Even geen muziek,
behalve bij het filmpje!
  • Terug naar hoofdpagina
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie
    Acquisitie bij de favorieten
    wordt niet op prijs gesteld!
    Mijn favorieten
  • Fam. De Jong
  • Schipper Ron
  • Vereniging Maritiem Gezinskontakt
  • Jos Telleman
  • vul PBNC in en je weet waar de kapitein zit!
  • foto's van schepen gespot: KOOPVAARDIJ
  • Gerd Renshof, kunstschilder
  • Nieuws over de scheepvaart
  • De droom van iedere vrouw
  • Kei leuke schoenen!
    Voeg een berichtje toe!
  • FSF
  • Parabens
  • Kevin Durant and garage than three points, 10 shots, garage throw to lose a goal!
  • You Are What You Write In The College Application Essay Forbes
  • JR, defensive Kevin Durant appear superfluous action KD feet apart from sprained my ankle

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laat vooral een berichtje achter!.......

     

    Inhoud blog
  • Verlof alweer ten einde
  • Job met een gebroken been
  • Reclame voor het prachtige beroep
  • Geest verrijking, geest verruiming
  • Emancipatie
    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Verhalen van een zeemansvrouw
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
    08-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Noot van mijzelf:
    Helaas heb ik zojuist vernomen, dat een Nederlandse advokaat geld wil slaan uit deze ellende en is de bemanning van de Fairpartner aangeklaagd!
    Willen ze nu, dat schepen bootjes in nood links laten liggen, want dat krijg je om enorm gedonder achteraf te voorkomen... Dat kan toch niet de bedoeling zijn? 

    Nederlands schip ms Fairpartner redt drenkelingen in Middellandse Zee  04/12/2007 16:52
    Huijskens & Istha

    Persbericht

    Rotterdam, dinsdag 4 december 2007 - Gisteren, op 3 december 's avonds omstreeks 17.30 uur werd op het Nederlandse ms Fairpartner, onderweg van Derince naar Plymouth en varende in de Middellandse Zee in een positie ongeveer 75 nm OZO van Cartagena een klein bootje waargenomen. Het bootje was ongeveer 4-5 meter lang, voortgestuwd door een buitenboordmotor, had zeer weinig vrijboord en werd bevolkt door een groep mensen die naar de Fairpartner zwaaiden en schreeuwden.
    De weersomstandigheden waren bepaald niet optimaal te noemen; het had de gehele dag gewaaid met een kracht Bft 7 en er waren golven van ongeveer drie meter hoog.
    Nadat het ms Fairpartnenr vaart had geminderd en bijgedraaid was, en intussen alle dekverlichting had branden, is het vaartuigje dichterbij/op korte afstand gekomen aan bakboordzijde. Het bleek te gaan om een groep van 12 personen in een polyester bootje. Er werd door de opvarenden in gebrekkig Frans gecommuniceerd dat men "onderweg was naar Syrië en dat ze de weg kwijt waren op zee".
    Op ms Fairpartner was inmiddels de gehele bemanning paraat en waren voorbereidingen getroffen voor eventuele overname van de opvarenden van het bootje. Gangways aan beide zijden van het schip waren uitgedraaid en gangway-netten waren gespannen. Ook waren loodsladders overboord gehangen aan beide zijden.
    Om omstreeks 17.45 uur schatte Kapitein S. in dat de situatie, gezien de huidige en verwachte weersomstandigheden en het lage vrijboord van het bootje, konden leiden tot een buitengewoon gevaarlijke situatie en besloot opvarenden aanboord te nemen. Hiertoe dirigeerde hij het bootje naar Fairpartner's stuurboord (lij) zijde om hen via de stuurboord gangway aan boord te nemen.
    Enkele minuten later begon het bootje water te maken en kapseisde in een ogenblik. De reden is waarschijnlijk dat het bootje overhelde terwijl het in contact kwam met de ms Fairpartner en door het minimale vrijboord vrijwel onmiddellijk water maakte.
    Onmiddellijk werden alle voorhanden zijnde reddingmiddelen zoals reddingsboeien voorzien van verlichting en/of lijn overboord gegooid. Tevens is er een grote hoeveelheid stuwhout in het water gegooid.
    Omdat de drenkelingen richting achterschip (schroeven) dreven, zijn onmiddellijk de draaiende verstelbare schroeven met de noodstop uitgeschakeld. Dit gebeurde omstreeks 18.00 uur .
    Terwijl een deel van de bemanning poogde de drenkelingen visueel te volgen met behulp van een zoeklicht, werd door anderen direct de manoverboordboot (MOB) te water gelaten en werd de zoektocht naar drenkelingen aangevangen.
    Omstreeks 18.15 uur kon één drenkeling, in de nabijheid van het achterschip, gered worden nadat de MOB hem naar de loodsladder had getrokken. Een tweede drenkeling werd op dezelfde wijze bij het achterschip vandaan getrokken richting loodsladder en gered. Een derde persoon werd kwijtgeraakt gedurende een derde poging.
    Direct na het te water raken heeft Kapitein S. alarm geslagen via daartoe aanboord zijnde (radio)apparatuur om scheepvaart in de nabijheid te verwittigen en attent te maken.
    Tevens heeft hij contact gelegd met de Spaanse en Algerijnse Coastguard/Rescue Center. De Spaanse Luchtmacht heeft onmiddellijk een reddingshelikopter gestuurd (aankomst ongeveer 21.00 uur), die later werd vervangen door een patrouillevliegtuig met speciale infrarood apparatuur om drenkelingen te traceren.
    De MOB heeft uiteindelijk omstreeks 18.30 uur, door de verlichting van de reddingsboeien, een drenkeling getraceerd, hangende in een reddingboei.
    Echter, voordat hij aanboord van de MOB kon worden gehesen, heeft hij het bewustzijn verloren en kon niet meer gereanimeerd worden.
    Tevens heeft de reder, middels haar agent Kahn Scheepvaart BV, direct contact gelegd met het Departement Coördinatie Crisisbeheersing van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat, die op hun beurt weer de Ministeries van Buitenlandse zaken en Justitie hebben geïnformeerd.
    Omstreeks 02.30 uur hedenmorgen werd, in en na overleg met Spaanse en Algerijnse autoriteiten, de zoekactie door de bemanning van ms Fairpartner beëindigd. De twee geredde drenkelingen aan boord van het ms Fairpartner werden na overleg met Kapitein S. en met volledige instemming van betrokkenen, op voorstel van de Commandant van het Algerijnse Marineschip op dit schip overgezet voor terugkeer naar de vaste wal. Ook werd het lichaam van de aangetroffen overledene naar dit schip overgebracht.

    De Fairpartner heeft inmiddels haar reis met bestemming Plymouth voortgezet.

    Ons medeleven en onze betrokkenheid gaan uit naar alle slachtoffers.
    Tevens spreken wij onze grote waardring uit voor de bijzonder professionele inzet van Kapitein S. en zijn bemanning, alsmede aan de betrokken instanties voor hun prompte en professionele hulpverlening gedurende deze reddingsoperatie.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs