7 De vervelende klant pacingxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
lan2 que4 wei2 Grijp de staart van de vogel (1x)
Thema
Heeft u ook die opleiding gekregen om om te gaan met onvriendelijke en klagende klanten.
Eerst zeg je, ik hoor u en begrijp uw probleem. Dan vraag je biezonderheden. Dan zeg je niet maar. Je zegt wel en dit is mijn positie, en doet een voorstel. En dan haal je hem over.
Voorbeeld.
Klant ik heb mijn bestelling nog niet gekregen. En ik had het fototoestel nog wel nodig om de trouw van mijn dochter te filmen.
Jij O, dat is vervelend voor u. Hoe heeft u besteld?
Klant Gisteren de bestelling opgestuurd met de post.
Jij O, maar wij hebben ook een internet en telefoon dienst die sneller gaat. Met de post duurt het meer dan een dag vooraleer we de bestelling ontvangen. Die van u hebben we nog niet gehad. Wanneer is de trouw.
Klant Morgen namiddag
Jij Nou dan voeren we dat in en heeft u het morgenvroeg.
Heeft u trouwens ook al eens gedacht aan een fotomontage software.
Klant Nee, maar dat is wel een goed idee. Doe dat er maar bij.
De oefening
Deze beweging van de vorm is duidelijk een voorbeeld van bovenstaande aanpak. Eerst duw je, dan bij het trekken pas je je aan aan de tegenstrever (het pacen). Je begeleid hem tot zijn dood punt waar hij geen kracht meer heeft. Dan vouw je zijn arm. En dan duw je hem in de richting die je wilt.
Discussie.
Bij het duwen met twee handen zijn er mensen die beweren dat een hand luistert en de andere duwt. Dat is duidelijker in het duwen op het einde van deze beweging. Je hebt de voorste hand waar de palm naar jou wijst. Dat is de aftastende hand. De achterse is de yang hand die echt wel duwt.
Als ik in het donker mijn weg zoek heb ik afgeleerd om met de handpalm vooruit te lopen. Als je dan iets raakt is het min of meer schrikken. Als je met de palm naar je toe loopt, de arm gebogen voor je, heb je een veel beter geleidend gevoel als je een trap opmoet of een deur zoekt ...
|