Onze dochter was drie jaar, toen ze een meeuw zag vliegen, schijnbaar zonder enige moeite. De vleugels licht gebogen en eindeloos stil in de lucht zwevend. Het was prachtig en ze zei: "Mam, ik wil ook zo vliegen." Natuurlijk heb ik haar verteld, dat er opleidingen daarvoor zijn, maar dat het de mens nog nooit gelukt is, om te vliegen als een meeuw. De zeeman is niet zo gecharmeerd van meeuwen. Ze maken het schip smerig en de zure vogelpoep tast de verf enorm aan. Gisteren kreeg ik van een vriendin van me een link naar een site voor stormvogels (even voor de leek: hij lijkt op een meeuw, maar is niet echt verwant). Er is op de Azoren een groep stormvogels die wel een héél leuk geluid maakt: http://selvagens.seawatching.net/calls/Cal_dio_bor3_NH.mp3
Eén van de terugkerende items, die ook erg speelt in de zeevaart, is het milieu. Bij de zeesleepvaart wordt er behoorlijk gelet op het afval. Alleen keukenafval (tuinafval is er natuurlijk niet) gaat over de muur. De rest wordt, als het mogelijk is, min of meer gescheiden bewaard en in een haven aangeboden. Ik vind dat een goede zaak; als het niet overboord moét, bijvoorbeeld vanwege stankoverlast of ongedierte, is het een kleine moeite om het op te sparen. Ze hebben wel een handicap: ze komen natuurlijk maar zelden in een haven. Een japanse luchtvaartmaatschappij heeft wat nieuws bedacht: mensen moeten vóór het vliegen even naar de WC. Zo zijn ze een heel klein beetje lichter en dat zou de CO2-uitstoot tot 4,2 ton(!) per maand kunnen verminderen! Natuurlijk is het voor de luchtvaartmaatschappij ook direkte winst, want dan hoeven er tijdens de reis minder mensen naar het toilet. Ik vind het echter zo'n gemakkelijke manier van milieubesparing, dat ik hem u niet wilde onthouden!
Ik zit hier mooi te wezen in afwachting van mijn vertrek naar een bruiloft van een vriend. Het weer is niet best; de regen komt met bakken uit de hemel. Hoe zegt men dat toch?
Meer kan men toch niet wensen! Vincent en Sandra, Van harte feliciteerd! Bas baalt ervan, dat hij er niet bij is. Ik ook.
U vraagt zich misschien af, waarom de nieuwsberichten in de afgelopen dagen niet meer gingen over piraten bij Somalië. De grootste oorzaak is het slechte weer. Nu de Moesson ten einde loopt, trekken de piraten er weer op uit om schepen en bemanningsleden te kapen. Zeerovers hebben in de afgelopen tien dagen ten minste vier schepen in de buurt van Somalië aangevallen. Door de verbeterde weersomstandigheden kunnen de piraten weer in hun kleine bootjes achter potentiële prooien aan. In 2008 nam de piraterij explosief toe. Dit jaar zijn de piraten niet minder actief, maar hun aanvallen slagen veel minder vaak. Dit jaar zijn al zeker 146 schepen aangevallen. 28 schepen werden daadwerkelijk gekaapt. In heel 2008 werden mínder schepen aangevallen (111), maar werden er méér gekaapt (42). Het lijkt erop, dat de schepen door middel van meer voorzorgsmaatregelen (water- en geluidskannonen, prikkeldraad, heetwaterdouches) iets beter in staat zijn om zich de piraten van het lijf te houden. Het inzetten van de marinemissie van de Europese Unie, Atalanta genaamd, levert ook een bijdrage. Deze missie omvat zon tien fregatten en vier patrouillevliegtuigen. Het is alleen een lapmiddel en geen oplossing..... Waar ik echt nog steeds de kriebels van krijg, is het goedpraten van het gedrag van de piraten. Uit armoede zouden ze deze keuze maken... Weet u wel hoeveel het wapenarsenaal kost, wat die mannen aan boord hebben? Ik houd mijn hart weer vast voor de komende periode. Gelukkig zit Bas ten Zuiden van het gevaarlijke gebied.
Astrologie, de één hecht er waarde aan, de ander ziet het als vermaak. Zelf behoor ik tot de laatste groep mensen. Hoe vaak ik de ware al tegen ben moeten komen, terwijl mijn man op zee zat...... Nu ontdekte ik de Keltische astrologie: Keltische astrologie had alles met de natuur te maken. Bomen spelen in bepaalde tijd van het jaar een grotere rol, als ze bloeien of vruchten dragen. De Kelten brachten geboortedata en bomen met elkaar in verband en schreven zo bepaalde karaktereigenschappen aan mensen toe.
Echtgenoot: VIJGENBOOM (De Gevoeligheid) - Erg sterk, eigenzinnig, onafhankelijk, laat geen tegenstrijdigheden toe in argumenten, houdt van het leven, zijn familie, kinderen en dieren, een beetje een sociale vlinder, goed gevoel voor humor, houdt van ledigheid en luiheid, is van een praktische aard en intelligent. (Noot van mij: de Gevoeligheid is niet echt een kenmerk van hem en de 'sociale vlinder' kan ik niet plaatsen als zeeman.)
Dochter: CIPRES (De Trouw) - Sterk, gespierd, plooibaar, neemt wat het leven te bieden heeft, tevreden, optimistisch, verlangt naar geld en waardering, haat eenzaamheid, gepassioneerde minnaar/minares die niet snel tevreden is, trouw, heetgebakerd, weerbarstig, schoolmeesterachtig, zorgeloos. (Noot van mij: klopt aardig, voor zover ik het kan beoordelen, is alleen niet zorgeloos, maar dat kan ook de pubertijd zijn)
Meedogenloos, vreemd en vol met contrasten, vaak egoïstisch, agressief, nobel, brede horizon, onverwachte reacties, spontaan, ongelimiteerde ambitie, niet flexibel, moeilijke en ongewone partner, niet altijd geliefd maar vaak bewonderd, ingenieuze strateeg, erg jaloers en gepassioneerd, maakt geen compromissen. (Walnoot van mij: oeps! )
Dierendag wordt vandaag voor de 79ste keer gevierd. Het is een internationale dag voor aandacht voor het dier. Ik vroeg me af, waarom het nu juist op deze datum gevierd wordt. Volgens de artikelen die ik erover kan vinden, komt het, doordat het de sterfdag is van de Heilige Franciscus van Assisi, de pater die zich afzonderde van rijkdom en zorgde voor de armen onder ons. Hij predikte voor de dieren, omdat hij het opgeblazen menselijk gedrag in combinatie met de vergaarzucht verafschuwde. De dieren waren simpel van geest. Ik heb het als kind een mooi verhaal gevonden en zag Franciscus als de ware kluizenaar. Aan boord zijn er geen dieren (behalve meelmijt en heel soms kakkerlakken. Ratten zijn er gelukkig niet op de zeeslepers! ). Vroeger had men wel een scheepskat of een vogel, maar met de huidige douanevoorschriften is dat een heel gedoe. Soms mag een hele bemanning niet de wal op, omdat er een kat aan boord is en men bang is voor het overbrengen van ziektes.
Mensen vragen wel eens aan mij, waarom het zeemansleven nu zo onregelmatig is. Een logische vraag, want een schip moet toch gewoon van A naar B, dat is een vaststaand aantal kilometers en met een min of meer voorspelbare snelheid, kan de reisduur erg gemakkelijk uitgerekend worden. Máár: Er zijn altijd onvoorziene omstandigheden: het weer is niet te lang vantevoren te voorspellen, de stroming wijkt wel eens af, er zijn soms onvoorziene omstandigheden die een reis langer of korter maken en natuurlijk is de aflossing niet mogelijk als ze niet in een haven zijn.
Op dit moment gaat Bas met zijn sleep TERUG naar Mauritius, want de boortoren verliest bouten en moeren! (het is een spiksplinternieuw platform... .) Men durft een ronding van de Kaap niet aan in deze omstandigheden en het zal hersteld moeten worden voordat er ongelukken gebeuren! Het kan een oponthoud opleveren van 10 dagen! Daar gaat de hele planning...... (dit is natuurlijk een door mij bewerkte foto)
Ik kan boos worden over de huidige discussie over het eventueel door moeten werken na je 65ste. De scheepvaart leent zich (net als meer beroepen) niet voor het doorwerken. Niet dat het absoluut niet mogelijk is, maar het is maar een enkeling, die na zijn (huidige) pensioengerechtigde leeftijd nog vollop kan varen. Tot twee jaar geleden, was het varend beroep zelfs aangemerkt tot één van de zogenaamde 'slijtende beroepen'. Hierdoor kon de zeeman met 57 met pensioen. Aangezien onze regering de term 'slijtend' heeft laten vervallen, moet de zeeman in één klap doorvaren tot hij 65 wordt en nu zelfs (als de heren/dames het eindelijk eens kunnen worden) tot hij 67 wordt! Oké, ik snap best, dat ons sociale stelsel in de toekomst niet meer op te brengen is en dat er wat moet gebeuren. Ik snap ook, dat dat voelbaar zal worden in onze portemonnaie. Wat ik niet snap: mijn echtgenoot betaalde al 22 jaar aan het pensioenfonds met het plan, om met 57 met pensioen te kunnen. Vervolgens wordt de pensioenleeftijd omhoog gebracht en moet Bas ook nog het pensioenfonds met hetzelfde bedrag doorbetalen in de jaren ná zijn 57ste! Er kwam ook geen verlaging van de huidige premie Kortom: hij krijgt nog geen pensioen met 57 uitbetaald, sterker nog: hij moet nog betalen! Dubbel voordeel dus voor het fonds! Als nu de leeftijd nog omhoog wordt gebracht, wordt dit verschil nog groter!
De pensioenfondsen varen er wel bij: zij hebben in één klap hun achterstand op de indexering (door slechte beleggingen, dus slecht werk) weggewerkt!
Dat de rederijen niet op hun achterste benen gaan staan, begrijp ik helemaal niet, want die zitten straks met een groep oudere werknemers, waarvan de kans toch groter is, dat ze naar bijvoorbeeld de fysiotherapeut moeten en daardoor lange tijd niet kunnen gaan varen! Komt er soms functie extra aan boord: Fysiotroos?
Deze foto kreeg ik toegestuurd! Ik wil hem u niet onthouden... Je kunt wel zien, wie er het meeste werkt, de kapitein staat rechts, de 1e stuurman links op de foto. Harm, bedankt! (alwéér)
Heerlijk om midden in de reis een sms-je te krijgen! Bas is op dit moment 3 km van Mauritius af en ligt naast de De Zhou. Doordat ze zo vlakbij zijn, is er ontvangst via de mobiel. Dus gauw even een sms-je over en weer. ("bedankt voor de marsen" en "ik hou ook van jou". ) Het is wel jammer, dat hij net als op29 april j.l. niet het eiland zelf aan doet. (zie eerder in dit blog). Hij kan er nu alleen naar kijken. We moeten er maar eens een keer heen als er genoeg geld gespaard is! Voorlopig is dat niet, want we hadden hier een telefoonrekening van 276,07 (inclusief BTW) voor één gesprek van 34 minuten tussen ons via de satelliet! Wat een bedrag!! Dus voorlopig bellen we maar even niet, anders houd ik weer een stukje maand over na de gage.....
Waarschijnlijk herinnert iedereen zich de tsunami van december 2004. Een golf verwoestte kustgebieden van Indonesië tot aan Afrika en meer dan 300.000 mensen kwamen om het leven en miljoenen verloren hun huis. Gisteren heeft een tsunami als gevolg van een aardbeving zeker aan 53 mensen het leven gekost in Polyponesië (ten Oosten van Australië en ontdekt door Dhr. Roggeveen van de WIC) en mogelijk loopt het aantal slachtoffers nog op. De kracht van het water is enorm groot en dan zie je toch weer de kwetsbaarheid van de mens. Het enige dat men kan doen om aan het natuurgeweld te ontkomen, is vluchten.
Morgen is het Grote-Ontmoetings-Dag voor de London. Dan komt namelijk de De Zhou erbij om het rig onder Kaap Goede Hoop door te gaan slepen. De towmaster (=extra kapitein voor o.a. de communicatie met de London) van de De Zhou heeft de Mars-verrassing van mij bij zich. Natuurlijk heeft hij via het praatje tussen de boten laten vallen, dat hij een verrassing voor Bas bij zich heeft. Dat is om de spanning wat te verhogen, denk ik. De volgende keer laat ik mezelf opsturen, want ik heb wel zin in een reisje.... dat zou ook wel een verrassing zijn voor Bas. (waar hij misschien niet op zit te wachten .)
Het is vandaag 15 jaar geleden, dat de veerboot Estonia zonk op weg naar Stockholm. 137 mensen werden gered. 852 mensen kwamen om. De meeste slachtoffers vielen door onderkoeling op open zee of in de reddingsvlotten of door verdrinking in het schip; omdat het schip zo snel ten onder ging hadden zij geen tijd uit het schip te vluchten. Het is opmerkelijk, dat de NAVO net een grootscheepse oefening hield m.b.t. het zoeken en redden van mensen. Ze hadden reddingshelicopters bij zich en waren op een afstand van 1 uur vliegen. Helaas hebben ze de MAYDAY niet gehoord, omdat hun radio's afgestemd waren om externe berichten te blokkeren tijdens deze oefening.
Het was de grootste Europese naoorlogse scheepsramp.
Een welgepaste vervelende krachtterm zou hier op zijn plaats zijn: de mannetjes schildpad is wéér ontsnapt uit mijn tuin! In twee maanden tijd, twee keer. We dachten het gat de vorige keer gevonden te hebben, maar nu blijkt, dat hij op een andere manier de tuin uit kan.... Briefjes om mensen aan te moedigen om mee te zoeken, zijn weer gedrukt en vanmorgen heb ik alweer anderhalf uur gezocht.... Wat is dat toch met die mannen van mij, die lopen continu weg. Ik zou ze aan de ketting moeten leggen.
Een film kijken is leuk! Of het nu in de bioscoop is, of lekker thuis, dat maakt me niet zoveel uit. Het voordeel van een slecht geheugen is, dat je je meerdere malen kunt vermaken met films die je al gezien hebt. Onze dochter is helemaal gek op films en zou het liefst een abonnement op de bioscoop hebben. Bovendien worden de acteurs en actrices volledig nageplozen en kijkt ze ook naar de manier van opnemen. Allemaal dingen, waar mijn interesses niet naar uitgaan. Ik wil gewoon vermaakt worden met de bewegende beelden. Er zijn films die ik liever niet zie. De Titanic is er zo een, maar de Perfect Storm doet daar niet voor onder.
Gisteravond was ik nog even aan het zappen voor het naar bed gaan en kwam aan het begin van een film met George Clooney... het duurde even voordat ik in de gaten had, dat het over de Perfect Storm ging, want aan het "begin" is het een rustig kabbelende film..... Die heb ik na anderhalf uur kijken uitgezet.... en onrustig geslapen. Sufferd
Gisteren had de 'London' eindelijk een dagje zonder harde wind en 5 meter hoge golven. De bemanning was ook aardig toe aan wat rust, want met het slingeren van het schip, is slapen niet zo gemakkelijk. Om niet uit de kooi te vallen, stopt men vaak een reddingsvest onder de matras, zodat men klem tegen het 'schot' aan blijft liggen. Vandaag is de sterfdag van C. Manrique. Hij was kunstenaar. Schilderen en sculpturen maken waren zijn passies. Aangezien hij opgroeide op het eiland Lanzarote, werd de wind een belangrijk fenomeen in zijn beelden. Op Lanzarote en op Tenerife zijn verschilllende van zijn kunstwerken te bewonderen. Ooit hoop ik ze in het echt te zien!
Over een week komt Bas in de buurt van Mauritius en daar komt De Zhou erbij om samen te gaan slepen. Het is een beetje komkommertijd op het blog, de reis gaat gewoon rustig zijn gangetje op de grote plas. Daarom dit leuke liedje!
Darling, it's better, down where it's wetter, take it from me! ....somebody's gotta nails that girl's fins to the floor... (dit denkt Bas ook wel eens... )