Even geen muziek,
behalve bij het filmpje!
  • Terug naar hoofdpagina
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie
    Acquisitie bij de favorieten
    wordt niet op prijs gesteld!
    Mijn favorieten
  • Fam. De Jong
  • Schipper Ron
  • Vereniging Maritiem Gezinskontakt
  • Jos Telleman
  • vul PBNC in en je weet waar de kapitein zit!
  • foto's van schepen gespot: KOOPVAARDIJ
  • Gerd Renshof, kunstschilder
  • Nieuws over de scheepvaart
  • De droom van iedere vrouw
  • Kei leuke schoenen!
    Voeg een berichtje toe!
  • FSF
  • Parabens
  • Kevin Durant and garage than three points, 10 shots, garage throw to lose a goal!
  • You Are What You Write In The College Application Essay Forbes
  • JR, defensive Kevin Durant appear superfluous action KD feet apart from sprained my ankle

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laat vooral een berichtje achter!.......

     

    Inhoud blog
  • Verlof alweer ten einde
  • Job met een gebroken been
  • Reclame voor het prachtige beroep
  • Geest verrijking, geest verruiming
  • Emancipatie
    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Verhalen van een zeemansvrouw
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
    21-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juttersmuseum Flora
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voordat ik op vakantie ga, probeer ik altijd zoveel mogelijk informatie over het gebied waar we heen gaan, te krijgen.
    Ik kies dan meestal minstens één uitje waar ik graag heen zou gaan.
    Eén van de uitjes die mijn tante en ik gedaan hebben, was het Juttersmuseum Flora.
    Het is een museum waar alles getoond wordt wat door de zee op het eiland is achtergelaten en waar de jutter de hand op heeft kunnen leggen. Het is ronduit overweldigend wat er allemaal te zien is. Van twee jaar plastic speelgoed tot 70 TV toestellen, van reddingsboei tot een helicopter.
    Een DVD laat zien hoe het leven van een strandjutter gaat. Welke voordelen en welke tegenslagen hij tegen komt. Zo spoelden er ooit 4000 blikken suiker en custardpoeder aan. Een week later volgden blikken melkpoeder. De blikken moesten snel op, want anders zou het zoute water ervoor zorgen, dat de inhoud bedierf. Het hele eiland heeft gesmuld van de vanillevla die van de inhoud gemaakt kon worden. Of een lading hout, waar hij niet aan mocht komen.
           
    Door een overall van Svitzer, die bij de ingang hangt, raakten de jutter Jan Uitgeest, mijn tante en ik aan de praat. Wat kan deze man vertellen! Kort gezegd: een kleurrijke man! Wat een leuke dag hadden wij. Er komt nog steeds een glimlach op mijn gezicht, merk ik.
    Speciaal voor mijn tante en mij had hij het foldertje getekend met zijn naam. (zie fotootje linksboven)
    Voor de liefhebber: de foto linksboven is aanklikbaar. Er verschijnt dan een reclamefilmpje over het juttersmuseum Flora.
     
    Free Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.us

    21-10-2009 om 16:42 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    20-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bas' gedachten:
     
    Als hij maar naar Dalfsen komt....
    Anders zit hij fout.

    20-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    19-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSB
    De meestbesproken bank op dit moment is de DSB-bank.
    De DSB-bank heeft haar bankvergunning gekregen in 2005 en heeft een aantal kredietverstrekkers onder haar beheer. Wie kent ze niet van de reclames: Becam, Frisia Financieringen, Lenen.nl en Postkrediet?
    In een tijdsbestek van anderhalve week maakte zij een vrije val van een bank met een goede solvabiliteit en liquiditeit (dat betekent, dat er voldoende eigendom is, om alle crediteuren te betalen en voldoende geld in kas is om aan de normale vraag te kunnen voldoen) naar een bank op het randje van faillissement! 
    Het blijkt, dat er nogal wat mis is bij de bank. Zo nam Dhr. Scheringa, direkteur, teveel geld uit de kas voor privédoeleinden (o.a. de voetbalclub AZ, schaatsteam, kunst-museum) en werden mensen die het niet eens waren met zijn beleidsvoering, ontslagen. Op zich lijkt me dit geen spectaculair nieuws. Dat DNB als toezichthouder hier niet bovenop gesprongen is, lijkt me wel opmerkelijk. 
    Het is duidelijk, dat er mensen financieel de mist in zijn gegaan bij het aangaan van te dure hypotheken en koopsompolissen. Ze hebben tè veel willen lenen en de bank gaf hun die mogelijkheid, maar tegen een hele hoge prijs.
    Waar ik mij hooglijk over verwonder, is het feit, dat de actie van één man (Dhr. P. Lakeman) het vertrouwen van spaarders in de bank volledig teniet heeft kunnen doen en dat dat niet strafbaar is. Tenslotte benadeelt hij spaarders die meer dan €100.000,- op de rekening hebben staan door het resultaat van zijn meningsuiting.
    Het geld van de mensen met een achtergesteld deposito is bij een faillissement ook weg.
    Natuurlijk loop je risico bij zo'n deposito, maar wat als je het al 4 jaar geleden (vóór alle ellende in de financiële sector) afgesloten had? Hield je er dan rekening mee dat een bank failliet zou kunnen gaan?

    'Gelukkig' voor ons, staat ons spaargeld bij de DSB-bank en komt het lang niet boven de ton.
    'Jammer', want dat zou ik ook wel fijn hebben gevonden, die ton....

    19-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    18-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drukte
    Dalfsen is een rustig boerendorp in Overijssel. Het is er zo stil, dat menig jong mens verhuist naar drukkere oorden, met gevolg, dat de vergrijzing in het dorp steeds grotere vormen aanneemt. Zo is er geen bioscoop, geen theater of ander uitgaansmogelijkheid, geen middelbare school en ga zo maar door. We hebben wel een bibliotheek, maar die is maar heel sumier ingericht. Van de zeven Harry Potterboeken in het Engels, heeft de bieb er bijvoorbeeld maar drie. Helaas ook nog drie dezelfde: nummer1
    Onze dochter is niet over het dorp te spreken en wil het liefst naar de stad verhuizen.

    In België, wordt er vandaag, op zondag in de hoofdstad gekozen vóór of tégen de Lange Wapper. Dit betreft een lange brug die de ring rond Antwerpen zal voltooien. Het zou een gigantische vooruitgang zijn voor de doorstroom in de stad en door het uiterlijk van de brug, zou het ook nog een prachtig en prestigieus onderwerp zijn, waar de Belgen trots op kunnen zijn. Het achterland wordt beter ontsloten en de havengebieden zouden een opleving kunnen krijgen, waar de hele economie van op zou kunnen fleuren. Helaas is er een knelpunt waardoor er een 18 baans (!) snelweg zal ontstaan. De mensen die bij dit kruispunt wonen, zijn begrijpelijk bang voor overlast van de aanleg van de brug, het geluid van de wegen en het fijnstof dat vrijkomt bij uitlaten van auto's.
    De meningen zijn erg verdeeld: als je ver van het knooppunt afwoont, ben je voor, als je vlakbij het knooppunt woont, ben je waarschijnlijk tegen.
    De mensen die tegen stemmen, gaan meestal voor een alternatief, bijvoorbeeld een tunnel. Of het een objectief referendum is, is maar de vraag als er zoveel afhangt van de ligging van het woonhuis van de kiezer.

    Ik heb op internet gezocht naar de naam Lange Wapper. Hollandse nieuwsgierigheid natuurlijk. De naam komt van een sprookje uit Antwerpen zelf. De Lange Wapper is een reus die de straten van de stad onveilig maakt! (In dit opzicht een beetje een ongelukkig gekozen naam, daar de brug de stad juist veiliger moet maken.) Waarom het wel een goed gekozen naam is: de grootte van de reus maakt het voor hem gemakkelijk zich snel van de ene plek naar de andere te verplaatsen en dat is voor de brug natuurlijk ook zo.
    Image Hosted by ImageShack.us
    De omstreden Lange Wapper als maquette

    18-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    17-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug van Texel
    Hoezo 'terug van Texel'?
    Dat is het fijne van dit blog: ik kan bij geplande afwezigheid een aantal berichtjes in het voren maken, zodat u niet zonder berichtje hoeft te zitten!
    De afgelopen midweek ben ik met mijn tante van 78 naar Texel geweest.
    (Hartelijk dank voor alle reacties in de afgelopen week! Erg leuk om te lezen! Ik zal er zeker op terugkomen.)
    De belevenissen en plaatjes ga ik ook nog op dit blog plaatsen.
    Het is voor het eerst, dat ik zonder Bas op vakantie ben geweest. Echt een unieke situatie!
    Ach ja, hij zegt altijd, dat hij thuis moet werken en vakantie heeft aan boord, dus dat heb ik dan in deze reis ook een keer!

    Image Hosted by ImageShack.us

    17-10-2009 om 08:48 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    16-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grapje van Bas
     Image Hosted by ImageShack.us
    Bovenstaande foto kreeg ik van Maarten Dijkhuizen van http://sleepboten.majosoft.com en   www.sleeptros.com (deze laatste is nog onder constructie.) Bedankt Maarten!
    Hij toont de bakboordzijde van de Singapore op het moment van maatschappijverandering van Smitwijs naar SOT.
    De schilder kreeg de schrik van zijn leven, toen hij van Bas te horen kreeg: "Wat heb je nu gedaan?? Het had SWITZER moeten zijn!!"
    De arme man was nèt klaar met het klusje....
    Echt een grapje van mijn echtgenoot!

    16-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    14-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Engelandvaarders
    Een Engelandvaarder was "iemand die tijdens de Tweede Wereldoorlog tegen de wil van de vijand uitweek van zijn/haar door de vijand bezette land naar geallieerd gebied met het oogmerk zich in dienst te willen stellen van de Geallieerden voor de verdere duur van de wereldoorlog en die dit oogmerk aan de Geallieerden kenbaar heeft gemaakt met aanvaarding van alle daaruit voortvloeiende persoonlijke gevolgen.
    Het betreft een groep van waarschijnlijk 1700 mensen.
    Mensen die in staat waren om te werken, werden in Engeland op diverse plaatsen ingezet om te strijden tegen de bezetters. Dat kon de militaire diens zijn, het Bureau Inlichtingen of in de ondersteunende sector.
    De overtocht was gevaarlijk. Niet alleen door het risico om ontdekt te worden, maar ook door de ruige Noordzee. 
    De eerste pogingen werden in te grote boten ondernomen, waardoor ze op zandplaten vastliepen of door de Duitsers gezien werden. De latere scheepjes waren kleiner en werden voorzien van een motor. Dat betekende dat er brandstof gestolen moest worden. Er moest ook sterke mankracht aan boord zijn om door de branding te roeien. Ook zeeziekte was een groot probleem.
    Er was ook nog een andere mogelijkheid: De zuidelijke route. Zij ging via België en Frankrijk naar Spanje (sommigen trokken via Frankrijk of Duitsland naar Zwitserland en vandaar naar Spanje). Er wordt gezegd dat deze route veiliger was dan de tocht over zee. Er waren geen speciale spullen nodig zoals boten of iets anders. Het grootste probleem was de grenscontrole, 'geldige' papieren, de taal, verraad, tijd en geld. Vanuit Spanje vloog men dan naar Engeland. Zo'n tocht kon wel twee jaar duren.
    Vandaag is het de geboortedag van schilder en beeldhouwer Titus Leeser. (Keulen, 14 oktober 1903-Zwolle, 3 mei 1996)
    Hij heeft een mooi beeld gemaakt als monument voor de Engelandvaarders.
    Image Hosted by ImageShack.us

    14-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (3)
    13-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cookies
    Cookies zijn kleine stukjes informatie, die ervoor zorgen, dat bijvoorbeeld uw wachtwoord bij een volgend bezoek wordt 'onthouden'. In het echt is het een soort wisselwerking tussen uw computer en het bedrijf waar u op in wil loggen. Allerlei informatie kan op deze manier uitgewisseld worden en daar schuilt gelijk het gevaar: sommige zaken zijn privé.
    Het is verstandig om af en toe alle cookies op de computer te verwijderen, maar dan is het natuurlijk handig om alle wachtwoorden e.d. wel paraat te hebben voor een volgend bezoek!
    Image Hosted by ImageShack.us

    13-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (3)
    12-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.80 dagen
    Het is nog 80 dagen en dan is dit jaar ten einde!
    Veel mensen verzuchten, dat het zo snel gaat en ik ben er ook zo één. De tijd vliegt me door de vingers. Misschien komt het bij ons wel door het feit, dat Bas maar twee of drie keer per jaar thuis komt. (het ligt eraan hoe het jaar begonnen wordt: is hij thuis, dan is hij drie keer in dat jaar thuis; komt hij pas in maart thuis, dan is hij maar twee keer in dat jaar thuis.)
    Niet, dat er niet geleefd wordt als hij weg is, maar je leeft toch naar een verlof toe en dat vliegt vervolgens voorbij.
    Tijd is een apart fenomeen. Je kunt het niet pakken, maar wel verliezen. Je kunt het aflezen, maar niet terugdraaien. De tijd gaat ook niet altijd even snel, terwijl de klok de beste benadering is van de perpetuum mobilae (de eeuwig durende beweging).
    Ik vind, dat Salvador Dali een prachtig beeld heeft gemaakt:
    Image Hosted by ImageShack.us

    12-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    11-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.appels plukken

    Heeft u niets te doen vandaag? Ga dan appels plukken!

    Image Hosted by ImageShack.us

    Dit kan hier:

    Fruitsnacks
    Mierhoopweg 34
    B-3850 Nieuwerkerken, België
    T +32 (0) 11/69 52 80

    Niets smaakt beter dan een verse appel !
    Onder dat motto organiseert Fruitsnacks jaarlijks de Appelpluk.
    Op zondag 11 oktober 2009 mag jong en oud eens komen proeven van “de stiel”. Kom dus
    met uw gezin,  collega’s of  vrienden een dagje genieten van Haspengouw op z’n
    best. Onze deuren staan voor u open van 10.00u tot 17.00u
    De ganse dag mag u vrij door de boomgaarden lopen, proeven en plukken.
    Voor elke geplukte kilo fruit betaalt u € 0,50 
    U kunt uw appels ook laten persen tot overheerlijk vers appelsap!

    Uiteraard kan u na het harde werk genieten van een drankje op ons fruitterras. Aan
    animatie ontbreekt het die dag ook niet. 

    Inschrijven is niet noodzakelijk, maar wel aan te raden ! 
    Dit kan via mail-adres:  fruit@fruitsnacks.be

    11-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    10-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voordeel van de zeemansvrouw
     
    Image Hosted by ImageShack.us
    Daar heb ik dus geen last van!

    10-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    09-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meeuwen
     

    Image Hosted by ImageShack.us

    Onze dochter was drie jaar, toen ze een meeuw zag vliegen, schijnbaar zonder enige moeite. De vleugels licht gebogen en eindeloos stil in de lucht zwevend. Het was prachtig en ze zei: "Mam, ik wil ook zo vliegen."
    Natuurlijk heb ik haar verteld, dat er opleidingen daarvoor zijn, maar dat het de mens nog nooit gelukt is, om te vliegen als een meeuw.
    De zeeman is niet zo gecharmeerd van meeuwen. Ze maken het schip smerig en de zure vogelpoep tast de verf enorm aan.
    Gisteren kreeg ik van een vriendin van me een link naar een site voor stormvogels (even voor de leek: hij lijkt op een meeuw, maar is niet echt verwant).
    Er is op de Azoren een groep stormvogels die wel een héél leuk geluid maakt: 

    http://selvagens.seawatching.net/calls/Cal_dio_bor3_NH.mp3


    09-10-2009 om 09:28 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    08-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milieu

    Eén van de terugkerende items, die ook erg speelt in de zeevaart, is het milieu. Bij de zeesleepvaart wordt er behoorlijk gelet op het afval. Alleen keukenafval (tuinafval is er natuurlijk niet) gaat over de muur. De rest wordt, als het mogelijk is, min of meer gescheiden bewaard en in een haven aangeboden. Ik vind dat een goede zaak; als het niet overboord moét, bijvoorbeeld vanwege stankoverlast of ongedierte, is het een kleine moeite om het op te sparen. Ze hebben wel een handicap: ze komen natuurlijk maar zelden in een haven.
    Een japanse luchtvaartmaatschappij heeft wat nieuws bedacht: mensen moeten vóór het vliegen even naar de WC. Zo zijn ze een heel klein beetje lichter en dat zou de CO2-uitstoot tot 4,2 ton(!) per maand kunnen verminderen! Natuurlijk is het voor de luchtvaartmaatschappij ook direkte winst, want dan hoeven er tijdens de reis minder mensen naar het toilet.
    Ik vind het echter zo'n gemakkelijke manier van milieubesparing, dat ik hem u niet wilde onthouden!

    Image Hosted by ImageShack.us

    08-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    07-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paasbest
    Ik zit hier mooi te wezen in afwachting van mijn vertrek naar een bruiloft van een vriend.
    Het weer is niet best; de regen komt met bakken uit de hemel.
    Hoe zegt men dat toch?

    Image Hosted by ImageShack.us

    Meer kan men toch niet wensen!
    Vincent en Sandra, Van harte feliciteerd!
    Bas baalt ervan, dat hij er niet bij is. Ik ook.

    07-10-2009 om 09:20 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    06-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.piraten, alweer een stukje daarover....
    U vraagt zich misschien af, waarom de nieuwsberichten in de afgelopen dagen niet meer gingen over piraten bij Somalië. De grootste oorzaak is het slechte weer. Nu de Moesson ten einde loopt, trekken de piraten er weer op uit om schepen en bemanningsleden te kapen.
    Zeerovers hebben in de afgelopen tien dagen ten minste vier schepen in de buurt van Somalië aangevallen. Door de verbeterde weersomstandigheden kunnen de piraten weer in hun kleine bootjes achter potentiële prooien aan.
    In 2008 nam de piraterij explosief toe. Dit jaar zijn de piraten niet minder actief, maar hun aanvallen slagen veel minder vaak.
    Dit jaar zijn al zeker 146 schepen aangevallen. 28 schepen werden daadwerkelijk gekaapt. In heel 2008 werden mínder schepen aangevallen (111), maar werden er méér gekaapt (42).
    Het lijkt erop, dat de schepen door middel van meer voorzorgsmaatregelen (water- en geluidskannonen, prikkeldraad, heetwaterdouches) iets beter in staat zijn om zich de piraten van het lijf te houden.
    Het inzetten van de marinemissie van de Europese Unie, Atalanta genaamd, levert ook een bijdrage. Deze missie omvat zo’n tien fregatten en vier patrouillevliegtuigen.
    Het is alleen een lapmiddel en geen oplossing.....
    Waar ik echt nog steeds de kriebels van krijg, is het goedpraten van het gedrag van de piraten. Uit armoede zouden ze deze keuze maken...
    Weet u wel hoeveel het wapenarsenaal kost, wat die mannen aan boord hebben?
    Ik houd mijn hart weer vast voor de komende periode.
    Gelukkig zit Bas ten Zuiden van het gevaarlijke gebied.

    06-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    05-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keltische astrologie

    Astrologie, de één hecht er waarde aan, de ander ziet het als vermaak. Zelf behoor ik tot de laatste groep mensen. Hoe vaak ik de ware al tegen ben moeten komen, terwijl mijn man op zee zat......
    Nu ontdekte ik de Keltische astrologie: Keltische astrologie had alles met de natuur te maken. Bomen spelen in bepaalde tijd van het jaar een grotere rol, als ze bloeien of vruchten dragen. De Kelten brachten geboortedata en bomen met elkaar in verband en schreven zo bepaalde karaktereigenschappen aan mensen toe.

    Echtgenoot:
    VIJGENBOOM (De Gevoeligheid) -
    Erg sterk, eigenzinnig, onafhankelijk, laat geen tegenstrijdigheden toe in argumenten, houdt van het leven, zijn familie, kinderen en dieren, een beetje een sociale vlinder, goed gevoel voor humor, houdt van ledigheid en luiheid, is van een praktische aard en intelligent.
    (Noot van mij: de Gevoeligheid is niet echt een kenmerk van hem en de 'sociale vlinder' kan ik niet plaatsen als zeeman.)

    Dochter:
    CIPRES (De Trouw) -
    Sterk, gespierd, plooibaar, neemt wat het leven te bieden heeft, tevreden, optimistisch, verlangt naar geld en waardering, haat eenzaamheid, gepassioneerde minnaar/minares die niet snel tevreden is, trouw, heetgebakerd, weerbarstig, schoolmeesterachtig, zorgeloos.
    (Noot van mij: klopt aardig, voor zover ik het kan beoordelen, is alleen niet zorgeloos, maar dat kan ook de pubertijd zijn)

    Ikzelf:
    (WAL)NOTENBOOM
    (DE Passie) -

    Meedogenloos, vreemd en vol met contrasten, vaak egoïstisch, agressief, nobel, brede horizon, onverwachte reacties, spontaan, ongelimiteerde ambitie, niet flexibel, moeilijke en ongewone partner, niet altijd geliefd maar vaak bewonderd, ingenieuze strateeg, erg jaloers en gepassioneerd, maakt geen compromissen.
    (Walnoot van mij: oeps! )

    05-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    04-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 oktober dierendag
     Image Hosted by ImageShack.us
    Dierendag wordt vandaag voor de 79ste keer gevierd. Het is een internationale dag voor aandacht voor het dier.
    Ik vroeg me af, waarom het nu juist op deze datum gevierd wordt. Volgens de artikelen die ik erover kan vinden, komt het, doordat het de sterfdag is van de Heilige Franciscus van Assisi, de pater die zich afzonderde van rijkdom en zorgde voor de armen onder ons. Hij predikte voor de dieren, omdat hij het opgeblazen menselijk gedrag in combinatie met de vergaarzucht verafschuwde. De dieren waren simpel van geest.
    Ik heb het als kind een mooi verhaal gevonden en zag Franciscus als de ware kluizenaar.
    Aan boord zijn er geen dieren (behalve meelmijt en heel soms kakkerlakken. Ratten zijn er gelukkig niet op de zeeslepers!  ). Vroeger had men wel een scheepskat of een vogel, maar met de huidige douanevoorschriften is dat een heel gedoe. Soms mag een hele bemanning niet de wal op, omdat er een kat aan boord is en men bang is voor het overbrengen van ziektes.

    04-10-2009 om 12:21 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (4)
    03-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onvoorzien
    Mensen vragen wel eens aan mij, waarom het zeemansleven nu zo onregelmatig is. Een logische vraag, want een schip moet toch gewoon van A naar B, dat is een vaststaand aantal kilometers en met een min of meer voorspelbare snelheid, kan de reisduur erg gemakkelijk uitgerekend worden.
    Máár:
    Er zijn altijd onvoorziene omstandigheden: het weer is niet te lang vantevoren te voorspellen, de stroming wijkt wel eens af, er zijn soms onvoorziene omstandigheden die een reis langer of korter maken en natuurlijk is de aflossing niet mogelijk als ze niet in een haven zijn.

    Op dit moment gaat Bas met zijn sleep TERUG naar Mauritius, want de boortoren verliest bouten en moeren! (het is een spiksplinternieuw platform... .) Men durft een ronding van de Kaap niet aan in deze omstandigheden en het zal hersteld moeten worden voordat er ongelukken gebeuren! Het kan een oponthoud opleveren van 10 dagen! Daar gaat de hele planning......
    Image Hosted by ImageShack.us
    (dit is natuurlijk een door mij bewerkte foto)

    Image Hosted by ImageShack.us

    03-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    02-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fysiotroos

    Ik kan boos worden over de huidige discussie over het eventueel door moeten werken na je 65ste. De scheepvaart leent zich (net als meer beroepen) niet voor het doorwerken. Niet dat het absoluut niet mogelijk is, maar het is maar een enkeling, die na zijn (huidige) pensioengerechtigde leeftijd nog vollop kan varen.
    Tot twee jaar geleden, was het varend beroep zelfs aangemerkt tot één van de zogenaamde 'slijtende beroepen'. Hierdoor kon de zeeman met 57 met pensioen. Aangezien onze regering de term 'slijtend' heeft laten vervallen, moet de zeeman in één klap doorvaren tot hij 65 wordt en nu zelfs (als de heren/dames het eindelijk eens kunnen worden) tot hij 67 wordt!
    Oké, ik snap best, dat ons sociale stelsel in de toekomst niet meer op te brengen is en dat er wat moet gebeuren. Ik snap ook, dat dat voelbaar zal worden in onze portemonnaie.
    Wat ik niet snap: mijn echtgenoot betaalde al 22 jaar aan het pensioenfonds met het plan, om met 57 met pensioen te kunnen. Vervolgens wordt de pensioenleeftijd omhoog gebracht en moet Bas ook nog het pensioenfonds met hetzelfde bedrag doorbetalen in de jaren ná zijn 57ste! Er kwam ook geen verlaging van de huidige premie 
    Kortom: hij krijgt nog geen pensioen met 57 uitbetaald, sterker nog: hij moet nog betalen! Dubbel voordeel dus voor het fonds!
    Als nu de leeftijd nog omhoog wordt gebracht, wordt dit verschil nog groter!

    De pensioenfondsen varen er wel bij: zij hebben in één klap hun achterstand op de indexering (door slechte beleggingen, dus slecht werk) weggewerkt!

    Dat de rederijen niet op hun achterste benen gaan staan, begrijp ik helemaal niet, want die zitten straks met een groep oudere werknemers, waarvan de kans toch groter is, dat ze naar bijvoorbeeld de fysiotherapeut moeten en daardoor lange tijd niet kunnen gaan varen!
    Komt er soms functie extra aan boord: Fysiotroos?


    Image Hosted by ImageShack.us

    02-10-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    01-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee zeemannen
    Deze foto kreeg ik toegestuurd! Ik wil hem u niet onthouden...
    Je kunt wel zien, wie er het meeste werkt, de kapitein staat rechts, de 1e stuurman links op de foto.  
    Harm, bedankt! (alwéér)
    Image Hosted by ImageShack.us

    01-10-2009 om 16:19 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs