Inspecteur Decaluwé voerde een grootschalige enquête onder de Vlaamse fietsenmakers. Het opzet: de gemiddelde prijs van enkele standaardherstellingen in kaart brengen. De resultaten lees je hieronder.
Maar we kwamen nog meer te weten: zon 10% van de ondervraagde fietsenmakers gaf spontaan aan dat ze de klant méér aanrekenen als ze een supermarktfiets onder handen moeten nemen.
Omdat je de fiets niet bij hen gekocht hebt? Ja. Maar dat niet alleen, want supermarktfietsen zijn blijkbaar gewoon moeilijker te repareren. De kwaliteit van het frame laat te wensen over, sommige onderdelen zijn al uit circulatie of ze kunnen met het courante professionele materiaal gewoon niet bewerkt worden. Je fietsenmaker is er dus langer mee bezig.
Daarom hanteren heel wat fietsenmakers twee tarieven: het normale voor een fiets die ze zelf verkocht hebben, en een duurder tarief voor de andere - in het bijzonder de supermarktfiets. Dat verschil bedraagt bij de ene fietsenmaker 20%, bij de andere 50%, en nog een andere verdubbelt gewoon de prijs van de herstelling. Er zijn zelfs vakmannen die gewoon weigeren om een supermarktfiets binnen te laten in hun atelier.
Meestal kan je bij de verkopers van zon supermarktfiets niet terecht voor een herstelling, dus is de kans groot dat je koopje uiteindelijk toch duur uitvalt.
De Grote Fietsenmakers-enquête van Inspecteur Decaluwé
Maar wat betaal je nu gemiddeld voor een herstelling? En hoe lang ben je je fiets dan kwijt? We voerden een enquête uit bij 120 Vlaamse fietsenmakers (makkelijk te vinden via www.fietsenmakers.be). De meeste reacties kwamen uit de provincie Oost-Vlaanderen, Antwerpen en West-Vlaanderen. Iets minder uit Vlaams-Brabant, en opvallend: ook uit fietsprovincie bij uitstek Limburg kregen we nogal weinig antwoorden.
Eén iets was meteen duidelijk: dè standaardprijs voor dé standaardherstelling bestaat niet. Elke fiets is verschillend, er zijn ook ontelbaar veel soorten onderdelen en die hebben allemaal een specifieke prijs.
De overgrote meerderheid van de fietsenmakers werkt met een vast uurtarief, dat trouwens ook zichtbaar moet uithangen in hun zaak. Ze waren zo vriendelijk om telkens een prijs bij benadering in te vullen op de enquête (de totaalprijs voor de werktijd en de onderdelen).
Voor alle duidelijkheid: we hielden in deze test enkel rekening met de prijs van een herstelling, en niet met de kwaliteit ervan. Maar volgens de Fietsersbond mogen we ervan uitgaan dat een herstelling bij een Vlaamse fietsenmaker goed uitgevoerd wordt. Het gaat in de regel om zelfstandigen, en die hebben er uiteraard alle baat bij om hun werk goed te doen.
Wat moet dat kosten?
Een achterremkabel vervangen: gemiddeld 8.
De duurste prijs uit de enquête bedroeg 14,5. Drie fietsenmakers doen het daarentegen voor 3, één zelfs voor 1,5.
Twee remblokjes vervangen: gemiddeld 9.
Eén fietsenmaker rekent 18,75 euro aan, en één 23 euro. Zes fietsenmakers doen het voor 4 euro, twee voor 2, en één zelfs voor één euro (maar dat kan uiteraard een typefout geweest).
Een binnenband vervangen aan het voorwiel: gemiddeld 10.
Ligt het aan de kwaliteit van die nieuwe binnenband of niet, maar één fietsenmaker rekent daarvoor 32,5 euro aan - de eerstvolgende in de rij vraagt 17,50. Acht fietsenmakers doen het dan weer voor 5 en twee voor 3.
Een groot onderhoud bij een standaardfiets: gemiddeld 36,5.
We vroegen specifiek naar de prijs voor: een check-up van remblokjes, de banden, de versnellingen, ketting nakijken en smeren, assen controleren, kijken of wielen nog rechtstaan en nakijken of alles nog vastzit. Bij twee fietsenmakers betaal je 110 euro, maar bij de meesten zit de prijs rond de 30 à 50 euro. Ook 25 kwam nogal vaak voor als antwoord, maar ook vier keer 15 en zelfs één keer 5.
Het spreekt voor zich dat we de grote uitschieters in de resultaten het best met een korrel zout nemen. De gemiddelden vormen wel een mooi vergelijkingsinstrument.
33,71 per uur
Zouden de prijsverschillen aan het uurloon kunnen liggen? Heel wat fietsenmakers werken namelijk met een vast uurtarief een kleine minderheid doet het met vaste bedragen per herstelling. Uit de enquête blijkt dat nogal wat onder hen werken aan 45 euro per uur, maar anderzijds rekenen sommigen voor een uur werk maar 18, 15 of zelfs maar 12,5 euro aan (al zijn die laatsten pas begonnen en willen ze op termijn graag hun tarief optrekken).
Enkele fietsenmakers maakten ook de opmerking dat de lagere tarieven nogal vaak afkomstig zijn van fietsenmakers in bijberoep. Het gemiddelde uurloon ligt in onze enquête op 33,71 euro. Eigenlijk niet zo ongelofelijk duur als je het vergelijkt met de werkuren in andere branches. Ook opvallend: in steden ligt het uurtarief bijna altijd hoger dan in de meer landelijke gebieden.
Nog een opvallende conclusie: hoe properder de fiets, hoe goedkoper de herstelling!
Reparaties aan een propere fiets duren minder lang en kosten bij heel wat fietsenmakers dan ook minder dan werken aan een slecht onderhouden fiets met aangekoekt vuil. Een fietsenmaker schreef: Als ik eerst aangekoekt vuil moet verwijderen reken ik 2 extra. Bij enkele andere fietsenmakers valt de herstelling letterlijk dubbel zo duur uit als ze eerst nog vanalles moeten loswrikken en uitboren.
Wanneer kan ik hem komen halen?
De gemiddelde wachttijd varieert nogal. Er zijn nogal wat fietsenmakers die er een punt van maken om kleine herstellingen meteen uit te voeren. Of die een herstelling doorgaans afwerken in 6 tot 8 uur.
Bij één fietsenmaker hou je best rekening met een wachttijd van 1 week, bij een andere 10 dagen, en in één zaak is het zelfs zo druk dat ze tegenwoordig met een wachttijd zitten van 4 weken. De gemiddelde wachttijd is 38,9 uur dik anderhalve dag dus. De wachttijd hangt uiteraard ook voor een deel van de soort herstelling af.
We vroegen hen ook of ze de klant verwittigen als een herstelling onverwacht duurder uitvalt.
Daar antwoorden heel wat fietsenmakers dat ze op voorhand steevast duidelijke afspraken maken. Sommigen verwittigen de klant altijd voor ze aan een herstelling beginnen, anderen doen dat alleen als de klant er expliciet om vraagt. Enkelen onder hen contacteren de klant vanaf een bepaalde meerkost: 20 euro, 50 euro, 125 euro tot zelfs 250 euro.
Of ze hanteren andere criteria, bijvoorbeeld 30 %t van het totaal bedrag dat afgesproken was of Als de herstelling duurder uitvalt dan de waarde van de fiets. Over het algemeen zorgt de fietsenmaker ervoor dat de klant niet voor al te grote verrassingen komt te staan.
Van het huis
Sommige Vlaamse fietsenmakers hebben heel wat over voor hun klanten. Dat merkten we aan de waaier aan extras die ze aanbieden: een gratis vervangfiets, een telefoontje of een sms als de fiets klaar is (met de prijs van de herstelling erbij). Er zijn ook steeds meer fietsenmakers die aan huis komen, of die hun winkel op weekdagen open houden tot acht uur s avonds. Bepaalde fietsenmakers gaan de fietsen zelfs gratis ophalen voor herstelling bij oudere en minder mobiele klanten, of je mag gratis hun compressor aan de voorgevel gebruiken om je banden op te pompen.
Wat vindt de fietsersbond?
Volgens Roel De Cleen, woordvoerder van de Fietsersbond, zit je meestal goed bij een Vlaamse fietsenmaker. Klachten over de dienstverlening van fietsenmakers krijgen ze zo goed als nooit. Over de kwaliteit van supermarktfietsen daarentegen wél. De Fietsersbond raadt dan ook aan om je fiets niet in een winkel te kopen die je na de aankoop in de steek laat. Bovendien laat niet alleen de kwaliteit, maar ook de veiligheid van een supermarktfiets vaak te wensen over. Geen wonder dat fietsenmakers hem niet graag zien komen.
Ook al hebben we misschien het idee dat een herstelling al snel duur uitvalt, toch liggen de prijzen niet uitzonderlijk hoog, vindt de Fietsersbond. Zeker in vergelijking met het onderhoud van pakweg een auto zijn de uurtarieven schappelijk. Uiteindelijk is een uur werk een uur werk; ongeacht waaraan je zit te sleutelen.
Het onderhoud van je fiets is zeker geen post om op te besparen: je doet er goed aan om je fiets elk jaar een onderhoudsbeurt te geven. Zo kan hij tot wel 20 jaar mee, al gaat dat uiteraard alleen op voor een degelijk gebouwde fiets. Bespaar dus ook niet te veel bij de aankoop.
Links:
Waar vind ik een fietsenmaker in mijn buurt?
Hier klik je verder naar de fietsersbond.
Fietspunten
Fietspunten willen het gebruik van de fiets in combinatie met het openbaar vervoer stimuleren door in de directe omgeving van drukke mobiliteitsknooppunten fietsdiensten aan te bieden. Dat houdt in dat de medewerkers toezicht houden op de fietsenstallingen en ze onderhouden. Daarnaast kunnen fietsgebruikers in de fietspunten terecht om een tweewieler te huren of voor kleine herstellingen die noodzakelijk zijn om veilig en reglementair thuis te geraken.
Volledig operationeel: Aarschot, Antwerpen, Asse, Beernem, Bergen, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Deinze, Dendermonde, Diest, Genk, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, Halle, Hasselt, Herentals, Kortrijk, Leuven, Lier, Lokeren, Londerzeel, Luik, Mechelen, Mol, Mortsel-Boechout-Hove, Namen, Ottignies, Roeselare, ,Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Torhout, Turnhout, Vilvoorde, Waregem, Zottegem.
Gedeeltelijk operationeel : Aalst, Berchem, Liedekerke, Oostende