Tijdens deze
les hebben we vooral de kinderdansen die we de voorbije jaren gehad hebben
herhaalt. Het waren drie dansen die we konden gebruiken tijdens onze muzische
weekstage.
1.Bal del
truc.
Het is werd gedanst op een AB melodie. Eerst moesten
we 2x8 tellen rond huppelen in de zaal en wanneer het gezegd werd draaien naar
de andere kant. Op het refrein, moesten we gaan zitten en dan 3x stampen met
onze voeten, 3x klappen in onze handen, dit mag niet, dat mag niet (wijzen met
de vinger) en draaien in een rondje.
De les werd opgebouwd dat we telkens vlugger moesten
zijn en ook leerden luisteren naar de muziek. We moesten allerlei opdrachten
doen, eerst alleen en dan per 2 tot we uiteindelijk tot de kinderdans kwamen.
Het was de bedoeling dat we per 2 tegenover elkaar
gingen staan en met elkaar de dans deden. Eerst moet ene 8tellen huppelen en
buigen. Hij moest er dan ook wel voor zorgen dat hij op 8tellen terug op zijn
plaats was. De andere moest 8tellen heen huppelen, buigen en de hand nemen en
meenemen naar het midden.
Daar moesten ze het refrein opnieuw samen dansen, maar
uiteindelijk maar een halve draai maken zodat ze allemaal op tijd terug op hun
plaats waren om opnieuw te beginnen.
2. Sasa
nukuteau
Deze dans werd ingeleid als vrouwen die zaten te wachten op hun mannen
tot ze terug waren van vissen. Het was voor de vrouwen een bezigheid.
We moesten ervoor in kleermakerszit gaan zitten. Er werd geen muziek
voor gebruikt maar deze is er wel. Dat maakt het iets gemakkelijker om het
ritme bij te houden, want het gaat steeds sneller en sneller.
We moesten eerst 1 klap aan de rechter oor, linker oor boven het hoofd
en voor de knieën geven. Dan moest er met alles 3 keer geklapt worden en dan
opnieuw 1 keer. Als dat gedaan was moesten we 4tellen onze poep omhoog doen en
ondertussen ronddraaien, zodat we naar een andere hoek in de zaal keken.
Het wordt ook wel de goudmijn dans genoemd. Deze dans gebruikte vroeger
de mensen in Afrika die in de goudmijnen moesten werken als middel om met
elkaar te communiceren. Ze mochten tijdens de werkuren niet met elkaar praten
dus moesten ze iets anders vinden om te communiceren. Ik vond een heel
moeilijke maar leuke dans. De vorige 2 dansen zijn goed met kleuters te doen
maar deze zeker niet, toch niet aan dit tempo.
We begonnen simpel met een mambo. Dan moesten we terwijl we die mambo
aan het doen waren nog van alle dingen bij gaan doen. Eerst alleen onze rechter
kuit tikken, daarna onze rechterkuit en onze linkervoet langs achter. Als
laatste moesten we onze rechterkuit, linkervoet en rechterkuit allemaal
aantikken in de tijden dat we de mambo deden. Het was geen simpele opdracht en
het was letterlijk om over u eigen voeten te vallen.
ZELFVERWERKINGSOPDRACHT
//
Reflectie
Ervaring :
Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren.
Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?
·Moeilijk
·Snel
·Ritme
·Inlevingsvermogen
·concentratie
Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ?
(moeilijk/makkelijk)
Pluspunten (makkelijk):
·De eerste twee kinderdansen vond ik gemakkelijk omdat dit
een herhaling was van de kinderdansen die we de voorbije jaren al eens hebben
gedaan tijdens de bewegingslessen van mevrouw Joosen.
Minpunten
(moeilijk):
·Ik vond de dans van de gumboots enorm moeilijk. Dit
kwam omdat ik het tempo va de anderen niet kon volgen en omdat ik de bewegingen
niet onder de knie had.
Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het
werkproces/deze activiteit?
Tijdens de kinderdansen van bal del truc en sasa
nukuteau heb ik goed gefunctioneerd. Tijdens de dans van de gumboots heb ik
niet goed gefuntioneerd. Dit kwam doordat ik de passen niet onder de knie had
en ik niet kon volgen aan het tempo van de anderen. Ik heb ook geen goed ritme
gevoel en hierdoor was deze dans een probleem voor mij.
Essentiële aspecten
Wat was je voorkennis ?
De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de
voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.
Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je
geleerd?
Ik heb geleerd
dat het heel belangrijk is om een goed ritmegevoel te hebben als je een dans
wilt doen zoals de gumboots en je moet snel weg zijn met de pasjes want anders
kan je niet mee.
Vervolg
Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige
opdracht (aandachtspunten)?
·Luisteren naar de muziek
·Dansen op het ritme van de muziek
·Altijd tellen tijdens gestructureerde kinderdansen.
Materiaal : stoel, pastic bekertjes,
kleine balletjes, 1 grote fitbal, krant, handdoek, 2 dozen, 1 trui,
elastiekjes,
AANBEVOLEN :LITERATUUR : //
Werkvorm :dansexpressie
Opdrachtomschrijving
LESINHOUD
De opdrachten:
1.zoek uit:
De bew.
Woorden van het materiaal; werkwoorden
Wat kan
je ermee doen; opdrachten
2. associëren;
Lijkt
op,
Materiaal
een ander naam geven, belevingswereld
Kwaliteiten;
bewegen zoals,
3.Bewegingskader;
T,K,R,L
De
beweger dans zoals het materiaal
Vb. de
bal zweeft in de lucht zoals, (een luchtballon)
Zeer
traag omdat,
Tegen de
wind in,
Zeer hoog
en laag met de wind mee,
Met heel
ons lichaam, en soms alleen onze Armen wanneer de wind met cirkeltjes blaast.
4.Dansen met materialen; T,K,R,L
ZELFVERWERKINGSOPDRACHT
Aan de hand van de les moesten we
in groep samen een opdracht maken. Waarvan er 1 hoofdopdracht of subopdracht
mag gebruikt gemaakt worden van de materialen.
Onze groep heeft gekozen voor een
verhaal over dromen te maken.
Over een jongen die droomt en de
wildste avonturen meemaakt. Hij vind een vliegend tapijt, daarna een
luchtballon en dan wordt hij gevangen. Hoe het afloopt met onze jongen is een
verassing tot in de les.
Reflectie
Ervaring :
Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren.
Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?
·Creatief
·Concentratie
·Grappig
·Fantasierijk
·inlevingsvermogen
Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ?
(moeilijk/makkelijk)
Pluspunten (makkelijk):
·Wat ik als een pluspunt ervaren heb aan deze les was dat
je je eigen creativiteit en fantasie kon gebruiken. Deze had je nodig voor het
associëren. Het associëren hield in dat je een naam moest geven aan je voorwerp
en dat je je voorwerp kwaliteiten mocht geven.
Minpunten
(moeilijk):
·Wat ik als moeilijk ervaren heb tijdens deze les was het
bewegingskader toe te passen op het materiaal.
Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het
werkproces/deze activiteit?
Tijdens deze bewegingsles heb ik goed gefunctioneerd. Dit
kwam doordat ik mijn eigen creativiteit en fantasie kon gebruiken. Je mocht
zelf bewegingen/opdrachten verzinnen bij je voorwerp en je mocht hem zelf een naam
geven. Dit ging mij goed af en ik kon goed functioneren tijdens deze
activiteit.
Essentiële aspecten
Wat was je voorkennis ?
De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de
voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.
Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je
geleerd?
Tijdens deze les heb ik geleerd dat het belangrijk is om
je eigen creativiteit en fantasie te gebruiken.
Vervolg
Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige
opdracht (aandachtspunten)?
presentatie enkele houdingen en testen dat ze stevig staan.
·Muziek
op; idem snel verplaatsen
·Muziek af: stevige houding maar knieën buigen
Idem 3de X maar met hand(en) op de knie(ën)
Per twee:
De eerste geeft de wegen aan en de tweede volgt deze
Zonder muziek: de tweede zoekt contact met de eerste om een stevige
houding te maken, leunen en steunen
En omwisselen
Zoek nu ook andere steunpunten, per twee, stevigheid
Probeer te balanceren, per twee, zonder muziek
Opdracht
2
Muziek: kriskras verplaatsen. Dynamisch, over elkaar heen, onder elkaar
door
Muziek
af:
·1 lichaamsdeel op de grond dat ik benoem op de grond
·1
lichaamsdeel tegen elkaar aan
·2
lichaamsdelen tegen elkaar aan
trage muziek: dans tegen elkaar aan, stevige beginhouding,
evenwichtsverlies creatieve oplossingen voor zoeken, steeds tot andere grillige
vormen komen en even vasthouden
Opdracht
3
drift van de continenten
voeten samen, A(n) tegen je lichaam, kronkelende bewegingen in allerlei
richtingen uit balans proberen te geraken, vorm maken en vasthouden, droom,
fantasie, verschillende vormen maken,
ook eens naar elkaar kijken
combinatie van vloeiend naar afbrokkelend breken en overhellen
per twee; samenkomen en wegdrijven
vanuit balansen verlies naar nieuwe vormen
leermoment
durven evenwicht te verliezen en verschillende aanzetten zoeken om tot
nieuwe vormen te komen.
Niet mentaal sturen, maar vanuit gevoel laten leiden.
ZELFVERWERKINGSOPDRACHT
Per twee moesten we drie posities
bedenken die voor ons het leukste of het grappigste waren en daar werden fotos
van gemaakt.
Nadien moesten we in een groep een
les opstellen waarin de elementen die we tijdens deze les gezien hebben aanbod
kwamen.
Reflectie
Ervaring :
Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren.
Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?
·Grappig
·Concentratie
·kracht
·vertrouwen
·moeilijk
Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ?
(moeilijk/makkelijk)
Pluspunten (makkelijk):
·De eerst opdracht die we per twee moeten doen vond ik wel
een gemakkelijke opdracht. Op de muziek moest de eerst de wegen aangeven
terwijl de tweede deze volgt. Zonder muziek moest de tweede contact zoeken met
de eerste en een stevige houding maken door te leunen en steunen.
Minpunten
(moeilijk):
·Ik vond het moeilijk om telkens opnieuw een stevige
houding uit te beelden met twee andere lichaamsdelen.
·Wat ik ook als moeilijk ervaren heb was het moment dat je
bij je medestudenten de stevige houdingen moest gaan uittesten.
·Wat ik persoonlijk ook moeilijk vond waren de drie
verschillende houdingen die we per twee moesten uitvoeren omdat je elkaar moet
vertrouwen want de ene persoon moet balanceren op de andere persoon terwijl de
onderste persoon een krachtige houding moet uitbeelden.
Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het
werkproces/deze activiteit?
Toen we individueel de opdrachten moesten uitvoeren
functioneerde ik goed. Maar toen ik hoorde dat we per twee opdrachten moesten
doen was ik eerst onzeker en durfde ik niet met een tweede persoon de opdracht
uit te voeren. Dit kwam doordat ik niet aan een medestudent durfde te vragen om
samen de opdracht uit te voeren. Maar toen ik een danspartner had waar ik de
opdrachten mee kon uitvoeren heb ik wel goed gefunctioneerd.
Essentiële aspecten
Wat was je voorkennis ?
De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de
voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.
Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je
geleerd?
Ik heb geleerd dat het belangrijk is om uw danspartner te
vertrouwen als je per twee drie posities moet uitvoeren waarbij kracht en
evenwicht belangrijk zijn.
Vervolg
Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige
opdracht (aandachtspunten)?
·Meer initiatief nemen
·Creatief nadenken over houdingen met twee steunpunten
1.samenwerking: bewegingsspel per 2, gelijke
bewegingen, tegengesteld bewegingen, en bewegingsherhalingen.
2.Tijd, Kracht, Ruimte en lichaam -exploratie
3.Bewegingen en bewegingskwaliteiten
ontdekken vanuit een thema
4. Ruimtelijke beperking, en beperkingen door
anderen opgelegd, leiden tot dansimprovisatie
5.Zelf grenzen en mogelijkheden aangeven in
dansimprovisaties.
Plaats : In de ritmiekzaal
Materiaal :
-Handtrom
-Sjaaltjes
-Stok
1.Moloko-statues Cannot contain this
2.Zapp cro magnon Juppy Juppy
3.Zapp cro magnon Sahib
4.Dueling Banjos Deliverance Pony express
5.Springbonen - pollepeldans
6Art of noise Below the waste - Back to
back
7.Implant self inflicted Denoizer
8.Implant self inflicted 4 is Dying
AANBEVOLEN :LITERATUUR : //
Werkvorm : Dansexpressie/opdrachtvorm
Opdrachtomschrijving
LESINHOUD
Inleiding
1.M:Moloko - statues Cannot contain this
Lkr:bevelvorm/streng:
Loop
kriskras door de zaal, strakke wegen, rechte lijnen
Loop op het
tempo van de muziek, ver weg van elkaar
Loop in de
tegengestelde richting, achterwaarts
Hink op 1 B
en draai rondjes.
Kruip op
H(n) en vt(n)
Stap met
stijve B(n)
Maak grote
sprongen met beide Vt(n) samen, ver en hoog
Stap door de
zaal, met de H(n) aan de enkels vast.
voorwaarts
in buiklig, met de H(n) op de rug jezelf verplaatsen
Per 2:1 pers. Geeft bevel, de andere moet
uitvoeren. (wissel om)
Kern
2.M: Zapp
cro magnon Juppy Juppy
Lkr: geeft
ruimte aan, groot naar klein
Dlns: Vrijheidsbewegingen:
huppelen, lopen, draaien, zwaaien met A(n), springen,
Behouden van eigenheid
en intensiteit, ook al wordt de ruimte verkleind.
Evaluatie: Het bewegingsveld wordt kleiner; Hoe ga je nu
bewegen?Wat voel je daarbij?Wat zal er gebeuren als je nog dichter bij elkaar
bent?
Zo dicht
mogelijk tegen de muur, bouw de spanning op.
a.Verwerking: spelen met veel ruimte
of weinig ruimte, zelf de begrenzing opzoeken
b.M: Zapp
cro magnon Sahib
wegonderbrekers (de weg versperren):
groep 1: ( sjaaltjes)
voor iemands voeten lopen, plots stilstaan, dwars voor
iemand
groep
2:
ontwijken, vrije plekken lopen, kronkelweggetjes
maken, onder de A(n)
Evaluatie:Het bewegingsveld wordt kleiner; Hoe ga je nu
bewegen?Wat voel je daarbij?Wat zal er gebeuren als je nog dichter bij elkaar
bent?
3.M: .
Lkr:kringleider
en 1 pers. In het midden van de kring plaatsen
Opdracht: kringleider demonstreert de bewegingen, en de anderen van de
kring
Imiteren de
kringleider.
De ruimte geven
of beperken van de middelste beweger
De middelste
beweger, blijft zo groot en zo vrij mogelijk, bewegen.
Variatie:Wisselen van kringleider en middelste, en
meerdere kleine kringetjes verspreiden
.
4.Schrijven /associëren
Adv kranten, knipsels,
groepsgesprekken, vanuit de kleine kringetjes.
Onderdrukker (macht)/ onderdrukte(onmacht)
5.Stokkendans
M: Springbonen - pollepeldans
Dansen zoals een stok;
stokstijf, tikken van de stok op de grond, draaien en wiegen
Om de as, staan dof
liggend, hellen vw. En aw., vallen en rechtstaan?
Strak en
krachtig
6.M: Art of noise Below the waste - Back to
back
a.Zelf de dans uitvoeren, de weerstand en de
kracht van de stok in jezelf, laat zelf
De stok nu dansen, jij kan zelf de dansbewegingen
bepalen, stijf, strak, houterig.
b.De weerstand van buiten, drukt op je lichaam. Verplaats van de
ene kant
van de zaal naar de
overzijde, recht naar een punt toe, maar met
veel weerstand,
druk van buiten. Dit kost moeite en kracht.
c.Per 2: Een beweger zoekt stevige steunpunten op, en de andere
gaat de kracht
of de weerstand met
het lichaam geven, de onderdrukte mag niet omver vallen.
Van de ene vorm
naar de andere, rustig en krachtig.
7.M:Implant self inflicted Denoizer
a.De onderdrukte beweger: wankel, evenwicht
zoekend, herhaalde bewegingen uitvoeren, mechanisch, gelaten. (gedwongen werk
zoals kappen, ophangen, stapelen, )
Ruimte:
dicht bij elkaar/ hoekje/laag bij de grond
Evaluatie:
Welke bewegingen?Gedachten?Gevoelens?
b.Uitdieping:
plots een harde stoot of klap: dmv bewegingsaanzet, je
door de ruimte laten slingeren(sch., dij, hfd, rug)
De ongecontroleerde beweging laten uitlopen totdat je
erbij stilligt.
Langzaam rechtop staan
Herbegin, wegslingeren/opstaan/herh,
Nu als je rechtstaat: grote weidse bewegingen en weer
wegslingeren.
c.Per 3: 1 voordoener, en 2 imitators. Het effect van onmacht
uitvergroten!
Slot
8.verwerkingsopdracht: maak in kleine groepjes
een presentatiestukje met de ingrediënten van de les.
M:Implant self inflicted 4 is Dying
Wisselen van macht en onmacht
Start je met macht of onmacht?
Manipuleren, volgen en niet
volgen,dwingen en onderdrukken of onderdrukt worden
Danswegen versperren of ontwijken
Ruimte kleiner maken
Geven van veel of weinig ruimte
Krachtig zoals de stok
Bewegingsherhalingen (gelatenheid)
Wegslingeren groot en vrijdag
ZELFVERWERKINGSOPDRACHT
We kregen de opdracht om ons voor
te stellen dat we werken in een fabriek werkten en bandwerk moesten doen. We
moesten voor onszelf vijf bewegingen uitzoeken die we uitvoerden in het
frabiek. Hiervoor krijgen we de opdracht om alle elementen van tijd, kracht,
ruimte en lichaam in deze bewegingen te stoppen.
Reflectie
Ervaring :
Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren.
Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?
·Creativiteit
·inlevingsvermogen
·Concentratie
·Grappig
·leuk
Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ?
(moeilijk/makkelijk)
Pluspunten (makkelijk):
Minpunten
(moeilijk):
Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het
werkproces/deze activiteit?
Ik heb zelf goed gefunctioneerd in deze activiteit. Ik
deed niet altijd even goed mee en ik kwam niet op creatieve activiteiten maar
dit kwam doordat ik gesloten ben en ik geen bewegingen durften te maken. Bang
voor de reacties van mijn medestudenten. Maar ik heb toch geprobeerd om mijn
best hiervoor te doen.
Essentiële aspecten
Wat was je voorkennis ?
De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de
voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.
Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je
geleerd?
Als je bewegingen moet verzinnen dan moet je creatief
nadenken en niet verlegen zijn om te durven bewegen.
Vervolg
Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige
opdracht (aandachtspunten)?
Toen ik aan deze keuzemodule wist ik nog niet wat mij te wachten stond. De eerste les kregen we onze opdracht van de keuzemodule. Toen ik de opdracht las, sloeg ik een beetje in paniek. Ik wist niet hoe ik een muzische week in de klas moest aan brengen. Zelf wist ik ook nog niet veel van cultuur of cultuureducatie, maar ik was bereidt om mezelf meer in te zetten op cultureel vlak. ik ben daarom ook opzoek gegaan naar interesse websites en interesse cultuurhuizen.
Maar toen werd het tijd dat ik ging beginnen aan de projectweek. Meer moest ik opzoek gaan naar een inspiratiebron. Dit was voor mij al geen gemakkelijk begin want ik ben een persoon die altijd twijfelt aan alles. Maar mijn beslissing stond wel snel vast. Ik ging mijn muzische week opbouwen rond een prentenboek. Maar eerst moest ik mijn thema weten. Dus ik ging naar mijn stageschool en ik vroeg achter mijn thema. Ik kwam tot conclusie dat ik mijn muzische projectweek best binnen thema moederdag kon doen. Ik vond het een moeilijk thema maar ik wou mezelf er 100% voor inzetten en er voor gaan. ik ging dus opzoek naar prentenboeken rond thema moederdag. Ik had enkele interessante prentenboeken gevonden maar nu moest ik een keuze maken voor één prentenboek waarrond ik ging werken.
Ik heb gekozen voor het prentenboek 'mijn mama en ik'. Ik vond het persoonlijk een heel mooi prentenboek en het sprak mij direct aan. Ik ben begonnen met het prentenboek te lezen. Toen ik het prentenboek gelezen had, ben ik de werkwoorden beginnen op te schrijven om zo aan mijn bewegingslessen te beginnen, nadien heb ik mijn drama lessen gemaakt op basis van de prenten uit het prentenboek en de muzieklessen.
Ik begon de muzische project week met schrik omdat ik dacht dat ik het niet goed ging doen. Wie had gedacht dat een muzische week in de kleuterklas zo fijn kon zijn. Heel eerlijk, ik niet! Het was een succes. Zowel de kleuters als ik hebben enorm genoten van dit thema. De muzische projectweek vroeg veel tijd en energie van de kleuters maar ze zijn erin geslaagd. Er was opkomst van de ouders die naar de verwendag kwamen en naar het dansje van hun kind kwamen kijken. De voormiddag bestond uit de verwendag voor de mama's. De kleuters mochten hun mama masseren. Na het masseren was er even een korte pauze. Na de pauze werden de ouders terug bij elkaar geroepen om te kijken naar ons dansje. Als afsluiting van de verwendag voor de mama's kregen ze hun moederdagscadeau mee naar huis.
Achteraf gezien was het een enorm fijn thema. Zowel voor mij als voor de kleuters.
Mijn inspiratiebron is het prentenboek mijn
mama en ik.
Ik heb voor deze inspiratiebron gekozen
omdat het veel mogelijkheden biedt zowel op gebied van dans, drama en muziek. In
dit verhaal stonden interessante beleving en bewegingswoorden waar ik met dans
rond kon werken. Dit prentenboek gaf me ook de mogelijkheid om hier dramatische
activiteiten rond uit te werken.
De kaft van het prentenboek sprak mij echt
aan. Maar toen wist ik nog niet hoe dit boek zich zou kunnen lenen voor een
muzische week rond op te bouwen. Maar toen ik het prentenboek gelezen had kreeg
ik direct ideeën om er dramatische activiteiten en bewegingslessen rond op te
bouwen. Ik heb lang getwijfeld tussen twee prentenboeken maar ik heb
uiteindelijk dit prentenboek genomen en ik ben hier heel blij om.
Als
je interesse hebt in hoe je cultuureducatie in de klas wil brengen, bekeken
door een andere (onderzoeks-)bril. En ook als je interesse hebt in het
onderzoek want het is volledig up to date.
2.Wie onderhoudt de site?
Barend
van Heusden is de hoofdonderzoeker. Hij is prof aan de universiteit van
Groningen. Hij voert dit onderzoek samen met een uitgebreid team; mensen uit SLO,
projectcoördinatoren en communicatoren.
3.Wat biedt de site?
De
site biedt een onderzoek naar cultuur. Het gaat meer om waarom je de lessen
wilt geven, welke relaties en overeenkomsten er zijn met andere vakken, Het is
niet specifiek gericht naar organisatie, hoe de lessen eruit zien,
Ze
werken ook samen met pilootscholen, dit zijn scholen die het project, de
onderzoeken uit testen. Je vindt dus ook een grote lijst van scholen op de website.
4.Vind je de website goed te
hanteren?
Als
je weet waar de informatie op de website over gaat, is hij wel goed te
hanteren.
5.Zijn er nog andere links op
de website?
Ja,
er is een link naar canon cultuurcelen
eventueel sites waar de artikelen opstaan van de interviews die afgenomen zijn.
Deze kan je terugvinden in de bibliotheek op de site.
6.Heeft het een educatieve
meerwaarde?
Dit
onderzoek is nog niet volledig afgerond. Er is dus nog geen sprake van een eindproduct.Eind 2013 zouden er verdere
onderzoeksresultaten gepubliceerd worden.
Cultuureducatie
is opgesplitst in twee woorden; cultuur en educatie. Cultuur is een
verzamelterm die betrekking heeft op de attitudes, visies, percepties, normen
en waarden van (groepen) mensen. Educatie daarentegen heeft verschillende
termen, zoals: opvoeding, vorming, onderwijs. Maar wat betekenen deze twee
losstaande woorden in zijn geheel?
Cultuureducatie
omvat alle vormen van activiteiten waarbij cultuur als doel of als middel
wordt ingezet. Hierbij richt men zich op het leren over cultuur, door cultuur
en met cultuur. De educatie laat mensen kennismaken met kunst- en
cultuuruitingen.
Al een hele
tijd wordt er gesproken over het begrip kunsteducatie. De kunst werd hierbij
centraal geplaatst. De laatste jaren spreekt men over kunst- en cultuureducatie
of kortweg over cultuureducatie. De notie van cultuureducatie geeft aan dat
het niet enkel om kunst gaat, maar dat er ook ruimere doelstellingen in het
spel zijn. De deelgebieden van cultuureducatie zijn:
- Kunsteducatie
Via kunsteducatie doen wij kennis
van kunst op en worden wij bewust van onze eigen kunstzinnige talenten. Dit
doen wij door zelf aan de slag te gaan met kunst, door te bekijken en te
ervaren. Kunsteducatie richt zich op zowel traditionele als moderne
kunstvormen.
Traditionele kunstvormen
Moderne kunstvormen
- muziek
- dans
- theater
- beeldende kunst
- architectuur
- film
- fotografie
-literatuur
- popmuziek
- gaming
- creatieve nieuwe
media
- mode
- design
In het onderwijs kan men gebruik
maken van drie verschillende leervormen:
ØActief/activeren:
zelf deelnemen aan een kunstdiscipline zoals bijvoorbeeld: dans
ØReflectief/reflecteren:
nadenken over, lezen, praten en uitwisselen van gedacht met elkaar omtrent het
begrip kunst
ØReceptief:
Kijken en luisteren naar voorstellingen, concerten, tentoonstellingen.
-erfgoededucatie
Erfgoed is alles wat we hebben overgeërfd
van vorige generaties en wat we al doende zelf aanmaken voor volgende
generaties. Dit zowel in materiële(Monumenten, archeologische vondsten of
archieven) als immateriële(Tradities, verhalen, rituelen en gebruiken) zin, zij
het ongeacht waarde of emotionele betekenis. Aan cultureel erfgoed daarentegen
hechten we als groep, als gemeenschap wel een belangrijke waarde. We
omschrijven cultureel erfgoed als: Datgene wat groepen mensen op een bepaald
moment en op een bepaalde plaats waardevol vonden om te bewaren en te
beschermen. En vandaag de dag respectvol integreren in een samenleving om aan
volgende generaties door te geven.
- Media-educatie:
Deze educatie leert mensen omgaan met diverse media om communicatie
tussen mensen mogelijk te maken. Het gaat om dragers van informatie. Onder
diverse media verstaan we de klassieke media (kranten, radio, tv) als de nieuwe
media (internet).
- literatuureducatie
Literatuureducatie is gericht op
literaire competentie. Daarvan is sprake als iemand de weg weet in het brede
aanbod van boeken, kennis heeft van kenmerken van literaire teksten en een
beargumenteerd oordeel kan geven.
- Cultuurzelfbewustzijn
Is de manier waarop mensen over hun
eigen cultuur en leven reflecteren.
De website
duidt vooral de samenwerkingsverbanden aan, die over het thema cultuur gaan. Zo
somt de website een aantal van deze netwerken op, zoals: partners, schakels en
scholen. Deze website verwijst voornamelijk naar andere organisaties of
initiatieven. Bij alle netwerken en organisaties worden veel praktijkvoorbeelden
aangeboden die vooral dienen om inspiratie uit te halen.
Als iemand
dus praktisch wilt werken rond cultuureducatie dan raden wij zeker deze site
aan, vanwege de vele voorbeelden en samenwerkingsverbanden. Het is zelfs zo dat
als een school of leerkracht wilt kijken naar welke cultuurpartners er zijn in
de regio, dan kan deze persoon zijn regio ingeven in een zoekmachine op de
site.Daarna zoekt de zoekmachine welke
culturele organisaties er zijn in de directe schoolomgeving van die persoon.
Onderhoud van de
website
De website wordt onderhouden door CANON, de cultuurcel van het Vlaams
ministerie van onderwijs.
Aanbod van de website
Als je enkel
en alleen op zoek bent naar een definitie omtrent cultuureducatie, dan raden
wij je deze website niet aan. Op deze website vind je wel veel voorbeelden
omtrent een goede invulling van het begrip cultuureducatie in de praktijk.Deze website geeft een overzicht van verschillende
culturele partners, publicaties omtrent
cultuureducatie en praktijkvoorbeelden van scholen of culture netwerken die
werken rond cultuureducatie. Je krijgt hier ook een overzicht van welke
samenwerkingsverbanden er aanwezig zijn in de verschillende regios,
Hanteerbaarheid
De website
heeft een duidelijke en overzichtelijke lay-out dit zorgt ervoor dat de site
makkelijk en simpel te hanteren is.
Alle
hoofdzaken worden onderverdeeld in tabbladen, de bijzaken worden aan de hand
van fotos en bijhorende uitleg op de startpagina weergegeven. Van elke
hoofdzaak wordt een korte maar krachtige inhoud weergegeven. En worden alle
instanties, praktische voorbeelden, publicaties, opgesomd in overzichtelijke
lijstopsommingen.
Linken
De website
verwijst naar een aantal andere websites die praktische informatie geven over
cultuureducatie en de mogelijke subsidies voor culturele projecten die je wil opstarten.
We zijn met de ganse klas naar het 'MIM' in Brussel geweest. Het is een prachtig gerestaureerd complex midden in Brussel. Het museum bevat prachtige muziekinstrumenten. De 1200 interessantste en meest sprekende muziekinstrumenten staan opgesteld in 4 tentoonstellingszalen. De vier tentoonstellings zijn de volgende: * De Westerse blaas- en slaginstrumenten * De Westerse snaarinstrumenten * De klavierinstrumenten * De mechanische, elektrische, elektronische instrumenten
Daarnaast heeft het MiM ook een concertzaal, een ruimte voor workshops, een museumwinkel, een bibliotheek en helemaal bovenaan een restaurant met terras.
Het MiM museum is zeker en vast de moeite waard om er een kijkje te gaan nemen als u er nog nooit geweest bent. Ook voor kleuterscholen is dit zeker en vast een aanrader als werkt binnen het thema muziek