Wetenschappelijk werk
OLVI BOOM 2A10-2A14 :er zit muziek in...
03-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 2 "Leg je oor te luisteren"
In elke buis trilt de lucht bij voorkeur met een bepaalde frequentie, de eigenfrequentie.
De eigenfrequentie wordt o. a. bepaald door de lengte van de buis.
Elke buis heeft een verschillende lengte en kan dus een bepaalde frequentie
uit alle achtergrondgeluiden halen en de andere negeren.

Groepsleden: Jonas, Joran, Niels

03-03-2011 om 17:33 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 2 "doppler effect"
Als er ergens een geluid wordt geproduceerd  komen er geluidsgolven op je af die uit trilling bestaat.

Hoe dichter je bij de bron van het geluid komt hoe harder of hoe feller het gaat klinken.

Groepsleden: Niels, Joran, Jonas

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=eqvtaV_y2ZE&feature=related   

03-03-2011 om 17:30 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 groep 4 SONAR
Sonar staat voor sound navigation and ranging

sonar is een techniek die geluid gebruikt om onder water te navigeren of om andere voorwerpen te detecteren. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen actieve en passieve sonar. 

ACTIEVE SONAR:
Actieve sonar verstuurt een geluidspuls, die men ook ping noemt, om nadien naar de weerkaatsing ervan te luisteren. Om de afstand tot een object te meten, meet men de tijd die verstrijkt tussen de emissie en de ontvangst van de puls. Om de grootte van het gedetecteerde voorwerp te bepalen gebruikt men meerdere hydrofoons  en meet men de respectieve ontvangsttijd.

PASSIVE SONAR:
Passieve sonars luisteren alleen maar. Je vindt ze meestal bij militaire toepassing


groetjes Oliver , Andeas , Jasper 

03-03-2011 om 17:22 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 2 "MP3-Gevaar"
De meeste jongeren vinden het niet nodig om het volume van hun MP3 lager te zetten. Ook al weten ze dat het gehoorschade kan opleveren. Als je het té hoog zet kan je dus gehoorschade oplopen. Als je luistert naar een geluid dat luider is dan 85 decibel voor 1 uur of langer loop je onherstelbare schade op aan het gehoor. MP3 spelers kunnen geluid voortbrengen tot 104 decibel

Groepsleden: Niels, Joran, Jonas

03-03-2011 om 17:19 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 2 'Gehoorschade'
Gehoorschade

Experts hebben aangetoond dat je risico loopt op permanente hoorschade als je het volume van je mp3-speler te hoog zet. Als je luistert naar een geluid dat luider is dan 85 decibel voor 1 uur of langer loop je onherstelbare schade op aan het gehoor. Mp3-spelers kunnen geluid voortbrengen tot 104 decibel. Dat is ongeveer even luid als een boor.
In het binnenste van het oor zitten kleine haarcellen die trillingen opvangen. Die trillingen worden als een signaal doorgeven naar het brein. Het brein interpreteert het signaal als geluid. Bij luid geluid worden deze haartjes afgeplat. Meestal komen de haartjes terug op hun plaats, maar bij herhaaldelijke afplatting kunnen ze permanent afbreken. Deze haartjes groeien niet terug, waardoor de schade permanent is.

Groepsleden: Jonas, Joran v.G. en Niels
 

03-03-2011 om 17:12 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A14 groep 1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dopler effect

Het dopler effect is de waarneming van veranderde toonhoogte. Dit wordt waargenomen waneer er bijvoorbeeld een brandweer voorbij rijdt; als hij je nog moet voorbij rijden hoor je hem anders (doffer, bedrukter) dan als hij je is voorbij gereden (meer helder). Dit kan je afleiden uit prent 1.
Wat je daar ziet zijn vooraan de geluidsgolven die zich opstapelen. Doordat het voertuig rijdt (dus snelheid maakt) wordt dit  toegepast.

De sonic boom is ook een soort van dopler effect. Hierbij versneldt het voorwerp en geluidsgolven verzamelen zich tot een geluidsmuur. De sonic boom is juist dat moment dat het voorwerp door die geluidsmuur gaat.

Groepsleden: Elien, Tine, Joke

03-03-2011 om 17:11 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 3
Sonar (sound navigation and ranging) is een techniek die geluid gebruikt om onder water te navigeren of om andere voorwerpen te detecteren. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen actieve en passieve sonar.
Actieve sonar verstuurt een geluidspuls, die men ook ping noemt, om nadien naar de weerkaatsing ervan te luisteren.

Passieve sonars luisteren alleen maar, je vindt ze meestal bij militaire toepassingen.Sonar wordt beïnvloed door waterlagen met verschillende temperaturen.


03-03-2011 om 16:56 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dansende Rijstkorrels. Groep 5 2A10
De dansende rijstkorrels zijn dus rijstkorrels die dansen.
Maar we hebben die rijstkorrels laten dansen met behulp van muziek!
Het principe hiervan is het volgende: De rijstkorrels dansen omdat de geluidsgolven tegen het plasticfolie kwamen waarop de rijstkorrels lagen.
Het gevolg was dat de plasticfolie de rijstkorrelsde lucht in katapulteerden.

Deze super blogpost werd u gebracht door: Yasmine,Joppe en Iris.

03-03-2011 om 16:56 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blogpost over Doppler-Effect
Het Doppler-Effect is een moeilijk uit te leggen fenomeen.
Het komt er eigenlijk op neer dat het geluid van eenzelfde geluidsbron anders klinkt als die geluidsbron u passeert.
Dit geldt voor alle geluidsbronnen.
Om een voorbeeld te geven: Als er een politieauto naar je toe rijdt, dan klinkt het geluid van de sirene anders als die dichter bij komt en verder weggaat.
We hebben dit in de klas geïllustreerd in onze werkschrift.

Deze Super Blogpost Is U gebracht door: Yasmine,Joppe en Iris.

03-03-2011 om 16:47 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep4 , 2a14
Leg je oor te luister is een proef in Technopolis waarbij je de geluiden van buizen moet vergelijken .
uit de korte buizen komen de hogere tonen en uit de langere buizen komen de lagere tonen .
Groepsleden : Amy , Moon , Jochim

03-03-2011 om 16:25 geschreven door Leerling




Archief
  • 2A10 groep7 gehoorschaden door mp3
  • 2A10 groep 7 geluidsmuur
  • groep 4 2a10 de MP3
  • 2a14 groep 3
  • groep 3 2a14
  • 2A14 groep 1
  • dopplereffect groep 4 2A14
  • sonar groep 4 2A14
  • 2a10 groep 1
  • 2A14 groep 6: Technopolis
  • Groep 5 dopplereffect
  • Groep 5 sonar
  • groep 6 2A14: mp3
  • 2A10 groep 7: Technopolis
  • groep 3 2a14
  • groep 6 2A14 sonic boom
  • Groep 3 2a14
  • Technopolis: 2A10 Groep 4
  • 2A14 groep 1
  • De MP3: 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 2 "Leg je oor te luisteren"
  • 2A10 groep 2 "doppler effect"
  • 2a10 groep 4 SONAR
  • 2A10 groep 2 "MP3-Gevaar"
  • 2A10 groep 2 'Gehoorschade'
  • 2A14 groep 1
  • 2A10 groep 3
  • De dansende Rijstkorrels. Groep 5 2A10
  • Blogpost over Doppler-Effect
  • groep4 , 2a14
  • Dopler effect
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • groep 6 2A14
  • sonar groep 7 2A10
  • Doplor groep 7 2A10
  • 2A10 Groep 4: De geluidsmuur
  • groep 4 2a10 Het doplereffect
  • groep 4 2a10
  • De geluidsmuur 2a10 groep 3
  • 2A10 : groep 3 ( dagboekpost )
  • 2A10 GROEP 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep 6
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep2 'De sonar'
  • 2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
  • groep 6 2A14
  • 2A10 groep 3
  • Groep 5 2A14
  • Dagboekpost , 2A14 groep 4 .
  • 2a14 groep 1
  • groep3 2a14
  • 2a14 , groep 4 . de geluidsmuur
  • dagboekpost groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : doppler-effect )
  • Groep 2 2a14
  • 2A10 : Groep 3
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 GROEP 6.
  • 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 6: Dansende Rijstkorrels.
  • 2a10 groep 1
  • 2A10 groep 2
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 6
  • groep 1 2a14
  • groep3 2a14
  • 2a14 , goep 4
  • Groep 2 2A14 dagboekpost
  • Groep 5 2A14
  • groep 1 2a14 : de dansende rijstkorrels
  • Groep 4 , 2A14 .
  • Groep 4 , 2A14 .
  • groep 1 2a14 : een mp3 speler
  • sonar groep 2 2a14
  • dopler effect groep 2 2a14
  • dansende rijstkorrels groep 2 2a14
  • groep 2 2a14 proef dansende rijstkorrels
  • 2A14 groep 1: Een Sonar
  • 2A14 groep 1: Het Dopler Efect
  • Groep 5 2A14
  • Groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
  • groep 1 2A14
  • Groep 2 2A14
  • 2A14 groep 6
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 2
  • groep 4 , 2A14
  • groep 3 2a14
  • 2A10 Groep5
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 Groep 2: geluidsmuur
  • 2A10 GROEP 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 6: geluidsmuur.
  • 2A10 groep 5
  • 2A10 groep 1
  • 2A10 Groep 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 1
  • groep3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 6 2a14
  • 2A14 groep 1
  • Groep 2 2A14
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 2 2a14 dagboekpost
  • 2A14 groep 1
  • groep 4, 2a14 dagboek
  • Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...
  • 2A19 groep 8

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs