Vandaag 8/1/'15, hebben we met de leerlingen van het 5e en het 6e leerjaar, tijdens de vakken levensbeschouwing samen gedebatteerd over de vreselijke aanval op de redactie van Charie Hebdo in Parijs.
In de eerste week van het schooljaar maakten we al kennis
met Knubbe, Ester en Ismaël. Woensdag 15/10 kwam het berenklasje nog eens samen
en vertelden de beren ons kort over hun eigen levensbeschouwing, dat is de
manier waarop we naar het leven kijken.
We leerden dat Ester een boek heeft, de Bijbel en dat ze
houdt van Jezus. Het leven van Jezus is haar grote voorbeeld. Ismaël vertelde
over zijn grote boek de Koran en de belangrijke zaken die een moslim moet doen
van Allah. Knubbe vertelde dat hij niet gelooft in het bestaan van God en dus
ook geen groot boek heeft waarin staat hoe hij moet leven. Knubbe haalt zijn
wijsheid uit eigen ervaringen en onderzoek dat wetenschappers voor hem
doen.
Het washeel leerrijk
in de berenklas en als goede vriendjes deden we enkele leuke spelletjes over
onze levensbeschouwing.
Vandaag (3/9/14) hadden de leerlingen van het 1e leerjaar hun eerste les levensbeschouwing.
Het eerste leerjaar is voor de kinderen een hele grote stap om te nemen.
Het zijn spannende dagen voor hen. Dan zoeken ze steun en veiligheid bij hun vriendjes.
Net op dat moment worden zij zonder enig woord van uitleg van elkaar gescheiden om in aparte klassen, bij andere juffen, over andere onderwerpen les te krijgen. De kinderen begrijpen niet waarom. Soms horen zij dat het is omdat ze anders denken, anders geloven. Wat is geloven? Waarin geloven zij? Soms denken kindjes wel eens dat het ene beter is dan het andere.
Daarom besloten wij om de eerste twee lesjes levensbeschouwing gezamenlijk te geven en de leerlingen voor te bereiden op die scheiding.
Aan de hand van de persoonlijke verhalen van beertjes leggen we uit dat de ouders van de leerlingen voor hen een keuze gemaakt hebben naar hun visie. De verschillende beertjes vertellen kort iets over hun levensbeschouwing, herkenbaar en begrijpelijk voor de leerlingen.
Aan de hand van spelletjes leren de kinderen hun eigen levensbeschouwing en groepje kennen.
Vanaf volgende week zitten zij apart in hun eigen levensbeschouwelijke klasjes. Toch blijven we allemaal grote vrienden. En er komen zeker nog momenten in de berenklas om nog meer over elkaar te leren.