Met de Panamera betreedt Porsche voor het eerst met een ware sedan (best wel raar, op de foto's lijkt het meer een lage SUV) de markt van luxueuze limousines. Om Porschisten en Belgische en Nederlandse kopers kennis te laten maken met de limousine, organiseerde Porsche op donderdag 10 september een bijeenkomst in de Antwerpse haven waarbij de ‘S’, de ‘4S’ en de ‘Turbo’ werden onthuld.
Elke uitvoering, de ‘S’, ‘4S’ en de ‘Turbo’, kreeg aandacht. Toch zal het zo zijn dat de ‘4S’ en de ‘Turbo’ de meeste verkopen voor hun rekening nemen. “Mensen willen sensatie en sportiviteit tegelijk”, laat een woordvoerder weten. “De Panamera Turbo of Panamera 4S bieden dit allebei.” Een sleutel van de Panamera S, waarvan de V8 alleen de achterwielen aandrijft, zal minder vaak worden overhandigd. In België zijn tot nu toe ongeveer 150 exemplaren van de nieuwe Porsche-sedan verkocht.
“Mensen kiezen niet zomaar voor de Panamera, ze kiezen voor de minst zware auto in zijn klasse”, wordt er tijdens de presentatie verteld. Concurrenten als de Jaguar XJ hebben een wat zwaarder gewicht. Maar, als je voor de Turbo kiest met de 500 pk sterke achtcilinder, dan heeft Jaguar ook een sterke troef. Dat Engelse merk heeft namelijk de XJ V8 Supercharged met 510 pk in het modellenaanbod. Bijzonder bij deze Chinees/Britse-limousine is dat er meer vermogen uit de V8 kan worden gehaald. De transmissie laat dat extra vermogen momenteel echter niet toe. Bij de Porsche Panamera Turbo is dat niet het geval. "Qua vermogen kan de Porsche Doppelkupplung meer 'hebben', maar meer koppel kan de PDK-transmissie gewoonweg niet aan." Volgens een woordvoerder “houdt het bij 770 Nm op”. De V8 uit de ‘Turbo’ levert nu 700 Nm. Met de uitspraak: “je moet dus niet rekenen op een Panamera Turbo S”
Eindelijk is het dan zover! BMW brengt een nieuwe 335i uit! Deze keer in een superluxe uitvoering, namelijk de performance uitvoering. Maar waarom zou je nou uiteindelijk voor dit Performance Power kit moeten kiezen? Voor ons zou het een gemakkelijke keuze zijn, gewoon doen! Alleen al het geluid dat je krijgt is fenomenaal. De looks worden er beter van en de aandacht trek je naar je toe met de carbon accenten op en in de auto. Zeker de witte variant met de carbon accenten is een prachtige combinatie en doet menige ogen mee laten draaien. Een minpunt is het niet kunnen instellen van de vering, wanneer je eens rustig wil rijden rij je nog altijd met de keiharde vering. Dit zou in te stellen moeten zijn op comfortabel en sport. Je hebt met die functie namelijk het beste van twee werelden, de sportieve kant en de comfortabele kant. Voor het geld zou je natuurlijk ook nog kunnen overwegen om naar een andere tuner zoals G-Power of AC Schnitzer te gaan, maar de garantie van BMW vervalt en voor de groene rijders blijft de CO2 uitstoot niet hetzelfde als je ze naar deze tuners brengt. Dit is namelijk wel het geval bij de Performance kit! En de prijs van de Performance kit valt eigenlijk nog wel reuze mee voor zo'n grote, dikke wagen. Je verwacht niet dat deze wagen maar €75.000 kost!
BMW heeft dit pakket ontwikkeld voor zowel de 1-serie als 3-serie. Het pakket zorgt voor meer rijplezier en meer sportiviteit door diverse aanpassingen aan de wagen. Enkelen hiervan zijn ook gewoon zichtbaar. Om te beginnen zijn er nieuwe bumpers gemonteerd. Deze geven de wagen een duidelijk sportievere look. Een erg fraai detail is het carbon aan de voorbumper. De zijspiegels zijn ook van carbon en de nieren van de 335i zijn beiden zwart gemaakt. De achterzijde wordt gevormd door twee uitlaten, een achterspoiler en een prachtige in het carbon afgewerkte diffuser. Over de gehele zijkant van de wagen loopt een fraaie two-tone striping die net een beetje extra sportiviteit toevoegd. Het exterieur wordt afgemaakt met prachtige speciaal voor dit pakket ontwikkelde 19 inch velgen in het antranciet gekleurd. Zet dit model naast een normale 3 Touring en het verschil is direct zichtbaar. Dit is een zakenauto in een sportief jasje! Daarnaast zijn alle onderdelen ook nog eens los leverbaar!
Welkom op Douwe's Autoblog! Hier vind je niet het allerlaatste nieuws van auto's, maar wel allerlei leuke nieuwtjes, snelle bolide's, stoere patserbakken en nog veel meer! Het gaat alleen maar over auto's, auto's en nog eens auto's!