Ik ben Ides De Vos
Ik ben een man en woon in 9831 Deurle (Belgie) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 12/11/1949 en ben nu dus 75 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: reizen, wandelen, koken.
Samen systemisch naar betere resultaten Systemische Business Coaching
31-07-2011
De Systeemdenker
Beste lezers,
Na 37 jaar carrière in de olie en gasindustrie, in technische functie's en de laatste jaren in management en leiderschap heb ik besloten mijn carrière een andere wending te geven.Ik heb besloten me toe te leggen op het coachen van bedrijven en organisatie's om betere en duurzame resultaten te bereiken .Als burgerlijk ingenieur en met mijn lange bedrijfservaring ken ik de noden en ook de problemen waarmee bedrijven te kampen hebben en heb ik zeker de meeste managementtools en andere methodieken in huis om een toegevoegde waarde te geven . Ik heb echter ook ondervonden dat het oplossen van problemen soms enkel het wegwerken van de symptomen was , maar de problemen steeds terugkwamen .De echte oplossing moest meer gezocht worden in de gedragspatronen van de mensen dan in de processen zelf . Door het volgen van Systemisch NLP practioner training en me zelf meer te verdiepen in het systeemdenken heb ik gezien dat het systeemdenken hedendaags , voor complexe situatie's een meerwaarde geeft in het oplossen van de problemen .
De bedoeling van de Blog is informatie te geven over het systeemdenken en de toepassingen in bedrijfswereld, processen , organisatie's en inzicht te geven dat in onze huidige complexe en snel evaluerende samenleving een nieuwe manier van denken noodzakelijk is .
Complexe problemen hebben geen simpele oplossingen
Rusell Ackoff, een Amerikaanse prof aan de MIT business School in Boston is een guru in het systeemdenken , die zijn visie's en ideeen spiritueel en enthousiast kan overdragen ...soms wat ironisch maar toch "to the point". Voor zijn dood in 2009 , heeft hij een boek geschreven : " Managent f-Laws-how organisations realy work"Daar heeft hij 81 statements(f-laws)die in organisatie's echt gebeuren .Niet alles is zo reel , maar toch zijn het triggerpoints om anders naar organisatie's te kijken en in te zien wat hoe en wat er verandert moet worden . Elke f-law is ook gecommentarieerd door Sally Bib, ook een prof maar een gans andere tijdsgenoot( Russel was 89jaar, sally 35), ander continent, andere ervaring en een vrouw. Ik wil hier een voorbeeld aanhalen :f-Law n° 80:"Complex problems do not have simple solutions, onlysimple minded managers and their consultants think they do"
De enige problemen die simpele oplossingen hebben zijn simpele problemen. Problemen die voorkomen in organisatie's zijn meestal het gevolg ven de interactie's tussen de verschillende delen van de organisatie's en nooit van één enkel deel: het is complexer en de oplossing ook. Complexiteit is niet eigen aan het probleem , maar hoe je naar het probleem kijkt en wie naar het probleem kijkt . het is zo dat problemen van anderen meestal simpel gezien worden en onze eigen problemen meer complex
Sally's antwoord hierop luidt als volgt , en persoonlijk ben ik daar zeker mee eens:
De mensen zoeken eenvoud en simpele zaken : het is zo gemakkelijker ! Het is ook daarom dat we hedendaags alles voorgekauwd krijgen in bvb: - 20 methodes om te vermageren - 12 wegen om efficient te worden - 10 factoren om succes te hebben enz.... Business boeken , blog's, media zijn alle daarop gericht want het verkoopt Nochthans , zich buigen over complexe problemen, erover filosoferen , discussieren met collega's kan zo verrijkend zijn . verrijkend om het te begrijpen en zelf met een oplossing te komen. Spijtig is er zo maar een kleine groep, maar door de sociale media wordt er meer en meer ervaring uitgewisseld. Het "quick en easy" antwoord moet meer en meer in vraag gesteld worden ,en bekeken worden in het grotere geheel:systeemdenken leert ons dat!!
Onze
maatschappelijke samenleving , ons beroepsleven wordt heden, en zal ook
de toekomst meer en meer beinvloed worden door nieuwe technologische
ontwikkelingen, nieuwe organisatiestructuren, globale economie en diversiteit
die alles meer complex gaat maken en het begrijpen, vatten en oplossen van
problemen gaat bemoeilijken.Louter
analytisch en logisch denken gaat niet meer volstaan.Een
meer relationele denkwijze moet er aan toegevoegd worden om complexe situaties
effectiver te kunnen behandelen .Dat
geeft U het systeemdenken!!Systeemdenken is een benadering
die tracht overzicht van het geheel te behouden, in plaats van zich te
concentreren op afzonderlijke onderdelen zonder te overwegen welke rol deze
delen in het groter geheel spelen. Men bekijkt het gehele niet meer als een
keten van oorzaak en gevolgrelaties tussen de delen maar men kijkt naar de
interagerende en dynamische relaties tussen die delen De denkgewoonten van een systeemdenker zijn de volgende: 1. Probeert het grote geheel te begrijpen.2. Houdt er rekening mee , dat mentale modellen de huidige
realiteit en toekomst beïnvloeden.3. Bekijkt hoe elementen in systemen in de loop van tijd toe en
afnemen en ontdekt daarin patronen.4. Herkent dat de structuur van een systeem het gedrag beïnvloedt.5. Gebruikt het begrijpen van systemen om mogelijke hefbomen voor
actie's te vinden .6. Ontdekt onbedoelde gevolgen van actie's.7.Indentificieert de cyclische natuur van complexe oorzaak en
gevolg relatie's.8. Verandert perspectieven om iets beter te begrijpen.9. Houdt rekening met korte en lange termijn gevolgen van actie's.10. Herkent de impact van vertragingen in oorzaak en gevolg
relatie's.11.Brengt veronderstellingen aan de oppervlakte en onderzoekt deze.12. Probeert een situatie eerst goed te begrijpen en laat zich niet
verleiden door snelle conclusies.
13.Evalueert
resultaten en past actie's aan indien nodig