Ik ben Yannick Buedts
Ik ben een man en woon in Elewijt (Belgie) en mijn beroep is Student Piloot.
Ik ben geboren op 25/09/1987 en ben nu dus 37 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Luchtvaart.
07:00, de wekker begint weer het gehate lawaai te maken. Al snel bedenk ik me dat er vandaag dan ook een deftige reden is om om te staan. Om 09:00 wordt ik dan ook op SFA verwacht voor de Compass test + Schriftelijk Engels. Als ik thuis vertrek is het kwart na 8 en ik ben om 20 voor 9 in zaventem. Na mij gemeld te hebben moet ik in de lounge gaan wachten. Rond 5 na 9 wordt ik dan gehaald en naar een lokaal gebracht. Hierin staan 4 pc’s en al snel vallen de joystick en pedals op. In het kort worden de proeven uitgelegd en daarna begin ik eraan. Dit lokaal zal voor de volgende 2u de plaats zijn waar de eerste grote selectie wordt gedaan. Als eerste test is de Control test. Hierbij moet je aan de hand van de joystick en pedals een lijntje en bolletje op de juiste plaats houden. Ik vond persoonlijk dat dit bij mij niet zo goed ging, in het begin zit je zowiezo wat te prutsen maar na een tijd gaat dit al beter. 2de test was Slalom. Hier moet je aan de hand van de joystick een driehoekje tussen 2 lijnen houden die bestaan uit kleine rechthoekjes. Deze oefening is ietswat raar.want na een tijd lijkt het alsof het sneller en sneller begint te gaan maar dit is niet waar. Het moeilijkste vond ik dan ook dat als je de joystick van links naar rechts (of omgekeerd) beweegt er even een veer is die de joystick in de neutrale stand wil houden en je dus ineens met een schok beweegt maar. Daarna kwam orientatie. Hier moet je het juiste vliegtuigje aanduiden aan de hand van aantal instrumenten. Zodra je dit door hebt wat bij mij toch snel was is deze oefening dan ook helemaal niet moeilijk. Daarna kwam match. Dit is gewoon zoveel mogelijk oefening maken in een bepaalde tijd. Maak gewoon wat oefeningen voor je hierheen gaat, ook niet zo moeilijk. Als volgende was er memory, bij deze krijg je max 3 verschillende gegevens, deze worden voor 6 sec getoond endan verdwijnen deze en moet je ze erna intypen. Deze gegevens zijn bvb speed:250, heading: 340 en radio: 118,375. Terwijl dit voor mij persoonlijk een oefening was waar ik voor vreesde ging dit heel goed en was er maar 1 getal waar ik even twijfelde. Tech Test was dan het voorlaatste deel van de Compass. Hierbij krijg je een aantal logische basisvragen zoals waarom een vliegtuig vliegt etc. Dit is multiple choice. Als laatste was er dan Multi Task. Hierbij krijg je rechtsonder op het scherm altijd nieuwe gegevens terwijl je de autopilot linksonder moet aanpassen. Ondertussen gaan er rechts- en linksboven rode lampjes branden die je binnen de 3 sec moet afzetten. Hierna even wat gerust want je moet je toch heel goed concentreren op al deze oefeningn. Met schriftelijk engels gaan ze kijken wat je basiskennis is. Het multiple choice deel waar je het juiste woordje moet invullen in de zin vond ik persoonlijk makkelijk. Als je in het middelbaar nooit problemen hebt gehad met engels mag dit zeker geen probleem zijn. Je krijgt dan ook nog een luistergedeelte waar je ATC gesprekken hoort en je de juiste antwoorden moet aanduiden, gwn goed luisteren tot het einde is de boodschap want soms verandert er nog iets op het einde. Met nog een paar ja,nee, niet gegeven vragen die je aan de hand van een tekstje moet oplossen is de test dan ook voorbij en kan je rustig ademhalen. Op het secretariaat werd me gezegd dat ik even in de lounge mocht wachten en dat ze mijn resulaten ging bekijken. Dit was voor mij een verassing want ik had niet verwacht dat ik iets ging weten. Na een paar min wachten en voetstappen horen in de lange gang naar de lounge werd me meegedeeld dat alles in orde was en dat ik de 16de wordt verwacht voor mijn volgende test.