Pensioenen kritisch bekeken - Une analyse critique des pensions.
22-07-2015
Het nachtkabinet (deel 2)
Om 8:00 wordt Van Overtveldt er door
zijn kabinetschef van in kennis gesteld dat hij om 9:00 bij de premier wordt
verwacht in verband met de parallelle vergaderingen tijdens de Eurotop.
Hijneemt terstond contact op met Bart
De Wever en vraagt om consignes. De Wever vraagt hem een objectief verslag,
zonder anekdotes, te willen geven aan de premier en hem ervan te verzekeren dat
in de komende dagen een schriftelijke weergave, met een preliminaire studie van
de gestelde eisen, aan het kabinet van de premier zal worden bezorgd. Gelet op
de gevoeligheid van de te bespreken punten suggereert hij om een non notaop te maken. De steller van de nota moet
anoniem blijven, alles moet in absolute discretie worden afgehandeld. Aan de
premier kan worden aanbevolen om contact op te nemen met zijn vices om verder
overleg voor te bereiden. Eén en ander zou kunnen worden besproken in de rand
van de begrotingsbesprekingen, op een geheime locatie.
Premier Charles Michel komt
omstreeks 9:30, duidelijk vermoeid van de onderhandelingsmarathon op de
Eurotop, in de Wetstraat 16 aan. Volders en Van Overtveldt wachten hem op.
Volders duidt de eisen voor zijn premier en licht de voorstellen van de
minister van financiën toe. Ook dat nog, zucht de premier, het is niet
genoeg dat ik mijn regering in het parlement en bij het publiek voortdurend
moet verdedigen voor de genomen beleidskeuzes en dat is positief maar ook
aanhoudend de plooien moet glad strijken tussen de coalitiepartners omwille van
wederzijdse uitvallen in de pers. En nu komen er Europese eisen die deze
coalitie alleen maar diep kunnen verdelen!. Hij blikt in de richting van zijn
minister en vraagt: Enfin, Johan, Bart est-il déjà au courant decette note?. Johan knikt schuchter.
Mais enfin, qui est le premier de ce pays, le bourgmestre dAnvers ou moi?. Volders herhaalt het voorstel om een
non nota te bezorgen aan de vices en een bijzonder kernkabinet samen te roepen.
Van Overtveldt dringt erop aan dat, gelet op de implicaties voor alle
coalitiepartijen, de partijvoorzitters eveneens op deze vergadering aanwezig
zouden zijn.
Charles Michel beslist om zijn
vicesdezelfde dag uit te nodigen op een
etentje in zijn ambtswoning, officieel om de resultaten van de Eurotop toe te
lichten. In zijn achterzak steekt het verslag Van Overtveldt. Alle vices
tekenen present en verlaten de ambtswoning van de premier zonder melding te
maken van de Europese eisen. Officieel beheerst Griekenland de agenda. De vices
lichten hun partijvoorzitters in en spreken af om de volgende dag in besloten
groep te overleggen op de partijhoofdkwartieren.
Tussen 13 en 16 juli
Het kabinet Van Overtveldt werkt
zich uit de naad voor de non nota die uiterlijk op 16 juli aan de vices moeten
worden bezorgd. In verschillende kolommen worden de mogelijke budgettaire
opbrengsten van de Europese eisen uitgewerkt. Er blijft één blanco kolom voor
de commentaren van de deelnemers. In eerste instantie wordt een IKW (inter
kabinetten werkgroep) van de vices samengeroepen waarop enkel de kabinetschefs
van de eerste minister, de vices en de minister van financiën, evenals de
directeurs van de studiediensten aanwezig zijn. Aanwezig voor de ministers zijn
Rudy Volders (Michel), Eddy Peeters (Peeters), Joy Donné (Jambon), Ruben Lecock
(De Croo), Olivier Henin (Reynders) en Mathieu Isenbaert (Van Overtveldt).
Tussen de aanwezigen kan geen overeenstemming worden bereikt. De facto moet
worden vastgesteld dat de nota Schaüble de ultieme splijtzwam voor de regering
Michel op tafel heeft gelegd. Geen van alle partijen rond de tafel kan delen of
het geheel van de eisen aan zijn achterban verkopen. Deze eisen zijn, voor
binnenlands gebruik, onverteerbaar en kunnen zelfs indien naar buiten treedt
dat de regering bereid is hierover te onderhandelen een ommekeer in het
politieke landschap teweeg brengen en de linkse oppositie wind in de zeilen
geven. Een deelnemer vergelijkt de situatie met die waarin Griekenland in 2010
is verzeild geraakt toen de Troika haar wetten aan het land dicteerde. De
kabinetschefs stellen hun conclusies op voor hun respectieve vakministers, maar
beseffen dat zij hiermee geen stap vooruit zijn. België kan niet ontkennen bij
de slechtste leerlingen van de klas te horen weliswaar zonder noemenswaardige
verplichtingen tegenover de internationale crediteurs IMF en ECB en start
vanuit een slechte onderhandelingspositie. De regering zal bijgevolg een
geloofwaardig alternatief moeten uitwerken voor de nota die onder instigatie
van Schaüble werd voorgelegd.
Kasteel Hertoginnedal - (vanaf 18 juli)
De vergadering, die het gehele
weekend zal duren, start in een bedrukte sfeer. De bijeenkomst eindigt ook
zonder een overeenkomst. De themas die op tafel liggen om tot een
begrotingsoverschot te komen in 2018/2019 worden overschaduwd door de non nota
van het kabinet Van Overtveldt en de vernietigende rapporten van diverse
kabinetschefs. Het gevolg is een totale politieke impasse. Dat de NVA bovendien
de eis op tafel legt om niet op een begrotingsakkoord voor 2016 te focussen,
maar meteen een akkoord over een meerjarenbegroting te bereiken, zet het
wantrouwen op scherp. Heeft Van Overtveldt een paard van Troje in de
ministerraad geïntroduceerd? Wat is de verborgen agenda van de NVA? Vooral de
MR kijkt met grote achterdocht naar het maneuver. Zullen de eisen van de EU
niet onvermijdelijk voor gevolg hebben dat de NVA en misschien ook anderen
de uiteindelijke splitsing van België op tafel gaan leggen gezien in de
ontstane impasse volgens hen enkel de vlucht vooruit de problemen zal oplossen?
En wat indien dit scenario kan worden afgehouden? Zal het voortdurend
onderhandelingsproces met de EURO groep de partijen binnen de bestaande
regering niet zodanig in diskrediet brengen, dat de regering uiteindelijk
zonder voordracht van enige oplossing valt? De gevolgen van dergelijk scenario
zijn noch economisch, noch financieel te overzien. Het spook van negatieve
ratings en ongunstige verhoudingen tegenover de Duitse basisrente duikt weer op.
Of hoe onderhandelingen over een
Grexit, de tantaluskwelling over anderen kunnen afroepen.
Een Orwelliaans kortverhaal Met Orwelliaans
wordt bedoeld dat ergens een situatie is
ontstaan die tegen de principes van een vrije samenleving ingaat; de
leidinggevenden maken gebruik van zaken als propaganda, foutieve informatie,
het ontkennen van de waarheid en het veranderen van de geschiedenis. Vaak
worden politieke tegenstanders beticht van orwelliaanse praktijken.
Dit verhaal speelt zich af tussen 11
juli 2015 en vandaag
Brussel, 12.07.2015
Na wekenlang onderhandelen, het
formuleren en afwijzen van Griekse voorstellen, het referendum waarmee de
Griekse bevolking met zijn OXI-stem en het mandaat van de belangrijkste
oppositiepartijen zijn onderhandelaars legitimeert om een overeenkomst te sluiten
met de partners van de EURO zone, komen de ministers van financiën van de
zone de EURO groep onder leiding van Jeroen Dijsselbloem en in gezelschap
van Mario Draghi en Jean-Claude Juncker opnieuw bijeen. Ofschoon de Grieken een
voorstel hebben ingediend dat alle vorige overtreft, en zelfs verder gaat dan
het voorstel dat de Griekse bevolking in het referendum heeft verworpen, is de
stemming bedrukt. Verschillende regeringsleiders van de EURO zone hebben in de
voorbije week immers laten weten niet door het referendum gebonden te zijn.
Griekenland heeft de bruggen opgeblazen, dus is het aan hen om het cement te
leveren dat tot cohesie leidt. Tot daar wat zich afspeelt op de bühne, het
toneel waaraan burgers en verslaggevers zich kunnen laven.
Na weken, zo niet maanden, van
diplomatieke contacten, het inschatten van de vreemde Syriza eend in de bijt,
treedt het spook van een schisma van de EURO zone steeds nadrukkelijker naar
voor. De noordelijk georiënteerde landen volgen schijnbaar gedwee de Schaüble-nota
over de grex-in-or-out. Schijnbaar, want achter de schermen worden ook
afrekeningen gepresenteerd, tussen Dijsselbloem en Merkel, tussen landen die de
Maastrichtnorm of het stabiliteitspact respecteren en de hardliner in het
grexit-debat, de Duitsers die dank zij Juncker net als Frankrijk respijt hebben
gekregen om orde op zake te stellen. In de marge van de Griekse
onderhandelingen worden wonden geslagen en discussies geopend die nog lang
zullen blijven nazinderen. De as Berlijn-Parijs staat onder druk en de krik die
Brussel normaal levert, blijft afwezig. En president Hollande wil in de
aanloop naar quatorze juillet en het herstel van zijn partij voor de volgende
verkiezingen zijn stempel drukken op de oplossingen die voor Griekenland naar
voor worden geschoven, maar verliest op geen enkel ogenblik de Franse belangen
uit het oog.
Intermezzo
Om de lezer te begeleiden volgen
hierna enkele cijfergegevens.
De Europese begrotingsregels,
neergelegd in het Verdrag van Maastricht, werden door het merendeel van de
eurozonelidstaten in het verleden veelvuldig overtreden. In de 11 jaar sedert
het invoeren van de euro overtraden België en Italië ieder jaar één of beide
criteria; Griekenland overtrad beide in alle 10 jaar dat men de euro gebruikte.
Slechts Finland en Luxemburg voldeden ieder jaar aan beide criteria. De in het
verdrag voorziene boetes werden geen enkele keer opgelegd. Het stabiliteitspact
voorziet dat het begrotingstekort niet lager mag zijn dan 3% op jaarbasis en de
overheidsschuld niet groter dan 60% BBP.
Hieronder vindt u de toestand einde
2014 (cijfers Eurostat 04/2015).
In de bovenstaande rechter kolom
worden in oranje kleur de landen aangegeven die einde 2014 beide normen van het stabiliteitspact op beide
punten overtraden. België bevindt zich duidelijk in de Zuiderse hemisfeer.
Terug naar Brussel, de laatste loodjes voor Griekenland
Efklidis Tsakalotos licht de Griekse
voorstellen toe. Hij wordt door de Franse minister van financiën, Michel Sapin,
in zijn betoog bijgetreden. Na zich wat op de vlakte gehouden te hebben, legt
Wolfgang Schaüble zijn grex-in-or-out-nota neer. Hij geeft aan dat hij geen
genoegen zal nemen met de Griekse voorstellen als er geen waarborgen, of beter
nog, een onderpand tegenover de Griekse beloften staan.
Het wordt Jeroen Dijsselbloem te
veel. Na alle hetze die in de pers werd gevoerd rond de inhumane behandeling
van de Eurogroep ten overstaan van de armtierige Grieken moet het hem van het
hart: Wolfgang, genoeg is genoeg. Ik versta de houding van Duitsland niet en
vraag je even te bezinnen bij de woorden van de belangrijke Duitse romanticus
Hölderlin. In één van zijn werken zegt de Griek Hyperion het volgende, ik
citeer het in het Duits voor u: So kam ich unter den Deutschen Barbaren von alters her, durch Fleiß und
Wissenschaft und selbst durch Religion barbarischer geworden, tiefunfähig jedes
göttlichen Gefühls, verdorben ins Mark zum Glück der heiligen Grazien, in jeden
Grad der Übertreibung und der Ärmlichkeit beleidigend für jede gutgeartete
Seele, dumpf und harmonielos ich kann kein Volk mir denken, das zerrissener
wäre , wie die Deutschen. Handwerker siehst du, aber keine Menschen, Denker,
aber keine Menschen, Priester, aber keine Menschen . Ik wil je niet beledigen, Wolfgang, maar besef
toch dat jouw Duitse mentor, Helmut Kohl, samen met nog enkele ander idealisten
het romantische Griekenland in de EURO zone heeft binnen geloodst. Duitsland
draagt hierin een grote verantwoordelijkheid. De grexit moet van tafel. Schaüble
haalt zijn schouders op en zegt: Jeroen, de cijfers zijn voor Griekenland wat
ze zijn. Ik ben geen romanticus en hou mij verder aan mijn beleidslijn. Dat
mag dan zo wel zijn, Wolfgang, en vanuit het Nederlandse standpunt kan ik je
hierin heel ver volgen, maar verlies niet uit het oog dat Hollande en Renzi dit
voorstel morgen binnen hun eigen regeringen moeten gaan verdedigen en dat zij
hiervoor bijkomende argumenten nodig hebben. Sapin en Padoan knikken instemmend
Deze tussenkomst bleek later de
oorzaak ervan dat de Eurogroep enkel een aanbeveling aan de regeringsleiders
zou geven, dus niet tot een eensluidend akkoord kwam.
De landen van de Eurogroep die de
voorbije jaren goed presteerden (Estland, Luxemburg, Letland, Litouwen,
Slowakije, Finland), kwamen tot een verbond met enkele landen die in de
voorbije jaren bijzonder zware budgettaire inspanningen hadden geleverd.
Griekenland mocht niet het enige land zijn dat aan bijkomende maatregelen werd
onderworpen. De afvalligen moesten mee het bad in. En toen kwam België in het
vizier met zijn staatsschuld van 106,5% (of een kleine 420 MIA EUR) en een
overheidstekort van 3,2%.
Frankrijk met zijn tekort van 4% BBP
bleef buiten schot. Als medeopsteller van de Griekse nota en steunpilaar van de
as Berlijn-Parijs moest Hollande de Griekse capitulatie mee ondertekenen.
Daarvoor was een hefboom nodig, een werkzaam drukkingsmiddel.
Het nachtkabinet 1 (tussen 12 en 13 juli)
En zo kwam het in de rand van de top
van Europese regeringsleiders tot een parallel onderhandelingscircuit, waar
onder meer aan België specifieke guidelines zouden worden voorgelegd. Om de
markten niet te verontrusten werd geen ruchtbaarheid aan de resultaten gegeven.
De hoofdrolspelers in het debat waren:Sven Sester (EST), Alexander Stubb (FIN),
Michel Sapin (F), Wolfgang Schäuble (D), Michael Noonan (EIRE), Pier Carlo
Padoan (I), Jānis Reis (LET), Rimantas adius (LIT), Pierre Gramegna (LUX),
Eric Wiebes (NL), Maria Luís Albuquerque (P) en Luis de Guindos (SP). De
Guindos, die op dat ogenblik de officiële steun van Merkel geniet om
Dijsselbloem als voorzitter van de EURO groep op te volgen, zal in de
vergadering een voortrekkersrol nemen en voluit de Duitse kaart trekken. Alle
actoren staan in rechtstreeks contact met hun regeringsleiders. De gesprekken
met de geviseerde Eurolanden worden bilateraal gevoerd. België wordt in de
bilaterale onderhandelingen vertegenwoordigd door Johan Van Overtveldt.
De vertegenwoordigers van de
verschillende landen maken aan Johan Van Overtveldt duidelijkdat de cohesie van de EURO groep op het spel
staat als enkel de Grieken in het vizier komen. Zij leggen er de nadruk op dat
het debat met België, evenals met enkele andere Lidstaten, absoluut buiten de
aandacht van de publieke opinie moet blijven. Het is niet de bedoeling om deze
regeringen in moeilijkheden te brengen, wel om ervoor te zorgen dat de Griekse
linker zijde later niet naar een onevenwichtige aanpak van de monetaire crisis
in de verschillende landen kan verwijzen. Wolfgang Schaüble legt aan Van
Overtveldt een aantal pistes voor. Voor het ogenblik zijn ze, meent hij, min of
meer vrijblijvend, maar er wordt een duidelijk standpunt van de Belgische
regering verwacht vooraleer de begroting 2016 bij de Europese Commissie wordt
ingediend. Hij laat tussen de lijnen ook verstaan dat Frankrijk bijkomende
maatregelen zal nemen om zijn begrotingstekort binnen de perken van het
stabiliteitspact te houden. Ondertussen moet België een gestructureerd plan voorleggen
waarin de overheidsschuld op korte tot middellange termijn wordt afgebouwd.
Schaüble gaat verder: De volgende punten moeten, naar onze mening, onverwijld
worden aangepakt: de automatische indexering van lonen en sociale uitkeringen,
het brugpensioen, de beperking van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd, de
harmoniseringvan de pensioenstelsels
inzonderheid de te snelle groei van de minimumpensioenen en het gewicht van
de uitvaltijdvakken in de pensioenberekening, zoals werkloosheid,. Er moet ook
meer werk worden gemaakt van de liberalisering van spoor, post en telecom. Naar
Grieks voorbeeld zijn wij bereid om tijdelijk een experten groep in het leven
te roepen om de waarde van overheidsaandelen in deze publieke bedrijven op de
private markt te maximaliseren. In dezelfde filosofie moet België zijn aandeel
in verschillende banken te gelde maken. Overheids- en private belangen moeten
duidelijk van elkaar worden gescheiden. In de marge wil ik ook erop wijzen dat
wij geen steun zullen verlenen aan initiatieven van Eurocommissaris Marianne
Thyssen om de ARCO aandeelhouders te ontzien. De Belgische federale overheid
moet bovendien in het kader van de tax shift overgaan tot de afbouw van de
patronale lasten, de herverdeling van de BTW rechtstreeks of via ecotaksen
en de vereenvoudiging van de vennootschapsbelastingen, desgevallend via de
invoering van een flat tax. Eerder dan de beurs te destabiliseren via het
invoeren van diverse aandelentaksen, raden wij aan om bijkomende belastingen te
heffen op gespaard vermogen en investeringen te compenseren via
belastingkredieten. En tot slot, ook al besef ik dat dit de moeilijkste
oefening is, vragen we dat België onderzoekt hoe het terugdraaien van vorige
staatshervormingen, met andere woorden het centraliseren van de kerntaken bij
één publieke entiteit, tot besparingen op het functioneren van het Belgisch
overheidsapparaat kan leiden. Wij verwachten van u een omstandige nota tegen
einde augustus. Sapin zwijgt. Albuquerque en Noonan drukken Van Overtveldt een
hart onder de riem. De Guindos waarschuwt: Als we geen signaal uitzenden naar
de andere EURO landen, onderhandel je op het einde van het jaar met PODEMOS.
Van Overtveldt verwijst nog even naar de laatste pensioenhervormingen tot
optrekking van de pensioenleeftijd en naar het feit dat de regering een
evenwichtig voorstel rond de taks shift wil uitwerken, maar zijn tussenkomst
wordt door verschillende aanwezigen weggewuifd. Er rest hem niets anders dan
akte te nemen van de eisen en te beloven dat hij hierover aan de premier zal
rapporteren.
Het nachtkabinet 2 (13 juli)
Het gaat tegen de vroege ochtend
aan. De eerste berichten sijpelen naar buiten dat de regeringsleiders in de
laatste rechte lijn naar een akkoord met Griekenland zijn aanbeland. Charles
Michel blijkt op dat ogenblik niet bereikbaar. Van Overtveldt belt Bart De
Wever op zijn rechtstreekse lijn. Het is kwart voor vijf in de ochtend. De
Wever: Zeg Johan, weet ge hoe laat dat t is? Ge moet mij toch niets vragen
over die Grieken, he? We hebben dat allemaal doorgesproken, dus ge kunt toch uw
plan wel trekken, zeker? Of is er een probleem met Charles Michel? Zeg dan toch
iets! Neen, Bart. We hangen eraan, ze zoeken naast Griekenland nog een zwart
schaap: België. Ze dreigen met een Bexit als we onze begroting niet op orde
stellen. Zwaans nui nie. Bexit, wat voor ne zever is da. Is Europa plots een
bondgenoot van de NVA geworden? Bye bye Belgium, leve Vlaanderen?. Vervolgens
probeert Van Overtveldt via de telefoon de nota Schaüble aan de humeurige De
Wever uit te leggen en te duiden. Het wordt stil aan de andere kant van de
lijn, de strateeg wordt wakker. Ik bel jou later terug, zegt hij en haakt in.
Zo gaan enkele uren verloren. Charles
Michel hoort het op de top van de regeringsleiders gonzen van de geruchten,
maar heeft van Belgische zijde geen feedback. Wanneer hij door Angela Merkel en
Mark Rutten wordt benaderd om hem te verzekeren dat het niet de bedoeling is om
België in verlegenheid te brengen, verontschuldigt hij zich en begeeft hij zich
in één van de achterkamers van het Justus Lipsius gebouw van de EU Commissie.
Het is kwart na zeven. Hij belt met zijn kabinetschef, Rudy Volders, en vraagt
hem of hij op de hoogte is van een besloten bilaterale vergadering in de rand
van de onderhandelingen met Griekenland, waarop België tot de orde zou zijn
geroepen. Volders ontkent en krijgt de opdracht onmiddellijk contact op te
nemen met Mathieu Isenbaert, kabinetschef van Van Overtveld en ervoor te zorgen
dat deze om 9:00 in de Wetstraat 16 aanwezig is. Isenbaert valt uit de zevende
hemel, maar verzekert dat hij alles in het werk zal stellen om de situatie op
te helderen. Zijn minister zal om 9:00 bij de premier aanwezig zijn.
Even later kondigt de Belgische
premier Michel als eerste via een twitter bericht aan dat een akkoord met
Griekenland werd bereikt. Hij verdedigt in het daarop volgende interview het
bereikte akkoord, maar neemt ook afstand van het Grexit scenario dat door
sommigen op tafel werd gelegd en terzijde door de Belgische minister van
financiën werd verdedigd.