Het huis helemaal schoon hebben bij thuiskomst van de zeeman, is een van de typische zeemansvrouwentikken. Aangezien mijn snelheid niet zo groot is (net als op de zeeslepers), moet ik daar op tijd mee beginnen. Die planning is dus vanaf vandaag! Natuurlijk gaat het gewone leven ook nog door. (Koken, wassen, strijken (alwéér ) boodschappen, bezoekjes, computeren, telefoneren, administratie, solliciteren, surprises maken, schilderen, enz.enz. ) Als over twee weken de Kanaalkoortspoets maar klaar is, want de laatste twee weken gaan vandaag in! Joepie!
Sinterklaas is gearriveerd! Altijd een spannende tijd voor kind en ouder. Toch geweldig, dat een man van deze leeftijd gewoon nog kan werken op een sleper! De regering is al bezig om de leeftijd voor pensionering omhoog te schroeven. Ze kan de Goedheiligman als norm aanhouden! foto van koopvaardij.web-log.nl De stoomboot van de Sint was vroeger de ster van de T.V.-serie "Hollands Glorie". Genaamd: de Furie.
Dat we een apart slag vrouwen zijn, staat niet ter discussie. Hoewel er nogal wat vooroordelen te vinden zijn (die niet kloppen ). Ook opmerkingen, dat we er zelf voor gekozen hebben, komen te pas en te onpas voorbij. Volgens mij is de enige die ervoor gekozen heeft de echtgenoot van de zeemansvrouw. Het volgende you tube fragment heb ik gejat van de Vereniging Maritiem Gezinskontakt (VMG) :
Nederland gaat het commando voeren over een EU-missie die in de Golf van Aden op talloze piraten gaat jagen. Minister Eimert van Middelkoop van defensie verwacht dat de missie tien schepen omvat, versterkt met luchtsteun.
De Europese Ministerraad besloot in Brussel tot de eerste maritieme missie ooit die Atalanta gaat heten en waarvoor Nederland het luchtverdediging en commandofregat de Evertsen stuurt. Onduidelijk is nog of de Europeanen de piraten alleen verjagen (via militaire afschrikking) dan wel ook oppakken en bestraffen. Volgens het internationaal zeerecht is dat laatste vanuit Europa niet zo eenvoudig. De missie opereert overigens op basis van een recente resolutie van de VN Veiligheidsraad.
Noot van mij: ik vind het een goede zaak, dat er nu eindelijk iets wordt geprobeerd! Een beetje sceptisch vraag ik me wel af wat "verjagen via militaire afschrikking" inhoudt?? We zullen zien in de toekomst! En niet geschoten is ook mis. (béétje aparte woordspeling, ik geef het toe! Het plaatje is ook een leuke woordspeling....)
Gisteren is Bas de 0-meridiaan èn de evenaar gepasseerd. Ik vroeg, waarom ze niet precies over het punt 00 N/S en 00 E/W gingen. Dat zou volgens mij erg leuk staan in het journaal!
Zijn antwoord van vanochtend: "precies dáár ligt een groot weerstation! Daar moesten we maar niet recht op afkoersen! "
Jammer hè? Was met mijn getallenfobie wel een mooie plek op aarde geweest!
Het feestweekend is ten einde. Mijn verjaardag was een gezellige bende. Gelukkig hulp genoeg, zodat er ook nog gekletst kon worden. Bas belde om 9.00 uur! Heerlijk om zijn stem te horen. De puinhopen zijn opgeruimd, de logés zijn vertrokken. Weer terug naar de orde van de dag!
Het einde van de sleepreis komt nu hard dichterbij. Het laatste stuk voert naar Angola. Het is een door oorlogen verscheurd land, dat langzamerhand uit de diepte omhoop probeert te kruipen. Met een oppervlakte van 37 x Nederland is het een enorm uitgestrekt land. Het aantal inwoners is iets meer dan 12 miljoen, dus op een kluitje wonen is er niet bij (buiten de steden). In Angola wordt olie gewonnen (vandaar de sleep!) net als in Nigeria en Libië. Verder in heel Afrika niet. Door de oorlogen is de infrastructuur in het land bijzonder slecht. Mijnen vormen een groot probleem. Het is geen land om lekker uit te gaan. En dat is een understatement!
Er wordt over het algemeen niet in Angola afgelost. Daarvoor wordt uitgeweken naar Pointe Noir (Congo), Abidjan (Ivoorkust) of naar Zuid-Afrika. Alleen al voor de gemoedsrust een goede zaak!
Vandaag heb ik het druk met de voorbereidingen voor mijn verjaardag morgen! 40 word ik! Bas zal 's morgens bellen. Daar zit ik me nu al op te verheugen! Ik heb één van mijn nieuwe penselen af moeten geven aan onze dochter, zodat zij er een strikje om kan doen en hem in kan pakken. Ik ben dus benieuwd wat het cadeautje van mijn man zal zijn.. Het lijkt erger dan dat het is: toen hij vertrok, had ik mijn nieuwe penselen en de verf nog niet binnen. Hij kon ze daarom niet inpakken. (Meestal zorgt hij wel voor een cadeautje voordat hij vertrekt. Dat is natuurlijk ook beter voor zijn gezondheid! Ik vind namelijk één handeling noodzakelijk als je de zee op wil: vooruitdenken.)
Het is wel opvallend, dat Bas nauwelijks thuis is geweest op mijn verjaardag. Ik ben nu 22 jaar zeemansvrouw en van die tijd heeft hij ongeveer 5 keer zijn neus laten zien. Zou hij connecties hebben op kantoor?
Een filmpje van de London en de Rotterdam in de Golf van Mexico. Iedereen begrijpt na het bekijken van deze beelden vast en zeker waarom Bas aan deze schepen verslaafd is!
Het jacht van Saddam Hussein is te koop voor het luttele bedrag van 30 miljoen euro.
Voor dat geld heeft de toekomstige eigenaar dan ook een 82 meter lang jacht, voorzien van gouden kranen, een gebedsruimte, een bioscoop en diverse zwembaden. Bovendien beschikt het schip over voorzieningen voor de inbouw van een raketsysteem, kogelvrije ramen en een sluis die Saddam kon gebruiken om naar een onderzeeër te vluchten.
De lengte van het schip is 7 meter langer dan die van de zeeslepers en als ik zo kijk, dan kan het achterschip mooi dienen als sleepdek; twee sleepwinches kunnen vast nog wel ergens ingebouwd worden. Aangezien er niet veel animo voor het schip blijkt te zijn, kan Svitzer Ocean Towage het misschien wel voor een prikkie kopen!
Zo is er een mooi kantoor waar de kapitein klanten, overheidsfunctionarissen èn kantoormensen kan ontvangen: (De arabische tekst op de rechterfoto kan dan vervangen worden door een foto van onze koningin.)
En slaapkamer waar hij aan zijn welverdiende rust toe kan komen:
Het raketsysteem en kogelvrije ramen zullen wel voldoende zijn om piraten op afstand te houden. Die optie moet dus wel worden gebruikt. De onderzeeër zelf is nog niet meteen noodzakelijk. (De aanvraag voor deze laatste optie, heb ik nog even uitgesteld .)
De meeste mensen houden van duidelijkheid. Zeemansvrouwen houden er helemaal van! Waarschijnlijk omdat alleen al het thuiskomen en de vertrekdata rekbare begrippen zijn en onze agenda's toch iedere dag doorgaan.
Het begin (en het einde natuurlijk ook) van het leven is een duidelijke grens. Om zeven uur of kwart over vijf, dat is ook duidelijk. Maar wat is nu: begin van de middag? Is dat om 12.05 uur, of als alles meezit zelfs om 11.30 uur? Òf is het om 14.00 uur? Het is nu 14.39 uur en mijn scootmobiel is weer gemaakt en zal aan 'het begin van de middag' gebracht worden. Natuurlijk ben ik daarom al de hele dag in huis. En wachten duurt lang, mede doordat ik nog wel een aantal boodschappen moet doen vandaag. Wachten..... Ruim één jaar van ons leven als werknemer staan we in de rij, zitten we in de wachtkamer of ergeren we ons in de file. (volgens een wiskundige) Wel heerlijk dat mijn vervoersmiddel blijkbaar toch gemaakt kon worden!
Er is nog wel wat te vertellen over onze reis naar Parijs: Een echte zeeman gaat met zijn gezin natuurlijk ook een rondvaart maken op de Seine! Het is echt de moeite waard! Wij hadden de laatste mogelijkheid genomen, omdat het dan donker was. De stad vanaf de rivier bekijken, geeft een ander beeld. Veel studenten verzamelen zich bij het water. Ze eten en drinken daar en heel het sociale stelsel wordt er vast bekritiseerd. Er was zelfs een aantal dat stond te 'moonen' (bloot achterwerk laten zien ) naar de rondvaartboten die in file over de Seine voeren. Het was niet koud, maar er stond wel een stevige bries.
Foto's maken bij nacht èn op een bewegende ondergrond, is nog niet zo gemakkelijk. Gelukkig geven de foto's wel een behoorlijk goed beeld van de 1,5 uur durende rondvaart, al zijn ze niet allemaal even scherp.
Vanaf vandaag mag er op ieder moment en op iedere plek in de gemeente Zwolle getrouwd worden! Hoorde ik net op de radio.
Dat is handig voor de zeeman! Dan wordt de planning voor het thuisfront gelijk een stuk eenvoudiger. Ik ben wel benieuwd of er wel ambtenaren bereid zijn om altijd en overal de trouwerij voor te gaan....
Gelukkig hier geen spaarcenten bij de IJlandse bank èn geen aandelen. Als je dit aan boord zou moeten regelen werd je er ook niet vrolijk van, want communiceren kan dan eigenlijk alleen via de mail. Mocht je via de satelliet naar de bank moeten bellen en je wordt ook nog in de wacht gezet, is het spaargeld natuurlijk nòg sneller op .... Nee, dan is het handig als er een thuisfront is, dat dat zou kunnen regelen. Een van de moeilijke dingen aan boord is wel het overlaten van dingen die geregeld moeten worden. Kun je dat niet delegeren, dan is varen niet te doen! Om een wettelijk papiertje in handen te krijgen, dat aangeeft, dat je echt namens de zeeman mag handelen, is een gang naar de notaris noodzakelijk. Kost wat (ongeveer 350,-) maar dan hèb je ook wat. Zo mag ik bijvoorbeeld ons huis verkopen/verkopen en een lening afsluiten. De banken zijn er echter niet echt blij mee. Rechtsgeldig is het wel.
DEN HELDER - Het marineschip Hr. Ms. Zuiderkruis is woensdagochtend in de haven van Den Helder gezonken. Een lek in het leidingssysteem voor brandbluswater aan boord is waarschijnlijk de oorzaak. Hierdoor liep de machinekamer vol. Er bevonden zich geen mensen aan boord.
Marinebrandweer, duikers plus monteurs zijn met man en macht aan het werk om het water uit de machinekamer weg te pompen. Ook zijn zij bezig het lek te vinden en te dichten. Het schip van 170 meter lang ligt met de achterkant op de bodem van de haven. Omdat het ter plaatse ondiep is, steekt het nog wel ruimschoots boven de zeespiegel uit. Omstreeks half acht woensdagochtend kwamen marinemensen tot de ontdekking dat de Zuiderkruis achterover lag en dieper lag dan normaal.
Dit was het eerste marineschip waarop ook vrouwen ingedeeld werden! Een historisch geëmancipeerd hoogstandje dus! Dat hij nu gezonken is (tot in de modder, met alles verder nog boven water) ligt niet aan de vrouwen, voor diegene waarbij dit als eerste gedachte opkomt , want toen hij zonk, was er niemand aan boord! Dus géén: een vrouw en een kip, de pest op een schip!
Bij Svitzer Ocean Towage wordt er niet persé zonder vrouwen gewerkt, maar zeevrouwen zijn erg dun gezaaid op de zeeslepers. De enige vrouwen waar Bas mee gewerkt heeft aan boord waren 2 stagiaires en 1 tweede stuurvrouw.
Japanner wil met stripfiguur trouwen Uitgegeven: 30 oktober 2008 13:17
TOKIO - Een Japanse man eist een wetswijziging waardoor het mogelijk wordt dat mensen met stripfiguren trouwen. Binnen enkele dagen heeft hij meer dan duizend handtekeningen verzameld met een online petitie.
"Ik ben niet langer geïnteresseerd in de wereld van drie dimensies. Ik zou zelfs graag een bewoner worden van de tweedimensionele wereld", aldus Taichi Takashita.
Het aantal huwelijken in Japan neemt af omdat veel jonge Japanners moeilijk een partner voor het leven kunnen vinden. Stripverhalen zijn ondertussen razend populair, en veel stripfiguren worden in Japan beroemdheden of zelfs sekssymbolen.
(noot van mij: ik ga meer voor de strippende figuur! Wat een rare kostgangers heeft Onze Lieve Heer toch weer! Ik zal wel aan Bas vragen met wie hij dan in het huwelijksbootje zou willen stappen.... . Het zal wel Puffie het Sleepbootje (boekje van Menno Jacobs), maar dan in vrouwelijke vorm zijn!)
De zeescheepvaartsector kan en moet haar milieubelasting flink verminderen. Technisch is het mogelijk, de natuur vraagt er om, maar dan wel met heldere kaders en regelgeving. Dat zijn de conclusies van het symposium Zeescheepvaart heeft toekomst van De Vereenigde Compagnie Scheepsinvesteringen. De milieubelasting van zeeschepen is nu nog enorm groot. Uit een rapport van de Verenigde Naties blijkt dat de CO²-uitstoot wereldwijd elk jaar ruim een miljard ton bedraagt, bijna het dubbele van de CO²-uitstoot die de luchtvaart jaarlijks veroorzaakt (let wel op, dit zijn absolute getallen, géén percentages! Want,) daarbij moet worden aangetekend dat negentig procent van het intercontinentale goederenvervoer met zeeschepen plaatsvindt. In verhouding tot andere vervoersvormen, zoals vervoer per truck of trein, is de milieubelasting van schepen geringer.'
Volgens Eelco Leemans van Stichting De Noordzee beperken maatregelen om de schepen groener te maken zich niet alleen tot technische aanpassingen en regelgeving. Hoewel zeker nodig, is ook de mentaliteit aan boord van de schepen van groot belang. Naast lobbyactiviteiten bij internationale scheepvaartorganisaties en overheden maken wij ons dan ook sterk voor de opleiding van toekomstige bemanningen. Zij moeten bewust worden gemaakt van het belang van het behoud van onze planeet om te komen tot een goed evenwicht tussen de factoren people, planet en profit.'
Noot van mij: Er is dus nog aardig wat winst op milieugebied te behalen! Het kan beter en schoner (en soms duurder). (zie bijvoorbeeld vrijwel aan het begin van mijn blog: een bericht over de hernieuwde invoering van de zeilboot met een 'vlieger' op 300meter hoogte, maar ook schonere brandstof, zuinigere motoren enz.enz.) De zeeman is er zo langzamerhand wel aan gewend om zijn afval te scheiden. Blikjes, ijzer, olie en andere waren worden gescheiden. Groen-afval is wat moeilijker als je bedenkt, dat men 40 dagen geen haven zal zien. Dat gaat dus over de Muur.
Wat voor mijn zeeman thuis moeilijk is? Het licht uit doen; dat doet hij aan boord alleen als hij gaat slapen.