Okay, om te beginnen, ik heb alle respect voor mensen met een leerstoornis of gelijk welke stoornis. Dit maakt me allemaal niks uit en ze verdienen extra uitleg, tijd, maatregelen,... Nu moet er mij iemand uitleggen wat een meisje met dyslexie doet in een 5e jaar Economie Moderne Talen? Dat is volgens mij gewoon om problemen vragen, en als je het mij vraagt heeft het te maken met het feit dat ASO nog altijd, een veel te goede reputatie heeft onder de mensen. In het Nieuwsblad was te zien dat dit meisje gebuisd was voor economie, Duits, Engels en Frans. Ben ik nu echt de enige die de link legt dat dit niet werkt? Iemand die in het 5e jaar buist voor Economie binnen de studierichting Economie verdient voor mij al een C-attest (nl omdat er normaal gezien geen B-attesten worden gegeven in de 3e graad). Daarbij komt dat de moderne talen ook al geen sterk punt vormden, en dat is toch het tweede waar de richting voor staat? We kunnen de bui al van ver zien hangen dat dit jaar hoogstwaarschijnlijk een lachtertje wordt. Vorig jaar een achterstand gemaakt, dit jaar met 3e maanden vertraging beginnen? Volgend jaar krijgt de rechtbank opnieuw bezoek van de mama ;-)
Los van de lezing van de resultaten en mijn interpretatie die iedereen kan maken, heb ik het enorm moeilijk met de uitspraak van de Raad van State. De leerkrachten hebben het niet gemakkelijk in de tijd waarin we leven. Ouders komen gemakkelijk hun beklag doen en ondermijnen zo nu en dan wel eens het gezag van de leerkracht door te zeggen dat het kind, het strafwerk niet hoeft te maken... Nu is de trend in gezet dat we meteen naar de rechtbank gaan. Onze leraar kan het klasmanagement dus wel op z'n buik schrijven want voor alles wat niet naar de zin gaat van de leerling of ouders worden procedures ingezet...
Als ik zo'n 10 jaar geleden thuis kwam met strafwerk, kon ik het nog eens extra maken voor thuis ook. Nu gaan de ouders mee naar de school om hun beklag te doen, en om te zeggen dat ze hun strafwerk niet moeten maken.