Iedereen die een beetje de nieuwdiensten in de gaten heeft gehouden weet het: het was een zooitje in Egypte. Vandaag 144 jaar geleden voer het eerste schip door het SUEZkanaal en dit gaf het startschot voor een andere moeilijke tijd in het land. In 1859 begon men aan het huidige Suezkanaal en in 1869 was het klaar. Men bleef echter continu graven om het kanaal toegankelijk te houden voor de steeds groter wordende schepen. Naar schatting hebben 1,5 miljoen Egyptische arbeiders meegewerkt aan het project. 125.000 arbeiders overleden tijdens het werk door de uitbraak van o.a. cholera. Het kanaal is dwars door de Sinaï woestijn gegraven. Plannen om de waterweg via de Nijl te laten gaan, kwamen te vervallen, omdat Caïro anders teveel macht zou hebben. Het kanaal werd bezit van de Egyptische en Franse overheid. Egypte kwam in financiële moeilijkheden en verkocht haar aandeel aan Engeland (d.w.z. Verenigd Koninkrijk). In 1882 eigende Engeland zich het hele Suezkanaal toe, maar een vrije doorgang werd wel geregeld in de Conventie van Constantinopel. Tot 1956 was het rustig, maar Egypte werd onafhankelijk en nam het Suezkanaal weer terug. Daardoor kreeg het land oorlog met Engeland, Frankrijk en Israël (gedurende een wéék!) en was het kanaal voor enige maanden gesloten. De VN wees het kanaal toe aan Egypte.
In 1967 werd het kanaal de grens tussen Israël (die bezette Sinaï ) en Egypte en bleef het kanaal dicht tot 1975! Het ging weer open door de plaatsing van een VN-vredesmacht, tot in 1979 Israël en Egypte vrede sloten (Camp David akkoord, waarbij Amerika een vredesmacht samenstelde, de Multinational Force and Observers. Ook Nederland heeft wat geleverd tot 1995: verbindingsdiensten en Politietaken (hé, dat klinkt bekend!:wink:)
Een smeuïg detail: onze kapitein is nog nóóit door het Suezkanaal gevaren. Hij werd telkens vlak ervoor, of vlak erna afgelost. Op dit moment is het beleid van het bedrijf Svitzer Ocean Towage niet door het Suezkanaal te varen. Het is vanwege de piraterij, maar het feit op zich is geen straf voor Bas, want bij doorvaart moet er veel omgekocht worden met sigaretten en daar heeft hij een bloedhekel aan!
Reacties op bericht (1)
17-02-2011
kleine rectificatie
Hallo lezers,
Hierbij even een kleine rectificatie . Ik ben wel een keer door het Suezkanaal gemoeten (helaas ), maar dat was nog in mijn Smit-Lloyd tijdperk. We hebben toen de SL 28 als losse boot van Rotterdam naar Singapore gevaren (die werd toen daar verkocht). Dus eigenlijk heeft Maria nog steeds gelijk dat ik in mijn zeesleepvaart carriere nog nooit door dat zandgootje ben geweest, gelukkig maar. Dat is ook altijd steevast mijn commentaar aan boord ; Een voordeel als je vaart met mij, je hoeft dan niet door het Suezkanaal...
Tijdens mijn stage tijd ben ik menigmaal door het Panama kanaal gevaren . Nou, dat doe je nu echt voor je lol......