Maandag 26 November wordt een nieuw onderwerp van CAO
voorgelegd aan de werknemers van Janssen Pharmaceutica. Om tien uur in de
vesteging te Beerse en nadien om veertien uur te Geel. U kan de mensen daar
alvast via een steunmotie U solidariteit laten weten via de volgende mail
adressen :
Maar ook bij het grafisch bedrijf PLICHAL te Turnhout zijn
de mensen in actie. De mensen daar voeren al een week strijd tegen de sluiting
van het bedrijf. Gelieve dan ook jullie steun te laten weten via het volgende
mail adres ( rudy.molenberghs@accg.be
) en gevolg te geven aan iedere oproep tot ondersteuning van acties.
Indien mogelijk probeer ook om eens tot aan de
stakingspiketten te gaan !
Dan twee syndicale vragen :
Op het bedrijf van Mario De Maeyer is men bezig met loonclassificatie.
Hij vraagt of andere mensen hem zouden willen mailen voor meer info te krijgen
over loonclassificaties bij jullie op het werk en eventuele tips.
Van bij BASF vroeg Willy Mermans om de vraag over de
camerabewaking nog eens te herhalen naar het netwerk. Mensen die info hebben
uit CPB, OR of zelfs arbeidsreglementen gelieve contact op te nemen met Willy
via het volgende adres :
Zou jij via het netwerk een vraag willen lanceren aub.
Wij gaan het binnenkort hebben over camerabewaking en
diefstalpreventie op het werk + aanpassingen in het arbeidsreglement.
Collega's die hiermee reeds geconfronteerd werden mogen
hun reacties en eventueel richtlijnen van hun firma naar mij sturen. Kwestie
van goed voorbereid te zijn.
Vakbonden en werkgevers-organisaties hebben in de Groep
van 10 een gemeen-schappelijke verklaring ondertekend die de grote
lijnen vastlegt voor een nieuw en vooral gunstiger systeem voor de
toekenning aan werknemers van voordelen afhankelijk van resultaten
binnen de onderneming.
Hiermee voeren zij een afspraak uit het interprofessioneel akkoord (IPA) 2007-2008 uit.
Het VBO, dat aan de basis lag van dat idee, heeft hiervoor sterk geijverd en is tevreden over het bereikte akkoord.
Deze gemeenschappelijke verklaring van de
Groep van 10 legt de grote lijnen vast voor een nieuw en vooral
gunstiger (bonus)systeem voor de toekenning aan werknemers van
voordelen afhankelijk van resultaten binnen de onderneming. Hiermee
voeren zij een afspraak uit het interprofessioneel akkoord (IPA)
2007-2008 uit. Het VBO, dat aan de basis lag van dat idee, heeft
hiervoor sterk geijverd en is tevreden over het bereikte akkoord. Dit
document bevat ook een briefing van het VBO die dit akkoord toelicht.
Het bestand vanop de site van het VBO kan U hier downloaden :
Slaag jij erin arbeid, gezin en vrije tijd goed te combineren? Doe onze test en ontdek of jouw bedrijf goed of slecht scoort...
Doe mee met onze Sinterklaasactie: ABVV-militanten die hun ckecklist invullen voor 15 november 2007 maken kans op een bezoekje van... de Sint!
WAAROM EEN CHECKLIST?
Bij het zoeken naar een beter evenwicht tussen arbeid, gezin en vrije tijd blijft collectieve arbeidsduurvermindering onze prioriteit.
Net zoals het verder uitbouwen van betaalbare, kwaliteitsvolle en voor iedereen toegankelijke maatschappelijke voorzieningen.
In vele ondernemingen is collectieve arbeidsduurvermindering echter (nog) geen realiteit. Ook de maatschappelijke voorzieningen om arbeid-gezin-vrije tijd beter te combineren zijn vandaag nog ontoereikend.
Een wirwar aan maatregelen
Om in de praktijk oplossingen te vinden voor de soms problematische combinatie van arbeid en privé dienen werknemers noodgedwongen beroep te doen op systemen van tijdskrediet, loopbaanvermindering en allerhande verloven.
Voor de meeste werknemers is het moeilijk een zicht te krijgen op het kluwen van maatregelen. Of op de addertjes onder het gras bij de toepassing ervan...
Vaak is men ook onvoldoende geïnformeerd over de gevolgen voor inkomen en sociale zekerheidsrechten.
Instrument voor delegees
Daarom ontwikkelde het Vlaams ABVV een instrument voor delegees om in de onderneming te werken aan meer evenwicht tussen arbeid en vrije tijd.
Deze checklist biedt een overzicht van de belangrijkste maatregelen om arbeid, gezin en vrije tijd te combineren, wijst op mogelijke valkuilen en helpt te peilen naar de reële situatie in jouw bedrijf.
De rode draad doorheen dit verhaal? Een goed onderhandeld collectief kader met genoeg ruimte voor eenieders individuele noden!
HOE DEZE CHECKLIST INVULLEN?
Een heleboel maatregelen zijn uitgewerkt volgens sector en/of bedrijf. De meeste wetgeving is gemakkelijk terug te vinden op het internet.
Bij het invullen van de checklist is het daarom een absolute must de volgende zaken bij de hand te hebben:
het arbeidsreglement van je bedrijf (vertrek best hiervan want dit is het meest specifiek),
sectorale CAOs (op te vragen bij je beroepssecretaris of op te zoeken via het internet),
eventueel kan je de checklist eerst al op papier invullen samen met je ABVV-militantenkern.
Er is meer en meer een tendens om ook in individuele arbeidscontracten uitzonderingsclausules in te schrijven betreffende het arbeidsreglement (bijvoorbeeld over de werkplaats).
Probeer zoveel mogelijk hierover te weten te komen, want dit kan de antwoorden op bepaalde vragen beïnvloeden!
Iedereen komt op het werk wel eens voor een probleem te staan waar men niet dadelijk een oplossing voor heeft. De kans is echter groot dat collega's vanop andere bedrijven hier wel al mee te maken hebben gehad.
Zit je met zulk een vraag, laat ze ons weten ! Wij verspreiden ze en hopen zo via het netwerksyndicalisme tot een oplossing te komen !