|
Respecteert een weblog de vakdidactische pijlers van PAV?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Pijler 1: Functionele competenties
Leerlingen moeten later ICT kunnen toepassen om mee te draaien in de samenleving die meer en meer om ICT draait. Ook moeten ze zelfstandig oplossingen kunnen vinden, reacties geven op artikels, meningen uiten, aangepast taalgebruik hanteren, enz. Daarnaast kan de verkregen opdracht op de weblog een functionele bijdrage leveren voor de leerlingen. Een weblog is dus zeker en vast functioneel om competenties voor het vak PAV aan te brengen.
Pijler 2: Vakoverschrijdend en geïntegreerd werken
De leerlingen worden o.a. opgevoed tot burgerzin, tot functioneren in de samenleving. Dit vakoverschrijdende karakter krijgt meer invulling door integratie. Taalvaardigheden dankzij meningen uiten, informatie lezen, discussiëren, enz. Ook informatievaardigheden en organisatievaardigheden (tweede graad, eerste en tweede jaar van de derde graad) komen aan bod. Voor het derde jaar van de derde graad worden de functionele tekstgeletterdheid, kwantitieve geletterdheid en ICT-geletterdheid aangehaald.
Pijler 3: Thematisch en probleemgericht
Dit is afhankelijk van de aanpak van de leerkracht. Een weblog omvat vaak een thema. Het wordt best ook gebruikt gedurende een schooljaar of semester. Zo kan een leerkracht PAV een weblog over Actualiteit oprichten. Elke week komt er een vraag over een bepaald actueel thema waarop de leerlingen een antwoord moeten zoeken. Vb.: Wat is 11.11.11 en wat zijn hun doelstellingen?
Pijler 4: Activiteit en afwisseling
Als we de weblog in een groter geheel bekijken, kan dit als afwisseling voor de klassieke lessen dienen.
Daarnaast kan de activiteit van de leerlingen ook gestimuleerd worden dankzij reacties die ze moeten posten, het opzoeken van oplossingen, informatie lezen en meedelen, enz. Deze opsomming geeft eveneens de afwisseling binnen de weblog aan. Er is genoeg variatie in activiteiten voor de leerlingen.
Pijler 5: Aanpassing aan niveau
De structuur van de weblog kan niet aangepast worden, mits de sjablonen ervan vast staan. Wel kunnen leerkrachten de inhoud, de opdrachten, hun taal, e.d. aanpassen naargelang het niveau van de leerlingen. Om een weblog te kunnen gebruiken of creëren, dienen leerlingen al over een aantal basisvaardigheden te beschikken. In de tweede graad beschikken de leerlingen niet over de basisvaardigheden om te kunnen werken met een weblog. Op die manier is het onmogelijk om thuis met een weblog aan de slag te gaan voor leerlingen uit de tweede graad BSO. Voor leerlingen uit de derde graad BSO kan de weblog wel zo aangepast worden dat de taal verstaanbaar is, de opdrachten eenduidig zijn, e.d.
Conclusie
Niet alle functionele gehelen komen vanzelfsprekend aan bod indien een leerkracht ervoor kiest om een weblog te integreren in de lessen PAV. Zo biedt een weblog afwisseling en variatie in de lessen en werkt men vakoverschrijdend en probleemgericht. Het feit dat een weblog vaak om een thema draait, zorgt ervoor dat ook de derde pijler bereikt wordt. De laatste en vijfde pijler dienen we echter uit te sluiten. Het is namelijk niet mogelijk om de weblog aan te passen aan het niveau van alle graden BSO.
Een weblog is dus zeker interessant voor de leerlingen uit de derde graad BSO, maar deze kan niet aangepast worden aan het niveau van de leerlingen uit de tweede graad!
Bron: Hanne Rosius (Docente PHL), Cursustekst vakdidactiek PAV: hoofdstuk 1, 2007-2008.
|