|
Weblog in PAV: Een voorbijgaande hype of een blijvende trend?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Zoals reeds aangetoond kan een weblog enkel toegepast worden in de derde graad BSO voor het vak PAV. De leerlingen uit de tweede graad BSO beschikken namelijk nog niet over bepaalde basisvaardigheden zoals informatie vinden via een aangeboden bronnenlijst, weten welke informatie aan wie doorgegeven mag worden, informatie verwerken in functie van de concrete situatie, het vinden van een website, het meest geschikte zoekresultaat selecteren, het mailverkeer organiseren, regels naleven omtrent privacy, beeldmateriaal integreren in een tekstdocument, enz., die pas in het eerste en tweede jaar van de derde graad aangekaart worden.
Voor de derde graad van het BSO respecteert een weblog zeker een aantal eindtermen. Bovenstaande concretiseringen kunnen aangevuld worden met het optimaal benutten van de mogelijkheden van computersoftware, wijzigen, verplaatsen en kopiëren bestanden, integreren van tekst-, cijfer-, beeld en/of geluidsmateraal in één document, maken een eigen ICT-product met info uit verschillende bronnen, beoordelen van via ICT ingewonnen informatie, kennen van de risicos van het doorgeven van gegevens via internet, enz.
Op die manier kunnen we concluderen dat de weblog in PAV een blijvende trend is in de derde graad van het BSO, mits deze zowel grotendeels de vakdidactische pijlers als een aantal eindtermen van PAV respecteert. Voor de tweede graad van het BSO is een weblog niet bruikbaar en zal de hype dus voorbijgaan.
|