Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
zazou
A dream comes true
09-12-2012
Hoe het begon.....
Hallo allemaal,
Allereerst wil ik jullie welkom heten op onze Blog. Zazou is een zeilboot (bwjr 1979). Toch wil ik even beginnen met het begin, hoe kom ik hier terecht met een blog over een zeilboot.
Het begon allemaal 2 jaar geleden, mijn vriendin en ik zochten een hobby die we samen konden uitoefenen, beiden een druk leven, veel werken, weinig tijd , laat staan voor elkaar. Na lang zoeken naar de geschikte vrijetijdsbesteding die we samen konden doen, kwamen we op het idee om een zeilcursus te gaan volgen.
Bij ons in de buurt is een zeilschool wwww.zscbroechem.beht waar je op een open zeilboot, in ons geval was dit een "420" in enkele lessen de basispricipes van het zeilen kan leren. Kevin onze zeilinstructeur heeft dit overigens zeer goed en vooral "geduldig" gedaan. Na 10 lessen waren wij dus de trotse eigenaar van een toch wel zeer beperkt zeildiploma.
Wat doen zeilers die net hun diploma hebben behaald? Oefenen!!!.... Natuurlijk op een veilig, gesloten water..... Nee dus, wij hadden het schitterende idee om een boot te huren op de Oosterschelde, achteraf bekeken was dit een zeer onverstandige beslissing, dit had immers iets anders kunnen aflopen. Het is echter toch wel opmerkelijk, hoe makkelijk je een boot kan huren bij een verhuurbedrijf, eigenlijk kan je zonder echt ervaring te hebben een boot opstappen en vertrekken...... Die zaterdag in september 2010 stapten wij aan boord van een Etap 21i prachtige zeileigenschappen heeft dat schip, qua besturing leunt deze boot eigenlijk zeer dicht aan bij een open boot, buiten de motor gerekend dan...
We hadden ons voorgenomen, gewoon te doen wat we geleerd hadden en dit ging verbazingwekkend goed, misschien iets "te goed"", bootje in de wind, zeilen hijsen, motor af en bij een stralende zonneschijn en zachte windkracht 3 met de stroming mee richting Zeelandbrug . Na een 3tal uurtje oefenen, vlotjes de brug onderdoor, So Far So Good. Schat, wat betekenen die gele bakens in het water? Dat weet ik niet, kijk je even in het boek? VERBODEN TE NADEREN, overstag gaan, en zo snel mogelijk weg hier.. Plotseling was ook het stralende zonnetje en het zachte briesje verdwenen, Toch zeker goed naar het weerbericht geluistert? Nope! In de plaats kwam een zwarte hemel, hevige regen en een stormachtige windkracht 6. Doen wat we geleerd hebben, zo snel mogelijk zeilen naar beneden en op de motor naar de dichtsbijzijnde veilige Haven, in dit geval was dat de haven van Zierikzee Na een 20tal minuutjes vechten tegen de hoge golven (toch voor ons kleine bootje) vaarden we veilig de haven binnen. Tijd voor een borrel in de plaatselijke kroeg, even bekomen van dit avontuur.
In het "GRAND CAFE" kwamen we in contact met andere, iets meer ervaren zeilers (namen ben ik even kwijt), die brachten ons het vrolijke nieuws dat het weer nog slechter zou worden, de verwachtingen waren wndkrcht 6a7, hevige regen en een tij dat niet mee zat, dat zag er dus niet goed uit voor onze terugreis morgen. We besloten dit niet aan ons hart te laten komen en te genieten van de avond. Na enkele B52's besloten we moe maar voldaan onder de wol te kruipen............ . Die ochtend bleek de voorspelling van onze collega zeilers volledig te kloppen, Storm met een grote S, nu hadden we 2 opties, we laten de boot achter en gaan met de taxi terug naar het verhuurbedrijf, zij zouden de boot dan later ophalen of... we wagen het er op en varen zelf terug, uiteinelijk hebben we na overleg met enkele ervaren zeilers, besloten om de terugtocht met de boot te doen..." Doen wat je geleerd hebt vesten aan, veiligheidslijnen , varen op de fok en motor en der kan je niks gebeuren". Dit was een tocht van 3 uur afzien in ons bootje, toch hebben we samen de kalmte weten te bewaren, en zijn we heelhuids op onze bestemming geraakt.
Achteraf bekeken raad ik dit niemand aan, beter eerst wat meer ervaring opdoen en zo rustig verder groeien in het zeilen, toch heeft deze ervaring ons dichter bij elkaar gebracht, en zijn we beiden gebeten door de" "microbe" die het zeilen toch wel is voor ons.
Na nog een aantal keer een boot te hebben gehuurd, hebben we uiteindelijk besloten zelf een boot te kopen; ZazOu, de boot ligt momenteel in een loods voor restauratie. Het plan is om de boot op 6 april 2013 te water te laten, met deze blog willen we jullie deze restauratie en de eventuele volgende avonturen laten volgen.
Toch even een bedankje voor al de mensen die al een kijkje zijn komen nemen op onze Blog, Tof! (voor onze Nederlandse buren Leuk!)
De feestdagen, vakantie, familiale verplichtingen , druk geweest dus de laatste weken.Toch zijn we nog veel met ons project bezig, De deadline blijft (1ste week van april 2013 te water) wel begint de twijfel te groeien, halen we deze datum wel en vooral, moeten we deze wel halen.
Een hobby, een droom behoort wel relaxing te zijn en te blijven, dus niets moet..... Het zou wel fijn zijn, mochten we deze zomer kunnen varen, maar uiteindelijk moet niets... we hebben ondanks de drukte toch niet stil gezeten, met deze uitzondering, we, maar vooral ik hebben het "moeten" laten vallen en zijn overgeschakeld naar mogen. Ik raad het iedereen aan...
Het vluchtluik op onze Hurley was aan vervanging toe, ik heb hier jammer genoeg geen foto's van, aangezien mijn moto soms eerst doen dan denken is. Oude vluchtluik verwijderd dus, verwijderen gaat sneller dan nieuw plaatsen Je kan vluchtluiken kopen in alle maten, van alle merken en in alle prijsklassen?, het gat dat ik in mijn enthousiaste bui heb gemaakt, was echter groter dan de standaard afmetingen verkrijgbaar, (goede raad, eerst denken dan doen is een zeer belangrijke les in het verbouwen van een boot). Na heel wat opzoekwerk en de goede raad van het team van Deltamarina , hebben wij gekozen voor een vluchtluik van VETUS, prijs kwaliteit is zeker OK. . Omdat de romp van een boot nooit echt recht is, maak je best 1st een kader van teakhout, teak of aanverwant nemen! het hout moet bestand zijn tegen al dan niet zout water.. De afmetingen staan altijd vermeld in de handleiding van je nieuwe luik!
Heb toch nog even de tijd genomen om deze foto te nemen van onze prachtige stad, even onthaasten en genieten van de "kleine" dingen ik wil al onze lezers dit aanraden.... Geniet van de gewone dingen......
Als al je binnenbekleding, alle lijmresten verwijderd zijn, alles goed ontvet en droog is, kan je beginnen aan de nieuwe look van de kajuit.
Wij hebben gekozen om ons interieur te bekleden in 2 lagen, 1 laag isolatie (kurk) en 1 laag afwerking.(brandvertragende skai)
Na heel wat opzoek werk, zijn we tot het besluit gekomen om kurk te nemen als 1ste laag, kurk heeft een zeer hoge isolatiewaarde, het is zeer vochtbestendig,( kurk wordt de laatste jaren veel gebruikt in badkamers) het is relatief goedkoop en makkelijk te verwerken.
Je kan kurk kopen in alle doehetzelf zaken, meestal op rollen van 5m.
Voor het verlijmen hebben wij (of tenminste mijn vrouwtje) Bizon Kit gebruikt, geduld is hier een must!!! Zorg hier ook steeds voor goede verluchting!!!
Ik (het vrouwtje) ben in de doe-het-zelf zaak eerst en vooral op zoek gegaan naar lijm voor kurk. (zo ben ik dan ook bij Bizon Kit terecht gekomen). Leek me vrij makkelijk: lijm smeren, kurk ertegenaan kleven en hopla klaar! Helaas, het bleek veel moeilijker... Mijn kurk is dan dan wel een mooie rechthoek op een rol, mijn boot is uiteraard gebogen... Maar goed, ik zeg altijd : moeilijk gaat ook! stukken mooi versnijden en dan zoals een puzzel in elkaar zetten. De gebogen stukken van onderaan naar boven kleven kan je best ook in enkele stukken doen, aangezien anders je kurk te zwaar is en bovenaan lost (ik heb het geprobeerd door het dan een tijd met mijn handen tegen te houden, tot de lijm opdroogde, maar zo kwam er ook geen schot in de zaak...)
Al bij al ging het dus goed. Toen mijn Bizon Kit op was, heb ik een verkoper aangesproken om te kijken of er geen goedkopere lijm was, want ong 18 euro per pot dikt natuurlijk wel aan... Hij liet me dan weten dat Bizon Kit uitermate geschikt is voor kurk te kleven dat tegen de zwaartekracht bestendig moet zijn (zoals boven mijn hoofd en bochten van de zijkanten naar omhoog) en dat ik gerust voor de zijkanten een andere lijm kon gebruiken. Ik ben de naam even kwijt maar kwam uit bij een goedkope lijm die eruit zag als chocopasta. GEEN AANRADER!
Nadat ik het goedje had utgesmeerd was het echt een verschrikkelijke drets... en het kleefde maar niet... heel mijn kurk terug naar beneden ook bedekt met die vieze chocopasta... De vuilnisbak in dan maar... Toch maar even op de verpakking kijken dan... Bleek dat het niet gebruikt mocht worden onder de 10graden! Ja het is winter :-s.... Het goedje er maar proberen af te vegen met keukenrol... geen succes... het hangt er nog steeds aan dus hopelijk is het opgedroogd tegen dat we verder gaan doen!
Maar.... het Allerbelangrijkste! Die bewuste verkoper (ja diegene die de chocopasta aanraade...) wist mij ook wel te vertellen dat ik heel de tijd verkeerd bezig was... De Bizon Kit moet je eerst smeren op de vlakken die je wilt bekleven, DAN 20 MINUTEN LATEN DROGEN (als je met je hand op de lijm komt mag je niets kleverigs meer voelen) en dan een beetje Bizon Kit op je kurk, en hopla kleeft meteen! Veel makkelijker! Zo kan je je kurk ook veel makkelijker dicht tegen elkaar kleven want je eerste stuk zit kurkvast (ja die moest ik even gebruiken ) . En het is toch wel belangrijk dat de stukken elkaar mooi aansluiten!
Al bij al vind ik dat het resultaat er wel mag zijn. Ik heb ook wegwerpbakjes gebruikt voor mijn lijm ipv die plastic verfbakjes, want die krijg je toch niet meer schoon.
Volgende keer zullen we het hebben over hoe we het houtwerk in het interieur hebben opgefrist.
Het interieur van onze boot was aan een grondige refit toe.
Het probleem was, dat de boot de laatste jaren weinig gebruikt is, weinig verlucht , niet verluchten betekent vocht, vocht betekent schimmel !!! De bekleding kwam op sommige plaatsen los, achter loshangende bekleding gaat zich schimmel vormen, dit kan zeer schadelijk voor de gezondheid zijn!
Wij hebben besloten om alle binnenbekleding te verwijderen . Onze boot was bekleed met een 3mm laag schuimrubber, daarover was een laag canvas aangebracht. De stofering verwijderen viel eigenlijk goed mee, dit zat vrij los, kwam er makkelijk af. We hebben er alles met de hand afgetrokken, op de plaatsen waar de lijm nog sterk was hebben we gebruikt gemaakt van een steekmes (! wees hier voorzichtig mee, zorg dat je niet door het polyster steekt).
Bekleding verwijderen is 1, voor het aanbrengen van een nieuwe ondergrond is het zeer belangrijk dat alle oude lijmresten verwijderd zijn, dit om een goede hechting van de nieuwe lijm te verzekeren. De lijmresten hebben we verwijderd met een vlakschuurmachine pp200, ook hier is het aangeraden zeer voorzichtig te zijn, probeer zeker geen beschadigingen aan het polyster aan te brengen!!!
Schuren in een boot= schuren in een besloten ruimte!!! denk aan je gezondheid, zorg voor voldoende verluchting en draag altijd adembescherming, stofmasker!!!
Na het verwijderen van alle lijmsresten is het belangrijk om alle opervlakken goed te ontvetten, wij hebben hierbij gekozen voor Ship Clean van Shulz en Sohn, gewoon sopje maken met koud water, goed afwassen met schuursponsje en dan goed laten drogen. Laat Aceton, White Spirit, ed zoveel mogelijk buiten je kajuit of je moest natuurlijk zin hebben om gratis high te worden, toch maar beter niet doen!!!)
Volgende keer hebben we het over het plaatsen van een nieuwe onderlaag....
Bij onze zoektocht naar een geschikte boot, hebben we rekening gehouden met de volgende factoren; Zeker niet te groot, eerst ervaring opdoen, zeker niet te duur, daar was ons budget te klein voor, en volgens mij het belangrijkste: Het gevoel, , je moet er je liefde in kunnen stoppen, er moet een soort match zijn...
Dit gevoel hadden wij meteen met onze ZazOu, een Hurley 700 van het bouwjaar 1979, ik was toen 2.trouwens in 79".......... . Het productienummer moet ik nog even checken op het plaatje in de kuip..
We kopen een boot van iemand die we niet kennen, onze kennis van boten is zeer beperkt maar water blijft water! Onze boot lag in het water toen we haar voor het eerst gingen bekijken. We hebben alle luiken geopend, alle hoekjes en verborgen ruimten bekeken, de boot was droog, ook op de plaatsen waar je niet elke dag kijkt..., in de bakskisten, opbergruimten in de kajuit, doorvoeren, afsluitkranen waren oud maar ok............. .Zeker wat opfrissingswerk nodig, je gezond verstand gebruiken dus....
Het onderwaterschip hebben we bij de verkoop niet bekeken, we moesten vertrouwen op de woorden van de verkoper. De man is gelukkig ook eerlijk geweest, hij had de boot ook gekocht met de intensie deze te renoveren, jammer genoeg heeft hij door persoonlijke omstandigheden, zijn plannen niet waar kunnen maken.
Met de winter in aantocht, hebben we besloten de boot onmiddellijk uit het water te halen, een spannend moment, in welke staat is het onderwaterschip? Een meevaller!!! Het onderwaterschip was en is nog steeds in zeer goede staat , Antifouling moet er na al die jaren wel af, en..... opnieuw....Nadien hebben we vernomen dat je als koper van een schip, het recht hebt, het onderwaterschip te (laten) keuren voor verkoop, dit zou ook gratis zijn, al weet ik dit niet zeker. Toch bedankt aan onze Nederlandse buren voor jullie advies, In Belgie hebben we minder water dus in de meeste gevallen ook minder ervaring.....
Geloof me!........ Schuren kan ook leuk Zijn........En het was nog geen Sinterklaas...
(voor het schuren van het onderwaterschip hebben we 3 soorten machines gebruikt, een METABO ronde draaischijf 125 mm PP100 Let op PP100 enkel gebruiken voor onderwaterschip, deze is zeer geschikt voor grote opppervlakken maar ook zeer zwaar hanteerbaar, ook niet goedkoop, zo'n 125 Euro. Voor de moeilijk bereikbare plaatsen hebben we een Powerplus machine gebruikt, zeer goedkoop maar zeker niet geschikt voor het zwaardere werk, verder kan ik de machine niet beoordelen aangezien ze, na 1x gebruiken al stuk was :(, als 3de, met de hand! werkt altijd, duurt alleen wat langer maar is wel goed voor de lijn :) )
Bedankt overigens aan famillie en vrienden voor jullie hulp....................