Beland aan dag 4.. Dat moest wel iets speciaals worden, en om die dag te starten, ben ik eerst en vooral bij een bakker langsgegaan. Voor iedereen op de bureau een koek, dat hadden ze wel verdiend! Want vanaf dag 1 hebben ze mij met open armen ontvangen en werd ik meteen in de hechte groep opgenomen.
Ook was ik gisteren pralines gaan kopen, oorspronkelijk bedoeld voor de bestuurster en mijn mentor, maar niets was minder waar, we hebben de zoetigheden verdeeld over heel de groep.
Mijn dag bestond eigenlijk uit 1 ding, de btw briefjes verder controleren en de ontbrekende opnieuw opsturen. Ik had deze taak meegekregen in het begin van de week, en ik wou deze graag afwerken. ( Gelukt! )
Verder mocht ik ook nog wat kleine administratieve taakjes uitvoeren zoals klasseren en verkoopfactuurtjes opmaken. Ook mensen begeleiden in de toonzaal heb ik een paar keer mogen meemaken.
Na 4 dagen hard meewerken in het hart van het bedrijf, kan ik wel stellen dat ik deze job als toekomst zie, ik heb me deze week ongelooflijk hard geamuseerd en kan dan ook met een brede smile terugblikken deze periode. Het waren fantastische mensen en heb hier met plezier gewerkt. Voor herhaling vatbaar!
Vandaag heb ik vooral zelfstandig gewerkt, ik heb het vertrouwen gekregen om de volledige btw-controle te mogen uitvoeren.
Het start met het opzoeken van alle facturen die een btw-briefje ontbreken, als dat allemaal gebeurt is moest ik een standaard brief opmaken, bedoeld voor de klant waarin staat dat ze dringend het btw-papiertje in orde moeten brengen en dan terugsturen. Hier ben ik van 's morgens tot 13 u mee bezig geweest.
Na dat werkje mocht ik me bezig houden met het controleren van de verkoopfacturen, dat houd in dat ik moet zorgen dat de factuur op papier, overeenstemt met de factuur in de computer, wanneer dat positief bleek te zijn kon ik de factuurtjes klaarmaken om op te sturen naar de klant ( opplooien, in enveloppe steken en postzegel ) .
Ook dit heeft vrij lang geduurd, zo lang dat het daarna niet echt meer de moeite was om aan iets anders te beginnen, ik heb me dan even mogen bezighouden met het verzamelen van de-nog-ontbrekende documenten voor mijn opdrachten.
Na vandaag kan ik met nog meer zekerheid zeggen dat deze werkjes spek voor mijn bek zijn, ik hou ervan deze taken uit te voeren en ik kruip zelfs graag uit mijn bed om naar deze werkplek te gaan.
Nog maar 1 dag en daar gaan we zeker en vast het beste van maken.
Zo, de 2e dag van de week zit er ook al op. Het is snel verlopen want vandaag was er veel werk te verrichten.
Eerst en vooral ben ik begonnen met het sorteren van bestellingen per klant, met de bedoeling elke bestelling in 1 factuur te kunnen zetten.
Dit duurde niet lang, na een uurtje was ik hier mee klaar en kon ik beginnen aan iets nieuws.. Het controleren van de btw-briefjes. In dit bedrijf zijn er soms verkoopfacturen met btw 6%, als dit het geval is moet er altijd een btw briefje extra ingevuld worden door de klant.
Helaas gebeurt dit niet altijd, dus moest ik controleren of het daadwerkelijk gedaan was. De briefjes die ontbraken, mocht ik opnieuw opmaken en versturen naar de desbetreffende klant. Hiermee was ik zeker zoet tot 14 u.
Omdat deze taak zeer ééntonig was, mocht ik het later wat rustiger aan doen, ik kreeg de kans om samen met men mentor de verkoopfacturen te boeken en centraliseren. Vrij eenvoudig als het systeem alles voor jou regelt.
Tot slot hebben we ook even de tijd genomen om al wat informatie bij elkaar te rapen die ik nodig heb voor mijn volgende GIP-taken.
Net zoals gisteren heb ik vandaag heel veel kunnen bijleren die ik zeker in de toekomst zal gebruiken.
De 1e werkdag was al meteen een valse start, ik ken mijn mentor persoonlijk dus wij hebben de afspraak gemaakt dat ze me komt oppikken maar door de file waren we 15 minuten te laat.
Eénmaal aangekomen werd ik warm onthaald en kreeg ik onmiddellijk een uitgebreide rondleiding, van de toonzaal tot de arbeidersruimte. Als dit gebeurd was mocht ik mij rustig installeren op de bureau van mijn mentor.
Al snel gaf ze mij wat zelfstandige taken, ik ben begonnen met het klasseren van de aankoopfacturen, op zich niet moeilijk, maar het is toch even aftasten.
Wanneer dit voldaan was kreeg ik een soort gelijke taak, het klasseren van de btw briefjes. Deze moesten geniet worden aan de bijbehorende facturen. Dit heeft vrij lang geduurd, ik ben er minimum 2u aan bezig geweest.
Daarna kreeg ik al wat serieuzer werk, het behandelen van de aanmaningen. Hier kruipt heel wat tijd in, zoveel dat ik dit werkje heb gedaan tot het eind van de 1e werkdag.
Bij de aanmaningen komt veel kijken, je moet ze eerst klasseren want je hebt verschillende soorten aanmaningen, wanneer dit gebeurd is kan je pas verder met het effectief verwerken ervan. D.w.z , degene die al betaald waren in de ' voldane ' map steken, en de andere klaar leggen om een 'boze' mail te versturen.
Al bij al vond ik dit een leuke, maar vooral leerrijke dag. Ik heb gemerkt dat veel leerstof daadwerkelijk in de praktijk tevoorschijn komt.
En gelukkig zijn de collega's altijd bereid mij te helpen. Ik heb al wat documenten kunnen verzamelen, en morgen gaan we hiermee gewoon mee verder.