We dienen dezer dagen mee te leven in het Vlaams/Waalse drama dat zich afspeelt in ons land. Di Rupo werd mismoedig van de gebroken beloftes van De Wever, jawel Bart, je had beloofd om niet te spreken over de financieringswet en de 500 miljoen voor Brussel enkel te koppelen aan BHV. Weet je nog wat je daarvoor terugkreeg ? Geen federale kieskring en geen samenvallende verkiezingen. Ben je dan gerold ? Nee toch, mogelijk ben je door je achterban en de media te veel onder druk gezet om die belofte te houden. Desondanks deden de franstaligen een inspanning en gaven ze toe om de financieringswet te hervormen en een gedeelte van het Brussels geld te koppelen aan die financieringswet. Dat bleek niet genoeg te zijn voor jou....en voor je slippendrager Wouter Beke.
Terwijl Wouter Van Besien en Caroline Gennez de redelijkheid zelve spelen - ze moeten het zelfs niet spelen, ze zijn het in deze, werden er vanuit nvahoek diverse 'problemen' gesignaleerd. Afspraken zouden niet op papier staan, er zou geen stok achter de deur staan,...Schijnvertoningen want nva zat toch steeds mee aan tafel ? Geef gewoon toe dat je mensen zoals Ben Weyts gewoon niet sterk genoeg wegen in een onderhandeling Bart. Hoeveel concrete voorstellen heeft nva nu al gelanceerd binnen het overleg ? Je hebt er de mensen niet voor en je was vroeger zelf te lui om het allemaal degelijk te leren. Je bent meer een generalist...waar zeker niets mis mee is maar vakspecialisten zouden je toch verder kunnen helpen denk ik.
Je probeert natuurlijk ook wel strategisch te denken en hebt de onervaren cd&v in je broekzak zitten; het stuurloos schip wordt door jou door de oceaan geloodst. Je beseft maar al te goed dat er ooit weer andere mensen gaan rechtstaan binnen die partij die je het mes op de keel zullen zetten maar ondertussen heb je een trouwe bondgenoot gevonden, wat steun en extra intellectuele capaciteit om voorstellen af te toetsen.
Nee Bart, je Weveriaans geraakt op. Het duurde een tijdje vooraleer je uitleg durfde geven bij jullie ondermijning van de onderhandelingen. Jij moest je geweten eerst in de schaduw zetten en dan nog was je uitleg al iets minder overtuigend dan anders. Je wilde dat de gewesten financiële verantwoordelijkheid opnamen; ze doen dat al jaren met begrotingen in evenwicht of lichte overschotten zelfs, tenminste voor Yves Leterme en de crisis. Je vergeet de verpletterende verantwoordelijkheid waar jullie niet over willen beginnen; nl. het zoeken naar de 25 miljard euro ! Heel wat meer dan de 500 miljoen die Brussel door ramen en deuren naar buiten zal gooien. Of daar is jullie wantrouwen toch op gericht, begreep ik uit jouw Weveriaanse woorden. Jullie zijn verantwoordelijk en willen dat anderen dat ook worden. Die tactiek heb je goed afgekeken van Dewinter en andere Blok- en Belangaanhangers; je volgt de pornoficatie van de politiek zelf !
Natuurlijk vindt iedereen zich verantwoordelijk en als iedereen zo was, zou het allemaal veel beter zijn, dat is de onderstroom die bij de Vlaamse bevolking leeft en dan doet het er al weinig toe of de Walen slechter zijn of de allochtonen; als de schuld maar op een ander geschoven kan worden.
De zaak Geybels kan je zo niet uitleggen natuurlijk alhoewel je ziet dat de partij het toch probeert: zij zijn mis en wij heilig ! Jammer maar dat is nu eenmaal de filosofie van het Weveriaanisme.
Ondertussen is Geybels terug bij haar zinnen gekomen en beseft ze dat ze dat cadeau van meer dan 200.000 euro + 2 medewerkers niet zo maar kan laten liggen voor de hypocriete vormen en gedachten van dé partij van Vlaanderen.
Bart De Wever was onze informateur maar behalve zichzelf een beetje voorbereid op de onderhandelingen, heeft hij werkelijk niets bereikt. Van één zijn prominente gasten hoorde ik dat hij geen enkel maar ook geen enkel concreet voorstel heeft. Hij heeft misschien weinig oekazes maar de ervarenheid en de maturiteit om keuzes te maken ontbraken volledig. Hij leek meer bezig met strategische spelletjes. Zo heeft hij de PS al gedwongen om Michel Daerden te evacueren en liet hij Bougeois en Muyters mooi opdraven in het federaal parlement om ze vervolgens weer Vlaams minister te maken (tijdelijk ?). Bij de geldig verklaring van de stemming onthield nva zich - consequent denkt een naïeve ziel, zeer onconstructief weten de politieke rotten. De Wever blinkt dus vooralsnog uit in strategie, niet in inhoud, staatsmanschap of compromisbereidheid. Zelfs de koning heeft dit ingezien en stuurt dan nu maar Di Rupo het veld in, die het vanzelfsprekend te vroeg vindt en er een duobaan van maakt. De Wever moet duidelijk ondersteuning krijgen om ergens toe te komen. Incapabel personeel, onwillige achterban, politiek politicienne,....men heeft er voorlopig het raden naar waar De Wever mee bezig is.
Hij lijkt no nonsense in zijn aanpak maar tijdens verschillende contacten liet hij ballonetjes op die soms provocerend waren, soms vlijend. Het spreekt voor zich dat zijn inspiratiebron nog steeds de VOKAteksten zijn, voor een verdere analyse verwijs ik graag naar een verhelderende tekst over nva en hun strategie: http://vooruitgroep.wdfiles.com/local--files/teksten/Vooruitgroep%20opiniestuk%2011.pdf
Gezever van De Wever, dat hebben we de laatste tijd niet veel gehoord, niet omwille van discretieredenen maar gewoon omdat hij niet goed weet van welk hout pijlen maken; nog één keer de martelaar spelen met oog op de absolute meerderheid en onafhankelijkheid of toch maar een stap vooruit zetten, geschiedenis schrijven en een politiek apparaat uitbouwen. Kies snel Bart want ook jouw houdbaarheidsdatum komt snel dichterbij; Antwerpen 2012 !
Vlaanderen mijn land kleurt geel en zwart. Samen met het rood van het zuiden van het land geeft dat een mooie tricolore. In tegenstelling tot onze Waalse vrienden kunnen de Vlaamse socialisten niet profiteren van de zwakte van de andere traditionele partijen. Leterme bakte er niets van, Open VLD wil heel wat rechtser worden met een voorzitter die nood heeft aan profilering en logischerwijs werden ze allebei afgestraft op hun non-realisaties van de afgelopen jaren. Sp.a profiteerde en bleef stille staan of dat wil voorzitster Caroline Gennez ons toch doen geloven. Niets is minder waar en sterker nog, niets is zo erg voor een partij dan het langzaam leegbloeden. Caroline was lijsttrekster in Antwerpen en kon de score van de beruchte Christine van Broeckhoven zelfs niet evenaren (persoonlijk wel, lijst niet), sp.a leverde een zetel in. Ook in Limburg zorgde de onderlinge stammentwist voor een onbehoorlijk resultaat: Peter Van Velthoven (2e plaats) scoorde beter dan Ingrid Lieten (lijsttrekster). Dit is zeker niet op verdienste gestoeld maar is het resultaat van de niet vertering van het witte konijneffect. Laat ik dit laatste betreuren want mevrouw Lieten lijkt zich meer en meer op te werpen als een sterke madam met visie en een hartelijkheid waar velen eeuwig naar op zoek zijn.
Caroline Gennez beweert stand te houden maar leverde dus globaal gezien meer dan 1,5% in (tov 2007) en leverde ook één zetel in. Haar vroegere rivaal Ludwig Vandenhove is niet meer verkozen en ook gewaardeerd parlmentslid (senator) Guy Swennen is vooralsnog niet zeker van zijn zitje. Coöptatie is een mogelijkheid. De sp.afractie mag dan wel een sterke fractie lijken op het eerste gezicht maar indien enkele boegbeelden plaats maken (minister worden), blijft er misschien toch niet zo veel meer over. Caroline vergeet ook conclusies te trekken uit de Senaatsresultaten. Tot mijn vreugde (dat mocht duidelijk zijn aan de vorige post) haalde Frank Vandenbroucke een waanzinnige score vanop de lijstduwersplaats...een score die net die van de lijsttrekker (Vande Lanotte) niet overtrof. Als signaal was het echter meer dan duidelijk, hopelijk heeft de Neptunus van aan de Noordzee de boodschap begrepen. Als tante nonneke (Marianne Thysen) je declasseert, dan ben je niet goed bezig. Caroline, trek je conclusies !
Ere wie ere toekomt binnen de sp.a: Bruno Tobback haalde een meer dan degelijke score in zijn kieskring en hier en daar zie je ook bepaalde scores die er mogen zijn: David Geerts als eerste opvolger in Antwerpen, Hilde Claes in Limburg en Mia De Vits in BHV. Op het eerste zicht, mensen die kunnen buigen op een traditionele achterban. Het is bon ton om daar niet meer op te vertrouwen en de feiten bewijzen dat je de verkiezingen niet meer kan winnen door je traditionele achterban maar indien je de hype niet bent, kan je er maar beter op terugvallen.
Voor mij is het duidelijk, wil het socialisme iets betekenen in Vlaanderen hebben ze nood aan serieux en niet aan het lachebekje van de afgelopen dagen dat grapjes maakte over vriend Bart of Boer Charles. Ik kan begrijpen dat je opgelucht was Caroline maar je had geen reden tot feesten, je had geen reden tot uitbundigheid, dit was een zwart/gele zondag voor Vlaanderen, mijn land !
13 juni zal weer een hoogmis worden, een hoogmis voor politiekers, politicologen, hoofdredacteurs en meer van dat pseudo-intellectueel volk dat een mening heeft over alles. De campagne loopt nu al een tijdje en men maakt zelfs gewag van 'verkiezingsthema's'...zijnde de besparing. Zeer opmerkelijk is dat Open VLD hier als eerste mee op de proppen kwam, zij leverden toch de minister van begroting (Vanhengel) in de vorige regering of ben ik verkeerd ? Zij kiezen duidelijk voor de aanval als beste verdedigingsstrategie; de reden waarom er nu 22 miljard (of meer) moet bespaard worden, is toch slechts gedeeltelijk te wijten aan de crisis (meer werkloosheid), de rest zit in de zakken van de banken, Suez en anderen. Voor Open VLD gefundenes fressen om over te gaan tot de orde van de dag en niet meer te kijken naar de oorzaak. Dat verklaart meteen ook waarom cd&v maar al te graag meestapt in dat verhaal.
Andere partijen reageren lauwtjes of maken er een soep van; VB zet alles in op een splitsing als walhallavoorstel, nva vindt ineens 500.000 jobs uit....maar toch heb ik één lichtpuntje kunnen ontdekken in al die commentaren; Frank Vandenbroucke. Hij zei; "besparingen van die orde zet je niet op 7 lijntjes en dat was een waarheid als een koe." De repliek van Open VLD was ronduit zwak:"Op x dagen voor de verkiezingen moet je de mensen duidelijkheid bieden". Dat kan kloppen maar ze weten maar al te goed dat hun plan volledig onhaalbaar is, uit de o zo blauwe lucht gegrepen en vandaar ook dat jonge hondjes (van het streversras) zoals Gwendolyn Rutten dit komt verdedigen en dat Guy Vanhengel toch wat meer op de speelweide blijft.
Ik ben ook blij dat Ecolo, Groen! en sp.a van de NMBS en van duurzame mobiliteit een thema hebben gemaakt. Het feit dat dit wederom wordt overgelaten aan de linkerzijde van het politieke spectrum is een grote lacune van rechts. Wie met de mensen bezig is, met de dagdagelijkse problemen, vergeet dat thema niet. Zelfs LDD met de notoire mobiliteitsspecialisten Lode Vereeck en Monique Denhaen hoor je niet of nauwelijks in dit debat, zelfs boegbeeld en brulboei D zelf lijkt meer en meer af te glijden naar een keffertje achteraan op de speelweide. Och, wie kan daar rouwig om zijn ?
Pitbull nr. 1 tegenwoordig is en blijft Bart De Wever. Ondanks dat de eerste sleet op zijn tvinterviews komt, weet hij meestal toch een paar doelpunten te maken. De boutade:"we betalen de hoogste belastingen en hebben de laagste pensioenen" is absoluut grijsgedraaid in zijn mond maar heeft het voordeel van de simpliciteit. Natuurlijk is er een zeker verband tussen belasting (sociale zekerheid dan) en pensioenen maar qua simplifiëring is dit één van de uitvindingen van de afgelopen jaren. Twee problemen waar mensen zich mee kunnen identificeren (zowel links als rechts) en waar De Wever dan ineens zijn communautair sausje over giet en zegt dat het aan België ligt en aan de staatsstructuur. Zo simpel kan het zijn.....iets wat hij ongetwijfeld "geleerd" heeft van Steve Stevaert. Mensen willen dat geloven en dat is de sterkte van Bart De Wever en nv.a op dit moment. Qua geloofwaardigheid hebben ze ook weinig moeten inboeten aangezien ze niet wilden meespelen op federaal niveau en ze op Vlaams niveau vooralsnog niets verricht hebben. (zoals de hele Vlaamse regering trouwens)
Laat me hier dan toch een lans breken voor de politiek correcte analyses van Frank Vandenbroucke, de ingewikkelde oplossingen, de 1000 en 1 voorstellen en het werken 'dag en nacht'. Ik denk niet dat er binnen de politieke wereld iemand te vinden is die dermate integer is, serieus, geëngageerd en met visie op een samenleving die niet links, niet rechts is. Eerlijk gezegd, hij zit waarschijnlijk bij de verkeerde partij maar er bestaat geen partij van technocraten die dit land, mijn Vlaanderen, mijn België, uit het slop kan halen.....jammer !
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Politiek Tags:13 juni verkiezingen, sp.a, Frank Vandenbroucke, Bart De Wever
Bart De Wever en NVA trappen in dezelfde val als alle politieke partijen al gedaan hebben, de macht wordt belangrijker dan de ideologie. Zo piloteren ze Siegfried Bracke een notoir vrijmetselaar en liberale vrijdenker tot boegbeeld in Oost-Vlaanderen. Begrijpelijk inzake lijstvorming want het politieke gewicht komt niet van de Sarah Smeyersen van deze wereld (god behoede ons) maar totaal ridicuul natuurlijk als je fulmineert tegen de wanpraktijken van andere partijen.
Met een naam als Siegfried luidt de klok natuurlijk iets luider in de Vlaamse Beweging dan bepaalde andere namen maar dergelijke politiek politicienne van mensen die nog een mooi (bijkomend) pensioen zoeken, doen me toch wat huiveren. Wat kan Bracke het beleid bijbrengen ? Niets of ja, kijk naar Pol Van den driessche, morrelen in de marge van het koningshuis, teren op Miss België's en andere BV's. ik ben benieuwd naar zijn 'thema's'.
Het staat in de sterren geschreven dat deze Siegfried en Bart (roy) grootse dingen zullen verwezenlijken, het onmogelijke zoals ze ons altijd al beloofd hebben. Het zijn immers illusionisten. Eén ding heeft Siegfried alleszins geleerd van de politiek, alles hangt af van de timing en die bespeelt hij nu perfect. Een beetje in de verdrukking aan de Reyerslaan, NVA in een winning mood en ongetwijfeld 'een nieuwe uitdaging' voor de pensioengerechtigde leeftijd.
NVA scoort echter niet alleen voor de schermen, ook erachter doen ze gouden zaakjes. De Vlaamse Regering heeft net een nieuwe raad van bestuur van De Lijn benoemd met daarin, gebuisd kabinetschef van minister Muyters, Lieven Van Wichelen als regeringscommissaris. Ongetwijfeld een kleine financiële compensatie nadat gebleken was dat hij veel te licht woog om het werkgelegenheidsbeleid vorm te geven en hij slechts fractiemedewerker werd.
Het is begrijpelijk dat De Wever het ijzer wil smeden als het heet is want tegenwoordig springt de media van de ene hype naar de andere dus ook nva zal niet in de wolken blijven vertoeven. De Wever wil zijn bekendheid maximaal verzilveren op de Senaatslijst maar van plat opportunisme gesproken; hij komt niet alleen op voor een beleidsniveau waar hij niet in gelooft, nee, hij komt op voor de instelling waar bijna niemand nog veel bevoegdheden aan wil toebedelen. Veel succes in dat rusthuis, Bart ! Natuurlijk kan je scoren tegen de saaie Thyssen of de zenuwachtige en hyperliberaal De Croo (die zichzelf wil profileren) of tegen Dewinter of Vande Lanotte en je bent zo ook verzekerd van de belangrijkste politieke debatten op tv maar ga je nu echt voor de korte termijn ?
Blijkbaar wel als je witte konijnen aantrekt, een strategie die je traditionele partijen vaak verweten hebt maar waar je nu na Phillipe Muyters wederom vervalt in het systeem van de mediatisering. Eén voordeel heb je: Bracke kan niet zo slecht zijn als Muyters !!
Bart, ik wens je een verlengd verblijf in je o zo geliefde Beieren deze zomer - ik waak wel over Vlaanderen, mijn land !
De NMBS blijft in het nieuws en niet door positieve geluiden als vervangend vervoermiddel van gestrande passagiers (vulkaan ijsland) maar wel door de abominabele cijfers van de NMBSreizigerspoot. Ik heb hierover al een paar keer geschreven en dhr. Descheemaeker doet zijn liberaal gedachtengoed alle eer aan: de NMBS moet kapot. Hij rekende zo maar eventjes bijna 300 miljoen verkeerd bij de opmaak van de begroting. We moeten hem één ding nageven; het was crisis maar indien je als CEO je personeelskosten en dergelijke (bewust ?) verkeerd begroot, zaken die op voorhand afgesproken worden, dan maak je je eigen bedrijf kapot. Je leest nu in de kranten dat het een duur sociaal akkoord was. Dat valt absoluut te betwijfelen en dan nog eenmaal het op papier staat, weet je hoeveel het je gaat kosten. Als goede CEO weet je dat trouwens op voorhand want als je die lasten niet kan dragen moet je niet akkoord gaan.... Het beste bewijs dat Descheemaeker hiermee zwaar uit de bocht gaat, is het feit dat Infrabel en NMBS Holding aan hetzelfde sociaal akkoord gebonden zijn en zijn wel afkloppen met positieve cijfers.
Toegegeven; het operationele deel runnen, is het meest onzekere van de onderneming zoals de NMBS maar toch....je zou dan eerder een voorzichtigheidsstrategie verwachten ipv de goed nieuwsshows die Descheemaeker de laatste jaren verkondigd heeft en dewelke nu in duigen vallen. Vorige week kreeg hij nog steun van zijn vriendjes van De Tijd maar we kunnen nu ook niet stellen dat zij echt beslagen op het ijs komen als het over openbaar vervoer gaat.
De krantenkoppen hebben echter gelijk op één punt; er is ruzie tussen de toplui maar ook dat hoeft niet te verwonderen als je Descheemaeker te pas en te onpas hoort verkondigen dat hij alle socialisten op de knieën wil. Mogelijk een nobel doel voor sommigen maar dat de NMBS daar het slachtoffer van wordt (werknemers en reizigers) stoot me toch tegen de borst. In de eerste plaats viseert hij waarschijnlijk Jannie Haek, exkabinetard van Johan Vande Lanotte. Niet dat hij binnen socialistische kringen aanzien wordt als echte socialist maar hij is toch vriend aan huis bij de huidige sp.akopstukken. Aangezien zijn broer treinbestuurder is bij de NMBS, zou ik hem niet verdenken van moedwillig slecht beleid. Bovendien past dat niet bij zijn stijl; hij is graag in controle en dat ben je niet met een ontsporende begroting.
Tweede doelwit: Luc Lallemand (foto), een notoire PS'er en gepokt en gemazeld op de kabinetten van Michel Daerden en Laurette Onkelinx. Hij leidt Infrabel en op zich is dat de makkelijkste job want je bent verzekerd van je inkomsten; de NMBS en zeker niet onder Descheemaeker streeft niet naar een efficiënt vervoer dus zij kopen al die rijpaden wel op en hupla, ook al rijdt er geen trein, de NMBS zorgt er wel voor dat er zeker ook geen anderen kunnen rijden. Lallemand zit voor de investeringen op een berg geld waar hij zeer zuinig op is. Hij bewaakt ook secuur de 60/40verdeling en is veel strategischer dan uit de Vlaamse pers blijkt. Niemand kent hem echt maar hij profiteert vaak als derde hond in het knuppelhok. Zijn socialistische achtergrond brengt hem niet specifiek dichter bij Haek dan bij Descheemaeker. De PS vaart een eigen koers en stuurt effectief nog aan, de sp.a doet dat al jaren niet meer (of kan dat niet meer).
Bij deze een kleine oproep aan de bevoegde minister: zet een gedegen cd&v'er aan het hoofd van de NMBS (reizigers) zoals jullie gedaan hebben aan de top van Financiën. Steun hem of haar en zorg ervoor dat de NMBS terug op de rails komt. Natuurlijk zal Reynders daarvoor compensatie vragen want hij heeft steeds een mannetje klaar om te positioneren maar goed beleid is soms ook politieke conclusies trekken.
Werknemers en reizigers snakken nu naar een beleid dat visie uitstraalt, waardoor iedereen weet dat het terug beter zal gaan met de NMBS....omdat er ook iemand aan het roer staat die met de NMBS begaan is. Daarvoor doen jullie aan politiek !!
We leren hier de zoveelste les dat overheidsbedrijven ver weg gehouden moeten worden van mensen met een liberale logica want de machinerie kapot maken van binnenin is zowat het meest degoutante dat je je kan bedenken en toch doen die liberalen dat met dezelfde volharding als een mannelijke bidsprinkhaan bij de voortplanting.
Maatschappelijk gezien zitten de vakbonden, traditioneel de "tegenmacht in Vlaanderen", in de verdrukking. Ondernemingen worden internationaler, er komt druk van aandeelhouders of lageloonkostarbeiders uit het Verre of nabije Oosten, stakingen zijn uit den boze, het sociaal overlegmodel wordt minder en minder gesmaakt. De vraag is of we als gewone Vlaming dit moeten toejuichen en er zijn twee zijden aan dit verhaal. Natuurlijk moeten we dit toejuichen want mensen worden mondiger, komen zelf op voor hun (eigen)belang en hebben geen nood meer aan een overkoepelende structuur. Dat is de mening van de positivisten alleszins. Daartoe behoor ik zelf allerminst. Vlaanderen wordt steeds meer gedirigeerd vanuit lobbygroepen en was er vroeger nog een evenwicht tussen die groeperingen dan merken we vandaag toch een overduidelijke verschuiving. Kijken we nog eens naar de Vlaamse Regering: we zien onmiddellijk de afgezant van UNIZO, Kris Peeters en van VOKA, Philippe Muyters, twee notoire werkgeversvertegenwoordigers, zoveel is duidelijk. Misschien is er bij de andere ministers een tegengewicht; jawel een klein beetje met ACW'er Jo Vandeurzen maar op Welzijn beschermt hij vooral Kind en Gezin (kijk maar naar de premie - "vlaamse kinderbijslag" die je krijgt bij inschrijving van je ukkie bij K&G). Andere ministers vallen veel minder toe te bedelen aan een organisatie; je kan Joke Schauvliege nog aan de Boerenbond toeschrijven maar daar zit al wat rek op, Geert Bourgeois kent enkel vendelzwaaiverenigingen, Freya VDB houdt het bij modeclubjes, Pascal Smet bij trendy holebiverenigingen en Ingrid Lieten en Hilde Crevits zijn misschien madammen met hun voeten in de grond maar ze hebben toch weinig affectie met de traditionele "tegenmacht".
och wat eigenlijk, de vakbonden zijn toch vertegenwoordigd in de SERV en VESOC en alle andere strategische adviesraden. Voor wie denkt dat deze structuren echt wegen op het beleid, denk maar iets anders want ondanks het Beter Bestuurlijk Beleid wordt er alsmaar meer beslist door non-papers op de Vlaamse Regering en zogenaamde "mededelingen". Heel leuk allemaal voor wie aan de macht is en de enige echte tegenmacht is dan ook de politieke oppositie tegenwoordig die af en toe lucht krijgen van bepaalde duistere beslissingen omdat een mannetje of vrouwtje hun welgezind is binnen de betrokken administratie. Het systeem Dehaene met vuilbakwetten of programmadecreten zoals u wil, heeft men gretig overgenomen in Vlaanderen om toch snel bepaalde zaakjes te regelen.
Ik wil dan ook vragen: vakbonden sta op !! ABVV, ACLVB en ACV de tijd is gekomen om tegen deze politieke lobbybewegingen in te gaan. Jullie hebben zelf jullie handen weggetrokken van de actieve politiek omdat politiek iets anders was dan syndicaal werk maar zie in dat dit een verkeerde strategie was !! Als er iemand dit leest van de vakbond, ga dan eens na met hoeveel geld UNIZO en VOKA gaat lopen, hoe het beleid afgestemd wordt op de memoranda van die organisaties en hoe de mens als individu (of als werknemer) volledig uit het plaatje verdwijnt. Mediatiek wordt er vaak een zogenaamd één-tweetje opgezet zodat de minister kan 'scoren' en de organisatie aan hun leden kan zeggen wat voor goed werk ze leveren wat niet te verwonderen is als de werkgeversorganisaties op vooral de cd&v en nvakabinetten structureel over de vloer mogen komen. (ja, mevrouw Crevits, u spant zowat de kroon in de wanverhoudingen)
Vakbondsafgevaardigden zijn slechts semi-democratisch verkozen aangezien dit enkel door hun leden gebeurt maar dit geldt eveneens voor de werkgeversafgevaardigden (al kan ik me niet voorstellen dat iemand voor een schertsfiguur als Peter Leyman/Philippe Muyters stemt) dus hier dienst dringend een evenwicht te komen. Inge Vervotte zorgt daar op een minimalistische wijze voor in de federale regering (al komt de syndicale druk daar eerder via de PS) maar op Vlaams niveau is er niemand die een grotere rol eist voor vakbonden.
Natuurlijk kan je kritiek geven op deze of gene vakbondsactie die de treinen weer eens plat legt of files veroorzaakt (douane) maar zelden of nooit gebeurt dat zonder reden en als buitenstaander is het altijd gemakkelijk gezegd dat de actie te drastisch is maar vaak steekt er veel meer achter dan hetgeen mediatiek naar voren komt. Ook op dat vlak hebben de vakbonden nog veel werk (Kanaal Z is niet zo objectief hé jongens, wakker worden !!). Daarom ben ik ook geen voorstander van een minimumdienstverlening behalve voor de veiligheidsberoepen; ik wil verantwoorde mensen binnen de vakbond en als niks helpt en ze hebben een terechte vraag - staak dan maar, het enige verweer van een werknemer is immers het aantal/de massa/het collectief, de werkgever heeft de centen/de macht/de kennis.
Ik wil een tegenmacht tegen de werkgeverslobby binnen de Vlaamse Regering en daarvoor lijken de vakbonden mij het meest geschikt, niet om aan politiek te doen maar wel om de politiek af en toe bij te sturen omdat je nooit al je idee'tjes hebt kunnen voorleggen aan de kiezer dus die beslist 'blindelings' op wie hij/zij stemt terwijl dat in Vlaanderen wel de toekomst is voor de komende 5 jaar. Ik geef één voorbeeldje van het gevaar dat om de hoek schuilt; de Staten-Generaal van de Industrie, waarvan op deze site al een korte toelichting staat ! Tot nu toe is de Staten-Generaal een verhaal van de beroepsfederaties/werkgeversorganisaties (Industria/Fedustria/Agoria/..) en helemaal niet van de werknemers(organisaties). Dit wordt een aberrant verhaal indien men geen tegengas geeft en het zoveelste verhaal van hoge loonkost e.d. dat hebben we al gehoord bij het startmoment. Ik ben blij met de hoge lonen hier en wil echt niet concurreren met landen waar men nauwelijks brood kan kopen voor hun dagelijks loon en vertel mij niet dat we niet concurrentieel zijn met Nederland, Duitsland en Frankrijk want dat zijn balonnetjes die al lang doorprikt zijn. (slechts enkele procenten verschil tussen die landen)
Ontwaakt verworpenen der aarde, op 1 mei of rerum Novarum dat doet er mij allemaal niet toe maar bewaak de rechten van de gewone mens, bewaak de solidariteit, bewaak de sociale rechten, de vrijheden, kortom bewaak een vrij, solidair, open en gezellig Vlaanderen, mijn land !
Kleine jongens worden groot, magere jongens worden dik en gezonde mensen krijgen last van hun gezondheid, dat is het devies in de Belgische politiek. Zo vergaat het ook nv-a en boegbeeld Bart De Wever, al verdenk ik hem niet om ooit echt mager geweest te zijn. De partij scoort goed in de peilingen en De Wever wordt zo waar de populairste politicus. Stilaan geraakt hij echter ook verstrengeld in het politieke parler-vrai en begint hij bochten te nemen over Lange Wappers en vooral politieke deals te sluiten. Zo plaatst hij ook zijn mannetjes (en zeer weinig vrouwtjes) in allerhande Raden van Bestuur en controle-organen. Eentje hiervan is al genoemd, namelijk Bart Van Camp, als lid van de RvB van de BAM. Nu duikt hij ook op bij de shortlist voor de raad van bestuur van De Lijn....een mobiliteitsspecialist ? Het is maar hoe je het bekijkt.....Van Camp werkte vroeger bij VOKA op het thema mobiliteit maar brak daar niet echt veel potten. Hij is natuurlijk wel de link naar Philippe Muyters die nv-a triomfantelijk wist binnen te halen als wit konijn - zowaar een sp.atruuk bij de heilige maagden van nv-a, wie had dat ooit gedacht ? Alleszins bleek dat de start van de politiek politicienne van Bart De Wever. Over Van Camp kunnen we verder kort zijn, als wetenschappelijk medewerker van De Wever was hij goed op de hoogte van de onderhandelingen van het Vlaams Regeerakkoord en mag hij als één van zijn vertrouwelingen bestempeld worden. Hij krijgt er nu ook de cadeau'tjes van aangezien de kopman clean wil blijven en dus ook geen minister wilde worden. De Wever beseft hoe snel je je verbrandt in een ministerpost of als echte beleidsmaker. Dat kan nv-a en De Wever zelf missen als kiespijn.
Partner van Van Camp is Kathelijne Toen, districtsraadslid in Hoboken (raad van bestuur IVEG, ex-Dow Chemicals) en ook opvulsel voor de lijst van de Vlaamse verkiezingen van 2009. (24e plaats) Anders dan huidig Vlaams parlementslid en provincieraadslid Liesbeth Homans (ex persoonlijk medewerkster De Wever) verkiest Van Camp duidelijk om achter de schermen de cadeaus te innen.
Andere postjes die De Wever aan het uitdelen is geweest, zijn de voorzitter van de RvB van de VDAB; Danny Pieters, een zitje bij het VITO voor Koen Kennis (partijraadvoorzitter), VRT; Eric Defoort en Valerie van Peel (jawel de jobhopster van Jokfoe, Nieuwsblad,Actua-TV en Dag Allemaal op 4 jaar), sinds vorig jaar is ze woordvoerdster van de Nv-afractie. Eric Defoort kreeg ook net het voorzitterschap van de Europese Vrije Alliantie in de schoot geworpen als mooie 'fin de carrière'.
De Wever voelt zich ook hierbij als een vis in het water en is zeker niet te beroerd om zich op te stellen zoals de cd&v, een postje krijgen is belangrijker dan toegevoegde waarde bieden. Terecht misschien als je tussen de haaien wil zwemmen maar wat valt er dan aan te klagen op Belgisch niveau ? Of in Wallonië ? Het gaat daar niet anders, alleen is de cd&v van hier, daar PS.
De Wever kent de klappen van de zweep, zeker deze van de media en hij weet dat zijn houdbaarheidsdatum niet oneindig is, binnen enkele jaren spreekt iedereen misschien al over De Zever, terwijl velen hem de afgelopen tijd zo "eerlijk" en "rechtvaardig" vonden. Een teleurstelling voor velen vrees ik, hij is een typische Belgische politicus met dit verschil dat hij op Belgisch niveau geen compromissen kan sluiten aangezien dat de facto al tegen zijn ideologie is. Vlaanderen heeft weinig aan dergelijke partijen en ja, ze mogen wijzen op onze eigen identiteit, cultuur, taal enz. maar een maatschappij is in beweging en net dat vergeten deze mensen van de Vlaamse Beweging nogal eens. Mijn Vlaanderen is alleszins niet het Vlaanderen van De Wever of anders; Het Vlaanderen van De Wever, is voor mij gezever"
Eerdere geruchten over het kabinet van staatssecretaris Etienne Schouppe, worden steeds maar bevestigd. Er wordt niet gewerkt ! Wel genetwerkt en nagedacht over strategie, benoemingen en hoe zingen we dat hier nog een jaar uit zonder kleerscheuren. Wel, het is ongelooflijk dat hij daarmee weg geraakt in de traditionele pers. Gisteren zag iedereen hoe de ombudsman van de NMBS zijn nood klaagde over de onverzettelijkheid waarmee Schouppe macht naar zich toetrekt: de ombudsman moet onder zijn bevoegdheid komen ! Dat de ombudsman/dienst niet onder de NMBSvlag moet werken, daar valt iets voor te zeggen maar waarom onder een minister of staatssecretaris ? In Vlaanderen zit de Vlaamse ombudsman/vrouw gebeiteld in het ombudsdecreet bij het Vlaams parlement en daar hoort hij/zij ook te zitten. Zo niet in de Schouppelogica natuurlijk.
Nog maar vorige week luidde Belgocontrol de alarmklok over de veiligheid van het Belgisch luchtruim, btw door een partijgenoot van Schouppe en lid van de Raad van Bestuur Raf Vermeire. Schouppe minimaliseerde en stelde op FM Brussel: "Ik zie niet in waarom een radar die gisteren perfect werkte, vandaag plots een gevaar zo zijn." Einde van de discussie. Vandaag komt echter 'toevallig' een persbericht boven water dat Belgocontrol praktisch failliet is en wordt J-C Tintin (PS) geviseerd (vorige week zei het kabinet Schouppe nog dat er onnodige paniek was over de uitbetaling van de lonen, vandaag is het realiteit). Een nobel afleidingsmanoeuvre maar wie heeft de politieke verantwoordelijkheid ? Dat de regionale luchthavens niet mee moeten betalen voor Belgocontrol is al jaren een heikel thema en heus niet alleen omdat het communautair is (luister maar eens in Wevelgem, Oostende of Antwerpen) maar durft er ook een politieker rechtstaan met verantwoordelijkheid ? Wie onderhandelt er met de regio's ? Dat onze wetgeving in strijd is met Europese spelregels weten we al lang, waarom gebeurt er niets ? Morgen zal het weer aan de halsstarrigheid van de Walen liggen....
Nu van samenwerking heeft men op het kabinet Schouppe nog niet veel kaas gegeten: jawel, in de uitspraken voelt staatssecretaris Schouppe zich al verantwoordelijk voor rekening rijden en dergelijke maar toen Waals minister Lutgen (openbare werken) het kabinet Schouppe vroeg om te coördineren tijdens het helse winterweer, kreeg hij nul op het rekest, ik citeer Lutgen: "Ik heb al verschillende keren de vraag gesteld, maar Etienne Schouppe zegt dat het om een gewestbevoegdheid gaat. Dat is ook juist, maar er moet toch enige coördinatie zijn." Uit het antwoord van minister Crevits in het Vlaams parlement kan je ook te weten komen dat hij ook geen coördinatie organiseert in het rekeningrijdendebat, hij poneert gewoon enkele stellingen in het genre van: het kan er nog niet komen, het moet samensporen met Gallileo, het moet er komen voor personenwagens en vrachtwagens,....
of hoe men staatsman kan worden in een land zoals België.....ook als Vlaming !
Vandaag was er weer een hoogmis, namelijk in de comissie Infrastructuur van de Kamer, zogezegd over de treinramp in Buizingen. Natuurlijk was er geen tijd voor de slachtoffers, de hulp voor nabestaanden en de emoties bij de collega's, vrienden, medetreinreizigers,....of was het dat moment van stilte ?? Dat was tekenend alleszins....
De spoorwegen zijn een beetje mijn dada dus als er veel nonsens verteld wordt, kan ik het niet laten om een klein boekje open te doen of tenminste sommige zaken duidelijk voor te stellen. Het kwam een beetje boven water in de commissie maar aangezien geen van de 3 ceo's voor de afslachting ging van één van zijn collega's want de poltieke afrekeningen daarna zouden wel eens in verschillende richtingen kunnen gaan. Iedereen die iets van dichtbij of veraf met de NMBS te maken heeft, weet dat er een gigantische desinvestering gebeurd is onder dhr. De Croo als minister van verkeer. Etienne Schouppe heeft die praktisch geïmplementeerd dus in die bewoordingen zouden we kunnen stellen dat deze heren boter op het hoofd hebben.
Natuurlijk heeft men daarna nog voldoende tijd gehad om een systeem in te voeren maar de grondvraag is ook of ons systeem dermate onveilig is ? We mogen niet vooruitlopen op de conclusies van het onderzoek maar meerdere elementen wijzen in de richting van een menselijke fout. Menselijke fouten zijn evident in onze maatschappij met allemaal 'mensen', dus zo verongelukken dagelijks mensen in het verkeer, thuis of bij andere domme toevalligheden. De roep om een alles veilig makend systeem is dan ook zwaar overdreven. De politiek speelt op de emotie van het ongeluk, de schrikgevoelens en houdt zich niet aan objectieve analyses. Natuurlijk moeten we bijkomende veiligheidssystemen installeren maar niet ten koste van alles (auto's zouden ook minder verongelukken indien ze bestuurd zouden worden door een computer).
Die analyse heeft Dhr. Descheemaeker (jawel, hij weer) waarschijnlijk ook gemaakt en als er dan in 2007 persberichten worden verspreid met een onrealistische timing dan weet je gewoon waar de verantwoordelijkheid de laatste jaren gelegen heeft. Calculated risks zijn eigen aan hedendaags management dus ook bij de NMBS blijkbaar. Met die logica kleed je natuurlijk de overheidsrol uit in een openbare dienst, iets wat de liberaal Descheemaeker natuurlijk zeer genegen is. Ik ben benieuwd hoeveel zijn variabel loon dit jaar weer zal bedragen na de slechtste stiptheidscijfers ooit en een treinongeval zonder veel voorgangers (gelukkig). Het renumeratiecomité zal daarover wel wijselijk beslissen. Wist u trouwens dat het bij Infrabel (Lallemand - PS) en de NMBS (Descheemaeker - Open VLD) mogelijk is om een rechtspersoon aan te stellen als bestuurder ? Vanaf 2008 werd er echter geen gebruik meer van gemaakt (daarvoor enkel Infrabel)....maar ja, tot wanneer ??
Staatssecretaris Schouppe blijft momenteel wijselijk uit beeld en minister Vervotte legt alle verklaringen af. Verstandig. Inge probeert zelfs zo eerlijk en sereen mogelijk te antwoorden maar ook zij zit gewrongen tussen benoemingen, tegenwerkingen en politieke spellekes waar ze zelf zeer weinig aan kan en wil doen blijkbaar. De drie CEO's zijn gepokt en gemazeld door de politiek en met alle respect voor minister Vervotte; dit vraagt tactiek en een duidelijke visie. Iets wat, toegegeven, zeer moeilijk is voor een jonge vrouw die hierin nooit uitgeblonken heeft (op school ook niet trouwens). Als ik je een raad mag geven Inge; geef je job terug op, ga naar de vakbond en doe daar je ding, dichterbij de mensen. En ja Etienne, jij bent daar wel geschikt voor, meer dan zelfs maar je hebt dan weer zo'n dedain tegenwoordig dat uw benoemingen (of die van uw kabinet natuurlijk) en tussenkomsten niet lang meer bedekt zullen blijven.
Vorige week vrijdag was het weer zo ver, een hoogmis van de captains of industry in het mooie Paleis der Academiën in Brussel. Afgeladen vol zat de veel te kleine zaal, met van die vervelende klapstoeltjes waar je rug na vijf minuten al pijn doet maar hier ging het natuurlijk om belangrijkere zaken; de toekomst van onze industrie !
Wederom wist Kris Peeters dit in een kleedje te steken van 'Vlaanderen in Actie' en wederom roept hij om een 'Pact', een plan om de toekomst vorm te geven. Je kon dan ook smullen van de heerlijke receptie achteraf maar laten we serieus blijven en toch de insteek van professor Ann Vereecke van de (wauw) Vlerick Leuven Gent Management School niet vergeten. Zij pleitte onomwonden om vernieuwende, leidende bedrijven hier te houden, enkel de productie hier houden, biedt geen zekerheid. Je moet natuurlijk professor zijn om dat te mogen onderzoeken gedurende een tiental jaren, gewone stervelingen als ik moet dat fenomeen gewoon aanschouwen op de tv bij Opel, Inbev en al die andere multinationals.
Niet getreurd echter, er was ook Agoria, Essencia,Fevia en Fedustria om te duiden wat het probleem nu net zou zijn. Verder dan de klassieke klaagzangen geraakte men echter niet. Om de wollige verhalen nog wat te stofferen sloten de ministers Lieten en Muyters zich graag aan en ook dhr. Boogmans, Viavoorzitter Koen Geens, de sociale partners (Leyman en Vermorgen) mochten elkaar overtroeven op vlak van slaapverwekkendheid.
Waarom heb ik daar geen echte arbeider gehoord, die weet wat het is om in de productie te werken. Ja, wat mij betreft zelfs Rudy Kennes of een ander specimen dat tenminste enige voeling heeft met de realiteit. Het is heel leuk om een industrie te gaan stimuleren maar heeft dit wel zin vraag ik me dan af ? Willen de Vlamingen in de industrie werken en dan zonder de holle woorden van innovatie en flexibiliteit ?
In vervlogen tijden stond ik ook ooit aan een band, veel aantrekkingskracht oefende het niet uit op mij. Het gevoel van echt 'werken' zoals in de bouw of als landbouwer is toch een heel andere belevenis. Aan de productieband voel je vaak minder zelfwaarde en je 'creaties' of innovatieve kracht is vaak gelijk aan zero. Bovendien doen de CEO's/werkgevers er tegenwoordig alles aan zodat je op het eindproduct niet meer fier kan zijn. Vroeger waren mensen fier als men bij een bekend bedrijf (multinational) kon werken, die auto's van Opel zijn toch de beste of Stella is toch zo robuust (kwaliteitsvol) als je huis ? Je trok dan ook familieleden aan om daar te gaan werken; het betaalde ok en je maakte tenminste deel uit van iets wat wereldwijd een naam had - je kon daar fier op zijn en daardoor steeg je zelfwaarde dan toch.
Ondertussen worden die mensen behandeld als een radertje, een cijfertje dat weggeknipt kan worden of er nu winst gemaakt wordt of niet; bepaalde strategieën moeten nu eenmaal doorgevoerd worden, voor de bonussen van de CEO's of de aandeelhouders. Vraag dan ook eens aan de gemiddelde werknemer in de industrie of hij/zij gelukkig is ? Voor diegenen die kort bij hun huis werken, de werkzaamheden te combineren zijn met hun gezin en dat toch een aardig centje oplevert, zal dat mogelijk wel het geval zijn maar voor die werknemers die nu al maanden in de onzekerheid gelaten worden of al afgedankt zijn ?
Kris Peeters heeft echter gekozen, gisteren bezocht hij dan ook (eerst in eigen streek) Pfizer. Op zich waarschijnlijk zelfs geen slecht voorbeeld maar meneer Peeters, kom eens uit uw schulp en loop eens langs bij het piket van Opel Antwerpen ipv bij Volvo een beetje te gaan showen met een elektrische wagen ! Leer de industrie eens kennen !! Als ex-Unizovoorman heeft u ongetwijfeld een voorliefde voor kleinere ondernemingen dus er is nog werk aan de winkel.
Laat de Vlaming fier zijn !! Niet op zijn vlag, niet op dat stukje grond, de taal of enig ander cultureel erfgoed maar eerst en vooral op zichzelf, zijn/haar omgeving, kinderen, ouders, werkgever, werknemer. Zo zie ik Vlaanderen, mijn land, een land van mensen die fier zijn op wat ze doen, op wat ze bereiken en met wie ze dit bereiken !
Zonder pedant te willen zijn maar voor de mensen die nu klagen over de staking van de spoormensen, lees mijn stukje eens over de liberale visie van dhr. Descheemaeker. De spoorbonden worden nu al jaren geconfrontreerd met het mismanagement van hun core-business, iets wat voor mensen met een rechtvaardig hart voor hun werk, pijn moet doen.
Een pluim echter voor de spoorbonden; ze vragen niet het ontslag van dhr. Descheemaeker omdat ze weten dat dat niet hun taak is, dat is de verantwoordelijkheid van de bevoegde minister maar zoals les één bij de cd&v geldt; stop jezelf weg bij problemen !! Het is gewoon ongehoord dat er nog geen enkele mededeling is van de bevoegde minister, niet over de hervorming, niet over de staking en niet over de zogezegde minimumdienstverlening die de cd&v na een hoorzitting in de federale Kamer naar de prullenbak verwees omwille van niet haalbaar/werkbaar (en terecht).
Dit leidt tot vreemde toestanden waarbij Haek de problemen binnen de NMBS moet duiden zonder dat hij er iets aan kan doen. Het zal de rustige vastheid zijn waardoor we vastroesten, dank u cd&v, dank u dhr. Descheemaeker.....en dit allemaal in Vlaanderen mijn land.
Vlaanderen in Actie, dat is het devies van minister-president Peeters sinds enkele jaren, een erfstuk van zijn voorganger Leterme wat hij veel luister bijgezet heeft. Alle communicatie van de vorige legislatuur verliep reeds onder deze vlag, en letterlijk werden de regeringsonderhandelingen deze zomer tussen of achter deze vlaggen gevoerd.
Vandaag zien we een vertaling van 'Vlaanderen in Actie' in de diverse beleidsnota's van de nieuwe Vlaamse Regering. Een aanfluiting voor het middenveld, de sociale partners en heel de goegemeente die met de Vlaamse overheid een PACT 2020 heeft afgesproken. Niet alleen liggen de accenten in PACT 2020 volledig anders dan bij Vlaanderen in Actie, de elementen uit PACT 2020 worden gedragen door alle ondertekenaars. Dit geldt niet voor VIA. VIA is eigenlijk niet meer dan de communicatie- en denkoefening van de vorige Vlaamse Regering en in deze beleidsmatig te verwaarlozen wegens niet gelegitimeerd (ook niet in het Vlaams parlement). Op sluikse wijze weet dhr. Peeters dit echter in allerhande nota's en beleidsbeslissingen (en monitoring) te brengen zodat zijn Vlaanderen in Actie geraakt.....
Niets is minder waar natuurlijk, het Vlaamse politieke landschap wordt al maanden stilgelegd door de verkiezingen, de Lange Wapper, het sloganneske karakter van bepaalde figuren, de slogans, het beter bestuurlijk beleid.... Dat Kris Peeters zich als minister-president bezig houdt met dossiers zoals de Lange Wapper is niet meer dan correct maar de rol van de cd&v op zijn aangeven is die geworden van een betonblok - onverzettelijk en zeker niet voor rede vatbaar. Het bewijst echter wel dat de cd&vnetwerken het best werken van alle politieke partijen - je hoort nu unisono geluiden van voka, unizo, karel vinck, eddy peetermans en noem maar op. Gelukkig zijn er ook wat minder gebonden stemmen in het verhaal zoals de professoren De Borger en Proost of Christian Leysen.
Edoch, we wonen in Vlaanderen in Actie....en die actie lijkt dan logistiek te zijn, een sector waar traditioneel niet zo veel tewerkstelling mee gemoeid is, die zeker niet vernieuwend is en absoluut geen sector voor de toekomst in een dichtbevolkt en bijna dichtgeslibd land. Natuurlijk redeneert de ondernemer Peeters vanuit een economische logica en in die logica past 'rekening rijden' perfect, een manier waarop wij allen uit de mobiliteitsmarkt geprezen kunnen/zullen worden indien onze activiteiten niet meer rendabel genoeg zijn. Met Vlaanderen in Actie bedoelt dhr. Peeters dus niet dat wij actie moeten ondernemen of mobiel moet zijn, integendeel, laat die vrachtwagens maar rijden, laat die goederentreinen maar voorrang krijgen want zij zorgen voor onze economie....en let op binnenkort verkoopt hij ons de slimme kilometerheffing als een manier waarop de buitenlanders moeten meebetalen aan ons wegennet. (Ja Kris, dat had je jaren eerder al kunnen doen door een wegenvignet).
Natuurlijk mogen we ook de spectaculaire Actie van de oprichting van de commissie voor een efficiënte en effectieve overheid niet vergeten waarvan u het definitief rapport kan lezen op de website van Vlaanderen in Actie. Het betere huis-tuin en hobbyboekje, wat iedereen in zijn/haar zetel ook kan opschrijven maar waarvoor Peeters toch nog legitimatie zocht. Wat is een overheid ? De leerkrachten, de verpleegsters, de administratie,....???? Het lijkt me logisch dat iedereen individueel beoordeeld wordt in zijn/haar job - is het goed, dan is het goed en werkt de overheid efficiënt, indien niet moet er iets aan gebeuren (bijscholing, vorming of ontslag). Dat is effectief optreden. Wat de overheid moet doen is een andere discussie natuurlijk maar de overheid moet gerund worden zoals een degelijke en maatschappelijk verantwoorde onderneming. Het clichébeeld van de luie ambtenaar klopt in 95% van de gevallen niet en diegene die het wel proberen, moeten eruit.
Tot daar mijn vaststelling: Vlaanderen is in Actie totdat heren zoals Kris Peeters er zich mee komen bemoeien ! Waar is de tijd dat de cd&v de partij van de oplossingen was en niet van de communicatie ? Veel succes Herman, met mijn land Vlaanderen !
De liberalen zijn al wat in de verdrukking gekomen sinds de laatste verkiezingen, onterecht was dat zeker niet maar dat betekent ook niet dat ze al veel geleerd hebben. Het blauwe fabriekje draait achter de schermen nog op volle toeren. Ik zou er graag één, toch wel actueel, element willen uitlichten, namelijk Marc Descheemaeker, CEO van de NMBS en dus ook van de veelgeplaagde B-Cargo.
Sinds 2002 is hij B-Cargo aan het voorbereiden, klaarstomen, prepareren en in lijn aan het brengen met het liberaliseringsverhaal dat vanuit Europa komt. Eveneens sinds 2002 stapelen de bedrijfsverliezen van B-Cargo zich op. De economisch groei van de afgelopen jaren heeft de schijn (en Descheemaeckers bonus) hoog kunnen houden maar de crisis slaat toe en de problemen blijken voor B-Cargo onoverbrugbaar.
Natuurlijk is dat geen probleem voor dhr. Descheemaecker, hij wil B-Cargo liefst zo snel mogelijk kwijt, aan private partners of aan buitenlandse operatoren genre SNCF of DB. Verkopen we nu werkelijk alles aan Frankrijk ? Dat zal een liberale strategie zijn. Toegegeven, goederenvervoer is niet per definitie iets dat de staat toebehoort of deel uitmaakt van een universele dienstverlening maar gezien de grote mobiliteitsproblematiek rond onze havens en doorheen heel ons land eigenlijk, is het toch wel raadzaam om enige sturing te kunnen geven aan het goederenvervoer, op een zo duurzaam mogelijke manier. Ondertussen spuit meneer Descheemaecker mist, afgelopen weekend pakte hij uit met zogezegde nieuwe verbindingen (onder meer Hasselt -Neerpelt) en 30% bijkomende zitplaatsen voor de komende periode. Mooie plannen maar of ze ooit werkelijkheid worden dat valt zeer te betwijfelen. Dergelijke verhalen horen eerder thuis in zijn verhalenboek waarin ook staat beschreven dat B-cargo rendabel gaat worden, nu eens in 2009, dan weer in 2012 of de 'alternatieve manier voor de tweede havenontsluiting in Antwerpen'.
Hij heeft eigenlijk slechts één probleem en dat is zijn viscerale afkeer van socialisten. Ettelijke jaren geleden ging hij bij de toenmalige cd&v zelfs lobby'en om de voogdijminister onderuit te halen. Gelukkig heeft ook de cd&v ingezien dat dhr. Descheemaecker niet betrouwbaar is, een element dat ook de vakbonden nu naar voor brengen bij de herstructureringsgesprekken van B-Cargo. Minister Vanackere heeft Descheemaecker al deels opzij gezet door de Holding verantwoordelijk te maken voor de herstructurering van B-Cargo en geeft zo impliciet aan dat hij meer vertrouwen heeft in Jannie Haek (sp.asignatuur) dan in Descheemaecker. Een logische keuze. Dat de NMBSGroep een politiek allegaartje is weet iedereen, met Lallemand (PS), Descheemaecker (VLD) en Haek (sp.a) aan het roer en achter de schermen vele notabelen zoals in de Raad van Bestuur van de NMBS. Jawel, dhr. Eddy Bruyninckx, de havenbaron van Antwerpen ! Hij en Descheemaecker hebben alvast één zaak gemeenschappelijk, namelijk hun antipathie voor de syndicale bewegingen, van welke kleur dan ook.
Nochtans hebben de vakbonden gelijk in hun strijd tegen een patronaat dat niet te vertrouwen is, zijn politieke linken met de Open VLD blijft onderhouden (en uitbreiding zoekt richting cd&v) en vooral in informele gesprekken toegeeft dat hij de spoorwegen geen warm hart toedraagt. (stoorzender spelen ééntciket - syntigo,..) Binnenkort is de goegemeente weer verontwaardigd dat de mensen van B-cargo staken of het spoorvervoer platleggen maar wat kan je doen als de politiek niet ingrijpt bij het mismanagement van een overheidsbedrijf.
één raad voor dhr. Descheemaecker; ga eens kijken bij Belgacom, De Post, de VRT, de Lijn, allemaal overheidsdiensten die de laatste jaren serieuze veranderingen hebben ondergaan, zelfs in het licht van uw eigen filosofie (liberaliseren) maar waar het sociaal en financieel bloedbad binnen de perken bleef (voorlopig) en wees zelf niet die machoman die op Kanaal Z zijn opwachting maakt als hippeCEO, ietwat blasé maar wees spoorman tussen de spoormannen en zorg voor een goede dienstverlening voor de spoorgebruikers (personen- en goederenvervoer). Dat is uw taak, daarvoor krijgt u een riant loon en de nodige macht en vergeet niet dat ook u mijn land Vlaanderen vertegenwoordigt binnen de NMBS.
Aangezien ik nu al enkele kritische artikels geschreven heb over de cd&v en ik toch ook niet wil vervallen in het tsjeven-bashen, een korte beschouwing van hoe het draait binnen sp.a.
Krokodil, voormalig roerganger en oudbakken Louis Tobback verheft vandaag zijn stem wederom en deze keer niet tegen de kar van de voorzitster van sp.a, Caroline Gennez, maar schaart hij zich pal achter haar. Dat dit veel, zo niet alles te maken heeft met zijn afkeer van Frank Vandenbroucke moet hij zelfs niet insinueren, dat weet iedereen. Natuurlijk komt het dan ook goed uit voor zoon Bruno, die op zichzelf een veel sterkere indruk maakt als fractieleider in de Kamer dan zijn voorganger. Doch alle steun is welkom.
Mia Devits heeft natuurlijk overschot van gelijk dat er een democratisch deficit zit bij sp.a. Dit is echter geen probleem van Caroline Gennez, dit gaat reeds vele jaren mee. Caroline heeft er enkel geen afstand van kunnen nemen. Frank Vandenbroucke was een "pain in the *ss" voor de sp.a gedurende de laatste jaren, dat klopt en een defenestratie na de bewuste open brief of na de niet publieke dreigementen op 20/21 juli leek te verantwoorden. Het is dan ook onkies om deze persoon uit te spelen als boegbeeld, te profiteren van zijn intelligent en degelijk imago om dan na een zeer goede score, hem alsnog te bedanken. Dat begrijpt zelfs een vijand niet, enkel een politieke vriend. Nee Caroline, je timing was verkeerd ! Waarschijnlijk kweekte ze er wel veel goodwill mee bij de krokodillen met en zonder tanden aangezien zij dit nooit gedurfd hadden.
Het liep voor Caroline Gennez al veel vroeger mis, namelijk bij de verkiezing van de provinciale voorzitters: Tobback, Van Velthoven, Vandenbossche, Van Brempt en Vande Lanotte. Vaneigens dat de lijstvorming een heikel punt werd. In West-Vlaanderen zocht men een mooie uitweg door de poulain van Vande Lanotte, John Crombez te piloteren tot lijsttrekker. Geen cadeau bleek later in een provincie waar Dedecker stevig scoorde. John scoorde ronduit slecht maar hoeft zich geen zorgen te maken want buiten zijn intellectuele capaciteiten, is er ook het meterschap van Caroline Gennez over zijn kind (en over hemzelf ?). Alleszins mag hij al op de eerste rij zitten naast Van Velthoven in het Vlaamse parlement, hij staat klaar voor de volgende stap.
Ja Caroline, je kan de gevoelens van nepotisme en vriendjespolitiek niet van je af schudden, misschien ook de manier die je aangeleerd werd ? Al ooit moeten solliciteren Caroline ? Een willekeurig voorbeeld illustreert het gevoel; de campagne van 2007 bleek geen succes, de verkiezingsuitslag nog minder en toch vreemd genoeg blijft de directeur communicatie onbewogen, meer zelfs, hij kan zich steeds meer profileren binnen de partij aangezien er toch nog wat van die vlindertjes overbleven tussen hem en Caroline...uit lang vervlogen tijden.
Aan de andere kant probeert Caroline Gennez wel de stijl en perceptie van het professionalisme uit te stralen. Ze recruteerde een nieuwe directeur voor de studiedienst, allesbehalve een socialist maar wel een manager pur sang. De organisatie (van het werk) vaart er wel bij. Lidkaarten of enig sociaal gevoel doen er niet meer toe en het eens zo beroemde SEVI met notoire roergangers als Toon Colpaert, Luc Vanneste en Koen Pelleriaux wordt omgebouwd tot de veredelde communicatiedienst waartoe de politiek gedwongen wordt. De ontslagen bij De Morgen komen als geroepen om dat verder in de verf te zetten.....
Och Caroline, je geeft beter toe aan je luie aard en nestel je gewoon in het parlement. Je hebt talent en bent sociaal maar het runnen van een partij, een partij in de verdrukking, is geen job voor jou. Laat de krokodillen elkaar maar opeten en de vuile was opruimen en profiteer wat van het leven Caroline. Opstaan voor 9.00u hoeft niet meer, slaap zacht in mijn land Vlaanderen.
Bim, BAM, Beieren, van koster Vinck lust ik geen eieren dus ik zie me genoodzaakt om toch nog iets te schrijven over de Lange Wapper, de BAM, Karel Vinck en anderen.
Karel Vinck haalt vandaag zwaar uit naar de Antwerpse burgemeester en hij heeft op één punt volledig gelijk, de burgemeester is van gedacht veranderd en of dat nu goed of slecht is laat ik in het midden maar hij komt zowel nu als vroeger voor zijn gedacht uit, dat verwacht ik ook van een politicus.
Ik wil het eerst eens hebben over Karel Vinck die in 2006 veroordeeld werd tot 3 jaar gevangenisstraf voor onvrijwillige doodslag in Italië. Als baas van de Eternitfabriek in Sicilië, had hij zijn werknemers niet voldoende geïnformeerd en beschermd tegen de gevolgen van asbest (kanker) zo luidde de conclusie van de rechter. De heer Vinck ging daartegen in beroep en in augustus van dit jaar (2009 !) werd hij in beroep echter vrijgesproken. Vindt niemand het dan vreemd dat de Vlaamse Regering Karel Vinck dan benoemt tot voorzitter van de BAM in juni 2008 (!!!) ?? In tijden dat telefoontjes en bordeelbezoeken al verdacht zijn, blijkt een gerechterlijke uitspraak volledig genegeerd te worden door de Vlaamse Regering. Over de gerechterlijke uitspraak kan ik weinig zeggen maar laat me citeren:
'Ik heb geen idee op welke grond Karel Vinck in Italië in beroep is vrijgesproken, maar dat hij geen weet had van de kankerverwekkende eigenschappen van asbest is pertinent onjuist', zegt advocaat Jan Fermon, raadsman van een Belgische familie die Eternit voor de rechter daagt. 'Men vermoedde al aan het eind van de Tweede Wereldoorlog dat er een verband was tussen asbest en de dodelijke longvlieskanker. Eind jaren 60 is dat verband duidelijk beschreven in de wetenschappelijke literatuur. Dat Eternit en Karel Vinck zeggen dat ze dat destijds niet wisten, is een grove leugen. Er zijn genoeg feiten die aantonen dat Eternit met opzet de waarheid over kanker en asbest heeft verzwegen. Ze hebben ooit de opdracht gegeven die informatie van hun etiketten af te halen. Een toenmalige directeur van Eternit is de arts die het verband tussen asbest en kanker aan het licht had gebracht te lijf gegaan. Tot twintig jaar na het bekend worden van de schadelijke gevolgen van asbest, is Eternit gewoon verder blijven doen. Met alle gevolgen vandien. Eternit heeft altijd de maffiose strategie van de stilte gehanteerd.'
We kijken nog een stukje verder in de structuur van de BAM en wie komen we dan nog tegen:
- ondervoorzitter David Van Herreweghe, voormalig kabinetchef van Dirk Van Mechelen, een duidelijk Open VLDstempel dus;
- Greta Bernaers van het Antwerps havenbedrijf en 'verlengstuk' van jawel dhr. Eddy Bruyninckx en partner van Lode De Kesel (De Lijn) , cd&v-corryfeëen achter de schermen;
- Toon Colpaert, gepokt en gemazzeld in socialistische middens;
- Gabriël De Buysscher, te situeren aan de linkerkant (Groen! ?) van het politieke spectrum;
- Wivina De Meester, zonder uitleg, cd&v;
- Bart Van Camp, nva;
Een zeer politieke Raad van Bestuur en op zich is daar zelfs niets mis mee want de BAM zou ook moeten vallen onder de politieke controle van Vlaanderen - parlement, regering. Het moge wel duidelijk zijn dat de cd&v deze raad van bestuur bezet en op dat vlak heeft burgemeester Janssens volledig gelijk, de BAM bezet Antwerpen, terwijl ze enkel uitvoerend moet zijn en de beslissing van de Vlaamse regering moet uitvoeren en daarvoor draagvlak zoeken. Dat sp.a duidelijk niet aan bod kwam en ontevreden was met bepaalde beslissingen, kan je aflezen aan het feit dat Noriant, Dirk Boogmans (van sp.asignatuur) vanaf vorig jaar moest beginnen lobbyen voor hun dossier bij zijn 'kameraden'. Noriant, met onder meer Cordeel, CFE en Besix had al voldoende contact met de twee andere grote partijen, namelijk Open Vld en Cd&v - die connecties zijn algemeen bekend.
Karel Vinck slaat in zijn opiniestuk, dat volledig ongepast is als voorzitter van een 'overheidsbedrijf', pas volledig de bal mis als hij Janssens begint te beschuldigen over Janssens aantijgingen mbt de transparantie van de BAM. Waar zijn die plannen voor de aansluiting in Merksem dan meneer Vinck ? Waarom nemen jullie medewerkers de maquette onaangekondigd mee uit het Felixpakhuis ?
Dat de Cd&v-filière nog steeds goed werkt, merken we weer aan de tussenkomst van het orakel Van Peel. Hij beschrijft niet enkel de letter van de wet door te stellen dat een referendum, enkel adviserend werkt, in dit geval zelfs maar voor een advies maar hij ridiculiseert ten eerste al alle ondertekenaars van de petitie van Ademloos en ten tweede alle Antwerpenaars en Vlamingen. Een referendum is zelden een hoogmis voor de democratie, daar heeft hij nog gelijk in maar als hij/zijn partij en andere politieke spelletjes denken te moeten spelen, kan en moet de kiezer maar als scheidsrechter optreden. Dat het een spelletje is, zien we duidelijk aan waarschijnlijk de beste strateeg op het Antwerpse bord, Bart De Wever; zijn commentaar beperkt zich tot ' de burgemeester is de trappers kwijt', 'het referendum komt te vroeg' maar zelden of nooit hoor je hem voor of tegen de brug pleiten. Hij blijft uit zicht en vooral uit de wind om niet verbrand te geraken - verstandig en sluw maar geen toonbeeld van politieke moed.
Het taalgebruik van de heer Vinck over het "Natuurlijk Tracé" is gewoonweg belachelijk, er zijn geen natuurlijke infrastructuurprojecten. Ik raad hem aan eens naar een oerwoud te gaan om te ontdekken wat 'natuurlijk is en misschien houdt hij daar wel zo vaal van dat hij niet meer terugkeert, laat het ons hopen. Het dossier van de Lange Wapper, de BAM, is gewoonweg rot en dat moet iedereen durven toegeven, het gaat niet meer over brug of tunnel of iets anders. Het was een lovenswaardige oefening om zaken buiten de Vlaamse begroting te houden maar hopelijk stelt de Raad van State een lacune vast in de MER, geeft Europa rood licht voor dergelijke constructies en kunnen we weer gewoon wegenwerken uitvoeren zoals het steeds ging in Vlaanderen, mijn land - een beetje gelobby, een beetje noodzaak en dan veel geduld.
Vandaag geeft de minister-president zijn zogenaamde 'septemberverklaring' in het Vlaams parlement, alwaar de werkzaamheden nu definitief afgetrapt zijn. Minister-president Peeters heeft bijgevolg de kans om zijn, toch ietwat flauw regeerakkoord, bij te stellen ifv nieuwe cijfers en nieuwe inzichten maar het belooft een zeer flauwe koffie te worden.
Zijn uitgangspunt is dat we moeten besparen om de toekomst van de huidige en toekomstige generaties te vrijwaren. Klopt dit ? Een ondernemer zal misschien net nu de opportuniteiten zien van de crisis, een zeer brave huisvader de gevaren, alleszins het is raadzaam om spaarzaam te zijn om de toekomst te vrijwaren. Dé maatregel die de minister-president voor ogen heeft, is echter van bedenkelijk allooi, namelijk de befaamde 'efficiëntiewinsten' in het functioneren van het overheidsapparaat.
Het cliché van de niet of amper werkende ambtenaar wordt nogmaals boven gehaald terwijl we ondertussen toch mogen begrijpen dat clichés ons niet de (volledige) waarheid voor spiegelen. Iedereen wil een efficiënte overheid maar dat dicteren vanuit een filosofie van begrotingen, is ondoordacht en misschien wel immoreel. Beknotten op subsidies, op loonmassa en op het functioneren van het apparaat kan niet op een lineaire manier en bijgevolg is dat ook zeer moeilijk om te voorspellen. Ja, minister Peeters, voer een efficiënte overheid in (hadden we die niet onder uw leiding de afgelopen jaren ???) maar reken daar toch niet op om jullie (financiële) put te dichten, dat is geen beleid.
Dat de Vlaamse regering kortzichtig is, mag ook blijken uit het feit dat men amper of niet (dividenden overheidsbedrijven ?) gezocht heeft naar nieuwe inkomsten. Men spreekt over groene fiscaliteit maar voor wat betreft de voertuigen (vlaamse bevoegdheid) is er nog steeds geen concreet voorstel. Ik kom nog eens terug op de Waalse belasting op geldautomaten, geen slechte uitvinding lijkt me. Waar zijn die regelingen met de bedrijven die nu profiteren van Vlaamse steun (waarborgregeling, overbruggingspremies) ? Betalen zij daar ooit iets van terug of is het een cadeau met hoop op overleven ? Waar blijft dat systeem zodat buitenlandse voertuigen meebetalen voor onze wegeninfrastructuur ?
Waarom minister-president Peeters is jouw land, Vlaanderen, mijn land ?
Nu we in tijden van crisis zitten, mag iedereen zijn idee'tjes spuien van hoe we dat nu weer gaan oplossen...één ding staat vast volgens ererector André Oosterlinck, het zal pijn doen, anders is het flauwekul.
Hij ziet wel graten in een algemene looninlevering van 1% voor 'iedereen die op één of andere manier een inkomen betrekt uit de overheid'. Misschien ligt het in mijn argwanende aard maar wie zou hij nu bedoelen, de statutaire ambtenaren ?, alle personen die tewerk gesteld zijn binnen overheidsgerelateerde bedrijven of bedoelt hij ook diegene die 'profiteren' van een pensioen, een uitkering en dergelijke ???
Laten we wel wezen, voor de gemiddelde Vlaming of Belg is een looninlevering geen goede zaak maar de rector heeft een punt mocht hij proberen de kloof tussen arm en rijk te dichten door de maatregel. Het is juist in tijden van crisis dat de sterkste schouders zeker de zwaarste lasten moeten dragen en natuurlijk is het populistisch om te zeggen dat de eerste minister moet inleveren, net als alle andere mensen maar het zou niet over die symboliek mogen gaan en trouwens de politici in ons land verdienen niet extreem veel, het is vooral in de privéwereld dat de ontsporingen veelvuldig zijn, de banksector was en is en blijft er een mooi voorbeeld van.
Loon naar werken krijgen vind ik een mooi objectief, loon naar resultaat al heel wat minder want waar blijven dan de deontologische grenzen, wat met langetermijndenken en hoe verzoen je eigen gewin met andermans verlies ? Je moet je job goed doen en als je een belegger bent genre Leeson of Kerviel, is het wel duidelijk dat dat niet gebeurd is maar voor alle andere dient er een normale evaluatie te gebeuren en ook als je verlies maakt als effectenhandelaar kan het zijn dat je toch juist gehandeld hebt en goed gewerkt - de wereld is immers niet perfect maar dat geldt ook omgekeerd, het is niet omdat je miljoenen euro's winst maakt, dat je correct hebt gewerkt.
Een contract tussen werknemer en werkgever is volgens mij een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis. Je moet je best doen, dat is zeker waar maar men kan en mag geen (onrealistische) verwachtingen transponeren op de werknemer. Men mag dat als maatschappelijk verantwoord bedrijf ook niet toestaan, een manager doet zijn best om een organisaties zo vlot, aangenaam en rendabel als mogelijk te laten verlopen maar of dat nu 3, 5 of 10% winst betekent, dat hangt van zo veel factoren af dat men mensen dwingt tot drastische maatregelen.
Zo maakt Dexia doodleuk bekend dat ze in het 2e kwartaal 283 miljoen euro winst maakte en toch gaat men nu nog 600 banen schrappen. Zoals de meeste mensen heb ik geen zicht op de interne structuur van Dexia maar het lijkt me vreemd om ineens de dienstverlening of backoffice af te bouwen met zo veel mensen. Het doeleinde zal waarschijnlijk meer winst zijn maar waar stopt deze oefening dan ? Is er een economisch optimum ? Stemt dat overeen met het sociaal optimum ? Wat deed men vroeger dan ? We leven immers in een maatschappij waar sociale interactie en economie met elkaar verweven zijn, besparen op de rug van een gewone werknemer die zich ten volle inspant, is immoreel.
Laten we de crisis aanwenden om de kloof tussen arm en rijk te verkleinen, de sociale spanningen zijn reeds groot genoeg. Het is tijd voor verzoening, dus rijken, koop je aflaten ! Vlaanderen, mijn land.
Wat een gedoe de laatste maand over de verdieping van de Schelde en het onbetamelijke karakter van de Nederlanders in dit dossier. Het klopt natuurlijk dat Nederland zich aan de afspraken moet houden, net als België als het gaat over bvb. de aankoop van een hogesnelheidstrein voor de verbinding tussen Nederland en Brussel. Ik ben vooral gefascineerd door de politieke vertaling van het dossier.
Open VLD riep op om geen Zeeuwse mosselen meer te eten, hoe bekrompen kan je zijn maar ondertussen lijken ze dat zelf ook ingezien te hebben en hoor je weinig of niets meer uit liberale hoek. De cd&v heeft het dossier volledig naar zich toegetrokken en haven(hik) schepen Van Peel oppert de ene na de andere bedreiging aan het adres van de Nederlanders. Een strikte controle van de Nederlandse vrachtwagens omdat er veel overladen zijn......indien meneer Van Peel weet heeft van overladen Nederlandse vrachtwagens stel ik voor dat hij ze van de weg laat halen en wel situ presto vooraleer er ongevallen gebeuren. Een ander idee'tje was de invoering van een wegenvignet, de grootste grap ever want net zijn partij met opperhoofd Yves Leterme, voerde dat idee af, na een bezoekje aan Balkenende, waar hij trouwens ook nu weer bot ving met zijn diplomatieke tussenkomst. Geen idee maar een werkelijkheid nu schijnt de omleiding te zijn voor de Nederlandse binnenschippers, indien het een pestmaatregel is en niet het reguilere onderhoud dan getuigt dit van een onoordeelkundige kleinzerigheid bij de Antwerpse havenbonzen. De binnenschippers kunnen er niets aan doen en bovendien dacht ik dat we duurzaam vervoer wilden stimuleren dus pak dan de andere transportmodi aan zou ik denken.
Wat klopt er eigenlijk van het verhaal van de schadeclaims waarmee gedreigd wordt ? In april van dit jaar is het GROOTSTE containerschip van de wereld in Antwerpen geweest, weliswaar niet volledig volgeladen maar weinig schepen zijn op volle capaciteit deze dagen. Nog in april werd de grootste lading ooit in Antwerpen gelost, met name 163.000 ton steenkool. Dit gebeurde in twee tijvensters aangezien er minder water in de Schelde zat dan voorspeld. Beide schepen zijn dus de haven binnengevaren ZONDER de verdieping tot 13,1m. Het lijkt me dan ook weinig plausibel dat schadeclaims richting Nederland stand zullen houden of enig hout snijden. Het schip met de steenkool was meer dan drie weken onderweg en door een 'natuurlijk' toeval moet het enkele uren wachten, moet men daar dan ook voor gecompenseerd worden. De toegang van de haven van Antwerpen is verzekerd maar blijft, ook na de verdieping tot 13,1m, beperkt en afhankelijk van getijden.
Het is de grootheidswaanzin van de Antwerpse haven die geïnjecteerd werd in politieke middens. Zo is Antwerpen van plan om de grootste sluis ter wereld te bouwen, stukken groter dan wat er in het nieuwe Panamakanaal gaat gebeuren en ook hier is de vraag; waarom ? Als ik jullie vertel dat de sluis een diepgang zal hebben van 17,8m dan kan iedereen voor zich wel bedenken/afvragen hoe dat in relatie staat tot een uitdieping van de Schelde tot 13,1m. Ook hier is de voormalige minister van de havens en hedendaags minister-president Peeters gezwicht voor een bepaalde visie vanuit Antwerpen, de NV Vlaamse Havens werd opgericht om de sluizen te kunnen bouwen/financieren. Men kan vrezen voor een BAMscenario maar mogelijk steekt Europa nog een stokje tussen de wielen van deze vehikels 'buiten begroting'.
De Antwerpse haven wordt al enige jaren bestuurd (sinds 1992), beheerd of schrijf ik beter beheerst door dhr. Bruyninckx, gepokt en gemazeld binnen de cd&v onder Gaston Geens. In 2003 werd hij verkozen tot overheidsmanager van het jaar maar zoals met zo vele managers van het jaar, luidt dat meestal het begin in van de magere jaren. Zo lijkt hij nu ook de sociale vrede binnen de Antwerpse haven niet meer te kunnen garanderen (cfr. loodsen, havenarbeid) en worden de projecten en methodes die gebruikt worden steeds driester en minder en minder democratisch en realistisch. Dit komt pas goed tot uiting sinds zijn zoon Roel Bruyninckx in de Brusselse kabinetten is genesteld en de havenschepen ook eenzelfde signatuur gekregen heeft. De controle op het havenbestuur vanuit de stad Antwerpen is minimaal en sp.a lijkt zich hierin niet te interesseren, cd&v zit binnen en Open VLD heeft precies wat contact verloren nu ex-schepen Delwaide 'geparkeerd' is. Misschien is de cd&v wel de enige partij die beseft dat je politiek ook maakt vanaf de zijlijn, een maatschappij geef je vorm, op alle mogelijke manieren.
Politiek en maatschappij zijn sterk verweven in ons land, in Vlaanderen mijn land.