Wetenschappelijk werk
OLVI BOOM 2A10-2A14 :er zit muziek in...
04-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...

Beste leerlingen,

 

Welkom op jullie eigen weblog. We gaan met twee klassen deze weblog omvormen tot een informatiebron over geluid. We bestuderen geluid in het vak wetenschappelijk werk naar aanleiding van het thema er zit muziek in. Dit thema gaan we behandelen via BZL of begeleid zelfstandig leren. De bedoeling is dat jullie in groep het volledige thema zelfstandig verwerken. Je moet alle proeven uitvoeren, alle vragen beantwoorden in je boek, alle besluiten lezen en trachten te begrijpen. De leerkracht speelt de rol van begeleider of coach. Het internet en de bibliotheek staat ter beschikking voor het vinden van informatie.

Concreet verwacht ik van jullie twee dingen:

1)       Het invullen van het trajectplan dat ik heb uitgedeeld in de klas. Dit plan wordt na elke les ingeleverd.

2)       Het maken van deze weblog.

 

Wat meer uitleg over deze twee dingen:

Elke groep krijgt een trajectplan. Op dit trajectplan moet je de namen van de groepsleden noteren. Je werkt gedurende een volledige les aan het begeleid zelfstandig leren. Op het einde van elke les omcirkel je de bladzijden en de proeven die je hebt uitgevoerd.

 

Vervolgens is er de weblog. Deze weblog heeft verschillende functies. Ten eerste is een weblog een dagboek. Dit betekent dat jullie naar het einde van de les toe op de PC van het wewe-lokaal een blogpost schrijven. Ik zal zelf een voorbeeld posten. Het is de bedoeling dat deze blogpost wat de vorm betreft volledig hetzelfde is als diegene die ik in het voorbeeld zal tonen. Je kan dit voorbeeld vinden in het blogarchief, te raadplegen via de rechterkolom van de blog. Het is geschreven op 04/02/2011. In deze blogpost noteer je in keurig geformuleerde Nederlandse zinnen wat je in de les gedaan hebt. Als je een proef hebt uitgevoerd dan noteer je beknopt waarover deze proef ging en welk besluit je uit de waarneming hebt kunnen nemen. Vervolgens zal ik hieronder nog een aantal opdrachten geven waarover je informatie dient op te zoeken op het internet EN waarover je een degelijke blogpost moet schrijven.

 

Wat moet er concreet op de weblog komen?

1)       Na elke les maakt elke groep een blogpost in keurig Nederlands. In die blogpost vermeld je duidelijk wat je die les gedaan hebt. Je vermeldt eveneens de proeven en je geeft uitleg over de besluiten ervan. Als je in de les hebt kennisgemaakt met een nieuwe grootheid moet je die ook vermelden.

2)       Je voert de proef uit van de dansende rijstkorrels en je maakt hierover een blogpost. In deze post leg je de proef uit in goed geformuleerde Nederlandse zinnen. Je voorziet deze post ook van een foto van de proef. Je kan de proef vinden via:

       http://www.proefjes.nl/proef.php?nummer=34

3)       Je maakt een blogpost met foto over de geluidsmuur. In deze blogpost staat eveneens een link naar een filmpje over de geluidsmuur op Youtube (5  zinnen)

4)       Je maakt een blogpost met foto waarin je het principe van een sonar uitlegt. (5 zinnen)

5)       Je maakt een blogpost waarin je een korte en verstaanbare uitleg geeft over de gevaren van geluid bij MP3-spelers of de geluidsnormen in een discotheek. (5 zinnen)

6)       Je zoekt via de website van Technopolis naar de uitleg over de proef ‘Leg je oor te luisteren’. Je legt in deze blog een link naar dat deel van de site van Technopolis. (2 zinnen)

      7)   Je maakt een blogpost waarin je een link legt naar een video op youtube over het zogenaamde dopler-effect. Je omschrijft in je eigen woorden  wat je waarneemt. Je hoeft dus niet op zoek te gaan naar een verklaring. Je noteert enkel je waarneming. (2 zinnen) 

Het spreekt voor zich dat je veel punten kan winnen op het maken van de website en het goed bijhouden van de trajectfiche. Het is duidelijk dat deze blog op geen enkele manier mag worden misbruikt. Het zou spijtig zijn moest dit initiatief in het water vallen. Het is erg belangrijk om met websites te leren werken.

Veel moed en succes!


LET OP! Alle extra blogposten (geluidsmuur, sonar, MP3, Technopolis, Dopler) moeten ten laatste op vrijdag 04/03/2011 op de blog staan. De dagboekposten worden afgesloten tijdens het weekend volgend op de laatste les BZL. GEEN UITZONDERINGEN, GEEN EXCUSES...


04-02-2011 om 19:54 geschreven door Leerling


04-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep7 gehoorschaden door mp3
Klik op de afbeelding om de link te volgen MP3:

de momenteel op de markt gebrachte mp3's kunnen een geluids niveau van 90 tot 120 decibel bereiken.
dat is schadelijk voor het gehoor,vooral omdat de oortjes in de mp3 zorgen voor rechtstreeks contact met het gehoor.

04-03-2011 om 19:42 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 groep 7 geluidsmuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen DE GELUIDSMUUR:

de geluidsmuur is een term in de luchtvaart.
als een vliegtuig sneller dan of even snel als het geluid dan
bouwt het voor zich een golffront op.

eline,ellen en reinout

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=QX04ySm4TTk&feature=related   

04-03-2011 om 19:29 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 4 2a10 de MP3
MPEG-1 Layer 3 is een manier om geluid te comprimeren en is dus een broncogering-techniek. De veel gebruikte afkorting is MP3. Dit is een MPEG (Motion Picture Experts Group) gtandaard uit 1992, waarvan implementaties bestaan sinds 1994. Een muziekbestand in MP3-formaat wordt mp3 genoemd.

04-03-2011 om 17:15 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a14 groep 3
Sonar staat voor (Sound Navigation And Ranging).Dit is een techniek die men gebruikt om voorwerpen onder water te vinden.Een sonar verstuurt een impuls,een geluid en dit noemt men soms ook wel de ping.Daarna gaat men dan de weerkaatsing beluisteren.Als men een afstand wil meten dan gaat men de tijd meten die voorbijgaat van de emissie tot de ontvangst van de impuls.Wanneer men een sonar gaat gebruiken om een diepte van bijvoorbeeld een zee te meten dan gaat men spreken van echopeilling.ASDIC: (Allied Submarine Detection Investigation Committee).Dit was de allereerste actieve sonartechnologie.De puls kan een constante of een wisselende frequentie hebben.Dit veroorzaakt een typisch piepend snerpend geluid.



groepsleden: Steven,Vincenth,Bjorn,Loy

04-03-2011 om 17:03 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 3 2a14
                                          De mp3.

Een mp3-speler is een apparaat dat digitale muziekbestanden bewaart, sorteert en kan afspelen. Veel mp3-spelers zijn draagbaar en ontwikkeld als een draagbare mediaspeler, een soort walkman voor het afspelen van muziek opgeslagen in mp3-bestanden, maar de mp3-afspeelfunctie kan ook zijn geïntegreerd in een dvd-speler, autoradio of in een mobiele telefoon. 

Groepsleden: Steven Borghys, Bjorn Feyaerts, Vincenth Mertens, Loy De Smedt 

04-03-2011 om 16:36 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A14 groep 1
Klik op de afbeelding om de link te volgen De geluidsmuur

De geluidsmuur of ook wel de geluidsbarrière genoemd. Dit is een term die men in de luichtvaard gebreukt. Dit word gevormd als de snelheid van het  vliegtuig gelijk of kleiner is dan de snelheid van het geluid.Hierdoor wordt een golffront gebouwt. Dit beweegt zich met de geluidssnelheid vooruit. Als het vliegtuig dan sneller dan het geluid vliegt, wordt die golffront kegelvormiger. Bij het passeeren van deze kegelvormige geluidsfront wordt een luide knal waargenomen. De knal is dus niet hoorbaar wanneer het vliegtuig versnelt tot boven de geluidssnelheid.

Groepsleden : Tine, Joke, Elien

04-03-2011 om 09:12 geschreven door Leerling


03-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. dopplereffect groep 4 2A14

Het dopplereffect is de waargenomen verandering van frequentie van geluid of andere golfverschijnselen door een snelheidsverschil tussen de zender en de ontvanger. Een manier om dit visueel voor te stellen is, een auto (=ambulance) die tegen 50km/u rijdt met een speercannon (=sirene) dat een speer schiet tegen 50km/u. Als de auto rijdt en de speer wordt voorwaarts afgeschoten gaat de speer tegen 100km/u (=ambulance nadert en geluidsgolven gaan snellen dan normaal). Als de auto stil staat en de speer wordt afgeschoten gaat de speer tegen 50km/u (=ambulance is er). Als de auto rijdt en de speer wordt achterwaards afgeschoten dan valt de speet recht naar beneden (=ambulance rijd weg en geluidsgolven gaan trager dan normaal).

groepsleden: Moon, Amy, Jochim.

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=D1tajOObltQ&feature=related   

03-03-2011 om 22:08 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sonar groep 4 2A14

Een sonar is een apparaat dat geluidsgolven creëert die gebruikt worden om o.a. onder water nieuwe gebieden in kaart te brengen, scholen vissen op te sporen, kleine scheuren in vliegtuigen te vinden, ect. Sommige zeezoogdieren gebruiken deze techniek om te jagen en voedsel op te sporen. Krachtige sonars kunnen vissen desoriënteren of zelfs doden. In 2000 gebeurde dit toen de US navy een krachtige sonar teste op de Bahama's, het resultaat was dat er 16 walvissen aangespoelt waren waarvan er 7 dood waren.

groepsleden: Moon, Amy, Jochim.

03-03-2011 om 21:29 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a10 groep 1
'Leg je oor te luisteren'

De verklaring van de proef ; In de korte buizen hoor je hogere tonen en in de lange lage tonen. Deze geluiden bestaan uit combinatie van verschillende tonen. Elke buis heeft z'n eigen eigenfrequentie. Die wordt bepaald door de lengte van de buis. Met elk van die frequenties komen toonhoogtes overeen.  In elke buis trilt de lucht bij voorkeur met een bepaalde frequentie, de ‘eigenfrequentie’ van die buis.

Luna & Lauren & Marie

03-03-2011 om 20:09 geschreven door Leerling




Archief
  • 2A10 groep7 gehoorschaden door mp3
  • 2A10 groep 7 geluidsmuur
  • groep 4 2a10 de MP3
  • 2a14 groep 3
  • groep 3 2a14
  • 2A14 groep 1
  • dopplereffect groep 4 2A14
  • sonar groep 4 2A14
  • 2a10 groep 1
  • 2A14 groep 6: Technopolis
  • Groep 5 dopplereffect
  • Groep 5 sonar
  • groep 6 2A14: mp3
  • 2A10 groep 7: Technopolis
  • groep 3 2a14
  • groep 6 2A14 sonic boom
  • Groep 3 2a14
  • Technopolis: 2A10 Groep 4
  • 2A14 groep 1
  • De MP3: 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 2 "Leg je oor te luisteren"
  • 2A10 groep 2 "doppler effect"
  • 2a10 groep 4 SONAR
  • 2A10 groep 2 "MP3-Gevaar"
  • 2A10 groep 2 'Gehoorschade'
  • 2A14 groep 1
  • 2A10 groep 3
  • De dansende Rijstkorrels. Groep 5 2A10
  • Blogpost over Doppler-Effect
  • groep4 , 2a14
  • Dopler effect
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • groep 6 2A14
  • sonar groep 7 2A10
  • Doplor groep 7 2A10
  • 2A10 Groep 4: De geluidsmuur
  • groep 4 2a10 Het doplereffect
  • groep 4 2a10
  • De geluidsmuur 2a10 groep 3
  • 2A10 : groep 3 ( dagboekpost )
  • 2A10 GROEP 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep 6
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep2 'De sonar'
  • 2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
  • groep 6 2A14
  • 2A10 groep 3
  • Groep 5 2A14
  • Dagboekpost , 2A14 groep 4 .
  • 2a14 groep 1
  • groep3 2a14
  • 2a14 , groep 4 . de geluidsmuur
  • dagboekpost groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : doppler-effect )
  • Groep 2 2a14
  • 2A10 : Groep 3
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 GROEP 6.
  • 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 6: Dansende Rijstkorrels.
  • 2a10 groep 1
  • 2A10 groep 2
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 6
  • groep 1 2a14
  • groep3 2a14
  • 2a14 , goep 4
  • Groep 2 2A14 dagboekpost
  • Groep 5 2A14
  • groep 1 2a14 : de dansende rijstkorrels
  • Groep 4 , 2A14 .
  • Groep 4 , 2A14 .
  • groep 1 2a14 : een mp3 speler
  • sonar groep 2 2a14
  • dopler effect groep 2 2a14
  • dansende rijstkorrels groep 2 2a14
  • groep 2 2a14 proef dansende rijstkorrels
  • 2A14 groep 1: Een Sonar
  • 2A14 groep 1: Het Dopler Efect
  • Groep 5 2A14
  • Groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
  • groep 1 2A14
  • Groep 2 2A14
  • 2A14 groep 6
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 2
  • groep 4 , 2A14
  • groep 3 2a14
  • 2A10 Groep5
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 Groep 2: geluidsmuur
  • 2A10 GROEP 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 6: geluidsmuur.
  • 2A10 groep 5
  • 2A10 groep 1
  • 2A10 Groep 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 1
  • groep3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 6 2a14
  • 2A14 groep 1
  • Groep 2 2A14
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 2 2a14 dagboekpost
  • 2A14 groep 1
  • groep 4, 2a14 dagboek
  • Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...
  • 2A19 groep 8

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs