Even geen muziek,
behalve bij het filmpje!
  • Terug naar hoofdpagina
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    brookeje
    www.bloggen.be/brookej
    Acquisitie bij de favorieten
    wordt niet op prijs gesteld!
    Mijn favorieten
  • Fam. De Jong
  • Schipper Ron
  • Vereniging Maritiem Gezinskontakt
  • Jos Telleman
  • vul PBNC in en je weet waar de kapitein zit!
  • foto's van schepen gespot: KOOPVAARDIJ
  • Gerd Renshof, kunstschilder
  • Nieuws over de scheepvaart
  • De droom van iedere vrouw
  • Kei leuke schoenen!
    Voeg een berichtje toe!
  • FSF
  • Parabens
  • Kevin Durant and garage than three points, 10 shots, garage throw to lose a goal!
  • You Are What You Write In The College Application Essay Forbes
  • JR, defensive Kevin Durant appear superfluous action KD feet apart from sprained my ankle

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laat vooral een berichtje achter!.......

     

    Inhoud blog
  • Verlof alweer ten einde
  • Job met een gebroken been
  • Reclame voor het prachtige beroep
  • Geest verrijking, geest verruiming
  • Emancipatie
    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Verhalen van een zeemansvrouw
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
    28-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.milieu en scheepvaart

    Zeevaart kan en moet schoner

    De zeescheepvaartsector kan en moet haar milieubelasting flink verminderen. Technisch is het mogelijk, de natuur vraagt er om, maar dan wel met heldere kaders en regelgeving. Dat zijn de conclusies van het symposium Zeescheepvaart heeft toekomst van De Vereenigde Compagnie Scheepsinvesteringen.
    De milieubelasting van zeeschepen is nu nog enorm groot. Uit een rapport van de Verenigde Naties blijkt dat de CO²-uitstoot wereldwijd elk jaar ruim een miljard ton bedraagt, bijna het dubbele van de CO²-uitstoot die de luchtvaart jaarlijks veroorzaakt (let wel op, dit zijn absolute getallen, géén percentages! Want,) daarbij moet worden aangetekend dat negentig procent van het intercontinentale goederenvervoer met zeeschepen plaatsvindt. In verhouding tot andere vervoersvormen, zoals vervoer per truck of trein, is de milieubelasting van schepen geringer.' 

    Volgens Eelco Leemans van Stichting De Noordzee beperken maatregelen om de schepen groener te maken zich niet alleen tot technische aanpassingen en regelgeving. ‘Hoewel zeker nodig, is ook de mentaliteit aan boord van de schepen van groot belang. Naast lobbyactiviteiten bij internationale scheepvaartorganisaties en overheden maken wij ons dan ook sterk voor de opleiding van toekomstige bemanningen. Zij moeten bewust worden gemaakt van het belang van het behoud van onze planeet om te komen tot een goed evenwicht tussen de factoren people, planet en profit.'

    Noot van mij: Er is dus nog aardig wat winst op milieugebied te behalen! Het kan beter en schoner (en soms duurder). (zie bijvoorbeeld vrijwel aan het begin van mijn blog: een bericht over de hernieuwde invoering van de zeilboot met een 'vlieger' op 300meter hoogte, maar ook schonere brandstof, zuinigere motoren enz.enz.)
    De zeeman is er zo langzamerhand wel aan gewend om zijn afval te scheiden. Blikjes, ijzer, olie en andere waren worden gescheiden. Groen-afval is wat moeilijker als je bedenkt, dat men 40 dagen geen haven zal zien. Dat gaat dus over de Muur.

    Wat voor mijn zeeman thuis moeilijk is? Het licht uit doen; dat doet hij aan boord alleen als hij gaat slapen.:wink:



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (3)

    29-10-2008
    Blikjes
    Dat van die blikjes had ik ook al begrepen, ik dacht er voorheen bijna hetzelfde over als jij. Ik was van mening dat het iets typisch mannelijks was om de blikjes fijn te knijpen met je handen. Ik dacht ook, als ze zo'n blikje eens flink aan het platstampen waren, dat dat was om de frustratie eruit te gooien.
    Gelukkig verf ik mijn haar!

    29-10-2008 om 09:01 geschreven door Gaby


    28-10-2008
    De zeeman
    Dat zal inderdaad vreselijk frustrerend zijn voor jouw zeeman, Gaby!
    Natuurlijk bedoelde ik met 'de zeeman' Bas (en de rest van de Sotbemanning). Ik weet dat het inderdaad erg verschillend is op de schepen.

    Toevallig kwam ik erachter, dat blikjes ook gescheiden werden, doordat ik vroeg waarom iedereen toch in dat blikje kneep als ie leeg was. Als dom blondje dacht ik nog, dat het was om de ander te laten zien, dàt het leeg was, zodat de koelkast van die ander even open kon om een nieuw blikje te trakteren..... Echt iedereen deed het!
    Nee, het was, omdat het blikje anders rechtop tussen de pletter kon komen en dan liep die vast! Een niet-ingedeukt blikje is erg sterk op de kopse kant! En de blikjes moesten geplet worden, anders werd de stapel veels te groot om nog op te kunnen slaan tot in de volgende haven.
    Even een korte rekensom met 5 blikjes (fris, want op de boot wordt géén alcohol gedronken deze reis) per persoon per dag x 15 man personeel x 40 dagen op zee = 3000 blikjes......



    28-10-2008 om 23:53 geschreven door Maria


    goed onderwerp!
    Er gaat helaas nog veel te veel over de muur. Australie wil geen vuilnis van de schepen binnen laten, in China kunnen ze er ook niet bij terecht. Dus: ..........
    Afvalscheiding is nog erg moeilijk voor vele zeevarenden, de lessen die ze daarover gehad hebben op de zeevaartschool worden niet echt in de praktijk gebracht. Heel frustrerend voor diegene die wel milieubewust is maar de collega's niet mee kan krijgen en dan maar regelmatig de vuilnisbak induikt en in zijn hut een telkens grotere plasticberg bewaart...
    Laatst hoorde ik een verhaal dat een binnenschipper hier in Nederland zijn afval al 35 jaar over de boeg gooit. Nooit anders gedaan! Doet ie nog steeds trouwens. Anders zit je er maar mee he? Tis ook zo'n gedoe om dat allemaal op te sparen.

    28-10-2008 om 23:32 geschreven door gaby




    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs