In de voorbije maanden werden op basis van een voorlopig voorontwerp door de Stad LOKEREN meerdere vergaderingen georganiseerd waarop de bewoners hun mening konden ventileren omtrent het voorstel om de Markt in te richten.
Te horen aan de reacties van de burgers waaronder de middenstanders bleken heel wat bemer-kingen te zijn geformuleerd.
Op de vergadering van de GECORO (gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening) dd. 29.4.2010) werd de vergadering beperkt tot het andermaal de beeldprojectie in afwezigheid van de ontwerpers vertoont.
De aanwezigen werden niet ingelicht omtrent de omvang noch van de inhoud van de door de Lokeraars geuite opmerkingen en/of tegenvoorstellen.
Daar waar de planning in een vorige uiteenzetting voorzag dat het bestuur eind mei een beslissing zou nemen over het voorontwerp, werd, tegen alle verwachtingen in, medegedeeld dat de beslissing eerstdaags - dus begin mei - zou worden genomen.
Onze VLOTT-afgevaardigde merkte op dat het gebruikelijk is dat een voorlopig voorontwerp aan de hand van de ingezamelde bemerkingen wordt aangepast.
Hij verdedigde de stelling dat de GECORO in staat zou moeten worden gesteld om het aangepaste voorontwerp te beoordelen en te adviseren vooraleer de Stad Lokeren het voorontwerp definitief zou goed/afkeuren.
Aangezien de aanwezige schepen van Ruimtelijke Ordening hierop niet wenste in te gaan, kan men zich afvragen of
- De verschillende vergaderingen ingericht werden met de te appreciëren bedoeling om rekening te houden met de inspraak van de burger om tot een compromis te komen
Of
- Deze vergaderingen enkel formatief gehouden werden om de burgers bezig te houden vooraf wetende dat het Schepencollege toch zonder meer haar vooropgestelde beslissingen zou nemen.
Feit is dat het huidig voorontwerp een miskleun is aangezien :
- Men zou kunnen appreciëren dat de Stad het oneigenlijk gebruik nl. het houden van ongeli-miteerde rodeos op het circuit van de markt een halt wil toeroepen, doch dit misbruik kan eenvoudig worden opgelost door een dubbelrichtingsverkeer (twee naast elkaar gelegen rijvakken).
- Volgens het huidig voorstel kan men enkel van noord naar zuid over de markt zigzaggen.
Vanuit het zuiden moet men via de markt, de Poststraat en de Sportlaan minstens 2 km. omrijden.
- Bij het bepalen van de rijrichting (enkele richting) heeft men geen rekening gehouden met het grote aantal pendelaars , komende uit de richting van de Kazernestraat, de H.Hartlaan, en de Kouter, die dagelijks meestal gehaast - dagelijks naar het treinstation rijden om te gaan werken.
- Wij vinden het inkrimpen van de marktoppervlakte ten voordele van het uitbreiden van de omgeving van de waterpartij (Durmefragment) zinvol is.
- Bijzonder negatief is o.i. dat het ontwerp zich uitsluitend beperkt heeft tot de Markt daar waar toch eerst een logische mobiliteitsstudie moeten worden uitgedokterd voor de ganse stadskern waarbij de Markt enkel als sluitstuk zou dienen.
Vlot verkeer kan pas worden gerealiseerd als ook met andere delen van de Stad rekening wordt gehouden. De stad is méér dan de Markt alleen.
- Een bijkomende bemerking betreft het feit dat de conflictpunten in het verkeer blijven bestaan en het zelfs ronduit gevaarlijk wordt voor fietsers.
- De Stad geeft toe dat er nu heel wat minder verkeer is dan vroeger.
Men kan hieromtrent verheugd zijn doch men kan zich ook de vraag stellen of het minder verkeer resulteert uit het nog méér vermijden van het handelscentrum.
Uit gesprekken met niet-Lokeraars blijkt dat velen Lokeren voortaan volledig links laten liggen enerzijds wegens de weinig relevante aanwezigheid van middenstandswinkels en/of er niemand meer zijn weg vindt.
Volgens VLOTT is een dubbelrichtingsverkeer absoluut levensnoodzakelijk wil men het centrum van LOKEREN aantrekkelijk én bereikbaar maken. De herinrichting van de Markt is méér dan in een nieuw kleedje steken.
Zou men willen onderzoeken of het plaatsen van de dubbelrichtingsas kan gebeuren over de manoeuvreerruimte tussen de bomenrijen, aan de zuidzijde aansluitend op een rond punt ter hoogte van de brasserie Groene Poort of andere ?.
11-05-2010, 10:28
Geschreven door VLOTT Lokeren
|