De zeevaart komt maar moeilijk af van haar imago, dat het een groep mensen is dat veel drinkt. Daar is echter niet veel (meer) van waar. Het alcoholbeleid is drastisch gewijzigd. Was sterke drank vroeger aan boord en verkrijgbaar tegen een lage prijs, is het nu zo, dat er enkel bier te koop is als alcoholische versnapering. De eerste stuurman heeft het beheer over de alcoholuitgifte en heeft op die manier toezicht op het gebruik ervan. Er zijn zelfs reizen, waar zelfs helemaal geen bier aan boord is. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de eigenaar van de sleep een verbod op alcohol heeft (platforms) en dan schrijft kantoor voor, dat de sleepboot ook geen alcohol kan schenken. Ik vind het een goede zaak dat de sterke drank verdwenen is aan boord. Een bierverbod vind ik moeilijker. De reizen duren vaak lang en per dag ben je toch ook een aantal uren vrij en dan zou een biertje moeten kunnen (mits het 'normaal gebruik' blijft). Wie van de walmensen drinkt geen wijntje of een biertje in zijn vrije tijd of in het weekend?
Het volgende bericht doet in ieder geval géén goed aan het imago (gelezen bij www.nu.nl):
Dronken kapitein mag niet verder varen. TERNEUZEN - Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft dinsdag een Oekraïense kapitein gearresteerd die met een alcoholpromillage van drie keer de toegestane waarde over het Kanaal van Gent naar Terneuzen voer.
De 43-jarige kapitein kreeg een vaarverbod van elf uur opgelegd. Ook moest hij 850 euro betalen. Dat heeft het KLPD dinsdag gemeld. De Oekraïener was met een 114 meter lang vrachtschip onderweg van Gent naar Vlissingen. Uit een ademtest bleek dat de man een alcoholpromillage van 2,3 in zijn bloed had.
|