Inhoud blog
  • sport in de kijker: spinning
  • goede voornemens: stoppen met roken
  • sport in de kijker: lopen
  • sport in de kijker: zwemmen
  • welkom
    Zoeken in blog

    Rondvraag / Poll
    ben je van plan om in 2010 meer aan sport te gaan doen?
    ja
    neen
    Bekijk resultaat

    Categorieën
    Foto
    Start nu met een gezonde levensstijl

    14-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sport in de kijker: spinning

    Spinning: spurt naar een gezond lichaam.

    Spinning is een gezamenlijke indoortraining op de fiets. Spinning is eenvoudig, prettig en gemakkelijk om te leren. Je kan het vergelijken met wielrenners die op rollen fietsen om hun conditie op peil te houden.

    Spinning iseen soort aerobicsles opeenhometrainer van ongeveer 45 minuten lang.Begeleid door een instructor en opzwepende muziek fiets je je een weg naar stevige en slanke benen.

    Hoe werkt zo’n fiets?
    De fiets heeft een knop aan het stuur waarmee je de weerstand kan regelen: door een eenvoudige draai aan de knop brengje een soort remmen dichter tegen het vliegwiel, waardoorje dus weerstand biedtdat het fietsen moeilijker maakt.Daarmee laat het je toe vele verschillende bewegingen te doen zoals staan, klimmen, springen en sprinten.Wanneer je de controle verliest, kan je nog altijd aan de noodknop trekken of duwen.Daardoor stop je onmiddellijk.

    Op deze fiets kan je niet doen wat je op een gewone fiets doet.Je kan bijvoorbeeld niet even de pedalen stil houden,want de fiets heeft een vast tandwiel. Dat betekent dat als je wilt stoppen, de pedalen als het ware met onze voeten ervandoor gaan.

    De lesgever:
    Een instructor leidt de oefeningen, entertaint en moedigt de deelnemers zo nodig aan. De instructor brengt de deelnemers in de juiste stemming en visualiseert als het ware de rijstijlen. Zo zegt hij of zij bijvoorbeeld: 'we rijden tussen een rij bomen of we zijn bijna aan de top van de berg'.

    Verbeteren van de conditie:
    Als je regelmatig spinning beoefent, ga je al na enkele weken merken datje uithoudingsvermogen enorm stijgt.Ookde spiergroepen die aangesproken worden, maken je benen een stevig geheel.

    Gemakkelijk te leren:
    Spinning staat open voor alle leeftijdsgroepen en fitheidsniveau’s. Je kan immers je eigen tempo bepalen en zo kan iedereen, beginneling of gevorderde, de les volgen.

    Leuk:
    Velen vinden het leuk samen in groep te trainen. De muziek is een extra stimulans. Daarbij komt nog een enthousiaste en stimulerende lesgever.

    Andere voordelen van spinning zijn:

    • het werkt ontspannend;
    • je legt sociale contacten;
    • vermindering van stress;
    • vermageren;
    • meer spierontwikkeling;
    • aanscherpen van het doorzettingsvermogen

    Zeker niet te vergeten wanneer je een les spinning volgt:
    Gedurende de kern is het belangrijk voldoende water te drinken om het lichaam koel te houden en om uitdroging tegen te gaan. Het is aan te raden om een handdoek bij te hebben. Zo kan je overvloedig zweet wegvegen en vermijden dat je met je handen van je stuur slipt.





    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=byqcLGBJSww&feature=related   

    14-01-2010 om 19:14 geschreven door Dieter Van der Stock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goede voornemens: stoppen met roken
    Voor de mensen die met nieuwjaar goede voornemens hadden om te stoppen met roken of voor zij die nog twijfelen. Hier volgt een lijstje van 10 goede redenen om te stoppen.

    10 redenen om te stoppen met roken

    1. je hebt als roker 10 x meer kans op longkanker

    2. Je hebt een grotere kans op een hartinfarct

    3.Je hebt als roker 33% meer kans op COPD(longziekte)

    4.Roken is slecht voor mond en gebit.

    5. Je hebt er verhoogde kans op aderverkalking

    6. Je wordt er impotent en onvruchtbaar van.

    7.Zowel je huid als lichaam veroudert.

    8.Sigaretten bevatten vele gifstoffen

    9. Roken verhoogt de kans op vele soorten kanker

    10. Je brengt schade toe aan je omgeving

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=ZFxwmJdwRbI   

    10-01-2010 om 00:00 geschreven door Dieter Van der Stock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sport in de kijker: lopen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Afvallen door lopen

    Lopen is een heel gemakkelijke manier om gewicht te verliezen. Of je nu veel wilt afvallen of slechts een paar kilo wilt kwijtspelen, je zult merken dat je lopen een ideale vorm van lichaamsbeweging is voor gewichtsverlies.

    Als je wilt lopen om gewicht te verliezen, kun je best eerst je huisarts raadplegen. Die kan vaststellen of je al dan niet medische problemen hebt waardoor je beter niet op regelmatige basis zou lopen. Als je eenmaal de goedkeuring van de dokter hebt, moet je geleidelijk aan beginnen lopen en het langzaamaan opbouwen om overbelasting van je lichaam te voorkomen. Ga in het begin dus niet te fanatiek van start. Begin bijvoorbeeld met tien minuten en verleng die tijdsduur stap voor stap. Om je spieren warm te maken en zo blessures te voorkomen, kun je je training best starten met enkele rekoefeningen.

    Door te lopen zal je hartfunctie verbeteren en je stofwisseling versnellen. Daardoor zal je lichaam extra calorieën en vet verbranden. Als je gewicht wilt verliezen door op dieet te gaan, zul je ook gewicht verliezen, maar dat is vooral gewicht aan water en spiermassa. Als je loopt daarentegen, zal je lichaam meer calorieën en vet verbranden. Bovendien zal je spiermassa aangroeien. Het beste is dus om een dieet te combineren met lopen.

    Om gewicht te verliezen hoef je niet aan sneltempo te lopen, het is beter een lange afstand aan een rustig tempo te lopen. Pas als je gewend bent aan het lopen en geen spierpijn of Stel jezelf ook realistische doelen. Je zult waarschijnlijk niet al na de eerste dag gewicht verliezen.

    Als je gewicht wilt verliezen door te lopen, komt het er nog steeds op neer meer calorieën te verbranden dan je consumeert. Naast het lopen, zul je dus ook je eetgewoonten en levensstijl moeten aanpassen. Het is niet de bedoeling dat je na je looptraining een grote hamburger naar binnen steekt.

    Maak je geen zorgen als je na een tijdje weer een beetje zwaarder wordt. Dat kan komen doordat je nieuwe spiermassa aan het ontwikkelen bent.


    bron: www.ingelicht.be

    29-12-2009 om 00:00 geschreven door Dieter Van der Stock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sport in de kijker: zwemmen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Zwemmen is een uitstekende sport voor het hart, ook voor personen die al een hartinfarct hebben gehad. De kunst bestaat erin geen uitputtingsslag te leveren tegen het water, te glijden en de voor u geschikte afstanden te zwemmen.

    Voor zwemmen kies je niet per toeval: je moet van water houden en vooral graag deze sport beoefenen. Slechts weinigen ontdekken deze sport op latere leeftijd. Toch komt het erop aan op de juiste manier te trainen, vooral als je al twintig jaar gestopt bent…
    De gulden regel luidt: neem uw tijd en geniet zoveel mogelijk van het water. Maakt u uw 'comeback', vind dan uw soepelheid en uw bewegingen terug. Zwem eerst eens heen en weer louter voor het plezier. U bent buiten adem? Dat is normaal, want u bent veel te snel van stapel gelopen… Kom weer op adem. 50 of 100 m is aanvankelijk een hele afstand!
    Is uw hartslag trager geworden, rond de 100, start dan met de volgende fase en verander volledig van tactiek: probeer 10 minuten te zwemmen zonder te stoppen, zo nodig langzaamaan. De afstand heeft weinig belang, het is de tijd die telt. Het is nu die notie die van belang is. Als u op die manier te werk gaat, zult u algauw merken dat u vanzelf langere afstanden begint te zwemmen naarmate uw ademcapaciteit beter wordt. Na drie maanden zwemt u moeiteloos 20 of 30 minuten aan één stuk, en als u dat drie keer per week doet, is dat uitstekend voor zowel uw hart als uw hoofd.

    Welke slag moet u kiezen

    Uiteraard uw favoriete slag, wellicht schoolslag of crawl. Wissel beide slagen af en doe af en toe ook wat rugslag (wat niet altijd evident is in de oefenstrook van een zwembad…). Vlinderslag is in het begin te vermijden. U zult het hoe dan ook niet veel langer uithouden dan tien meter! Want jawel: uw arm- en schouderspieren zijn weggesmolten, en u moet ze weer ontwikkelen vóór u zich aan vlinderslag mag wagen. En dan nog met mate, want vlinderslag is veel belastender voor het hart. En hoe zit het met de arm- en schouderspieren, die we zo weinig gebruiken in het dagelijkse leven? U kunt wachten tot ze zich vanzelf weer hebben ontwikkeld, of ze een handje toesteken door 10 tot 20 keer per dag te pompen. Dat duurt niet meer dan twee minuutjes en levert algauw resultaten op. Probeer niet meer te doen dan dat, want uw hart moet nog kunnen volgen!

    En uw gewicht?

    Uiteraard kunt u beter niet zwaarlijvig zijn, maar zwemmen heeft het voordeel dat zelfs mensen die goed in hun kilo's zitten, het zonder problemen kunnen beoefenen. Observeer de zwemmers rondom u. Sommigen zijn niet bepaald slank, en toch zwemmen ze uitstekend. De stijl is veel belangrijker dan het gewicht. Bovendien heeft zwemmen het onbetwistbare voordeel dat de zwaartekracht niet speelt, waardoor de gewrichten niet in het minst te lijden hebben onder het gewicht, in tegenstelling tot joggen, dat een marteling kan zijn voor knieën en heupen.

     


    Het weer speelt geen rol

    Ander belangrijk voordeel van zwemmen: het is altijd warm in het zwembad, waardoor u uzelf niet blootstelt aan koude, zoals bij het joggen. Het hart houdt trouwens niet van koude, evenmin als de longen , als u astma hebt of gewoon last hebt van bronchiale hyperreactiviteit (bij koude kunnen de longen samentrekken, wat uw ademhaling hindert). Argumenten genoeg dus pro zwemmen, en we kunnen er nog een ander aan toevoegen: een zwembroek of badpak en een badmuts kosten niet bepaald stukken van mensen. Nóg een voordeel voor het hart dus!



    bron: e-gezondheid

    23-12-2009 om 19:59 geschreven door Dieter Van der Stock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.welkom

    Welkom iedereen

    Met de feestdagen voor de deur gonst het weer van de goede voornemens. Zal u ze dit jaar echt proberen te vervullen? Zal u dit jaar echt meer gaan sporten? Gaat u echt wat aan je gewicht proberen doen? Laten we er samen naartoe werken. Als tweedejaarsstudent bachelor Lichamelijke opvoeding-Bewegingsrecreatie optie health and fitness coach aan de Hogeschool West-Vlaanderen in Brugge wil ik graag samen met jou aan je goede voornemens werken. Heb je vragen, stuur me dan gerust een mailtje.


    sportieve groeten


    Dieter Van der Stock

    23-12-2009 om 19:38 geschreven door Dieter Van der Stock  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • e-gezondheid
  • gezondheid
  • webmail

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!