Even geen muziek,
behalve bij het filmpje!
  • Terug naar hoofdpagina
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    golfclubs
    www.bloggen.be/golfclu
    Acquisitie bij de favorieten
    wordt niet op prijs gesteld!
    Mijn favorieten
  • Fam. De Jong
  • Schipper Ron
  • Vereniging Maritiem Gezinskontakt
  • Jos Telleman
  • vul PBNC in en je weet waar de kapitein zit!
  • foto's van schepen gespot: KOOPVAARDIJ
  • Gerd Renshof, kunstschilder
  • Nieuws over de scheepvaart
  • De droom van iedere vrouw
  • Kei leuke schoenen!
    Voeg een berichtje toe!
  • FSF
  • Parabens
  • Kevin Durant and garage than three points, 10 shots, garage throw to lose a goal!
  • You Are What You Write In The College Application Essay Forbes
  • JR, defensive Kevin Durant appear superfluous action KD feet apart from sprained my ankle

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laat vooral een berichtje achter!.......

     

    Inhoud blog
  • Verlof alweer ten einde
  • Job met een gebroken been
  • Reclame voor het prachtige beroep
  • Geest verrijking, geest verruiming
  • Emancipatie
    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Verhalen van een zeemansvrouw
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
    07-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balgstuw Ramspol
    Wat een toeval: gisteren was ik de kast rondom deze computer aan het opruimen en kwam het DVDtje van de Balgstuw Ramspol tegen, dat ik ooit toegestuurd had gekregen. Voor het artikeltje van vandaag heb ik de film samengevat en geïllustreerd d.m.v. een aantal foto's en wilde ik nog wat achtergrondinformatie zoeken over deze stuw. Lang leven internet en wat bleek: VANDAAG was de jaarlijkse proefsluiting! Aangezien het slechts een half uur rijden hiervandaan is, kon ik het niet laten om ter plekke een kijkje  te gaan nemen! Een echt buitenkansje!
     
    De balgstuw bestaat uit 3 delen, ieder 80 meter lang. De doeken in de delen worden eerst een stuk met lucht gevuld, vervolgens met water, totdat de spanning goed is. De bouw heeft 70 miljoen euro gekost en heeft 4 jaar geduurd. Het is 's werelds grootste balgstuw en op geen enkele plek wordt een opblaasstuw gebruikt als waterkering. Echt een uniek stukje Nederland en zeker de moeite waard om eens te bekijken. Op iedere eerste dinsdag van september wordt de balgstuw ter controle opgepompt.

    07-09-2010 om 12:57 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    06-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buren
    Iedereen is ermee bezig, dat Bas terug naar huis gaat komen. En als ik zelf de ramen op de bovenverdieping niet doe, dan komt de buurman het voor me doen!!! Heerlijke buren heb ik toch!

    06-09-2010 om 08:07 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    05-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg naar huis
    Bas is vanochtend de evenaar gepasseerd! Om 6.00 uur precies
    Hij is op weg naar huis, of moet het zijn: hij is op zee naar huis.... nee, dat klinkt niet, hoewel het natuurlijk wel net zo waar is als 'op weg'.
    In ieder geval verkeert hij nu op de andere helft van onze aardbol en dat geeft toch het gevoel, dat hij een stapje dichterbij huis is.
    De laatste weken zijn ingegaan!

    05-09-2010 om 22:23 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    04-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toch geen zeeën van tijd

    Vanwege een reparatieperiode, gepland in Kaapstad, kwam gisteren het bericht, dat Bas tòch rond de 15de naar huis zal komen! Hij heeft de sleep al helemaal overgedragen aan de DeZhou en vaart rustig richting deze Zuid-Afrikaanse stad.
    Gelukkig had ik de agenda voor deze planning nog klaar liggen, want zo vliegt de tijd wel héél snel.

    Opvallend is het aantal spreekwoorden en gezegdes met zee of water in onze taal. Dat komt natuurlijk van onze zeevarende geschiedenis.
    Ik heb er enkele verzameld, maar er zijn er nog veel meer:

    het water stroomt altijd naar zee = het geld gaat altijd richting de rijken
    met iemand in zee gaan = gaan samenwerken met...
    geen zee te hoog = kan alles aan
    op water en brood zitten = in de gevangenis
    zee van tijd/licht/bloemen = overvloed aan tijd/licht/bloemen
    een gebeurtenis valt in het water  = is mislukt
    water naar de zee dragen = onnodig werk doen
    zee-mlap = de lap die ik nu maar ga pakken om de boel op orde te brengen

    Een veelgehoorde kreet bij zeemansvrouwen is, dat ze net elastiekjes zijn!
    Ik weet weer waarom.
    Maar de kriebels in mijn buik tieren welig!

    04-09-2010 om 10:25 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    03-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertaling
    Vandaag hoorde ik een liedje op de radio, wat ik niet verstond. Dat deed me denken aan de volgende situatie:
    Bij Bas aan boord zijn er wel eens illegaal gekopieerde films. Af en toe heeft zo'n film wel een ondertiteling. Aangezien ik het aangenaam kijken vind mèt zo'n ondertiteling, hadden we hem erbij aangezet. Heerlijk, een film over 'Apollo' samen te kijken met onze dochter. Het was een serieuze film over dood en verderf en goden. Een flink drama dus.
    Maaaaaarrrrr........ degene die vertaald had, wist niet, dat Apollo een naam was en vertaalde deze naam telkens door 'met kip'! De tranen van het lachen liepen over onze wangen.

    03-09-2010 om 07:55 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    02-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belasting verhogen of.......
    Vandaag las ik op www.nu.nl een opmerkelijk verhaaltje:

    'Russen moeten meer roken en drinken voor vullen staatskas'
    MOSKOU - Inwoners van Rusland moeten meer roken en drinken. Een hogere consumptie leidt tot meer belastinginkomsten, waardoor er meer uitgegeven kan worden aan sociale zekerheid. Dat zei de Russische minister van Financiën Alexei Kudrin woensdag. 'Mensen moeten begrijpen dat degenen die roken en drinken de Russische staat helpen'', zei Kudrin. ''Als je een pakje sigaretten rookt, doe je meer om sociale problemen op te lossen.'
      (Foto van een Russische Sociaal Werker)
     
    De consumptie van alcohol en sigaretten is extreem hoog in Rusland. Ongeveer 65 procent van de mannen rookt, terwijl de gemiddelde Rus 18 liter alcohol per jaar verbruikt, voornamelijk wodka.

    Noot van mij: Het voordeel is natuurlijk, dat je bij dit soort 'belasting' ook nog wat plezier kunt beleven. In Rusland zal de leus dus wel zijn:

    "Belasting? Ú kunt het leuker maken!

    Dat is wel een beetje moeilijk te verkopen aan een droogstaande boot waar het roken straks misschien ook wordt verboden.

    02-09-2010 om 08:40 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    01-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dezelfde functie, een andere uitvoering
    Als een vervoersmiddel het niet meer doet, dan zijn er allerlei andere die ervoor zorgen, dat het vervoersmiddel op zijn plek komt of niet meer voor oponthoud zorgt. Hele bedrijven houden zich bezig met dit soort 'reddingsacties'.
    Op het bloemencorso was er ook een praalwagen die niet deed wat men wilde en de sleepdienst werd erbijgehaald. Eigenlijk niets anders dan een zeesleper, maar dan voor calamiteiten op het land.
    Dit indrukwekkende exemplaar (het blijft groot speelgoed) werd echter met aplaus ontvangen, terwijl ik dat nog nooit gehoord heb van Bas  :

    01-09-2010 om 19:30 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste schooldag
    Gisteren heeft onze dochter haar lesrooster voor dit schooljaar opgehaald. Goed voorbereid, want haar fiets is afgelopen week nog even naar de fietsenmaker geweest voor een nakijkbeurt. Aangezien ze iedere dag 32 km moet fietsen, vind ik dat een fijn idee.
    Vanmorgen vertrok ze dan voor haar eerste schooldag na de grote vakantie.
    U raadt het al: halverwege een lekke achterband! Ik heb haar dus maar even opgepikt en op school afgeleverd. De fiets is weer bij de fietsenmaker. Een voorband plak ik zelf, maar een achterband, dat kan hij beter.
    Dat was vorig jaar óók al op de eerste schooldag. Volgens mij begint het op te vallen.

    01-09-2010 om 09:40 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    30-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het bloemencorso van Vollenhove 2
    Geniet mee van de prachtige wagens:


    De winnaar was weer StarkWark met de tijgers in de kooi (en de karavaan).
    (Bedankt Harm!)

    30-08-2010 om 11:31 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    29-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het bloemencorso van Vollenhove
    Wat was het weer geweldig! Onze jaarlijkse traditie zit er helaas weer op, maar genoten hebben we! Op de heenweg naar het corso toe, zijn we kletsnat geworden, maar vóór het begin van de parade bijzonder snel in een stralende zon opgedroogd.
    Het onderstaande filmpje (het duurt even voordat het te zien is) toont een stuk van het vermaak. Wat had ik een ontzag voor deze mannen, want ze waren dit dansje toch maar liefst 3 uur aan het stuk vol enthousiasme aan het uitvoeren!

    29-08-2010 om 22:11 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    27-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijd, wat is tijd?

    Tijd, een fascinerend fenomeen. Zo heb je het tekort en zo heb je het te veel.
    Gisteren had ik minder tijd dan vandaag. Drie weken zou het duren voor de terugkomst van Bas. 
    Vandaag heb ik zeeën van tijd: de terugkomstdatum is anderhalve week opgeschoven....
    De planning wordt weer aangepast. Ik heb het gevoel, dat de klok achteruit wordt gezet.

    27-08-2010 om 11:39 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    26-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anne Frank B....
    De AnneFrank Boom is niet meer. Drie dagen geleden is hij omgedonderd door rare en harde windvlagen. De Witte Paardenkastanje komt in het Dagboek van Anne Frank  (drie maal) voor en had in die zin historische waarde. Twee jaar terug veroorzaakte een verleende kapvergunning nog een hele rel en een echte stichting ter behoud van de boom werd opgericht. De kapplannen werden onder voorbehoud gestaakt.
    De boom moest dan wel gestut worden, want hij was zo ziek, dat hij om zou kunnen vallen. Een stalen spalk ad €50.000,- zou uitkomst bieden voor 5-15 jaar... Het mocht allemaal niet baten: de boom viel om. Gelukkig richting de tuin, zonder slachtoffers en schade aan het Anne Frankhuis.
    Van de 30 ton zware boom kan men niet meer genieten.
    Het laatst gehoorde 'grapje', (want De Nederlander maakt graag zulke grapjes,) is:

    Vanaf nu geen Anne Frank Boom, maar een Anne Frank Bankje....

    De meeste letters zijn zelfs gelijk! En het kan nog op dezelfde plaats geplaatst worden!
    Ter conservering zou ik wel aanraden om er een glazen stolp overheen te zetten.

    26-08-2010 om 10:45 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    25-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J. Slauerhoff
    Een zeeman (een andere Bas) maakte mij attent op de persoon J. Slauerhoff. (Bedankt Bas!)
    Deze schrijver en dichter leefde van 1898-1936. Hij schreef aan boord. Zijn zeemansbestaan duurde van 1923 tot 1936 met een onderbreking van een jaar of drie waarin hij trouwde. In 1932 werd zijn kind dood geboren en trok hij wederom naar zee. Drie jaar later scheidde hij van zijn vrouw. Hij was een man die vaak ziek was en aan depressies leed. Hij schreef over het lot van de gedoemde zwerver, die door zijn driften eindeloos wordt voortgejaagd, maar die nergens zijn geluk kan vinden. Zijn gedichten worden gekenmerkt door een donkere visie.
    Een mooi voorbeeld vind ik het onderstaande gedicht:

    25-08-2010 om 10:29 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    24-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pools

    Talen leren was voor mij niet zo gemakkelijk als omgaan met cijfers. De grammatica was niet zo'n probleem, maar die woordjes.....
    Er waren nog meer collegae van Bas gaan kijken naar de intocht van de schepen voor SAIL2010. Daar konden we lekker mee kletsen.
    Ik heb zelfs nog geprobeerd om de naam van een Pools tallship (Dar Mlodziezy) uit te spreken (met dank aan Mevr. Verschoor), maar dat was pas na drie pogingen een beetje acceptabel.  
    Dit prachtige schip is speciaal gebouwd om matrozen van de Poolse marine op te leiden en de naam betekent: gegeven door de jeugd.
    Dat is zeer toepasselijk, want een groot deel van het schip is gefinancieerd door collectes bij de schoolkinderen!

    Helaas zagen we bijna geen schepen in de zeilen.
    Dat kan ook niet als het zo druk is en er zoveel volk op het water is, maar het is wel een prachtig gezicht!

    24-08-2010 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    23-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dromen

    Om de intocht van SAIL2010 te bekijken, waren we dus om 07.00 uur van huis vertrokken. Vanaf Bussum in de file staan is geen pretje, maar de muziek stond aan in de auto en onze dochter en ik konden lekker kletsen. De tijd vloog daarom toch voorbij en we kwamen op tijd.
    Gelukkig maar, want het tweede schip dat langs kwam (direct achter de Stad Amsterdam) was de Ecolution. Het was mijn wens om in ieder geval dìt schip te kunnen bewonderen!
    De Ecolution is het eerste schip dat gebouwd werd door Ecolutions BV te Groningen. Wubbo Ockels is één van de oprichters en met zijn technische achtergrond en bekendheid als Nederlands eerste astronaut, natuurlijk een prima denkkracht en reclame voor het bedrijf.
    Het schip heeft als doel het vervullen van de droom van zeilen met een veilige, makkelijk te hanteren (2 personen!), onderhoudsvriendelijke en energiezuinige boot, zodat je veel havens voorbij kunt varen. Binnenkort zullen zelfs zeilen mét zonne-energiecellen gebruikt kunnen worden!

    Wie zou zo'n boot nou niet willen? Hmmm......zucht.....droom.... en sparen of bijtekenen voor een langere uitzendtermijn voor Bas, waarschijnlijk. Misschien dat we met de Vereniging Maritiem Gezinskontakt ooit kunnen gaan kijken bij dit bedrijf....
    Maar zonder gekheid: ik ben blij met zulke verzamelplaatsen voor uitvindingen op energiegebied! Het is nu dan voor de pleziervaart, maar ongetwijfeld komen er dingen te voorschijn, die ook in de beroepsvaart gebruikt kunnen worden.

    Er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden om energie op te wekken, of energie te besparen. Enorme hoeveelheid windmolentjes langs voorkant van de mast of aan de staggen bijvoorbeeld, die energie (wind) die langs de boot gaat, opvangen.
    Het zeil op grote hoogte, bedoeld voor het reduceren van benodigde brandstof met 33%)  is een uitvinding waar ik eerder al over geschreven heb.
    (zie artikel van 4 januari 2008). Energiebesparing komt ook nog voor in  een artikel over brandstof(her)gebruik en afvalscheiding  (28 oktober 2008) en in eentje voor een energiezuinige motor (2 maart 2009).

    23-08-2010 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    20-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat doet een zeemansgezin op 19 augustus 2010?
    Iets voor de hand liggend: Sail2010 bekijken!
    We waren door kantoor SVITZER uitgenodigd om vanaf een ponton het spectakel te komen bekijken.
    Vanwege de voorziene drukte, waren onze dochter en ik om 07.00 uur vertrokken en dat was maar goed ook, want we stonden vanaf Bussum in de file! Na een hartelijk welkom zijn we op de uitkijk gaan zitten. Wat een geweldige belevenis! De catering was prima verzorgd en we hebben echt enorm genoten! Gezellige mensen om ons heen, een natje en een droogje, prachtig weer. Er viel werkelijk niets meer te wensen.
    Geniet even mee: (een paar schepen zal ik later in dit blogje nog nader toelichten).

    20-08-2010 om 21:42 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (2)
    18-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Acda en de Munnik
    "De Kapitein" is een liedje van Acda en de Munnik:

    18-08-2010 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    17-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe vertel je dit aan het thuisfront?

    Of: Hoe komen deze mannen weer thuis? En komen ze weer thuis?

    17-08-2010 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (2)
    16-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buien vallen overal
    De weersberichten hier in Nederland zijn niet zo gunstig voor de strandliefhebber. Buien te over.
    Buien vallen ook op zee en het wijdse uitzicht zorgt af en toe voor prachtige plaatjes, want geef toe: een strak blauwe lucht is maar
    leuk voor 1 foto....


    Met dank aan mijn echtgenoot!

    16-08-2010 om 08:29 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    15-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie baas is bakt koek

    Wat is de overeenkomst tussen een kapitein en koek? Een niet zo voor de hand liggende combinatie, lijkt het zo. Als men wat dieper op de twee woorden ingaat, kan komt er toch een opmerkelijk antwoord:
    De uitdrukking 'wie baas is, bakt koek', geldt natuurlijk als eerste voor een kapitein.
    Een kapitein slikt van kantoor alles voor zoete koek, zodat alles koek en ei blijft.
    Er valt voor hem alleen op sociaal gebied wat te leren, voor de rest is alles ouwe koek voor hem.
    Zijn vrouw? Dat is andere koek! Die gaat net zo lang door, totdat de koek op is en er weer bijgetekend kan worden.
    Zolang hij geen koekenbakker wordt, is alles oké!
    Voor die onder ons die nu niets te doen hebben: een kleurplaat van Kapitein Koek en een versje om uit het hoofd te leren!


    Zo'n koekebakker
    Heeft toch maar prettige dagen.
    Heeft hij trek, dan smult hij maar
    Hoeft niemand wat te vragen.
    Koek, banket en krakelingen
    En wel honderd lekkere dingen!
    Ga ik 's avonds naar mijn bed,
    Word ik 's morgens wakker,
    Altijd krijg ik een boterham...
    IK WORD KOEKEBAKKER!

    15-08-2010 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs