Brrrr spannend, zou hij iets in mijn huisje leggen? Ben ik braaf genoeg geweest? Zou hij blij zijn met het 'fop'worteltje dat we in de klas hebben gemaakt? Wat zal hij brengen bij de kindjes? echt spannend !
Vandaag was het erg druk. Bertukan die in de klas kwam, picknickjes en een brief van piet in onze zelfgemaakte schoenen. Juf Liza die twee weken in ons klasje komt helpen. De sint en piet die deze namiddag op bezoek kwamen En toch nog veel gewerkt ! Is dat niet kunnen? .
Zelfs onze Flavie was mee. Het kindje van de dag (Arend) zorgde er goed voor. Zodat ze niet bang was van de zwarte Piet.
Heeft iedereen al zijn zakjes gekleurd? Iedere ochtend als jullie wakker worden mochten jullie 1 zakje kleuren. Als we komen tot het zakje met het kindje, dan komt de sint naar school bij jou en de vriendjes, als je komt aan het zakje mer het huisje komt de sint naar je huisje. Veel kleurgenot en geniet nog maar van de vakantie, dat doe ik ook
Dinsdag waren er 15 kls van de 23 in klas. En er waren er bij die een beetje ziekjes waren. Maar ik werd er ook niet van gespaard. Daarom ook dat er weinig artikeltjes en foto's hier te vinden zijn.
Maar de herfstvakantie zal ons allen deugd doen. Nog één dagje naar school en het is zo ver! Joepieeeee klinkt het door de klas.
Wat doen die schoenen hier, waar zijn de kindjes gebleven?
Het thema waarmee we maandag startten was: Schoenen om in te groeien. We hebben onze eigen schoenen waargenomen, onze eigen schoenen moeten beschrijven aan een vriendje van de klas en die moest ze dan gaan zoeken. Juf Ann en Juf Marijke hadden mij liggen, want als ik naar de gang ging om mijn schoenen, dan waren ze verdwenen. Gelukkig hangden ze na een tijdje aan de wasknijper bij de deur. Speciaal voor Juf Ann en Juf Marijke: mijn wraak zal zoet zijn
Vandaag hadden de kleuters schoenen meegebracht van mama, papa, grote broer of grote zus of van hun babybroertje of -zusje. Het waren allemaal speciale schoenen. Trouwschoenen, sportschoenen, laarzen, bottines, crocjes, klompen , leuke pantoffels, en noem maar op. Zelfs Juf Annie kwam een paar schoenen passen.
Het was heel leuk vanmorgen in Wintershove. We zongen het lievelingsliedje van daar...twee ogen zo blauw. We mochten aan hun zelfgemaakt orgeltje draaien. De muziekinstrumentjes werden erbij gehaald. En we voelden ons heel welkom door Marianne en de mensen. We dansten ook op de tafel.... hihihi nee nee we zongen dat maar.
Met gans de kleuterschool werken we rond herfst en dit allemaal met een ander accent. Hier zijn er enkele foto's tijdens het herfstproject.
De bedjes met de poppen, se strijkplank, de kleertjes, de poppen, het fruit, het parkje hebben we uit eht huisje gehaald en we hebben er blaadjes ingegooid, doeken erin gelegd, kastanjes en beukenootjes er in gedaan. En ons poppenhuisje werd nu ons boshuisje. Ook konijneoortjes werden er gebruikt om konijntje te spelen.
Op boomstronken mochten ze nagelen naar hartelust.
Experimenteren met herfstkleuren en nieuwe kleurtjes ontdekken...
Deze morgen waren de toneelspeelster en de vertelster van grote nationale waarde Het werd echt gesmaakt door alle kleutertjes. We gaan dit jaar eens niet op boswandeling, maar wordt het thema herfst eens anders aangepakt:
Kort verhaal: Mijnheer konijn denkt dat het bos ziek is, want ze verliezen alle blaadjes, hij begint vlug met plakband en lijm alle blaadjes terug aan de bomen te kleven... Kabouter Tinkelbel zit te lachen, wat doet mijnheer konijn toch gek, het bos is helemaal niet ziek ! Het is herfst en dan is het normaal dat de blaadjes van de bomen vallen. Dat moet zo, dat is de natuur.voor alle zekerheid bellen ze de bosdokter! De bosdokter komt langs en verzekert meneer konijn dat de bomen gezond zijn en niet ziek. Tot hij daar een speciale boom ziet met een dikke stam. De bosdokter onderzoekt de boom en ontdekt in de holle buik: een pompoen, enkele noten, een mandje mooie bladeren, een klein boompje en een herfstkleurenpalet. Alle kls willen helpen om iets leuks te doen met al die materialen.De brandhoek werkt rond pompoenen, het peuter-en eerste kleuterklasje van juf Ann en juf Marijke werken rond blaadjes en bomen. Juf Christine rond allemaal noten. En wij werken met het schilderspalet, mooie herfstkleuren zullen we zoeken en maken; Volgende week komt de bosdokter, mijnheer konijn en Tinkelbel terug om te kijken wat we er allemaal mee hebben gedaan. We hadden vandaag ook een gastacteur: Lander (bedankt Lander voor de goeie acting!)
Papelito was de naam van de man die met schaar en papier wonderen verrichte. Wij werden gevoerd met de schoolbus en het derde kleuter nam de lijnbus. We moesten een kwartiertje wachten voor de voorsteling kon beginnen. Een groep kinderen had vertraging. Maar het was het wachten waard.
Zo klein was het... van onze plaats (2de rij dat wij zaten) gezien.
ik heb dit natuurlijk wel van heel dichtbij getrokken, maar de speler was weg.
Het was een mooie voorstelling (duurde bij ons 30 minuten) . Mocht ietsje langer geduurd hebben, maar was mooi !
De creatieve kleuters aan het werk tijdens experimenteren en ontdekken.
De kls hadden in het vrij bewegingsspel buiten de rolletjes achter elkaar gelegd in het gootje...Het is een buis juffrouw en al experimenteren begon er iemand in de buis te praten, ik zei dat er iemand anders eens moest luisteren aan de andere kant. Zo begonnen ze gesprekjes met de zelfgemaakte telefoonlijn. Misschien een tip in tijden van financiele crisis
Bedankt aan alle mama's en papa's die gekomen zijn! Jullie waren een leuk en stil publiek.Nu weet ik van wie de kleuters dat meehebben In het begin was ik wat zenuwachtig, maar het verliep wel vlotjes. Ik kijk al uit om te vertellen aan de kleuters morgenochtend hoe goed jullie geluisterd hebben ! Morgen is het de laatste dag over het thema allemaal gaatjes en jullie krijgen morgen de voorwerpen terug
Vandaag was het 'moetjes'dag. Als de kinderen binnenkwamen, hing er een zwarte hoge hoed aan de deur. Ja het was moetjesdag. De kls moesten alle activiteitjes doorlopen. Soms mogen ze kiezen in welke hoeken ze spelen. Maar vandaag moesten ze eens spelen in de hoeken die hen aangewezen waren. Dit bleek vlot te gaan. Ze moetsen groepjes vormen van 4 kls.
We hadden een weekje rond de kikker gewerkt. Maar ik had geen echte kikker gevonden. We keken naar prentjes, foto's op de computer,... we hadden een handpop van een kikker. Het thema hadden we woensdag afgesloten. Donderdag begonnen we aan het thema Allemaal gaatjes... tot vrijdagmorgen op de speelplaats enkele kls begonnen te roepen en bijna iedereen in een hoekje ging kijken. Milan A had een kikker opgemerkt op de speelplaats !!! Wat sprong die hoog !! We hebben hem eventjes gevangen (dank aan Elias O uit het derde kleuter) en aan iedere kleuterklas getoond. Dit kwam niet zoveel voor een kikker op de speelplaats. We hebben hem dan eventjes in de klas genomen. ik nam de kikker vast (dacht dat hij niet weg kon springen en plots.... FLOEP daar sprong hij tussen het kleine gaatje van mijn duim en mijn wijsvinger enkele kls tierden, de kikker in paniek.... en hij sprong nog verder... Ik heb al mijn moed bij elkaar geraapt om hem toch nog te pakken(mijn hart bonste in mijn keel ). Het is ons eindelijk gelukt. Juf Marijke had ons al beet genomen en vertelde ons dat de kikker weggesprongen was in haar klas en nergens meer te vinden was. Maar bij ons was het bijna echt zo... 's avonds hebben de kls die in de opvang zaten me meegeholpen om de kikker weer in de vrije natuur te laten rondspringen..
Wat heb ik geleerd Als ik geen echte kikker naar de klas haal, dan komt de kikker vanzelf naar de klas. Gelukkig leerden we niet over dinosaurussen of zo .
Ziehier de foto's van de prachtkikker:
Dankzij het scherpe oog van Milan, kon de kikker opgemerkt worden. Onze klaskikker keek ook naar zijn vriendje, hij vond het héél héél leuk om zijn soortgenootje bij zich te hebben.
We hebben vlug een trapje gemaakt voor de kikker met onze blokken, zodat de kikker eventjes kon rusten na al dat zwemmen. Maar zoals je ziet tuimelde het trapje soms ondersteboven. We vulden het ook met water en dan bleef het mooi staan.
Hier zie je onze prachtkikker nog eens
Heb je dat al ooit gezien: ' Een kikker die de trap opging....' ?
Waar is hij? Wie vindt hem?
Onze kikker in de vrije natuur ... wie vindt hem nog? Met zijn schutkleuren is het moeilijk om hem terug te vinden hé
We zijn met de ganse klas naar Wintershove geweest. Daar wachten Marianne, Sarah en Patje ons op. We mochten de kamers van de bejaarde mensen eens bezichtigen?. Alle mensen kregen een handje en een goeiemorgen. Bij de ene waren er veel poppen op de kamer, bij de andere veel foto's. ze hadden allemaal een tv op hun kamer, iemand anders had een radio staan. De kls merkten alles op. We mochten op een bed zitten ... nee nee niet zomaar een bed hoor maar een bed die omhiig kan en daarna ook weer naar beneden. De klas was in twee gedeeld voor de kennismaking in de kamers. Op het laatste kwamen we weer samen op het tweede verdiep. We mochten met de lift !!! Het was heel fijn. Daarna hebben we enkele nieuwe 'oude' liedjes geleerd.
'Twee ogen zo blauw Zo innig en trouw.. Al mijn geluk zijn die kijkers van jou Twee ogen zo blauw'
Ook nog een liedje van een muis op de trap.... en van dansen op de tafel... de laatste twee liedjes zijn van Micha Mara
Er was zelfs iemand die 88 jaar was Dat konden de kleuters nog niet bevatten. Weet je wie er ook mee was? Flavie ! Het kindje van de dag : Quinten zorgde heel goed voor haar !