Editie 9 van het
Gezôardemagazine leidt ons naar huisnummer 9 in de Liniestraat. Daar woont
Shauni Maseele. Even kennismaken:
Welkom in ons smurfenhuisje!
Waarom zeg je dat,
Shauni?
Als je ons huis van op straat ziet, lijkt het heel klein,
maar eens je binnen bent, sta je versteld van de ruimte die er is. We wonen
hier nog niet zo lang, sinds augustus 2017. We waren op zoek naar een rustige
en groene omgeving. Via mijn nonkel zijn we hier kunnen intrekken. Hijzelf is
enkele huizen verderop gaan wonen.
Je woont hier niet
alleen?
Ik woon hier samen met mijn vriend Stijn Van Imschoot en we
hebben samen een dochtertje Hailey van 2 jaar. Ze zal in september naar de Dam
naar school gaan. Dat is makkelijk dichtbij en lijkt me een goeie school. Nu gaat
ze naar het kinderdagverblijf De Loekes in de Rechtstraat. Daar ben ik super
content van. Aan die beide dames geef ik onze dochter met een gerust hart af.
Daarvoor woonden we in de Jasmijnstraat in Lokeren in het
huis van mijn meme en pepe (Ferdinand Maseele). Daar had ik als kind ook al
veel tijd doorgebracht. Mijn meme bracht me naar de school in de buurt, de
Boskesschool, en verzorgde ons goed totdat mijn ouders na hun werk mij kwamen
ophalen. Toen ik ouder was, ben ik daar 3 jaar ingetrokken om mijn pepe te
verzorgen toen het allemaal zo vlot niet meer ging en mijn meme de verzorging
niet meer alleen aan kon. De laatste 2 jaar van zijn leven verbleef hij in het
Rustoord van Eksaarde. Mijn vriend is toen stilletjes aan bij ons ingetrokken
en mijn meme is naar het rustoord verhuisd.
Wat doe je van werk?
Ik ben zorgkundige in het WZC Sint-Eligius in Zeveneken. Ik
werk daar nu 4 jaar nadat ik eerst 2 jaar in het Rustoord van Eksaarde heb
gewerkt.
Heb je hobbys?
Vroeger reed ik heel veel paard. Ik ging ook jaarlijks een
week op paardenkamp. Sinds de komst van ons dochtertje en het feit dat mijn
vriend en ik allebei in ploegen werken, gaat al onze aandacht naar de opvoeding
en het huishouden. Ik kan wel genieten van een film. Mijn vriend is
gepassioneerd karpervisser.
Ben je in Lokeren
naar school gegaan?
Ja, in het Technisch Atheneum. Dat was een fijne tijd. Ik
herinner me vooral nog de reis die we met het 6de jaar Verzorging
naar Marokko maakten. We werkten daar 2 jaar naar toe om het hele project te
financieren. We trokken voor een uitwisselingsproject naar El Moatez, de lagere
school van Trougout.
We hebben daar ook toneel gespeeld. Zoals wij Reynaert de
Vos kennen, hebben ze in Marokko een gelijkaardig verhaal met een jakhals. Die
hebben we samen in één epos gebracht. Onze stemmen werden gedubbed zodat de
toehoorders het in hun eigen taal hoorden. We voerden het theater op voor de
kinderen van de bassischool daar ter plaatse.
De jongens uit het 6de jaar
Verwarmingsinstallaties-Sanitair werkten ook aan dit project mee. Zij hebben het
sanitaire blok van de lagere school in orde gemaakt. en de elektriciteit
vernieuwd.
Bij het toneel spelen werden we begeleid door niemand minder
dan Maxim De Winne! Naast het toneel spelen was er ook ruimte om de cultuur en
gebruiken van Marokko te ontdekken. Samen met onze leerkracht Ann Beirnaert
hebben we daar een leuke tijd beleefd.
En dan met die bagage
gaan werken.
Nee, nog niet direct. Tijdens een busrit in Marokko ben ik
gebeld door het Rustoord in Eksaarde. Ik had daar stage gelopen en werd daarom
een contract aangeboden. Ik wou echter eerst nog mijn 7de jaar
afwerken en ben dan een jaar later daar begonnen.
Jullie hebben het
hier wel naar je zin precies.
Absoluut! Ik ben nu 26 jaar en heb alles wat ik wil. Ik ken
mijn vriend al sinds mijn 17de. Toen ik mijn praktisch rij-examen van
mijn brommer wou afleggen, werkte mijn remlicht niet. Dat moest ik in allerijl
laten herstellen. De dichtstbijzijnde fietsenmaker was op het Zand in Lokeren
en daar stond Stijn ook. Toen lachte hij me nog uit, maar later liep ik hem
terug tegen het lijf toen ik na mijn weekendjob in de horeca nog ééntje ging
drinken op de Markt. En zo geschiede.
Ondertussen zijn we compleet met onze dochter erbij. En onze
2 hondjes (Nana en Sasha) niet te vergeten natuurlijk.
Net voor we gingen samenwonen maakten we een reis naar
Egypte. Het was een soort relatietest en een verrassing voor Stijn. Ik had
alles geregeld met zijn werk en pas 2 dagen op voorhand kon hij uit een zelfgemaakt
kruiswoordraadsel afleiden dat we samen op reis zouden gaan. Geweldige reis
trouwens en test geslaagd!
Wat vind je fijn aan
Eksaarde?
Ik vind het hier rustig en goed om wonen. Tijdens de
Verenigingsactie in de Spar eind 2018 ontdekte ik dat hier veel verenigingen
zijn voor jong en oud en voor elk wat wils. Ik sta al te popelen dat Hailey oud
genoeg is om ook in een vereniging te gaan.
Alle soorten winkels zijn hier. Alleen een nachtwinkel
missen we nog, maar als je op de laatste nipper nog een eitje of gemalen kaas
mist, bel ik even naar de buren en lossen we het samen op. Mijn buren zijn
trouwens onze vrienden en als familie voor ons. Hij is peter van onze dochter
en ik meter van hun dochter. Alles dicht bijeen en op elkaar kunnen rekenen
vind ik fijn. Ik merk dat bij de andere buren ook.
Iedereen kent elkaar ook of doet toch veel moeite om elkaar
te kennen. In tijden dat het alsmaar asocialer wordt is dat leuk om vast te
stellen. Dat is toch wel typisch Eksaarde!
In 6 stappen van probleem naar oplossing met de methode coachende gespreksvoering (MCG)
Inleiding
Waarvoor gebruik je de methode coachende gespreksvoering?
De MCG is bedoeld voor de wat-problemen. Je kunt er cliënten mee helpen die worstelen met een dilemma of het maken van een moeilijke keuze.
Niet voor hoe-problemen waarbij het probleem al duidelijk is en ook niet voor problemen waarbij het noodlot heeft toegeslagen.
Voor wie is de methode coachende gespreksvoering?
De MCG is voor eenieder die (beroepsmatig) op zoek is naar een methode om een effectief helpend gesprek te kunnen voeren van maximaal drie kwartier.
Leeswijzer
1. Goede raad?
Waarom we graag adviezen geven
We denken dat de ander een oplossing wil ('Anders vertelt hij het me niet.')
Het bezorgt ons een goed gevoel: een geluksgevoel
Een advies geven draagt bij aan ons gevoel van eigenwaarde
Het voorkomt dat we ons laten besmetten door het rotgevoel van de ander.
Ons brein is voorgeprogrammeerd voor het geven van oplossingen en raad (om te willen helpen).
Waarom we niet graag adviezen krijgen
Een advies bagatelliseert ons probleem
Een advies plaatst de ander boven ons
Een advies ondermijnt ons zelfvertrouwen
Door een advies aan te nemen, komen we bij de ander in het krijt te staan
We willen eerst en vooral ons verhaal kwijt
Waarom we problemen graag zelf oplossen
Het liefst doen we alles zelf. Zolang we maar het vermoeden hebben iets zelf te kunnen, willen we het zelf doen.
Waarom het geven van raad gevaarlijk kan zijn
Waarom adviezen vaak niet worden gevolgd
Elk advies dat ik geef, onthult vooral - mogelijk zelfs uitsluitend - iets over mijzelf. Het past bij mij en niet noodzakelijk bij de ander.
Omdat anderen niet goed weten wat we voelen en iedereen anders in elkaar zit, is het moeilijk om te weten wat het beste bij een ander past.
Samenvatting:
We geven heel graag adviezen aan anderen
We houden er zelf niet van om van anderen adviezen te krijgen
We lossen het liefst problemen zelf op
Adviezen volgen we meestal niet op, omdat ze zelden op maat zijn en omdat gevoelens ons in de weg zitten
Het kiezen van een oplossing is niet een rationeel, maar een emotioneel proces
2. De methode coachende gespreksvoering
Vaste structuur
Voor een goed resultaat is het cruciaal om niet alleen nauwgezet de stappen te volgen, maar je ook exact aan de formulering van de vragen te houden. Als je dat doet, boek je de beste resultaten.
Levels
Hoe krijg je de MCG onder de knie?
Neem de vrijheid om bij het oefenen van elk level een geheugensteun te gebruiken met de structuur van de stappen en de vaste vragen en reacties.
Samenvatting:
De MCG bestaat uit zes stappen die je met de cliënt in een vaste volgorde doorloopt.
Elke stap heeft vaste vragen en een aantal vaste manieren om op de antwoorden te reageren.
Voor een optimaal resultaat is het van belang je strikt aan de vaste structuur van de MCG te houden.
Het is aan te raden om na elk level meteen praktijkervaringen op te gaan doen en pas naar het volgende level te gaan als je het vorige level beheerst.
Je leert de MCG het beste en snelste door bij elk level gebruik te maken van een geheugensteun.
3. De zes stappen van de methode coachende gespreksvoering
Stap 1: Het verhaal zien door de ogen van de cliënt
Jouw pogingen om de cliënt beter te begrijpen, zorgen ervoor dat de cliënt over zijn eigen probleem gaat nadenken en het beter gaat begrijpen. Doordat hij zijn verhaal aan je uitlegt en jij hem er vragen over stelt, krijgt hij immers meer inzicht in zijn eigen probleem.
Bij elk woord dat we horen, hebben we onze eigen associaties. Dezelfde woorden horen betekent dus niet dat we hetzelfde horen.
Stap 2: De cliënt helpen bij het formuleren van zijn probleem
De tweede stap van de MCG behelst dat je tot een bondige probleemstelling komt zoals gezien door de ogen van de cliënt. Het gaat dus niet om jouw definitie van het probleem, maar om die van de cliënt.
Eén van de grootste valkuilen van hulpverlening is dat je bepaalde vragen niet stelt, omdat je het antwoord al denkt te weten.
Hoe korter en duidelijker de omschrijving, hoe gemakkelijker het is om een oplossing te bedenken. Een goede korte definitie zorgt vaak al voor helderheid in het hoofd van de cliënt en brengt hem al naar het begin van de oplossing;
Stap 3: Aandacht geven aan de gevoelens die de cliënt ervaart bij zijn probleem
Als iemand vol gevoelens zit, houden ze hem in de greep en is de rede niet toegankelijk. Iemand moet dan eerst zijn gemoed luchten en zo geestelijke ruimte scheppen.
Elk gevoel stuurt ons een bepaalde kant op.
Als een cliënt bij een incident of probleem nauwelijks gevoelens heeft, er koud onder blijft of onverschillig, is er voor hem nauwelijks iets aan de hand.
Een ander gegeven is dat bij hevige maar tegenstrijdige gevoelens (bv enerzijds boosheid, anderzijds begrip of medelijden) een probleem voor iemand moeilijk oplosbaar is.
Stap 4: De cliënt helpen bij het formuleren van zijn favoriete oplossing
Je vraagt niet om een oplossing, maar dé oplossing. Dit wil zeggen zijn favoriete oplossing. Of die nu haalbaar is of niet.
Iemand wil vaak alleen maar echt werk maken van een oplossing als hij die helemaal ziet zitten.
Stap 5: De haalbaarheid nagaan van de favoriete oplossing
Net als in de vorige stappen ben jij als coach niet degene die bepaalt of een oplossing haalbaar is, maar de cliënt.
Het nut van de vijfde stap - vragen naar de haalbaarheid - zit hem er vooral in dat deze de poort opent naar een reële of haalbare oplossing.
Stap 6: Stilstaan bij de uitvoering van de oplossing
Na het formuleren van de oplossing moeten woorden echter worden omgezet in daden. En dat is het moeilijkste wat er is.
Samenvatting
De MCG bestaat uit zes stappen.
Stap 1: Het verhaal
Je laat de cliënt het verhaal vertellen. Je hebt dit nodig om te begrijpen waar iemand mee zit en je hulp bij inroept.
Je probeert daarbij het perspectief in te nemen van de cliënt. Zo breng je begrip over en help je de cliënt tevens zijn situatie beter te begrijpen.
Stap 2: Het probleem
Je helpt de cliënt zijn probleem beknopt te omschrijven.
Het gaat hierbij niet om jouw probleemdefinitie, maar om die van de cliënt. Een bondige probleemomschrijving helpt de cliënt dichter bij de oplossing van zijn probleem te komen.
Stap 3: De gevoelens
Je helpt de cliënt zijn gevoelens te uiten die hij ervaart bij zijn probleem. Tevens bevestig je zijn gevoelens.
Het uiten van de gevoelens helpt de cliënt tot een rationele beslissing te komen. Door gevoelens te uiten, zitten ze het verstand minder in de weg. De gevoelens die de cliënt bij zijn probleem ervaart, geven je een goede indicatie van de mate waarin de cliënt iets als een probleem ervaart.
Tevens krijg je zo een goede indruk van zijn motivatie om iets aan het probleem te doen.
Stap 4: De oplossing
Je probeert de cliënt een zelfbedachte oplossing te laten formuleren voor zijn probleem.
Je vraagt naar zijn favoriete oplossing waarover hij zelf de regie heeft.
Je geeft aan de cliënt aan dat hij zich in deze fase niet hoeft te bekommeren om de haalbaarheid. Je vraagt naar de meest favoriete oplossing, omdat hij hier de meeste energie in zal steken en andere oplossingen voor hem letterlijk tweede keus zijn.
Stap 5: De haalbaarheid
Je vraagt de cliënt hoe hij denkt over de haalbaarheid van zijn favoriete oplossing.
De cliënt heeft bijna altijd al heel snel een idee of zijn oplossing realiseerbaar is.
Als hij aangeeft dat de oplossing niet haalbaar is, dan stel je vast dat hier een streep doorheen kan en keer je terug naar de vorige stap. Het is het beste dat de cliënt zelf aangeeft of een oplossing al dan niet haalbaar is. Als jij een oplossing als onhaalbaar beoordeelt, zul je eerder op weerstand stuiten.
Stap 6: De uitvoering
De zesde stap is de uitvoering. In deze stap bereid je de cliënt geestelijk voor om zijn oplossing in de praktijk te brengen. Het vergroot de kansen om de oplossing succesvol uit te voeren.
De cliënt kan zo, in de veilige omgeving van het coachingsgesprek, mogelijke obstakels op het spoor komen en nu al mogelijkheden bedenken om deze te overwinnen.
De cliënt kan zo ook ontdekken of de oplossing bij nader inzien voor hem toch te hoog gegrepen is.
4. Level 1: De openingsvragen van de zes stappen
Stap 1: Het verhaal
Wat is goed luisteren? Er zijn talloze definities van te geven. Ik ken er echter maar één die echt bevredigend is, namelijk zo luisteren als je zou willen dat ook anderen naar jou luisteren.
De waarheid is dat het bijna iedereen heel veel moeite kost om goed te luisteren. We denken goed te luisteren, maar vaak houden we onszelf dan voor de gek.
Goed luisteren houdt, aldus Freud, in dat men de houding van 'het-reeds-weten' moet laten varen en blijvend oprecht nieuwsgierig is naar het verhaal van de ander.
Stap 2: Het probleem
"Wat is voor jou nu het grootste probleem?"
Een superlatiefvraag nodigt de cliënt (nog) meer uit tot diep nadenken en het aanbrengen van ordening in zijn gedachten.
Stap 3: De gevoelens
Nadat je de vraag naar het grootste probleem hebt gesteld - en hier dus verder niet op hebt gereageerd - stel je deze vraag: "Wat voel je nu bij je probleem?".
Stap 4: De oplossing
Vervolgens vraag je: "Wat zou je nu zelf het liefst aan je problemen willen doen?".
Wil iemand iets aan zijn situatie veranderen, dan zal hij zelf iets moeten doen. Dus tot actie moeten overgaan.
Stap 5: De haalbaarheid
Dan stel je als openingsvraag van stap 5: "Denk je dat dit voor jou haalbaar is?".
Stap 6: De uitvoering
"Denken is gemakkelijk, doen is moeilijk en je gedachten omzetten in daden is het moeilijkste ter wereld."
Omdat de vraag "Ga je het doen?" zoveel energie losmaakt en beslissend is voor de uitvoering, stel je in stap 6 deze als eerste.
Level 1 in de praktijk: een voorbeeld
Samenvatting
Met uitzondering van een 'nee' op de openingsvraag in stap 5 en 6 reageer je niet op wat de cliënt in dit level vertelt of antwoordt. Om te voorkomen dat je het antwoord gaat sturen, licht je je openingsvraag geen enkele keer toe.
Stap 1: Het verhaal
Je zegt: "Vertel eens".
Je geeft de cliënt de gelegenheid het verhaal te vertellen. Zo krijg je een goed beeld van zijn probleem. Je luistert zoals je wilt dat anderen naar jou luisteren.
Je probeert je eigen behoeftes en verlangens opzij te zetten en blanco en onbevooroordeeld naar de cliënt te luisteren.
Stap 2: Het probleem
Je stelt de superlatiefvraag: "Wat is nu je grootste probleem?" Of "Waar zit je nu het meeste mee?"
Een superlatiefvraag nodigt uit tot diep nadenken, het ordenen van gedachten en het verkleint de kans op sociaal wenselijke antwoorden.
Stap 3: De gevoelens
Je vraagt: "Wat voel je nu bij je probleem?"
Je stelt de vraag in de tegenwoordige tijd, omdat je wilt weten wat de cliënt nu bij zijn probleem ervaart
Stap 4: De oplossing
Je vraagt: "Wat zou je nu het liefst zelf aan je probleem willen doen?"
Je stelt ook hier een superlatiefvraag om de cliënt de maximale ruimte te geven om te zeggen wat hij wil en om de kans op een sociaal wenselijk antwoord te verkleinen.
De vraag bevat nadrukkelijk de woorden "zelf" en "doen". De kans op realisatie van een oplossing is het grootst als de cliënt zelf tot actie overgaat.
Stap 5: De haalbaarheid
Je vraagt: "Denk je dat dit voor jou haalbaar is?"
De cliënt antwoordt: "Ja." Ga door naar stap 6.
De cliënt antwoordt: "Nee." Je zegt: "Deze oplossing valt dus af." Dan pauzeer je even om deze vaststelling te laten landen. Je herhaalt stap 5 en vraagt: "Wat zou je dan het liefst willen doen?"
Stap 6: De uitvoering
Je vraagt: "Ga je werk maken van je oplossing?"
De cliënt antwoordt: "Ja." Je gaat door naar de evaluatie. Een "ja" vergroot de kans aanmerkelijk dat de cliënt werk gaat maken van zijn oplossing. Hij heeft een belofte gedaan en wil deze nakomen.
De cliënt antwoordt: "Nee." Je zegt: "Kennelijk is deze oplossing niet haalbaar." Je pauzeert dan even en gaat terug naar stap 4.
De cliënt antwoordt: "Weet ik nog niet." Je stelt de cliënt voor om een paar dagen na te denken.
De cliënt antwoordt: "Misschien." Je stelt de cliënt voor om een paar dagen na te denken.
5. Level 2: Reageren op de openingsvragen
Stap 1: Het verhaal
Spiegelen:
Er zijn 3 manieren waarop je kunt spiegelen: door letterlijk het antwoord of een deel ervan te herhalen, door samen te vatten of door te parafraseren:
Letterlijke samenvatting: 'Jij hebt dus geen tijd voor jezelf?'
Samenvatting: 'Wat je bezighoudt is dat je vanwege je baan, je vriend, je ouders, zijn ouders, je oma, vriendinnen en gitaarles nauwelijks nog tijd hebt voor jezelf. Vat ik het zo goed samen?'
Parafrasering: 'Je wilt zeggen dat je overloopt en voelt dat je moeilijke keuzes moet gaan maken?'
In een coachingsgesprek kun je alle 3 de vormen van spiegelen gebruiken. Je keuze hangt vooral af van je doel.
Wanneer spiegelen?
Omdat spiegelen diverse functies heeft en de timing hiermee samenhangt, geef ik als vuistregel mee dat men in een gesprek van zo'n 7 à 10 minuten minimaal 3 keer dient te spiegelen.
Waarom spiegelen?
In elk (coachings)gesprek dreigt continu het gevaar dat je er ten onrechte van uitgaat dat je begrijpt wat de ander bedoelt. Als luisteraar pik je van de mogelijke betekenissen er meestal maar één uit en denk je gauw dat jouw interpretatie ook die van de ander is.
Een goede samenvatting, parafrasering of de juiste timing van het herhalen van een sleutelwoord of -kernzin, zorgt ervoor dat de ander zijn eigen verhaal beter begrijpt.
Een samenvatting bevestigt dus het verhaal van de cliënt. Daarmee bevestigt het ook degene die het verhaal vertelt.
Functies spiegelen:
Controleren of je de ander begrepen hebt
Laten blijken dat je luistert en de ander het gevoel geven dat je hem serieus neemt
Het helpt de cliënt om zijn verhaal te structureren en hoofd- en bijzaken te scheiden
Het brengt rust in het verhaal
Het bevestigt het verhaal van de cliënt
Het stelt je in staat om de cliënt te attenderen op wat hij goed deed
Het bevordert zowel een soepele terugkeer naar het hoofdthema als een soepele overgang naar een nieuw thema
Stap 2: Het probleem
Door zo kort en bondig mogelijk de essentie van het antwoord op de superlatiefvraag weer te geven, help je hem duidelijk te krijgen wat zijn probleem is. Vaak ontdekt hij zo achter het verwoorde probleem het achterliggende probleem.
Hoe lang moet de samenvatting zijn?
Probeer in ieder geval niet boven de 40 woorden uit te komen.
Gebruik zoveel mogelijk de woorden van de cliënt
Bij een bondige probleemomschrijving kan je beter niet parafraseren, maar samen te vatten. Dus zoveel mogelijk de woorden en uitdrukkingen van de cliënt te gebruiken.
Noteer
Het is raadzaam om het antwoord op de superlatiefvraag zo letterlijk mogelijk op te schrijven
Hoe ga je verder na de probleemomschrijving?
Stap 3: De gevoelens
Hoe te reageren?
De geuite gevoelens spiegelen door deze letterlijk te herhalen is de meest krachtige manier.
Na je gevoelsreflectie zeg je verder niets Je hebt deze als een vraag laten klinken en wacht dan maximaal 5 seconden. Als de cliënt niet reageert, ga je door naar de volgende stap.
Waarom reageren op gevoelsuiting?
Door gevoelens te spiegelen voelt de cliënt zich begrepen. Zijn hart zal zich dan (nog meer) voor je openen. Bv door gevoelens te uiten waarvoor hij zich aanvankelijk schaamde.
Samenvatting:
De cliënt voelt zich begrepen
Het nodigt de cliënt uit nog meer over zijn gevoelens te vertellen
Het helpt de cliënt zich (nog meer) van zijn gevoelens bewust te worden
Geuite en vervolgens erkende gevoelens zitten de ratio minder in de weg
het doet pijn als je het gevoel van de ander bevestigt. De pijn duurt echter maar heel kort omdat de ander zich begrepen en geaccepteerd voelt.
Stap 4: De oplossing
Zodra je de cliënt gevraagd hebt naar zijn favoriete oplossing, concentreer je je helemaal op 1 ding: het antwoord in een zin van hooguit 30 woorden samenvatten.
Stap 5: De haalbaarheid
Stap 6: De uitvoering
'Wanneer ga je er werk van maken?'
Het antwoord wegen op 4 manieren:
De non-verbale expressie
De genoemde termijn waarbinnen de oplossing wordt gerealiseerd
Hoe vaak de gelegenheid zich voordoet om de oplossing in de praktijk te brengen
Het taalgebruik: concreet en precies vs vaag en verhullend
Level 2 in de praktijk: een voorbeeld
Samenvatting:
Stap 1: Het verhaal
Door te spiegelen kun je de cliënt laten zien dat je echt luistert. Er zijn 3 vormen van spiegelen: letterlijk herhalen, samenvatten of parafraseren.
Bij letterlijk herhalen herhaal je woordelijk een (kern)zin dan wel de laatste zin
Bij samenvatten geef je kort, met de woorden van de cliënt, de essentie weer van wat hij zei
Bij parafraseren geef je in eigen woorden kernachtig jouw interpretatie weer van wat jij dacht dat de cliënt bedoelde te zeggen
In een coachingsgesprek kun je alle 3 de vormen van spiegelen gebruiken. Je keuze hangt vooral af van je doel. In een gesprek van zo'n 7 à 10 minuten minimaal 3 keer spiegelen.
Door samen te vatten of te parafraseren kun je de cliënt niet alleen laten zien dat je echt luistert, maar ook controleren of je de ander begrepen hebt
Spiegelen heeft ook een structurerende functie: het gesprek krijgt kop en staart, richting en een doel doordat hoofd- en bijzaken worden gescheiden.
Door te spiegelen ontstaat er ook wat rust in het hoofd van de cliënt
Een (goede) samenvatting of parafrasering bevestigt het verhaal van de cliënt
Het stelt je in staat om de cliënt te attenderen op wat hij goed deed
Het bevordert zowel een soepele terugkeer naar het hoofdthema als een soepele overgang naar een nieuw thema
Stap 2: Het probleem
De bedoeling van stap2 is dat je tot een bondige probleemomschrijving komt zoals gezien vanuit het perspectief van de cliënt.
De cliënt geeft doorgaans geen kort en bondig antwoord op je superlatiefvraag. Heel vaak is het een warrig verhaal, het gevolg van hardop denken. Als coach moet je de cliënt daarom soms helpen om te verwoorden wat hij echt bedoelt. Dat doe je door de essentie van wat hij zie in hooguit 40 woorden weer te geven, liefst minder.
Gebruik zoveel mogelijk de woorden van de cliënt
Bij een bondige probleemomschrijving kan je beter niet parafraseren, maar samen te vatten. Dus zoveel mogelijk de woorden en uitdrukkingen van de cliënt gebruiken.
Het is raadzaam om het antwoord op de superlatiefvraag zo letterlijk mogelijk op te schrijven en de cliënt daarna te vragen of je even mag bestuderen wat je hebt opgeschreven om zo, wederom met pen en papier, te proberen een korte omschrijving te maken.
Laat de cliënt daarna de opgeschreven probleemomschrijving zien en laat deze - indien goedgekeurd - voor de duur van het gesprek zodanig tussen jullie in liggen dat jullie het kunnen lezen.
Als de cliënt met je probleemomschrijving akkoord gaat, sluit je stap2 af en ga je naar de volgende stap. Als de cliënt vindt dat je omschrijving niet klopt, en je daarom corrigeert, doe je in dit level geen nieuwe poging tot een samenvatting.
Stap 3: De gevoelens
Als de cliënt op de gevoelsvraag een antwoord geeft waarin gevoelens voorkomen, spiegel je de gevoelens door deze letterlijk te herhalen.
In je reactie laat je een 'klein vraagteken' horen. Dit doe je om de cliënt de gelegenheid te geven om zijn gevoelens verder toe te lichten, dan wel te nuanceren.
Door de gevoelens te spiegelen bevestig je deze, voelt de cliënt zich begrepen, wordt hij zich (nog meer) bewust van zijn gevoelens bewust te worden en zorg je ervoor dat de gevoelens daarna de ratio minder in de weg zitten
Stap 4: De oplossing
Op de superlatiefvraag zal de cliënt vaak een wat chaotisch geformuleerd antwoord geven
Net als in stap2 komt het er nu op aan om het antwoord kort en bondig samen te vatten, bij voorkeur in een zin van hooguit 40 woorden.
Voor het maken van een korte samenvatting helpt het als je - net als bij stap2 - het antwoord dat de cliënt op de superlatiefvraag geeft, zo letterlijk mogelijk opschrijft. Laat daarna de opgeschreven oplossing aan de cliënt zien en laat deze - indien goedgekeurd - voor de duur van het gesprek zodanig tussen jullie in liggen dat jullie het kunnen lezen.
Als de cliënt zijn oplossing bondig geformuleerd terughoort, weet hij beter wat hij wil. Het kan zelfs zo zijn dat hij nu pas voor het eerst weet wat hij wil. Soms zal hij zich corrigeren en zijn oplossing bijstellen. met het gecorrigeerde antwoord doe je in dit level niets.
Stap 5: De haalbaarheid
In level2 doe je hetzelfde als in level1. Met dit éne verschil: je laat stap5 achterwege als de cliënt in de vorige stap na jouw bondige samenvatting zichzelf al heeft gecorrigeerd en gezegd heeft dat zijn oplossing niet haalbaar is en oordeelde dat de nieuwe oplossing wel haalbaar is.
Stap 6: De uitvoering
In level2 stel je als 2de vraag: 'Wanneer ga je er werk van maken?' Bij de beoordeling van het antwoord op deze vraag combineer je de volgende 4 punten:
De non-verbale expressie
De genoemde termijn waarbinnen de oplossing wordt gerealiseerd
Hoe vaak de gelegenheid zich voordoet om de oplossing in de praktijk te brengen
Het taalgebruik: concreet en precies vs vaag en verhullend
Het komt er in dit level op aan om na je vraag 'Wanneer ga je er werk van maken?' het antwoord te spiegelen en de cliënt daar zijn conclusies uit te laten trekken.
6. Level 3: Verdere verdieping
Stap 1: Het verhaal
Waarom vragen stellen?
Zie een gesprek als middel om iets te leren en niet om iets te onderwijzen. Het middel bij uitstek om iets te leren is het stellen van vragen.
Hoe vragen te stellen?
Ga van algemeen naar specifiek
Begin met gemakkelijke vragen
Houd je vragen eenvoudig
Goede vragen zijn simpel en direct en zo geformuleerd dat de cliënt geen moeite hoeft te doen om te begrijpen wat je bedoelt
Stel vooral open vragen
Open vragen zijn vooral geschikt:
om een sfeer van vertrouwen te kweken (daarom is het ook belangrijk hiermee te beginnen)
om (achtergrond)informatie te vergaren
om een mening te peilen
om de cliënt het gevoel te geven serieus genomen te worden
om de cliënt aan te moedigen iets over zichzelf bloot te geven
Gesloten vragen zijn vooral geschikt:
als je op zoek bent naar bepaalde feiten of informatie
als je bepaalde feiten of hypotheses wilt bevestigen of juist wilt uitsluiten
als je je gesprekspartner over een bepaalde drempel wilt helpen
Een nadeel van open vragen: een gesprek kost vrij veel tijd
Nadelen van gesloten vragen:
de cliënt kan zich er inferieur en ongemakkelijk onder voelen
het gesprek is vrij sfeerloos
je bent als coach al snel suggestief of oplossend bezig
het luisteren staat onder druk, omdat je vaak al bezig bent met de volgende vraag
Stel vragen over begrippen of uitdrukkingen
Vraag naar een voorbeeld
De menselijke geest denkt in beelden en acties. Om de cliënt goed te begrijpen is het raadzaam steeds naar beelden en acties te vragen: 'Kun je hiervan een voorbeeld geven?'
Stel niet te veel vragen, maar houd stap1 kort
Combineer vragen stellen met spiegelen
Sluit af met de vraag: 'Ben ik nog vergeten iets te vragen wat belangrijk is om je verhaal te begrijpen?'
Stap 2: Het probleem
In deze fase kan het zoeken naar de juiste omschrijving van het probleem net lijken op het pellen van een ui.
Als je niet de moeite neemt om het probleem goed en bondig te formuleren, dan duurt het gesprek misschien niet zo lang, maar is de geïnvesteerde tijd verspilde tijd. Als zoiets zich vaak voordoet, verliest de cliënt het vertrouwen in jou.
Stap 3: De gevoelens
De eerste manier om gevoelens te helpen uiten is: de non-verbale signalen die de ander toont als hij de gevoelsvraag beantwoordt vertalen in een gevoel. Als iemand zijn vuisten balt, zeg je bv: 'Terwijl je antwoord gaf op mijn vraag, balde je je vuisten. Ben je kwaad?'
Een tweede manier om gevoelens aan de oppervlakte te brengen is de gevoelens vertalen die besloten liggen in woorden of uitdrukkingen die de cliënt gebruikte in zijn antwoord (op de directe vraag naar gevoel).
Een derde manier om gevoelens aan de oppervlakte te brengen is dat je zegt wat je zélf zou voelen als je je in dezelfde situatie zou bevinden als je cliënt.
Een vierde manier om een gevoel bij een probleem aan de oppervlakte te brengen, is er gewoon een slag naar slaan. 'Ik weet het niet zeker, en ook niet waarom ik dat denk, maar kan het zijn dat je je angstig voelt?'
Stap 4: De oplossing
In stap4 ga je nu hetzelfde te werk. Je vat het gecorrigeerde antwoord samen en doet dat net zo lang tot de cliënt zich helemaal kan vinden in je korte samenvatting.
Stap 5: De haalbaarheid
Stap 6: De uitvoering
In level3 vraag je de cliënt hoe hij zijn oplossing in de praktijk gaat brengen. Je helpt daarmee de cliënt zijn motivatie te vergroten en tijdig problemen en hindernissen op het spoor te komen. Zodat hij er nu al oplossingen voor kan bedenken.
Een van de redenen dat je (uitgebreid) stilstaat bij de uitvoering van het probleem is om na te gaan of een oplossing daadwerkelijk uitvoerbaar is. Zo kan kostbare tijd worden gewonnen en een teleurstelling worden voorkomen.
Level 3 in de praktijk: een voorbeeld
Samenvatting
7. Level 4: de ideale bondige probleemomschrijving
Je wilt, maar ...
Waarden expliciet in de omschrijving benoemen?
Twee keer 'willen'
Voordeel van de ideale bondige omschrijving
Concentreer je op de sleutelwoorden
Level 4 in de praktijk: oefenen met drie voorbeelden
Samenvatting
8. Valkuilen bij de toepassing
Stap 1: Het verhaal
Stap 2: Het probleem
De cliënt gebruikt vage termen
De cliënt noemt twee of meer problemen
De cliënt geeft een zeer kort antwoord op de superlatiefvraag
Je bent het niet eens met de probleemomschrijving van de cliënt
De cliënt zegt dat hij wil dat iets niet gebeurt
Stap 3: De gevoelens
De cliënt zegt niets of weinig te voelen
De cliënt weet geen raad met de gevoelsvraag
De cliënt reageert (onverwacht) met een positief gevoel
Stap 4: De oplossing
De cliënt geeft geen oplossing maar herhaalt zijn probleem
De cliënt komt met een oplossing die niet aansluit bij het probleem
De cliënt komt met een oplossing die hem volgens jou niet echt verder helpt
Er blijkt geen oplossing te zijn
Stap 5: De haalbaarheid
De cliënt zegt niet te weten of de oplossing haalbaar is
De gekozen oplossing botst volgens jou te zeer met andere belangen
Omdat dit magazine de zevende editie is, ging de redactie
lukraak aanbellen bij een huis met nummer 7 Zo kwamen we bij Freya Peeters
terecht in de Noordstraat.
Freya, hoe lang wonen jullie hier al?
Wij wonen hier sinds augustus 2009. Toen Cyriel, ons derde
kind, geboren is, werd ons huisje in Lokeren te klein en zijn we naar hier
verhuisd. We hadden eerst al een tijdje verbouwd, maar namen de babyborrel als
moment om ook in onze nieuwe huis te trekken. 350 mensen zijn hier dan geweest.
Dat hadden ze hier nog nooit gezien!
Je derde kind zeg je. Wie zijn de andere kinderen?
Korneel wordt dit jaar 12jaar en Annabel is 11. Annabel was
een tweeling, maar Tanne (betekent gedachte) is bij de geboorte overleden.
Omdat we toen dit huis al gekocht hadden, mochten we haar hier ook in Eksaarde
begraven. Het is dat graf onder een grote boom met een paddenstoel.
Wat betekent deze buurt voor jullie?
Heel veel. We houden ervan om de buurt samen te brengen.
Vorig jaar hebben we voor het eerst een speelstraat georganiseerd. Ook dit jaar
deden we dat in augustus. Op die manier verdwijnen als het ware de draden
tussen de tuinen en is het veilig om op straat te spelen. Dat bevordert de
sociale cohesie (lacht).
Ook onze hond Mozes zorgt voor de verbinding met de buren.
Hij ontsnapt nogal eens.
Hier wat verderop, tussen nummer 11 en 13 lag er een braak
stuk grond. Francet hield er bijen. Mijn man Joris (zie artikel
Blauwbuiktrail), is dit als moestuin beginnen verbouwen en heeft zich verdiept in
het imker zijn. De groenten worden verbouwd volgens het systeem permacultuur.
Wat betekent dat precies?
Het komt er op neer dat je groenten kweekt mèt de natuur en
niet tègen de natuur. Je zorgt voor een ecologisch evenwicht door rekening te
houden met de combinatie van planten. Planten die een bepaald insect aantrekken
waar andere planten niet tegen kunnen, zet je best niet naast elkaar. Niets
staat op rijtjes, er wordt uiteraard niet gespoten en er worden bijvoorbeeld
takken voorzien waar dan vogels komen nesten die dan weer rupsen aantrekken
enz.
Omdat het onkruid wild tekeer ging, hebben we er kippen
opgezet. Alles is van de buurt. Weet je wel: sociale cohesie. De buren geven
de kippen eten en in ruil ervoor krijgen ze gratis eieren. Andere mensen kunnen
ook de eieren hebben, maar dan mits een kleine bijdrage. Als de buren andere
compost hebben dan dat de kippen mogen eten, dan kunnen ze het in de 2
composthopen gooien die we ook voorzien hebben. Een bord verduidelijkt wat een kip
eet en wat je beter in de compostbak gooit. Een ander bord geeft dan weer meer
informatie over de gedragingen van een kip. Het brengt de buurt samen en de
laatste jaren zie je bijna geen GFT-bakken meer op straat.
En die bijen, wat gebeurt daarmee?
Die zijn verhuisd naar onze tuin. Elk jaar komt het eerste
leerjaar van de Stedelijke Basisschool in de Dam langs . Joris vertelt dan
honderduit over de bijtjes. Hij is leraar tuinonderhoud en -aanleg, dus kan het
goed uitleggen.
Wat doe je beroepshalve?
Ik werk bij Groep Intro vzw als verantwoordelijke voor drie
sociale restaurants, in Vilvoorde, Mechelen en Sint-Niklaas. Koek&ei is een
lunchrestaurant in Sint-Niklaas. Wij zijn een inclusieve onderneming, dit wil
zeggen dat er begeleider-instructeurs en doelgroepmedewerkers in de keuken en zaal
werken. Onze medewerkers zijn maatschappelijk kwetsbare personen met een grote
kloof tot de arbeidsmarkt. Dit zijn jongeren uit het deeltijds onderwijs,
langdurig werklozen, personen met een arbeidshandicap of mensen met een
werkstraf. Door hun tewerkstelling bij Groep INTRO vzw dragen al deze mensen op
een positieve manier bij aan de maatschappij, elk op hun manier en de ervaring
die ze in Koek&ei opdoen neemt niemand hen meer af.
Ik doe mijn job doodgraag omdat ik het sociale en
commerciële kan combineren. Mijn creativiteit kwam dan weer tot uiting bij het
stylen van de restaurants.
Heb je nog tijd voor hobbys?
Ik ben lid van de Ouderraad van de Stedelijke Basisschool in
Eksaarde en ook voorzitter van de ouderraad voor de 3 stedelijke basisscholen
in Lokeren.
Ik heb ook veel energie gestoken in StikNieNau. Dat is een
gezellig naaicafé dat om de twee weken samenkomt in het Gildenhuis. Samen met
Karien De Nutte hebben we deze groep naailiefhebbers meer bekendheid gegeven in
het dorp. Helaas heb ik daar nu geen tijd meer voor.
Wat vind je fijn aan Eksaarde?
Ik vind het fantastisch wonen hier met al dat groen. Het is
ook super dat er van alles voorzien is: satelietpunten van de muziekschool,
sportclubs en jeugdbeweging.
Wat wens je Eksaarde toe?
Toen we hier kwamen wonen, was niet gemakkelijk om te
integreren. Mensen moeten je eerst vertrouwen door wat meer over je te weten en
pas dan kan je hier verbinding maken. Ik weet nog goed dat juffrouw Chantal -
Korneel zat in het eerste kleuterklasje - me in contact gesteld heeft met Nancy
Van Loo en Eric Van Damme. Fien, hun dochter en ook later Ward, hun zoon, komen
hier babysitten. Het is door Nancy en Eric dat wij geïntegreerd zijn in dit
prachtige dorp. Ik wens iedereen die hier nieuw komt wonen een Nancy en Eric
toe.
Ontwikkel
je
leiderschap: 14 krachtige principes
voor het versnellen
van je leiderschapsontwikkeling
én die van je medewerkers
Deel I Hoe leiders leren
Deel I helpt je om inzicht te krijgen in de basis van het versnellen van je
leiderschapsontwikkeling.
Versneller 1: Verzamel en verbind leermomenten
Leiderschap is het vermogen om anderen te beïnvloeden, te motiveren en in staat
te stellen om bij te dragen aan de effectiviteit en het succes van de organisatie waar
ze deel van uitmaken.
Zeventig procent van je leiderschap is te ontwikkelen.
Je leiderschap ontwikkelen kun je doen uit verlangen naar meer impact, uit interesse
en uit noodzaak.
Inspirerende leiders combineren leergierigheid met leervermogen.
Inspirerende leiders blijven zich opstellen als leerlingen
Ontwikkelmotivatie onderzoeken: Denk eens na over de volgende vraag: wat is jouw motivatie om je leiderschap te
ontwikkelen? Komt je motivatie voort uit het verlangen om meer impact te hebben?
Komt je motivatie voort uit een interesse in leiderschap? Of komt je motivatie vanuit
het gevoel deels onbekwaam te zijn?
Versneller 2
Focus op de essentie, experimenteer met
de expressies
De essentie van leiderschap is richting, actie, groei.
Richting: Leiders helpen mensen om
van punt A naar punt B te komen. Door duidelijk
bepaald te hebben wat het beginpunt
en het eindpunt is, kan een leider richting geven.
Hoe leiders richting geven:
Missie en waarden beschermen
Aansprekende visie en strategie bepalen
Belangrijke besluiten nemen en prioriteiten stellen
Verandering en innovatie aanmoedigen en ondersteunen
Actie: Vervolgens moet de leider de organisatie ook daadwerkelijk van A naar B krijgen. Dit vergt enorme hoeveelheden
actie.
Hoe leiders actie stimuleren:
Motiveren en inspireren tot actie
Sleutelactiviteiten starten, stoppen, versnellen
Problemen oplossen en hindernissen uit de weg ruimen
Resultaatstandaarden bepalen en doelen stellen
Groei: En ten slotte zorgt de leider ervoor dat, wanneer punt B wordt bereikt,
zowel de mensen als de organisatie groei hebben doorgemaakt. Ze hebben
onderweg veel geleerd en zich ontwikkeld. Zo zorg je ervoor dat je straks niet
blijft hangen op punt B, maar door kunt naar punt C.
Hoe leiders groei faciliteren:
Werken aan gezonde relaties en cultuur
Continu ontwikkelen van teams en mensen
Stimuleren van samenwerking op en tussen alle niveaus
Taken en mensen in lijn brengen met de doelen van de organisatie
Focus je in je ontwikkeling op de essentie, word daar geweldig in.
Experimenteer met de expressies die passen bij jou, je volgers en de context
Deel II Leren over jezelf
Deel II helpt je om jezelf te ontwikkelen zonder daarbij jezelf te verliezen. Sterker nog: dit deel helpt je om nog meer jezelf te worden als leider.
Versneller 3: Leer jezelf kennen, jezelf zijn en jezelf
vergeten
Authentiek leidinggeven betekent dat je ervoor kiest om je motivatie, waarden,
geloof en passies te tonen in je leiderschap.
Authenticiteit maakt leiders effectiever en succesvoller.
Je ontwikkelt je authenticiteit door ervoor te kiezen om jezelf te leren kennen en
vervolgens jezelf te zijn.
Wees geen eikel, jouw authenticiteit mag niet de authenticiteit van iemand anders
in de weg staan.
Versneller 4: Ontwikkel je sterke punten en fix je fatale
gebreken
Zonder het ontdekken, ontwikkelen en gebruiken van je sterke punten kun je geen
sterke leider zijn.
Versnel niet je zwakke punten, maar juist je sterke punten. Daar zit je potentieel.
Je hoeft niet overal goed in te zijn. Zelfs uitblinkende leiders hebben maar enkele
sterke punten.
Je sterke punten sterker maken doe je door gebruik te maken van gestapelde voordelen
en crosstraining.
Een fataal gebrek overstemt een veelvoud aan sterke punten. Ga hier direct mee aan
de slag.
Versneller 5: Zet in op je voorkeursstijl, maar blijf
flexibel
Leiders zijn er in alle soorten, maten en stijlen. Er is geen goed of fout.
Je leiderschapsstijl is opgebouwd uit voorkeuren in aansturing en focus.
Door je leiderschapsstijl te ontdekken kun je de kracht ervan inzetten en de zwakte
ervan ondervangen.
Een bepaalde leiderschapsstijl is niet altijd overal effectief. Kies dus zorgvuldig en
wees flexibel.
Deel III Leren door training
Deel III helpt je om snel nieuwe leiderschapskennis en -vaardigheden te ontwikkelen door middel van training.
Versneller 6: Leer de spelregels en herschrijf ze
vervolgens
Door samengeperste ervaring te gebruiken kun je in een korte tijd meer kennis
opdoen dan je zelf ooit kunt verzamelen.
Effectief leren lukt het best als je dit doet uit vrije wil, met goede motivatie en als je
het direct kunt toepassen.
Maak gebruik van een van de drie Is van motivatie (interesse, instrumenteel en
integratie).
Leer, evalueer, experimenteer en herschrijf spelregels.
Versneller 7: Oefen bewust en versla je eigen talent
Wat veel mensen talent noemen, is in de praktijk vooral het resultaat van heel veel
bewust oefenen.
Bewust oefenen is een set van heel gestructureerde activiteiten, met als expliciet
doel het verbeteren van een resultaat.
Analyseer je vaardigheid, ontwerp je oefening en voer je oefening uit. Zo oefen je
bewust.
Deel IV Leren van de mensen om je heen
Deel IV helpt je om de juiste mensen om je heen te verzamelen en meer van hen te leren.
Versneller 8: Verzamel sneller, vaker en betere feedback
Feedback is niets anders dan alle informatie die je krijgt over je gedrag, over wat
goed en wat slecht gaat.
Leidinggevenden moeten niet alleen vragen om feedback maar het zelf ophalen.
Sneller, vaker en betere feedback verhoogt de ontwikkelkracht van feedback.
Waarheids-, relatie- en identiteitsallergieën maken het lastig om waardevolle feedback
te accepteren
Versneller 9: Durf te vragen
Advies is erop gericht je vooruit te helpen in een situatie die zich nu of in de
toekomst afspeelt.
Een zelfverzekerde leider maakt geen gebruik van excuses en durft iedereen over
van alles om advies te vragen.
Er zijn drie typen advies waaruit je kunt kiezen: tips, opties en perspectieven.
Er zijn vijf typen adviesgevers waar je gebruik van kunt maken: de +1
adviseurs, de tegensprekers, de vreemde eenden, de slachtoffers en de helikopterpiloten.
Versneller 10: Ontwikkel en steel inspiratie
Leidinggeven vergt creativiteit en daardoor is inspiratie noodzaak.
Inspiratie met een grote I is zingevend en inspiratie met een kleine i is pragmatisch.
Inspiratie overstijgt het normale, creëert motivatie en ontstaat spontaan.
Nieuwe ervaringen en het streven naar meesterschap zijn de twee manieren om de
kans op inspiratie te vergroten
Deel V Leren van ervaringen
Deel V helpt je om de beste leiderschapservaringen op te zoeken en daar vervolgens maximaal van te leren.
Versneller 11: Kies ervaringen die écht tellen
Er zijn vier routes waarlangs leiders zich in de regel ontwikkelen: de natuurlijke
route, moeilijke route, hogere route en geplande route.
Er zijn drie versnellende leerervaringen; uitdagende opdrachten en moeilijke situaties
die vervolgens leiden tot confrontaties met jezelf.
Je kunt je leiderschapsontwikkeling versnellen door je kracht van de vier routes en
de drie leerervaringen bewust op te zoeken en te gebruiken.
Beschouw je omgeving niet als gegeven. Je kunt van omgeving wisselen of haar
aanpassen.
Versneller 12: Verleg je focus van presteren naar leren
Ervaring is geen garantie voor ontwikkeling.
Er zijn vier soorten ervaringen: spelen, oefenen, herhalen en presteren.
Door ruimte te maken voor professioneel spelen versnel je je eigen ontwikkeling en
die van je organisatie.
Een leermentaliteit is effectiever dan een presteermentaliteit
Versneller 13: Reflecteer. Van ervaring zelf leer je niets
Van een ervaring zelf leer je niets, tenzij je reflecteert.
Reflectie is het nadenken over een ervaring met als doel om ervan te leren.
Je kunt de leercurve doorbreken door zowel te denken als te doen.
Reflecteren doe je door te beleven, te bevragen en te begrijpen.
Deel VI Anderen helpen
Deel VI helpt je tot slot om anderen te ondersteunen bij hun leiderschapsontwikkeling.
Versneller 14: Haal het beste uit anderen, zo haal je het
beste uit jezelf
Leiders verstikken, verdragen of versnellen leiderschapspotentieel.
Maak van leiderschapsontwikkeling bij anderen een prioriteit.
Je kunt leiderschapsontwikkeling van anderen versnellen, maar je kunt het niet van
hen overnemen.
Je bent als leider pas echt succesvol wanneer je andere leiders helpt zich te ontwikkelen,
die weer hetzelfde doen voor anderen.
Op de Own-it dag
was het thema Energie. Er zijn vier soorten energie: fysieke (bv sporten),
emotionele (bv lachen), mentale (bv lezen of een kruiswoordraadsel invullen) en
spirituele (bv yoga of bidden). Er werd een heus Own-it café georganiseerd
waarin alle medewerkers, zowel in de plant als in het CSP, een filmpje te zien
kregen van collegas die vaak met de fiets of te voet komen (voorbeeld van
fysieke energie) en ook een filmpje van energieke kindjes die allerlei dingen
te vertellen hadden. Jaja, mijn zoontje zat ook in de montage.
Daarna kon men in gesprek gaan met enkele energieke collegas
die op zoek gingen naar verhalen over waar jij energie uithaalt. Een fotobooth
maakte het gebeuren extra leuk en amusant. Iedereen genoot met volle teugen en
daar kreeg ik dan weer energie. Na een energizer ging iedereen weer aan de
slag. Alle fotos zijn op yammer terug te vinden.
Naar aanleiding van deze Own-it dag zijn er nieuwe sessies
ingepland over Stress anders bekeken. Een echte aanrader voor iedereen.
In april is er ook opnieuw een jobdag georganiseerd. Hierbij gingen we specifiek op zoek naar
technische profielen. 126 kandidaten kwamen op een stralende zaterdagmorgen
nieuwsgierig een kijkje nemen. Leidinggevenden deden korte eerste gesprekken
met de kandidaten. Ze kregen eerst een algemene introductie over Pfizer en een
rondleiding bij Prevenar. Enkele mogelijke toekomstige collegas beantwoorden
graag de vragen waar de sollicitanten nog mee zaten. Uitgaande van de eerste
feedback (test en speed dates) zitten hier zeker veel belovende toekomstige
collegas bij.
Het thema van de Dag
van de Managers was dit jaar Most Trusted. Dit is ook de missie van
Pfizer sinds dat Kirsten Lund-Jurgensen aan het bewind is.
Vertrouwen is gebaseerd op 8 pijlers die met een C beginnen:
·
Clarity: het duidelijke vertrouwen en het dubbelzinnige
wantrouwen
·
Compassion: vertrouwen stellen in diegenen die om zichzelf
geven
·
Character: doen wat goed is, boven wat gemakkelijk is
·
Competency: vertrouwen hebben in degenen die fris, relevant
en capabel blijven
·
Commitment: blijven geloven, in voor- en tegenspoed
·
Connection: verbonden zijn met vrienden
·
Contribution: mensen reageren onmiddellijk op resultaten
·
Consistency: kleine dingen consequent doen
Er was een spreker over Streetwise die op een inspirerende
manier een ander licht wierp op leidinggeven.
In
Filling Freeze Dry versterkt Nico De Maegd de staff als Coördinator in de
nacht. Zijn supervisor is Rob Van Oosterwijk.
Wauter
Coeckelbergh maakt nu deel uit van de mannen van Ben Mees in Inspectie. Hij is
Coördinator in de shift van Bart Duthoo.
In de Ampoulencel was er na het vertrek van Jan
Bosman naar Inspectie een plaatsje vrij voor een Meewerkende Coördinator. Robin
Van Overloop
vervult voortaan deze rol.
We
wensen de drie heren veel succes en hopen dat ze snel hun rol ten volle opnemen.
In Aseptic 1 hechten we veel
belang aan waardering. Waardering of erkenning geven bestaat in alle soorten en
gewichten.
Wekelijks worden er verschillende
Goed Gedaans genomineerd waar niet alleen het resultaat belangrijk is maar ook
het gedrag de juiste aandacht krijgt. In april zijn er maar liefst 6 Goed
Gedaans gepubliceerd.
We waren ook weer actief om enkele
Mission awards in te dienen. Hierbij krijgen bepaalde projecten en de mensen
die zich daarvoor ingezet hebben extra aandacht en waardering.
In de BFS-afdeling vonden ze het een goed idee
om Own-it event 2.0 versie uit te proberen. Tijdens de SLT-gemba walk is er
tijd uitgetrokken om de manier van shiftoverdracht te doen, eens toe te lichten
en ideeën uit te wisselen met Luc Van Steenwinkel en enkele directieleden.
Daarnaast is er ook extra waardering gegaan naar de resultaten en de mensen van
het BFS2 project. Een sterk staaltje teamwerk met heel veel flexibiliteit in een
positieve sfeer met resultaten die mogen gezien worden op het vlak van kwaliteit
en veiligheid. Wanneer komen we in jouw team een kijkje nemen?
In SLP8 nemen Matthias Maes, Steven Adriaens, Mehmet Erdem, Wim De Wit,
Davy Siebens, Rob Van Oosterwijk en Thomas Segers deel van Aseptic 1.
In april was het thema teams begeleiden naar meer autonomie.
Het concept van flowis toegelicht
om te begrijpen wat maakt dat mensen in hun werk in hun element zijn en welke
condities je kan creëren om meer flow te krijgen.
Situationeel leidinggeven is een kader dat hierbij kan helpen. Je bepaalt
in welke fase van competentie/motivatie een medewerker is en je plant dan de juiste
interventies om de medewerker verder te laten groeien.
Na een intervisiemoment over enkele praktijkcases, is er nog tijd
uitgetrokken om een experiment rond hun leerproject uit te werken.
Als je als
leidinggevende in productie start in Aseptic 1, dan wordt er al geruime tijd
een leerplan aangeboden. Dit is een uitgebreide excel die aangeeft wat er van
jou verwacht wordt, met wie je best even kennis maakt, waar je stages kan lopen
en wat er allemaal aan vaardigheden wordt aangeboden zodat je je persoonlijk
kunt ontwikkelen. Dit leerplan wordt opgemaakt op maat van de nieuwe
leidinggevende. De directe chef is hier de best geplaatste persoon om hier
ondersteuning te bieden.
Omdat het belangrijk is dat een nieuwe
leidinggevende snel de juiste kennis en competenties
verwerft om de job met succes uit te voeren, dat hij/zij zich zo snel mogelijk
thuis voelt in het team en de organisatie en dat hij/zij een goed netwerk kan
uitbouwen, vonden we het belangrijk dat ook hier de nodige aandacht aan wordt
besteed.
In april is dan ook de eerste bevraging
uitgestuurd. Het is een tevredenheidsonderzoek om naar deze themas te peilen.
Het is de bedoeling dat de nieuwe leidinggevende wordt getriggerd en zelf
nadenkt over hoe hij/zij zich op deze domeinen voelt. De bevraging wordt ten
vroegste verstuurd rond de derde maand dat de nieuwe
leidinggevende in zijn/haar rol zit. Bij voorkeur worden de vragen in een
mondeling overleg beantwoord. Al deze informatie wordt vertrouwelijk behandeld.
Het is vooral de bedoeling dat de nieuwe leidinggevende zelf aan de slag gaat
en het zijn/haar verantwoordelijkheid is om zichzelf te ontwikkelen.
In april
hebben Andries Feuggelen, Karine De Buyser, Davy Siebens, Rudi Coveliers, Thomas
Segers en Bart De Buyser een bevraging in hun inbox ontvangen.
In Filling SolSus is de celvorming volledig
operationeel. Mede met deze verandering is er in de meeste cellen één
Supervisor voor de 3 shiften en per shift een Meewerkende Coördinator. Omdat
deze functie toch een ietwat andere invulling krijgt als wat we tot nu toe
kenden, is het plan aangevat om deze Coördinatoren extra duiding en
ondersteuning te geven. In oktober 2017 is het Coördinator Development
Programma gestart voor Sterilisatie (Davy, Kenny en Tom),
Uniject (Ruth, Peter en Stijn) en Ampoulen (Wim en Ken). Acht meewerkende
coördinatoren komen maandelijks samen om vaardigheden aan te leren, er zich in
te verdiepen en zich eigen te maken. In april was er opnieuw een sessie gepland. Na
al enkele nieuwe dingen geleerd te hebben, gaven de Coördinatoren zelf aan dat
ze veel haalden uit ervaringen delen met gelijkgezinden, dus werd deze sessie
volledig gewijd aan intervisie. Tijdens intervisie kan je leren van elkaar en
gebruik je ook vaardigheden zoals luisteren, samenvatten, coachen en advies
geven. Het is fantastisch hoe je deze mensen
ziet groeien en vol respect met elkaar aan de slag ziet gaan.