vliegen is genieten Vliegen vanaf het groene vliegveld Hoogeveen (EHHO)
18-04-2009
Blogvlucht naar Texel
Na een eerdere mislukte poging de blogvlucht naar Texel te maken lukte het vandaag, het weer was prachtig (wel een beetje veel wind) maar het zicht super. De hele dag een lekker zonnetje en ja dan is Texel in trek.
Vanuit Hoogeveen vertrok Marcel met zijn Europa (G-BWON) en als passagier was zijn zwager Hans mee. Vandaag heb ik in de Piper Cherokee Marianne en Emma mee, voor beiden een spannende dag, ze hadden nog nooit een dergelijke tocht ondernomen in een relatief klein vliegtuig. Helaas kon Guus vandaag niet mee, zijn dochter hield haar verjaardag en Guus was uitgenodigd op het feestje van zijn dochter. Maar Guus, wel tof dat je ons uitzwaaide Verder waren er vandaag vanuit de bloggers uit Lelystad Frank en Pascal, uit Rotterdam Ton en Martijn met Ton's 172 rg (prachtig vliegtuig) en vanuit Eindhoven Rob, Ronald en Hans. Moet zeggen een leuke club bloggers wat altijd voor gezelligheid staat.
Er stond relatief veel wind, in Hoogeveen een beetje van de zijkant, maar op Texel recht op de baan, "een eitje" dus. (van wie heb ik die uitspraak ook al weer) Wij zijn vertrokken om 11.15 uur en zijn geland om 12.05. We vlogen de route over de Noordoostpolder, het IJsselmeer, Enkhuizen, Den Oever en naar Texel. Boven de Noordoostpolder waren de prachtige bollenvelden te zien. Op het IJsselmeer en de Waddenzee werd al weer redelijk gevaren. Aangekomen op Texel kreeg de familie van Emma een verrassing, zij waren op vakantie en hadden een belletje gehad dat ze om 12.00 uur op het vliegveld aanwezig moesten zijn voor een verrassing. En dat was het, de familie wist niet wat ze zag dat er plotseling een hand uit een vliegtuig stak die naar hun zwaaide, echt leuk.
Op het terras zat de stemming er goed in, iedereen (de bloggers en de gasten) had een goed humeur meegenomen. Ook Marianne en Emma hadden genoten van de tocht, de spanning was snel onderweg omgezet in genieten. Door de wel bijzondere stemming raakte het bediendend personeel nogal in de war, maar ja dat is het risico als je de blogclub op je terras krijgt.
Om ca 15.40 uur zijn we teruggevlogen, de route terug hebben we over het IJsselmeer en Friesland (Lemmer, Tjeukermeer, richting Heerenveen, Wolvega) gevlogen. Marcel vloog met zijn Europa achter ons en zag een beginnende heidebrand in de omgeving van Wolvega, Marcel snel Dutch Mil opgeroepen en er een melding van gemaakt. Deze heeft onmiddelijk de brandweer in beweging gezet, goed gedaan Marcel. Het laatste stukje vliegen was een beetje bumbie, maar dit was voor Marianne en Emma geen probleem.
Na we geland waren op Hoogeveen onze Piper en Marcel z'n Europa snel binnen gezet en nog een paar vliegbiertjes gedronken. Het was weer een prachtige vliegdag waar wij met veel plezier op terug kunnen kijken
Vandaag was het zo ver, Daniël voor 1 dag piloot. Het weer was perfect geen zogje wind, het zicht perfect, de dag om te vliegen. Om 10.00 uur kwam Daniël aangereden met zijn vader, moeder, broer Peter, opa en oma. Kortom veel belangstelling. Na een babbeltje te hebben gemaakt met Daniël en de rest van de familie de Piper uit de hangaar gehaald. Eenmaal buiten werd het vliegtuig goed bestudeerd, ook Peter was erg geïnteresseerd, leuk is dat. Na de inspectie bleek dat het toestel in orde was, maar snel ingestapt. Naast co-piloot Daniël was zijn vader en broer Peter mee.
Daniël woont in Assen en ja het ligt dan voor de hand om de tocht naar Assen te maken. Eenmaal in de lucht, de neus van het vliegtuig richting Assen nam Daniël het stuur over, moet zeggen Daniël je stuurde perfect. Eerst wel ff een beetje wennen, maar toen je het door had, ging alles goed. De tocht ging over Beilen naar Assen. Eenmaal boven Assen op zoek naar je school en ja snel gevonden in Assen noord. Bij de school aangekomen zagen we dat het al bekend was dat jij met het vliegtuig over zou vliegen, want de school liep leeg en zwaaide naar jou, echt super. Na een aantal rondjes boven de school hebben we een rondje boven je huis gemaakt. Daarna stuurde jij naar Smilde, Speelstad Oranje en vervolgens naar Beilen, Westerbork en toen weer terug naar Hoogeveen. Wij hebben de route op 1200 voet gevlogen en het laatste stukje ff naar 4500 voet geklommen, dit op verzoek van broer Peter.
Vandaag weer perfect vliegweer en ja dan kan de Piper Cherokee niet op stal blijven. Arjan (mijn oudste zoon) gebeld of hij zin had in een tochtje van ruim een uur. Zijn reactie; ik kom gelijk naar de hangaar. Bij aankomst in de hangaar in Hoogeveen was het weer een drukte van belang. Guus Poorte vloog net weg met zijn Socata Ralley ( http://wingspan-aviation.nl/ ) Zie ook het vluchtverslag van Guus, hij heeft prachtig beschreven wat er vandaag zoal op het vliegveld plaats vond, en de discussie daarop met de toekomst van vliegveld Hoogeveen, kijk op http://wingspan-aviation.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=151:staart&catid=44:vluchten-2009 (Guus bedankt, scheelt mij weer een stuk typwerk) en Marcel Zwakenberg ( http://www.zwakie.com/ )wilde met zijn Europa een lokale vlucht maken om o.a. zijn radio's te controleren, dit zijn de echte bloggers. Maar ja, dit is eigenlijk geen verrassing, met dit weer moet je vliegen. Wij hebben een tochtje gemaakt van Hoogeveen (ff boven plen 20 waar bewoners, o.a. Marianne, druk bezig waren het speelplein gezellig te maken) naar Meppel, Zwartsluis, Beulakker, Giethoorn, Steenwijk, Wolvega, Dwingeloo, Assen (boven de TT-baan een autorace bekeken, best een spannende race!) Beilen, Nieuweroord, Elim en weer terug naar het Hoogveen om te kijken of plen 20 gezellig ingericht was, en dat was zo. Onze tocht hebben we op verschillende hoogten gevlogen, van 2000 tot 6500 voet. Op 4500 voet was een prachtige scherpe inversie aanwezig, (zie de foto in de bijlage) Daarna geland op EHHO, totale vliegtijd 1.10 uur. Het was weer een geslaagde vliegtocht.
Na een paar keer uitstellen, lukte het vandaag voor Lisanne Hugen het luchtruim te kiezen. De meteo voorspelde dat het weer vanaf 14.30 uur zou verbeteren in Hoogeveen en in het noord-oosten. Die voorspelling kwam helemaal uit: de hele dag was er een wolkenbasis die tussen de 500 en 700 voet lag, te laag om te vliegen. Maar vanaf 14.30 uur trok de wolkenbasis op, wat resulteerde in twee wolkenlagen. De onderste had een basis van 1500 voet en de tweede laag zat op ca 4500 voet. Wij konden mooi tussen de beide wolkenlagen doorvliegen, dat is altijd genieten.
Lisanne nam na de start voorzichtig het stuur over om richting Erica te vliegen, ff wennen maar toen ging het prima. We waren er snel, zo snel dat Lisanne riep: 'we vliegen al over Erica, we zijn al te ver'. Vervolgens een paar rondjes over Erica gevlogen, waarna koers werd gezet naar Emmen om de dierentuin en het stadion van FC Emmen van boven te bekijken. Daarna stuurde Lisanne de Piper naar Coevorden, Hoogeveen, Beilen om vervolgens te landen in Hoogeveen. Overigens de landing heb ik samen met Lisanne gedaan. Lisanne had veel familie mee genomen, wel 6 personen. Dit was wel een probleem, want in de Piper kunnen maar drie passagiers mee. Lisanne en de beide passagiers waren enthousiast over de vlucht, hierdoor keken de achter gebleven passagiers een beetje sneu toe. En dat kon ik niet voorbij laten gaan en heb nog een vluchtje gemaakt met de achterblijvers. Overigens was er 1 van de achterblijvers die het toch niet aandurfde zodat Lisanne haar tweede vlucht kon maken. Dat was geweldig, alle passagiers hadden nog nooit gevlogen, ook Lisanne niet. Maar vanaf vandaag twee keer gevlogen en een hoogvliegersbrevet ontvangen!!
Vandaag was het eindelijk weer eens prachtig weer om te vliegen. Dochter Linda met haar vriend Wesley gebeld of ze zin hadden in een vliegtochtje en dat hadden ze. Maar snel naar het vliegveld in Hoogeveen gereden en de Piper Cherokee uit de hangaar gehaald. Wat ons wel opviel dat de zon steeds minder te zien was, zo af en toe een gaatje, maar toch perfect om te vliegen.
We hebben eerst onder het wolkendek gevlogen op een hoogte van ca 2500 voet. Maar die gaatjes in het wolkendek lokten om hoger te gaan vliegen en dat hebben wij gedaan. Wij zijn naar een hoogte van 6300 voet geklommen zodat wij ruim boven het wolkendek vlogen met uiteraard het prachtige uitzicht, heerlijk in het zonnetje en strak blauwe lucht, zie bijgaande foto's. Tijdens de klim kwamen we zo af en toe in aanraking met een vleugje wolk wat lichte ijsaanzetting gaf. Op de grond was de temperatuur rond het vriespunt, maar op 6300 voet gaf de temperatuurmeter -13 aan, lekker koud dus. Gelukkig heeft de Piper een goede verwarming en is er weing te merken van de vrieskou. Tijdens de daling hebben we nog een paar rondjes boven Hoogeveen gevlogen om o.a. project "plein 20" te bekijken vanuit de lucht. De route vandaag: Hoogeveen, Elim, Nieuweroord, Meppel, Hasselt, Giethoorn, Steenwijk, stukje Friesland, Havelte, Dwingeloo, Smilde, Assen, Westerbork, Beilen en Hoogeveen. Kortom, weer een geslaagde vliegdag.
Vandaag een rondje met het gezin gevlogen boven Drenthe. Na een aantal dagen van slecht weer was het vandaag een aardige vliegdag. Vanaf 12.00 uur trok de bewolking op. Julian, de kleinste (2jaar), had er zin in en kon niet wachten om het vliegtuig uit de hangaar te trekken. Hij mocht vandaag voorin op de co-stoel plaats nemen, zodat hij het stuur kon overnemen, de pedalen waren helaas te ver weg. Melanie (3 jaar) zat achterin samen met Elma, maar we moesten wel beloven dat ze de volgende keer voorin mocht zitten Tijdens de tocht was er een verstekeling aan boord, maar snel op de foto gezet, het was een co-nijn.
Tijdens de vlucht kwamen we nog wat lage bewolking tegen, maar op 3500 voet zaten we daar boven, met prachtige vergezichten.
Vandaag vloog onze Piper Cherokee de oliebollenvlucht van de vliegclub MVVH uit Hoogeveen. De tocht ging naar het vliegveld Oostwold, een prachtig vliegveld vlakbij de blauwe stad. Op de heenweg naast mij aan het stuur de voorzitter van de vliegclub Fred Borger en op de achterbank Albert Scholten. (zie foto)
Naast ons vliegtuig vlogen er nog 3 vliegtuigen vanaf Hoogeveen naar Oostwold. We hebben ff getwijfeld of we de tocht wel zouden maken, dit werd veroorzaakt door het slechte zicht. Vliegveld Oostwold ligt als het ware om de hoek, maar ik was er nog nooit geweest. Fred had al diverse malen het veld bezocht, dit is wel een voordeel met dit slechte zicht. We vertrokken vanaf Hoogeveen en zijn direkt boven de inversielaag geklommen (2500 voet) waarbij het zicht naar beneden niet erg bijzonder was. Horizontaal en naar boven was het zicht perfect, zie bijgaande foto van het wolkendek waarin 2 bolletjes(stipjes) te zien zijn. Dit zijn 2 luchtbalonnen die we tijdens onze tocht tegen kwamen.
Op de grond was de temp. -3 en boven de inversielaag + 6. Dit was ook goed te zien aan de ijsaanzetting op de vleugels, tijdens de klim ontstond ijsvorming op de vleugels en boven de inversielaag verdween de ijsaanzetting snel. Fred als een bekende op vliegveld Oostwold vloog het veld perfect aan (wel met hulp van de gps trouwens) en vloog een geweldig Groningse circuit op Oostwold.
Eenmaal geland op het winterse Oostwold werden we begroet door Marco Kwak. Marco verzorgde vandaag de toren en het restaurant. Wij werden door Marco getrakteerd op heerlijke oliebollen, Marco bedankt, ze waren voortreffelijk.
Na ongeveer een uurtje zijn we terug gevlogen naar Hoogeveen. Op Hoogeveen werden we door de vliegclub MVVH getrakteerd op champagne met oliebollen. Kortom het vliegjaar perfect afgesloten.
Vandaag ging de blogtocht naar Dinslaken. Vanaf Hoogeveen vlogen we met 2 vliegtuigen, Marcel Zwakenberg vloog met zijn Europa en in mijn Cherokee was naast mij Guus Poorte en Jan Mepschen aanwezig. Guus heeft de terugvlucht gevlogen en ik de heenvlucht.
Wij vertrokken om 11.00 uur lokale tijd en zetten koers naar EDLD, onze vlucht hadden wij rechtstreeks gepland. Marcel maakte nog een afwijkende koers, hij wilde nog ff over Lemelerveld vliegen. Het was voor Marcel een bijzondere dag, hij vloog vandaag voor het eerst zijn Europa (G-BWON) solo en was het ook zijn eerste overland vlucht buiten de ferry uit Engeland. Naast onze 2 twee vliegtuigen was er een vliegtuig uit Lelystad en een vliegtuig uit Rotterdam, allen vliegbloggers, moet zeggen een erg gezellig groepje vliegers, atijd veel plezier.
Op de heen en terugweg was het zicht matig, vanaf Vriezenveen nam het zicht behoorlijk terug, het was dampig, veel vocht in de lucht en daarnaast vormde zich (stratus) bewolking. Er was een strakke inversie op ca 2500 voet.
Uiteindelijk hebben wij er voor gekozen om naar 2700 voet te klimmen om zo boven de bewolking uit te komen. Hier was het uitzicht prachtig, wat is het altijd mooi om boven het wolkendek te vliegen, genieten van het zonnetje en de strakke blauwe lucht. zie bijgaande foto's.
Bij aankomst werden wij ontvangen door de broer van Marcel, Hans Zwakenberg, hij woont in Duitsland en was op visite vlak bij het vliegveld.
Bij aankomst bleek dat het restaurant gesloten was,........ vakantie ........ nou ja een probleempje dus. Maar Hans redde onze magen en reed met zijn auto naar een hotel in de buurt en haalde geweldige 'snitsels' met friet. Hans super bedankt.
Na een aantal malen uitgesteld te hebben, was vandaag toch het moment aangebroken voor Harjo om de lucht in te gaan. Het was perfect vliegweer. Behalve Harjo gingen ook zijn zus en oma mee.
Harjo had thuis flink geoefend op zijn PC met de simulator. Dit was te merken. Harjo nam na de start het stuur over en vloog zonder problemen op 1500 voet via Oosterhesselen naar Emmen (Emmerhout) om zijn huis en omgeving van boven te bekijken. Daarna vloog Harjo naar Exloo, hier woont zijn oma, ook dit huis werd rap vanuit de lucht gevonden.
Daarna werd er koers gezet richting Emmen, Coevorden, Geesbrug, Hoogeveen, Wijster en terug naar het vliegveld in Hoogeveen. Harjo en familie konden terugzien op een geslaagde vlucht in de Piper Cherokee.
Zondag 2 november was het prima weer om en tochtje te vliegen. Dit keer met een hoogvlieger, de 7 jarige Bram Koop uit Klazinaveen. Bram was door zijn ouders aangemeld bij de stichting hoogvliegers om een vluchtje te maken, zie www.stichtinghoogvliegers.nl Op de achterbank zat Bram zijn vader en zijn broer Mart.
Bram als copiloot, kon het vliegtuig prima sturen en genoot van de tocht. Lees het prachtige vluchtverslag op de site van de stichting via onderstaande link
Afgelopen zaterdag een vlucht gemaakt met een Cessna 207, de PH-ZZF, bij paracentrum Eelde Hoogeveen. Ook wel genoemd de zoefff dit door z'n stille turbine motor. Klaas Jan de Blecourt was de vlieger en ik mocht mee om te kijken hoe het vliegtuig vliegt en hoe de parachutisten werden gedropt. Om daarna een beslissing te nemen of dit para vliegen wel iets voor mij is.
Moet zeggen geweldig!
Ik dacht dat mijn Piper cherokee een krachtige 180 pk aan boord heeft, maar deze Cessna 207 heeft een turbine met 400 pk, een beest van een vliegtuig die wil klimmen, ook mijn oortjes voelden dat. Afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die nog aan boord is kunnen er max. 7 personen mee. De para's werden op verschillende hoogten gedropt, een geweldige belevenis. Deze winter krijg ik een opleiding om dit vliegtuig te mogen vliegen om daarna bij Paracentrum Eelde Hoogeveen (www.pceh.nl) te gaan vliegen. Bekijk de site maar eens, echt de moeite waard, o.a. prachtige foto's en informatie
Tochtje met de blogclub naar Sauerland, Meschede (EDKM)
Vandaag een prachtige tocht gevlogen samen met Guus Poorte en Marcel Zwakenburg met de piper cherokee van Hoogeveen naar Meschede Schuren (niet op z'n nederlands uitspreken) De tocht gepland door de blogclub. Een clubje vliegers die via bloggen een vlucht plannen en ik mocht mee bloggen (en natuurlijk vliegen) Vandaag waren het aantal deelnemers beperkt, 6 personen in twee Pipers, naast mijn Piper was er een Piper uit Lelystad aanwezig. Fred Borger zou als vierde uit Hoogeveen mee gaan, maar had zich door het twijfelachtige weer afgemeld. Fred had vandaag heel andere bezigheden, of niet dan Fred.
Het was een boeiende vlucht, vooral het laatste deel boven Sauerland, de bergen (heuvels hadden een hoogte van 1950 voet en de wolkenbasis zat op 2100 - 2400 voet. Dus een beetje de lagere gebieden opgezocht om een redelijke veilige hoogte te kunnen vliegen. Het vliegveld Meschede ligt op 1400 voet hoog. Baan 22 was in gebruik. Een prachtige aanvliegroute over het water, zie de foto's. Het restaurant is leuk ingericht, het is een cabine van een ........ ja zeg het maar, in ieder geval waren de stoelen van Lufthansa.
Guus bedankt voor de leuke foto's, naast goed vliegen kun je ook leuke foto's maken. Zie ook de bloggen van de mede blogvliegers, moet zeggen allemaal geweldig verslagen, ziet er super uit jongens, tot blogs , snel weer iets plannen.
Vandaag 6 september een prachtige vliegdag met mooie wolkenpartijen. Daarom maar snel de Piper van stal gehaald en twee vluchten gepland. De 1e met de buurman Gerard Goris, een verjaardagkado voor z'n 82e verjaardag en de 2e met Guus Poorte, eigenaar van een Morane D-EDMB ook te vinden op Hoogeveen.
De bewolking zat in in twee lagen, de eerste had een basis van 2000 voet en de toppen op 5000 voet. De tweede laag zat hoog genoeg om tussen deze beide lagen door te vliegen. De foto's zeggen alles
Zaterdag 30 augustus, een prachtige dag, samen met een paar kennissen van het werk een stukje gevlogen in de omgeving van Hoogeveen. De wolkenbasis lag op 1700 voet en de toppen op 2200 - 2400 voet met kastelen zicht. Ik kon het niet laten een paar foto's te schieten van het prachtige uitzicht.
Op 30 juli was het een prachtige dag, perfect vliegweer om een tochtje naar Borkum te plannen We zijn om 12.00 uur vertrokken vanaf Hoogeveen en na 40 minuten landen we op Borkum. De tocht hebben we gepland via Delfzijl en Holwierde, niet rechtstreeks maar zo konden we de geboorteplaats van Elma bekijken.
Op Borkum was baan 31 in gebruik met een windje uit 040 en 8 kts. De sfeer op vliegveld Borkum is geweldig, een leuk veld met een kleine ontvangsthal en veel vliegbewegingen Op het eiland fietsen gehuurd voor ca 3 uur en naar Borkum gefietst (is maar 10 minuten fietsen) Het strand lag vol met zonaanbidders en de terrassen waren gezellig vol, het vakantiegevoel kwam snel boven.
Om 16.00 uur zijn we weer teruggevlogen, deze tocht duurde 35 minuten en weer via Holwierde gepland. Als wij rechtstreeks waren gevlogen van EHHO naar EDWR gaf de gps een vliegtijd van 26 minuten aan.
Kortom een aanrader Borkum (wij gaan binnenkort nog een keer)
De boerderijen van de familie onderweg naar Borkum EDWR
Onze vlucht naar Borkum werd uiteraard via Holwierde gepland, de geboorteplaats van Elma. Op de foto's zijn de beide boerderijen van de familie te zien. Op de eerste foto staat de boerderij van de ouders van Elma en op de tweede foto de broer van Elma met zijn vrouw en kinderen.
Op de overzichtsfoto (richting zee) zijn de beide boerderijen te zien. De grond grenst aan elkaar.
Op bevrijdingsdag (5 mei) naar Ameland. Een prachtige dag om een tochtje van Hoogeveen naar Ameland te maken. Het zicht was echt geweldig, dus met het hele gezin genieten. Op het eiland waaide het behoorlijk, 19 knopen, maar bijna recht op de baan, de 09 was in gebruik Fietsen met een kar gehuurd en op weg gegaan naar het strand, trouwens maar 2,5 km vanaf het vliegveld Op het strand hebben de kinderen lekker gespeeld en werden aan het eind van de middag moe. Op de foto's is dit te zien, de terugweg is voor de kinderen wel erg snel gegaan......... ze vielen in slaap. Kortom een geweldige middag naar Ameland.
Met de Cherokee een clubvlucht van MVVH naar Emden
Op 13 april was het zo ver, de clubvlucht van MVVH naar Niederhein in Duitsland. Maar ja .................. het weer was te slecht in Niederhein, regen, lage bewolking en minimaal zicht. Kortom geen vliegweer. De meteo gaf aan dat het weer naar het noorden perfect was, dus maar snel de vlucht naar Niederhein ingeruild voor een koersje 030 richting Emden (EDWE) Een leuk veld met een verharde baan en een leuk, gezellig restaurant waar je lekker kan eten.
1e foto op het vliegveld in Emden met de D-EJUT 2e foto op de terugweg boven de Dollard nog een stukje Duitsland in zicht 3e, 4e en 5e foto zicht op de Dollard en Delfzijl