Hormonen maken vrouwen tot fanatieke shoppers
in het Algemeen Dagblad van 30 maart 2009
Het koopgedrag van vrouwen zou wel eens gelinkt kunnen zijn aan hun menstruatiecyclus. Tien dagen voordat een vrouw ongesteld moet worden is de kans groter dat ze lijdt aan koopzucht. De Engelse professor in de psychologie Karen Pine ondervroeg 443 vrouwen naar hun koopgedrag. Tweederde van de ondervraagde vrouwen die in de laatste fase van hun cyclus (luteale fase) zaten, meldden een impulsaankoop te hebben gedaan, meer dan de helft gaf toe minstens 25 pond te veel te hebben uitgegeven. Een handjevol had zelfs meer dan 250 pond te veel uitgegeven. Het merendeel voelde zich daarna schuldig.
Impulsiever en excessiever Volgens Pine hadden vrouwen in de luteale fase hun koopgedrag minder onder controle, kochten ze impulsiever en excessiever, zo meldt de website van de BBC. "Het koopgedrag hangt samen met intense emoties. Ze voelen zich gestresst en depressief en daarom meer geneigd om te gaan winkelen om zich beter te voelen," aldus Pine.
Aantrekkelijker Dat is een verklaring voor het toegenomen koopgedrag. Een ander zou kunnen zijn dat vrouwen de spullen kopen om zich aantrekkelijker te maken voor de periode waarin ze het meest vruchtbaar zijn. Het overgrote deel van de gekochte waar betrof schoenen, juwelen en make-up.
Noot van mij: Heet dit nu nesteldrang? En wat betreft de koopwaar: ja natuurlijk zijn het schoenen, juwelen en make-up! Helemaal uit je bol gaan van een pak luiers of een rol beschuit, lijkt me onwaarschijnlijk! Ik heb zelf een ontzettende hekel aan shoppen zonder doel (en Bas ook). Dat is wel een handige eigenschap als zeemansvrouw en het scheelt veel tijd en blijkbaar ook nog geld.:wink:
|