Sacrale wielerweek
(10 reflecties)
Op 4 april 2015 beleefden we samen de 99e Ronde
Van Vlaanderen. Natuurlijk heeft een handjevol echt fervente wielerliefhebbers en/of
sponsors dan een absoluut belang bij winst of verlies. Maar dit volksfeest en
massa-evenement gaat veel verder dan die winnaar zelf. Stellen dat de winnaar
bijkomstig is gaat te ver. Maar wat maakt die Ronde dan zo bijzonder? En wat
maakt de sacrale wielerweek in het algemeen zo bijzonder?
1) KUDDE
Onze maatschappij wordt steeds complexer. Wij/zij indeling is
nauwelijks nog mogelijk. Want als je alle facetten van het leven beschouwt is
ieder enkeling in zijn eigen doorsnede. De sacrale wielerweek reduceert die
complexiteit voor even. Je bent fan van Cancellara, van Boonen, of van Vanmarcke.
Op het einde winnen wij en zij verliezen.
2) KAPSTOK
De gemiddelde persoon van middelbare leeftijd heeft niet
meer echt een uitgesproken topsport conditie. In die zin zelfs dat zijn
lichaamsvormen niet steeds meer compatibel zijn met Lycra. Toch biedt de
sacrale week een uniek platform om zich reeds maanden op voorhand doodernstig
voor te bereiden. Met het gevoel zelf een topsporter te zijn. Deelnemen aan de
Ronde legitimeert dan ook het fanatiek trainen de weken ervoor. Andere privé
activiteiten moeten desnoods wijken.
3) LENTE
Hoewel de eerste Ronde plaatsvond op 25 mei, associëren we
de sacrale week nu met draaideur tussen winter en lente. In groep zien we uit
naar de Ronde. Want dan begint de lente. In de winter maakt iedereen zich wel eens
(te) sprookjesachtige voorstellingen over het zoemende geluid van de helikopter.
We dromen dan in winterse kou weg bij de typische lentegeur op die bergflankjes
in de Vlaamse Ardennen
Plots is het daar en moet je alles in groep absorberen.
Na die eerste lente-piek ontbindt het algemeen gevoel zich weer en we gaan op
reis naar eigen privé zomerbestemmingen.
4) GESCHIEDENIS
Kort voor de Ronde
verschijnen steeds weer die heroïsche winnaars van toen. 360 dagen horen
we niets over ze. Maar enkele dagen voor de Ronde zie je plots weer die eerste
Flandriens winnen. Herbeleef je de overwinningen van die helden van toen. Ook
daar weer is misschien niet de winnaar zelf van belang. Maar wel de herinnering
die dit oproept bij bijvoorbeeld een
ouder man. Hij herbeleeft hoe zijn overleden vader en broer schreeuwden naar
die winnaar van toen. Het is als bij geuren, het evenement is de trigger voor
die vroegere herinneringen. Die er op andere dagen gewoon niet meer doorkomen.
5) GEZELLIGHEID
Als je na het Ronde weekend zou vragen wat het mooiste moment
van dit weekend was. Weinigen zullen het moment aanduiden dat de overwinnaar
echt over de meet kwam. Het gaat om die speculaties met vrienden vooraf, het
zelf deelnemen aan de Ronde voor wielertoeristen, die avond voordien dat je met
je dochter helemaal alleen op 1 van die flankjes wandelde en sprak over die
winnaar, het gezellig eten de avond of middag ervoor
Kortom, het evenement als
kapstok voor wat echt telt.
6) PIJN EN WRAAK
Na de Ronde zijn er winnaars en verliezers. Dat maakt de
dubbel (Ronde Van Vlaanderen en Parijs-Roubaix) ook zo mooi. Iedereen
vereenzelvigt zich graag met de winnaar. Maar des te meer hebben we sympathie
voor de heroïsche verliezer die het weekend erna in de hel van het Noorden alle
pijn en smart van zich af rijdt. En plots weer wél welkom is voor de pers. Zorgt
een superheld voor de dubbelslag, vindt het publiek dit ook fantastisch!
7) TOEGELATEN RELIGIE
Het staat niet hip aan je vrienden te zeggen, dat je de
zondag niet met hen mee gaat, omdat je naar de zondagsmis wil. Maar je volledig
verbonden voelen met dat oude en ietsje kunstmatige van de Ronde-sfeer is
sociaal aanvaarde religie. Je mag na de Ronde wel voluit genieten van dat
oeroude vertrouwde geluid van kerkklokken die bonzen in de lente. Niemand zal
je vreemd bekijken. Heel dat parcours in de buik van Vlaanderen is trouwens
een appel aan lang vervlogen tijden.
8) AUTORITEIT
Er straalt zon grote autoriteit uit van die sacrale
wielerweek, dat niemand de waarde ervan zou durven relativeren. Ik voel me
zelfs een beetje arrogant, om die grootse wielermonumenten zelf te willen
vangen in 10 topics (wat een anti-wielerwoord). En zoals zo vaak met grootste
zaken, je moet het eigenlijk beleven. Er over praten, het analyseren, doe je
misschien nadien. Maar zeker niet op het moment zelf. En woorden vatten het
gevoel nooit. Daarvoor is het gevoel te groot.
9) BRUG
Het is hartverwarmend om te zien dat een monument dat
ontstond aan het begin van de 20e eeuw alle veranderingen kan
trotseren. Of zichzelf blijft, juist door zelf mee te blijven veranderen. De
sacrale wielerweek is een mooi voorbeeld van traditie die wél kan blijven
bestaan en overleven. Omdat ze niet teert op het verleden maar de nieuwe jeugd
generatie na generatie blijft beroeren. Daar zou de echte religie eigenlijk
lessen kunnen uit trekken!
10) HOUDBAARHEID
Het gevaar van nostalgie is echter dat moment waarop
nostalgie vervloeit tot nostalgie van nostalgie. Nu heeft iedereen nog een
grootvader of een vader die zelf echt in dat oude Vlaanderen opgroeide. Als we
binnen 2 generaties enkel nog grootouders hebben (wijzelf!) die zich herinneren
hoe hun grootouders in dat Vlaanderen van toen leefden, dreigt de nostalgie dan
niet te vervagen?
Daarnaast hoor je ook steeds meer kritische stemmen, dat
dergelijke wedstrijden (zoals trouwens alle wielerwedstrijden) gericht zijn op
nicherenners. Hoe zal de Ronde er uitzien en beleefd worden binnen 50 jaar? In
elk geval is het einde van de populariteit nog steeds niet in zicht! De Ronde,
en de sacrale wielerweek, die zullen alles overleven!
Sorry sacrale wielerweek, dat ik je durfde te analyseren.
Volgend jaar beleef ik het gewoon weer.
11-04-2015, 16:21
Geschreven door Wouter Dessein 
|