Aan Mevrouw Hilde Crevits Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Koning Albert II-laan 20 bus 1 1000 Brussel
Faxnummer: 02 552 66 01
Betreft: ontbreken van voetpaden / trottoirs Beukenlaan en Steenaardestraat te Gent - Sint-Denijs-Westrem
Mevrouw,
Hierbij maken wij GES vzw aanmerkingen tegen het ontbreken van voetpaden / trottoirs in de heraangelegde Beukenlaan en Steenaardestraat te Gent (Sint-Denijs-Westrem).
Wij stellen dat vanuit het beleid vooreerst een duidelijke en samenhangende visie dient te worden geformuleerd t.a.v. de voetgangers en hun voorzieningen. Aan deze visie moet vorm gegeven worden middels een aantal (operationele) beleidsdoelstellingen.
De visie vormt, samen met de geformuleerde doelstellingen, de basis voor de volgende stappen waar het beleid een beslissende rol kan spelen.
Binnen een planologisch stadium wordt er invulling gegeven aan de opgestelde visie en doelstellingen. De uitwerking gebeurt in een hele reeks ruimtelijke en verkeersplanologische structuurplannen en studies, die veelal verder verfijnd moeten worden in uitvoeringsplannen en ontwerpen.
De opbouw van netwerken, het uitstippelen van functionele en recreatieve voetgangersroutes en de wisselwerking met andere modi enerzijds, en de ruimtelijke inpassing ervan anderzijds, zijn aspecten die in structuurplannen onder de loep moeten worden genomen. Op het niveau van de uitvoeringsplannen en de ontwerpen spelen eerder aspecten als benodigde ruimte, multifunctioneel gebruik, het creëren van beeldkwalitatieve ruimtes en de realisatie van voorzieningen ter beveiliging van de voetgangersvoorzieningen.
Geïntegreerde planvorming behelst een wisselwerking tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit en is absoluut noodzakelijk om te komen tot een adequate inrichting van de openbare ruimte ten behoeve van voetgangers.
De stap die voor de voetgangers zelf wellicht het meest belangrijk is, en hen daarom ook het meest zal interesseren, is de concretisering van de opgestelde plannen en studies. Ondanks het feit dat het vastleggen van een toekomstgericht voetgangersbeleid in een plan weliswaar een onmisbare en noodzakelijke stap is, zal dit slechts ervaren worden door de daadwerkelijke realisatie ervan op het terrein.
Deze realisatie kan verschillende vormen aannemen. Logischerwijze wordt meteen gedacht aan de infrastructurele uitwerking van voetgangersvoorzieningen, o.a. in de vorm van voetpaden, voetgangerszones, pleinen, woonerven, speelstraten en (al dan niet ongelijkvloerse) oversteekvoorzieningen.
Het verhogen van de veiligheid van voetgangers begint namelijk bij een aantal verkeerstechnische regels.
Het stimuleren van het te voet gaan kan door sensibilisatie.
De realisatie van de plannen in de vorm van voetgangersvoorzieningen en gebieden hoeft niet noodzakelijk het eindstadium te zijn binnen het beleid. Een terugkoppeling door evaluatie kan immers noodzaken tot een bijsturing of aanpassing van zowel visie, plannen als de inrichting zelf. Het daadwerkelijke gebruik van de gerealiseerde voetgangersvoorzieningen zal hierbij een betekenisvolle indicator zijn.
Het is de wisselwerking tussen de verschillende schakels binnen het voetgangersbeleid
***
Wij vragen daarom uw tussenkomst teneinde de Stad Gent te wijzen op de noodzakelijke werkwijze ten voordele van de voetgangers en dit na onderzoek en of tussenkomst door uw diensten.
Tevens stellen wij dat de schade voor de voetgangers onberekenbaar is door het ontbreken van de nodige voetpaden / trottoirs dit niettegenstaande er wel fietspaden werden aangelegd.
Wij vragen dan ook dat in beide straten er verkeersborden D10 worden geplaatst aan de fietspaden.
Hierbij wordt het statuut van de voetganger gerespecteerd, waardoor het juridische statuut van de voetganger vastgelegd wordt en niet ondergeschikt is aan andere weggebruikers.
Als voorbeeld verwijzen wij naar:
de nieuw aangelegde Zwijnaardesteenweg te Merelbeke,
en Lembergsesteenweg te Merelbeke,
waar juist gehandeld werd om de rechten van de voetganger te waarborgen.
Een voetganger is de allerzwakste weggebruiker en kan nooit ondergeschikt zijn aan andere weggebruikers, hoewel sommige belangengroepen of politiekers de ondergeschiktheid nastreven.
Graag passend gevolg.
GES vzw B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT De Voorzitter,
Aan Mevrouw Hilde Crevits Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Koning Albert II-laan 20 bus 1 1000 Brussel
Faxnummer: 02 552 66 01
Betreft : voetpaden / trottoirs
Mevrouw,
Hierbij maken wij GES vzw aanmerking tegen het permanent versmallen of omvormen van de voetpaden door de Stad Gent. Diverse voetpaden werden ondertussen verwijderd of omgebouwd door de Stad Gent zonder bouwvergunning. Bijvoorbeeld in de Europalaan, Verenigde Natieslaan, Gordunakaai, Snepkaai, en diverse andere. Bij iedere aanpassing werd door ons administratief geprotesteerd zonder enig gevolg. Hoogstens werd afwijkende informatie verstrekt die afbreuk doet aan de rechten van de voetgangers.
Wij steunen onze opmerkingen op grond van het ontbreken van een bouwverordening terzake en dit in navolging van omzendbrief RO/98/2 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer van 23/03/1998 pagina B.S.: 10604 publicatiedatum: 07/04/1998
Op 29 april 1997 heeft de Vlaamse regering een algemene bouwverordening betreffende wegen voor voetgangersverkeer vastgesteld. Deze bouwverordening verscheen in het B.S. van 7 mei 1997. Hierin wordt bepaald dat: de bouwverordening is van toepassing op de openbare weg.
Het betreft hier bebouwde kom. Onder het begrip "bebouwde kom" wordt het deel van de wegen verstaan dat afgebakend wordt met de rechthoekige witte verkeersborden, met erop aangegeven de gemeentenaam in zwarte letters (zoals opgenomen in artikel 2.11 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).
De bouwverordening geeft dus aan aan welke voorschriften de wegen voor voetgangersverkeer of voetpaden dienen te voldoen wanneer ze worden aangelegd of wanneer ze worden aangepast.
Elk werk dat invloed heeft op nuttige breedte van de weg voor voetgangersverkeer wordt als een aanpassing beschouwd.
Het betreft in vele gevallen geen loutere vervanging van de bestaande verharding van een weg voor voetgangersverkeer, daar het voetpad wordt versmald en het fietspad wordt verbreed en de boordstenen tussen het voetpad en fietspad worden verwijderd. In sommige gevallen werd het voetpad omgebouwd tot fietspad.
Het is duidelijk dat de bouwverordening van toepassing is op alle werken die onderworpen zijn aan de bouwvergunningplicht.
Ook voor de plaatsing van bepaalde inrichtingen dient de algemene bouwverordening nagevolgd te worden. Artikel 66 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996 bestraft namelijk zij die door het uitvoeren van werken, het instandhouden ervan, door het verkavelen van grondeigendom of hoe dan ook, inbreuk maken op de bepalingen van de verordeningen.
Wij achten dan ook dat niet werd voldaan aan de vereiste administratieve plichtplegingen en werden de werken dus in principe onwettelijk aangevangen.
Wij vragen daarom uw tussenkomst teneinde de Stad Gent te dwingen de noodzakelijke procedures te volgen en dit na onderzoek en of tussenkomst door uw diensten.
Deze ingrepen hebben de voetgangers onberekenbare infrastructurele schade toegebracht.
Graag dringend uw tussenkomst.
GES vzw B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT De Voorzitter,
Enquête van de VRT Oost-Vlaanderen â Commentaar van onze VZW.
Gent, 23 oktober 2009
AAN VRT OOST-VLAANDEREN ENQUETE AL OF NIET REPRESSIEVER OPTREDEN TEGEN FIETSERS;
Betreft : Enquête van de VRT Oost-Vlaanderen Commentaar van onze VZW.
Geachte,
Sinds geruime tijd zijn wij bezig met de problematiek van de voetgangersbelangen. Onderzoeken, observaties en bevragingen (en dit sinds begin 2000) hebben uitgewezen dat steeds meer fietser zich even slecht gaan gedragen tegenover de voetgangers als sommige andere gebruikers van de openbare weg (m.a.w. zoals de autobestuurder).
Zo hebben diverse observaties en contacten naar voren gebracht dat steeds meer fietsers (vooral in bebouwde kom, stedelijk of groot stedelijk gebied maar ook daarbuiten): Zich meester maken van trottoirs en zebrapaden en deze ongeoorloofd gebruiken. Voetgangers en wandelaars de huid vol schelden als ze maar denken dat ze in de weg lopen. Rode lichten negeren en de voetgangers (bijna) aanrijden. Verbodstekens of andere verkeerstekens negeren, waardoor voetgangers in een moeilijke situatie komen te staan. Niet stoppen voor op zebrapad overstekende voetgangers. Waardoor voetgangers op de rijbaan moeten blijven staan. Zonder licht rijden en aldus niet opgemerkt kunnen worden door mensen met visueel handicap of zelf gewoonweg door gewone voetgangers omdat ze daarenboven donker gekleed zijn. Overal hun fietsen plaatsen en dit zonder zich te bekommeren om de voetgangers. Mensen met kinderwagens, rolstoelgebruikers, visueel gehandicapten, en noem maar op, alsook de gewone voetgangers moeten van het trottoir af met alle mogelijke gevolgen van dien. In voetgangersgebieden die werden opengesteld voor fietsers, er misbruik wordt gemaakt van dit recht. Er wordt aan hoge snelheid tussen de voetgangers doorgelaveerd. Natuurpaden en bospaden gebruiken daar waar het uitdrukkelijk verboden is.
En zo zijn er nog vele andere zaken.
Voor bepaalde beleidsmensen speelt de fiets de hoofdrol, maar worden de voetgangers genegeerd of stiefmoederlijk behandeld. Het betreft hier in wezen een discriminatie van de voetganger. In essentie gaat het erom dat men meer aandacht moet besteden aan de voetganger.
Wij stellen dat de voetganger de allerzwakste weggebruiker is. Verder is het zo dat een fietser nog altijd een bestuurder is van een voertuig. Daarenboven dient de prioriteitsvolgorde van weggebruikers als volgt opgebouwd te worden: 1. De voetgangers, 2. Het openbaar vervoer het rechtstreekse verlengstuk is van de voetganger, 3. Pas dan komt de fietser en alle andere voertuiggebruikers.
Uit ondervinding weten wij dat vele beleidsmensen en fietsactivisten deze problematiek ontkennen of negeren. Maar het is de werkelijkheid en men moet dit onder ogen durven zien.
Wij moeten ook opmerken dat er een misvatting is betreffende het ongevalpercentage met voetgangers / fietsers. Volgens velen zou het allergrootste deel van ongevallen met voetgangers er komen door een confrontatie met gemotoriseerd verkeer, doch het aantal aanrijdingen tussen voetganger en fietser is navenant, maar in het overgrote deel worden deze aanrijdingen niet aangegeven, niettegenstaande er soms schade is opgelopen.
Het is een feit dat fietsers het comfort van de voetgangers negatief beïnvloeden door onverantwoord gedrag,
En er is die smalle grens tussen agressie en assertiviteit. De hedendaagse modale burger leeft in een situatie dat er geen dag voorbij gaat zonder dat hij met een of andere vorm van geweld geconfronteerd wordt. Wij komen via de media, kranten, tijdschriften, televisie en film zo vaak met geweld in contact dat wij als gevolg van een niet te ontkennen gewenning, er niet meer van opkijken. Geweld en verzuring is nu eenmaal een niet meer weg te denken factor in onze maatschappij geworden. Zelfs het gewone, dagelijkse leven raakt steeds meer doordrongen van gewelduitingen. Een typische, maar wel verontrustende, uiting hiervan vinden wij terug in de gewone dagelijkse verkeerssituaties. Wanneer men een aantal van deze agressieve fietsers met hun gedragingen confronteert, zien zij hun houding en hun rijgedrag niet als agressief maar als assertief. Men moet in het verkeer opkomen voor zichzelf, net zoals in het leven, zo beweren zij. Als je vooral je eigen belang ziet en de belangen van de ander niet ziet of negeert, noemen we dat agressief en niet assertief. Over het irritante en soms onveilig rijgedrag van vele fietsers valt er dus veel te zeggen. Wat bepaalde belangengroepen zien als assertief (positief) zien wij als agressief of aanmatigend (negatief) fietsen. Over aanmatigend fietsgedrag kunnen we kort zijn: gewoonweg afwijzen en bestraffen. Sterker nog: onverlicht fietsen, tegen schots en scheef parkeren (door het propageren van goede en ruime stallingen en het lakse optreden van politie of politieke overheden die liever op stemmenwinst uit zijn dan op degelijk beleid) en tegen ondeugdelijke rijwielen zoals die zonder bel, daartegen moet repressief opgetreden worden.
En er dient gezegd te worden: niet iedereen is bestuurder van een voertuig, niet iedereen is fietser, maar iedereen is wel voetganger.
Met beleefde groeten, Voor GES vzw De Voorzitter,
D. DOBBELAERE. Nekkersberglaan 660 9000 GENT Tel.: 092212110
Fietsers gedragen zich slecht tegenover de voetgangers.
Sinds geruime tijd zijn wij bezig met de problematiek van de voetgangersbelangen.
Doch steeds meer moet ik vaststellen dat de fietser zich even slecht gaat gedragen tegenover de voetgangers als andere gebruikers van de openbare weg.
Het zal u niet ontgaan dat de fietsers:
Zich baas maken van trottoirs en zebrapaden.
Voetgangers en wandelaars de huid vol schelden als ze maar denken dat ze in de weg lopen.
Rode lichten negeren en de voetgangers (bijna) aanrijden.
Verbodstekens of andere verkeerstekens negeren, waardoor voetgangers in een moeilijke situatie komen te staan.
Zonder licht rijden en aldus niet opgemerkt kunnen worden door mensen met visueel handicap of zelf gewoonweg door gewone voetgangers omdat ze daarenboven donker gekleed zijn.
Her en der hun vehikels neerpoten zonder zich te bekommeren om te voetgangers. Bij dit laatste kan opgemerkt worden dat de Gentse burgemeester wel vlug was om te zeggen dat de bestuurders van autos die gestationeerd staan op fietspaden, potentiële moordenaars zijn, maar fietsen geplaatst op de trottoirs zijn even moorddadig. Mensen met kinderwagens, rolstoelgebruikers, visueel gehandicapten, en noem maar op, alsook de gewone voetgangers moeten van het trottoir af met alle mogelijke gevolgen van dien.
In voetgangersgebieden die werden opengesteld voor fietsers, er misbruik wordt gemaakt van dit gedoogrecht en dus aan hoge snelheid tussen te voetgangers door laveren.
Verder moet ik vaststellen dat de overheid onverantwoorde zaken doet waarbij de voetganger gedupeerd wordt, zoals:
Trottoirs worden omgevormd tot fietspaden.
Trottoirs worden versmald voor fietspaden.
Nieuwe paden worden gemarkeerd als fietspad en van voetpad is er zelfs geen sprake, dit is een zuivere discriminatie.
En zo zijn er nog vele andere zaken.
Met andere woorden: Alleen de fietser telt en de rest kan bij wijze van spreken de pot op, of in het beste geval komt men wel even op voor de voetgangers, als het in een project van pas komt. In het achterhoofd van bepaalde beleidsmensen speelt de fiets de hoofdrol, maar worden de voetgangers genegeerd of worden er al schalks bij betrokken.
Ik moet stellen dat de voetganger de allerzwakste weggebruiker is. Een fietser is nog altijd een bestuurder van een voertuig, maar blijkbaar ontgaat het de beleidsmensen. Wat men ook mag denken de volgorde van weggebruikers is: 1. De voetgangers, 2. Het openbaar vervoer, 3. En pas dan om fietser en alle andere voertuiggebruikers.
Ik weet dat vele beleidsmensen en fietsactivisten dit niet graag horen, maar het is de werkelijkheid en men moet dit onder ogen durven zien.
Acties zullen ondernomen moeten worden om de voetganger met alle prioriteit te behandelen. Dit houdt ook in dat tal van fietsprojecten moeten aangepast worden aan de voetgangersnoden, en dus de absolute bevoordeling van de fietser moet stopgezet worden.
De Voetgangersbelangen Autonome afdeling van GES vzw GES vzw - B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT Gent, 23 december 2006
Aan de Stad Gent t.a.v. Marc Verheirstraeten Onderstraat 20 9000 GENT
Betreft: aanpassing van het talud ter hoogte van de Neermeerskaai uitvoeren infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter. Behoud van rechten van de voetgangers.
Geachte,
Wij hebben geen bezwaar tegen de werken op zich als de onderdoorgang voor de voetgangers is, maar willen toch benadrukken dat de voetpaden / trottoirs gelegen aan de Neermeerskaai langs de Leiekant (beide kanten van de Europabrug) volwaardige voetpaden / trottoirs moeten blijven en niet mogen omgebogen tot fietspaden (gezien de onderdoorgang eigenlijk alleen voorzien was voor fietsers). Niet alleen bevinden er zich bushaltes aan deze kant, maar het is ook een volwaardig voetpad gebruikt door vele voetgangers waaronder scholieren, minder validen, enz... Ook worden deze voetpaden gebruikt door scholen als circuits voor lichamelijke optimalisatie (lopen, joggen). Er dient opgemerkt dat fietsers ongeoorloofd gebruik maken van die voetpaden / trottoirs en zo de voetgangers hinderen in hun bewegingsvrijheid als trottoirgebruiker.
Het wijzigen van het verkeersstatuut van de voetpaden / trottoirs voor andere doeleinden druist in tegen het Europese Handsvest voor de Voetganger en houdt ook een discriminatie in tegenover de voetgangers.
Ook is het in strijd met het Vademecum van de Voetgangers van het Vlaamse Gewest die stelt dat de voetgangers prioritair zijn, zelfs tegenover de fietser. Er moet volgens het vademecum zelfs een andere stedelijke visie gecreëerd worden dienaangaande waarbij de voetganger alle prioriteiten verkrijgt. Dit ontbreekt in de mobiliteitsplanning van Gent daar die volledig gericht is op fietsers.
De voetgangers moeten immers gebruik kunnen blijven maken van de bestaande voetpaden die weliswaar aan verbetering toe zijn en die niet mogen omgebogen worden tot fietspaden.
Het ombuigen van het verkeersstatuut ten voordele van de fietser zoals aan de Gordunakaai, Snepkeei waar langs de kant van het domein van de NMBS de voetpaden werden verwijderd en een rode fietsbaan werd aangelegd, alsook de Verenigde Natieslaan, Europalaan en de Noorderlaan waar de voetpaden versmald werden, beschouwen wij als een ernstige vorm van discriminatie van de voetganger ten voordele van de fietser. Wij hebben dienaangaande klacht neergelegd bij de bevoegde overheid qua onbehoorlijk bestuur daar de uitgevoerde werken in strijd zijn met een goede verkeersbeleidsplanning voor voetgangers en zeker in strijd zijn met de vigerende wetgeving. Wij vragen daar dan ook de plaatsing van een verkeersbord waarbij de voetganger het volste bewegingsrecht verkrijgt en waar fietsers de voetgangers niet mogen hinderen (en niet omgekeerd).
Wij wensen nogmaals te benadrukken dat alle voetpaden / trottoirs dienen behouden te blijven of verbeterd te worden dit in overeenstemming met de ontwerprichtlijnen en het vademecum voor voetgangersvoorzieningen van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Wij vragen ook met aandrang dat alle rechten van de voetgangers gerespecteerd worden. Daarenboven moet de infrastructuur ook aan die noden voldoen. Mochten er zich feiten voordoen die onzes inziens indruisen tegen of beknotting inhouden van de voetgangersrechten, zien wij ons genoodzaakt alle nodige acties te ondernemen om de rechten van de voetgangers te laten waarborgen.
Wij vragen dat niet alleen nota wordt genomen van deze zaak, maar dat er ook daadwerkelijk werk wordt gemaakt van deze zaak.
Met beleefde groeten,
D. Dobbelaere De Voetgangersbelangen, Autonome afdeling van GES vzw B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 Ondernemingsnummer 435124677 Nekkersberglaan 660 9000 GENT
BEZWAARSCHRIFT INZAKE HERAANLEG VOETPADEN AAN DE VERENIGDE NATIESLAAN
BEZWAARSCHRIFT INZAKE HERAANLEG VOETPADEN AAN DE VERENIGDE NATIESLAAN
Gent, 15 juli 2006
Fax 09 266 50 19 Aan de Stad Gent College van Burgemeester en Schepenen Stadhuis Botermarkt 9000 GENT
Geacht College,
Hierbij tekenen wij GES vzw, B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 - Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT bezwaar aan tegen de versmalling van de voetpaden aan de Verenigde Natieslaan te Gent.
Wij steunen ons bezwaar op grond van het ontbreken van een bouwverordening terzake en dit in navolging van volgende omzendbrief:
Aard: Omzendbrief nr.: RO/98/2 Opschrift: Omzendbrief betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer Datum: 23/03/1998 Pagina B.S.: 10604 Publicatiedatum: 07/04/1998
Op 29 april 1997 heeft de Vlaamse regering een algemene bouwverordening betreffende wegen voor voetgangersverkeer vastgesteld. Deze bouwverordening verscheen in het Belgisch Staatsblad van 7 mei 1997.
Hierin wordt bepaald dat:
De bouwverordening is van toepassing op de openbare weg.
Het betreft hier bebouwde kom. Onder het begrip "bebouwde kom" wordt het deel van de wegen verstaan dat afgebakend wordt met de rechthoekige witte verkeersborden, met erop aangegeven de gemeentenaam in zwarte letters (zoals opgenomen in artikel 2.11 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).
De bouwverordening geeft dus aan aan welke voorschriften de wegen voor voetgangersverkeer of voetpaden dienen te voldoen wanneer ze worden aangelegd of wanneer ze worden aangepast.
Elk werk dat invloed heeft op nuttige breedte van de weg voor voetgangersverkeer wordt als een aanpassing beschouwd.
Het betreft geen loutere vervanging van de bestaande verharding van een weg voor voetgangersverkeer, daar het voetpad wordt versmald en het fietspad wordt verbreed en de boordstenen tussen het voetpad en fietspad worden verwijderd.
Het is duidelijk dat de bouwverordening van toepassing is op alle werken die onderworpen zijn aan de bouwvergunningplicht.
Ook voor de plaatsing van bepaalde inrichtingen dient de algemene bouwverordening nagevolgd te worden. Artikel 66 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996 bestraft namelijk zij die door het uitvoeren van werken, het instandhouden ervan, door het verkavelen van grondeigendom of hoe dan ook, inbreuk maken op de bepalingen van de verordeningen.
Wij achten dan ook dat niet werd voldaan aan de vereiste administratieve plichtplegingen en werden de werken dus onwettelijk aangevangen.
GES vzw B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT De Voorzitter,
BEZWAARSCHRIFT INZAKE HERAANLEG VOETPADEN AAN DE SNEPKAAI
BEZWAARSCHRIFT INZAKE HERAANLEG VOETPADEN AAN DE SNEPKAAI Gent, 15 juli 2006
Fax 09 266 50 19 Aan de Stad Gent College van Burgemeester en Schepenen Stadhuis Botermarkt 9000 GENT
Geacht College,
Hierbij tekenen wij GES vzw, B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 - Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT bezwaar aan tegen de versmalling en verwijdering van de voetpaden aan de Snepkaai te Gent.
Wij steunen ons bezwaar op grond van het ontbreken van een bouwverordening terzake en dit in navolging van volgende omzendbrief:
Aard: Omzendbrief nr.: RO/98/2 Opschrift: Omzendbrief betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer Datum: 23/03/1998 Pagina B.S.: 10604 Publicatiedatum: 07/04/1998
Op 29 april 1997 heeft de Vlaamse regering een algemene bouwverordening betreffende wegen voor voetgangersverkeer vastgesteld. Deze bouwverordening verscheen in het Belgisch Staatsblad van 7 mei 1997.
Hierin wordt bepaald dat:
De bouwverordening is van toepassing op de openbare weg.
Het betreft hier bebouwde kom. Onder het begrip "bebouwde kom" wordt het deel van de wegen verstaan dat afgebakend wordt met de rechthoekige witte verkeersborden, met erop aangegeven de gemeentenaam in zwarte letters (zoals opgenomen in artikel 2.11 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).
De bouwverordening geeft dus aan aan welke voorschriften de wegen voor voetgangersverkeer of voetpaden dienen te voldoen wanneer ze worden aangelegd of wanneer ze worden aangepast.
Elk werk dat invloed heeft op nuttige breedte van de weg voor voetgangersverkeer wordt als een aanpassing beschouwd.
Het betreft geen loutere vervanging van de bestaande verharding van een weg voor voetgangersverkeer, daar het voetpad werd versmald of verwijderd en het fietspad werd in de plaats gelegd.
Het is duidelijk dat de bouwverordening van toepassing is op alle werken die onderworpen zijn aan de bouwvergunningplicht.
Ook voor de plaatsing van bepaalde inrichtingen dient de algemene bouwverordening nagevolgd te worden. Artikel 66 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996 bestraft namelijk zij die door het uitvoeren van werken, het instandhouden ervan, door het verkavelen van grondeigendom of hoe dan ook, inbreuk maken op de bepalingen van de verordeningen.
Wij achten dan ook dat niet werd voldaan aan de vereiste administratieve plichtplegingen en werden de werken dus onwettelijk aangevangen.
GES vzw B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT De Voorzitter,
BEZWAARSCHRIFT TEGEN HERAANLEG VOETPADEN AAN DE NOORDERLAAN
BEZWAARSCHRIFT TEGEN HERAANLEG VOETPADEN AAN DE NOORDERLAAN
Gent, 11 juli 2006
Fax 09 266 50 19 Aan de Stad Gent College van Burgemeester en Schepenen Stadhuis Botermarkt 9000 GENT
Geacht College,
Hierbij tekenen wij GES vzw, B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 - Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT bezwaar aan tegen de versmalling van de voetpaden aan de Noorderlaan te Gent.
Wij steunen ons bezwaar op grond van het ontbreken van een bouwverordening terzake en dit in navolging van volgende omzendbrief:
Aard: Omzendbrief nr.: RO/98/2 Opschrift: Omzendbrief betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer Datum: 23/03/1998 Pagina B.S.: 10604 Publicatiedatum: 07/04/1998
Op 29 april 1997 heeft de Vlaamse regering een algemene bouwverordening betreffende wegen voor voetgangersverkeer vastgesteld. Deze bouwverordening verscheen in het Belgisch Staatsblad van 7 mei 1997.
Hierin wordt bepaald dat:
De bouwverordening is van toepassing op de openbare weg.
Het betreft hier bebouwde kom. Onder het begrip "bebouwde kom" wordt het deel van de wegen verstaan dat afgebakend wordt met de rechthoekige witte verkeersborden, met erop aangegeven de gemeentenaam in zwarte letters (zoals opgenomen in artikel 2.11 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).
De bouwverordening geeft dus aan aan welke voorschriften de wegen voor voetgangersverkeer of voetpaden dienen te voldoen wanneer ze worden aangelegd of wanneer ze worden aangepast.
Elk werk dat invloed heeft op nuttige breedte van de weg voor voetgangersverkeer wordt als een aanpassing beschouwd.
Het betreft geen loutere vervanging van de bestaande verharding van een weg voor voetgangersverkeer, daar het voetpad wordt versmald en het fietspad wordt verbreed en de boordstenen tussen het voetpad en fietspad worden verwijderd.
Het is duidelijk dat de bouwverordening van toepassing is op alle werken die onderworpen zijn aan de bouwvergunningplicht.
Ook voor de plaatsing van bepaalde inrichtingen dient de algemene bouwverordening nagevolgd te worden. Artikel 66 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996 bestraft namelijk zij die door het uitvoeren van werken, het instandhouden ervan, door het verkavelen van grondeigendom of hoe dan ook, inbreuk maken op de bepalingen van de verordeningen.
Wij achten dan ook dat niet werd voldaan aan de vereiste administratieve plichtplegingen en werden de werken dus onwettelijk aangevangen.
GES vzw B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT De Voorzitter, Danny DOBBELAERE
BEZWAARSCHRIFT INZAKE HERAANLEG VOETPADEN AAN DE GORDUNAKAAI
BEZWAARSCHRIFT INZAKE
HERAANLEG VOETPADEN AAN DE GORDUNAKAAI
Gent, 15 juli 2006
Fax 09 266 50 19
Aan de Stad Gent
College van
Burgemeester en Schepenen
Stadhuis
Botermarkt
9000 GENT
Geacht College,
Hierbij tekenen wij GES vzw, B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer
435124677 - Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT bezwaar aan tegen
de versmalling en verwijdering van de voetpaden aan de Gordunakaai te Gent.
Wij steunen ons bezwaar op grond van het
ontbreken van een bouwverordening terzake en dit in navolging van volgende
omzendbrief:
Aard: Omzendbrief nr.: RO/98/2
Opschrift: Omzendbrief betreffende de algemene
bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer
Datum: 23/03/1998
Pagina B.S.: 10604
Publicatiedatum: 07/04/1998
Op 29 april 1997 heeft de Vlaamse regering een
algemene bouwverordening betreffende wegen voor voetgangersverkeer vastgesteld.
Deze bouwverordening verscheen in het Belgisch Staatsblad van 7 mei 1997.
Hierin wordt bepaald dat:
De bouwverordening is van toepassing op de
openbare weg.
Het betreft hier bebouwde kom. Onder het
begrip "bebouwde kom" wordt het deel van de wegen verstaan dat
afgebakend wordt met de rechthoekige witte verkeersborden, met erop aangegeven
de gemeentenaam in zwarte letters (zoals opgenomen in artikel 2.11 van het
koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de
politie van het wegverkeer).
De bouwverordening geeft dus aan aan welke
voorschriften de wegen voor voetgangersverkeer of voetpaden dienen te voldoen
wanneer ze worden aangelegd of wanneer ze worden aangepast.
Elk
werk dat invloed heeft op nuttige breedte van de weg voor voetgangersverkeer
wordt als een aanpassing beschouwd.
Het betreft geen loutere vervanging van de
bestaande verharding van een weg voor voetgangersverkeer, daar het voetpad werd
versmald of verwijderd en het fietspad werd in de plaats gelegd.
Het is duidelijk dat de bouwverordening van
toepassing is op alle werken die onderworpen zijn aan de bouwvergunningplicht.
Ook voor de plaatsing van bepaalde inrichtingen
dient de algemene bouwverordening nagevolgd te worden.
Artikel 66 van het decreet betreffende de
ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996 bestraft namelijk zij
die door het uitvoeren van werken, het instandhouden ervan, door het verkavelen
van grondeigendom of hoe dan ook, inbreuk maken op de bepalingen van de
verordeningen.
Wij achten dan ook dat niet werd voldaan aan
de vereiste administratieve plichtplegingen en werden de werken dus onwettelijk
aangevangen.
GES vzw
B.S.
1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677
Sinds geruime tijd zijn wij bezig met de problematiek van de voetgangersbelangen. Onderzoeken, observaties en bevragingen (en dit sinds begin 2000) hebben uitgewezen dat steeds meer fietser zich even slecht gaan gedragen tegenover de voetgangers zoals sommige andere gebruikers van de openbare weg (m.a.w. zoals de autobestuurder).
Zo hebben diverse observaties en contacten naar voren gebracht dat steeds meer fietsers (vooral in bebouwde kom, stedelijk of groot stedelijk gebied maar ook daarbuiten): Zich meester maken van trottoirs en zebrapaden en deze ongeoorloofd gebruiken. Voetgangers en wandelaars de huid vol schelden als ze maar denken dat ze in de weg lopen. Rode lichten negeren en de voetgangers (bijna) aanrijden. Verbodstekens of andere verkeerstekens negeren, waardoor voetgangers in een moeilijke situatie komen te staan. Niet stoppen voor op zebrapad overstekende voetgangers. Waardoor voetgangers op de rijbaan moeten blijven staan. Zonder licht rijden en aldus niet opgemerkt kunnen worden door mensen met visueel handicap of zelf gewoonweg door gewone voetgangers omdat ze daarenboven donker gekleed zijn. Overal hun fietsen plaatsen en dit zonder zich te bekommeren om de voetgangers. Mensen met kinderwagens, rolstoelgebruikers, visueel gehandicapten, en noem maar op, alsook de gewone voetgangers moeten van het trottoir af met alle mogelijke gevolgen van dien. In voetgangersgebieden die werden opengesteld voor fietsers, er misbruik wordt gemaakt van dit recht en dus aan hoge snelheid tussen te voetgangers door laveren en ook de wettelijke 1 meter afstand niet naleven. Natuurpaden en bospaden gebruiken daar waar het uitdrukkelijk verboden is.
Verder blijkt uit plaatselijke controles en observaties dat de overheid zaken doet waarbij de voetganger gedupeerd wordt, zoals: Trottoirs voetpaden worden omgevormd tot fietspaden. Trottoirs voetpaden (die soms als nauw zijn) worden versmald voor fietspaden. Nieuwe paden worden gemarkeerd als fietspad en van voetpad is er zelfs nog geen sprake. Wat een zuivere discriminatie is van de voetganger. Kerk- en veldwegels (trage wegen) worden opengesteld voor fietsers, daar waar amper plaats is voor een voetganger.
En zo zijn er nog vele andere zaken.
Voor vele beleidsmensen speelt de fiets de hoofdrol, maar worden de voetgangers totaal genegeerd of stiefmoederlijk behandeld. Het betreft hier in wezen een discriminatie van de voetganger. In essentie gaat het erom dat men alleen meer aandacht besteedt aan de fietser en niet aan de voetganger.
Wij stellen dat de voetganger de allerzwakste weggebruiker is. Verder is het zo dat een fietser nog altijd een bestuurder is van een voertuig. Daarenboven dient de prioriteitsvolgorde van weggebruikers als volgt opgebouwd te worden: 1. De voetgangers, 2. Het openbaar vervoer het rechtstreekse verlengstuk is van de voetganger, 3. Pas dan komt de fietser en alle andere voertuiggebruikers.
Ook vragen wij dat er in alle (grote) gemeenten en steden een neutrale mobiliteitsambtenaar voor voetgangers komt. Waarom neutraal: bijvoorbeeld iemand die aangesloten is bij een fietsbeweging kan niet objectief optreden voor voetgangers, daar hij een andere belangengroep vertegenwoordigd. Hij zal namelijk eerder de standpunten verdedigen van de andere groep. Immers hebben testen uitgewezen dat bepaalde ambtenaren de kaart van de fietser trekken en zich zelfs arrogant opstellen tegenover opmerkingen geformuleerd tegen fietsers. Achteraf wordt vastgesteld dat deze ambtenaren fanatieke fietsers zijn behorende tot de harde kern van de fietsersbond.
Uit ondervinding weten wij dat vele beleidsmensen en fietsactivisten deze problematiek ontkennen of negeren. Maar het is de werkelijkheid en men moet dit onder ogen durven zien.
De aanleg van voetpaden is onderworpen aan het besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening op het gebied van wegen voor voetgangersverkeer dat op 7 mei 1997 gepubliceerd werd. Ook het Vademecum voor de Voetgangers van de Vlaamse Regering is van toepassing. Hierin staan voorschriften voor voetpaden in de bebouwde kom. Deze voorschriften dienen gerespecteerd te worden door de plaatselijke overheden.
1. Formuleren van een visie en doelstellingen t.a.v. de voetgangers Vanuit het beleid dient vooreerst een duidelijke en samenhangende visie te worden geformuleerd t.a.v. de voetgangers en hun voorzieningen. Aan deze visie wordt vorm gegeven middels een aantal (operationele) beleidsdoelstellingen. De visie vormt, samen met de geformuleerde doelstellingen, de basis voor de volgende stappen waar het beleid een beslissende rol kan spelen. 2. Opstellen van plannen en studies met nadrukkelijke aandacht voor de voetgangers Binnen dit eerder planologisch stadium wordt er invulling gegeven aan de opgestelde visie en doelstellingen. De uitwerking gebeurt in een hele reeks ruimtelijke en verkeersplanologische structuurplannen en studies, die veelal verder verfijnd worden in uitvoeringsplannen en ontwerpen. De opbouw van netwerken, het uitstippelen van functionele en recreatieve voetgangersroutes en de wisselwerking met andere modi enerzijds, en de ruimtelijke inpassing ervan anderzijds, zijn aspecten die in structuurplannen onder de loep worden genomen. Op het niveau van de uitvoeringsplannen en de ontwerpen spelen eerder aspecten als benodigde ruimte, multifunctioneel gebruik, het creëren van beeldkwalitatieve ruimtes en de realisatie van voorzieningen ter beveiliging van de voetgangersvoorzieningen. Geïntegreerde planvorming behelst een wisselwerking tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit en is absoluut noodzakelijk om te komen tot een adequate inrichting van de openbare ruimte ten behoeve van voetgangers. 3. Realisatie van de plannen De stap die voor de voetgangers zelf wellicht het meest belangrijk is, en hen derhalve ook het meest zal interesseren, is de concretisering van de opgestelde plannen en studies. Ondanks het feit dat het vastleggen van een toekomstgericht voetgangersbeleid in een plan weliswaar een onmisbare en noodzakelijke stap is, zal dit slechts ervaren worden door de daadwerkelijke realisatie ervan op het terrein. Deze realisatie kan verschillende vormen aannemen. Logischerwijze wordt meteen gedacht aan de infrastructurele uitwerking van voetgangersvoorzieningen, o.a. in de vorm van voetpaden, voetgangerszones, pleinen, woonerven, speelstraten en (al dan niet ongelijkvloerse) oversteekvoorzieningen. Er komt echter heel wat meer bij kijken. Zo zal de visie t.a.v. de voetgangers mogelijk ook één of meerdere ingrepen vergen op het niveau van de wetgeving. Het verhogen van de veiligheid van voetgangers begint namelijk bij een aantal verkeers- en gedragsregels. Het kenbaar maken en aanleren van deze regels en het streven naar een correct gebruik van de voetgangersvoorzieningen vergt dan weer educatie van voetgangers én andere bestuurders. Het stimuleren van het te voet gaan kan middels sensibilisatie. De realisatie van de plannen in de vorm van voetgangersvoorzieningen en gebieden hoeft niet noodzakelijk het eindstadium te zijn binnen het beleid. Een terugkoppeling middels evaluatie kan immers noodzaken tot een bijsturing of aanpassing van zowel visie, plannen als de inrichting zelf. Het daadwerkelijke gebruik van de gerealiseerde voetgangersvoorzieningen zal hierbij een betekenisvolle indicator zijn. De wisselwerking tussen de verschillende schakels binnen het voetgangersbeleid
Wat ontbreekt er verder nog? Er wordt niets gezegd over voetpaden buiten de bebouwde kom. Gemeentebesturen zijn niet genoeg op de hoogte van de besluiten en het vademecum. Er ontbreekt controle op de naleving van de besluiten en het vademecum.
Wij moeten dus daarenboven concluderen: Dat er een voorafgaandelijk advies nodig is van een deskundig technisch bureau. Dat toegankelijkheidseisen een essentieel onderdeel vormen van een bestek voor een ontwerp en/of de realisatie van een voetpad. Het gaat ons vooral om de functie-eis van comfortabel gebruik door iedereen. Dat er meer toezicht komt op de naleving van de regels m.b.t. de vrije doorgang.
Wij moeten ook opmerken dat er een misvatting is betreffende het ongevalpercentage met voetgangers / fietsers. Volgens velen zou het allergrootste deel van ongevallen met voetgangers er komen door een confrontatie met gemotoriseerd verkeer, doch het aantal aanrijdingen tussen voetganger en fietser is navenant, maar in het overgrote deel worden deze aanrijdingen niet aangegeven dit niettegenstaande er soms schade in opgelopen.
Het is een feit dat fietsers het comfort van de voetgangers negatief beïnvloeden door onverantwoord gedrag,
Wij dringen er op aan dat alle rechten van de voetganger gerespecteerd worden ook door fietsers en de fietsbeweging en ambtenaren van gemeentelijk, provinciaal, gewestelijk en federaal niveau.
Tevens dringen wij aan om de voetgangersbelangen met alle prioriteit te behandelen. Dit zou ook inhouden en ertoe leiden dat tal van verkeers- en fietsprojecten moeten aangepast worden aan de voetgangersnoden. Dit alles zonder afbreuk te doen aan de rechten van de voetganger zoals opgenomen in het Europese Handvest van de Voetganger, in de summiere vigerende wetgeving en in het vademecum van de voetganger.
De Voetgangersbelangen, Een autonome afdeling van GES vzw B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 Ondernemingsnummer 435124677 Nekkersberglaan 660 9000 Gent