Wat voor 10 jaar geleden nog ondenkbaar was, is volgens de
laatste onderzoeken een feit. Wereldwijd besteden steeds meer mensen uren op
Facebook, Twitter, Snapchat, en het spelen van games op hun mobiele telefoon.
De grote uitschieter zijn de Japanners. Uit het onderzoek
bleek dat zij meer dan 5 uur per dag met hun mobiel in de hand de verschillende
sociale media afstruinen naar leuke fotos, updates en videos.
Ook in Nederland is het aantal uur dat besteed wordt aan
sociale media gigantisch. Wij doen niet onder voor de Japanners, met 4 uur
gemiddeld per dag staan wij dik in de top 10. Nederlanders zijn überhaupt
gewend om snel aan nieuwe technologie te wennen. Internationale bedrijven weten
dit, Nederland is dan ook vaak de proeftuin voor nieuwe technologie en
concepten.
Waren het in het begin van de Mobiele Smartphone revolutie
vooral de jongeren die uren achter hun mobiel gekluisd zijn, nu doen veel
ouderen niet onder voor de jongeren. Hun gedrag is bijna nog meer gefocust op
het opzuigen van informatie, dan dat van de jongeren. Met het grootste gemak
kopen zij online CD keys of Game keys
en beginnen te spelen op hun laptop.
Veel ouderen hebben ook een tablet waar zij games op spelen,
de Facebook posts van hun kleinkinderen controleren, en hier, voor veel
kleinkinderen bloed irritant, van allerlei opmerkingen op plaatsen. De groepsapp
is ook uitvinding die steeds meer ouderen ontdekken. Op zich is dit een
prachtige stukken technologie, hierdoor blijven de ouders intensief betrokken
bij het leven van de kinderen en klein kinderen, vooral het delen
van fotos neemt een grote vlucht.
Game Keys kopen is iets wat ouders ook steeds meer doen.
Kochten zij eerst hun games in de retail, nu, door het verdwijnen van retail
ketens, zoals bijvoorbeeld Bart Smit, hebben zij ook het gemak van het online
kopen van een download ontdekt.
De Sims 4 is bij
uitstek een spel waarmee ouderen uren lang zichzelf kunnen vermaken. De
virtuele wereld neemt hun realiteit over. In deze game maken zij nieuwe
vrienden, houden hun hersens scherp en wordt eenzaamheid voorkomen. Mensen die
commentaar hebben over het intense verblijf in de virtuele wereld, kunnen nog
wel eens ongelijk hebben. Over tien jaar kan uit onderzoek wel eens blijken dat
het spelen in de virtuele wereld de ouderen fitter en scherper houdt. Wij gaan
het meemaken.
|