Hier volgt een kort overzicht van een deelnemer aan het MaritimeCareerEvent (met dank aan Bas v.G. :-8)) wat ik eerder op de site noemde.
Het MaritimeCareerEvent (MCE) vond plaats in de beurs, ofwel WTC in Rotterdam. Vanaf het begin ademt dat MaritimeCareerEvent een heel andere sfeer dan een congres "Toekomst van de Nederlandse zeevarende", dat ik in 2005 bezocht. Destijds was ik net klaar met de zeevaartschool (wel een beetje raar, al 38 jaar, en dan nog eens beginnen....). Overal werd gezegd dat er te weinig Nederlandse zeevarenden waren, maar er werd ook gezegd dat de Nederlandse zeevarenden gepasseerd werden door buitenlanders. In de zeevaart solliciteren kon een langdurig en lastig proces zijn. Dat lijkt hier radicaal veranderd. OF de bron van buitenlanders is nu ook opgedroogd, OF de dame en heren reders zijn werkelijk begaan met de Nederlandse werknemers in hun bedrijven. Het is nu bij het MCE namelijk een komen en gaan van studenten, afgestudeerde stagiaires, ouwe-jongens-krentenbrood en ouwe knarren zoals ik. Wat waarschijnlijk mee helpt is dat vrijwel iedereen bezig is met een nieuwbouwprogramma, of daarover nadenkt. De werven zitten tot ergens in 2010 vol, varend personeel blijkt lastig te vinden. Uit een KNVR-Nota wist ik dat men de Nederlandse vloot drastisch wil laten groeien. De huidige aanwas bij de zeevaartscholen is bij lange na niet voldoende om aan de vraag te voldoen. Herintreders, sla uw slag! Overigens zijn er nogal wat bedrijven die ook personeel voor de walorganisatie hopen te vinden. En behalve de reders, zijn ook de scheepsbouwers en toeleverende bedrijven goed vertegenwoordigd. Vrijwel heel Maritiem Nederland is aanwezig, ook de HAL, de Marine en Rijkswaterstaat. Bij ongeveer elke stand zijn er meerdere vacatures te vervullen, al dan niet voor varend personeel. Bij Dockwise bijvoorbeeld betrekken ze de zeevarenden uitsluitend uit het buitenland. Zij zochten vooral beladingstechneuten en ander kantoorpersoneel. Ook Noordhoek blijkt goed aan de weg te timmeren en Spliethoff valt op door een onderwijsproject waarbij 8 schepen met een extra oefenbrug worden uitgerust. Er zijn lezingen van sprekers uit uiteenlopende branches en een netwerkborrel. De sfeer leek mij zowel opgetogen door de goede marktperspectieven, als bezorgd door de vraag waar de juiste mensen te vinden. Hebben de bedrijven te lang gewacht met het promoten van de sector? Hebben ze erop gespeculeerd dat buitenlandse werknemers het gat wel konden dichten? Duidelijk is wel dat de sector als geheel (scheepvaart, scheepsbouw, offshore, toeleveranciers) een periode vette jaren doormaakt. De markt is altijd cyclisch geweest; na vette weer magere jaren en andersom. Maar de bedrijvigheid in China, het verre Oosten, Zuid-Amerika en Rusland lijkt een aanjager die de zaak voorlopig nog wel even aan de praat houdt. Het is te hopen dat alle beleidsnotoa's het juiste gehoor vinden in Den Haag, zodat we hier allemaal blijvend plezier van mogen beleven.
|