de lerarenopleiding! When you really pay attention, everything is your teacher ...
27-12-2009
cultureel centrum Izegem
Hallo iedereen,
Sinds kort heeft Izegem zijn eigen cultureel centrum. Het gebouw kreeg de naam 'De Leest'. De Leest is zowel een cultuurhuis als een dienstencentrum. Het dienstencentrum is er vooral voor de senioren en het cultuurhuis is geschikt voor alle leeftijden.
Het cultuurhuis wordt dit weekend officieel geopend met de tover-driedaagse. Tijdens deze drie dagen worden verschillende voorstellingen vertoond. Je kan gaan kijken naar een verhaal dat geschreven werd door Ianka Fleerackers. Het bekende verhaal 'Minoes' van Annie M.G. Schmidt komt ook naar het theater. Naast de theatervoorstellingen worden ook concerten gegeven, films vertoond en tentoonstellingen voorgesteld.
Samen met de leerlingen van de tweede graad heb ik vandaag een engeltje geknutseld. Hieronder zie je hoe mijn activiteit tijdens de creadag verlopen en onthaald is door de leerlingen van 3C en 4C.
6:00u Mijn wekker loopt af. Met veel tegenzin om het warme plekje te verlaten stap ik uit bed om de creadag in te zetten. Wanneer ik in de huiskamer kom, zie ik dat de hele tuin bedekt is met een wit deken. Het belooft een creatieve dag te worden met veel sneeuwpret.
7:00u. Ik vertrek gepakt en gezakt richting het station. Aangekomen in Kortrijk neem ik de bus naar Kuurne.
8:00u Samen met juf Stefanie kom ik aan op school. Ik vertrek onmiddellijk richting de klas van 3C, waar mijn activiteit door zal gaan. De klas wordt volledig klaargezet, de samengestelde zakjes worden uitgehaald, de wol wordt uit de voorraadkamer gehaald en de cd wordt klaargezet. Samen met juf Barbara bekijk ik nog even het verloop van de activiteit, zodat ook zij weet wat we zullen knutselen.
8:45u De eerste groep zit klaar om te beginnen. Er word begonnen met een klasgesprek over Kerstmis en er wordt naar eer kerstliedje geluisterd. De groep neemt een goede start met het knippen van het patroon, het overtekenen op de stof en het uitknippen van het kleedje. De volgende start verloopt niet zo vlot. De rijgsteek is voor de meeste leerlingen nieuw, en dan ook niet zo simpel. Met wat goede uitleg en een duidelijke demonstratie kunnen ze beginnen. Terwijl de ene leerling vlekkeloos mijn rijgsteek nadeed, gaat het bij de andere niet zo makkelijk. Wanneer de ene groep bezig is met het naaien van het kleed, kan de andere groep beginnen met het tekenen en knippen van de vleugels. Gekleurde A4'tjes worden dubbel gevouwen, de vleugels worden erop getekend en daarna uitgeknipt. Vervolgens gaan de leerlingen langs bij juf Barbara om de vleugels aan het kleed te bevestigen, waarna ze bij mij langs komen om het hoofd erop vast te zetten. Nadien worden de handjes aan de uiteinden van de mouw bevestigd.
10:00u De eerste groep verlaat tevreden het lokaal om de speelplaats onveilig te maken. Ik werk de engeltjes af die niet klaar zijn.
10:15u Groep twee komt het lokaal binnen. Het klasgesprek gaat van start. Wanneer ik deze keer vraag waaraan ze denken als ze Kerstmis horen, zegt een leerling spontaan 'samen zijn'. Verwondert over zijn antwoord ga ik verder met de activiteit. Deze keer gaat het rijgen van het kleed een stuk beter. Blijkbaar zijn er leerlingen die deze techniek al eens toegepast hadden. De vleugels zijn in een korte tijd klaar. Het hoofd en de armen worden aan het kleed bevestigd. Enkele leerlingen hebben het leuke idee om de eerste letter van hun naam uit te knippen en op het kleed te kleven.
11:30u Groep twee verlaat het lokaal en trekt richting de speelplaats. Ik ga vlug langs in de keuken om te kijken of ik met iets kan helpen. Daar vertellen ze me dat ik nog wat toezicht mag houden op de speelplaats. Wanneer ik buiten kom, zetten de leerlingen net een sneeuwaanval in op meester Jan. Enkele leerlingen van de eerste graad krijgen mij in het vizier, en niet veel later spat de eerste sneeuwbal open op mijn jas. De tweede, derde en vierde volgen niet veel later.
12:00u De meisjes mogen aan tafel. Op het menu staan frietjes met kalkoen en perziken. Smullen maar!!
13:15u Groep drie komt uitgelaten het lokaal binnen en gaat zitten. De activiteit verloopt ditmaal weer heel vlot en enkele leerlingen komen met prachtige ideeën aanzetten. Iemand heeft het idee om haar engel haren te geven, zodat daar een oplossing moet voor gezocht worden.
14:30u Alle engeltjes zijn klaar, het bord is afgewassen en de klas is opgeruimd. Alle leerlingen zetten koers richting de afsluitende films. In zaal 1 konden ze kijken naar 'De tovenaar van Oz', naar aanleiding van het schooltoneel. In zaal 2, bij vooral de leerlingen van de eerste graad, konden we kijken naar 'De 101 dalmatiërs'. Een film die bij enkele van de jonge kijkertjes wat schrik opwekte. Om hen gerust te stellen ging ik bij hen zitten. Juf Shirley en juf Hanne kwamen de klas binnen met enkele schalen vol zelfgebakken appelcakejes.
16:00u De leerlingen verlaten met een gelukkig gezicht de school. Komt dit door de activiteiten, het feit dat ze naar huis mogen, dat de vakantie in aantocht is, of dat er sneeuw ligt. Misschien heeft dit wel met al deze factoren te maken.
17:30u Eindelijk eens tijd om terug te blikken op deze drukke dag. Ik ben blij dat de activiteit zo vlot verlopen is en dat de leerlingen zich geamuseerd hebben.
In VBS Sint-Pieter brak deze week echt de kerstsfeer los. De kinderen leerden kerstliedjes aan, er was een heuse kerstmarkt, er waren natuurlijk de kerstproeven voor het kerstrapport en volgende week donderdag is er de langverwachte creadag die ook in het teken van Kerstmis staat.
Laten we beginnen bij het begin.
De proeven waren al een tijdje aan de gang, en dan mochten wij, de studenten, voor wat plezier tussendoor zorgen. Ikzelf mocht de leerlingen van het vierde leerjaar wat entertainen met een liedje. De tekst leerden ze in een korte tijd aan en na het aanleren deden we leuke spelletjes met de tekst. Zo konden ze woorden en zinnen vervangen, lettend op de eindrijm en de woordkeuze. We zochtten muziekinstrumenten in de klas, waarmee we dan ons liedje wat gingen opvrolijken. Ook de eerste klas stond opgewekt te wachten om naar de turnles te gaan. Dit keer begon deze niet met een opwarming van juf Chris, maar van mij. Ik danste met de kinderen op een liedje van K3, zodat hun spieren vlug opgewarmd waren.
Op vrijdag was het tijd voor de laatste proeven en was het Kerstmarkt. Een gezellige sfeer omringde de hele school, er waren spelletjes, cadeautjes, Glühwein, wafels en kerstfilms. In een korte tijd stond alles op de speelplaats klaar, stond de filmzaal klaar en konden we de eerste gasten plezieren. Terwijl de mama's, papa's, oma's en opa's de kerstmarkt bezochten, wat dronken en aten, konden de kinderen genieten van een viertal films. Zo speelden we o.a. Tangie, Ice Age 2, Jungle Book en Ratatouile. Allevier werden ze met open armen en veel gelach ontvangen. Niets beters dus om het weekend te beginnen. Al vlug was de tijd gekomen om op te ruimen. Na een 6-tal uur kon ik men een voldaan gevoel van blijdschap in mijn bed duiken.
En dan rest er ons nog één activiteit, de Crea-dag. Deze gaat uitzonderlijk door op donderdag, omdat wij 'de studenten' ook een handje zouden kunnen helpen. Ik bereid momenteel een activiteit voor voor de tweede graad. Zij kunnen een engeltje knutselen uit papier en stof. Om helemaal in de sfeer te komen zal er op het einde van de dag naar een kerstfilm gekeken kunnen worden.
Het jaar loopt zo stilaan op zijn einde, maar dat is nog niet alles. Wij, alle studenten dus, maken ons op om de eerste blokperiode te starten. Dat is gelukkig het einde niet, want ons volgende muzische project (januari) komt sedert gisteren, 4 december 2009, al door een kiertje kijken.
Het gaat om Gedichtendag 2010, die op 28 januari plaats heeft. Hieronder een link naar de betreffende website: http://www.gedichtendag.com/
Op deze website vind je allerlei informatie over de Gedichtendag 2010, lessuggesties, activiteiten en natuurlijk de gedichten zelf. De studenten 1 BALO en 1 BAKO WPL zorgen er dan ook voor dat de kinderen een leuke Gedichtendag krijgen met een Gedichtendag rondgang. Ook de school wordt niet vergeten, die wordt voor de gelegenheid in een gedichtenkleedje gestoken. Overal, op alle onverwachte plaatsten duiken de gedichten op, voor zowel ouders als leerlingen.
Voor een verslag over de gedichtendag breng je deze weblog best nog een bezoekje eind januari!
Zoals jullie gelezen hebben moeten de studenten Werkplekleren verschillende projecten opstarten in hun stageschool. Dit was begin deze maand niet anders. Omdat september ook de maand van de Sint en zijn Pieten is, hadden we enkele maanden geleden een Pietenproject opgestart , lees maar het volgende verslag en alles wordt duidelijk.
Acht Pieten op bezoek in VBS Sint-Paulus te Kortrijk. We hadden acht pieten uitgenodigd om de boel wat op stelten te zetten, ook de Hoofdpiet was erbij. Hij had Fotopiet, Circuspiet, Slaappiet, Stoute piet, Poetspiet, Paardenpiet en Lachpiet meegebracht. Wat een belevenis voor de kinderen. Ook de juffen en meesters waren natuurlijk in hun nopjes wanneer het bonte gezelschap kloppend op hun ramen en deur de les even kwamen storen.
De Pieten brachten wel heel slecht nieuws met hen mee, want zowel de Sint als Slecht Weer Vandaag waren vermist. Het was zo dat de Pieten een klein liedje gemaakt hadden om aan de kinderen te leren. In geen tijd zong de hele school mee, waardoor ze de Sint ondertussen al gevonden hebben.
Terwijl de Pieten de klas zowat ondersteboven haalden, nam Fotopiet van (bijna) iedereen een foto. Slaappiet viel duizend keren in slaap, Circuspiet fietste rond op zijn eenwieler DOORHEEN de klas en Poetspiet stofte alles wel twintig keren af (ook de kinderen en de juf ).
In het vijfde en zesde leerjaar werden de juf en de meester op de rooster gelegd. De Pieten stelden hen wel hele rare vragen, waaruit achteraf bleek dat beide leerkrachten de hoofdverdachten waren in de zaak rond de vermiste Sint en zijn paard. Er werden zelfs bewijzen gevonden, zoals appels, wortels en suikerklontjes! De leerlingen van het zesde leerjaar brachten zelfs een origineel Sinterklaas liedje naar voor om de Pieten gerust te stellen dat hun leerkracht niets met de verdwijning te maken had.
Dan was het jammergenoeg alweer tijd om de Pieten naar het Pietenhuis te sturen. De Pieten vertrokken met de trein, de bus, of zelfs met de auto verschillende richtingen uit. Zo hoopten ze dat ze de Sint terug zouden vinden vooraleer Hij naar VBS St-Paulus zou komen.
De tijd is voorbij gevlogen want module 1 zit er al op! De eerste maanden van het academiejaar zijn bijna afgelopen, en ik blik samen met jullie even terug.
Ik weet nog goed hoe ik vol verwachtingen aan dag 1 op de campus in Kortrijk begon. Zenuwachtig trok ik richting de KATHO, maar al snel ging dit over tot een geruststellend gevoel. Het kennismakingsspel, zowel om de campus als de medestudenten wat te leren kennen, vloog voorbij, terwijl de lectoren met enthousiaste ogen en rolletjes hun nieuwe bende welkom heetten.
Het volgende wat ons te wachten stond, was de verdeling van de stagescholen. Met een paar nieuwsgierige ogen zocht ik mijn naam op, en vond hem bij de school die ik mij eigenlijk wel gewenst had. Dicht bij huis, althans dat dacht ik toch! VBS Sint-Pieter in Kuurne ligt nu niet zo ver bij mij thuis vandaan, maar toch moet ik eerst richting Kortrijk om dan met de bus richting Kuurne te rijden. Nuja, geen enkel probleem, want er is een uitstekende verbinding.
Met de medestudenten die op dezelfde basisschool zitten, startten we het muzische project 'Wilde Zwanen' op. Met deze voorstelling wilden we ons zelf voorstellen bij de leerlingen van VBS Sint-Pieter. Tijdens de voorbereidingen hadden we ons geweldig geamuseerd, en de voorstelling bleek niet onder te doen. De leerlingen waren al heel nieuwsgierig wat hen te wachten stond, en vooral het gelach tijdens de voorstelling deed ons heel veel plezier. Meneer de directeur was zelfs zo enthousiast dat hij zijn zes maanden oude zoontje meebracht :).
Ik voelde mij onmiddellijk thuis in VBS Sint-Pieter. De leerkrachten waren enthousiast, en onze interne coach, mevrouw Naessens, had ons goed klaargestoomd tijdens de voorbereiding van ons eerste project. De leerlingen keken natuurlijk uit naar de komst van de nieuwe juffen en meesters, terwijl wij ons eerste klasje toegewezen kregen. Ik trok naar de 3de klas bij juf Shirley. Daar kon ik onmiddellijk proeven van het lessenpakket van de 3de klas, en van de deugnieten die de juf wel al eens op de proef durfden te stellen.
Na de 3de klas, was het tijd om even wat hogere oorden op de zoeken bij het 5de leerjaar van juf Hilde en juf Bea. Daar waren de leerlingen heel blij mij te zien, en werd ik met open armen ontvangen. Ik hielp de juffen met verbeteren van wero, taal en wiskunde. Maar snel werd het tijd om zelf ook eens voor de klas te staan. Met een schilderij maakte ik 's morgens de leerlingen al nieuwsgierig, terwijl ik toch al wat zenuwachtig begon te worden. De les verliep goed, de leerlingen bleven aandachtig, en ik denk er met plezier aan terug.
Ondertussen kwam het eerste maandpunt in volle vaart aangesneld :). We zorgden voor enkele leuke maskers en een leuk toneeltje. We vertelden o.a. hoe belangrijk het was en nog steeds is om afspraken na te komen. Ik ben er zeker van dat de leerlingen dit wel begrepen hebben, maar om toch zeker te zijn, maakt de volgende voorstelling zijn opwachting volgende week.
Na het 5de leerjaar, verplaatste ik mij richting het begin van alles. Het 1ste leerjaar van juf Leen. De 25 leerlingen waren natuurlijk verrast met mijn komst, maar snel bleek het dat ze het leuk vonden. Tussen mijn observatie uurtjes bij hen, gaf ik mijn lesjes in het 2de leerjaar van juf Patricia. Zowel godsdienst, wiskunde en schoonschrift kwamen aan bod. Van deze drie lesjes vond ik, dat elk vak zijn moeilijkheden had. Bij wiskunde en schoonschrift moet je rekening houden met de verwoording, terwijl je voor godsdienst ervoor moet zorgen dat je het thema goed beheerst. Zelf ben ik heel tevreden over de lessen die ik reeds gegeven heb, maar toch geef ik graag toe dat er nog wat werk aan de winkel is.
Toen ik een jongen was en lachte en praatte, wandelde de tijd.
Toen de jaren mij zagen als een man, rende de tijd.
Maar toen ik nog ouder werd, vloog de tijd.
Hiermee wil ik duidelijk maken hoe snel de eerste weken van het nieuwe academiejaar voorbij gesneld zijn. Dit heeft niet enkel te maken met mijn eigen mening, maar ook omdat er een vrije dag zit tussen de stagedagen en de lesdagen. Zo studeren heeft wel zijn voordelen. Ten eerste heb je meer praktische ervaring. Zo zie je hoe de leerkrachten in probleemsituaties handelen, hoe ze differentiëren en vooral hoe ze de leerlingen de leerstof aanreiken. Ten tweede worden de theoretische vakken aangepast aan de lagere school, en leer je ook hoe je bepaalde vakken zoals wiskunde kan aanbrengen. Ten derde start je de lesdagen maar om 9u30 en eindigen die meestal om 15u30. Zo kan je na school nog werken, want je moet veel leerstof verwerken met zelfstudie. Ten vierde heb je via mail of discussiefora meestal een onmiddellijk antwoord op je vragen.
Deze keuze om de lerarenopleiding te volgen vind je enkel bij KATHO Tielt en je studeert aan de campus in Kortrijk.
Ik ben dus heel enthousiast over de keuze die ik gemaakt heb na een jaar dagopleiding in Torhout.
Ik ben Wendy Eeckhout
Ik ben een vrouw en woon in Izegem (België) en mijn beroep is Studente lager onderwijs.
Ik ben geboren op 15/05/1990 en ben nu dus 35 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .