Even geen muziek,
behalve bij het filmpje!
  • Terug naar hoofdpagina
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    technologiefreak
    www.bloggen.be/technol
    Acquisitie bij de favorieten
    wordt niet op prijs gesteld!
    Mijn favorieten
  • Fam. De Jong
  • Schipper Ron
  • Vereniging Maritiem Gezinskontakt
  • Jos Telleman
  • vul PBNC in en je weet waar de kapitein zit!
  • foto's van schepen gespot: KOOPVAARDIJ
  • Gerd Renshof, kunstschilder
  • Nieuws over de scheepvaart
  • De droom van iedere vrouw
  • Kei leuke schoenen!
    Voeg een berichtje toe!
  • FSF
  • Parabens
  • Kevin Durant and garage than three points, 10 shots, garage throw to lose a goal!
  • You Are What You Write In The College Application Essay Forbes
  • JR, defensive Kevin Durant appear superfluous action KD feet apart from sprained my ankle

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laat vooral een berichtje achter!.......

     

    Inhoud blog
  • Verlof alweer ten einde
  • Job met een gebroken been
  • Reclame voor het prachtige beroep
  • Geest verrijking, geest verruiming
  • Emancipatie
    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Verhalen van een zeemansvrouw
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
    17-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een zooitje in Egypte
    Iedereen die een beetje de nieuwdiensten in de gaten heeft gehouden weet het: het was een zooitje in Egypte.
    Vandaag 144 jaar geleden voer het eerste schip door het SUEZkanaal en dit gaf het startschot voor een andere moeilijke tijd in het land.
    In 1859 begon men aan het huidige Suezkanaal en in 1869 was het klaar. Men bleef echter continu graven om het kanaal toegankelijk te houden voor de steeds groter wordende schepen. Naar schatting hebben 1,5 miljoen Egyptische arbeiders meegewerkt aan het project. 125.000 arbeiders overleden tijdens het werk door de uitbraak van o.a. cholera.
    Het kanaal is dwars door de Sinaï woestijn gegraven. Plannen om de waterweg via de Nijl te laten gaan, kwamen te vervallen, omdat Caïro anders teveel macht zou hebben.
    Het kanaal werd bezit van de Egyptische en Franse overheid. Egypte kwam in financiële moeilijkheden en verkocht haar aandeel aan Engeland (d.w.z. Verenigd Koninkrijk). In 1882 eigende Engeland zich het hele Suezkanaal toe, maar een vrije doorgang werd wel geregeld in de Conventie van Constantinopel. Tot 1956 was het rustig, maar Egypte werd onafhankelijk en nam het Suezkanaal weer terug.
    Daardoor kreeg het land oorlog met Engeland, Frankrijk en Israël (gedurende een wéék!) en was het kanaal voor enige maanden gesloten. De VN wees het kanaal toe aan Egypte.


    In 1967 werd het kanaal de grens tussen Israël (die bezette Sinaï ) en Egypte en bleef het kanaal dicht tot 1975! Het ging weer open door de plaatsing van een VN-vredesmacht, tot in 1979 Israël en Egypte vrede sloten (Camp David akkoord, waarbij Amerika een vredesmacht samenstelde, de Multinational Force and Observers. Ook Nederland heeft wat geleverd tot 1995: verbindingsdiensten en Politietaken (hé, dat klinkt bekend!:wink:)

    Een smeuïg detail: onze kapitein is nog nóóit door het Suezkanaal gevaren. Hij werd telkens vlak ervoor, of vlak erna afgelost.
    Op dit moment is het beleid van het bedrijf Svitzer Ocean Towage niet door het Suezkanaal te varen. Het is vanwege de piraterij, maar het feit op zich is geen straf voor Bas, want bij doorvaart moet er veel omgekocht worden met sigaretten en daar heeft hij een bloedhekel aan!


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    17-02-2011
    kleine rectificatie
    Hallo lezers,

    Hierbij even een kleine rectificatie .
    Ik ben wel een keer door het Suezkanaal gemoeten (helaas ), maar dat was nog in mijn Smit-Lloyd tijdperk.
    We hebben toen de SL 28 als losse boot van Rotterdam naar Singapore gevaren (die werd toen daar verkocht).
    Dus eigenlijk heeft Maria nog steeds gelijk dat ik in mijn zeesleepvaart carriere nog nooit door dat zandgootje ben geweest,
    gelukkig maar.
    Dat is ook altijd steevast mijn commentaar aan boord ; Een voordeel als je vaart met mij, je hoeft dan niet door het Suezkanaal...

    Tijdens mijn stage tijd ben ik menigmaal door het Panama kanaal gevaren . Nou, dat doe je nu echt voor je lol......

    Groetjes,
    Bas

    17-02-2011 om 19:35 geschreven door kapitein Bas




    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs