Inhoud blog
  • dansfiche 5
  • dansfiche 3
  • dansfiche 2
  • dansfiche 1
  • Korte reflectie
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Alles is muzische

    05-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dansfiche 5

    fiche werkzitting ‘Alles is muzisch= beweging’.

     

     

    Onderwerp : Les 5 : kinderdansen

    Plaats : In de ritmiekzaal

     

    Materiaal :

     

    AANBEVOLEN :LITERATUUR : //

     

    Werkvorm :kinderdansen

     


    Opdrachtomschrijving

    LESINHOUD

    Tijdens deze les hebben we vooral de kinderdansen die we de voorbije jaren gehad hebben herhaalt. Het waren drie dansen die we konden gebruiken tijdens onze muzische weekstage.

     

    1.          ‘Bal del truc’.

    Het is werd gedanst op een AB melodie. Eerst moesten we 2x8 tellen rond huppelen in de zaal en wanneer het gezegd werd draaien naar de andere kant. Op het refrein, moesten we gaan zitten en dan 3x stampen met onze voeten, 3x klappen in onze handen, dit mag niet, dat mag niet (wijzen met de vinger) en draaien in een rondje.

    De les werd opgebouwd dat we telkens vlugger moesten zijn en ook leerden luisteren naar de muziek. We moesten allerlei opdrachten doen, eerst alleen en dan per 2 tot we uiteindelijk tot de kinderdans kwamen.

    Het was de bedoeling dat we per 2 tegenover elkaar gingen staan en met elkaar de dans deden. Eerst moet ene 8tellen huppelen en buigen. Hij moest er dan ook wel voor zorgen dat hij op 8tellen terug op zijn plaats was. De andere moest 8tellen heen huppelen, buigen en de hand nemen en meenemen naar het midden.

    Daar moesten ze het refrein opnieuw samen dansen, maar uiteindelijk maar een halve draai maken zodat ze allemaal op tijd terug op hun plaats waren om opnieuw te beginnen.

     

    2.          ‘ Sasa nukuteau’

    Deze dans werd ingeleid als vrouwen die zaten te wachten op hun mannen tot ze terug waren van vissen. Het was voor de vrouwen een bezigheid.

    We moesten ervoor in kleermakerszit gaan zitten. Er werd geen muziek voor gebruikt maar deze is er wel. Dat maakt het iets gemakkelijker om het ritme bij te houden, want het gaat steeds sneller en sneller.

    We moesten eerst 1 klap aan de rechter oor, linker oor boven het hoofd en voor de knieën geven. Dan moest er met alles 3 keer geklapt worden en dan opnieuw 1 keer. Als dat gedaan was moesten we 4tellen onze poep omhoog doen en ondertussen ronddraaien, zodat we naar een andere hoek in de zaal keken.

    http://www.youtube.com/watch?v=cv9HJYKMbYM

     

    3.           ‘Gumboots’

    Het wordt ook wel de goudmijn dans genoemd. Deze dans gebruikte vroeger de mensen in Afrika die in de goudmijnen moesten werken als middel om met elkaar te communiceren. Ze mochten tijdens de werkuren niet met elkaar praten dus moesten ze iets anders vinden om te communiceren. Ik vond een heel moeilijke maar leuke dans. De vorige 2 dansen zijn goed met kleuters te doen maar deze zeker niet, toch niet aan dit tempo.

    We begonnen simpel met een mambo. Dan moesten we terwijl we die mambo aan het doen waren nog van alle dingen bij gaan doen. Eerst alleen onze rechter kuit tikken, daarna onze rechterkuit en onze linkervoet langs achter. Als laatste moesten we onze rechterkuit, linkervoet en rechterkuit allemaal aantikken in de tijden dat we de mambo deden. Het was geen simpele opdracht en het was letterlijk om over u eigen voeten te vallen.

     

     

    ZELFVERWERKINGSOPDRACHT

    //

     

     


    Reflectie

     

    Ervaring :

     

    Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren. Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?

    ·                    Moeilijk

    ·                    Snel

    ·                    Ritme

    ·                    Inlevingsvermogen

    ·                    concentratie

     

    Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ? (moeilijk/makkelijk)

    Pluspunten (makkelijk):

    ·                    De eerste twee kinderdansen vond ik gemakkelijk omdat dit een herhaling was van de kinderdansen die we de voorbije jaren al eens hebben gedaan tijdens de bewegingslessen van mevrouw Joosen.

     

    Minpunten (moeilijk):

    ·                    Ik vond de dans van de ‘gumboots’ enorm moeilijk. Dit kwam omdat ik het tempo va de anderen niet kon volgen en omdat ik de bewegingen niet onder de knie had.

     

     

    Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het werkproces/deze activiteit?

    Tijdens de kinderdansen van ‘bal del truc’ en ‘sasa nukuteau’ heb ik goed gefunctioneerd. Tijdens de dans van de ‘gumboots’ heb ik niet goed gefuntioneerd. Dit kwam doordat ik de passen niet onder de knie had en ik niet kon volgen aan het tempo van de anderen. Ik heb ook geen goed ritme gevoel en hierdoor was deze dans een probleem voor mij.

     

     

    Essentiële aspecten

     

    Wat was je voorkennis ?

    De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.

     

    Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je geleerd?

    Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is om een goed ritmegevoel te hebben als je een dans wilt doen zoals de gumboots en je moet snel weg zijn met de pasjes want anders kan je niet mee.

     

    Vervolg

     

    Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige opdracht (aandachtspunten)?

    ·                    Luisteren naar de muziek

    ·                    Dansen op het ritme van de muziek

    ·                    Altijd tellen tijdens gestructureerde kinderdansen.

    05-06-2013 om 10:55 geschreven door Veronique  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dansfiche 3

    fiche werkzitting ‘Alles is muzisch= beweging’.

     

     

    Onderwerp : dansen met klein materiaal

    Plaats : In de ritmiekzaal

     

    Materiaal : stoel, pastic bekertjes, kleine balletjes, 1 grote fitbal, krant, handdoek, 2 dozen, 1 trui, elastiekjes,…

     

    AANBEVOLEN :LITERATUUR : //

     

    Werkvorm :dansexpressie

     


    Opdrachtomschrijving

    LESINHOUD

    De opdrachten:

     

    1.zoek uit:

            De bew. Woorden van het materiaal; werkwoorden

            Wat kan je ermee doen; opdrachten

     

    2. associëren;

            Lijkt op,…

            Materiaal een ander naam geven, belevingswereld

            Kwaliteiten; bewegen zoals,…

     

    3.Bewegingskader;

            T,K,R,L

            De beweger dans zoals het materiaal

            Vb. de bal zweeft in de lucht zoals,…(een luchtballon)

            Zeer traag omdat,

            Tegen de wind in,

            Zeer hoog en laag met de wind mee,

            Met heel ons lichaam, en soms alleen onze Armen wanneer de wind         met cirkeltjes blaast.

     

    4.Dansen met materialen; T,K,R,L

     

     

    ZELFVERWERKINGSOPDRACHT

    Aan de hand van de les moesten we in groep samen een opdracht maken. Waarvan er 1 hoofdopdracht of subopdracht mag gebruikt gemaakt worden van de materialen.

     

    Onze groep heeft gekozen voor een verhaal over dromen te maken.

    Over een jongen die droomt en de wildste avonturen meemaakt. Hij vind een vliegend tapijt, daarna een luchtballon en dan wordt hij gevangen. Hoe het afloopt met onze jongen is een verassing tot in de les.

     

     

     


    Reflectie

     

    Ervaring :

     

    Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren. Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?

    ·                    Creatief

    ·                    Concentratie

    ·                    Grappig

    ·                    Fantasierijk

    ·                    inlevingsvermogen

     

    Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ? (moeilijk/makkelijk)

    Pluspunten (makkelijk):

    ·                    Wat ik als een pluspunt ervaren heb aan deze les was dat je je eigen creativiteit en fantasie kon gebruiken. Deze had je nodig voor het associëren. Het associëren hield in dat je een naam moest geven aan je voorwerp en dat je je voorwerp kwaliteiten mocht geven.

     

    Minpunten (moeilijk):

    ·                    Wat ik als moeilijk ervaren heb tijdens deze les was het bewegingskader toe te passen op het materiaal.

     

     

    Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het werkproces/deze activiteit?

    Tijdens deze bewegingsles heb ik goed gefunctioneerd. Dit kwam doordat ik mijn eigen creativiteit en fantasie kon gebruiken. Je mocht zelf bewegingen/opdrachten verzinnen bij je voorwerp en je mocht hem zelf een naam geven. Dit ging mij goed af en ik kon goed functioneren tijdens deze activiteit.

     

     

    Essentiële aspecten

     

    Wat was je voorkennis ?

    De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.

     

    Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je geleerd?

    Tijdens deze les heb ik geleerd dat het belangrijk is om je eigen creativiteit en fantasie te gebruiken.

     

    Vervolg

     

    Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige opdracht (aandachtspunten)?

    ·                    Mijn creativiteit en fantasie meer tonen

    ·                    Niet verlegen zijn

    ·                    Nieuwe uitdagingen durven aangaan.

     

    05-06-2013 om 10:55 geschreven door Veronique  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dansfiche 2

    fiche werkzitting ‘Alles is muzisch= beweging’.

     

    Datum : 9 Januari 2013

     

    Onderwerp : de bergen ‘zo krachtig als een rots’.

    Plaats : In de turnzaal

     

    Materiaal : //

     

    AANBEVOLEN :LITERATUUR : //

     

    Werkvorm :dansexpressie

     


    Opdrachtomschrijving

    LESINHOUD

    1. Opwarming

    ·                    kring

    losschudden verschillende. lichaamsdelen

    uitrekken ; groot, zijwaarts, schuin ,breed van de A(n)

    uitrekken idem B(n),elleboog. Heup, knie, schouder ,bips

     

    ·                    Kriskras in de ruimte

    vasthouden van 1 beweging, signaal wisselen van beweging, bv. hinkelen, rollen, springen, zwaaien, schudden, draaien, galopperen, schuiven op je buik,…

     

     

    2. Kennismaking onderwerp

     

    foto’s laten zien , grote rotsblokken

    hoge bergen, zo diep onder de grond/pinnen vastspijkeren

    bergen ondersteunen de hemel (bijgeloof)

    bergen op de aarde voor de stevigheid, er kan nu niet geschud worden met de aarde

    bergen gaan voorbij zoals wolken voorbij gaan

    continenten verschoven, van 1 groot continent naar 2 (Europa en Amerika), 5cm/jaar verschuivingen

     

    Opdracht 1

     

    ·                    Muziek op: lopen snel, sprinten, bochten, kronkels voorwaarts en achterwaarts. Ontwijken

    ·                    Muziek af: stevige houding, 2 voeten, kracht bundelen

     

    presentatie enkele houdingen en testen dat ze stevig staan.

     

    ·                    Muziek op; idem snel verplaatsen

    ·                    Muziek af: stevige houding maar knieën buigen

     

    Idem 3de X maar met hand(en) op de knie(ën)

     

    Per twee:

    De eerste geeft de wegen aan en de tweede volgt deze

    Zonder muziek: de tweede zoekt contact met de eerste om een stevige houding te maken, leunen en steunen

    En omwisselen

     

    Zoek nu ook andere steunpunten, per twee, stevigheid

    Probeer te balanceren, per twee, zonder muziek

    Opdracht 2

     

    Muziek: kriskras verplaatsen. Dynamisch, over elkaar heen, onder elkaar door

    Muziek af:

    ·                    1 lichaamsdeel op de grond dat ik benoem op de grond

    ·                    1 lichaamsdeel tegen elkaar aan

    ·                    2 lichaamsdelen tegen elkaar aan

     

    trage muziek: dans tegen elkaar aan, stevige beginhouding, evenwichtsverlies creatieve oplossingen voor zoeken, steeds tot andere grillige vormen komen en even vasthouden

     

    Opdracht 3

     

    drift van de continenten

    voeten samen, A(n) tegen je lichaam, kronkelende bewegingen in allerlei richtingen uit balans proberen te geraken, vorm maken en vasthouden, droom, fantasie, verschillende vormen maken,

     

    ook eens naar elkaar kijken

     

    combinatie van vloeiend naar afbrokkelend breken en overhellen

    per twee; samenkomen en wegdrijven

    vanuit balansen verlies naar nieuwe vormen

     

    leermoment

    durven evenwicht te verliezen en verschillende aanzetten zoeken om tot nieuwe vormen te komen.

    Niet mentaal sturen, maar vanuit gevoel laten leiden.

     

     

    ZELFVERWERKINGSOPDRACHT

    Per twee moesten we drie posities bedenken die voor ons het leukste of het grappigste waren en daar werden foto’s van gemaakt.

     

    Nadien moesten we in een groep een les opstellen waarin de elementen die we tijdens deze les gezien hebben aanbod kwamen.

     

     


    Reflectie

     

    Ervaring :

     

    Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren. Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?

    ·                    Grappig

    ·                    Concentratie

    ·                    kracht

    ·                    vertrouwen

    ·                    moeilijk

     

    Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ? (moeilijk/makkelijk)

    Pluspunten (makkelijk):

    ·                    De eerst opdracht die we per twee moeten doen vond ik wel een gemakkelijke opdracht. Op de muziek moest de eerst de wegen aangeven terwijl de tweede deze volgt. Zonder muziek moest de tweede contact zoeken met de eerste en een stevige houding maken door te leunen en steunen.

     

    Minpunten (moeilijk):

    ·                    Ik vond het moeilijk om telkens opnieuw een stevige houding uit te beelden met twee andere lichaamsdelen.

    ·                    Wat ik ook als moeilijk ervaren heb was het moment dat je bij je medestudenten de stevige houdingen moest gaan uittesten.

    ·                    Wat ik persoonlijk ook moeilijk vond waren de drie verschillende houdingen die we per twee moesten uitvoeren omdat je elkaar moet vertrouwen want de ene persoon moet balanceren op de andere persoon terwijl de onderste persoon een krachtige houding moet uitbeelden.

     

     

     

    Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het werkproces/deze activiteit?

    Toen we individueel de opdrachten moesten uitvoeren functioneerde ik goed. Maar toen ik hoorde dat we per twee opdrachten moesten doen was ik eerst onzeker en durfde ik niet met een tweede persoon de opdracht uit te voeren. Dit kwam doordat ik niet aan een medestudent durfde te vragen om samen de opdracht uit te voeren. Maar toen ik een danspartner had waar ik de opdrachten mee kon uitvoeren heb ik wel goed gefunctioneerd.

     

     

     

    Essentiële aspecten

     

    Wat was je voorkennis ?

    De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.

     

    Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je geleerd?

    Ik heb geleerd dat het belangrijk is om uw danspartner te vertrouwen als je per twee drie posities moet uitvoeren waarbij kracht en evenwicht belangrijk zijn.

     

    Vervolg

     

    Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige opdracht (aandachtspunten)?

    ·                    Meer initiatief nemen

    ·                    Creatief nadenken over houdingen met twee steunpunten

    Vertrouwen hebben in de ander

    05-06-2013 om 10:54 geschreven door Veronique  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dansfiche 1

    fiche werkzitting ‘Alles is muzisch= beweging’.

     

    Datum :

     

    Onderwerp : ‘ macht en onmacht’

    Doelen :

    1.     samenwerking: bewegingsspel per 2, gelijke bewegingen, tegengesteld bewegingen, en bewegingsherhalingen.

    2.     Tijd, Kracht, Ruimte en lichaam -  exploratie

    3.     Bewegingen en bewegingskwaliteiten ontdekken vanuit een thema

    4.     Ruimtelijke beperking, en beperkingen door anderen opgelegd, leiden tot dansimprovisatie

    5.     Zelf grenzen en mogelijkheden aangeven in dansimprovisaties.

     

    Plaats : In de ritmiekzaal

     

    Materiaal :

    -       Handtrom

    -       Sjaaltjes

    -       Stok

    1.     Moloko-statues –Cannot contain this

    2.     Zapp – cro magnon – Juppy Juppy

    3.     Zapp – cro magnon – Sahib

    4.     Dueling Banjos – Deliverance –Pony express

    5.     Springbonen - pollepeldans

    6      Art of noise – Below the waste - Back to back

    7.     Implant – self inflicted – Denoizer

    8.     Implant – self inflicted – 4 is Dying

     

    AANBEVOLEN :LITERATUUR : //

     

    Werkvorm : Dansexpressie/opdrachtvorm

     


    Opdrachtomschrijving

    LESINHOUD

    Inleiding

     

    1.     M:     Moloko - statues – Cannot contain this

    Lkr:   bevelvorm/streng:

    Loop kriskras door de zaal, strakke wegen, rechte lijnen

    Loop op het tempo van de muziek, ver weg van elkaar

    Loop in de tegengestelde richting, achterwaarts

    Hink op 1 B en draai rondjes.

    Kruip op H(n) en vt(n)

    Stap met stijve B(n)

    Maak grote sprongen met beide Vt(n) samen, ver en hoog

    Stap door de zaal, met de H(n) aan de enkels vast.

    voorwaarts in buiklig, met de H(n) op de rug jezelf verplaatsen

            Per 2:        1 pers. Geeft bevel, de andere moet uitvoeren. (wissel om)

     

     

     

    Kern

     

    2.     M:     Zapp – cro magnon – Juppy Juppy

            Lkr:   geeft ruimte aan, groot naar klein

            Dlns:         Vrijheidsbewegingen: huppelen, lopen, draaien, zwaaien met A(n), springen,…

                            Behouden van eigenheid en intensiteit, ook al wordt de ruimte verkleind.

    Evaluatie: Het bewegingsveld wordt kleiner; Hoe ga je nu bewegen?Wat voel je daarbij?Wat zal er gebeuren als je nog dichter bij elkaar bent?

    Zo dicht mogelijk tegen de muur, bouw de spanning op.

     

    a.             Verwerking: spelen met veel ruimte of weinig ruimte, zelf de begrenzing opzoeken

    b.             M:    Zapp – cro magnon – Sahib

    wegonderbrekers (de weg versperren): 

                    groep 1: ( sjaaltjes)

    voor iemands voeten lopen, plots stilstaan, dwars voor iemand

    groep 2:

    ontwijken, vrije plekken lopen, kronkelweggetjes maken, onder de A(n)

     

    Evaluatie:  Het bewegingsveld wordt kleiner; Hoe ga je nu bewegen?Wat voel je daarbij?Wat zal er gebeuren als je nog dichter bij elkaar bent?

     

     

    3.     M: .  

            Lkr:   kringleider en 1 pers. In het midden van de kring plaatsen

            Opdracht: kringleider demonstreert de bewegingen, en de anderen van de kring    

                                   Imiteren de kringleider.

                                   De ruimte geven of beperken van de middelste beweger

                                   De middelste beweger, blijft zo groot en zo vrij mogelijk, bewegen.

    Variatie:    Wisselen van kringleider en middelste, en meerdere kleine kringetjes                 verspreiden .

     

    4.     Schrijven /associëren

            Adv kranten, knipsels, groepsgesprekken, vanuit de kleine kringetjes.

            Onderdrukker (macht)  / onderdrukte(onmacht)

     

    5.     Stokkendans

            M:     Springbonen - pollepeldans

            Dansen zoals een stok; stokstijf, tikken van de stok op de grond, draaien en wiegen

            Om de as, staan dof liggend, hellen vw. En aw., vallen en rechtstaan?

            Strak en krachtig

     

    6.     M:     Art of noise – Below the waste - Back to back

            a.     Zelf de dans uitvoeren, de weerstand en de kracht van de stok in jezelf, laat zelf

    De stok nu dansen, jij kan zelf de dansbewegingen bepalen, stijf, strak, houterig.

            b.     De weerstand van buiten, drukt op je lichaam. Verplaats van de ene kant

                    van de zaal naar de overzijde, recht naar een punt toe, maar met

                    veel weerstand, druk van buiten. Dit kost moeite en kracht.

            c.      Per 2: Een beweger zoekt stevige steunpunten op, en de andere gaat de kracht

                    of de weerstand met het lichaam geven, de onderdrukte mag niet omver vallen.

                    Van de ene vorm naar de andere, rustig en krachtig.

     

    7.     M:     Implant – self inflicted – Denoizer

    a.     De onderdrukte beweger: wankel, evenwicht zoekend, herhaalde bewegingen uitvoeren, mechanisch, gelaten. (gedwongen werk zoals kappen, ophangen, stapelen,…)

    Ruimte: dicht bij elkaar/ hoekje/laag bij de grond

    Evaluatie: Welke bewegingen?Gedachten?Gevoelens?

            b.     Uitdieping:

    plots een harde stoot of klap: dmv bewegingsaanzet, je door de ruimte laten slingeren(sch., dij, hfd, rug)

    De ongecontroleerde beweging laten uitlopen totdat je erbij stilligt.

    Langzaam rechtop staan

    Herbegin, wegslingeren/opstaan/herh,…

    Nu als je rechtstaat: grote weidse bewegingen en weer wegslingeren.

            c.      Per 3: 1 voordoener, en 2 imitators. Het effect van onmacht uitvergroten!

     

     

    Slot

     

    8.     verwerkingsopdracht: maak in kleine groepjes een presentatiestukje met de ingrediënten van de les.

     

            M:     Implant – self inflicted – 4 is Dying

     

            Wisselen van macht en onmacht

            Start je met macht of onmacht?

            Manipuleren, volgen en niet volgen,dwingen en onderdrukken of onderdrukt worden

            Danswegen versperren of ontwijken

            Ruimte kleiner maken

            Geven van veel of weinig ruimte

            Krachtig zoals de stok

    Bewegingsherhalingen (gelatenheid)

    Wegslingeren –groot en vrijdag

     

    ZELFVERWERKINGSOPDRACHT

    We kregen de opdracht om ons voor te stellen dat we werken in een fabriek werkten en bandwerk moesten doen. We moesten voor onszelf vijf bewegingen uitzoeken die we uitvoerden in het frabiek. Hiervoor krijgen we de opdracht om alle elementen van tijd, kracht, ruimte en lichaam in deze bewegingen te stoppen.


    Reflectie

     

    Ervaring :

     

    Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren. Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?

    ·                    Creativiteit

    ·                    inlevingsvermogen

    ·                    Concentratie

    ·                    Grappig

    ·                    leuk

     

    Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ? (moeilijk/makkelijk)

    Pluspunten (makkelijk):

     

     

    Minpunten (moeilijk):

     

     

     

    Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het werkproces/deze activiteit?

    Ik heb zelf goed gefunctioneerd in deze activiteit. Ik deed niet altijd even goed mee en ik kwam niet op creatieve activiteiten maar dit kwam doordat ik gesloten ben en ik geen bewegingen durften te maken. Bang voor de reacties van mijn medestudenten. Maar ik heb toch geprobeerd om mijn best hiervoor te doen.

     

     

    Essentiële aspecten

     

    Wat was je voorkennis ?

    De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.

     

    Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je geleerd?

    Als je bewegingen moet verzinnen dan moet je creatief nadenken en niet verlegen zijn om te durven bewegen.

     

    Vervolg

     

    Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige opdracht (aandachtspunten)?

    ·                    Meer initiatief nemen

    ·                    Creatief nadenken over houdingen

     

     

    05-06-2013 om 10:52 geschreven door Veronique  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korte reflectie

    Toen ik aan deze keuzemodule wist ik nog niet wat mij te wachten stond.
    De eerste les kregen we onze opdracht van de keuzemodule. Toen ik de opdracht las, sloeg ik een beetje in paniek. Ik wist niet hoe ik een muzische week in de klas moest aan brengen.
    Zelf wist ik ook nog niet veel van cultuur of cultuureducatie, maar ik was bereidt om mezelf meer in te zetten op cultureel vlak. ik ben daarom ook opzoek gegaan naar interesse websites en interesse cultuurhuizen.

    Maar toen werd het tijd dat ik ging beginnen aan de projectweek. Meer moest ik opzoek gaan naar een inspiratiebron. Dit was voor mij al geen gemakkelijk begin want ik ben een persoon die altijd twijfelt aan alles. Maar mijn beslissing stond wel snel vast. Ik ging mijn muzische week opbouwen rond een prentenboek.
    Maar eerst moest ik mijn thema weten. Dus ik ging naar mijn stageschool en ik vroeg achter mijn thema. 
    Ik kwam tot conclusie dat ik mijn muzische projectweek best binnen thema moederdag kon doen. 
    Ik vond het een moeilijk thema maar ik wou mezelf er 100% voor inzetten en er voor gaan. ik ging dus opzoek naar prentenboeken rond thema moederdag. Ik had enkele interessante prentenboeken gevonden maar nu moest ik een keuze maken voor één prentenboek waarrond ik ging werken.

    Ik heb gekozen voor het prentenboek 'mijn mama en ik'. Ik vond het persoonlijk een heel mooi prentenboek en het sprak mij direct aan. Ik ben begonnen met het prentenboek te lezen. Toen ik het prentenboek gelezen had, ben ik de werkwoorden beginnen op te schrijven om zo aan mijn bewegingslessen te beginnen, nadien heb ik mijn drama lessen gemaakt op basis van de prenten uit het prentenboek en de muzieklessen.

    Ik begon de muzische project week met schrik omdat ik dacht dat ik het niet goed ging doen.
    Wie had gedacht dat een muzische week in de kleuterklas zo fijn kon zijn. Heel eerlijk, ik niet!
    Het was een succes. Zowel de kleuters als ik hebben enorm genoten van dit thema.
    De muzische projectweek vroeg veel tijd en energie van de kleuters maar ze zijn erin geslaagd.
    Er was opkomst van de ouders die naar de verwendag kwamen en naar het dansje van hun kind kwamen kijken. De voormiddag bestond uit de verwendag voor de mama's. De kleuters mochten hun mama masseren. Na het masseren was er even een korte pauze. Na de pauze werden de ouders terug bij elkaar geroepen om te kijken naar ons dansje. Als afsluiting van de verwendag voor de mama's kregen ze hun moederdagscadeau mee naar huis.

    Achteraf gezien was het een enorm fijn thema. Zowel voor mij als voor de kleuters.


    26-05-2013 om 00:00 geschreven door Veronique  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn inspiratiebron

    Mijn inspiratiebron is het prentenboek ‘mijn mama en ik’.

    Ik heb voor deze inspiratiebron gekozen omdat het veel mogelijkheden biedt zowel op gebied van dans, drama en muziek. In dit verhaal stonden interessante beleving en bewegingswoorden waar ik met dans rond kon werken. Dit prentenboek gaf me ook de mogelijkheid om hier dramatische activiteiten rond uit te werken.

     

    De kaft van het prentenboek sprak mij echt aan. Maar toen wist ik nog niet hoe dit boek zich zou kunnen lenen voor een muzische week rond op te bouwen. Maar toen ik het prentenboek gelezen had kreeg ik direct ideeën om er dramatische activiteiten en bewegingslessen rond op te bouwen. Ik heb lang getwijfeld tussen twee prentenboeken maar ik heb uiteindelijk dit prentenboek genomen en ik ben hier heel blij om.

    25-05-2013 om 20:30 geschreven door Veronique  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weekrooster 1 van de projectweek
    Dit is het weekrooster 1  van de project week binnen het thema moederdag.

    Bijlagen:
    weekrooster projectweek.doc (51.5 KB)   

    24-05-2013 om 00:00 geschreven door Veronique  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuur in de spiegel

    Website: cultuurindespiegel.nl

    1.   Waarom zou je deze website moeten bekijken?

    Als je interesse hebt in ‘hoe je cultuureducatie in de klas wil brengen’, bekeken door een andere (onderzoeks-)bril. En ook als je interesse hebt in het onderzoek want het is volledig up to date.

     

    2.   Wie onderhoudt de site?

    Barend van Heusden is de hoofdonderzoeker. Hij is prof aan de universiteit van Groningen. Hij voert dit onderzoek samen met een uitgebreid team; mensen uit SLO, projectcoördinatoren en communicatoren.

     

    3.   Wat biedt de site?

    De site biedt een onderzoek naar cultuur. Het gaat meer om ‘waarom’ je de lessen wilt geven, welke relaties en overeenkomsten er zijn met andere vakken,… Het is niet specifiek gericht naar organisatie, hoe de lessen eruit zien,…

    Ze werken ook samen met pilootscholen, dit zijn scholen die het project, de onderzoeken uit testen. Je vindt dus ook een grote lijst van scholen op de website.

     

    4.   Vind je de website goed te hanteren?

    Als je weet waar de informatie op de website over gaat, is hij wel goed te hanteren.

     

    5.   Zijn er nog andere links op de website?

    Ja, er is een link naar ‘canon cultuurcel’  en eventueel sites waar de artikelen opstaan van de interviews die afgenomen zijn. Deze kan je terugvinden in de bibliotheek op de site.

     

    6.   Heeft het een educatieve meerwaarde?

    Dit onderzoek is nog niet volledig afgerond. Er is dus nog geen sprake van een eindproduct.  Eind 2013 zouden er verdere onderzoeksresultaten gepubliceerd worden.

    26-04-2013 om 00:00 geschreven door Veronique  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cultuureducatie/cultuurkuur

    Cultuureducatie is opgesplitst in twee woorden; cultuur en educatie. Cultuur is een verzamelterm die betrekking heeft op de attitudes, visies, percepties, normen en waarden van (groepen) mensen. Educatie daarentegen heeft verschillende termen, zoals: opvoeding, vorming, onderwijs. Maar wat betekenen deze twee losstaande woorden in zijn geheel?

    Cultuureducatie omvat alle vormen van activiteiten waarbij cultuur als doel of als middel wordt ingezet. Hierbij richt men zich op het leren over cultuur, door cultuur en met cultuur. De educatie laat mensen kennismaken met kunst- en cultuuruitingen.

     

    Al een hele tijd wordt er gesproken over het begrip ‘kunsteducatie’. De kunst werd hierbij centraal geplaatst. De laatste jaren spreekt men over ‘kunst- en cultuureducatie’ of kortweg over ‘cultuureducatie’. De notie van cultuureducatie geeft aan dat het niet enkel om kunst gaat, maar dat er ook ruimere doelstellingen in het spel zijn. De deelgebieden van cultuureducatie zijn:

    - Kunsteducatie

    Via kunsteducatie doen wij kennis van kunst op en worden wij bewust van onze eigen kunstzinnige talenten. Dit doen wij door zelf aan de slag te gaan met kunst, door te bekijken en te ervaren. Kunsteducatie richt zich op zowel traditionele als moderne kunstvormen.

     

    Traditionele kunstvormen

    Moderne kunstvormen

    - muziek

    - dans

    - theater

    - beeldende kunst

    - architectuur

    - film

    - fotografie

    -literatuur

     

    - popmuziek

    - gaming

    - creatieve nieuwe media

    - mode

    - design

    In het onderwijs kan men gebruik maken van drie verschillende leervormen:

    Ø  Actief/activeren: zelf deelnemen aan een kunstdiscipline zoals bijvoorbeeld: dans

    Ø  Reflectief/reflecteren: nadenken over, lezen, praten en uitwisselen van gedacht met elkaar omtrent het begrip ‘kunst’

    Ø  Receptief: Kijken en luisteren naar voorstellingen, concerten, tentoonstellingen.

     

    -erfgoededucatie

    Erfgoed is alles wat we hebben overgeërfd van vorige generaties en wat we al doende zelf aanmaken voor volgende generaties. Dit zowel in materiële(Monumenten, archeologische vondsten of archieven) als immateriële(Tradities, verhalen, rituelen en gebruiken) zin, zij het ongeacht waarde of emotionele betekenis. Aan cultureel erfgoed daarentegen hechten we als groep, als gemeenschap wel een belangrijke waarde. We omschrijven cultureel erfgoed als: Datgene wat groepen mensen op een bepaald moment en op een bepaalde plaats waardevol vonden om te bewaren en te beschermen. En vandaag de dag respectvol integreren in een samenleving om aan volgende generaties door te geven.

     

    - Media-educatie:

    Deze educatie leert mensen omgaan met diverse media om communicatie tussen mensen mogelijk te maken. Het gaat om dragers van informatie. Onder diverse media verstaan we de klassieke media (kranten, radio, tv) als de nieuwe media (internet).

     

    - literatuureducatie

    Literatuureducatie is gericht op literaire competentie. Daarvan is sprake als iemand de weg weet in het brede aanbod van boeken, kennis heeft van kenmerken van literaire teksten en een beargumenteerd oordeel kan geven.

     

    - Cultuurzelfbewustzijn

    Is de manier waarop mensen over hun eigen cultuur en leven reflecteren.

     


     

    De website: www.cultuurkuur.be  promoten

    De website duidt vooral de samenwerkingsverbanden aan, die over het thema cultuur gaan. Zo somt de website een aantal van deze netwerken op, zoals: partners, schakels en scholen. Deze website verwijst voornamelijk naar andere organisaties of initiatieven. Bij alle netwerken en organisaties worden veel praktijkvoorbeelden aangeboden die vooral dienen om inspiratie uit te halen.

    Als iemand dus praktisch wilt werken rond cultuureducatie dan raden wij zeker deze site aan, vanwege de vele voorbeelden en samenwerkingsverbanden. Het is zelfs zo dat als een school of leerkracht wilt kijken naar welke cultuurpartners er zijn in de regio, dan kan deze persoon zijn regio ingeven in een zoekmachine op de site.  Daarna zoekt de zoekmachine welke culturele organisaties er zijn in de directe schoolomgeving van die persoon.

    Onderhoud van de website

    De website wordt onderhouden door CANON, de cultuurcel van het Vlaams ministerie van onderwijs.

    Aanbod van de website

    Als je enkel en alleen op zoek bent naar een definitie omtrent cultuureducatie, dan raden wij je deze website niet aan. Op deze website vind je wel veel voorbeelden omtrent een goede invulling van het begrip cultuureducatie in de praktijk.  Deze website geeft een overzicht van verschillende culturele partners,  publicaties omtrent cultuureducatie en praktijkvoorbeelden van scholen of culture netwerken die werken rond cultuureducatie. Je krijgt hier ook een overzicht van welke samenwerkingsverbanden er aanwezig zijn in de verschillende regio’s,

    Hanteerbaarheid

    De website heeft een duidelijke en overzichtelijke lay-out dit zorgt ervoor dat de site makkelijk en simpel te hanteren is.

    Alle hoofdzaken worden onderverdeeld in tabbladen, de bijzaken worden aan de hand van foto’s en bijhorende uitleg op de startpagina weergegeven. Van elke hoofdzaak wordt een korte maar krachtige inhoud weergegeven. En worden alle instanties, praktische voorbeelden, publicaties, … opgesomd in overzichtelijke lijstopsommingen.

    Linken

    De website verwijst naar een aantal andere websites die praktische informatie geven over cultuureducatie en de mogelijke subsidies voor culturele projecten die je wil opstarten.

    Deze sites zijn:

    -          http://dynamo3.canoncultuurcel.be/

    -          http://projectloket.canoncultuurcel.be/index.php?a=item/find/2

    -          http://www.dagvandecultuureducatie.be/

    -          www.cultuurindespiegel.be

    22-04-2013 om 00:00 geschreven door Veronique  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het MIM in Brussel

    We zijn met de ganse klas naar het 'MIM' in Brussel geweest.
    Het is een prachtig gerestaureerd complex midden in Brussel.
    Het museum bevat prachtige muziekinstrumenten.
    De 1200 interessantste en meest sprekende muziekinstrumenten staan opgesteld in 4 tentoonstellingszalen.
    De vier tentoonstellings zijn de volgende:
       * De Westerse blaas- en slaginstrumenten
       * De Westerse snaarinstrumenten
       * De klavierinstrumenten
       * De mechanische, elektrische, elektronische instrumenten

    Daarnaast heeft het MiM ook een concertzaal, een ruimte voor workshops, een museumwinkel, een bibliotheek en helemaal bovenaan een restaurant met terras.

    Het MiM museum is zeker en vast de moeite waard om er een kijkje te gaan nemen als u er nog nooit geweest bent. Ook voor kleuterscholen is dit zeker en vast een aanrader als werkt binnen het thema muziek

    15-04-2013 om 00:00 geschreven door Veronique  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 07/01-13/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs