 |
|
 |
|
The Sequel: van Porto naar Torrevieja
Nieuwe bemanning, nieuwe zakelijke look.
De inleiding bij het eerste stuk van de reis die vroeger op deze plek stond, vind je nu terug als eerste bijdrage onder de datum 15/06/2011.
|
 |
11-09-2011 |
Zoals beloofd |
Evaluatie
dus.
Columbus en James Cook hadden daar geen probleem mee: die schreven een verslag
aan hun koning(in), hun bemanning kon niet lezen, niemand stelde vragen en ze
werden rijkelijk beloond.
Die tijd is voorbij. Sommige bemanningsleden op Wapper hadden zelf een pc mee
aan boord gesmokkeld en konden dus live hun eigen reis lezen zoals gezien
door de schipper. Tot de laatste dag had dat niet tot gemor geleid, maar toen
ontstond er herrie: de verschrikte
bemanning schuilde in de kajuit terwijl de dappere schipper
?????
Tja,
toegegeven, voor wie het nog niet gemerkt had: de auteur durft in zijn
verslaggeving af en toe wel eens gebruik te maken van de hyperbool.
(Wikipedia:
De hyperbool is de stijlfiguur van overdrijving. Er zijn
verschillende redenen om een hyperbool te gebruiken, meestal is het om iets
sterk uit te drukken. Maar ook variatie in schrijfstijl en humor kunnen redenen
zijn om de hyperbool te gebruiken.)
In
werkelijkheid schuilde de bemanning dus wel degelijk, maar Fons loste
onverstoord verder sudokus op en Peter verwende de verkleumde schipper met een
dampende kop soep. Maar geef toe: als je dat zo vertelt gaat het hele effect
van de storm toch verloren
?
Nog steeds volgens Wikipedia: Worden hyperbolen te veel gebruikt, dan kan het
gevolg zijn dat men niet meer serieus wordt genomen. Waarvan akte.
Evaluatie
dus.
Toen ik vijftien jaar geleden mijn eerste zeilboot kocht was dat al met het
idee: als ik ooit gepensioneerd ben wil ik naar de Middellandse Zee, dus ik moet
nú beginnen zeilen en ervaring opdoen, anders komt dat er nooit van. De mensen
waren sceptisch: en met wie doe je dat dan
? Ik had daar geen antwoord op. Vier
jaar geleden kocht ik dan een boot die groot genoeg was voor zon reis, want
"die moest toch eerst ingevaren worden". Maar concreet waren de plannen nog
steeds niet. Om mezelf druk op te leggen vertelde ik het verhaal aan wie het
horen wilde, een beetje zoals een roker die wil stoppen dat ook rondbazuint.
Goeie vrienden die me kenden vertrouwden het zaakje niet en deden er nog een
schepje bovenop, ze begonnen me uit te dagen: Jij doet dat nooit.
Kortom, zoals
de trainer van een voetbalploeg bouwde ik de druk stelselmatig op. Vorige
winter installeerde ik nog wat onontbeerlijke instrumenten, maar wist ik
eigenlijk nog steeds niet met wie ik de tocht zou maken
En toen plots vielen de
stukjes in elkaar en was ik vertrokken voor ik het zelf besefte.
Als je aan
zon reis begint weet je echt niet wat je kan verwachten.
De schipper was theoretisch wel aardig onderlegd en gediplomeerd, maar zijn
ervaring met lange reizen en slecht weer was toch eerder beperkt. De bemanning
bestond ook niet echt uit doorzilte zeebonken (understatement) en kende mekaar
niet of nauwelijks.
Eén element speelde in ons voordeel: geen deadlines. Een schipper die tijd
heeft, vaart altijd met goed weer. Door het vertrek een week uit te stellen
vermeden we heel wat gure omstandigheden in het Kanaal, en kwamen we net op
tijd in Brest toe om de Golf in prachtige omstandigheden over te steken. Toen
we in Leixoes dreigden in tijdsnood te komen en met veel wind tegen deadlines
te moeten varen pasten we onze plannen gewoon aan en kwamen een dag of tien
eerder dan voorzien terug naar België voor onze tussenstop.
Zo hadden we uiteindelijk nooit te veel wind, maar wel verschillende dagen
(veel) te weinig. Uit de statistieken blijkt dat we voor onze 1.800 mijl 200
motoruren maakten, zodat je ruwweg kan stellen dat de motor ongeveer de helft
van de tijd draaide. Om de havens in en uit te varen, omdat er teveel tegenwind
was (de eerste twee dagen in het Kanaal), omdat er te weinig wind was, of om de
schipper toe te laten s nachts een paar uurtjes met gerust gemoed in zijn kooi
te kruipen. Die verhouding zal de volgende jaren allicht gunstiger uitvallen
als de druk om afstanden te maken kleiner is.
Radar had ik
vroeger nauwelijks gebruikt, AIS kende ik niet voor mijn vertrek, maar nu zou
ik de reis niet meer durven maken zonder die twee hulpmiddelen. Plotter, GPS en
stuurautomaat horen tegenwoordig tot de standaarduitrusting van iedere boot
maar waren pakweg 20 jaar geleden nog onbestaande. Terwijl we s nachts doodmoe
de Rade de Brest passeerden tussen tientallen flikkerende boeien en
gevaarlijke rotsen probeerde ik me voor te stellen hoe ze dat vroeger zonder
die instrumenten deden, en bad ik (nou ja
) dat die delicate elektronica niet
net nu de geest zou geven.
We hebben
niet één keer geankerd maar steeds in de havens overnacht. Een manier om ook op
een reis met lange dagtochten toch nog wat van de kust(steden) mee te pakken.
Volgend jaar op de Middellandse Zee verwacht ik meer idyllische baaitjes, zodat
de rubberboot ook eens uitgepakt wordt en het budget een beetje gespaard kan
worden.
Torrevieja
als overwinteringsplaats is een grote meevaller. Moderne haven, waarschijnlijk
net voor de crisis iets te ruim opgevat zodat er teveel ligplaatsen zijn en ik er
niet méér betaal dan in Nederland. De
dreunende disco tot vroeg in de ochtend was lastig de dagen dat ik nog
schoonschip maakte, maar terwijl ik in België ben stoort hij me niet.
Het belang van
een goeie bemanning kan niet overschat worden, en goed heeft hier veel
betekenissen: prima als er een volwaardige schipper bijzit, maar andere zaken
zijn belangrijker:
Ik vond het bijzonder prettig dat ik in de twee stukken van de reis de
verantwoordelijkheid voor de catering kon overlaten aan anderen. Tijdens de
langere tochten kon Marcel ons telkens op het gepaste moment opkikkeren met een
hartig hapje. Van Peter herinner ik me vooral de gemengde slaatjes die in het
warmere zuiden uitstekend bevielen.
Fons had de verantwoordelijkheid voor de motor, maar ja, wat gaat er fout met
een nauwelijks gerodeerde Volvo diesel? Het was prettig dat hij gauw ook de
bediening en interpretatie van de navigatie-instrumenten onder de knie kreeg.
Maar nog veel belangrijker is dat je met zijn drieën in een kleine ruimte een
ontspannen sfeer kan behouden. Ik herinner me slechts één hoog oplopende
discussie over een belangrijk onderwerp: mag een penalty onrechtstreeks gegeven
worden zodat een ploegmaat van de penaltynemer scoort
? De discussie werd zo
verhit dat we een neutrale deskundige hebben moeten inschakelen om het vervolg
van de reis te redden. (Het antwoord is: JA!!! Natuurlijk
)
Samengevat.
Misschien
hebben we best wat geluk gehad, maar de ganse reis is bijzonder voorspoedig
verlopen.
Ik ben nog maar drie dagen thuis, maar kijk nu al uit naar volgend jaar. Dat
begint waarschijnlijk in het voorjaar met een uitgebreide verkenning van de
Balearen, maar de verdere planning moet nog gemaakt worden, en daar dient dus die
lange winter voor.
Mochten er
lezers zijn die ook wel eens van grote tochten dromen, maar twijfelen: Gewoon DOEN! In alle
verslagen die je van anderen leest worden de moeilijkheden 'hyperbolisch' in de
verf gezet, eigenlijk valt het allemaal meestal wel mee. En hiermee sluit ik
af.
Dank aan mijn dappere bemanning, dank aan de talrijke lezers die ons de indruk
gaven dat we toch wel een prestatie aan het leveren waren.
11-09-2011, 17:44 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
03-09-2011 |
De toorn van Poseidon |
Een klein bootje sloop een keertje onopgemerkt vanuit de
lage landen naar het zuiden.
Geen dagje regen verstoorde de wekenlange reis, de winden waren gunstig al
mocht het af en toe wat méér zijn. De Golf van Biscaje leek een recreatieplas,
de race van Alderney werd een snelle tocht zonder problemen, de Straat van
Gibraltar waar volgens de boeken 300 dagen per jaar meer dan 30 knopen wind staat was windstil.
Twee uurtjes voor dat bootje zijn eindbestemming bereikte
merkte Poseidon het op en ontstak hij in toorn (dat doen goden als ze boos zijn).
Plots stak er een hevige wind op die het zwaar gereefde bootje met meer dan 8
kn door het water joeg. Aan alle kanten kliefden bliksemstralen door de donkere
lucht, knetterende donderslagen joegen de verschrikte bemanning in de kajuit.
De regen geselde de zeilen en de dappere schipper die met vaste hand het roer
hield (de automaat is immers nog steeds stuk). Uitdagend hief hij zijn vuist en
spuwde (met de wind mee) in de zee. Pas toen ze de haven binnenvoeren gaf
Poseidon zich gewonnen: de regen hield op, de lucht trok open, de wind viel
helemaal weg. De verraste havenkapitein ontving ons met de melding dat ze net de
eerste regen gezien hadden in meer dan drie maanden.
Wapper en zijn schipper zijn verwittigd: niet álle verhalen over storm op zee zijn
overdreven. En Poseidon weet dat hij méér uit de kast zal moeten halen om ons bang te
krijgen!
We zijn dus aangemeerd in onze eindbestemming voor dit jaar.
Ik blijf nog enkele dagen opruimen en verkennen, en zal één dezer voor alle
dappere lezers die ons tot hier vergezelden nog een eindevaluatie maken. Waarna
het doek valt!
03-09-2011, 11:06 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
01-09-2011 |
... maar nog niet helemaal... |
De Costa del Sol kreeg dinsdagavond nog een waardige afsluiter in de
jachthaven van Marelimar. Gigantisch, megalomaan, ongezellig.
Dan was s anderendaags de Costa Blanca helemaal anders.
Het begon al in het eerste haventje Puerto San José: klein en benepen. Een
dorpspleintje vol spelende kinderen, een trompetspeler die net zo goed in Jazz
Middelheim had kunnen spelen maar dit leuker vond. Wij keken toe vanop een
terrasje voor la 3a Edad wat dat ook moge betekenen.
De kust verderop heel ruw en onbewoond, en dus mooi vanuit de zee.
Om toch ook nog wat aan cultuur te doen werd de volgende
stopplaats Cartagena. Een stad met een heel beschutte natuurlijke haven en een
geschiedenis die teruggaat tot de Feniciërs. Van hieruit trok Hannibal met zijn
olifanten over de Alpen om de Romeinen de schrik van hun leven te bezorgen.
Maar in de loop van de tijden is de stad zo vaak veroverd en verwoest dat er in
tegenstelling tot vele andere Spaanse steden geen historische gebouwen te zien
zijn. Een stukje muur van Hannibal en een Romeins theater daar moet de
cultuurmens het mee stellen, maar er zijn natuurlijk ook nog andere manieren om een
dag door te brengen in een Spaanse stad!
01-09-2011, 16:34 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
30-08-2011 |
Acherom kijken, Peter...! |
We zijn alweer enkele dagen verder sinds Gibraltar, en
hebben vandaag het laatste stukje Costa del Sol gehad. Vanaf nu gaan we terug weer wat
naar het noorden langs de Costa Blanca.
Als Belgen zijn we slecht geplaatst om veel commentaar te geven op de
ruimtelijke aanpak van een kust, maar hier kennen ze er anders ook iets van. Vanaf
de zee gezien is het tot Malaga één gigantische blokkendoos, daarna is er
minder hoogbouw maar wordt het landschap gedomineerd door tienduizenden
hectaren plastiekfolie waaronder de groenten voor heel noord-Europa geteeld
worden. Met af en toe een bacterie. Of toch weer niet, ik weet het niet meer zo
goed.
Toch is er op die hele kust één plekje dat mijn hart gestolen heeft, en dat
heet Salobreña. Sommige lezers weten waarom. En voor die insiders: de suikerraffinaderij
staat er nog steeds, en van de bouw van een marina is er blijkbaar geen sprake meer... ;o)
Vandaag hadden we mooie wind, maar de vorige dagen draaide de
motor meestal. En ja, we moeten nog steeds sturen met de hand en dat is in die
omstandigheden een saaie bezigheid. De tijd en de mijlen vliegen anders wel,
volgend weekend zijn we op onze bestemming! Peter en Fons hebben de terugvlucht al geboekt, de schipper knoopt er nog enkele dagen aan vast om de boot winterklaar te maken en ook weer wat tot rust te komen voor hij de confrontatie met het gewone leven weer aangaat.
Bijlagen: IMG_1801.JPG (76.3 KB)
30-08-2011, 22:18 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
25-08-2011 |
Heldenstatus |
Cádiz is in de gouden jaren van het Spaanse rijk duidelijk
een belangrijke en rijke stad geweest, en je kan er zonder je te vervelen
prettig een dagje doorbrengen.
Woensdag 25 vertrokken we dan naar de poort van de Middellandse Zee: Gibraltar!
Maar we kregen al gauw bevestiging van een donkerbruin vermoeden: gisteren bij
het binnenvaren van de haven gaf de automatische piloot er plots de brui aan;
optimistisch als we zijn gingen we er van uit dat zon ding s anderendaags gewoon
terug zijn ding doet. Met fotokopiëertoestellen en computers is het meestal
immers ook genoeg om ze even uit te zetten. Maar nee hoor, deze wil alleen nog
ongecontroleerde rondjes varen
Dat betekent dat we tot nader order de hele dag
zelf moeten sturen ;-(.
(Voor de niet-zeilers: op een zeilboot wordt hoogstens een uurtje per dag
gestuurd door de bemanning, de rest van de tijd lost die sudokus op)
Toch slaagden we erin Gibraltar te bereiken. Verrassend weer
hoe smal die straat is, hoe dicht Afrika bij Europa ligt. En hoe indrukwekkend
The Rock is, en hoe begrijpelijk dat de Engelsen er graag een paar kanonnen op wilden
zetten. Net voor Gibraltar passeerden we trouwens ook nog Kaap Trafalgar, en
daar hebben die Engelsen de Spanjaarden en de Fransen ook nog een poepje laten
ruiken: Nelson hakte er hun hele vloot in de pan zonder zelf één schip te
verliezen. Hij kon dat nadien wel niet meer persoonlijk voortvertellen, maar zo
creëer je heldenstatus!
De Middellandse Zee ligt nu voor ons open, de uitdaging is
volbracht, en ik doe nooit nog loze uitspraken die zoveel opoffering, bloed en
tranen kosten!
25-08-2011, 00:00 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
22-08-2011 |
De gustibus et mulieribus non disputandum sed degustandum |
Lagos, Algarve: we zijn nog lang niet op de Middellandse
Zee, maar dat kun je er helemaal niet aan merken. Gigantische jachthaven waar
heel wat buitenlanders op hun boot komen overwinteren. Rond de hele haven
terrasjes die met mekaar wedijveren zodat het op ieder ogenblik van de dag wel
érgens happy hour is. Flanerende vrouwen mét en zónder goede smaak in diverse
stadia van ontkleding waar drie oudere heren (meestal smakeloze) commentaar op
kunnen geven. Oude historische stad met bewaarde stadswallen en steegjes vol
restaurantjes. Vandaag hebben we op Fons verjaardag WÉL gedronken, en dus (?) wordt
dit een kort verslag
22-08-2011, 00:00 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
21-08-2011 |
Er is er eentje jarig! |
Onze overtocht een dagje later verliep dus heel wat
rustiger, al liet de Portugese noord het voor de eerste keer afweten. Ik vond
het trouwens niet eens onprettig om een keertje tégen de wind op te kruisen, want onze
gennaker is tijdelijk buiten gebruik wegens onstabiel boegbeslag, en dan wordt
het met een te lichte wind in de rug toch vaak weer maar motoren.
Midden in de nacht werd Fons 65, en vol discipline hebben we daar NIET op
gedronken. We wisten trouwens wel dat daar later op de dag in funhaven Lagos
gelegenheid genoeg zou voor zijn.
Lagos, ja, want we gingen dus toch maar linksaf. Dat heet dus democratie, en met een bemanning van drie stuks heeft de schipper tegenwoordig eigenlijk niet veel meer te vertellen...
21-08-2011, 00:00 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
20-08-2011 |
Over Oude Portugezen en local knowledge |
Nadat ze het mondaine Cascais gezien hadden waren niet alle
bemanningsleden even enthousiast over Sines als pleisterplaats, maar zelf vond
ik het wel charmant. De ligging van het haventje was pittoresk, en het stadje
zal ik me herinneren als de geboorteplaats van Vasco da Gama (ruim 500 jaar
geleden, in heus kasteel-met-zicht-op-zee, nu met een standbeeld ervoor dat er
toen nog niet stond), én van een oud ventje (ook zon 100 jaar geleden) met
minder stamboom die het tot kapper gebracht had. Pas toen ik al in zijn stoel
zat, in de deuropening van zijn zaak op een pleintje, merkte ik hoe hevig hij
beefde. Tot mijn grote opluchting begon hij aan de klus met een ongevaarlijke
tondeuse, al deed mijn nek pijn van het gedaver van zijn steunhand op mijn schedel.
Maar na een paar minuten greep hij naar een scheermes
! Was het verbeelding, of
zaten alle mensen op de terrasjes naar me te kijken alsof ze een spektakel
verwachtten? Nu, die oude Portugezen konden wel met een mes overweg, en ik kwam
ongeschonden weg. Recht naar een terrasje, want ik wou ook wel eens iemand
anders op die stoel zien zitten. Tevergeefs, ik was die dag zijn enige klant
Vanuit Sines moesten we naar Lagos, en dat zou nachtwerk
worden. De weerberichten waren niet te slecht, maar nog een ander mannetje dat
in het stadje geboren was voorspelde slecht weer, en dan blijft deze schipper
toch maar liever een dagje liggen. In de haven merkten we er niet veel van, behalve
verweg wat donder en bliksem en een plensbui. En welgeteld één bijzonder hevige rukwind van
misschien 30 seconden die zomaar een schoepje van onze windmeter boven in de
mast afbrak. Hoeft het gezegd: 's anderendaags in Lagos kwamen we voor de zoveelste keer de
Engelsen van de Antaeus tegen, en die hadden afgrijselijke verhalen over een
vliegende storm met valwinden van 45 knopen. En hoe was het mogelijk, die
Portrugezen hadden helemaal niets voorspeld
! Tja
20-08-2011, 00:00 geschreven door Paul 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
|
|
 |