Hooikoorts is een vervelende aandoening waar één miljoen mensen in Nederland aan lijden. De mate waarin hooikoortspatiënten last hebben, is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Windkracht, windrichting, neerslag en de temperatuur zijn factoren die de mate van last bepalen. Het snotteren is hier alweer begonnen en als ik maar niet in mijn ogen wrijf, dan gaat het goed. Voor onze dochter en voor mij is het begin van het voorjaar, als de berken, de iep en de hazelaar hun best doen om de levenscyclus voort te zetten, het vervelendst. De neusspray is weer gehaald en de papieren zakdoekjes ook. Op zee heb je geen last van pollen. Voor een ernstige hooikoortspatient zou ik aanraden: ga varen!
Een Japans onderzoek (kleinschalig weliswaar) gaf de volgende opmerkelijke oplossing:
Een lange zoensessie doet wonderen voor hooikoortslijders. Zoenen doet wonderen. Dat blijkt overduidelijk uit een Japans onderzoek. Een half uur durende kus onderdrukt de lastige symptomen van hooikoorts. Na een zoensessie daalde de hoeveelheid histamine, de stof dat de lastige ziekte opwekt. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 24 mannen en vrouwen met hooikoorts. Na een lange tongzoen met hun partner werd het experiment ook herhaald met knuffelen. Telkens werd er een hoeveelheid bloed afgenomen. Na het kussen daalde het aantal antilichaampjes dat de allergenen bevochtigde. Bij het knuffelen daalde dit aantal niet. De onderzoekers beweren dat mensen met huidaandoeningen, afkomstig van allergieën, even veel baat hebben aan de zoentherapie.
Dat is nou weer jammer voor deze zeemansvrouw. Ik weet ook nog niet goed, of ik mijn dochter zal vertellen over deze theorie.......
5 weken zijn voorbij gevlogen! De 'grote' klus die ik deze reis gepland had, is af! Na veel gemopper en 20 meter keperband (breed katoenen platgevlochten band) verwerkt te hebben, ben ik nu tevreden. Laat de (muggen aankomende) zomer maar komen!
De zeevaart komt maar moeilijk af van haar imago, dat het een groep mensen is dat veel drinkt. Daar is echter niet veel (meer) van waar. Het alcoholbeleid is drastisch gewijzigd. Was sterke drank vroeger aan boord en verkrijgbaar tegen een lage prijs, is het nu zo, dat er enkel bier te koop is als alcoholische versnapering. De eerste stuurman heeft het beheer over de alcoholuitgifte en heeft op die manier toezicht op het gebruik ervan. Er zijn zelfs reizen, waar zelfs helemaal geen bier aan boord is. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de eigenaar van de sleep een verbod op alcohol heeft (platforms) en dan schrijft kantoor voor, dat de sleepboot ook geen alcohol kan schenken. Ik vind het een goede zaak dat de sterke drank verdwenen is aan boord. Een bierverbod vind ik moeilijker. De reizen duren vaak lang en per dag ben je toch ook een aantal uren vrij en dan zou een biertje moeten kunnen (mits het 'normaal gebruik' blijft). Wie van de walmensen drinkt geen wijntje of een biertje in zijn vrije tijd of in het weekend?
Het volgende bericht doet in ieder geval géén goed aan het imago (gelezen bij www.nu.nl):
Dronken kapitein mag niet verder varen. TERNEUZEN - Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft dinsdag een Oekraïense kapitein gearresteerd die met een alcoholpromillage van drie keer de toegestane waarde over het Kanaal van Gent naar Terneuzen voer.
De 43-jarige kapitein kreeg een vaarverbod van elf uur opgelegd. Ook moest hij 850 euro betalen. Dat heeft het KLPD dinsdag gemeld. De Oekraïener was met een 114 meter lang vrachtschip onderweg van Gent naar Vlissingen. Uit een ademtest bleek dat de man een alcoholpromillage van 2,3 in zijn bloed had.
Bas is gisteren ten Zuiden van Port Elizabeth vanaf de Atlantische Oceaan de Indische Oceaan opgevaren. Deze 'deur' zorgt vaak voor veel tocht. Zo heeft de stad al sinds haar stichting in 1820 de bijnaam 'the windy city' en op z'n Afrikaans 'die winderige stad'. Op dit moment is er van deze regel echter geen sprake: het weer is perfect. Zo heeft Bas het nog nooit meegemaakt, terwijl hij toch al menig maal onder de Kaap door is gevaren. Hij geniet ervan met volle teugen! Het is ook wel eens fijn om de uitzondering mee te maken die de regel bevestigt! Het woord 'uitzondering' is voor iemand die de Nederlandse taal niet kent beslist een moeilijk woord.
Uit-zonder-ring...daarvan kan de betekenis variëren van "vreemdgaan" tot aan "discotheek bezoek zonder gehoorapparaat"!
Vanmorgen belde Bas! Natuurlijk gebeurt dat wel vaker, maar dan is er een direkte aanleiding. Een verjaardag in ons gezin bijvoorbeeld, of een andere belangrijke gebeurtenis. Als het dus géén speciale dag is, schrik ik altijd een beetje van een telefoontje: wat zou er aan de andere kant van de lijn zijn? Of zou ik wat belangrijks vergeten zijn? (dat komt bij vrouwen minder voor dan bij mannen ) Maar nee, ik kon niets bedenken.
Feliciteert Bas me! (ohoh, toch wat vergeten?)
Met onze 17 1/2 jarige bruiloft! Dat vond hij heel speciaal, want 12 1/2 wordt ook gevierd en dit is 5 jaar later!! Wel schattig... Voor de volgende keer maar het volgende lijstje mee naar boord?
De Waker wordt op dit moment gesloopt in 's-Gravendeel. In het wekelijkse krantje van Hans van der Ster (TugsTowing&Offshore Newsletter), dat ik regelmatig lees, staat een foto van dit schip. Binnenkort is hij volkomen gerecycled. Ik vind het niet zo'n leuk gezicht, maar natuurlijk begrijpt iedereen, dat je boten die niet meer varen niet allemaal in een museum kwijt kunt of als horecagelegenheid kunt exploiteren. Gelukkig heeft menig museum een stukje van deze boot gekregen en zorgen foto's voor de herinnering!
Een bezoek in een haven om te bunkeren en stores (levensmiddelen e.d.) te laden, duurt nooit lang. Er is dan ook geen gelegenheid om de wal op te gaan. Best jammer als je al een maand op het schip zit. Jaren geleden duurde het laden en lossen van de schepen veel langer en had men tijd om de benen te strekken en wat van het land te zien. Helaas is die jeu van het varen nagenoeg verdwenen. Je moet nu het varen kiezen, omdat je het op zee zo fijn vindt en de omgang met de techniek helemaal 'jouw' ding is. In ieder geval is Bas nu weer vertrokken naar Mauritius. Het weer is goed, dus dat is een gelukje.
Dit is een foto van de sleep die even losgelaten is zodat de London de haven in kon. Dit platform kreeg ook in Kaapstad zijn brandstof en onderdelen geleverd!
In Curaçao woont een botenliefhebber die ik ken. Als Bas die kant op is, dan kan ik hem vragen of hij een fotootje wil schieten en meestal lukt dat dan wel. Die foto's krijg ik dan weer via de mail naar mijn adres gestuurd. Een wonderlijke contactmogelijkheid geeft de e-mail! Mensen die je zonder dit kastje nooit tegengekomen was, kunnen gewoon communiceren. Nu wordt het zelfs nóg frapanter: de botenliefhebber op Curaçao mailde mij een foto van Bas in Kaapstad! Hij had die ook weer via een nieuwskrantje gekregen! Ik had Bas vandaag aan de telefoon en hij zei al, dat deze foto gemaakt was door A. Noorland. Bedankt heren!!
Vandaag komt de London in (ja, de regelmatige lezer weet het al): Kaapstad. Zuid-Afrika zit in de laatste weken van de zomer en het weer op zee was slecht. Ze arriveren dan ook met een dag vertraging. Een zeesleper kan prima door slecht weer (veel wind en hoge golven), maar als ze aan het slepen zijn, komt er bij een 'verkeerde' golf zoveel extra ton op de sleepdraad te staan, dat hij zou kunnen knappen. Het enige wat je dan kunt doen, is langzamer gaan varen. De sleepdraad komt dan met een grotere boog onder water en daardoor heb je een stuk speling meer. Klappen van 150-160 ton zijn risicovol. In ieder geval is het weer (even) opgeklaard en lopen ze op dit moment de haven binnen. Eigenlijk zijn ze bijna een pont met grote vracht, alleen is het water een beetje aan de brede kant.
Gisteren schreef ik, dat de partijen in Dalfsen niet veel van elkaar verschilden met hun doelstellingen. Dat is vandaag natuurlijk nog steeds zo. Waar de partijen zich wel in onderscheiden, zijn de raadsleden! In de gemeenteraadsverkiezingen vind ik de persoonlijke stem veel belangrijker dan in de landelijke politiek. Nu heb ik een buur(t)man en in hem heb ik het volste vertrouwen. Echt een man van 'niet zeuren, wat gedaan moet worden, moet worden gedaan en ook graag een beetje snel'. Heerlijk, zo'n mentaliteit! Daar kom je verder mee. Deze buurman staat voor iedereen klaar. Een praatje hier, een helpende hand daar. Als zeemansvrouw heb ik echt wel eens iets, wat ik niet zelf kan en Bas is niet in staat om even, of bijvoorbeeld in het weekend, het klusje te klaren. Vol vertrouwen kan ik deze buurman altijd vragen of hij me helpt! Ik wens voor iedereen zo'n buurman! Deze buurman probeert als raadslid bij 'GemeenteBelangen' te komen en van mij krijgt hij mijn stem! Als we namelijk zulke mensen in de politiek krijgen, dan komen we ergens! Ik heb ook Bas' toestemming om op hem te gaan stemmen!
Gerard, ik wens je heel veel succes en heel veel voorkeurstemmen vandaag!
Op dit moment staat in Nederland alles in het teken van de Gemeenteraadsverkiezingen. Landelijke partijen doen hun best om kiezers er vooral van te overtuigen, dat ze op hun moeten stemmen. Het feit, dat het kabinet onlangs gevallen is en daarvoor binnenkort gestemd moet worden, doet ook nog een flinke duit in het overtuigingszakje.Ik vind dat hoogst vermakelijk. Alsof de landelijke problematiek zomaar gekopieerd kan worden op de gemeentes! Waar het in de landelijke partijen over gaat, raakt maar zijdelings de plaatselijke problemen. Gemeentebelastingen worden bijvoorbeeld door de gemeentes bepaald. Zelfs de verhogingen daarop, daar heeft de landelijke politiek alleen maar over te zeggen, dat het gemiddeld binnen de perken moet blijven. Zaken als de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), samenwerkingsverbanden en bezuinigingen zijn in mijn ogen zo specifiek, dat daar beter bij de gemeenteraadsverkiezingen naar gekeken kan worden.
Heel vermakelijk: ik las in de krant, dat in Dalfsen alle partijen het met elkaar eens zijn. Als dàt niet opmerkelijk is? Misschien toch nog een stap naar de landelijke politiek, zodat er gewerkt kan worden in plaats van geruzied? De zwevende kiezer heeft het wel moeilijk in Dalfsen!
Bij Bas aan boord is het veel gemakkelijker: hij is de baas........
Eerder heb ik geschreven, dat ik van plan ben om een nieuwe klamboe te maken. Het rekensommetje is heel eenvoudig: 4x L x B+ het 'plafond' Wat kan daar mis gaan, zou je denken. Nou, bij mij kan dat. Ik moest boven mijn hoofd meten en dat valt natuurlijk niet mee. Nu hebben we een gewoon lit-jumeaux bed dus de baldakijn die Bas gemaakt heeft, heeft een behoorlijke afmeting. Dacht ik slim te zijn en eerst 50 cm af te meten, zodat ik de rest in één keer kon meten. Zo gezegd, zo gedaan. Het 'plafond' is het meeste werk, dus dat ging ik als eerste doen. Toen het helemaal klaar was, bedacht ik pas, dat 131cm wel heel kort was!! Was ik de 50 centimeter die ik als eerste had gemeten volledig vergeten erbij op te tellen.... En dat met mijn cijfertjes-tic!!!!! Hoe is het mogelijk?!!Nu moet ik weer opnieuw beginnen.....
Onze dochter badmintont. En dat doet ze goed. Het hele J1 team doet het goed: het is wederom regiokampioen geworden! Aankomend jaar gaat ze in een hoger niveau spelen, tot 19 jaar. Dan wordt het weer wat spannender, want op deze manier hebben ze iedere keer de eerste plaats. Dan zouden we straks nog een heuze prijzenkast moeten gaan bouwen! Ze traint tegenwoordig ook mee met de senioren en daardoor wordt het spel nog beter. Als Bas thuis is, ga ik soms mee, als hij niet thuis is ga ik vrijwel altijd mee. Het is leuk om de wedstrijden te zien en meestal komt men een stel tellers tekort en kan dat mooi aangevuld worden op deze manier.
Het eerste wat ik 's morgens doe als ik de keuken binnenkom, is de radio aan. Heerlijk, muziek horen en dan langzaamaan de dag beginnen! Vanmorgen was het echter andere koek: alles over het kabinet, dat vanmorgen gevallen is. De al maanden aanwezige onenigheid tussen CDA en PvdA over Uruzgan escaleerde deze week. Vicepremier en PvdA-leider Wouter Bos meldde dat de PvdA-ministers definitief een streep door Uruzgan wilde halen. Dat was tegen het zere been van het CDA dat de optie nog serieus wilde onderzoeken, zoals eerder in het kabinet was afgesproken. Zo lag er nog een voorstel om de troepen (als compromis) naar een andere provincie te sturen. Als leek vind ik, dat dit kabinet zich geprofileerd heeft als een ruziënde groep mensen, zonder beslissingen te nemen. Het ene debat volgde het andere stukje kamervragen op om vervolgens weer een partijtje te gaan vechten over een volgende kwestie. De grote vraag is nu: wat komt ervoor in de plaats? Voor de Nederlandse economie is deze situatie gewoon slecht. Het duurt een half jaar voordat er (weer) geregeerd wordt! Wat heb je nu aan zo'n tijdverlies?
Via de sleepvaart heb ik wat contacten met anderen met dezelfde interesse. Eén ervan is Jan Vennik. Hij plaatste het onderstaande artikel op de hyves: http://sleepvaart.hyves.nl/ (bedankt Jan!) Het is het volgende hoofdstuk in de soap Smit-Boskalis. Eigenlijk al eentje die ik voorspeld heb..... Ik ben benieuwd of en hoeveel ontslagen hier gaan vallen en hoe lang het 'niet-uitéénhaal-gebod' geldt....
Hoger bod Boskalis op Smit Met een hoger bod op maritiem dienstverlener Smit Internationale lijkt baggeraar Boskalis het laatste verzet tegen zijn overnameplannen gebroken te hebben. Twee commissarissen van Smit blijven tegen, maar daar staan drie voorstemmers tegenover. Grootaandeelhouder Fairplay van Smit houdt zich op de vlakte, maar kan met een belang van circa 10% in Smit de overname niet blokkeren. Boskalis doet zijn bod immers al gestand als het 75% van de aandelen krijgt aangemeld. Boskalis maakte het nieuwe bod maandag bekend. In november vorig jaar had de baggeraar een prijs van euro 60 per aandeel Smit in gedachten, ofwel euro 1,07 mrd. Dat bod op de aandelen Smit was inclusief het dividend dat aandeelhouders nog zouden ontvangen over 2009. In het nieuwe bod krijgen de aandeelhouders van Smit het dividend van euro 2,75 per aandeel van hun bedrijf nog wel uitgekeerd, waardoor het bod van Boskalis feitelijk neerkomt op euro 62,75 per aandeel. Op maandag sloot het aandeel Smit op euro 61,82. Begin december wees Boskalis een hoger bod op Smit nog resoluut af, ondanks het feit dat de koers van laatstgenoemde toen al boven de aanvankelijke prijs noteerde. 'We betalen euro 60 per aandeel en that's it', zei oud-Rabobank-voorzitter Bert Heemskerk als voorzitter van de raad van commissarissen van Boskalis destijds.Volgens een woordvoerder van de baggeraar is nu toch tot een hoger bod besloten, omdat de datum waarop de aandeelhouders van Smit anders hun dividend uitgekeerd zouden krijgen steeds dichterbij komt. 'We vinden het redelijker dit dividend mee te nemen.'Boskalis heeft via de beurs al een belang van 26% in Smit gekocht, terwijl Smits grootaandeelhouders Janivo en Delta Lloyd achter het bod staan. Daarmee weet de baggeraar zich al verzekerd van 44% van de aandelen in Smit.De woordvoerder van Boskalis zegt dat de baggeraar met alle grootaandeelhouders van Smit gesproken heeft. 'Wij hebben een goed gevoel dat de stukken tegen deze prijs worden aangeboden.' De laatste grote brok aandelen is in handen van Fairplay uit Hamburg. Dit bedrijf zelf weigert commentaar op zijn positie in Smit.In de raad van commissarissen van Smit blijft er weerstand tegen de overnameplannen. De commissarissen Willem Cordia en Eric Dorhout Mees blijven tegen, maar ze worden overstemd door drie voorstanders.De raad van bestuur van Smit beveelt het bod bij de aandeelhouders aan. Volgens topman Ben Vree was het moment dat daarover afgelopen weekend overeenstemming werd bereikt 'best emotioneel en spannend'.Smit heeft zich lange tijd verzet tegen de plannen van Boskalis om het bedrijf over te nemen. Pas nadat Boskalis had beloofd om Smit na de overname niet in stukken te zullen opknippen, kwamen er barsten in het verweer. In november bereikten partijen al een akkoord over de wijze waarop de bedrijven in de toekomst verder samen gaan. Alleen de prijs was toen nog onderwerp van discussie. Smit heeft zich daarbij laten adviseren door RBS.Analisten denken dat niets nu nog een overname in de weg staat. 'Dit is een gelopen zaak', schreef Petercamanalist Bart van den Wijngaard in een reactie. Bron: Het Financieele Dagblad.
Er werd bij Bas aan boord geopperd, om in Walvisbaai te gaan bunkeren, omdat het boorplatform daar ook voor stores en onderdelen moest zijn. Zo zouden ze twee vliegen in één klap hebben en een dag winnen. Walvisbaai is een natuurlijke baai in Namibië en heeft een rumoerige geschiedenis: Allereerst hadden de Portugezen al in de 15de eeuw de hand gelegd op de natuurlijke baai als plek om de voorraden aan te vullen voordat ze de Kaap konden ronden. Eind van de 18de eeuw, namen de Nederlanders de haven in bezit, eind van de 19de eeuw konden de Engelsen het stokje overnemen. Zo werd het Engels grondgebied in de Duitse kolonie Namibië. In het begin van de 20ste eeuw werd het samengevoegd met de Unie van Zuid-Afrika. Dan wordt in 1990 Namibië zelfstandig, maar blijft Walvisbaai nog Zuid-Afrikaans. Pas in 1994 wordt de haven bij Namibië gevoegd. Nu heeft de zeesleper London zware olie nodig als brandstof en dat is niet overal te koop. In Walvisbaai ook niet en men zou de brandstof per vrachtwagen kunnen brengen...... Helaas zijn daar 40 vrachtwagens voor nodig. Dus dat gaat niet door.
Carnaval is voor mij net zo leuk als Kerstmis! Heerlijk even al de spinsels in je hoofd weghalen en een paar dagen feesten.... zucht. Dit jaar zit het er echter niet in. Onze dochter heeft géén vakantie, vierde zelfs haar 16 jarige feestje en Bas is net de evenaar over. Niet dat ik het niet in mijn eentje zou kunnen vieren, maar het lukt nu gewoon niet. De Carnavalsliedjes heb ik echter vol aanstaan en de slingers en serpentines hangen mooi te wezen in de woonkamer! Heb ik toch een beetje het gevoel. In Cuijk is het vandaag 11-kroegentocht. Mijn geboortedorp heeft namelijk 11 kroegen en tijdens de tocht langs deze cafés, moet men minstens één consumptie in iedere kroeg drinken. Het hoeft niet persé bier te zijn. Nu zijn 11 biertjes gemakkelijker te drinken dan 11 bitter lemons, dus bij veruit de meesten is het wel bier. Een stempelkaart vomt het bewijs van de prestatie en na het voltooien van de tocht krijgt men een oorkonde. Er is een heuse wedstrijd, maar je kan ook als amateur meedoen. Van heinde en verre worden de deelnemers met bussen en treinen aangevoerd de laatste jaren. Daardoor is het zo druk, dat er entree wordt gevraagd om deel te nemen aan de kroegentocht. Niet dat daardoor het aantal deelnemers afneemt.... Eigenlijk is het een beetje te druk aan het worden. Dat is niet erg als het warm weer is, want dan kan iedereen de straat op, maar met de huidige kou is het bijna niet te doen.
Eindelijk is het dan zover: het publiek kan eindelijk de Rotterdam bekijken. Ik vind het het mooiste schip dat er bestaat! Een uitje daarnaartoe staat dan ook hoog op mijn verlanglijst... wanneer het zover zal zijn??? Helaas voor mij voorlopig nog niet, maar ooit zal ik er komen!
Vijfduizend fietsen in het centrum van de stad zijn bovendien in de nachtelijke uren voorzien van een geel zadelhoesje met de tekst ''Waar zit je lekkerder? De Rotterdam.'' Geel is de kleur van de bies op het lichtgrijze schip.
De renovatie van het 228 meter lange stoomschip heeft ruim 240 miljoen euro gekost. Het project was vijf jaar geleden abusievelijk begroot op enige tientallen miljoenen euro's. De renovatie van De Rotterdam heeft in die jaren voor veel hoofdbrekens gezorgd.
De opening was aanvankelijk voorzien voor de zomer van 2009, maar dat werd uitgesteld. Eigenaar Woonbron, die door de verbouwingskosten in grote problemen raakte, werd tijdelijk onder financieel toezicht geplaatst.
Het is de bedoeling dat de woningcorporatie haar aandeel in het stoomschip terugbrengt tot 20 procent. Een koper is echter nog niet gevonden.
Valentijnsdag is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven met cadeautjes, bloemen, of kaarten. Valentijnsdag wordt gevierd op 14 februari, de dag van de Heilige Valentijn. Van oorsprong is het de bedoeling, dat de anonieme liefde de kans kreeg om zich te openbaren. Een meisje schreef dan een brief aan de jongen, en de jongen gaf een roos aan het meisje. Tegenwoordig is het door de middenstand gepromoveerd als een 'geliefdendag' in opvolging van 'moederdag, vaderdag, opa-en-omadag'. Normaal doen we er heel weinig aan, maar gisteren kreeg ik van de bloemist een prachtige bos bloemen van mijn echtgenoot. (hij heeft van mij een pakje meegekregen dat hij vandaag mag openen en een briefje erbij) Toch leuk om elkaar te verrassen!
Wel grappig, dat Valentijnsdag en Carnaval dit jaar samenvallen! Ben benieuwd hoeveel nieuwe relaties vandaag ontstaan!