Inhoud blog
  • Nadi Sodhana
  • Mudras
  • Les 1 Muladhara
  • Wat is Raja Yoga
  • Wat is Yoga?
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Chakra (0)
  • Mudras (1)
  • Pranayama (4)
  • Vinyasa (0)
  • Yoga (2)
  • Yoga Lessen (1)
  • forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Yoga Zepperen

    10-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 1 Muladhara
    1e les

    Bijlagen:
    muladhara.RTF (60.4 KB)   

    10-10-2009 om 12:30 geschreven door Katelijne  


    Categorie:Yoga Lessen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is Raja Yoga

    Wat is Raja Yoga?

     

    Onder de verschillende soorten Yoga, zoals de Hatha Yoga (fysieke discipline), Bhakti Yoga (yoga van de toewijding), Jnana Yoga (yoga van de kennis), Karma Yoga (yoga van het niet gebonden handelen), is Raja Yoga de meest complete vorm van Yoga omdat zij alle andere vormen van Yoga omvat. Dit pad leidt de beoefenaar naar het hoogste doel, de realisatie van het Zelf, een toestand van Zuiver Zijn. Het wordt verwoord als een toestand van absolute zaligheid.

    RAJA YOGA is de koninklijke yoga (raja = koning)
    Het systeem werd beschreven door Pantanjali (300 v .Chr.) die de yoga in zijn “Yoga Sutras” als een achtvoudig pad voorstelt.

    Het unieke systeem is de Raja yoga van Pantanjali, ook wel Astanga (asta = acht, anga = delen) yoga genoemd, niet te verwarren met de veramerikaniseerde vorm van yoga met dezelfde naam.

    In het kort samengevat bestaan de acht treden uit de volgende elementen:

    1.   Yama: de juiste geestelijke instelling tot de anderen

     

    o    Ahimsa: geweldloosheid

    o    Satya: waarheidslievendheid

    o    Asteya : niet iets van een andere willen toe eigenen

    o    Brahmacarya : gericht zijn op het spirituele

    o    Aparigraha : vrij zijn van bezitzucht

     

    2.   Niyama: aanbevelingen voor juiste innerlijke ingesteldheid

     

    o    Sauca : zuiverheid van geest en lichaam

    o    Samtosha : tevredenheid in alle omstandigheden

    o    Tapas : zelfdiscipline

    o    Svadyaya :Zelf-studie, speurtocht naar zijn eigen diepere Zelf.

    o    Ishavara Pranidhana : overgave aan zijn eigen wezenlijke natuur

     

    3.   Asana : lichaamshoudingen

     

    4.   Pranayama : ademhalingen, beheersing van de prana of levensenergie

     

    5.   Pratyahara de geest losmaken van de zintuiglijke waarnemingen

     

    6.   Dharana : concentratie, waakzame aandacht

     

    7.   Dhyana : meditatie : inleven in het onderwerp van meditatie

     

    8.   Samadhi = unio mystica: eenheids beleving

    10-10-2009 om 12:16 geschreven door Katelijne  


    Categorie:Yoga
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is Yoga?

    Wat is Yoga?

     

    ·         een gebruik maken van je lichaam om de mogelijkheden van je geest beter te kunnen benutten

    ·         universeel en inherent in de mens aanwezig

    ·         Yoga maakt je onafhankelijk en geestelijk vrij. Het laat je toe je geestelijk en spiritueel te verdiepen

    ·         door meer inzicht te krijgen, leert Yoga je met je beide voeten op de grond staan

    ·         Yoga vergroot en verdiept je levensbewustzijn en brengt je in contact met jezelf.  Dit bevrijdt je van je wezens-vervreemding en schenkt je Zelf-Bewustzijn en Zelf- Vertrouwen.

    Yoga is een holistisch systeem, dat lichaam en geest in één geheel ziet in verbinding met het kosmische gebeuren.

    Yoga is sankskriet en betekent: juk, verbinden,
    één maken: het bundelen van alle energie
    verbinden: het individuele zelf verenigen met het Kosmische Zelf
    (jivatman met Mahatman)
    totale deconditionering

    Een oude Sanskriet tekst (Yoga Sutras van Patanjali) geeft de volgende definitie van Yoga:
    Yoga citta vrtti nirodhah

    Yoga is het tot rust brengen van de golven van de geest.
    Dan rust de ziener in zijn eigen aard (eigen zelf)

    De geest is een spiegel die het Atman (het kosmisch bewustzijn) weerspiegelt. Het is als een groot meer, die de maan weerspiegelt. Als er rimpels op het meer zijn, zie je de maan niet in het meer. Als het meer volledig rustig en stil is en er geen enkele beweging is in het water, dan zie je de maan glashelder.

    Om tot die diepe innerlijke rust te komen begint Yoga te werken van buiten naar binnen, of van het grovere naar het fijnere.
    Vele mensen voelen hun lichaam niet meer, zij hebben nog nooit hun adem geobserveerd, laat staan hun eigen gedachten en emoties eens van op afstand onderzocht. Yoga leert ons de binding waarnemen die er bestaat tussen lichaam, emoties en geest.
    Yoga leert, via allerlei hulpmiddelen en technieken ons zo te leven, dat wij in alle omstandigheden beschikken over een zo goed mogelijke fysieke conditie en dat wij steeds zo handelen dat ons binnenste vervuld is van rust en vrede.

    Yoga is een ervaringswetenschap.
    Je moet het zelf beleven. Je ervaring telt. De leraar leert de yoga aan via zijn eigen ervaring. Hij (of zij) geeft je geen pasklare antwoorden op je problemen, maar leert je bij jezelf zoeken naar een oplossing. Honderd gram praktijk is veel meer waard dan 1 ton theorie (Swami Shivananda) . Dus Yoga moet je doen.

    Samengevat kan men stellen dat Yoga een uitgelezen middel is tegen stress, depressie, hyperventilatie, fobieën…enz. Yoga leert ontspannen, verhoogt het concentratievermogen en maakt de geest meer rustig en evenwichtig. Yoga is de weg naar bewustzijnsverdieping en-verruiming. Het is van oudsher een weg naar de realisatie van het Zelf.

     

    10-10-2009 om 12:15 geschreven door Katelijne  


    Categorie:Yoga
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kapalabhati

    Kapalabhati

    'Kapala' wil zeggen schaal of schedel; 'bhati' betekent licht of stralen, met andere woorden dat wat verlichting brengt. Bij kapalabhati wordt er gebruik gemaakt van de middenrifademahaling, ofwel gebruikmaking van het middenrif en niet van de borstkas. Kapalabhati wordt met een duidelijke nadruk op de uitademing uitgeoefend: deze is krachtig en actief, terwijl de inademing passief en reagerend blijft. De uitademing gebeurt in deze oefening door een krachtvol intrekken van het buikoppervlakte naar binnen. Deze ademhaling wordt in een snel ritme meerdere keren kort, snel en sterk achter elkaar herhaald. Hierbij worden de longen als pomp gebruikt. Hierbij wordt zoveel druk gecreëerd, dat de oude lucht de longen via de neusgaten naar buiten brengt waardoor je beter in staat bent nieuwe verse zuurstof tot je te nemen.

    Een cyclus Kapalabhati

    Doe 2 normale ademhalingen.

    Inademing
    Uitademing, 20 x sterke uitademing met het intrekken van de buik.
    (de focus ligt op de uitademing, de inademing komt vanzelf)
    Volledige inademing
    Volledige uitademing
    Volledige inademing
    Vasthouden van de ademhaling
    Volledige uitademing

    10-10-2009 om 12:09 geschreven door Katelijne  


    Categorie:Pranayama
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anuloma Viloma

    Anuloma viloma

    Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

    De anuloma viloma (Sanskriet: anuloma is afwisselend, viloma is tegennatuurlijk) is een pranayama in yoga.[1] Anuloma Viloma is een vrij eenvoudig uit te voeren pranayama. Anuloma viloma is het afwisselen tussen beide neusgaten tijdens het ademhalen.[2]

    Binnen de leer van de Sivananda-yoga, zou een gezond persoon afwisselend gedurende langere tijd van een uur en vijftig minuten door het linkerneusgat (de nadi wordt ook wel ida genoemd) ademhalen en vervolgens gedurende dezelfde tijd door het rechterneusgat (deze nadi wordt ook wel pingala genoemd). Bij veel mensen zou dit natuurlijke ritme verstoord zijn. De pranayama anuloma viloma zou dit ritme van de shushumna weer herstellen en zou de gelijkmatige doorstroming van het prana of levensenergie weer in evenwicht brengen.[3]

    Met de anuloma viloma wordt er in de verhouding 2:8:4 ingeademd, de adem ingehouden en uitgeademd. Een beginner doet twintig rondes van de anuloma viloma en een gevorderde tot vijftig rondes, waarbij een ronde als volgt is opgebouwd:

    1. Inademing door het linkerneusgat,
    2. Inhouden van de adem,
    3. Uitademing door het rechterneusgat,
    4. Inademing door het rechterneusgat,
    5. Inhouden van de adem,
    6. Uitademing door het linkerneusgat.[3]

    Deze ademhalingstechniek wordt uitgevoerd in een van de verschillende kleermakerszits. Het afwisselen van de neusgaten wordt in het algemeen uitgevoerd met door de duim en de pink van de rechterhand te gebruiken, terwijl de overgebleven drie vingers tegen elkaar aanstaan. De mond is gesloten en wordt niet gebruikt om te ademen. De ringvinger wordt eventueel bij de pink gevoegd.

    10-10-2009 om 11:56 geschreven door Katelijne  


    Categorie:Pranayama
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pranayama
    De adem is het leven; het is één van onze meest vitale functies. Eén van de vijf principes van Yoga is Pranayama, of Ademhalingsoefeningen, welke een correcte manier van ademhalen stimuleert. Het Belang van een Juiste Ademhaling is, vanuit het Yogische oogpunt gezien, om meer zuurstof brengen naar het brein en het bloed, en om tevens de Prana, of de vitale levensenergie, te reguleren. Pranayama -de wetenschap van de Ademhaling- bestaat uit een serie oefeningen die de bedoeling hebben het lichaam in uitstekende gezondheid te houden.

    Ida nadi = linkerneusgat, yin, vrl. Lunaire/verkoelende neusgat eigenschappen,
    intuitie, creatieve processen, holistische en associatief denken. (Lunair/solair maan/zon)

    Pingala nadi
    = rechterneusgat Yang mnl Solaire/verwarmende neusgat houdt
    de geest wakker, intellectuele projecten, rationeel denken, aandacht voor detail,
    sterke fysieke inspanningen en spijsvertering. Bij examens of bij het invullen van
    belastingformulier is het beter dat de linkerhersenhelft actief is. Dus je kunt je
    passieve hersenhelft activeren door uw neus te dwingen van gat te veranderen.

     

    10-10-2009 om 11:55 geschreven door Katelijne  


    Categorie:Pranayama
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Welkom aan iedereen op onze Yoga Blog.

    10-10-2009 om 11:08 geschreven door Katelijne  



    Archief per week
  • 05/10-11/10 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!