vooral kaarten
kiezen uit de uitbreiding Wetenschap en Vooruitgang terwijl de andere
speler misschien opteert voor kaarten uit Tovenaars en Draken.
Kaartspeltin
De kaartspeltin is een speciale uitvoering van het kaartspel dat op de markt gebracht werd ter ere van het tienjarig bestaan van de Kolonisten van Catan.
Naast het basisspel bevat deze tin de nieuwe uitbreiding Kunstenaars en Weldoeners, een overwinningspuntenteller en een gemodelleerde ridder- en molenfiguur. Bovendien biedt deze stevige blikken tin ruim plaats aan alle tot nog toe verschenen uitbreidingen.
Deze uitvoering is enkel in beperkte oplage verschenen. De puntenteller kan je momenteel nog niet afzonderlijk bestellen in België en Nederland, maar dat is wel mogelijk in Duitsland via de Catan-shop en daar kost de teller 2,50 euro.
Varianten Binnenkort wordt hier informatie toegevoegd over varianten van het kaartspel.
31-10-2006
Het spel op PC
Het spel op PC Het concept van De Kolonisten van Catan is zo'n hype dat verschillende spellen binnen de reeks ondertussen ook voor PC zijn uitgebracht.
Het bordspel In de PC-versie van het bordspel speel je tegen virtuele opponenten, tegen vrienden (via netwerk of op één pc), of tegen vrienden én virtuele tegenstanders. Het spel bevat acht personages met een eigen karakter en speelstijl en specifieke sterktes en zwaktes. Ieder personage heeft bovendien een eigen stem en een arsenaal van meer dan 1500 unieke zinnen.
Het spel oogt heel tof dankzij de mooie graphics en verloopt ook precies zoals een 'gewoon' potje Kolonisten van Catan. Bij de CD-Rom zit de Zeevaarders-uitbreiding inbegrepen. Je kunt natuurlijk ook het basisspel spelen, maar er staan tientallen interessante scenarioborden op het schijfje, waarvan Klaus Teuber zelf een aantal heeft ontworpen.
Het enige minpuntje is dat de vertalingen hier en daar wat mank lopen, maar het spelelement is uitstekend uitgewerkt, de graphics zijn prachtig en ook de muziek en de geluidseffecten mogen er wezen. Al met al is de PC-variant een prima alternatief voor het bordspel.
Het kaartspel Met de cdrom zijn zowel virtuele tegenstanders uit te dagen als opponenten van vlees en bloed via het internet. Bij de virtuele tegenstanders heb je acht personages met elk ene eigen strategie en drie moeilijkheidsniveaus. Het spel omvat het basisspel alsook alle tot nog toe in het Nederlands verschenen uitbreidingen.
Jammer genoeg zijn de graphics van het kaartspel enigszins verouderd en verloopt de gameplay ook niet 100% vlot. Zo verloopt het handelen relatief lastig en waarschuwt het programma je bij elke beurt wat je moet doen, ook al wil je dat zelf niet. Niettemin blijft het een leuk en aangenaam spel om te spelen.
Deze computerversie is zeker en vast een aanrader wanneer je geen bereidwillige partner vindt om het kaartspel mee te spelen. Ook is het interessant om kennis te maken met uitbreidingen die je zelf nog niet in je bezit hebt.
Opgepast:
Het Kaartspel kan niet online gespeeld worden aangezien er voor de nederlandse versie geen actieve server ter beschikking is.
Ruimteschip Catan Daarnaast is ook het spel Ruimteschepen van Catan op PC verschenen onder de naam Ruimteschip Catan. Ook hier kan je ervoor kiezen tegen menselijke of tegen virtuele tegenstanders te spelen. Bij het spel zijn twee trainingsmissies voorzien zodat je op het gemak met het spel vertrouwd kan raken.
Speltechnisch én grafisch gezien is het spel erg goed geslaagd. In tegenstelling tot de digitale versies van het bordpel en het kaartspel zijn ook de vertalingen van betere kwaliteit. Alleen ontbreken hier en daar de Nederlandse afbeeldingen, maar dat stoort het spel eigenlijk niet echt.
De omzetting in PC-spel is over het algemeen uitstekend geslaagd. Het spel biedt heel veel variatie en naarmate je meer speelt, wordt je er ook beter in. Zeker een aanrader!
Het spel kopen De drie hierboven beschreven spellen kun je alledrie afzonderlijk kopen, maar dat raden we iedereen ten stelligste af. Er is namelijk een Deluxe-editie op de markt verschenen die alle drie de spellen omvat. De prijs die producent Denda hiervoor vraagt op haar website bedraagt slechts 6,99.
Ook interessant om te weten is dat de PC-versie geregeld aangeboden wordt op veilingsites zoals eBay.
26-10-2006
Spelregels
Spelregels
Onder dit rubriekje vind je de spelregels voor een aantal varianten of
scenario's die niet in het Nederlands uitgegeven zijn of waarvan de
regels niet gemakkelijk op het internet te vinden zijn. Hierbij kan het gaan om een vertaling van de Duitse regels of de officiële Nederlandse spelregels.
De vertaling van de Duitse spelregels voor De Zeevaarders is af. Op dit moment ben ik wel nog bezig met de omzetting van de meegeleverde scenario's. Waarschijnlijk zal ik ook de vertalingen van een aantal officiële Duitse scenario's zoals De Grote Karavaan en De Grote Vloed later nog toevoegen.
Indien gewenst bezorg ik u graag een afdrukbare versie. Stuur me dan gewoon een mailtje en ik mail de regels in aangepast formaat naar u door.
De Zeevaarders
Dit deeltje omvat de vertaalde nieuwe Duitse handleiding bij De Zeevaarders en de meegeleverde scenario's. De vertaalde handleiding is interessant voor wie het spel in Duitsland gekocht heeft en voor wie beter wil begrijpen hoe het er in De Zeevaarders aan toe gaat vooraleer het spel te kopen. De vertaalde scenario's zijn ook erg interessant voor eigenaars van de Nederlandse versie omdat er een aantal scenario's bijzitten die niet bij de Nederlandse versie meegeleverd worden.
Spelregels
In essentie wordt het spel volgens de regels van het basisspel van De Kolonisten van Catan. Die regels worden aangevuld met de regels voor de Zeevaarders. Bij enkele scenarios zijn er ook een aantal speciale regels van toepassing die dan daar uitgelegd worden.
A) Materiaal en opbouw van een scenario
Voor alle scenarios heeft u een exemplaar van het basisspel van De Kolonisten van Catan nodig. Een precies overzicht van het benodigde spelmateriaal vindt u onder het kopje Materiaal. Natuurlijk heeft u ook de randdelen uit het basisspel nodig. Om het spelmateriaal goed uit elkaar te kunnen houden heeft het spelmateriaal van de Zeevaarders een andere achterkant.
Plaats de randdelen in elkaar zoals aangegeven op de bijhorende afbeelding. De 6 randdelen uit het basisspel worden met de onderkant naar boven gelegd aangezien op deze kant geen havens afgebeeld staan. Plaats de land- en zeetegels zoals aangegeven op de afbeelding binnen de randdelen. Op de landtegels legt u de op de afbeelding aangegeven getallenfiches. Voor de havens gebruikt u de kleine havenfiches uit de zeevaardersset. Ga daarbij als volgt te werk:
Voordat elk spel begint worden de voor het scenario in kwestie vereiste havenfiches verdekt gemengd;
Daarna wordt telkens de bovenste havenfiche in toevallige volgorde op het speelbord gelegd op de daarvoor voorziene plaatsen en vervolgens omgedraaid.
B) Schepen bouwen en inzetten 1. De bouw van schepen
Een schip kost 1 eenheid wol (zeilen) en 1 eenheid hout (romp). Schepen worden zoals wegen ingezet (schepen varen niet) maar kunnen in vergelijking met straten wel verplaatst worden. Een schip mag enkel op een grens tussen twee zeetegels (waterweg) of op een weg tussen een zeetegel en een landtegel (kust) zie afbeelding A.
Een gebouwd schip wordt als volgt ingezet:
aan een eigen dorp of stad (zie afbeelding A en B); en/of
aan een eigen schip (er mogen meerdere schepen na elkaar gebouwd worden) zoals te zien is in afbeelding C.
per waterweg (open zee) maximaal 1 schip
op een weg aan de kust ofwel 1 schip ofwel 1 straat.
Het is niet toegestaan om een schip aan een eigen straat of een straat aan een eigen schip aan te bouwen (zie afbeelding D). Na een straat kan enkel een schip gebouwd worden (of omgekeerd) indien de speler aan die straat eerst een dorp bouwt en pas dan aan dit dorp een straat bouwt.
2. De functie van schepen
Schepen hebben op zee dezelfde functie als straten over land:
Een schip verbindt 2 aangrenzende kruisingen met elkaar.
Meerdere schepen na elkaar (scheepslinie) verbinden landtegels die door water gescheiden zijn.
Wie met zijn scheepslinie vanuit een eigen dorp of stad opnieuw een landtegel bereikt, kan daar een nieuw dorp bouwen (afstandsregel respecteren!). Van daar uit kan hij dan via straten het hinterland ontdekken of per boot verder varen langs de kust of over zee.
Afbeelding E: Rood bereikt een nabij gelegen eiland en kan daar een nieuw dorp bouwen
3. De stichtingsfase
Wie tijdens de stichtingsfase een dorp aan de kust bouwt kan in plaats van een straat ook een schip aanbouwen. Dat kan vooral zinvol zijn indien de speler zo snel mogelijk in zee wil steken.
4. Het verplaatsen van schepen
Schepen kunnen verplaatst worden. Daarbij moeten de volgende regels in acht genomen worden:
Een scheepslinie die twee dorpen en/of steden verbindt, is een gesloten scheepslinie. Schepen in een gesloten scheepslinie mogen niet verplaatst worden. Zie afbeelding F.
Een scheepslinie die nog geen twee eigen dorpen/steden verbindt, is een open scheepslinie. Enkel uit een open scheepslinie mag eventueel het voorste schip verwijderd worden en dan op een andere plaats weer ingezet worden (overeenkomstig de toepasselijke regels). Zie afbeelding G.
De speler die aan de beurt is mag per ronde maximum 1 schip verplaatsen. Een schip mag echter niet verplaatst worden in dezelfde ronde waarin het gebouwd werd. Indien de speler meerdere mogelijkheden heeft (meerdere open scheepslinies of vrijstaande schepen), mag hij kiezen welk van zijn schepen hij verzet.
Open scheepslinie: Het voorste schip kan verwijderd worden voor zover het niet in dezelfde ronde gebouwd werd en kan overeenkomstig de regels op de waterwegen met de letter X geplaatst worden.
C) Schepen en straten 1. Langste handelsroute
Naast de straten worden nu ook de schepen meegeteld voor de langste handelsroute. De speler die de langste doorlopende verbinding van straten en schepen heeft, krijgt de kaart Langste Handelsoute. Opgepast: schepen zijn maar met straten verbonden als er een dorp of stad tussen staat.
Rood heeft de langste handelsroute: 4 schepen en 2 straten. Om een handelsroute van 8 elementen te hebben moet rood op de plaats van de witte pijl tussen straat en schip een dorp bouwen op de tegel met getallenfiche 12.
2. Ontwikkelingskaart Stratenbouw
Wie een ontwikkelingskaart Stratenbouw speelt, mag in plaats van 2 straten ook 2 schepen bouwen of 1 straat en 1 schip indien hij dat wil.
D) Catan-fiches
Catan-fiches spelen in de afzonderlijke scenarios een verschillende rol. Ze kunnen bijzondere overwinningspunten voorstellen, als markerings-fiches gebruikt worden of bij het optellen van resultaten van belang zijn.
E) De zeerover inzetten Bij deze set hoort ook een zwart vlot de zeerover! Afhankelijk van het scenario wordt enkel met de zeerover of met de struikrover en met de zeerover gespeeld.
Spel met de zeerover
De zeerover staat aan het begin van het spel op de zeetegel met de letter X. De zeerover wordt verplaatst wanneer een speler een zeven dobbelt of een ridderkaart speelt. De zeerover wordt in het midden van een zeetegel geplaatst en dus niet op een kruising. De speler die de zeerover verplaatst mag kiezen op welke zeetegel hij de zeerover zet. Dan mag deze speler:
Van een andere speler die minstens één schip op de rand van die tegel staan heeft een grondstofkaart stelen. Hebben meerdere spelers daar schepen staan, mag hij kiezen welke speler hij berooft.
Zolang de zeerover op een zeetegel staat mogen op de aangrenzende zeewegen (de zes kanten van deze zeetegel) geen schepen ingezet of verwijderd worden. Alle andere schepen worden niet door deze regel getroffen.
Spel met de zeerover en de struikrover
De struikrover start het spel op de in het scenario aangegeven plaats.
Indien een speler 7 werpt, kan hij kiezen of hij de zeerover of de struikrover verplaatst. Een van beide figuren moet hij verplaatsen.
De struikrover mag op een willekeurig eiland op een willekeurige landtegel geplaatst worden. Voor de rest zijn de regels van het basisspel van toepassing.
Wanneer een speler een ridderkaart speelt, mag hij kiezen of hij de zeerover of de struikrover verplaatst met inachtneming van bovenstaande regels.
F) Nieuw landschap: GOUDRIVIER Een nieuw element in het spel is het landschap goudrivier. Hier ontvangt men de nieuwe grondstof goud.
Deze nieuwe grondstof kan enkel als ruilmiddel gebruikt worden. Er zijn geen grondstofkaarten goud.
Indien het getal op een goudriviertegel geworpen wordt, ontvangt de speler in kwestie 1 grondstofkaart. De grondstofsoort mag hij zelf naar goeddunken kiezen.
Indien een speler een stad bouwt op deze tegel, ontvangt hij natuurlijk 2 grondstofkaarten. Dat mogen ook 2 verschillende kaarten zijn.
G) Einde van het spel
Het spel eindigt in de beurt waarin een speler het voor dat scenario benodigde aantal overwinningspunten bereikt. Om te winnen moet een speler aan de beurt zijn en over het vereiste aantal overwinningspunten beschikken.
Scenario's
Onder dit sukje vindt u de vertaalde Duitstalige scenario's. Het betreft hier de opstelling voor 3-4 spelers. Gelieve me een berichtje te sturen indien u interesse heeft voor de opstelling voor 5-6 spelers en dan kan ik u die ook bezorgen.
Klik op de naam van het scenario van uw keuze om daar de spelregels van te lezen.
Na een lange tocht hebben de kolonisten Catan bereikt en hun eerste dorpen gesticht. Er worden havens gebouwd en nieuwe, zeewaardige schepen ontwikkeld. Moedige kolonisten varen van daar uit de zee op. Het duurt niet lang of de eerste geruchten steken de kop op dat er zich niet zo ver van Catan op zee talrijke kleine eilanden bevinden. Op enkele van deze eilanden zou men zelfs goud gevonden hebben. Goud is ook op Catan een begeerd goed: schepen worden uitgerust en al snel varen schepen uit Catan de zee op om het goud op deze eilanden te vinden.
1.Materiaal
2.Voorbereiding
Het grote eiland (hoofdeiland) wordt overeenkomstig de regels van het basisspel opgebouwd. In de tabellen staat in de eerste rij het materiaal voor het hoofdeiland aangegeven en in de tweede rij het materiaal voor de kleine eilanden.
3.Aanvullende regels Stichtingsfase
Alle spelers stichten hun beide begindorpen en straten op het hoofdeiland overeenkomstig de regels van het basisspel. Indien een speler een dorp bouwt aan de kust, mag hij in plaats van een straat ook een schip aan het dorp bouwen en kan hij dus meteen gaan varen.
Zeerover / struikrover
Dit scenario wordt zowel met de zeerover als met de struikrover gespeeld. De struikrover start in de woestijn, de zeerover begint op het zeeveld met de letter X.
Bijzondere overwinningspunten
Voor elk eerste dorp dat een speler op een klein eiland bouwt, ontvangt hij een overwinningspunt (Catan-fiche) die hij onder dit dorp schuift. Bij dit eerste dorp speelt het geen rol of een andere speler op het eiland in kwestie al een dorp gebouwd heeft of niet.
Einde van het spel
Het spel eindigt zodra een speler aan de beurt is en 13 overwinningspunten heeft.
4. Variabele opbouw
Het hoofdeiland kan natuurlijk variabel opgebouwd worden. De omtrek van de kleine eilanden moet behouden blijven, maar binnen deze omtrekken kunnen de landschappen en getallenfiches naar believen herschikt worden.
De vier eilanden
Al snel ontwikkelen de Catanse stammen zich tot ervaren zeevaarders en op een dag wordt de verder in het westen gelegen eilandengroep bereikt die de naam Vier Eilanden draagt. Ook hier vinden de kolonisten vruchtbare akkers, malse weiden en rijke ertsmijnen. Al snel worden de eerste dorpen gebouwd. Maar eenmaal op de eilanden aangekomen krijgt de nieuwsgierigheid van de kolonisten spoedig de overhand: wat zou er op de andere eilanden te vinden zijn? En aangezien elke stam de ambitie heeft op elk van de vier eilanden aanwezig te zijn ontstaat spoedig een wedloop om de beperkte ruimte die er is om dorpen te bouwen op de nieuwe eilanden.
1.Materiaal
2.Voorbereiding
Het benodigde materiaal voor dit scenario staat in de beide tabellen aangegeven. Bouw het speelbord op en plaats vervolgens de havens vanuit een verdekte stapel op het spelbord.
3.Aanvullende regels Stichtingsfase
Alle spelers stichten hun beide begindorpen op de eilanden van hun keuze. Aldus heeft elke speler aan het begin van het spel 1 of 2 thuiseilanden. Alle andere eilanden zijn voor hem vreemde eilanden.
Zeerover / struikrover
Dit scenario wordt zowel met de zeerover als met de struikrover gespeeld. De zeerover begint op het zeeveld met de letter X. De struikrover start op een van de woestijnvelden.
Bijzondere overwinningspunten
Voor het allereerste dorp dat een speler op een voor hem vreemd eiland bouwt, ontvangt hij 1 extra overwinningspunt (Catan-fiche); in totaal is het dorp dus twee overwinningspunten waard.
Voor elk verdere eerste dorp dat een speler op een vreemd eiland bouwt, ontvangt hij 2 extra overwinningspunten (Catan-fiches).
Bij elk van deze eerste dorpen speelt het geen rol of een andere speler op het eiland in kwestie al een dorp gebouwd heeft of niet.
Voorbeeld: een speler heeft zijn beide dorpen op het eiland onderaan links gebouwd. Nu bereikt hij met zijn schepen het eiland linksboven. Hij bouwt op dit eiland een dorp en ontvangt 1 Catan-fiche, die hij onder het dorp steekt. Vanaf dit eiland bereikt hij dan het eiland rechtsboven. Sticht hij daar ook een dorp, dan krijgt hij voor dat dorp twee extra overwinningspunten (Catan-fiches).
Einde van het spel
Winnaar van het spel is de speler die aan de beurt is en 12 overwinningspunten behaald heeft.
4. Variabele opbouw
De omtrek van de vier eilanden mag niet veranderd worden. Wel kunnen binnen de omtrek van de eilanden de landschapstegels en getallenfiches naar believen herschikt worden. Let er wel op dat op bossen en weiland geen slechte getallenfiches liggen.
Het neveleiland
Andere zeevaarders uit Catan zijn met hun schepen naar het noordwesten gevaren en hebben een nieuw eiland ontdekt, dat ze het neveleiland noemen. Ten zuiden van het eiland strekt zich een mysterieuze zee uit die grotendeels door een dichte nevel aan het zicht onttrokken wordt. Dappere zeevaarders die zich in de nevelzee gewaagd hebben, verhalen over vruchtbare eilanden en een legendarisch el Dorado. Met een lust voor avontuur beladen de kolonisten hun schepen met proviand en plantgoed en varen uit naar de mysterieuze nevelzee.
1.Materiaal
2.Voorbereiding
Het grote eiland, de kleine goudeilanden en de zeetegels worden zoals afgebeeld opgebouwd. Het benodigde materiaal hiervoor staat aangegeven in de tabellen die aangeduid worden met Hoofdeiland en goudeilanden. De witte velden met een vraagteken blijven alsnog open liggen en worden pas verder in het spel ontdekt. De hiervoor benodigde landschapstegels en getallenfiches worden vermeld in de tabellen die aangeduid worden met Onbekende gebieden. Zowel de landschapstegels als de getallenfiches worden geschud en verdekt in een stapel naast het speelbord gelegd. Plaats vervolgens ook de havens vanuit een verdekte stapel op het spelbord.
3.Aanvullende regels Stichtingsfase
Alle spelers stichten hun eerste twee dorpen op het grote hoofdeiland. Opgepast: wie in de stichtingsfase een van zijn dorpen aan de kust bouwt, mag in plaats van een weg ook een schip aan dit dorp bouwen. Dat geldt natuurlijk enkel voor de kusten die naar andere eilanden leiden maar niet voor de kusten die zich aan de buitenkant van het spelbord bevinden.
Zeerover / struikrover
Dit scenario wordt zowel met de zeerover als met de struikrover gespeeld. De zeerover begint op het zeeveld met de letter X. De struikrover start op een van de goudrivieren.
Nieuwe gebieden ontdekken
Wanneer een speler een schip of een straat bouwt en daardoor een kruising bereikt waar er een tegel ontbreekt, mag hij de bovenste tegel van de verdekte stapel nemen en die op de open plaats leggen.
Indien het een landschap betreft, neemt de speler in kwestie ook de bovenste getallenfiche van de verdekte stapel en legt die op de landschapstegel. De speler ontvangt onmiddellijk 1 grondstof van dit landschap.
Op zeevelden worden er natuurlijk geen getallenfiches gelegd.
Einde van het spel
Winnaar van het spel is de speler die aan de beurt is en 12 overwinningspunten behaald heeft. In dit scenario zijn er geen bijkomende overwinningspunten te verdienen.
4. Variabele opbouw
De omtrek van het hoofdeiland mag niet veranderd worden. Wel kunnen de landschapsvelden en getallenfiches naar believen herschikt worden. De goudeilanden moeten echter onveranderd blijven.
Door de woestijn
Ver ten westen van Catan heeft men een nieuw, groot eiland ontdekt. Aangezien het eiland in het noorden door een woestijngordel in tweeën gedeeld wordt, hebben de kolonisten het eiland de naam Woestijneiland gegeven. Kort nadat men de eerste dorpen op het zuidelijk gedeelte van het eiland heeft gebouwd, hebben boodschappers in het noorden aan de andere kant van de woestijngordel ook vruchtbaar land ontdekt. Tegelijkertijd hebben schepen in het zuiden een aantal kleinere eilanden ontdekt waar goud en rijke ertslagen te vinden zijn. Wie zal nu waar als eerste nieuwe dorpen bouwen? De stoutmoedigste kolonisten kiezen de weg naar het noorden door de genadeloze woestijn; anderen proberen als eerste de eilanden in het zuiden te bereiken om daar dorpen op te richten en die tot bloeiende steden uit te bouwen.
1.Materiaal
2.Voorbereiding
Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven. Bouw dan het spelbord op en plaats de havens dan verdekt op de gemarkeerde plaatsen.
3.Aanvullende regels Stichtingsfase
Het eiland is door een woestijngordel verdeeld in een smalle landtong rechtsboven (wit omrand) en een groter hoofdeiland daaronder. Alle spelers moeten hun eerste twee dorpen bouwen op het grotere hoofdeiland en dus onder de woestijngordel. De kleine eilanden in het zuiden en de smalle strook land in het noorden worden als vreemde gebieden beschouwd.
Zeerover / struikrover
Dit scenario wordt zowel met de zeerover als met de struikrover gespeeld. De struikrover start in een van de woestijnvelden, de zeerover begint op het zeeveld met de letter X.
Bijzondere overwinningspunten
Voor elk eerste dorp dat een speler in een vreemd gebied bouwt (op een van de kleine eilanden of op de noordelijke landtong) krijgt hij een overwinningspunt dat onder dit dorp gelegd wordt. Hierbij is het niet van belang of andere spelers in dit gebied al een dorp gebouwd hebben of niet.
Einde van het spel
Winnaar van het spel is de speler die aan de beurt is en 12 overwinningspunten behaald heeft.
4. Variabele opbouw
De landschapstegels en de getallenfiches van het hoofdeiland (zonder de noordelijke landtong) kunnen naar believen herschikt worden. Ook de landschapstegels en getallenfiches van de vreemde gebieden (eilanden en landschapstegels ten noorden van de woestijngordel) kunnen naar believen herschikt worden. Wel mag er op de goudvelden geen getallenfiche 6 of 8 geplaatst worden.
De vergeten stam
Ver in het Zuiden hebben kolonisten een lang, smal eiland bereikt. Bij het verkennen van de omliggende wateren zijn de kolonisten op kleine, bewoonde eilanden gestoten. Bij de eerste contacten bleek dat de vreemdelingen een gelijkaardige taal spreken en dezelfde legendes kennen. Al snel wordt duidelijk dat het om de nakomelingen van een groep mensen gaat wier schip destijds hier vergaan is; een schip uit de vloot die eeuwen geleden voor de eerste maal Catan bereikte. Er is grote vreugde om het weerzien met de broeders uit Catan en de stam biedt de kolonisten hulp en geschenken aan.
1.Materiaal
2.Voorbereiding
- Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven. Bouw dan het spelbord op. Belangrijk: de kleine eilanden krijgen geen getallenfiche.
- Plaats de 8 Catan-fiches op de gemarkeerde kustlijnen.
- Plaats de 6 havens omgekeerd op de gemarkeerde plaatsen. Draai dan de havens om.
- Neem de vier bovenste kaarten van de stapel ontwikkelingskaarten en leg deze vier kaarten omgekeerd op de gemarkeerde plaatsen.
3.Aanvullende regels Stichtingsfase
De spelers stichten hun eerste twee dorpen en straten op het hoofdeiland zoals in het basisspel beschreven wordt. Indien een speler een dorp aan de kust bouwt, mag hij in plaats van een straat ook een schip bouwen. Op de kleine eilanden rond het hoofdeiland mag geen dorp gebouwd worden; deze eilanden brengen bijgevolg ook geen grondstoffen op.
Zeerover / struikrover
Dit scenario wordt zowel met de zeerover als met de struikrover gespeeld. De struikrover start in een van de woestijnvelden, de zeerover begint op het zeeveld met de letter X. Indien een zeven geworpen wordt, mag ofwel de struikrover of de zeerover verplaatst worden. De struikrover mag niet meer op de kleine eilanden geplaatst worden. Indien de struikrover zijn startveld verlaten heeft, mag hij daar later niet meer naar verplaatst worden.
Bijzondere overwinningspunten
Elke Catan-fiche die op een klein eiland ligt is 1 overwinningspunt waard. Indien een speler met zijn schepen een klein eiland bereikt en een schip bouwt langs een kustlijn waar er een fiche ligt, mag hij deze fiche opeisen en legt deze fiche voor zich uit. Wie te laat komt, krijgt niks.
Geschenken
De geschenken van de stam bestaan uit overwinningspunten (Catan-fiches), ontwikkelingskaarten en uit havens.
Ontwikkelingskaarten
Indien een speler een schip bouwt aan een kustlijn waar een ontwikkelingskaart ligt, mag hij deze kaart opeisen. Hij kan deze kaart inzetten zoals een normale ontwikkelingskaart. De gewoonlijke beperkingen blijven ook hier gelden (maximum 1 per beurt; pas verworven kaarten pas in de volgende beurt; overwinningspunten enkel tonen indien men daarmee het spel win).
Havens
Indien een speler een schip bouwt aan een kustlijn waar een haven ligt, mag hij deze haven opeisen. Bezit de speler reeds een vrij dorp aan de kust, dan moet hij die haven daar onmiddellijk neerleggen. Bezit hij geen vrij dorp aan de kust mag hij de haven bewaren totdat hij een dergelijk dorp bouwt. Per waterveld mag maar 1 haven gelegd worden en havens mogen ook niet aan elkaar grenzen.
Indien een speler een haven bouwt mag hij die meteen benutten, ook nog in dezelfde ronde.
Einde van het spel
Winnaar van het spel is de speler die aan de beurt is en 13 overwinningspunten behaald heeft.
4. Variabele opbouw
De landschapstegels en de getallenfiches van het hoofdeiland kunnen naar believen herschikt worden. Wel mogen op de landschapstegels rechts geen goede getalfiches liggen (geen 5,6,8 of 9).
Stoffen voor Catan
Op weg naar het Westen zijn de kolonisten op nog meer eilanden gestoten die door leden van de vergeten stam bewoond worden. Prachtige stoffen en oogstrelende gewaden trekken de aandacht van de kolonisten. De eilandbewoners zijn in de loop der eeuwen erg vaardig geworden in het maken van kleren. Aangezien de kledij van de nieuwkomers niet echt van hoge kwaliteit getuigt, komt er al snel een actieve ruilhandel tot stand omtrent de mooiste stoffen.
1.Materiaal
2.Voorbereiding
- Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven. Bouw dan het spelbord op. Plaats hierna de havens op het spelbord. Op de vier kleine eilanden worden telkens twee getallenfiches gelegd op de hierboven aangegeven kruispunten (elke getallenfiche stelt een dorp voor). Onder elk van de acht dorpen worden vijf Catan-fiches gelegd. De resterende 10 Catan-fiches worden als algemene voorraad naast het spelbord gelegd. In dit scenario stelt elke Catan-fiche een baal stof voor.
3.Aanvullende regels Stichtingsfase
De spelers stichten hun eerste twee dorpen en straten op de hoofdeilanden bovenaan en onderaan zoals in het basisspel beschreven wordt. Nadat de laatste speler een tweede dorp gebouwd heeft, mag elke speler in de richting van de wijzers van de klok en te beginnen met die laatste speler een derde dorp bouwen. Voor dit derde dorp ontvangen de spelers hun begingrondstoffen. Indien een speler een dorp aan de kust bouwt, mag hij in plaats van een straat ook een schip bouwen. Op de vier kleine eilanden in het midden (getallenfiche = dorp) wonen de leden van de vergeten stam. Op deze vier eilanden mogen de spelers geen dorpen bouwen.
De stofhandel
Zodra een speler een scheepslinie aangelegd heeft tussen een van zijn dorpen en een dorp van de vergeten stam (een kruispunt met een getallenfiche wordt bereikt), heeft hij een handelsverbinding met dit dorp.
De speler mag meteen 1 baal stof (fiche) van de voorraad van dit dorp nemen. Wanneer tijdens het verdere spelverloop het getal van dit dorp gedobbeld wordt, mag de speler nog een baal stof tot zich nemen.
Indien twee spelers met een dorp verbonden zijn en het getal van dat dorp geworpen wordt, ontvangen beide spelers 1 baal stof (fiche).
Indien de voorraad fiches van een dorp niet meer volstaat voor alle spelers die verbonden zijn met dat dorp, mogen de ontbrekende fiches uit de algemene voorraad genomen worden.
Indien het getal van een dorp geworpen wordt waarvan de voorraad fiches reeds op is, ontvangt geen enkele speler een fiche, ook niet uit de algemene voorraad.
Twee balen stof (fiches) zijn 1 overwinningspunt waard. Opgepast: halve punten tellen niet.
Schepen verplaatsen
Zodra een speler een scheepslinie aangelegd heeft tussen een van zijn dorpen en een dorp van de vergeten stam, wordt die scheepslinie als gesloten beschouwd. Dat betekent dat geen enkel schip uit deze scheepslinie nog verplaatst kan worden.
Zeerover / struikrover
Dit scenario wordt zowel met de struikrover als met de zeerover gespeeld. Aan het begin van het spel staat de struikrover op het akkerland met de 12. De struikrover mag de eilanden van de vergeten stam niet betreden. De zeerover begint op het zeeveld met de letter X. Indien een zeven geworpen wordt, gelden de normale regels met volgende uitzonderingen. Een speler mag pas de zeerover in plaats van de struikrover verplaatsen wanneer minstens één van zijn dorpen via een gesloten scheepslinie verbonden is met een dorp van de vergeten stam. Daarnaast mag de speler die de zeerover verplaatst heeft van een van de spelers die met een schip aan het zeeroverveld grenzen in plaats van een grondstof ook een Catan-fiche (baal stof) stelen.
Langste handelsroute
Er wordt niet met de langste handelsroute gespeeld. De grootste riddermacht speelt wel mee.
Einde van het spel
Het spel eindigt wanneer een speler aan de beurt is en 14 overwinningspunten behaald heeft of wanneer er zich in slechts drie dorpen van de vergeten stam nog fiches bevinden. In laatstgenoemd geval wint de speler met de meeste overwinningspunten. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste balen stof.
4. Variabele opbouw
De landschapstegels en de getallenfiches van de hoofdeilanden kunnen naar believen herschikt worden. Wel mogen de ligging en getallenchips van de vier kleine eilanden niet gewijzigd worden.
De Pirateneilanden
In het Noordwesten zijn piraten het eilandenrijk van de kolonisten binnengetrokken. De vreedzame Catanse handelsschepen worden binnen de kortste keren door de strijdlustige vrijbuiters tot zinken gebracht en de dorpen op het westelijke eiland veroverd. Na deze dorpen tot vestingen uitgebouwd te hebben, zetten ze hun rooftochten verder. Nu bedreigen ze het oostelijke eiland. Keer op keer overvallen ze met hun schepen de dorpen aan de kust en roven de waardevolle grondstoffen van de kolonisten. Om het drieste optreden van de piraten het hoofd te bieden en ze terug naar de open zee te jagen besluiten de kolonisten van Catan een oorlogsvloot te bouwen.
1.Materiaal
2.Voorbereiding
Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven. Bouw dan het spelbord op. Plaats hierna de havens vanuit een verdekte stapel op het spelbord. Opgepast: het weiland centraal onderaan krijgt geen getallenfiche en levert dus ook geen grondstoffen op. Hetzelfde geldt voor de heuvellanden op het westelijke eiland.
Aan de kust van het oostelijke eiland worden van elk speelkleur een dorp en een schip geplaatst zoals aangegeven op de afbeelding. Op het oostelijke eiland kunnen zoals gebruikelijk dorpen en steden gebouwd worden, alle andere eilanden zijn pirateneilanden.
Aan de kust van het westelijke eiland worden zoals afgebeeld vier piratenvestingen gebouwd. De piratenvestingen bestaan uit telkens 3 Catan-fiches die met de zwart/witte kant naar boven gestapeld worden. Op deze fiches wordt dan nog een dorp in het aangegeven kleur geplaatst.
Opmerking: indien er maar drie spelers zijn, wordt niet met wit gespeeld. De witte spelfiguren worden dus niet op het spelbord geplaatst. Bij drie spelers moeten ook de ontwikkelingskaarten die direct overwinningspunten opleveren uit de stapel ontwikkelingskaarten verwijderd worden. Bij vier spelers blijven de kaarten die overwinningspunten opleveren in de stapel maar tellen als ridderkaarten.
In dit scenario wordt niet met de langste handelsroute noch met de grootste riddermacht gespeeld.
3.Aanvullende regels Stichtingsfase
De spelers kiezen een kleur en stichten twee dorpen op het oostelijke eiland. Dit betekent dat iedereen meteen over drie dorpen beschikt!
Zeerover / Struikrover
De piratenvloot wordt voorgesteld door de zeeroverfiguur en begint op de zeetegel met de letter X. In dit scenario wordt niet met de struikrover gespeeld.
Schepen bouwen
Elke speler mag maar één scheepslinie bouwen. De scheepslinie begint in het dorp aan de kust van het oostelijke eiland en loopt via de in kleur aangeduide kruising naar de piratenvesting in de eigen kleur. De scheepslinie mag niet opgesplitst worden en mag niet verder lopen dan de piratenvesting. Een scheepslinie moet zodanig gebouwd worden dat de piratenvesting via de kortste weg bereikt wordt. Andere scheepslinies mogen niet geblokkeerd worden.
Oorlogsschepen
Wanneer een speler een ridderkaart (of bij vier spelers een kaart die een overwinningspunt waard is) speelt, mag hij het achterste normale schip van zijn scheepslinie tot een oorlogsschip omvormen. Hiervoor wordt het schip op zijn kant gelegd; de gespeelde ontwikkelingskaart wordt op een aflegstapel gelegd.
Opmerking: indien de stapel ontwikkelingskaarten op is, kunnen geen nieuwe ontwikkelingskaarten meer gekocht worden. De kaarten van de aflegstapel worden dus niet opnieuw gebruikt.
De Piratenvloot
De piratenvloot vaart rond beide woestijneilanden in de richting van de klok. Telkens wanneer een speler dobbelt, wordt eerst de piratenvloot verplaatst. Het aantal tegels dat de piratenvloot moet worden verplaatst wordt bepaald door de dobbelsteen met het kleinste aantal ogen. Indien beide dobbelstenen hetzelfde aantal ogen tellen, wordt de vloot dit aantal ogen verplaatst. Pas daarna ontvangen alle spelers hun grondstoffen.
Piratenoverval
Indien de piratenvloot terechtkomt op een zeetegel waaraan een dorp of stad grenst, wordt dit dorp of deze stad overvallen nog voordat de spelers hun grondstoffen ontvangen of bij een 7 eventuele overtollige grondstofkaarten afgeven.
De sterkte van de piraten wordt eveneens bepaald door de dobbelsteen met het kleinste aantal ogen;
De sterkte van de speler wiens dorp of stad wordt overvallen is gelijk aan zijn aantal oorlogsschepen;
Indien de piraat sterker is, verliest de speler 1 grondstofkaart en 1 bijkomende grondstofkaart voor elke stad die hij bezit. De kaarten worden door een willekeurige medespeler blind getrokken en daarna terug bij de voorraad gelegd;
Indien de speler sterker is, mag hij een grondstofkaart naar keuze nemen;
Indien beide partijen even sterk zijn, gebeurt er niets.
Bouw van een dorp op het pirateneiland
Zodra een speler de gemarkeerde kruising in zijn kleur op het pirateneiland bereikt, mag hij daar na betaling van de bouwkosten een dorp bouwen. Het is niet toegestaan op andere plaatsen op het pirateneiland een dorp te bouwen. Alle dorpen kunnen natuurlijk wel tot stad uitgebouwd worden.
Opmerking: de bouw van dit dorp kan ook nadelig zijn aangezien het risico verhoogt dat de piraten een dorp aan de kust van de speler overvallen.
7 dobbelen
In dit scenario wordt er niet met de struikrover gespeeld. Niettemin verliezen alle spelers die meer dan zeven grondstoffen hebben de helft van hun kaarten indien de zeven gedobbeld wordt. Daarnaast mag de speler die de zeven dobbelt bij een speler van zijn keuze een grondstofkaart stelen.
Veroveren van de piratenvesting
Zodra een speler met zijn scheepslinie de piratenvesting van zijn kleur bereikt en op die manier de scheepslinie tussen de piratenvesting en zijn startdorp gesloten heeft, kan de speler de piratenvesting aanvallen.
De speler bepaalt met een dobbelsteen de sterkte van de piratenvesting.
Indien het aantal oorlogsschepen in zijn scheepslinie groter is dan het geworpen aantal ogen, heeft de speler gewonnen en mag hij een van de fiches onder de piratenvesting nemen;
Indien het aantal oorlogsschepen in zijn scheepslinie kleiner is, verliest hij de strijd en moet hij zijn twee voorste schepen verwijderen;
Indien beide aantallen gelijk zijn, verliest de speler zijn voorste schip.
Na een gevecht is de beurt van de speler beëindigd. Het is dus niet mogelijk om in dezelfde beurt een piratenvesting meerdere keren aan te vallen. Indien de speler de strijd verloren heeft of de strijd onbeslist was, moet hij in zijn volgende beurt opnieuw 1 of 2 schepen bouwen om de piratenvesting te kunnen aanvallen.
Wanneer een speler de laatste fiche onder de piratenvesting in handen krijgt, heeft de speler de piraten verdreven en heeft hij het dorp heroverd. Van nu af aan krijgt de speler de grondstofopbrengsten van de aangrenzende landschappen voor dat dorp (alsook het overwinningspunt van dit dorp).
Einde van het spel
Een speler wint het spel wanneer:
hij de piratenvesting in zijn kleur veroverd heeft;
en
minstens tien overwinningspunten behaald heeft.
Indien alle piratenvestingen veroverd worden vooraleer een speler tien overwinningspunten behaald heeft, wordt de piratenvloot van het spelbord verwijderd.
4. Variabele opbouw
Dit scenario biedt met de huidige opbouw alle spelers dezelfde kansen en mogelijkheden.
Daarom wordt aangeraden om de opbouw niet te veranderen.
Nadat de kolonisten de piraten definitief verslaan hebben, begint een periode van voorspoed en vrede op de Catanse eilanden . Daarom besluiten de verschillende stammen om voor de roem van Catan op de onlangs ontdekte noordelijke eilandengroep grootse bouwwerken op te richten. Al snel ontstaat een heuse wedloop. Wie bouwt als eerste een wonder op Catan?
1.Materiaal
2.Voorbereiding
Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven. Bouw dan het spelbord op en plaats dan vanuit een verdekte stapel de havens op het spelbord. Kopieer de wonderkaarten en knip ze uit met een schaar. De regels voor de wonderkaarten worden hieronder verduidelijkt.
3.Aanvullende regels Stichtingsfase
In de stichtingsfase mogen op de kruispunten met de gekleurde vierkanten en de rode uitroeptekens geen dorpen gebouwd worden.
Elke speler ontvangt aan het begin van het spel 1 Catan-fiche;
De wonderkaarten worden naast het spelbord gelegd.
Bovendien geldt: sticht een speler in de loop van het spel een dorp op een klein eiland, ontvangt hij 1 Catan-fiche, die 1 overwinningspunt waard is. Het punt wordt onder het dorp in kwestie gelegd.
Bouw van de Wonderen van Catan
Wie als eerste met de bouw van een wonder begint, mag uit alle vijf wonderen kiezen. De andere spelers moeten genoegen nemen met de wonderen die nog overblijven.
Een speler kan pas een wonder beginnen bouwen wanneer hij aan de voorwaarde van dat wonder voldaan heeft (zie wonderkaarten). Zo kan een speler bijvoorbeeld slechts met de bouw van de kolos beginnen wanneer hij een havenstad heeft en een handelsroute van minstens vijf aaneengesloten straten of schepen.
Indien een speler aan de voorwaarde van een wonder voldaan heeft, legt hij een van zijn schepen op de wonderkaart in kwestie, bij voorkeur onder de grondstofkosten. Nu moet hij ook dit wonder bouwen.
Elk wonder wordt in vier fasen gebouwd. Voor elke fase moeten de vijf op de wonderkaart aangegeven grondstoffen betaald worden.
Zodra een speler de grondstoffen voor de eerste fase van zijn wereldwonder betaald heeft, plaatst hij de Catan-fiche die hij aan het begin van het spel gekregen heeft op de wonderkaart op het veld met nummer 1. Wanneer hij de tweede fase gebouwd heeft, schuift hij de fiche op het veld met nummer 2 enz.
Indien een speler over voldoende grondstoffen beschikt, mag hij tijdens zijn beurt ook meerdere fases van zijn wereldwonder bouwen
Zeerover / Struikrover
Dit scenario wordt enkel met de struikrover gespeeld. De struikrover begint op een van de drie woestijnvelden.
Einde van het spel
Een speler wint:
indien hij als eerste de bouw van zijn wereldwonder beëindigt (fase 4);
of
indien hij 10 overwinningspunten bezit en bij de bouw van zijn wereldwonder een verdere fase bereikt heeft dan zijn tegenstanders.
4. Variabele opbouw
De landschapstegels en de getallenfiches van het hoofdeiland kunnen naar believen herschikt worden. Hierbij moet wel erop gelet worden dat er op de beide landschappen die aan de woestijnvelden grenzen geen getallenfiches met het cijfer 6 of 8 liggen.
Nieuwe Wereld
Zin in nieuwe avonturen? Geen probleem! Speel er gewoon op los en laat het toeval het spel bepalen! De hieronder opgegeven richtlijnen volstaan. Of speelt u liever met een welbepaald plan voor ogen? Ontwikkel dan uw eigen scenarios en beleef samen met familie of vrienden nieuwe avonturen op het eiland Catan.
1.Materiaal
2.Voorbereiding
Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven.
Draai alle landschapstegels met de rugzijde naar boven om en schud ze dooreen. Leg dan de velden een voor een in toevallige volgorde binnen de randen van het spelbord.
Doe hetzelfde met de getallenfiches. Let erop dat er geen rode getallenfiches (6 of 8) naast elkaar of op de goudvelden liggen. Indien dat toevallig toch gebeurt, spreek dan onderling met alle spelers af naar waar een dergelijke getallenfiche dan verplaatst wordt.
De havens worden geschud en als een verdekte stapel klaargelegd. Beginnend met de oudste speler mag elke speler om beurt telkens één haven aan het landschap van zijn keuze leggen.
3.Aanvullende regels Stichtingsfase
In de stichtingsfase mag elke speler zijn dorpen op om het even welke plaats bouwen. Op die manier heeft elke speler aan het begin van het spel één of twee thuiseilanden. De andere eilanden zijn voor hem vreemde eilanden.
Bijzondere overwinningspunten
Voor elk eerste dorp dat een speler op een voor hem vreemd eiland bouwt, krijgt hij één extra overwinningspunt (Catan-fiche).
Einde van het spel
Het spel eindigt zodra een speler 12 overwinningspunten heeft.
4. Variabele opbouw
Indien de spelers niet tevreden zijn met de opbouw van het spelbord (teveel kleine eilanden of te groot hoofdeiland), kan het spelbord in onderling overleg met alle spelers aangepast worden.
Natuurlijk is het ook mogelijk om doelbewust eigen scenarios te ontwikkelen en uit te proberen. Het staat iedereen vrij de in dit boekje beschreven regels naar believen te gebruiken of aan te passen.
Kolonisten van Catan voor 2 spelers
De hieronder beschreven spelregels zijn een vertaling van de door Klaus Teuber voorgestelde versie voor twee spelers. Deze versie is speciaal geschreven voor het basisspel en is ook goed combineerbaar met de Zeevaarders. Deze spelregels zijn op zich wel niet combineerbaar met Steden & Ridders. In Duitsland hebben fans wel een werkbare variant voor Steden & Ridders ontworpen. Deze zal ook nog op deze blog toegevoegd worden.
Deze variant voor 2 spelers is ook opgenomen in de nieuwste uitbreiding Kooplieden en Barbaren, een verzameling van onderling combineerbare scenarios en een heuse campagne. In deze uitbreiding staat bovendien voor elk scenario aangegeven mits welke wijzigingen het met 2 spelers gespeeld kan worden.
De spelregels
De basisregels van de Kolonisten van Catan blijven gelden. De
verschillen met de basisregels worden hieronder in detail besproken.
Stichtingsfase
Er wordt gespeeld met vier kleuren. De spelers kiezen een kleur en de kleuren die overblijven vormen de neutrale spelers. Voor
elke neutrale speler wordt een dorp zonder straat op de hieronder
aangegeven kruispunten geplaatst. Daarna stichten beide spelers hun
twee startdorpen met bijhorende straten overeenkomstig de normale
stichtingsregels.
Dobbelfase
Tijdens de dobbelfase werpt de speler die aan de beurt is tweemaal na elkaar.
Daarbij geldt dat de beide gedobbelde getallen verschillend moeten
zijn. Indien tweemaal hetzelfde getal geworpen wordt, worden de
dobbelstenen opnieuw gesmeten totdat er twee verschillende getallen
zijn.
Hierna ontvangen beide spelers de opbrengsten van de
dobbelsteenworpen en wordt bij een gedobbelde 7 de rover verplaatst. De
volgorde waarin de dobbelstenen geworpen werden dient hierbij altijd
gerespecteerd te worden.
Bouwfase Indien een speler een straat of een dorp bouwt, bouwt hij tevens een straat of
een dorp voor een van de neutrale spelers. De speler in kwestie hoeft
hiervoor geen extra grondstoffen af te geven. Kan er bij beide neutrale
spelers geen dorp gebouwd worden, wordt er in de plaats een straat
aangelegd.
Indien een speler een stad bouwt of een ontwikkelingskaart koopt, heeft dit geen gevolgen voor de neutrale spelers. Ook brengen neutrale dorpen die door een van beide spelers gebouwd zijn geen
grondstoffen op.Niettemin kan een neutrale speler wel de kaart 'Langste handelsroute'
veroveren.
Actiefase
Wie aan de beurt is kan eenmaal in zijn beurt een van de hieronder beschreven acties uitvoeren:
Gedwongen handel:
de speler mag twee kaarten uit de hand van zijn tegenstander kiezen en
geeft hem daarvoor twee kaarten van zijn keuze in ruil voor terug.
Rover verzetten: de speler mag de rover op de woestijn plaatsen.
Voor acties moet met handelspunten betaald worden. Indien een speler
evenveel overwinningspunten heeft als zijn tegenstander of minder, moet
hij voor
- Speciale edities onder Laatste nieuws
- Rubriek Poll Catan: resultaten geactualiseerd
- Catan Novelties onder Laatste nieuws
- Kolonisten v Luxemburg onder Laatste nieuws - Dobbelbeker Catan onder rubriek Laatste nieuws - Winnaars Videowedstrijd onder Laatste nieuws - Catan op GSM onder rubriek Laatste nieuws - Banner aangepast - Kalender aangepast - Regels Catan voor 2 bijgewerkt onder Spelregels - Lijst met subblogs toegevoegd in linkerbalk - Kooplieden en Barbaren toegevoegd onder rubriek Het Bordspel