De stoomzeesleper Furie is de hoofdrolspeler in het verfilmde boek 'Hollands Glorie' van Jan den Hartog. Het schip werd gebouwd in 1916, omdat de werf wel dacht, dat er een markt voor zou zijn. Helaas was er door de Eerste Wereldoorlog nog lange tijd geen koper voor het schip. In 1918 kocht een Zweedse firma het op voor het verslepen van hout. Dat heeft ze tot 1969 gedaan! Daarna werd zij door de kapitein gekocht en hij heeft er nog 7 jaar mee gevaren voordat het aan de AVRO werd verkocht om mee te spelen in de film. Op dit moment ligt ze op het droge en krijgt een opknapbeurt. Ik moet zeggen, dat ze er al prachtig uitziet! 12 mei kan erop ingeschreven worden om mee te varen!
De laatste foto hierboven toont het stuurhuis van de 'Holland'. (bedankt voor de input!) Bij de Furie is er wat minder comfort, want daar moet men tijdens het manoeuvreren helaas buiten staan! Als het weer mooi is, is dat natuurlijk géén straf:
Hartelijk dank, Michel Koolwijk, voor de foto's!
Als ik dit zo lees, kunnen de zeeslepers van Svitzer nog járen mee!:-D
Reacties op bericht (2)
17-03-2012
Varen
Leukie, gaan wij daar samen naartoe? Lijkt me leuk om op de Furie eventjes mee te varen. Ik vond het stuurhuis nogal bekend voorkomen maar dat klopt dus, dat was De Holland. Daar ben ik dit jaar nog op meegevaren.
17-03-2012 om 10:32
geschreven door Gaby
15-03-2012
sleepvaartdagen
Hallo,
Op de rondvaarten hoef niet ingeschreven te worden. wie op zaterdag naar Maassluis komt, kan een kaartje kopen voor een rondvaart van ongeveer een uur. Als we eenmaal varen zijn er mogelijkheden om aan boord rond tekijken. Ik zal er ook zijn, en dan kan er onder begeleiding ook beneden in de verblijven een kijkje genomen worden. De machine kamer bekijken is beperkt mogelijk, want er kunnen maximaal 2 mensen tegelijk naar beneden. Dit is voor de veiligheid het maximale. Tijdens het varen mag men wel in het stuurhuis, en bij de kapitein op de vleugel.
De foto van het stuurhuis is er een van de Holland, die foto is er per ongeluk tussen gekomen. De Holland zal ook aanwezig zijn op de sleepvaartdagen, en kan ook bezocht worden. Waarschijnlijk gaat ze ook weer rondvaarten doen. Het stuurhuis van de Furie is veel simpeler en kaler. Feitelijk wordt er ook buiten gestuurd, daar staat de telegraaf, en zit het kleine stoom aangedreven stuurwiel tegen het stuurhuis die door middel van kettingen in verbinding staat met de stuurmachine in het stuurhuis.