Het nieuwe jaar is begonnen, de kerstdecoratie wellicht alweer opgeborgen en België zet zich schrap voor de koopjes! Vanaf morgen is het weer soldentijd en regent het aanbiedingen in 's lands winkelstraten. Vandaag kon je echter hier en daar al wat kortingen meepikken. Tenzij er sprake is van koppelverkoop of fluistersolden, is dat niet conform de wetgeving die sinds 12 mei 2010 actief is en wordt geïnitieerd en gecontroleerd door UNIZO (Unie van Zelfstandige Ondernemers). De essentie daarvan is de zogenaamde sperpriode, een periode van ongeveer zes weken die voorafgaat aan de koopjesperiodes. Tijdens de sperperiode mag er geen reclame gemaakt worden voor prijsverlagingen, zodat de consument prijsvergelijkingen kan maken en zodat kleinere ondernemers niet met koopjes omver worden geblazen door internationale ketens. Volgens onderzoek zou 90 procent van de zelfstandige modewinkeliers zich aan die sperpriode houden. Consumentenorganisatie Test-Aankoop is trouwens geen voorstander van de huidge soldenregulatie.
Morgen gaan dus de wintersolden van start en naar verluidt gaan veel modehandelaren al meteen uitpakken met kortingen van 30 procent. Op de eerste koopjesdag verwacht zelfstandigenorganisatie NSZ dan ook een stormloop. De periode van koopjes jagen duurt tot en met 31 januari.
Een partner vinden via internet is anno 2011 een algemeen geaccepteerd verschijnsel. En omdat liefde en relatie serieuze zaken des levens zijn, zijn velen ook bereid om daarvoor te betalen. Online dating is dan ook een lucratieve vorm van e-commerce. Toch klinkt het ook dat datingsites op hun retour zijn. De snelle opmars van sociale netwerken als met name Facebook zou daar debet aan zijn.
Belgische cijfers hebben we helaas niet, maar in Nederland zou in het 'digitaal daten' jaarlijks 30 à 40 miljoen euro omgaan. Dat is althans de schatting van Relatieplanet, bij onze noorderburen de grootste in zijn soort, en ook in ons land een populaire bestemming voor relatiezoekenden. Een miljoenen-business dus. Dat weten intussen ook 's lands grote uitgevers. Zo lanceerde Corelio vorig jaar WeMatch, een datingdienst gelieerd aan haar veel gelezen kranten De Standaard en Het Nieuwsblad (doch technologisch aangestuurd door The DatingLab). In Franstalig België haalden l'Avenir (SiAffinites.be) en La Libre (La Libre Rencontres) dezelfde truc uit, eveneens met The DatingLab onder de motorkap. En dat zijn dan nog maar enkele van de vele datingsites die ons land rijk is.
Toch lijkt het amoureuze internetfenomeen haar beste tijd te hebben gehad. Zo lezen we althans in ZD Smart Business Strategies, dat zegsmannen van de populaire datingdiensten Rendez-Vous en Parship aanhaalt. Door de opmars van de Facebooks, Netlogs en YouTubes van deze wereld lijkt de markt verzadigd te raken. Op de sociale netwerken kan je immers ook volop in contact komen met onbekenden. Zowel Rendez-Vous als Parship noteren een afname in de groei.
Daarnaast lijkt er voorzichtigjes ook serieuze concurrentie van gratis datingservices te komen. Zo is er in Nederland Knuz.nl aan een ware opmars bezig. De gratis datingsite telt intussen al zo'n driehonderdduizend leden. Terwijl een abonnement van drie maanden bij Parship zowat 180 euro kost.
De neergaande trend in de sector is overigens universeel, zo stelt ZDNet. Match.com, 's werelds grootste online datingdienst, telt vandaag de dag ruim twintig miljoen inschrijvingen. Zeven jaar geleden waren dat er nog ruim veertig miljoen.
Kijk, zo kan het ook: bij Thomas Cook hebben ze sinds kort vakanties met zongarantie. De reisorganisator biedt de mogelijkheid om je vakantie om te boeken als er voor je bestemming slecht weer voorspeld wordt.
De zongarantie is enkel geldig voor alle kortere reisjes naar de zon van twee, drie of vier nachten. Het aanbod werd dan ook Short Sun gedoopt. Wie tussen de drie en zeven dagen voor zijn vertrek merkt dat er slecht weer wordt voorspeld, kan de vakantie omboeken naar een andere bestemming of een andere vertrekdatum kiezen. Dat mag maximaal zeven dagen later zijn dan de oorspronkelijke vertrekdatum. Als basis voor de weersvoorsverwachting geldt de website www.weeronline.be.
Een Short Sun-vakantie boek je reeds vanaf 228 euro per persoon: vluchten, drie overnachtingen in all inclusive, transfers en annulatieverzekering. En zongarantie dus!
Thomas Cook, doorgaans een wat minder promogedreven merk, is de vierde touroperator van ons land.
(Bronnen: Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, Travel Update)
Je zou het misschien niet verwachten, maar Europese mannen blijken beduidend meer te winkelen dan vrouwen, althans... online. Dat toont een onderzoek onder 10.000 Europeanen aan, uitgevoerd door vastgoedadviesbureau CB Richard Ellis.
40% van de Europese consumenten shopt wel eens online. Volgens het rapport van de vastgoedfirma blijkt echter dat mannen bijna twee keer zo vaak online shoppen dan vrouwen. Mannen zouden ongeveer om de tweeënhalve week op het internet winkelen. Vrouwen komen uit op een gemiddelde van één keer per maand. Uit de cijfers blijkt verder dat 66 procent van de mannen met een hoog inkomen frequent producten online koopt, tegenover 44 procent van de mannen met een laag inkomen.
De cijfers zijn verrassend als je bedenkt dat het gros van de webshops vooral damesproducten aanbiedt. Bovendien staan vrouwen 'offline' toch als een stuk winekllustiger dan mannen bekend. Het onderzoek gaat niet in op de achterliggende oorzaak. Wel vermeldt het dat mannen vooral boeken, games en muziek bestellen. Maar in Duitsland, Zweden en Engeland wordt ook de online kleding- en schoenenverkoop stilaan populairder.
Het prijsniveau van online winkels blijkt de belangrijkste drijfveer te zijn om producten via de computer te bestellen. Veiligheid blijft de belangrijkste reden het niet te doen.
Safeshops.be gaat de concurrentie aan met BeCommerce
Verschillende grote namen uit de Belgische webwinkelbranche hebben zopas Safeshops.be gelanceerd, een online platform over e-commerce én binnenkort tevens kwaliteitslabel voor internetwinkels. SafeShops.be wil daarmee een alternatief bieden voor het BeCommerce-kwaliteitslabel, dat te weinig bekendheid zou genieten onder het webwinkelend publiek. De Nederlandse sectorvereniging Thuiswinkel.org wordt gezien als lichtend voorbeeld van hoe het wél moet.
Het zijn klinkende namen als Sunweb.be, Coolblue.be, Foto.com, Proxisazur.be en Yvesrocher.be die kun krachten hebben gebundeld in SafeShop.be. Bij deze namen ook stichtende leden van de Federatie BeCommerce, tot op heden hét kwaliteitskeurmerk voor Belgische e-shops. Er zou echter "te weinig gebeuren" bij BeCommerce, zeker in vergelijk met het vergelijkbare initiatief Thuiswinkel.org in Nederland. "70% van de Nederlanders kent de organisatie Thuiswinkel.org, terwijl naar schatting minder dan 5% van de Belgische internauten het BeCommerce-label kan herkennen", aldus Cédric Braem, medevoorzitter van SafeShop.be. Een samenwerking met Thuiswinkel.org zit dan ook in de pijplijn.
"Safeshops.be heeft als doelstelling enerzijds het vertrouwen van consumenten in de BeLux in online shoppen te verhogen en anderzijds de belangen van haar leden te behartigen," zo lezen we op de vooralsnog sumiere website van de organisatie. Of SafeShops er inderdaad in gaat slagen een kwaliteitslabel à la Thuiswinkel.org te realiseren, en hoe 'concurrent' BeCommerce zich intussen staande zal houswn, is afwachten. Feit is dat het er voor de consument niet overzichtelijker op wordt.
Cadeauline.be Kom origineel uit de hoek met een fantastisch geschenk! Kies tussen de lekkerste wijnpakketten, de handigste keukengeschenken, de heerlijkste chocolade en de mooiste, handgemaakte, kaarsen. Via Cadeauline vind je gegarandeerd het ideale cadeau of relatiegeschenk.
Euroflorist Bloemen bezorgen, vandaag voor 13 uur besteld dezelfde dag nog geleverd.
Unigro staat al sinds 60 jaar bekend als hét postorderbedrijf gespecialiseerd in binnenhuisinrichting. Deze specialist in thuiswinkelen staat garant voor kwaliteit, budgetvriendelijke betaalformules en een gratis geschenk bij elke bestelling. Het aanbod is de laatste jaren steeds breder geworden en reikt van meubelen, witgoed, hifi en huishoudelektro tot games en vrijetijdsproducten. Elke week is er een vernieuwd productassortiment.
Bij dit online warenhuis, één van de best bezochte in Vlaanderen, kan je steevast rekenen op een professionele service: levering aan huis (gemiddelde levertermijn slechts 10 dagen), montage van meubelen, installatie en programmering van elektro- en hifiproducten. Bovendien kan je kiezen uit talrijke betaalmogelijkheden, inclusief betaling op maat, een formule die je toelaat je betalingen naar keuze te spreiden.
Voor alle artikelen geldt een tevredenheidsgarantie. Zo beschik je over tien dagen om je artikel te beoordelen. Als een artikel je, om eender welke reden, geen volledige voldoening schenkt, neemt dit online warenhuis het probleemloos en zonder discussie terug.
Als je een vraag hebt, staat er een team van specialisten klaar om die te beantwoorden: van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en zaterdag van 9 tot 18 uur op het nummer 070/23.23.99 (0,30 euro/min). Mocht er toch een reparatie nodig zijn, dan kan je beroep doen op een ruime stock van vervangartikelen gedurende de hele reparatieperiode.
Doorheen het ganse jaar biedt Unigro.be je kortingen, gratis cadeaus, wedstrijden en allerlei promoties.
Beershop Beershop.be verkoopt meer dan 450 Belgische bieren en streekbieren, maar ook bierglazen en andere gadgets, zoals t-shirts.
Cookstore Bij Cookstore vind je een uitgebreid assortiment keukenartikelen voor de barbecue, Oosterse en Italiaanse keuken.
Vinoshop.be Bestel via Vinoshop.be de lekkerste Franse wijnen en champagnes. Of ontdek de heerlijke cava's en wereldwijnen.
Vinodirect Vinodirect biedt een uitgebreid assortiment wijnen aan. Op zoek naar Franse wijnen, wereldwijnen, Cava, Champagne, Whisky of zelfs andere sterke drank of likeur? Ze hebben het allemaal.
Delhaize Caddy-Home Caddy-Home biedt je de mogelijkheid om van bij je thuis te kiezen uit duizenden producten die worden verkocht in de afdelingen van de supermarkten Delhaize en deze bij u thuis te laten afleveren. U bestelt via internet, telefonisch, of per fax. Voor de levering van uw bestelling kan u kiezen uit de voor uw streek beschikbare leveringsrondes.
Chocolade Online Overheerlijke Belgische pralines met echte hoeveboter en verse room. Verpakt in een mooie ballotin en netjes thuis geleverd.
E-commerce in Vlaanderen (pdf) "Dit webartikel onderzoekt of het Vlaamse Gewest achter loopt op het vlak van e-commerce op basis van officiële en Europees vergelijkbare cijfers. De positie van het Vlaamse Gewest wordt vergeleken met de EU-gemiddelden en met zijn twee belangrijkste handelspartners namelijk Nederland en Duitsland."
BeCommerce BeCommerce is de Belgische federatie van de bedrijven actief in verkoop op afstand, zowel online als offline (via cataloog, direct mail, telefoon, en dergelijke). Het BeCommerce-label is het kwaliteitskeurmerk voor webshops. Op de website van BeCommerce ontdek je welke Belgische webwinkels zo'n kwaliteitskeurmerk dragen. Lees ook over de jaarlijkse awards.
Vergelijk.be Vind de beste producten en prijzen op Vergelijk.be. Producten, reviews en prijzen van verschillende winkels eenvoudig met elkaar vergelijken.
Gizmodo Nieuws, achtergronden, besprekingen en reviews aangaande de laatste nieuwe gadgets, hebbedingetjes en snuisterijen. (Engelstalig) TheFind Shoppingzoekmachine (Engelstalig).