Inhoud blog
  • i'm back..or i'll be gone
  • Waarom de Theo Francken van de Vlaming niet wil vallen.....
  • De Dag van de Sint
  • het jaar 2011
  • Weveriaans
  • De Wever en gezever
  • druppels op een hete plaat
  • 13 juni
  • Scha en schande
  • U spoort toch ook ?
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De wereld zoals hij is....

    04-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scha en schande
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bart De Wever en NVA trappen in dezelfde val als alle politieke partijen al gedaan hebben, de macht wordt belangrijker dan de ideologie. Zo piloteren ze Siegfried Bracke een notoir vrijmetselaar en liberale vrijdenker tot boegbeeld in Oost-Vlaanderen. Begrijpelijk inzake lijstvorming want het politieke gewicht komt niet van de Sarah Smeyersen van deze wereld (god behoede ons) maar totaal ridicuul natuurlijk als je fulmineert tegen de wanpraktijken van andere partijen.

    Met een naam als Siegfried luidt de klok natuurlijk iets luider in de Vlaamse Beweging dan bepaalde andere namen maar dergelijke politiek politicienne van mensen die nog een mooi (bijkomend) pensioen zoeken, doen me toch wat huiveren. Wat kan Bracke het beleid bijbrengen ? Niets of ja, kijk naar Pol Van den driessche, morrelen in de marge van het koningshuis, teren op Miss België's en andere BV's. ik ben benieuwd naar zijn 'thema's'.

    Het staat in de sterren geschreven dat deze Siegfried en Bart (roy) grootse dingen zullen verwezenlijken, het onmogelijke zoals ze ons altijd al beloofd hebben. Het zijn immers illusionisten. Eén ding heeft Siegfried alleszins geleerd van de politiek, alles hangt af van de timing en die bespeelt hij nu perfect. Een beetje in de verdrukking aan de Reyerslaan, NVA in een winning mood en ongetwijfeld 'een nieuwe uitdaging' voor de pensioengerechtigde leeftijd.

    NVA scoort echter niet alleen voor de schermen, ook erachter doen ze gouden zaakjes. De Vlaamse Regering heeft net een nieuwe raad van bestuur van De Lijn benoemd met daarin, gebuisd kabinetschef van minister Muyters, Lieven Van Wichelen als regeringscommissaris. Ongetwijfeld een kleine financiële compensatie nadat gebleken was dat hij veel te licht woog om het werkgelegenheidsbeleid vorm te geven en hij slechts fractiemedewerker werd. 

    Het is begrijpelijk dat De Wever het ijzer wil smeden als het heet is want tegenwoordig springt de media van de ene hype naar de andere dus ook nva zal niet in de wolken blijven vertoeven. De Wever wil zijn bekendheid maximaal verzilveren op de Senaatslijst maar van plat opportunisme gesproken; hij komt niet alleen op voor een beleidsniveau waar hij niet in gelooft, nee, hij komt op voor de instelling waar bijna niemand nog veel bevoegdheden aan wil toebedelen. Veel succes in dat rusthuis, Bart ! Natuurlijk kan je scoren tegen de saaie Thyssen of de zenuwachtige en hyperliberaal De Croo (die zichzelf wil profileren) of tegen Dewinter of Vande Lanotte en je bent zo ook verzekerd van de belangrijkste politieke debatten op tv maar ga je nu echt voor de korte termijn ?

    Blijkbaar wel als je witte konijnen aantrekt, een strategie die je traditionele partijen vaak verweten hebt maar waar je nu na Phillipe Muyters wederom vervalt in het systeem van de mediatisering. Eén voordeel heb je: Bracke kan niet zo slecht zijn als Muyters !!

    Bart, ik wens je een verlengd verblijf in je o zo geliefde Beieren deze zomer - ik waak wel over Vlaanderen, mijn land !
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Politiek
    Tags:nva, bracke, De Wever, siegfried, van wichelen..
    >> Reageer (0)
    28-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.U spoort toch ook ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laat ik voor één keer enkel maar verwijzen naar een krantenartikel:

    http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1098662/2010/04/27/NMBS-gechoqueerd-over-anonieme-brief-vriendjespolitiek.dhtml

    Zonder exact te weten wat er in die brief staat, lees ik hier toch een bekende tendens. Valt een beetje tussen de BHVplooien momenteel.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    Tags:NMBS
    >> Reageer (0)
    19-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tsjoeke tsjoeke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De NMBS blijft in het nieuws en niet door positieve geluiden als vervangend vervoermiddel van gestrande passagiers (vulkaan ijsland) maar wel door de abominabele cijfers van de NMBSreizigerspoot. Ik heb hierover al een paar keer geschreven en dhr. Descheemaeker doet zijn liberaal gedachtengoed alle eer aan: de NMBS moet kapot. Hij rekende zo maar eventjes bijna 300 miljoen verkeerd bij de opmaak van de begroting. We moeten hem één ding nageven; het was crisis maar indien je als CEO je personeelskosten en dergelijke (bewust ?) verkeerd begroot, zaken die op voorhand afgesproken worden, dan maak je je eigen bedrijf kapot. Je leest nu in de kranten dat het een duur sociaal akkoord was. Dat valt absoluut te betwijfelen en dan nog eenmaal het op papier staat, weet je hoeveel het je gaat kosten. Als goede CEO weet je dat trouwens op voorhand want als je die lasten niet kan dragen moet je niet akkoord gaan.... Het beste bewijs dat Descheemaeker hiermee zwaar uit de bocht gaat, is het feit dat Infrabel en NMBS Holding aan hetzelfde sociaal akkoord gebonden zijn en zijn wel afkloppen met positieve cijfers.

    Toegegeven; het operationele deel runnen, is het meest onzekere van de onderneming zoals de NMBS maar toch....je zou dan eerder een voorzichtigheidsstrategie verwachten ipv de goed nieuwsshows die Descheemaeker de laatste jaren verkondigd heeft en dewelke nu in duigen vallen. Vorige week kreeg hij nog steun van zijn vriendjes van De Tijd maar we kunnen nu ook niet stellen dat zij echt beslagen op het ijs komen als het over openbaar vervoer gaat.

    De krantenkoppen hebben echter gelijk op één punt; er is ruzie tussen de toplui maar ook dat hoeft niet te verwonderen als je Descheemaeker te pas en te onpas hoort verkondigen dat hij alle socialisten op de knieën wil. Mogelijk een nobel doel voor sommigen maar dat de NMBS daar het slachtoffer van wordt (werknemers en reizigers) stoot me toch tegen de borst. In de eerste plaats viseert hij waarschijnlijk Jannie Haek, exkabinetard van Johan Vande Lanotte. Niet dat hij binnen socialistische kringen aanzien wordt als echte socialist maar hij is toch vriend aan huis bij de huidige sp.akopstukken. Aangezien zijn broer treinbestuurder is bij de NMBS, zou ik hem niet verdenken van moedwillig slecht beleid. Bovendien past dat niet bij zijn stijl; hij is graag in controle en dat ben je niet met een ontsporende begroting.

    Tweede doelwit: Luc Lallemand (foto), een notoire PS'er en gepokt en gemazeld op de kabinetten van Michel Daerden en Laurette Onkelinx. Hij leidt Infrabel en op zich is dat de makkelijkste job want je bent verzekerd van je inkomsten; de NMBS en zeker niet onder Descheemaeker streeft niet naar een efficiënt vervoer dus zij kopen al die rijpaden wel op en hupla, ook al rijdt er geen trein, de NMBS zorgt er wel voor dat er zeker ook geen anderen kunnen rijden. Lallemand zit voor de investeringen op een berg geld waar hij zeer zuinig op is. Hij bewaakt ook secuur de 60/40verdeling en is veel strategischer dan uit de Vlaamse pers blijkt. Niemand kent hem echt maar hij profiteert vaak als derde hond in het knuppelhok. Zijn socialistische achtergrond brengt hem niet specifiek dichter bij Haek dan bij Descheemaeker. De PS vaart een eigen koers en stuurt effectief nog aan, de sp.a doet dat al jaren niet meer (of kan dat niet meer).

    Bij deze een kleine oproep aan de bevoegde minister: zet een gedegen cd&v'er aan het hoofd van de NMBS (reizigers) zoals jullie gedaan hebben aan de top van Financiën. Steun hem of haar en zorg ervoor dat de NMBS terug op de rails komt. Natuurlijk zal Reynders daarvoor compensatie vragen want hij heeft steeds een mannetje klaar om te positioneren maar goed beleid is soms ook politieke conclusies trekken.

    Werknemers en reizigers snakken nu naar een beleid dat visie uitstraalt, waardoor iedereen weet dat het terug beter zal gaan met de NMBS....omdat er ook iemand aan het roer staat die met de NMBS begaan is. Daarvoor doen jullie aan politiek !!

    We leren hier de zoveelste les dat overheidsbedrijven ver weg gehouden moeten worden van mensen met een liberale logica want de machinerie kapot maken van binnenin is zowat het meest degoutante dat je je kan bedenken en toch doen die liberalen dat met dezelfde volharding als een mannelijke bidsprinkhaan bij de voortplanting.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    Tags:NMBS Descheemaeker, lallemand, haek
    >> Reageer (0)
    07-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tegenmacht van Vlaanderen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Maatschappelijk gezien zitten de vakbonden, traditioneel de "tegenmacht in Vlaanderen", in de verdrukking. Ondernemingen worden internationaler, er komt druk van aandeelhouders of lageloonkostarbeiders uit het Verre of nabije Oosten, stakingen zijn uit den boze, het sociaal overlegmodel wordt minder en minder gesmaakt. De vraag is of we als gewone Vlaming dit moeten toejuichen en er zijn twee zijden aan dit verhaal. Natuurlijk moeten we dit toejuichen want mensen worden mondiger, komen zelf op voor hun (eigen)belang en hebben geen nood meer aan een overkoepelende structuur. Dat is de mening van de positivisten alleszins. Daartoe behoor ik zelf allerminst. Vlaanderen wordt steeds meer gedirigeerd vanuit lobbygroepen en was er vroeger nog een evenwicht tussen die groeperingen dan merken we vandaag toch een overduidelijke verschuiving. Kijken we nog eens naar de Vlaamse Regering: we zien onmiddellijk de afgezant van UNIZO, Kris Peeters en van VOKA, Philippe Muyters, twee notoire werkgeversvertegenwoordigers, zoveel is duidelijk. Misschien is er bij de andere ministers een tegengewicht; jawel een klein beetje met ACW'er Jo Vandeurzen maar op Welzijn beschermt hij vooral Kind en Gezin (kijk maar naar de premie - "vlaamse kinderbijslag" die je krijgt bij inschrijving van je ukkie bij K&G). Andere ministers vallen veel minder toe te bedelen aan een organisatie; je kan Joke Schauvliege nog aan de Boerenbond toeschrijven maar daar zit al wat rek op, Geert Bourgeois kent enkel vendelzwaaiverenigingen, Freya VDB houdt het bij modeclubjes, Pascal Smet bij trendy holebiverenigingen en Ingrid Lieten en Hilde Crevits zijn misschien madammen met hun voeten in de grond maar ze hebben toch weinig affectie met de traditionele "tegenmacht".

    och wat eigenlijk, de vakbonden zijn toch vertegenwoordigd in de SERV en VESOC en alle andere strategische adviesraden. Voor wie denkt dat deze structuren echt wegen op het beleid, denk maar iets anders want ondanks het Beter Bestuurlijk Beleid wordt er alsmaar meer beslist door non-papers op de Vlaamse Regering en zogenaamde "mededelingen". Heel leuk allemaal voor wie aan de macht is en de enige echte tegenmacht is dan ook de politieke oppositie tegenwoordig die af en toe lucht krijgen van bepaalde duistere beslissingen omdat een mannetje of vrouwtje hun welgezind is binnen de betrokken administratie. Het systeem Dehaene met vuilbakwetten of programmadecreten zoals u wil, heeft men gretig overgenomen in Vlaanderen om toch snel bepaalde zaakjes te regelen.

    Ik wil dan ook vragen: vakbonden sta op !! ABVV, ACLVB en ACV de tijd is gekomen om tegen deze politieke lobbybewegingen in te gaan. Jullie hebben zelf jullie handen weggetrokken van de actieve politiek omdat politiek iets anders was dan syndicaal werk maar zie in dat dit een verkeerde strategie was !! Als er iemand dit leest van de vakbond, ga dan eens na met hoeveel geld UNIZO en VOKA gaat lopen, hoe het beleid afgestemd wordt op de memoranda van die organisaties en hoe de mens als individu (of als werknemer) volledig uit het plaatje verdwijnt. Mediatiek wordt er vaak een zogenaamd één-tweetje opgezet zodat de minister kan 'scoren' en de organisatie aan hun leden kan zeggen wat voor goed werk ze leveren wat niet te verwonderen is als de werkgeversorganisaties op vooral de cd&v en nvakabinetten structureel over de vloer mogen komen. (ja, mevrouw Crevits, u spant zowat de kroon in de wanverhoudingen)

    Vakbondsafgevaardigden zijn slechts semi-democratisch verkozen aangezien dit enkel door hun leden gebeurt maar dit geldt eveneens voor de werkgeversafgevaardigden (al kan ik me niet voorstellen dat iemand voor een schertsfiguur als Peter Leyman/Philippe Muyters stemt) dus hier dienst dringend een evenwicht te komen. Inge Vervotte zorgt daar op een minimalistische wijze voor in de federale regering (al komt de syndicale druk daar eerder via de PS) maar op Vlaams niveau is er niemand die een grotere rol eist voor vakbonden.

    Natuurlijk kan je kritiek geven op deze of gene vakbondsactie die de treinen weer eens plat legt of files veroorzaakt (douane) maar zelden of nooit gebeurt dat zonder reden en als buitenstaander is het altijd gemakkelijk gezegd dat de actie te drastisch is maar vaak steekt er veel meer achter dan hetgeen mediatiek naar voren komt. Ook op dat vlak hebben de vakbonden nog veel werk (Kanaal Z is niet zo objectief hé jongens, wakker worden !!). Daarom ben ik ook geen voorstander van een minimumdienstverlening behalve voor de veiligheidsberoepen; ik wil verantwoorde mensen binnen de vakbond en als niks helpt en ze hebben een terechte vraag - staak dan maar, het enige verweer van een werknemer is immers het aantal/de massa/het collectief, de werkgever heeft de centen/de macht/de kennis. 

    Ik wil een tegenmacht tegen de werkgeverslobby binnen de Vlaamse Regering en daarvoor lijken de vakbonden mij het meest geschikt, niet om aan politiek te doen maar wel om de politiek af en toe bij te sturen omdat je nooit al je idee'tjes hebt kunnen voorleggen aan de kiezer dus die beslist 'blindelings' op wie hij/zij stemt terwijl dat in Vlaanderen wel de toekomst is voor de komende 5 jaar. Ik geef één voorbeeldje van het gevaar dat om de hoek schuilt; de Staten-Generaal van de Industrie, waarvan op deze site al een korte toelichting staat ! Tot nu toe is de Staten-Generaal een verhaal van de beroepsfederaties/werkgeversorganisaties (Industria/Fedustria/Agoria/..) en helemaal niet van de werknemers(organisaties). Dit wordt een aberrant verhaal indien men geen tegengas geeft en het zoveelste verhaal van hoge loonkost e.d. dat hebben we al gehoord bij het startmoment. Ik ben blij met de hoge lonen hier en wil echt niet concurreren met landen waar men nauwelijks brood kan kopen voor hun dagelijks loon en vertel mij niet dat we niet concurrentieel zijn met Nederland, Duitsland en Frankrijk want dat zijn balonnetjes die al lang doorprikt zijn. (slechts enkele procenten verschil tussen die landen)

    Ontwaakt verworpenen der aarde, op 1 mei of rerum Novarum dat doet er mij allemaal niet toe maar bewaak de rechten van de gewone mens, bewaak de solidariteit, bewaak de sociale rechten, de vrijheden, kortom bewaak een vrij, solidair, open en gezellig Vlaanderen, mijn land !
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    Tags:ABVV, ACV, ACLVB, tegenmacht, Vlaanderen, politiek
    >> Reageer (0)
    31-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NVA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kleine jongens worden groot, magere jongens worden dik en gezonde mensen krijgen last van hun gezondheid, dat is het devies in de Belgische politiek. Zo vergaat het ook nv-a en boegbeeld Bart De Wever, al verdenk ik hem niet om ooit echt mager geweest te zijn. De partij scoort goed in de peilingen en De Wever wordt zo waar de populairste politicus. Stilaan geraakt hij echter ook verstrengeld in het politieke parler-vrai en begint hij bochten te nemen over Lange Wappers en vooral politieke deals te sluiten. Zo plaatst hij ook zijn mannetjes (en zeer weinig vrouwtjes) in allerhande Raden van Bestuur en controle-organen. Eentje hiervan is al genoemd, namelijk Bart Van Camp, als lid van de RvB van de BAM. Nu duikt hij ook op bij de shortlist voor de raad van bestuur van De Lijn....een mobiliteitsspecialist ? Het is maar hoe je het bekijkt.....Van Camp werkte vroeger bij VOKA op het thema mobiliteit maar brak daar niet echt veel potten. Hij is natuurlijk wel de link naar Philippe Muyters die nv-a triomfantelijk wist binnen te halen als wit konijn - zowaar een sp.atruuk bij de heilige maagden van nv-a, wie had dat ooit gedacht ? Alleszins bleek dat de start van de politiek politicienne van Bart De Wever. Over Van Camp kunnen we verder kort zijn, als wetenschappelijk medewerker van De Wever was hij goed op de hoogte van de onderhandelingen van het Vlaams Regeerakkoord en mag hij als één van zijn vertrouwelingen bestempeld worden. Hij krijgt er nu ook de cadeau'tjes van aangezien de kopman clean wil blijven en dus ook geen minister wilde worden. De Wever beseft hoe snel je je verbrandt in een ministerpost of als echte beleidsmaker. Dat kan nv-a en De Wever zelf missen als kiespijn.

    Partner van Van Camp is Kathelijne Toen, districtsraadslid in Hoboken (raad van bestuur IVEG, ex-Dow Chemicals) en ook opvulsel voor de lijst van de Vlaamse verkiezingen van 2009. (24e plaats) Anders dan huidig Vlaams parlementslid en provincieraadslid Liesbeth Homans (ex persoonlijk medewerkster De Wever) verkiest Van Camp duidelijk om achter de schermen de cadeaus te innen.

    Andere postjes die De Wever aan het uitdelen is geweest, zijn de voorzitter van de RvB van de VDAB; Danny Pieters, een zitje bij het VITO voor Koen Kennis (partijraadvoorzitter), VRT; Eric Defoort en Valerie van Peel (jawel de jobhopster van Jokfoe, Nieuwsblad,Actua-TV en Dag Allemaal op 4 jaar), sinds vorig jaar is ze woordvoerdster van de Nv-afractie. Eric Defoort kreeg ook net het voorzitterschap van de Europese Vrije Alliantie in de schoot geworpen als mooie 'fin de carrière'.

    De Wever voelt zich ook hierbij als een vis in het water en is zeker niet te beroerd om zich op te stellen zoals de cd&v, een postje krijgen is belangrijker dan toegevoegde waarde bieden. Terecht misschien als je tussen de haaien wil zwemmen maar wat valt er dan aan te klagen op Belgisch niveau ? Of in Wallonië ? Het gaat daar niet anders, alleen is de cd&v van hier, daar PS.

    De Wever kent de klappen van de zweep, zeker deze van de media en hij weet dat zijn houdbaarheidsdatum niet oneindig is, binnen enkele jaren spreekt iedereen misschien al over De Zever, terwijl velen hem de afgelopen tijd zo "eerlijk" en "rechtvaardig" vonden. Een teleurstelling voor velen vrees ik, hij is een typische Belgische politicus met dit verschil dat hij op Belgisch niveau geen compromissen kan sluiten aangezien dat de facto al tegen zijn ideologie is. Vlaanderen heeft weinig aan dergelijke partijen en ja, ze mogen wijzen op onze eigen identiteit, cultuur, taal enz. maar een maatschappij is in beweging en net dat vergeten deze mensen van de Vlaamse Beweging nogal eens. Mijn Vlaanderen is alleszins niet het Vlaanderen van De Wever of anders; Het Vlaanderen van De Wever, is voor mij gezever"
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Politiek
    Tags:politiek, nva, postjes, benoemingen, raden van bestuur
    >> Reageer (0)
    11-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schouppe op de schop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eerdere geruchten over het kabinet van staatssecretaris Etienne Schouppe, worden steeds maar bevestigd. Er wordt niet gewerkt ! Wel genetwerkt en nagedacht over strategie, benoemingen en hoe zingen we dat hier nog een jaar uit zonder kleerscheuren. Wel, het is ongelooflijk dat hij daarmee weg geraakt in de traditionele pers. Gisteren zag iedereen hoe de ombudsman van de NMBS zijn nood klaagde over de onverzettelijkheid waarmee Schouppe macht naar zich toetrekt: de ombudsman moet onder zijn bevoegdheid komen ! Dat de ombudsman/dienst niet onder de NMBSvlag moet werken, daar valt iets voor te zeggen maar waarom onder een minister of staatssecretaris ? In Vlaanderen zit de Vlaamse ombudsman/vrouw gebeiteld in het ombudsdecreet bij het Vlaams parlement en daar hoort hij/zij ook te zitten.  Zo niet in de Schouppelogica natuurlijk.

    Nog maar vorige week luidde Belgocontrol de alarmklok over de veiligheid van het Belgisch luchtruim, btw door een partijgenoot van Schouppe en lid van de Raad van Bestuur Raf Vermeire. Schouppe minimaliseerde en stelde op FM Brussel: "Ik zie niet in waarom een radar die gisteren perfect werkte, vandaag plots een gevaar zo zijn." Einde van de discussie. Vandaag komt echter 'toevallig' een persbericht boven water dat Belgocontrol praktisch failliet is en wordt J-C Tintin (PS) geviseerd (vorige week zei het kabinet Schouppe nog dat er onnodige paniek was over de uitbetaling van de lonen, vandaag is het realiteit). Een nobel afleidingsmanoeuvre maar wie heeft de politieke verantwoordelijkheid ? Dat de regionale luchthavens niet mee moeten betalen voor Belgocontrol is al jaren een heikel thema en heus niet alleen omdat het communautair is (luister maar eens in Wevelgem, Oostende of Antwerpen) maar durft er ook een politieker rechtstaan met verantwoordelijkheid ? Wie onderhandelt er met de regio's ? Dat onze wetgeving in strijd is met Europese spelregels weten we al lang, waarom gebeurt er niets ? Morgen zal het weer aan de halsstarrigheid van de Walen liggen....

    Nu van samenwerking heeft men op het kabinet Schouppe nog niet veel kaas gegeten: jawel, in de uitspraken voelt staatssecretaris Schouppe zich al verantwoordelijk voor rekening rijden en dergelijke maar toen Waals minister Lutgen (openbare werken) het kabinet Schouppe vroeg om te coördineren tijdens het helse winterweer, kreeg hij nul op het rekest, ik citeer Lutgen: "Ik heb al verschillende keren de vraag gesteld, maar Etienne Schouppe zegt dat het om een gewestbevoegdheid gaat. Dat is ook juist, maar er moet toch enige coördinatie zijn." Uit het antwoord van minister Crevits in het Vlaams parlement kan je ook te weten komen dat hij ook geen coördinatie organiseert in het rekeningrijdendebat, hij poneert gewoon enkele stellingen in het genre van: het kan er nog niet komen, het moet samensporen met Gallileo, het moet er komen voor personenwagens en vrachtwagens,....

    of hoe men staatsman kan worden in een land zoals België.....ook als Vlaming !
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:Politiek
    Tags:Schouppe, NMBS, ombudsman, Belgocontrol, Lutgen, rekening rijden
    >> Reageer (0)
    22-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op en naast de sporen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag was er weer een hoogmis, namelijk in de comissie Infrastructuur van de Kamer, zogezegd over de treinramp in Buizingen. Natuurlijk was er geen tijd voor de slachtoffers, de hulp voor nabestaanden en de emoties bij de collega's, vrienden, medetreinreizigers,....of was het dat moment van stilte ?? Dat was tekenend alleszins....

    De spoorwegen zijn een beetje mijn dada dus als er veel nonsens verteld wordt, kan ik het niet laten om een klein boekje open te doen of tenminste sommige zaken duidelijk voor te stellen. Het kwam een beetje boven water in de commissie maar aangezien geen van de 3 ceo's voor de afslachting ging van één van zijn collega's want de poltieke afrekeningen daarna zouden wel eens in verschillende richtingen kunnen gaan. Iedereen die iets van dichtbij of veraf met de NMBS te maken heeft, weet dat er een gigantische desinvestering gebeurd is onder dhr. De Croo als minister van verkeer. Etienne Schouppe heeft die praktisch geïmplementeerd dus in die bewoordingen zouden we kunnen stellen dat deze heren boter op het hoofd hebben.

    Natuurlijk heeft men daarna nog voldoende tijd gehad om een systeem in te voeren maar de grondvraag is ook of ons systeem dermate onveilig is ? We mogen niet vooruitlopen op de conclusies van het onderzoek maar meerdere elementen wijzen in de richting van een menselijke fout. Menselijke fouten zijn evident in onze maatschappij met allemaal 'mensen', dus zo verongelukken dagelijks mensen in het verkeer, thuis of bij andere domme toevalligheden. De roep om een alles veilig makend systeem is dan ook zwaar overdreven. De politiek speelt op de emotie van het ongeluk, de schrikgevoelens en houdt zich niet aan objectieve analyses. Natuurlijk moeten we bijkomende veiligheidssystemen installeren maar niet ten koste van alles (auto's zouden ook minder verongelukken indien ze bestuurd zouden worden door een computer).

    Die analyse heeft Dhr. Descheemaeker (jawel, hij weer) waarschijnlijk ook gemaakt en als er dan in 2007 persberichten worden verspreid met een onrealistische timing dan weet je gewoon waar de verantwoordelijkheid de laatste jaren gelegen heeft. Calculated risks zijn eigen aan hedendaags management dus ook bij de NMBS blijkbaar. Met die logica kleed je natuurlijk de overheidsrol uit in een openbare dienst, iets wat  de liberaal Descheemaeker natuurlijk zeer genegen is. Ik ben benieuwd hoeveel zijn variabel loon dit jaar weer zal bedragen na de slechtste stiptheidscijfers ooit en een treinongeval zonder veel voorgangers (gelukkig). Het renumeratiecomité zal daarover wel wijselijk beslissen. Wist u trouwens dat het bij Infrabel (Lallemand - PS) en de NMBS (Descheemaeker - Open VLD) mogelijk is om een rechtspersoon aan te stellen als bestuurder ? Vanaf 2008 werd er echter geen gebruik meer van gemaakt (daarvoor enkel Infrabel)....maar ja, tot wanneer ??

    Staatssecretaris Schouppe blijft momenteel wijselijk uit beeld en minister Vervotte legt alle verklaringen af. Verstandig. Inge probeert zelfs zo eerlijk en sereen mogelijk te antwoorden maar ook zij zit gewrongen tussen benoemingen, tegenwerkingen en politieke spellekes waar ze zelf zeer weinig aan kan en wil doen blijkbaar. De drie CEO's zijn gepokt en gemazeld door de politiek en met alle respect voor minister Vervotte; dit vraagt tactiek en een duidelijke visie. Iets wat, toegegeven, zeer moeilijk is voor een jonge vrouw die hierin nooit uitgeblonken heeft (op school ook niet trouwens). Als ik je een raad mag geven Inge; geef je job terug op, ga naar de vakbond en doe daar je ding, dichterbij de mensen. En ja Etienne, jij bent daar wel geschikt voor, meer dan zelfs maar je hebt dan weer zo'n dedain tegenwoordig dat uw benoemingen (of die van uw kabinet natuurlijk) en tussenkomsten niet lang meer bedekt zullen blijven.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    Tags:NMBS, Descheemaeker, Vervotte, De Croo, Schouppe
    >> Reageer (0)
    09-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de Staten-Generaal van de Industrie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige week vrijdag was het weer zo ver, een hoogmis van de captains of industry in het mooie Paleis der Academiën in Brussel. Afgeladen vol zat de veel te kleine zaal, met van die vervelende klapstoeltjes waar je rug na vijf minuten al pijn doet maar hier ging het natuurlijk om belangrijkere zaken; de toekomst van onze industrie !

    Wederom wist Kris Peeters dit in een kleedje te steken van 'Vlaanderen in Actie' en wederom roept hij om een 'Pact', een plan om de toekomst vorm te geven. Je kon dan ook smullen van de heerlijke receptie achteraf maar laten we serieus blijven en toch de insteek van professor Ann Vereecke van de (wauw) Vlerick Leuven Gent Management School niet vergeten. Zij pleitte onomwonden om vernieuwende, leidende bedrijven hier te houden, enkel de productie hier houden, biedt geen zekerheid. Je moet natuurlijk professor zijn om dat te mogen onderzoeken gedurende een tiental jaren, gewone stervelingen als ik moet dat fenomeen gewoon aanschouwen op de tv bij Opel, Inbev en al die andere multinationals.

    Niet getreurd echter, er was ook Agoria, Essencia,Fevia en Fedustria om te duiden wat het probleem nu net zou zijn. Verder dan de klassieke klaagzangen geraakte men echter niet. Om de wollige verhalen nog wat te stofferen sloten de ministers Lieten en Muyters zich graag aan en ook dhr. Boogmans, Viavoorzitter Koen Geens, de sociale partners (Leyman en Vermorgen) mochten elkaar overtroeven op vlak van slaapverwekkendheid. 

    Waarom heb ik daar geen echte arbeider gehoord, die weet wat het is om in de productie te werken. Ja, wat mij betreft zelfs Rudy Kennes of een ander specimen dat tenminste enige voeling heeft met de realiteit. Het is heel leuk om een industrie te gaan stimuleren maar heeft dit wel zin vraag ik me dan af ? Willen de Vlamingen in de industrie werken en dan zonder de holle woorden van innovatie en flexibiliteit ? 

    In vervlogen tijden stond ik ook ooit aan een band, veel aantrekkingskracht oefende het niet uit op mij. Het gevoel van echt 'werken' zoals in de bouw of als landbouwer is toch een heel andere belevenis. Aan de productieband voel je vaak minder zelfwaarde en je 'creaties' of innovatieve kracht is vaak gelijk aan zero. Bovendien doen de CEO's/werkgevers er tegenwoordig alles aan zodat je op het eindproduct niet meer fier kan zijn. Vroeger waren mensen fier als men bij een bekend bedrijf (multinational) kon werken, die auto's van Opel zijn toch de beste of Stella is toch zo robuust (kwaliteitsvol) als je huis ? Je trok dan ook familieleden aan om daar te gaan werken; het betaalde ok en je maakte tenminste deel uit van iets wat wereldwijd een naam had - je kon daar fier op zijn en daardoor steeg je zelfwaarde dan toch. 

    Ondertussen worden die mensen behandeld als een radertje, een cijfertje dat weggeknipt kan worden of er nu winst gemaakt wordt of niet; bepaalde strategieën moeten nu eenmaal doorgevoerd worden, voor de bonussen van de CEO's of de aandeelhouders. Vraag dan ook eens aan de gemiddelde werknemer in de industrie of hij/zij gelukkig is ? Voor diegenen die kort bij hun huis werken, de werkzaamheden te combineren zijn met hun gezin en dat toch een aardig centje oplevert, zal dat mogelijk wel het geval zijn maar voor die werknemers die nu al maanden in de onzekerheid gelaten worden of al afgedankt zijn ? 

    Kris Peeters heeft echter gekozen, gisteren bezocht hij dan ook (eerst in eigen streek) Pfizer. Op zich waarschijnlijk zelfs geen slecht voorbeeld maar meneer Peeters, kom eens uit uw schulp en loop eens langs bij het piket van Opel Antwerpen ipv bij Volvo een beetje te gaan showen met een elektrische wagen ! Leer de industrie eens kennen !! Als ex-Unizovoorman heeft u ongetwijfeld een voorliefde voor kleinere ondernemingen dus er is nog werk aan de winkel.

    Laat de Vlaming fier zijn !! Niet op zijn vlag, niet op dat stukje grond, de taal of enig ander cultureel erfgoed maar eerst en vooral op zichzelf, zijn/haar omgeving, kinderen, ouders, werkgever, werknemer. Zo zie ik Vlaanderen, mijn land, een land van mensen die fier zijn op wat ze doen, op wat ze bereiken en met wie ze dit bereiken !
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Politiek
    >> Reageer (0)
    05-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stilstaan en vooruitgaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zonder pedant te willen zijn maar voor de mensen die nu klagen over de staking van de spoormensen, lees mijn stukje eens over de liberale visie van dhr. Descheemaeker. De spoorbonden worden nu al jaren geconfrontreerd met het mismanagement van hun core-business, iets wat voor mensen met een rechtvaardig hart voor hun werk, pijn moet doen. 

    Een pluim echter voor de spoorbonden; ze vragen niet het ontslag van dhr. Descheemaeker omdat ze weten dat dat niet hun taak is, dat is de verantwoordelijkheid van de bevoegde minister maar zoals les één bij de cd&v geldt; stop jezelf weg bij problemen !! Het is gewoon ongehoord dat er nog geen enkele mededeling is van de bevoegde minister, niet over de hervorming, niet over de staking en niet over de zogezegde minimumdienstverlening die de cd&v na een hoorzitting in de federale Kamer naar de prullenbak verwees omwille van niet haalbaar/werkbaar (en terecht). 

    Dit leidt tot vreemde toestanden waarbij Haek de problemen binnen de NMBS moet duiden zonder dat hij er iets aan kan doen. Het zal de rustige vastheid zijn waardoor we vastroesten, dank u cd&v, dank u dhr. Descheemaeker.....en dit allemaal in Vlaanderen mijn land.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    Tags:cd&v staking, nmbs, spoorbonden
    >> Reageer (0)
    12-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VIA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vlaanderen in Actie, dat is het devies van minister-president Peeters sinds enkele jaren, een erfstuk van zijn voorganger Leterme wat hij veel luister bijgezet heeft. Alle communicatie van de vorige legislatuur verliep reeds onder deze vlag, en letterlijk werden de regeringsonderhandelingen deze zomer tussen of achter deze vlaggen gevoerd.

    Vandaag zien we een vertaling van 'Vlaanderen in Actie' in de diverse beleidsnota's van de nieuwe Vlaamse Regering. Een aanfluiting voor het middenveld, de sociale partners en heel de goegemeente die met de Vlaamse overheid een PACT 2020 heeft afgesproken. Niet alleen liggen de accenten in PACT 2020 volledig anders dan bij Vlaanderen in Actie, de elementen uit PACT 2020 worden gedragen door alle ondertekenaars. Dit geldt niet voor VIA. VIA is eigenlijk niet meer dan de communicatie- en denkoefening van de vorige Vlaamse Regering en in deze beleidsmatig te verwaarlozen wegens niet gelegitimeerd (ook niet in het Vlaams parlement). Op sluikse wijze weet dhr. Peeters dit echter in allerhande nota's en beleidsbeslissingen (en monitoring) te brengen zodat zijn Vlaanderen in Actie geraakt.....

    Niets is minder waar natuurlijk, het Vlaamse politieke landschap wordt al maanden stilgelegd door de verkiezingen, de Lange Wapper, het sloganneske karakter van bepaalde figuren, de slogans, het beter bestuurlijk beleid....
    Dat Kris Peeters zich als minister-president bezig houdt met dossiers zoals de Lange Wapper is niet meer dan correct maar de rol van de cd&v op zijn aangeven is die geworden van een betonblok - onverzettelijk en zeker niet voor rede vatbaar. Het bewijst echter wel dat de cd&vnetwerken het best werken van alle politieke partijen - je hoort nu unisono geluiden van voka, unizo, karel vinck, eddy peetermans en noem maar op. Gelukkig zijn er ook wat minder gebonden stemmen in het verhaal zoals de professoren De Borger en Proost of Christian Leysen.

    Edoch, we wonen in Vlaanderen in Actie....en die actie lijkt dan logistiek te zijn, een sector waar traditioneel niet zo veel tewerkstelling mee gemoeid is, die zeker niet vernieuwend is en absoluut geen sector voor de toekomst in een dichtbevolkt en bijna dichtgeslibd land. Natuurlijk redeneert de ondernemer Peeters vanuit een economische logica en in die logica past 'rekening rijden' perfect, een manier waarop wij allen uit de mobiliteitsmarkt geprezen kunnen/zullen worden indien onze activiteiten niet meer rendabel genoeg zijn. Met Vlaanderen in Actie bedoelt dhr. Peeters dus niet dat wij actie moeten ondernemen of mobiel moet zijn, integendeel, laat die vrachtwagens maar rijden, laat die goederentreinen maar voorrang krijgen want zij zorgen voor onze economie....en let op binnenkort verkoopt hij ons de slimme kilometerheffing als een manier waarop de buitenlanders moeten meebetalen aan ons wegennet. (Ja Kris, dat had je jaren eerder al kunnen doen door een wegenvignet).

    Natuurlijk mogen we ook de spectaculaire Actie van de oprichting van de commissie voor een efficiënte en effectieve overheid niet vergeten waarvan u het definitief rapport kan lezen op de website van Vlaanderen in Actie. Het betere huis-tuin en hobbyboekje, wat iedereen in zijn/haar zetel ook kan opschrijven maar waarvoor Peeters toch nog legitimatie zocht. Wat is een overheid ? De leerkrachten, de verpleegsters, de administratie,....???? Het lijkt me logisch dat iedereen individueel beoordeeld wordt in zijn/haar job - is het goed, dan is het goed en werkt de overheid efficiënt, indien niet moet er iets aan gebeuren (bijscholing, vorming of ontslag). Dat is effectief optreden. Wat de overheid moet doen is een andere discussie natuurlijk maar de overheid moet gerund worden zoals een degelijke en maatschappelijk verantwoorde onderneming. Het clichébeeld van de luie ambtenaar klopt in 95% van de gevallen niet en diegene die het wel proberen, moeten eruit.

    Tot daar mijn vaststelling: Vlaanderen is in Actie totdat heren zoals Kris Peeters er zich mee komen bemoeien ! Waar is de tijd dat de cd&v de partij van de oplossingen was en niet van de communicatie ? Veel succes Herman, met mijn land Vlaanderen !



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Politiek
    >> Reageer (0)
    06-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een liberale visie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De liberalen zijn al wat in de verdrukking gekomen sinds de laatste verkiezingen, onterecht was dat zeker niet maar dat betekent ook niet dat ze al veel geleerd hebben. Het blauwe fabriekje draait achter de schermen nog op volle toeren. Ik zou er graag één, toch wel actueel, element willen uitlichten, namelijk Marc Descheemaeker, CEO van de NMBS en dus ook van de veelgeplaagde B-Cargo.

    Sinds 2002 is hij B-Cargo aan het voorbereiden, klaarstomen, prepareren en in lijn aan het brengen met het liberaliseringsverhaal dat vanuit Europa komt. Eveneens sinds 2002 stapelen de bedrijfsverliezen van B-Cargo zich op. De economisch groei van de afgelopen jaren heeft de schijn (en Descheemaeckers bonus) hoog kunnen houden maar de crisis slaat toe en de problemen blijken voor B-Cargo onoverbrugbaar.
     
    Natuurlijk is dat geen probleem voor dhr. Descheemaecker, hij wil B-Cargo liefst zo snel mogelijk kwijt, aan private partners of aan buitenlandse operatoren genre SNCF of DB. Verkopen we nu werkelijk alles aan Frankrijk ? Dat zal een liberale strategie zijn. Toegegeven, goederenvervoer is niet per definitie iets dat de staat toebehoort of deel uitmaakt van een universele dienstverlening maar gezien de grote mobiliteitsproblematiek rond onze havens en doorheen heel ons land eigenlijk, is het toch wel raadzaam om enige sturing te kunnen geven aan het goederenvervoer, op een zo duurzaam mogelijke manier. Ondertussen spuit meneer Descheemaecker mist, afgelopen weekend pakte hij uit met zogezegde nieuwe verbindingen (onder meer Hasselt -Neerpelt) en 30% bijkomende zitplaatsen voor de komende periode. Mooie plannen maar of ze ooit werkelijkheid worden dat valt zeer te betwijfelen. Dergelijke verhalen horen eerder thuis in zijn verhalenboek waarin ook staat beschreven dat B-cargo rendabel gaat worden, nu eens in 2009, dan weer in 2012 of de 'alternatieve manier voor de tweede havenontsluiting in Antwerpen'.

    Hij heeft eigenlijk slechts één probleem en dat is zijn viscerale afkeer van socialisten. Ettelijke jaren geleden ging hij bij de toenmalige cd&v zelfs lobby'en om de voogdijminister onderuit te halen. Gelukkig heeft ook de cd&v ingezien dat dhr. Descheemaecker niet betrouwbaar is, een element dat ook de vakbonden nu naar voor brengen bij de herstructureringsgesprekken van B-Cargo. Minister Vanackere heeft Descheemaecker al deels opzij gezet door de Holding verantwoordelijk te maken voor de herstructurering van B-Cargo en geeft zo impliciet aan dat hij meer vertrouwen heeft in Jannie Haek (sp.asignatuur) dan in Descheemaecker. Een logische keuze.
    Dat de NMBSGroep een politiek allegaartje is weet iedereen, met Lallemand (PS), Descheemaecker (VLD) en Haek (sp.a) aan het roer en achter de schermen vele notabelen zoals in de Raad van Bestuur van de NMBS. Jawel, dhr. Eddy Bruyninckx, de havenbaron van Antwerpen ! 
    Hij en Descheemaecker hebben alvast één zaak gemeenschappelijk, namelijk hun antipathie voor de syndicale bewegingen, van welke kleur dan ook.

    Nochtans hebben de vakbonden gelijk in hun strijd tegen een patronaat dat niet te vertrouwen is, zijn politieke linken met de Open VLD blijft onderhouden (en uitbreiding zoekt richting cd&v) en vooral in informele gesprekken toegeeft dat hij de spoorwegen geen warm hart toedraagt. (stoorzender spelen ééntciket - syntigo,..)  Binnenkort is de goegemeente weer verontwaardigd dat de mensen van B-cargo staken of het spoorvervoer platleggen maar wat kan je doen als de politiek niet ingrijpt bij het mismanagement van een overheidsbedrijf.

    één raad voor dhr. Descheemaecker; ga eens kijken bij Belgacom, De Post, de VRT, de Lijn, allemaal overheidsdiensten die de laatste jaren serieuze veranderingen hebben ondergaan, zelfs in het licht van uw eigen filosofie (liberaliseren) maar waar het sociaal en financieel bloedbad binnen de perken bleef (voorlopig) en wees zelf niet die machoman die op Kanaal Z zijn opwachting maakt als hippeCEO, ietwat blasé maar wees spoorman tussen de spoormannen en zorg voor een goede dienstverlening voor de spoorgebruikers (personen- en goederenvervoer). Dat is uw taak, daarvoor krijgt u een riant loon en de nodige macht en vergeet niet dat ook u mijn land Vlaanderen vertegenwoordigt binnen de NMBS.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    >> Reageer (0)
    02-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bij de socialisten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aangezien ik nu al enkele kritische artikels geschreven heb over de cd&v en ik toch ook niet wil vervallen in het tsjeven-bashen, een korte beschouwing van hoe het draait binnen sp.a.

    Krokodil, voormalig roerganger en oudbakken Louis Tobback verheft vandaag zijn stem wederom en deze keer niet tegen de kar van de voorzitster van sp.a, Caroline Gennez, maar schaart hij zich pal achter haar. Dat dit veel, zo niet alles te maken heeft met zijn afkeer van Frank Vandenbroucke moet hij zelfs niet insinueren, dat weet iedereen. Natuurlijk komt het dan ook goed uit voor zoon Bruno, die op zichzelf een veel sterkere indruk maakt als fractieleider in de Kamer dan zijn voorganger. Doch alle steun is welkom.

    Mia Devits heeft natuurlijk overschot van gelijk dat er een democratisch deficit zit bij sp.a. Dit is echter geen probleem van Caroline Gennez, dit gaat reeds vele jaren mee. Caroline heeft er enkel geen afstand van kunnen nemen. Frank Vandenbroucke was een "pain in the *ss" voor de sp.a gedurende de laatste jaren, dat klopt en een defenestratie na de bewuste open brief of na de niet publieke dreigementen op 20/21 juli leek te verantwoorden. Het is dan ook onkies om deze persoon uit te spelen als boegbeeld, te profiteren van zijn intelligent en degelijk imago om dan na een zeer goede score, hem alsnog te bedanken. Dat begrijpt zelfs een vijand niet, enkel een politieke vriend. Nee Caroline, je timing was verkeerd ! Waarschijnlijk kweekte ze er wel veel goodwill mee bij de krokodillen met en zonder tanden aangezien zij dit nooit gedurfd hadden.

    Het liep voor Caroline Gennez al veel vroeger mis, namelijk bij de verkiezing van de provinciale voorzitters: Tobback, Van Velthoven, Vandenbossche, Van Brempt en Vande Lanotte. Vaneigens dat de lijstvorming een heikel punt werd. In West-Vlaanderen zocht men een mooie uitweg door de poulain van Vande  Lanotte, John Crombez te piloteren tot lijsttrekker. Geen cadeau bleek later in een provincie waar Dedecker stevig scoorde. John scoorde ronduit slecht maar hoeft zich geen zorgen te maken want buiten zijn intellectuele capaciteiten, is er ook het meterschap van Caroline Gennez over zijn kind (en over hemzelf ?). Alleszins mag hij al op de eerste rij zitten naast Van Velthoven in het Vlaamse parlement, hij staat klaar voor de volgende stap.

    Ja Caroline, je kan de gevoelens van nepotisme en vriendjespolitiek niet van je af schudden, misschien ook de manier die je aangeleerd werd ? Al ooit moeten solliciteren Caroline ? Een willekeurig voorbeeld illustreert het gevoel; de campagne van 2007 bleek geen succes, de verkiezingsuitslag nog minder en toch vreemd genoeg blijft de directeur communicatie onbewogen, meer zelfs, hij kan zich steeds meer profileren binnen de partij aangezien er toch nog wat van die vlindertjes overbleven tussen hem en Caroline...uit lang vervlogen tijden.

    Aan de andere kant probeert Caroline Gennez wel de stijl en perceptie van het professionalisme uit te stralen. Ze recruteerde een nieuwe directeur voor de studiedienst, allesbehalve een socialist maar wel een manager pur sang. De organisatie (van het werk) vaart er wel bij. Lidkaarten of enig sociaal gevoel doen er niet meer toe en het eens zo beroemde SEVI met notoire roergangers als Toon Colpaert, Luc Vanneste en Koen Pelleriaux wordt omgebouwd tot de veredelde communicatiedienst waartoe de politiek gedwongen wordt. De ontslagen bij De Morgen komen als geroepen om dat verder in de verf te zetten.....

    Och Caroline, je geeft beter toe aan je luie aard en nestel je gewoon in het parlement. Je hebt talent en bent sociaal maar het runnen van een partij, een partij in de verdrukking, is geen job voor jou. Laat de krokodillen elkaar maar opeten en de vuile was opruimen en profiteer wat van het leven Caroline. Opstaan voor 9.00u hoeft niet meer, slaap zacht in mijn land Vlaanderen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Politiek
    >> Reageer (0)
    29-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.volgens BIM, BAM, Beieren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bim, BAM, Beieren, van koster Vinck lust ik geen eieren dus ik zie me genoodzaakt om toch nog iets te schrijven over de Lange Wapper, de BAM, Karel Vinck en anderen.

    Karel Vinck haalt vandaag zwaar uit naar de Antwerpse burgemeester en hij heeft op één punt volledig gelijk, de burgemeester is van gedacht veranderd en of dat nu goed of slecht is laat ik in het midden maar hij komt zowel nu als vroeger voor zijn gedacht uit, dat verwacht ik ook van een politicus.

    Ik wil het eerst eens hebben over Karel Vinck die in 2006 veroordeeld werd tot 3 jaar gevangenisstraf voor onvrijwillige doodslag in Italië. Als baas van de Eternitfabriek in Sicilië, had hij zijn werknemers niet voldoende geïnformeerd en beschermd tegen de gevolgen van asbest (kanker) zo luidde de conclusie van de rechter. De heer Vinck ging daartegen in beroep en in augustus van dit jaar (2009 !) werd hij in beroep echter vrijgesproken. Vindt niemand het dan vreemd dat de Vlaamse Regering Karel Vinck dan benoemt tot voorzitter van de BAM in juni 2008 (!!!) ?? In tijden dat telefoontjes en bordeelbezoeken al verdacht zijn, blijkt een gerechterlijke uitspraak volledig genegeerd te worden door de Vlaamse Regering. Over de gerechterlijke uitspraak kan ik weinig zeggen maar laat me citeren:

    'Ik heb geen idee op welke grond Karel Vinck in Italië in beroep is vrijgesproken, maar dat hij geen weet had van de kankerverwekkende eigenschappen van asbest is pertinent onjuist', zegt advocaat Jan Fermon, raadsman van een Belgische familie die Eternit voor de rechter daagt. 'Men vermoedde al aan het eind van de Tweede Wereldoorlog dat er een verband was tussen asbest en de dodelijke longvlieskanker. Eind jaren 60 is dat verband duidelijk beschreven in de wetenschappelijke literatuur. Dat Eternit en Karel Vinck zeggen dat ze dat destijds niet wisten, is een grove leugen. Er zijn genoeg feiten die aantonen dat Eternit met opzet de waarheid over kanker en asbest heeft verzwegen. Ze hebben ooit de opdracht gegeven die informatie van hun etiketten af te halen. Een toenmalige directeur van Eternit is de arts die het verband tussen asbest en kanker aan het licht had gebracht te lijf gegaan. Tot twintig jaar na het bekend worden van de schadelijke gevolgen van asbest, is Eternit gewoon verder blijven doen. Met alle gevolgen vandien. Eternit heeft altijd de maffiose strategie van de stilte gehanteerd.'

    We kijken nog een stukje verder in de structuur van de BAM en wie komen we dan nog tegen:

    - ondervoorzitter David Van Herreweghe, voormalig kabinetchef van Dirk Van Mechelen, een duidelijk Open VLDstempel dus;

    - Greta Bernaers van het Antwerps havenbedrijf en 'verlengstuk' van jawel dhr. Eddy Bruyninckx en partner van Lode De Kesel (De Lijn) , cd&v-corryfeëen achter de schermen;

    - Toon Colpaert, gepokt en gemazzeld in socialistische middens;

    - Gabriël De Buysscher, te situeren aan de linkerkant (Groen! ?) van het politieke spectrum;

    - Wivina De Meester, zonder uitleg, cd&v;

    - Bart Van Camp, nva;

    Een zeer politieke Raad van Bestuur en op zich is daar zelfs niets mis mee want de BAM zou ook moeten vallen onder de politieke controle van Vlaanderen - parlement, regering.  Het moge wel duidelijk zijn dat de cd&v deze raad van bestuur bezet en op dat vlak heeft burgemeester Janssens volledig gelijk, de BAM bezet Antwerpen, terwijl ze enkel uitvoerend moet zijn en de beslissing van de Vlaamse regering moet uitvoeren en daarvoor draagvlak zoeken. Dat sp.a duidelijk niet aan bod kwam en ontevreden was met bepaalde beslissingen, kan je aflezen aan het feit dat Noriant, Dirk Boogmans (van sp.asignatuur) vanaf vorig jaar moest beginnen lobbyen voor hun dossier bij zijn 'kameraden'. Noriant, met onder meer Cordeel, CFE en Besix had al voldoende contact met de twee andere grote partijen, namelijk Open Vld en Cd&v - die connecties zijn algemeen bekend.

    Karel Vinck slaat in zijn opiniestuk, dat volledig ongepast is als voorzitter van een 'overheidsbedrijf', pas volledig de bal mis als hij Janssens begint te beschuldigen over Janssens aantijgingen mbt de transparantie van de BAM. Waar zijn die plannen voor de aansluiting in Merksem dan meneer Vinck ? Waarom nemen jullie medewerkers de maquette onaangekondigd mee uit het Felixpakhuis ? 

    Dat de Cd&v-filière nog steeds goed werkt, merken we weer aan de tussenkomst van het orakel Van Peel. Hij beschrijft niet enkel de letter van de wet door te stellen dat een referendum, enkel adviserend werkt, in dit geval zelfs maar voor een advies maar hij ridiculiseert ten eerste al alle ondertekenaars van de petitie van Ademloos en ten tweede alle Antwerpenaars en Vlamingen. Een referendum is zelden een hoogmis voor de democratie, daar heeft hij nog gelijk in maar als hij/zijn partij en andere politieke spelletjes denken te moeten spelen, kan en moet de kiezer maar als scheidsrechter optreden. Dat het een spelletje is, zien we duidelijk aan waarschijnlijk de beste strateeg op het Antwerpse bord, Bart De Wever; zijn commentaar beperkt zich tot ' de burgemeester is de trappers kwijt', 'het referendum komt te vroeg' maar zelden of nooit hoor je hem voor of tegen de brug pleiten. Hij blijft uit zicht en vooral uit de wind om niet verbrand te geraken - verstandig en sluw maar geen toonbeeld van politieke moed.

    Het taalgebruik van de heer Vinck over het "Natuurlijk Tracé" is gewoonweg belachelijk, er zijn geen natuurlijke infrastructuurprojecten. Ik raad hem aan eens naar een oerwoud te gaan om te ontdekken wat 'natuurlijk is en misschien houdt hij daar wel zo vaal van dat hij niet meer terugkeert, laat het ons hopen. Het dossier van de Lange Wapper, de BAM, is gewoonweg rot en dat moet iedereen durven toegeven, het gaat niet meer over brug of tunnel of iets anders. Het was een lovenswaardige oefening om zaken buiten de Vlaamse begroting te houden maar hopelijk stelt de Raad van State een lacune vast in de MER, geeft Europa rood licht voor dergelijke constructies en kunnen we weer gewoon wegenwerken uitvoeren zoals het steeds ging in Vlaanderen, mijn land - een beetje gelobby, een beetje noodzaak en dan veel geduld.

    Succes Antwerpen, laat je stem horen !!

      


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    >> Reageer (0)
    28-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.volgens de minister-president
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag geeft de minister-president zijn zogenaamde 'septemberverklaring' in het Vlaams parlement, alwaar de werkzaamheden nu definitief afgetrapt zijn. Minister-president Peeters heeft bijgevolg de kans om zijn, toch ietwat flauw regeerakkoord, bij te stellen ifv nieuwe cijfers en nieuwe inzichten maar het belooft een zeer flauwe koffie te worden.

    Zijn uitgangspunt is dat we moeten besparen om de toekomst van de huidige en toekomstige generaties te vrijwaren. Klopt dit ? Een ondernemer zal misschien net nu de opportuniteiten zien van de crisis, een zeer brave huisvader de gevaren, alleszins het is raadzaam om spaarzaam te zijn om de toekomst te vrijwaren. Dé maatregel die de minister-president voor ogen heeft, is echter van bedenkelijk allooi, namelijk de befaamde 'efficiëntiewinsten' in het functioneren van het overheidsapparaat.

    Het cliché van de niet of amper werkende ambtenaar wordt nogmaals boven gehaald terwijl we ondertussen toch mogen begrijpen dat clichés ons niet de (volledige) waarheid voor spiegelen. Iedereen wil een efficiënte overheid maar dat dicteren vanuit een filosofie van begrotingen, is ondoordacht en misschien wel immoreel. Beknotten op subsidies, op loonmassa en op het functioneren van het apparaat kan niet op een lineaire manier en bijgevolg is dat ook zeer moeilijk om te voorspellen. Ja, minister Peeters, voer een efficiënte overheid in (hadden we die niet onder uw leiding de afgelopen jaren ???) maar reken daar toch niet op om jullie (financiële) put te dichten, dat is geen beleid. 

    Dat de Vlaamse regering kortzichtig is, mag ook blijken uit het feit dat men amper of niet (dividenden overheidsbedrijven ?)  gezocht heeft naar nieuwe inkomsten. Men spreekt over groene fiscaliteit maar voor wat betreft de voertuigen (vlaamse bevoegdheid) is er nog steeds geen concreet voorstel. Ik kom nog eens terug op de Waalse belasting op geldautomaten, geen slechte uitvinding lijkt me. Waar zijn die regelingen met de bedrijven die nu profiteren van Vlaamse steun (waarborgregeling, overbruggingspremies) ? Betalen zij daar ooit iets van terug of is het een cadeau met hoop op overleven ? Waar blijft dat systeem zodat buitenlandse voertuigen meebetalen voor onze wegeninfrastructuur ?

    Waarom minister-president Peeters is jouw land, Vlaanderen, mijn land ?

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Politiek
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.volgens een ererector
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu we in tijden van crisis zitten, mag iedereen zijn idee'tjes spuien van hoe we dat nu weer gaan oplossen...één ding staat vast volgens ererector André Oosterlinck, het zal pijn doen, anders is het flauwekul.

    Hij ziet wel graten in een algemene looninlevering van 1% voor 'iedereen die op één of andere manier een inkomen betrekt uit de overheid'. Misschien ligt het in mijn argwanende aard maar wie zou hij nu bedoelen, de statutaire ambtenaren ?, alle personen die tewerk gesteld zijn binnen overheidsgerelateerde bedrijven of bedoelt hij ook diegene die 'profiteren' van een pensioen, een uitkering en dergelijke ???

    Laten we wel wezen, voor de gemiddelde Vlaming of Belg is een looninlevering geen goede zaak maar de rector heeft een punt mocht hij proberen de kloof tussen arm en rijk te dichten door de maatregel. Het is juist in tijden van crisis dat de sterkste schouders zeker de zwaarste lasten moeten dragen en natuurlijk is het populistisch om te zeggen dat de eerste minister moet inleveren, net als alle andere mensen maar het zou niet over die symboliek mogen gaan en trouwens de politici in ons land verdienen niet extreem veel, het is vooral in de privéwereld dat de ontsporingen veelvuldig zijn, de banksector was en is en blijft er een mooi voorbeeld van.

    Loon naar werken krijgen vind ik een mooi objectief, loon naar resultaat al heel wat minder want waar blijven dan de deontologische grenzen, wat met langetermijndenken en hoe verzoen je eigen gewin met andermans verlies ? Je moet je job goed doen en als je een belegger bent genre Leeson of Kerviel, is het wel duidelijk dat dat niet gebeurd is maar voor alle andere dient er een normale evaluatie te gebeuren en ook als je verlies maakt als effectenhandelaar kan het zijn dat je toch juist gehandeld hebt en goed gewerkt - de wereld is immers niet perfect maar dat geldt ook omgekeerd, het is niet omdat je miljoenen euro's winst maakt, dat je correct hebt gewerkt.

    Een contract tussen werknemer en werkgever is volgens mij een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis. Je moet je best doen, dat is zeker waar maar men kan en mag geen (onrealistische) verwachtingen transponeren op de werknemer. Men mag dat als maatschappelijk verantwoord bedrijf ook niet toestaan, een manager doet zijn best om een organisaties zo vlot, aangenaam en rendabel als mogelijk te laten verlopen maar of dat nu 3, 5 of 10% winst betekent, dat hangt van zo veel factoren af dat men mensen dwingt tot drastische maatregelen.

    Zo maakt Dexia doodleuk bekend dat ze in het 2e kwartaal 283 miljoen euro winst maakte en toch gaat men nu nog 600 banen schrappen. Zoals de meeste mensen heb ik geen zicht op de interne structuur van Dexia maar het lijkt me vreemd om ineens de dienstverlening of backoffice af te bouwen met zo veel mensen. Het doeleinde zal waarschijnlijk meer winst zijn maar waar stopt deze oefening dan ? Is er een economisch optimum ? Stemt dat overeen met het sociaal optimum ? Wat deed men vroeger dan ?
    We leven immers in een maatschappij waar sociale interactie en economie met elkaar verweven zijn, besparen op de rug van een gewone werknemer die zich ten volle inspant, is immoreel.

    Laten we de crisis aanwenden om de kloof tussen arm en rijk te verkleinen, de sociale spanningen zijn reeds groot genoeg. Het is tijd voor verzoening, dus rijken, koop je aflaten ! Vlaanderen, mijn land. 
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    >> Reageer (0)
    25-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.volgens de Antwerpse haven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat een gedoe de laatste maand over de verdieping van de Schelde en het onbetamelijke karakter van de Nederlanders in dit dossier. Het klopt natuurlijk dat Nederland zich aan de afspraken moet houden, net als België als het gaat over bvb. de aankoop van een hogesnelheidstrein voor de verbinding tussen Nederland en Brussel. Ik ben vooral gefascineerd door de politieke vertaling van het dossier.

    Open VLD riep op om geen Zeeuwse mosselen meer te eten, hoe bekrompen kan je zijn maar ondertussen lijken ze dat zelf ook ingezien te hebben en hoor je weinig of niets meer uit liberale hoek. De cd&v heeft het dossier volledig naar zich toegetrokken en haven(hik) schepen Van Peel oppert de ene na de andere bedreiging aan het adres van de Nederlanders. Een strikte controle van de Nederlandse vrachtwagens omdat er veel overladen zijn......indien meneer Van Peel weet heeft van overladen Nederlandse vrachtwagens stel ik voor dat hij ze van de weg laat halen en wel situ presto vooraleer er ongevallen gebeuren. Een ander idee'tje was de invoering van een wegenvignet, de grootste grap ever want net zijn partij met opperhoofd Yves Leterme, voerde dat idee af, na een bezoekje aan Balkenende, waar hij trouwens ook nu weer bot ving met zijn diplomatieke tussenkomst. Geen idee maar een werkelijkheid nu schijnt de omleiding te zijn voor de Nederlandse binnenschippers, indien het een pestmaatregel is en niet het reguilere onderhoud dan getuigt dit van een onoordeelkundige kleinzerigheid bij de Antwerpse havenbonzen. De binnenschippers kunnen er niets aan doen en bovendien dacht ik dat we duurzaam vervoer wilden stimuleren dus pak dan de andere transportmodi aan zou ik denken.

    Wat klopt er eigenlijk van het verhaal van de schadeclaims waarmee gedreigd wordt ? In april van dit jaar is het GROOTSTE containerschip van de wereld in Antwerpen geweest, weliswaar niet volledig volgeladen maar weinig schepen zijn op volle capaciteit deze dagen. Nog in april werd de grootste lading ooit in Antwerpen gelost, met name 163.000 ton steenkool. Dit gebeurde in twee tijvensters aangezien er minder water in de Schelde zat dan voorspeld. Beide schepen zijn dus de haven binnengevaren ZONDER de verdieping tot 13,1m. Het lijkt me dan ook weinig plausibel dat schadeclaims richting Nederland stand zullen houden of enig hout snijden. Het schip met de steenkool was meer dan drie weken onderweg en door een 'natuurlijk' toeval moet het enkele uren wachten, moet men daar dan ook voor gecompenseerd worden. De toegang van de haven van Antwerpen is verzekerd maar blijft, ook na de verdieping tot 13,1m, beperkt en afhankelijk van getijden.

    Het is de grootheidswaanzin van de Antwerpse haven die geïnjecteerd werd in politieke middens. Zo is Antwerpen van plan om de grootste sluis ter wereld te bouwen, stukken groter dan wat er in het nieuwe Panamakanaal gaat gebeuren en ook hier is de vraag; waarom ?  Als ik jullie vertel dat de sluis een diepgang zal hebben van 17,8m dan kan iedereen voor zich wel bedenken/afvragen hoe dat in relatie staat tot een uitdieping van de Schelde tot 13,1m. Ook hier is de voormalige minister van de havens en hedendaags minister-president Peeters gezwicht voor een bepaalde visie vanuit Antwerpen, de NV Vlaamse Havens werd opgericht om de sluizen te kunnen bouwen/financieren. Men kan vrezen voor een BAMscenario maar mogelijk steekt Europa nog een stokje tussen de wielen van deze vehikels 'buiten begroting'.
     
    De Antwerpse haven wordt al enige jaren bestuurd (sinds 1992), beheerd of schrijf ik beter beheerst door dhr. Bruyninckx, gepokt en gemazeld binnen de cd&v onder Gaston Geens. In 2003 werd hij verkozen tot overheidsmanager van het jaar maar zoals met zo vele managers van het jaar, luidt dat meestal het begin in van de magere jaren. Zo lijkt hij nu ook de sociale vrede binnen de Antwerpse haven niet meer te kunnen garanderen (cfr. loodsen, havenarbeid) en worden de projecten en methodes die gebruikt worden steeds driester en minder en minder democratisch en realistisch. Dit komt pas goed tot uiting sinds zijn zoon Roel Bruyninckx in de Brusselse kabinetten is genesteld en de havenschepen ook eenzelfde signatuur gekregen heeft. De controle op het havenbestuur vanuit de stad Antwerpen is minimaal en sp.a lijkt zich hierin niet te interesseren, cd&v zit binnen en Open VLD heeft precies wat contact verloren nu ex-schepen Delwaide 'geparkeerd' is. Misschien is de cd&v wel de enige partij die beseft dat je politiek ook maakt vanaf de zijlijn, een maatschappij geef je vorm, op alle mogelijke manieren.

    Politiek en maatschappij zijn sterk verweven in ons land, in Vlaanderen mijn land.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    >> Reageer (0)
    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.volgens de gazet
    Men neme een willekeurige krant en begint geïnteresseerd te lezen wat er leeft op deze aardkluit. Ik neem De Morgen van vandaag als voorbeeld.

    De Opelarbeiders getuigen van een grote solidariteit en dat vind ik sterk in deze moeilijke tijden, ze zijn minder kortzichtig dan bepaalde werkgevers en begrijpen dat een gespreide last een te dragen last zou kunnen zijn (men wil het tenminste proberen). Hopelijk is Magna niet de investeerder die enkel geld wou halen uit Opel en Duitsland en kunnen ze een deftig en gedragen project uitbouwen met vernieuwende idee'tjes want een nieuwe SUV naar Antwerpen halen lijkt me geen zicht op een verre toekomst - laat die electrische wagen maar komen en laat de Vlaamse (en federale) regering daar dan op inspelen en dit soort wagens aanmoedigen.

    Anderzijds zijn er de geruchten (iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen is) rond Luc Vansteenkiste en eigenlijk rond heel het netwerk van Vlerickboys, Latemse groepen en wat je kan noemen, de high society. Het is natuurlijk geen sinecure om altijd deontologisch correct te blijven maar afgezien van de strafrechterlijke feiten is het ons kent ons verhaal me toch iets te verweven om daar niks fishy in te zien. Laat het gerecht haar werk maar doen en we zullen zien.

    Aansluitend daarop of mag ik die associatie niet maken, is het zwart geld dat massaal uit het buitenland terugkeert - België blijkt voor zwart geld een heus witwasparadijs als je van 100 euro er nog 92 kan overhouden na 'regularisatie' dan wringt er toch iets bij mijn rechtvaardigheidsgevoel. Zwart geld is meestal ook geld dat 'verdiend' werd door te werken, te verkopen of iets te doen buiten het reguliere circuit om. Ik vind dat daar door de fiscus een duidelijk onderscheid mag gemaakt worden, geld verkregen door illegale praktijken (drugs, criminele feiten,...) mag niet geregulariseerd worden en geld verdiend door 'in het zwart wat bij te klussen' kan mits een kleine boete (en de reguliere ontdoken heffingen) perfect terug bij de mensen komen. Ik vrees echter dat dit niet het grootste gedeelte van het zwart geld betekent. Eigenlijk is het ongehoord dat wederom een soort 'high society' profiteert van het systeem. Laat dat bankgeheim maar opgeheven worden en laat dat geld maar terugvloeien, dan kan er misschien ook een vermogensbelasting komen voor de superrijken. 

    Al moet gezegd worden dat niet alles kommer en kwel is bij de high society, want laat nu net Albert Frère een deel van zijn wijn- en zilvercollectie geveild hebben voor het goede doel. Nobel, symbolisch maar misschien ook wel getuigend van een echt hart voor de maatschappij. Iemand die al zo rijk geworden is, blijft in België wonen terwijl hij op de meest idyllische plaatsen van de wereld zou kunnen wonen, hij zet zich in voor mensen met een handicap. Ik vind het eigenlijk prachtig en al is het een druppel uit zijn emmer en op een hete plaat, laat het toch een voorbeeld zijn voor de Vlaamse ondernemer.
     
    Vlaanderen mijn land beweegt, voelt de internationale trends van crisis en klimaat maar heeft ook een eigen dynamiek waarbij de vervlechting van politiek, high society en gerecht steeds minder wordt. Ze zitten steeds minder op elkaar schoot of bij elkaar op de koffie en dat heeft zijn voordelen want iedereen wordt nu nog wat gelijker behandeld maar anderszijds verdwijnt ook een gevoel van samenhorigheid en samenwerking, iets waar Obama voor pleit. Dat wordt dus een nieuw spanningsveld zowel internationaal als nationaal, hoe werk je samen als je elkaar niet mag 'vlooien' ? Dat verklaart ook ineens de politieke impasse van de laatste jaren; de mensen zijn niet gewend samen te werken, zonder te 'vlooien' !! 

    Vrees echter niet, er staat een nieuwe generatie klaar die wel kan samenwerken.......wij komen er aan !!
     
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    >> Reageer (0)
    22-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.politicologen
    Je hebt er in ons land nogal wat rondlopen en ze verschijnen veelvuldig op het scherm met hun sterk doordachte en minder alledaagse redeneringen en meningen en schijnen een authoriteit te zijn zonder zelf ooit beleid gevoerd te hebben.

    Ja jongens, want het zijn hoofdzakelijk mannen die zich deze titel aanmeten, ik laat toch liever mijn auto nazien en herstellen door een echte garagist die zijn handen (of haar handen) durft vuil maken dan door die praatjesmaker die mij al bijna een nieuwe wagen wil aansmeren omdat er een lichtje (niet meer) brandt. Ze declameren, ze pochen, ze voorspellen, ze "analyseren' dat het een lieve lust is en bovendien weten ze niet alles over de politiek maar ze weten zelfs hoe 'de mensen' zich bij dit alles voelen en weten ook hoe de media de verslaggeving zal doen. Meer dan ooit zijn ze de narren van de media, die te pas en te onpas opgevoerd worden om een praatje te komen maken, liefst spitant en wat ludiek om de kijkers/lezers wat te prikkelen want dat 'verkoopt'.

    Ik heb niets tegen deze mensen die over het algemeen leuke vertellers zijn en soms wel een leuke anekdote kunnen vertellen van hoe de wetstraat in elkaar zit maar de manier waarop ze letterlijk 'opgevoerd' worden als orakel van Delphi stuit me toch een beetje tegen de borst en af en toe kan ik me ook niet van de indruk ontdoen dat zij zichtzelf ook zo een beetje inschatten.

    Zonder persoonlijk te worden wil ik verwijzen naar misschien wel de bekendste politicoloog van het Vlaamse land, namelijk Carl Devos. Hij publiceert elke zaterdag een opiniestuk en hier http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/verkiezingen09/2.5323/090919_devos_opinie vindt u zijn laatste exemplaar. Een niet onaardig stukje over het reilen en zeilen van de Belgische politiek maar wie de behoefte voelt om dergelijke analyses te publiceren - als authoriteit - moet toch ook een beetje de verantwoordelijkheid voelen om oplossingen aan te reiken en dat ontbreekt toch al te vaak. Devos is natuurlijk geen begrotingsspecialist dus dat hij daarvoor geen oplossingen aandraagt, tans pis maar anderszijds is hij toch politicoloog en zou je toch mogen verwachten dat er 'remedies' en of 'wegen' in zijn stuk zouden staan om te komen naar het gevraagde 'leiderschap', naar een manier van werken tussen en samen met de regio's, naar een manier die mogelijk de politiek overstigt om de maatschappelijke problemen op te lossen (technocratie ?). Nee, op dat vlak houden ze zich altijd op de vlakte en nogmaals ik wil niet persoonlijk schieten op Devos of anderen maar zoals een dokter een remedie zoekt voor een kwaal, verwacht ik van politicologen oplossingen voor het beleid, de politiek.

    Dat Leterme geen leidersfiguur was of is, dat wist iedereen al toen hij fractieleider was in de Kamer en diegene die het toen nog niet begrepen had, begreep het dan wellicht tijdens zijn ambtstermijn als minister-president. Het is leuk als je van je medewerkster je maitresse kan maken en deze in het parlement weet te krijgen, zeker als ze gelinkt was aan een partijgenoot van je maar dat getuigt misschien van testosteron maar niet van leiderschap. Als minister van buitenlandse zaken heeft hij nu toch al één zaak op zijn actief, namelijk de verwijdering van de foto's die zijn voorganger had laten hangen....

    Ik ben geen politicoloog maar hoe krijg je wel gedragen leiderschap ? Kijk naar Dehaene, Verhofstadt of Stevaert, elk op hun (zeer verschillende) manier stralen ze gezag uit en wisten ze dingen te verwezenlijken. Natuurlijk heb je daarvoor ook een omgeving nodig die je toelaat om leider te zijn en daar wringt momenteel het schoentje volgens mij. Van Rompuy zou perfect enkele structurele maatregelen kunnen doorvoeren die ons leiden naar een begroting in evenwicht (op termijn) maar met een Didier Reynders direct oner zijn vleugels is dat gewoon onmogelijk. Deze caracteriel heeft zijn departement helemaal mismeesterd zoals het een goede 'liberaal' misschien past want overheid en fiscaliteit zijn niet echt de vriendjes van de liberalen maar indien je dit op zo'n schabouwelijke manier doet, mag dit wel eens gezegd worden. We hebben onder Reynders al meermaals een 'fiscale regularisatie' mogen meemaken (eenmalige bevrijdende aangifte - maal 2) maar nog nooit was de fiscale fraude in ons land zo hoog, nergens is fiscaliteit verheven tot een post-academisch niveau waar bos en bomen elkaar niet meer herkennen en de achterpoortjes, voordeuren blijken te zijn.

    Leiderschap is een moeilijk evenwicht waarbij je moet kiezen en toch eenduidig blijven, dwarsliggers mag je daarbij niet tolereren en de zogenaamde 'tsjeventruken' laat je ook best achterwege. Mensen van goede wil zijn er en ik zie ze in alle grote traditionele partijen; Marino Keulen, Ingrid Lieten, Joke Schauvlieghe, Jo Vandeurzen, Vandenbroucke,.....daarentegen staan de mensen die beleid voeren (naar mijn mening) ondermijnen: Muyters, Vandenbossche, Van Mechelen, Dedecker, Dewinter, Decrem.....

    Ik wil geen onderscheid maken tussen goede en slechte Vlamingen maar beleid voer je met verstandige mensen die inhoudelijk sterk staan, zonder vieze spelletjes te spelen, ze hebben een visie op de maatschappij en proberen die te realiseren. Perfect zal het nooit zijn, in mijn land Vlaanderen maar toch we kunnen toch beter dan de regering Van Rompuy en Peeters II (al wordt dat afwachten).

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Politiek
    >> Reageer (0)
    21-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wereld zoals zij is.....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De titel van deze blog lijkt misschien nogal genderongevoelig maar niets is minder waar want het respect voor Moeder Aarde, de natuur en haar onverwachtse en grootse krachten bij mezelf is enorm.

    Je hoort de laatste jaren vele negatieve verhalen, de wereld lijkt snipverkouden, het gat in de ozonlaag groeit, het klimaat verandert, de natuurrampen worden alsmaar geweldadiger. De mens heeft ongetwijfeld een grote invloed op de aarde en haar 'welbehagen' maar mij interesseert vooral het menselijke (dierlijke ?) proces rondom het gebrek aan rolmodel hoe we dienen te leven op en samen met een 'planeet'.  

    Je ziet bij veel diersoorten dat men meer of minder nakomelingen produceert indien het goed of slecht gaat met de soort. Overleven is de boodschap ! Globaal bekeken reageert de mens nog steeds zo maar het tij is aan het keren, Europa groeit niet langer op een 'natuurlijke' wijze en andere continenten volgen deze trend (afgezien van de ontwikkelingslanden --- ok, veralgemening). We kampen daarom met 'de vergrijzing' of mooier gezegd 'de verzilvering' in en van onze beschaving. Een beschaving die gekenmerkt was en is door een hoge welvaart....waarbij overleven geen noodzaak was eerder een certitude. We kregen alsmaar minder kinderen......we hadden onszelf aan de top van de (welvaarts)piramide gebracht.

    Gelukkig bestaat er zoiets als migratie en kunnen we onze populatie in stand houden en zelfs lichtjes uitbreiden, iets wat in ons economisch systeem een premisse is om groei te realiseren. Ik ben dus blij met de immigratie van allerhande nationaliteiten en culturen in mijn land, Vlaanderenland want zo zijn we tenminste verzekerd van het feit dat we verder leven.....

    Klimaat en milieudiscussies worden vaak door elkaar gegooid dus ooit kom ik op dit onderwerp zeker nog terug want een mens is ook maar een mens, ook die Vlaming in mijn land, Vlaanderen.

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Maatschappij
    Tags:aarde, klimaat,
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staatsschuld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat de staatsschuld groeit verbaast al lang niemand niet meer en ligt daar nog iemand wakker van ? Misschien wel te weinig mensen en misschien ook de verkeerde mensen want wie hoor ik nu als het gaat over de begroting....de sociale partners en natuurlijk hebben de vakbonden gelijk dat de fiscale fraude moet aangepakt worden, het bankgeheim opgeheven dient te worden en iedereen correct zijn of haar belastingen betaalt en natuurlijk hebben de werkgevers een punt dat meer mensen aan het werk moeten maar hoe rijmen ze dat dan net met hun 'afslankingsoperatie' bij de overheid.

    De discussie over ambtenaren is me te ingewikkeld maar gratuit stellen dat we met minder ambtenaren kunnen en het cliché boven halen (dat waarschijnlijk nog wel ergens bestaat) is me toch wat te gemakkelijk. We hebben een sterke overheid nodig die zaken reguleert, controleert en de dienstverlening verzorgt voor alle mensen. Daarvoor is personeel nodig, hoeveel is moeilijk te zeggen maar als wij de hooligans willen beperken, hebben we politieagenten nodig, als we de energiebedrijven willen controleren hebben we een sterke VREG en CREG nodig, als we de banken willen reguleren hebben precies toch een ietwat sterker CBFA nodig, als we mensen willen opleiden hebben we leerkrachten nodig, als we mensen willen verzorgen, verpleegsters enzovoort......dat zijn ook de taken waarvoor ik (en jullie) belastingen betalen en daar ben ik het ook volmondig mee eens.

    Sinds 2007, de miraculeuze verkiezingsoverwinning van cd&v/nv-a, ligt ons land in de lappenmand, niet alleen maar ook wat betreft de staatsschuld. Zonder te veel politieke uitspraken te doen, heb ik net van die partijen (ok, nva zit federaal niet meer aan boord) nog niets concreet gezien en we zijn twee jaar later. Ik lees vorige week de recepten van de cd&v-jongeren die de oude garde vandaag aanvallen met een opiniestuk in De Morgen, kort samengevat kwam hun besparing van 4 miljard euro neer op :

    * 5% minder overheidsuitgaven en -personeel;
    * Dienstencheques moeten 8 euro kosten en zijn niet langer fiscaal aftrekbaar;
    * Werkloosheidsuitkering wordt beperkt in de tijd;
    * Brugpensioen onder 58 jaar wordt afgeschaft;
    * Vervroegd pensioen kan maar vanaf 63 jaar.

    Je bent jong en je wil wat.....maar hier slaan ze de bal al even ver naast als de hele regering Van Rompuy. Dit is een generatiepact 2 en 3 en wie wordt daar beter van ? Niet de gewone mens die weer maar eens langer kan gaan werken ofwel meer kan betalen voor die dienstencheques (omdat hij/zij een kuisvrouw heeft omdat hij/zij gaat werken ?) ofwel wat minder geholpen kan worden door een sterke overheid ? Over die 5% besparingen bij de overheid valt waarschijnlijk nog te praten omdat alles en iedereen productiever kan zijn maar soit - zoals de maatschappij groeit, groeit ook het aantal overheidsuitgaven veronderstel ik dus echt structureel zou ik die besparing al niet noemen.

    In tijden van crisis de maatregel 'werkloosheidsuitkering beperken in de tijd' nog eens bovenhalen getuigt volgens sommigen misschien als moedig maar geeft toch ook geen structurele oplossing ? Idem met brugpensioen en gewoon pensioen, dat zijn lineaire maatregelen waar niemand iets aan heeft. De discussie over de zware beroepen laat de cd&v-jongeren waarschijnlijk koud, de afgeleide rechten (voor weduwen bvb), de problematiek van de 50plussers om nog aan werk te geraken,.....ze reppen er met geen woord over en daar sta je dan als pakweg 52-jarige die ontslagen wordt door de crisis (Opel ?).

    Er zijn al diverse balonnetjes opgelaten door de regering Van Rompuy maar veel deftiger voorstellen heb ik ook niet gehoord. Ja, natuurlijk moeten de banken meebetalen want hun winstbejag heeft ons allemaal centen gekost maar ook daarmee fiets je geen 25 miljard euro (1.000.000.000.000 belgische frankjes - nostalgie) dicht natuurlijk.

    Uit linkse hoek hoor je steeds hetzelfde 'de mensen moeten de crisis geen twee keer betalen' en daar ben ik het volmondig mee eens maar hoe realiseer je dat ? Hoe krijg je ineens een overheid die boven die machtige en kapitaalkrachtige structuren gaat staan ? Net door er minder afhankelijk van te worden en je staatsschuld dus wat af te bouwen. In de jaren voor 2007 heeft men dit ook niet gedaan maar bleef de schuld toch nagenoeg gelijk, een eerste stap/voorwaarde om aan de afbouw te kunnen beginnen.

    Ik ben geen begrotingsspecialist maar we hebben de laatste jaren heel wat centen door onze handen laten glippen en dat had ons geen pijn hoeven doen, integendeel; waar is dat wegenvignet zodat de buitenlanders zouden meebetalen aan onze infrastructuur (en voor de vervuiling die ze veroorzaken) ? Je hoeft dit niet eens als overheidstaak op te nemen, er zijn genoeg privépartners die dit wel willen realiseren maar nee Leterme trok zijn staart in toen hij naar Nederland ging...... We zijn een logistieke draaischijf in Europa, daar hoeven we zelfs niet veel voor te doen, dat geografisch voordeel hebben we nu eenmaal, waarom er niet van profiteren ?
    Waarom krijgen de kadastrale inkomens van de huizen geen update en natuurlijk is dat veel werk maar mijn logica zou zijn om te beginnen met deze met de grootste bewoonbare oppervlakte (oude villa's ?). 

    Schaf enkele bestaande fiscale truukjes af; wie heeft er nu voordeel bij 'patrimoniumvennootschappen, economische samenwerkingsverbanden, landbouwvennootschappen,...' bijvoorbeeld ? 99% van de bevolking weet niet ineens dat er zoiets bestaat. Ook alle andere nepconstructies mogen wat mij betreft de vuilbak in - bvb. zelfstandigen zijn zelfstandigen en geen werknemer van hun vennootschap.  

    Laat mij nog een 'socialere' noot aan toevoegen en dan even over de taalgrens kijken; in Wallonië belast men bankautomaten, een exponent van de afschuifcultuur van bedrijven/banken. Dat mag voor mij ook meer gebeuren, vroeger kon men bij een bank terecht op een vertrouwelijke manier, nu betaal je voor eender wat, moet je afspraken maken om iets te kunnen bespreken (behalve als je veel geld hebt, dan nodigen ze je zelf wel uit). Jammer maar helaas, het Vlaamse regeerakkoord bevatte geen nieuwe inkomsten, een onbegrijpelijk verhaal in Vlaanderen mijn land.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Politiek
    Tags:staatsschuld, Vlaanderen, Wallonië, cd&v
    >> Reageer (0)


    Archief per maand
  • 04-2022
  • 09-2017
  • 05-2014
  • 09-2011
  • 09-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009

    Zoeken in blog


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs