Ik kan boos worden over de huidige discussie over het eventueel door moeten werken na je 65ste. De scheepvaart leent zich (net als meer beroepen) niet voor het doorwerken. Niet dat het absoluut niet mogelijk is, maar het is maar een enkeling, die na zijn (huidige) pensioengerechtigde leeftijd nog vollop kan varen. Tot twee jaar geleden, was het varend beroep zelfs aangemerkt tot één van de zogenaamde 'slijtende beroepen'. Hierdoor kon de zeeman met 57 met pensioen. Aangezien onze regering de term 'slijtend' heeft laten vervallen, moet de zeeman in één klap doorvaren tot hij 65 wordt en nu zelfs (als de heren/dames het eindelijk eens kunnen worden) tot hij 67 wordt! Oké, ik snap best, dat ons sociale stelsel in de toekomst niet meer op te brengen is en dat er wat moet gebeuren. Ik snap ook, dat dat voelbaar zal worden in onze portemonnaie. Wat ik niet snap: mijn echtgenoot betaalde al 22 jaar aan het pensioenfonds met het plan, om met 57 met pensioen te kunnen. Vervolgens wordt de pensioenleeftijd omhoog gebracht en moet Bas ook nog het pensioenfonds met hetzelfde bedrag doorbetalen in de jaren ná zijn 57ste! Er kwam ook geen verlaging van de huidige premie Kortom: hij krijgt nog geen pensioen met 57 uitbetaald, sterker nog: hij moet nog betalen! Dubbel voordeel dus voor het fonds! Als nu de leeftijd nog omhoog wordt gebracht, wordt dit verschil nog groter!
De pensioenfondsen varen er wel bij: zij hebben in één klap hun achterstand op de indexering (door slechte beleggingen, dus slecht werk) weggewerkt!
Dat de rederijen niet op hun achterste benen gaan staan, begrijp ik helemaal niet, want die zitten straks met een groep oudere werknemers, waarvan de kans toch groter is, dat ze naar bijvoorbeeld de fysiotherapeut moeten en daardoor lange tijd niet kunnen gaan varen! Komt er soms functie extra aan boord: Fysiotroos?

|