Zot van den vélo
Inhoud blog
  • Winterbanden, ook voor fietsen
  • Brugs parkeerbedrijf kiest voor zachte mobiliteit
  • Door rood fietsen mag, maar opgepast niet overal.
  • Technische innovaties, niet alleen voor fietsen maar ook voor de accessoires
  • De FIETSSTRAAT, een nieuw begrip in de Belgische wegcode

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Welkom op mijn blog!

    21-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WE GAAN VAN START !

    Ik ben al een tijdje actief in de fietswereld op verschillende niveaus. Eerst gestart om de nichemarkt te benaderen van de fietsreiziger en daarna fietsverhuur aangeboden te Roeselare. In 2009 kreeg ik de kans het FIETSPUNT ROESELARE op te starten in opdracht van de Kringwinkel Midden Westvlaanderen. Dit gaf mij de mogelijkheid om dienstbetoon voor fietsers die dagelijks pendelen naar het station uit te bouwen.

     

    Zowel het functionele als recreatieve fietsen blijven me beroeren.
    Hele dagen worden we bestookt met informatie daaromtrent. Bij vele zaken stel ik mij vragen. Andere zaken wil ik dan delen met velen. Daarom deze nieuwe blog om in dialoog te treden met iedereen die ook begaan is met het fietsen.


    U zal hier infomatie vinden over fiets-mobiliteitsitems, fietsevenementen, tips over fietsen in de meest algemene zin maar ook over specifieke technische items.

    We willen tevens een forum zijn. Bepaalde artikels zullen scherp gesteld worden om reactie en discussie uit te lokken.

     

    Fietsen is voor mij een manier van leven geworden. Het is het antwoord op onze wagen-consumptie-maatschappij.

    Ik wil de boodschap verspreiden : Wordt zot van den vélo !

    21-03-2012, 08:11 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    24-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterbanden, ook voor fietsen

    Op alle vlakken gebeuren er nieuwe ontwikkelingen om het fietsen aangenaam te maken. Je zou denken dat in de winter het tijd is om de fiets wat te laten rusten maar toch werd er onderzoek gedaan om een winterband te ontwikkelen. Sneeuw of ijzel stoppen de fervente fietsen niet !Verschillende bandenmerken bieden reeds winterbanden aan.


    In wat verschilt een winterband van een gewone band ?

    Om het verschil uit te leggen tussen een winterfietsband en een zomerfietsband maakte Continental een instructiefilmpje dat u kunt bekijken door op de volgende link te klikken http://www.youtube.com/watch?v=73WD1t8qng8

    De winterband is een ontwikkeling die voortkomt uit de automobielindustrie. Banden verliezen hun grip en souplesse bij koude temperaturen. Het rubber wordt harder en de werking vermindert. Bij de winterbanden is de samenstelling van de compound anders. Bij koude temperaturen blijft de rubbersamenstelling soepeler en behoudt de band veel beter grip. Tevens is voor deze banden een speciaal loopvlak ontwikkeld voor beter contact met de weg. Nat wegdek is dan ook geen enkel probleem en door het speciale profiel laat de sneeuw goed los.

    Wie heeft er reeds ervaring met dit type banden ? U kan reageren door me een mailtje te sturen.

    24-11-2012, 14:40 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:fietstechniek, winter, winterband,zomerband
    27-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugs parkeerbedrijf kiest voor zachte mobiliteit

    Brugge doet al een hele tijd inspanningen om het fietsgebruik in het stad te promoten. Niettegenstaande het gemopper van enkele fietsers over de kasseien die gebruikt worden om de wegen te plaveien in de historische binnenstad wordt de fiets enorm veel gebruikt. De toenname van het fietsgebruik vraagt echter ook om gepaste en voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen.
    Het Brugse parkeerbedrijf gaat mee op de golf van de groeiende bewustwording voor zachte mobiliteit en levert een aantal parkeerplaatsen voor wagens in voor fietsenstallingen. 8 vierkante meter is de parkeer ruimte voor slechts 1 wagen. Op dezelfde oppervlakte stalt men gemakkelijk 8 fietsen.

    Al 260 aanvragen voor ondergrondse fietsparking

    Brugse school koopt meteen 50 abonnementen

    • woensdag 26 september 2012, 03u00 
    • Auteur: van onze medewerker Stefan Reuse

    De interesse voor de fietsparking is groot

    • BRUGGE - De ondergrondse fietsparking op de Brugse parking Zand gaat op 5 oktober van start. Nu al zijn er 260 aanvragen voor de 164 plaatsen. Sint-Jozef Humaniora kocht 50 abonnementen voor zijn zesdejaarsleerlingen.
    Vanaf vrijdag 5 oktober kan in de ondergrondse parking van het Zand ook gebruik worden gemaakt van een fietsparking. Alleen kaarthouders zullen in het afgesloten gedeelte waar de fietsen staan kunnen komen.
    De interesse voor de ondergrondse fietsparking is bijzonder groot, want op het kantoor van Interparking werden al 260 aanvragen van geïnteresseerden genoteerd. Het zijn niet allemaal mensen die er de hele week hun fiets zullen achterlaten. Sommigen kopen een kaart voor vijf euro omdat ze wekelijks op zaterdag naar de markt komen of omdat ze regelmatig in Brugge komen shoppen.
    De directie van Interparking en het stadsbestuur van Brugge zijn tevreden met de grote interesse voor de fietsparking die onlangs nog in Bruggespraak werd aangekondigd, het boekje van het Brugse stadsbestuur dat in alle brievenbussen van Groot-Brugge wordt verdeeld.
    Frans Cool, directeur van Sint-Jozef Humaniora in de Noordzandstraat gelooft in de ondergrondse fietsparking.
    ‘Ik heb meteen vijftig abonnementen gekocht voor de leerlingen van het zesde jaar. Na een grondige evaluatie denk ik ook nog de leerlingen van het vijfde jaar daarheen te sturen met hun fiets, want de fietsstallingen op school zijn te klein geworden. Onze 350 plaatsen staan overvol. De nieuwe fietsparking is niet verder dan honderd meter van de school.’
    Intussen pleit de SP.A in Brugge voor een nieuwe ondergrondse fietsparking op de Markt met plaats voor 850 fietsen.
    Yvonne Steinberger van de Boekhandel De Reyghere op de Markt is van mening dat dat technisch niet zal kunnen gezien de stabiliteit van de gebouwen.
    ‘Er is een verschil tussen brainstormen en de realiteit. Ik ben van mening dat er iets moet gebeuren met de vele fietsen die hier voor de deur worden achtergelaten, want vaak hinderen ze mijn toegang tot de zaak. Er zijn volgens mij andere oplossingen. Ik denk daarbij aan de kelders van het Provinciaal Hof of aan de Garemijnzaal onder het Belfort die zelden wordt gebruikt. In elk geval hebben ze hier jaren geleden ook geen ondergrondse parking toegelaten voor de stabiliteit van de gebouwen waaronder het Belfort’, zegt Steinberger.

    27-09-2012, 15:09 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:fietsparking,fietsstalling,zachte mobiliteit,parkeren,Brugge
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Door rood fietsen mag, maar opgepast niet overal.

    Fietsen door rood voortaan opgenomen in de wet

    Aan verkeerslichten waar de borden B22 en B23 staan, mogen fietsers vanaf vandaag zonder problemen door het rood rijden. De verkeersborden hebben er voortaan voorrang op de verkeerslichten. De uitzondering op de algemene verkeersregels werd gepubliceerd in het Staatsblad en bevestigd door de woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet (cdH).

    "De algemene regel is dat fietsers eerst bevelen van de politie moeten opvolgen, dan moeten letten op verkeerslichten en pas in derde instantie naar de borden moeten kijken", aldus woordvoerster Isabel Casteleyn. "Door de nieuwe uitzondering krijgen de verkeersborden voorrang op de verkeerslichten."

    De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden.

    Kruispunten met fietspaden
    De verkeersborden moeten overal worden ingevoerd op plaatsen waar dat veilig is, zoals op kruispunten met fietspaden, meldt de Fietsersbond in een persbericht. "Verkeerslichten zijn vaak uitsluitend afgestemd op het autoverkeer en gelden onnodig ook voor fietsers." Onder meer daardoor staan fietsers tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, "terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden".

    De Fietsersbond ziet de verkeersborden vooral als een oplossing op korte termijn. "Op langere termijn ijveren we uiteraard voor conflictvrije
    kruispunten met aangepaste voorzieningen voor fietsers", zegt de organisatie.

    Proefproject
    De borden werden in juni al op enkele kruispunten in het Brussels hoofdstedelijk gewest geplaatst als proefproject. Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke van Brussels minister van Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V), bevestigt dat het proefproject nog loopt. Dit najaar wordt het geëvalueerd na metingen van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid).

    Het BIVV blijft gekant tegen de maatregel omdat het voor verwarring zal zorgen. Ik ben ook deze mening toegedaan en adviseer dan ook enkel en alleen door te rijden waar het mag (verkeersbord aanwezig). Wees hoffelijk als fietser en gebruik je gezond verstand. Voorrang hebben als zwakke weggebruiker en die ook altijd daadwerkelijk opeisen zonder meer is niet altijd zonder risico.

    27-09-2012, 15:01 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Technische innovaties, niet alleen voor fietsen maar ook voor de accessoires

    De fietshelm die echt je leven kan redden

    De 'Life saver'-fietshelm, die via een app verbonden is met je smartphone, detecteert een valpartij en waarschuwt automatisch de hulpdiensten. Een aftelsysteem dat je kan instellen tussen 15 en 60 seconden, moet vermijden dat nutteloze telefoontjes worden gepleegd. Wie de helm bijvoorbeeld domweg laat vallen, kan het alarm tijdig uitschakelen.

    "Het idee is afkomstig van Biju Thomas, een prominente chef van heel wat topwielrenners. Hij was alleen aan het fietsen en kwam ten val. Indien de crash ernstiger was geweest, zou niemand geweten hebben waar hij was", verklaart Chris Zenthoefer, CEO van ICEdot, het bedrijf dat het detectiesysteem ontwikkelde voor de fietshelm.

    Life saver
    De detector, genaamd ICEdot Crash Sensor, kan de ernst van de crash analyseren op basis van de hevigheid waarmee de fietser valt. Vervolgens schiet de app in actie door een alarm te activeren op de telefoon. Wanneer dat alarm niet handmatig gedeactiveerd wordt binnen de 60 seconden (kan ook ingekort worden tot 15 seconden), worden de hulpdiensten verwittigd. Via gps-coördinaten wordt de exacte locatie meegegeven. Bovendien kunnen ook cruciale medische details worden ingevoerd, zoals het al dan niet hebben van bepaalde ziekten of allergieën.

    De interesse in het product blijkt groot en verwacht wordt dat het april 2013 op de markt verschijnt. Het prijskaartje van het detectiesysteem, de applicatie en een jaar lidmaatschap voor de ICEdot-dienst zal bij benadering 150 euro bedragen.

    27-09-2012, 14:55 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De FIETSSTRAAT, een nieuw begrip in de Belgische wegcode

    Gentse 'fietsstraat' leidt tot forse toename aantal fietsers

    Het invoeren van de eerste Belgische fietsstraat, in de Gentse Visserij, leidde tot een opvallende stijging van het aantal fietsers en een daling van het aantal auto's. Dat blijkt uit een evaluatie die de Gentse schepen van Mobiliteit Martine De Regge (sp.a) liet uitvoeren.

    In de zomer van 2011 voerde de Stad Gent in de zuidelijke helft van de Visserij de allereerste fietsstraat in België in. Met die maatregel wilde het stadsbestuur dit deel van de hoofdfietsroute tussen Ledeberg/Gentbrugge en het stadscentrum veiliger en aantrekkelijker maken.

    "In maart 2012 waren er een derde meer fietsers dan een jaar eerder", aldus De Regge. "In vergelijking met maart 2010 was er zelfs een verdubbeling van het aantal fietsers in de ochtendspits: van 244 naar 505." Ook de telgegevens voor een volledige dag zijn duidelijk gestegen, van 1.706 (maart 2010) naar 2.568 fietsers per dag (mei 2012).

    Tegenover de forse toename van het aantal fietsers staat een daling van het aantal auto's. In maart 2010 werden in de ochtendspits 259 auto's geteld in de Visserij; in maart 2012 waren dat er 192. Uit de verschillende telgegevens sinds de invoering van de fietsstraat, blijkt dat er op dagbasis bijna twee keer zo veel fietsers als motorvoertuigen door de Visserij rijden. "Met die verhouding tussen fietsen en gemotoriseerd verkeer kan de fietsstraat ook goed functioneren."

    In een fietsstraat mogen auto's geen fietsers inhalen. Het aantal voertuigen dat sneller rijdt dan 50 km/u daalde met 80 procent. De V85, een referentiebegrip dat de snelheid aanduidt waaronder 85 procent van de weggebruikers blijft, is gedaald van 46 km/u naar 39 km/u.

    Ongeldig verkeersbord
    Het is echter onduidelijk of overtredingen geverbaliseerd kunnen worden, omdat er nog geen officieel verkeersbord is. Op het kabinet van minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) is te horen dat de gewesten het niet eens raken over het uitzicht van het bord.

    De 'fietsstraat' werd begin dit jaar officieel opgenomen in de wegcode. Binnen de zes maanden daarna (uiterlijk 13 augustus) had er een KB gepubliceerd moeten zijn over de vorm van het officiële verkeersbord om een fietsstraat aan te duiden. Dat KB is er echter nog niet, en het 'tijdelijke' verkeersbord aan de Visserij is dus officieel niet geldig.

    27-09-2012, 14:51 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inspecteur Decaluwé van Radio 2 ging op zoek naar een goedkope fietsenmaker
    Supermarktfiets: goedkoper aan de kassa, maar...

    Inspecteur Decaluwé voerde een grootschalige enquête onder de Vlaamse fietsenmakers.  Het opzet:  de gemiddelde prijs van enkele standaardherstellingen in kaart brengen.  De resultaten lees je hieronder. 

    Maar we kwamen nog meer te weten: zo’n 10% van de ondervraagde fietsenmakers gaf spontaan aan dat ze de klant méér aanrekenen als ze een supermarktfiets onder handen moeten nemen.

    Omdat je de fiets niet bij hen gekocht hebt?  Ja.  Maar dat niet alleen, want supermarktfietsen zijn blijkbaar gewoon moeilijker te repareren.  De kwaliteit van het frame laat te wensen over, sommige onderdelen zijn al uit circulatie of ze kunnen met het courante professionele materiaal gewoon niet bewerkt worden.  Je fietsenmaker is er dus langer mee bezig.

    Daarom hanteren heel wat fietsenmakers twee tarieven: het normale voor een fiets die ze zelf verkocht hebben, en een duurder tarief voor de andere - in het bijzonder de supermarktfiets.  Dat verschil bedraagt bij de ene fietsenmaker 20%, bij de andere 50%, en nog een andere verdubbelt gewoon de prijs van de herstelling.  Er zijn zelfs vakmannen die gewoon weigeren om een supermarktfiets binnen te laten in hun atelier.

    Meestal kan je bij de verkopers van zo’n supermarktfiets niet terecht voor een herstelling, dus is de kans groot dat je ‘koopje’ uiteindelijk toch duur uitvalt. 

     

                     

     

    De Grote Fietsenmakers-enquête van Inspecteur Decaluwé

    Maar wat betaal je nu gemiddeld voor een herstelling?  En hoe lang ben je je fiets dan kwijt?  We voerden een enquête uit bij 120 Vlaamse fietsenmakers (makkelijk te vinden via  www.fietsenmakers.be).   De meeste reacties kwamen uit de provincie Oost-Vlaanderen, Antwerpen en West-Vlaanderen.  Iets minder uit Vlaams-Brabant, en opvallend: ook uit fietsprovincie bij uitstek Limburg kregen we nogal weinig antwoorden.

    Eén iets was meteen duidelijk: dè standaardprijs voor dé standaardherstelling bestaat niet.  Elke fiets is verschillend, er zijn ook ontelbaar veel soorten onderdelen en die hebben allemaal een specifieke prijs.

    De overgrote meerderheid van de fietsenmakers werkt met een vast uurtarief, dat trouwens ook zichtbaar moet uithangen in hun zaak.  Ze waren zo vriendelijk om telkens een prijs bij benadering in te vullen op de enquête (de totaalprijs voor de werktijd en de onderdelen). 

    Voor alle duidelijkheid: we hielden in deze test enkel rekening met de prijs van een herstelling, en niet met de kwaliteit ervan.  Maar volgens de Fietsersbond mogen we ervan uitgaan dat een herstelling bij een Vlaamse fietsenmaker goed uitgevoerd wordt.  Het gaat in de regel om zelfstandigen, en die hebben er uiteraard alle baat bij om hun werk goed te doen.

     

    Wat moet dat kosten?

    Een achterremkabel vervangen: gemiddeld € 8.
    De duurste prijs uit de enquête bedroeg € 14,5. Drie fietsenmakers doen het daarentegen voor €3, één zelfs voor € 1,5.

    Twee remblokjes vervangen: gemiddeld € 9.
    Eén fietsenmaker rekent 18,75 euro aan, en één 23 euro.  Zes fietsenmakers doen het voor € 4 euro, twee voor € 2, en één zelfs voor één euro (maar dat kan uiteraard een typefout geweest).

    Een binnenband vervangen aan het voorwiel: gemiddeld € 10.
    Ligt het aan de kwaliteit van die nieuwe binnenband of niet, maar één fietsenmaker rekent daarvoor 32,5 euro aan - de eerstvolgende in de rij vraagt € 17,50.  Acht fietsenmakers doen het dan weer voor € 5 en twee voor €3.

    Een groot onderhoud bij een standaardfiets: gemiddeld € 36,5.
    We vroegen specifiek naar de prijs voor: een check-up van remblokjes, de banden, de versnellingen, ketting nakijken en smeren, assen controleren, kijken of wielen nog rechtstaan en nakijken of alles nog vastzit.  Bij twee fietsenmakers betaal je 110 euro, maar bij de meesten zit de prijs rond de 30 à 50 euro.  Ook € 25 kwam nogal vaak voor als antwoord, maar ook vier keer € 15 en zelfs één keer € 5. 

    Het spreekt voor zich dat we de grote uitschieters in de resultaten het best met een korrel zout nemen.  De gemiddelden vormen wel een mooi vergelijkingsinstrument. 

     

    33,71 per uur

    Zouden de prijsverschillen aan het uurloon kunnen liggen?  Heel wat fietsenmakers werken namelijk met een vast uurtarief – een kleine minderheid doet het met vaste bedragen per herstelling.  Uit de enquête blijkt dat nogal wat onder hen werken aan 45 euro per uur, maar anderzijds rekenen sommigen voor een uur werk maar 18, 15 of zelfs maar 12,5 euro aan (al zijn die laatsten pas begonnen en willen ze op termijn graag hun tarief optrekken). 

    Enkele fietsenmakers maakten ook de opmerking dat de lagere tarieven nogal vaak afkomstig zijn van fietsenmakers in bijberoep.   Het gemiddelde uurloon ligt in onze enquête op 33,71 euro.  Eigenlijk niet zo ongelofelijk duur als je het vergelijkt met de werkuren in andere branches.  Ook opvallend: in steden ligt het uurtarief bijna altijd hoger dan in de meer landelijke gebieden. 
     

                           

    Nog een opvallende conclusie: hoe properder de fiets, hoe goedkoper de herstelling!

    Reparaties aan een propere fiets duren minder lang en kosten bij heel wat fietsenmakers dan ook minder dan werken aan een slecht onderhouden fiets met aangekoekt vuil.  Een fietsenmaker schreef: “Als ik eerst aangekoekt vuil moet verwijderen reken ik 2 € extra”.  Bij enkele andere fietsenmakers valt de herstelling letterlijk dubbel zo duur uit als ze eerst nog vanalles moeten loswrikken en uitboren.

     

    Wanneer kan ik hem komen halen?

    De gemiddelde wachttijd varieert nogal.  Er zijn nogal wat fietsenmakers die er een punt van maken om kleine herstellingen meteen uit te voeren.  Of die een herstelling doorgaans afwerken in 6 tot 8 uur. 

    Bij één fietsenmaker hou je best rekening met een wachttijd van 1 week, bij een andere 10 dagen, en in één zaak is het zelfs zo druk dat ze tegenwoordig met een wachttijd zitten van 4 weken.  De gemiddelde wachttijd is 38,9 uur – dik anderhalve dag dus.  De wachttijd hangt uiteraard ook voor een deel van de soort herstelling af.

    We vroegen hen ook of ze de klant verwittigen als een herstelling onverwacht duurder uitvalt.

    Daar antwoorden heel wat fietsenmakers dat ze op voorhand steevast duidelijke afspraken maken.  Sommigen verwittigen de klant altijd voor ze aan een herstelling beginnen, anderen doen dat alleen als de klant er expliciet om vraagt.  Enkelen onder hen contacteren de klant vanaf een bepaalde meerkost: 20 euro, 50 euro, 125 euro tot zelfs 250 euro. 

    Of ze hanteren andere criteria, bijvoorbeeld “30 %t van het totaal bedrag dat afgesproken was” of “Als de herstelling duurder uitvalt dan de waarde van de fiets”.  Over het algemeen zorgt de fietsenmaker ervoor dat de klant niet voor al te grote verrassingen komt te staan.

     

    Van het huis

    Sommige Vlaamse fietsenmakers hebben heel wat over voor hun klanten.  Dat merkten we aan de waaier aan extra’s die ze aanbieden: een gratis vervangfiets, een telefoontje of een sms als de fiets klaar is (met de prijs van de herstelling erbij).  Er zijn ook steeds meer fietsenmakers die aan huis komen, of die hun winkel op weekdagen open houden tot acht uur ’s avonds.  Bepaalde fietsenmakers  gaan de fietsen zelfs gratis ophalen voor herstelling bij oudere en minder mobiele klanten, of je mag gratis hun compressor aan de voorgevel gebruiken om je banden op te pompen. 

     

    Wat vindt de fietsersbond?

    Volgens Roel De Cleen, woordvoerder van de Fietsersbond, zit je meestal goed bij een Vlaamse fietsenmaker.  Klachten over de dienstverlening van fietsenmakers krijgen ze zo goed als nooit.  Over de kwaliteit van supermarktfietsen daarentegen wél.  De Fietsersbond raadt dan ook aan om je fiets niet in een winkel te kopen die je na de aankoop in de steek laat. Bovendien laat niet alleen de kwaliteit, maar ook de veiligheid van een supermarktfiets vaak te wensen over.  Geen wonder dat fietsenmakers hem niet graag zien komen.

    Ook al hebben we misschien het idee dat een herstelling al snel duur uitvalt, toch liggen de prijzen niet uitzonderlijk hoog, vindt de Fietsersbond.  Zeker in vergelijking met het onderhoud van pakweg een auto zijn de uurtarieven schappelijk.  Uiteindelijk is een uur werk een uur werk; ongeacht waaraan je zit te sleutelen. 

    Het onderhoud van je fiets is zeker geen post om op te besparen: je doet er goed aan om je fiets elk jaar een onderhoudsbeurt te geven.  Zo kan hij tot wel 20 jaar mee, al gaat dat uiteraard alleen op voor een degelijk gebouwde fiets.  Bespaar dus ook niet te veel bij de aankoop.

    Links:
    Waar vind ik een fietsenmaker in mijn buurt?
    Hier klik je verder naar de fietsersbond.

    Fietspunten
    Fietspunten willen het gebruik van de fiets in combinatie met het openbaar vervoer stimuleren door in de directe omgeving van drukke mobiliteitsknooppunten fietsdiensten aan te bieden. Dat houdt in dat de medewerkers toezicht houden op de fietsenstallingen en ze onderhouden. Daarnaast kunnen fietsgebruikers in de fietspunten terecht om een tweewieler te huren of voor kleine herstellingen die noodzakelijk zijn om veilig en reglementair thuis te geraken.

    Volledig operationeel: Aarschot, Antwerpen, Asse, Beernem, Bergen, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Deinze, Dendermonde, Diest, Genk, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, Halle, Hasselt, Herentals, Kortrijk, Leuven, Lier, Lokeren, Londerzeel, Luik, Mechelen, Mol, Mortsel-Boechout-Hove, Namen, Ottignies, Roeselare, ,Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Torhout, Turnhout, Vilvoorde, Waregem, Zottegem.
    Gedeeltelijk operationeel : Aalst, Berchem, Liedekerke, Oostende

    28-04-2012, 14:41 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    17-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ebike Dutch ID een van de winnaars uit test Fietsersbond NL
     
    dinsdag 17 april 2012

    BEVERWIJK – In onze nieuwsbrief van gisteren berichtten wij over de jaarlijkse nationale e-bike test van de Nederlandse Fietsersbond die men voor de Telegraaf heeft uitgevoerd. Een van de drie winnaars daarin is nieuwkomer Dutch ID. Amazing Wheels stond vorig jaar oktober voor het eerst met dit nieuwe e-bike merk op de Bike Motion.

    De eindconclusie van het testpanel van de Nederlandse Fietsersbond over de Dutch ID E-bike luidt: ‘Uitstekende ondersteuning op goede, niet al te dure fiets. Mede daardoor de beste fiets uit deze test. Hoogste actieradius per 100Wh.’

    'Betere e-bike dan tot nu toe in dit segment'
    Met deze eerste e-bike test van 2012 zet het merk Dutch ID haar e-bike stevig op de kaart. Michael van der Meijden, directeur van Amazing Wheels, zegt hierover: “We hebben keihard gewerkt om een topproduct te produceren, dat een betere kwaliteit heeft dan de e-bikes die tot nu toe in dit prijssegment verkrijgbaar waren. Deze test bevestigt dat dit gelukt is en dat is natuurlijk super."

    "Het Bosch systeem met middenmotor is momenteel één van de beste systemen op de markt. De middenmotor geeft de beste stabiliteit en aandrijving direct op de trapas. Dit in combinatie met het frame van de Dutch ID, dat wij speciaal hebben ontwikkeld voor de Nederlandse markt, maakt de Dutch ID e-bike een fiets met uitstekende rijeigenschappen," aldus Van der Meijden.

    Wensen van de consument
    Bij het ontwikkelen van deze e-bike heeft Amazing Wheels ook goed gekeken naar de wensen van de consument. Mark Kapteyn, general manager van Amazing Wheels: “Een groei zie ik duidelijk in de markt voor woon-werkverkeer. Steeds meer mensen zien het voordeel van op de e-bike naar het werk, je bent lekker actief, maar zonder dat het extra tijd kost.” 

    Hij vervolgt: “En natuurlijk is er ook nog het grote voordeel van een filevrije rit. Deze mensen zijn op zoek naar een e-bike die sportief oogt en een grote actieradius heeft. Comfortabel en praktisch, maar ook een fiets die zonder ondersteuning prima fietst. Aan deze randvoorwaarden voldoet de Dutch ID e-bike en is daarom echt een ‘new way of cycling’.”

     

    17-04-2012, 21:50 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Fiets ze!' uit de startblokken in Wielermuseum

    Actie om jonge gezinnen op de fiets te houden

    • maandag 19 maart 2012 -  Het Nieuwsblad
    • Auteur: MARTIN TYTGAT

    ROESELARE - De Fietsers- en de Gezinsbond én de Vlaamse overheid willen zoveel mogelijk gezinnen met jonge kinderen op de fiets houden. Aan het Wielermuseum in Roeselare gaven ze gisteren daarom het startsein voor de actie 'Fiets ze!'

    'Zodra ouders kinderen krijgen, stappen ze dikwijls over van de fiets op de auto. Een overstap die echter niet altijd nodig is, want er bestaan heel wat mogelijkheden om zich ook met kleine kinderen veilig per fiets in het verkeer te wagen', vindt Dirk Bauweleers van de Fietsersbond. Hij vond in Frans Schotte van de Gezinsbond én in Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) enthousiaste partners om onder het motto 'Fiets ze!' een hele campagne daarrond op te zetten.

    Slimme fietsen

    Bij de start van de actie konden jonge gezinnen gisteren aan het vernieuwde Wielermuseum alvast kennismaken met het uitgebreide gamma aan fietsen en accessoires om kinderen te vervoeren.

    'Als ik zie wat er tegenwoordig allemaal beschikbaar is, heb ik zin om opnieuw zwanger te worden', liet Hilde Crevits zich alvast ontvallen. Zij overhandigde aan enkele jonge ouders de eerste exemplaren van het Slimme fietsdagboekje met praktische tips voor veilig fietsen met kinderen en suggesties om de ouders aan te zetten om voor korte verplaatsingen voor de fiets te kiezen.

    Nele Vanneste kreeg ook zo'n boekje, al moet zij niet meer overtuigd worden. 'We hebben twee zoontjes van drie en vier jaar en wonen in het centrum van Roeselare. Voor de meeste boodschappen in de stad laat ik de auto aan de kant en ik breng de kinderen ook met de bakfiets naar school. Voordeel is dat je geen parkeerplaats moet zoeken, maar echt evident is het niet altijd om je vlot met zo'n bakfiets met twee kinderen een weg te banen door het stadsverkeer. Een afgebakende fietsstrook in het winkelcentrum ware een stap in de goede richting', pleit Nele.

    Binnenkort maakt de Gezinsbond de resultaten bekend van een enquête over het gezinsbeleid van de gemeenten. 'Maar nu al blijkt dat de helft van onze leden verkeersveiligheid als absolute prioriteit beschouwt', aldus de Roeselaarse voorzitter Frans Schotte.

     

    www.fietsze.be

    20-03-2012, 00:00 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pit zet fietsende huishoudhulpen in de kijker
    Sedert vorig jaar werkt PIT (dienstenchequebedrijf van Familiehulp) aan het VLAMproject. Pit medewerkers gebruiken voortaan veel meer fiets en openbaar vervoer. Dit is gezond, goed voor het milieu en de portemonnee en lost het parkeerprobleem op. Sommigen halen tot 2000 km per jaar en tien van hen kregen een prachtige rode dubbele tas. (overgenomen uit Visie van 16 maart)

    16-03-2012, 00:00 geschreven door Patrick Plyson  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 19/11-25/11 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 06/02-12/02 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs