|
Hoe kan de tool ingepast worden in PAV?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Je kan deze tool op verschillende manieren inpassen binnen de lessen PAV. Je kan de weblog op 2 manieren integreren binnen de lessen. Aan de ene kant maakt de leerkracht de blog aan en plaatst ze hierop verschillende opdrachten of taken. Ofwel geef je als leerkracht de opdracht dat de leerlingen zelf een persoonlijke blog aan moeten maken. De keuze die je hier als leerkracht maakt moet in onze ogen gebaseerd zijn op de graad waarin je lesgeeft en het doel dat je wil bereiken. Binnen een eerste en tweede jaar van de derde graad beschikken de leerlingen namelijk nog niet over voldoende ICT-vaardigheden om zelfstandig een eigen blog aan te maken. Deze vaardigheden moeten nog grotendeels verworven worden. Binnen het derde jaar van de 3de graad ligt dit anders. Hier hebben de leerlingen al voldoende ICT-vaardigheden verworven, en zijn zij normaal gezien dus wel in staat om het maken van een blog tot een goed einde te brengen. Enkele concrete voorbeelden van het toepassen van een blog vind je hieronder.
Wanneer je als leerkracht een blog aanmaakt, dan zou je deze voor de volgende doeleinden kunnen inschakelen:
- Wanneer je met je leerlingen een uitstap gaat maken kan je de oriëntatie en voorbereiding op deze blog plaatsen. Achteraf kunnen de leerlingen hier dan ook een reflectie over de uitstap op posten. (OVUR-schema)
- Je kan je leerlingen de opdracht geven om de actualiteit te volgen. Bijkomend kan je dan wekelijks een andere leerling aanwijzen die een interessant, actueel artikel op de blog moet plaatsen. De andere leerlingen moeten reageren op dit artikel. Op deze manier is iedereen wekelijks met de actualiteit bezig.
- Nadat een thema in de klas is afgesloten, is het soms tof om een afsluitende discussie te voeren. Deze discussie zou je op de weblog kunnen voeren.
- Je zou een blog aan kunnen maken waar je als leerkracht na het afsluiten van een thema de verbetersleutel van dit thema post. Op die manier kunnen de leerlingen voor de examens altijd even polsen of hun cursus in orde is.
- Op een blog kan je ook altijd extra oefeningen plaatsen. Wanneer je ziet dat je leerlingen veel moeite hebben met rekenoefeningen, oefeningen op dt,
Dan is het vaak handig als je op deze blog extra oefeningen plaatst.
- Je kan de blog ook tijdens de lessen inschakelen. Wanneer je de opdrachten met de nodige uitleg voor de leerlingen hierop plaatst, dan kunnen de leerlingen perfect individueel werken gedurende de les.
-
Wanneer je als leerkracht de leerlingen de opdracht geeft een blog te maken, dan zou je deze voor de volgende doeleinden kunnen inschakelen:
- Je zou de leerlingen gedurende hun stages een weblog kunnen laten aanmaken waarop ze hun reflecties posten.
- De leerlingen zouden individueel een weblog met als thema actualiteit kunnen aanmaken en bijhouden. Hierop zouden ze dan wekelijks een interessant artikel of link naar een filmpje of iets dergelijks kunnen zetten. Ze kunnen er dan ook steeds de nodige commentaar bij zetten.
-
Wanneer je de leerlingen zelf een blog aan laat maken is het ook steeds leuk om de leerlingen bij elkaar te laten gaan kijken. Op die manier leren ze van elkaar, maar kunnen ze elkaar ook tips geven.
|