Even geen muziek,
behalve bij het filmpje!
  • Terug naar hoofdpagina
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    geertwilders
    www.bloggen.be/geertwi
    Acquisitie bij de favorieten
    wordt niet op prijs gesteld!
    Mijn favorieten
  • Fam. De Jong
  • Schipper Ron
  • Vereniging Maritiem Gezinskontakt
  • Jos Telleman
  • vul PBNC in en je weet waar de kapitein zit!
  • foto's van schepen gespot: KOOPVAARDIJ
  • Gerd Renshof, kunstschilder
  • Nieuws over de scheepvaart
  • De droom van iedere vrouw
  • Kei leuke schoenen!
    Voeg een berichtje toe!
  • FSF
  • Parabens
  • Kevin Durant and garage than three points, 10 shots, garage throw to lose a goal!
  • You Are What You Write In The College Application Essay Forbes
  • JR, defensive Kevin Durant appear superfluous action KD feet apart from sprained my ankle

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laat vooral een berichtje achter!.......

     

    Inhoud blog
  • Verlof alweer ten einde
  • Job met een gebroken been
  • Reclame voor het prachtige beroep
  • Geest verrijking, geest verruiming
  • Emancipatie
    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Verhalen van een zeemansvrouw
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
    08-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Militairen aan boord

    België en Frankrijk varen er al mee, maar de regering van Nederland is tégen het plaatsen van militairen aan boord van koopvaardijschepen.
    Een argument zou zijn, dat er al wordt gepatrouilleerd door o.a. één Nederlands fregat (de Zeven Provinciën).


    Image Hosted by ImageShack.us


    Als ik u dan vertel, dat alleen het Somalische gebied méér dan 25 keer zo groot is als Nederland, is het wel duidelijk, dat dit argument niet een hoog intelligente waarde heeft.
    "Mensen, maak u niet ongerust: in Nederland rijdt één politieauto rond om u te beschermen.......!"

    08-05-2009 om 08:21 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    07-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlands schip gekaapt
    Somalische piraten kapen Nederlands schip
    Uitgegeven:7 mei 2009 11:39
    op www.nu.nl

    AMSTERDAM - Somalische piraten hebben donderdag een klein Nederlands schip met acht bemanningsleden gekaapt in de Golf van Aden.

    Free Image Hosting at www.ImageShack.us

    Dat hebben lokale bronnen bekendgemaakt. De nationaliteit van de bemanningsleden is nog niet bekend.
    Ook de naam van het schip is vooralsnog onbekend, zei Andrew Mwangura van het Oost-Afrikaanse zeevaardersprogramma (SAP).

    Het schip is rond tien uur Nederlandse tijd gekaapt.

    Noot van mij: oh oh oh, ik hoop, dat er snel duidelijkheid komt en dat de mannen snel vrij zijn. Wil mijn meedeleven uitspreken voor de gezinnen thuis..... wat een ellendige tijd, natuurlijk voor de bemanningsleden zelf, maar ook voor het thuisfront.
    Bas zit niet in de buurt van piraten, een geluk...



    07-05-2009 om 12:50 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    06-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 mei
    6 mei is allereerst de eerste dag van bevrijd Nederland.
    Het is ook de geboortedag van Robert Peary (1859). Deze naam is niet bij iedereen bekend, maar hij was een ontdekkingsreiziger uit de 19de eeuw.
    Deze man claimt om als eerste de meest noordelijke plek van de aardbol te hebben bereikt. Het verhaal is nogal omstreden, omdat hij aan het einde van de reis alleen door niet-wetenschappers begeleid werd, zodat zijn metingen niet te controleren waren. Bovendien zijn de afstanden die hij opgegeven heeft, vrijwel onmogelijk. Vanaf het moment dat zijn wetenschapsteam hem moest verlaten werd per dag 20 km afgelegd en daarna gedurende 4 dagen 85 km per dag! Natuurlijk ga je met een kleiner groepje sneller, maar dit is wel een beetje uniek. Dat het een zware en koude reis is geweest, lijdt géén twijfel.

    De reis van de zeeman op dit moment is van een heel andere categorie: warmte, zon en weinig wind. Met een luchttemperatuur van bijna 28 graden Celsius en een watertemperatuur van 29 graden Celcius, is er alleen ijs in de vriezer!


    Free Image Hosting at www.ImageShack.us                 Image Hosted by ImageShack.us

    06-05-2009 om 10:41 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (2)
    05-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sextant
    Een aantal berichten terug heb ik een mooi hulpmiddel besproken: de kompasroos.
    Een ander hulpmiddel en tevens bijzondere uitvinding in de scheepvaart is de sextant. Dat heeft niets met een bloot lijf te maken, maar alleen met het bepalen van je positie op de aardbol. Je hebt behalve het instrument, een zicht op de zon (of de poolster) èn de horizon nodig, een horloge voor de tijd en natuurlijk een stel ogen. Het werken met een sextant vereist wat oefening: je richt je afbeelding gelijk aan de horizon, draait de beweegbare arm zo, dat de zon precies op de horizon wordt gebracht via de indexspiegel en vervolgens zwenk je het apparaat over een horizontale as, zodat de zon op het kruispunt komt te staan. Dan kun je precies de metingen aflezen en aan de hand van een tabel je positie berekenen. Een prachtige uitvinding, die nu alleen nog gebruikt wordt door stagiaires. Door de GPS (Global Positioning System, het plaatsbepalen via de satelliet) is het zogenaamde "zonnetje schieten" volledig overbodig geworden, tenzij alles aan boord het niet meer doet....

    Image Hosted by ImageShack.us

    05-05-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    04-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regels zijn soms moeilijk!
    De titel zegt alles:
    Image Hosted by ImageShack.us

    04-05-2009 om 10:31 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    03-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunst om Dalfsen
     Image Hosted by ImageShack.us
    Zaterdag heb ik heerlijk genoten van het weer en samen met een vriendin het kunstaanbod bekeken van de kunstenaars uit Dalfsen.
    Het was namelijk "het weekend van Kunst om Dalfsen". Het is een jaarlijks terugkerend, tweedaags evenement, bedoeld om de omgeving per fiets te leren kennen en tegelijkertijd een reden te hebben om van het zadel af te komen. Teveel om in twee dagen te plaatsen, laat staan in één dag. Volgend jaar maar weer kijken, er zit niets anders op.
    Er waren schilderijen, pottenbakspullen, beeldende kunst, glas in lood en sieraden te bewonderen. Op een enkel werk na, vond ik het niet helemaal mijn smaak, maar dat betekent vast, dat er voor iedereen wel wat wils was.
    Het was een kei gezellige dag. Nog genoten van een heerlijk ijsje en een glas perensap!
    De zeeman is denk ik niet zo te vinden voor zo'n rondritje door de omgeving en al die zinloze spullen bekijken, dus dan is het handig als hij er niet is! Weer zo'n klein voordeel van het zeemansvrouwenleven!

    03-05-2009 om 00:34 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    01-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Windstreek en windrichting
    Bij het weerbericht van het journaal, wordt vaak aangegeven van welke kant de wind komt en hoe hard hij dan waait. Dat is handige informatie voor bijvoorbeeld onze dochter, die een uur heen en een uur terug moet fietsen als ze naar school gaat. Voor hobby-zeilers is het alleen van belang hoe hard hij waait, want die zien ter plekke waar de wind vandaan komt.
    In de zeevaart is iets belangrijker om te weten waar de wind precies vandaan komt, in verband met de geplande koers. De wind kan een aardige bijdrage leveren aan de afwijking van de planning (het zogenaamde 'wegzetten' of 'drift').
    Aan het KNMI wordt ook doorgegeven waar precies de wind vandaan komt.
    Het is niet moeilijk: je gebruikt een kompasroos en dan is het een kwestie van aflezen!

    Image Hosted by ImageShack.us


    De 4 windstreken zijn: 

    Noord, Oost, Zuid en West. Deze windstreken zijn te combineren, zo ligt noordoost precies tussen Noord en Oost.
    Vandaag komt volgens www.sailwx.info de wind die over de "Rotterdam" (roepletterds: PHPO) waait uit de richting van 110 graden, dus bijna OZO.

    01-05-2009 om 09:41 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    30-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Halfstok
     Free Image Hosting at www.ImageShack.us
    Koninginnedag..... het werd geen feest. Ongetwijfeld heeft ieder van u al het nieuws over dit drama al gehoord, dus ga ik dat hier niet meer toelichten. 
    Mijn medeleven gaat uit naar de mensen die gewond zijn, naar de nabestaanden van de overledenen en naar de mensen die het hebben zien gebeuren....
    Ik vind het jammer, dat een feest, dat zo leuk is, zo verknald is. De vlaggen zullen nu binnen een week twee keer halfstok hangen.....

    30-04-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    29-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen vakantie-eiland voor Bas
     Free Image Hosting at www.ImageShack.us
    De regelmatige lezer weet het al: niets is zo veranderlijk als de planning in de zeevaart!
    Bas gaat niet bunkeren op Mauritius.
    De Rotterdam gaat rechtstreeks door naar Singapore. De brandstof op Mauritius is volgens kantoor te duur. Nu loopt Bas het prachtige eiland mis.
    Erg relaxed is het niet: het gevoel om nog 60 km te moeten afleggen terwijl je brandstoflampje van je auto al brandt, geeft hetzelfde gevoel.

    De laatste maand van deze reis is ingegaan!

    29-04-2009 om 09:54 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KNMI
    Bas geeft gedurende de reis vaak de gegevens op hun positie van buitentemperatuur, luchtdruk, golfhoogte, dauwpunt en watertemperatuur door aan het KNMI. Zij verzamelen dan gegevens van veel schepen en mede daardoor kunnen ze dan de klimaatveranderingen goed in het oog krijgen. Deze gegevens zijn dus best belangrijk voor hun. Om het doorgeven aan te moedigen (want het kost natuurlijk wel wat tijd om alles te meten), kun je een prijsje krijgen.
    Free Image Hosting at www.ImageShack.us Bas heeft ooit een schildje gekregen omdat hij 500 observaties gedaan had.

    Eens in de zoveel tijd, is er een huldiging van medewerkers en worden er medailles en barometers uitgedeeld door iemand van het Ministerie van Transport en Water management. In dit geval ondersecretaris T. Huizinga.
    De groepsfoto (uit een artikel van de KNMI) laat zien, dat er aardig wat mensen gehuldigd worden voor het meewerken aan het project.
    Er zijn ook een paar van Svitzer Ocean Towage: Cees Pronk(tweede van links, gouden medaille) en Peter Heerema (zat op zee, zilveren medaille).
    Bovendien nog een paar vriendinnen van mij die namens hun mannen de cadeautjes in ontvangst namen: P. Tijssen (op de eerste rij, vierde van rechts, een barometer) en F. Klijn-Velderman (zilveren medaille).
    Image Hosted by ImageShack.us

    28-04-2009 om 14:40 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (2)
    26-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarschijnlijk naar Mauritius

    Brandstof is essentieel voor een reis. Te weinig ervan, leidt onherroepelijk tot stagnatie van de reis. Een waarheid als een koe.
    Om weer te bunkeren, gaat de Rotterdam waarschijnlijk aan bij het prachtige eiland Mauritius. Het is echt zo'n paradijs-eiland van de reisbureaus: Witte stranden en blauwe zeeën. Menig huwelijksreis wordt daar gevierd! (niet die van ons hoor, want wij gingen met de tent in september naar Oostenrijk )
    Het uitzicht is ongetwijfeld prachtig. Wat ook prachtig is, is het uitzicht vanaf de Rotterdam! De visjes geven een parade weg! Wat een geluk om dit te mogen zien!

    Image Hosted by ImageShack.us

    26-04-2009 om 09:40 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    25-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede plaats
    Toen ik mij op zaterdag vermaakte met de Vereniging Maritiem Gezinskontakt, speelde onze 15 jarige dochter de clubkampioenschappen van het badmintonnen.
    Net als vorig jaar, deed ze mee met de heren.
    Net als vorig jaar was de finale tegen dezelfde heer.
    Net als vorig jaar werd ze in de finale uitgeschakeld met een driesetter. (Normaal gaat een set tot de 21, maar er moeten wel twee punten tussen zitten. De derde set eindigde in 27-25. Het kan niet anders, of die is reuze spannend geweest! Jammer dat ik er niet bij was!)

    Net als vorig jaar ben ik weer apetrots!
    Image Hosted by ImageShack.us


    De afgelopen week was ze met alle derde tweetalige klassen van de school naar Londen! De hele week op schoep.
    Hier was het bijzonder rustig, zelfs saai, zo zonder puber in huis. Papa zit nu op een uitgebreid verslag te wachten.
    Een van de nadelen van een zeeman: het delen van deze gewone, kleine stappen gaat meestal via het wereldwijdeweb.

    25-04-2009 om 20:32 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    23-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Fort in Hoek van Holland
    Na een gezellige lunch trekt het hele stel naar het Fort (circa 1890) in Hoek van Holland.
    (Ondergetekende vernielt nog even een stoel, die niet berekend was op mijn gewicht.... )

    In groepjes krijgen we een rondleiding door het gigantische fort.
    Tot de Tweede Wereldoorlog was het onderdeel van de verdedigingswaterlinie. Dus een heel andere vorm van verdediging dan die van de Maeslantkering. Vanuit het fort moest de haven van Rotterdam worden beschermd tegen vijandelijke troepen.
    Nu is het Fort ingericht als oorlogsmuseum, maar het conserveren van de stukken is erg moeilijk. Vooral de hoge vochtigheid is een probleem in de diarama’s: kamertjes waarin met poppen oorlogstaferelen worden uitgebeeld.
    Image Hosted by ImageShack.us

    Bij een regenbui sijpelt het water via speciale kokers in de wanden naar beneden waar het terecht komt in een bassin dat vroeger diende als drinkwaterreservoir. Op die manier had men altijd goed drinkbaar water voor de 279 man die er gelegerd waren, maar nu is het dus een probleem. Opmerkelijk dat wisselende omstandigheden om tegengestelde voorzieningen kunnen vragen!
    De drie meter dikke muren en de aarde en het gras op het dak dragen ook nog bij aan een hoge vochtigheidsgraad en zoutuitslag.
    Volgend jaar wordt het Fort verbouwd voor 5.000.000,= euro, maar blijft wel ter bezichtiging open.
    Onze rondleider vertelde verder, dat zij een uniek stuk hebben, namelijk een éénpersoons onderzeeër. Deze werd door de Duitsers gebruikt om gerichte aanvallen te doen op schepen in de haven van Rotterdam. Een bommenwerper had hem gebombardeerd en tegelijkertijd gezien, dat hij ter plekke zonk.
    Burgemeester  Bram Peper heeft ervoor gezorgd, dat het onderzeeërtje aan het Fort toekwam.

    Na deze rondleiding, werd er nog een drankje genuttigd en trok men moe maar voldaan huiswaards.
    De groep Waterweg ging nog uit eten en daar moch ik mee .
    Een erg aan te raden restaurant: Porte Salute in Hoek van Holland! Krijgt van mij een 8,5 en dat is echt enorm hoog! Heerlijk asperges met zalm gegeten, een goede bediening en natuurlijk leuk gezelschap, wat wil een mens nog meer?
    Free Image Hosting at www.ImageShack.usHet was een geweldige dag, ben nog steeds helemaal vol van die Maeslantkering!!

    23-04-2009 om 11:15 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    22-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.afgelopen zaterdag

     Image Hosted by ImageShack.us
    Afgelopen zaterdag trokken de zeemansgezinnen die er zin in hadden èn de gelegenheid hadden naar de Maeslantkering.
    Ikzelf ging al op vrijdag avond richting het Westen om alvast heerlijk bij te kletsen bij vrienden van ons. (Onze dochter had dit weekend clubkampioenschappen van het badmintonnen en bleef thuis.)

    Op zaterdag ochtend dan naar de Nieuwe Waterweg. We werden met koffie en gebak ontvangen in het keringhuis. Een groep van ongeveer 70 man, dat duurt even voordat je iedereen hebt begroet, dus na een uurtje kon de rondleiding beginnen.
    Aangezien ik weg ben van techniek, is dit een kolfje naar mijn hand.
    Wat een indrukwekkend bouwwerk! Ben helemaal ondersteboven van deze uitvinding!
    De kering bestaat uit twee grote waterkerende deuren die zich bij 'normaal weer' in de parkeerdokken langs de beide oevers bevinden. Als voor Rotterdam een waterstand van 3.00 meter boven NAP wordt verwacht, dan moet de Maeslantkering (en de Hartelkering) sluiten. De computer van de stormvloedkering, het Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) roept het Besturingssysteem (BES) op tot sluiting. Het BES voert de commando's van BOS uit.

    Er komt dus totaal géén personeel aan te pas! (wel zijn er 9 mensen die opgeroepen worden om eventuele calamiteiten op te kunnen vangen, maar als alles goed verloopt, hoeven ze niets te doen.)
    Volgens de verwachting zal de kering eens per 10 jaar nodig zijn, maar bij steigende waterpeilen door de opwarming van de aarde, zal dat eens per 5 jaar kunnen worden.
    De deuren zijn ieder 210 meter lang (even ter vergelijking: de Eiffeltoren is in totaal 300 meter hoog) en via een drijvende contructie kunnen ze de Nieuwe Waterweg op gebracht worden. Voordat ze daarna helemaal afzinken, zorgt een vertraging ervoor, dat slip en steentjes e.d. weggespoeld worden, zodat er een schone vloer achterblijft, waardoor iedere deur verder af kan zinken.
    Nadat de noodsituatie geweken is, worden de deuren leeggepompt en kunnen de deuren weer terug op hun plaats naast de Nieuwe Waterweg.

    Het is erg de moeite waard om een kijkje te gaan nemen en dit bouwwerk met eigen ogen te zien!!
    Ik merk, dat ik er nog helemaal vol van ben! Dit was een geweldige ochtend!
    Grapje van mij: als BOS (Beslis en Ondersteunend Systeem èn onze minister van financiën) eraan te pas komt, dan kost het geld!
    De kering heeft 450.000.000,= euro gekost en heeft voor onderhoud per jaar 5.000.000,= euro nodig.

    (Na de rondleiding krijgen we een lunch en gaan we naar het fort in Hoek van Holland, maar dat is voor het volgende artikel.)

    22-04-2009 om 10:11 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    17-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan een onderdeel van de Deltawerken
     Free Image Hosting at www.ImageShack.us
    Zoals ieder jaar, is er voor de leden van de Vereniging  MaritiemGezinskontakt (VMG) een landelijke dag.
    Er wordt altijd een zoutwater tintje gegeven aan deze dag.
    Morgen gaat het gebeuren: de leden van de VMG trekken naar de Deltawerken en specifieker: naar de Maeslantkering in Hoek van Holland.

    De Deltawerken zijn in Nederland een verdedigingssysteem tegen hoogwater uit zee voor de provincies Zeeland en zuidelijk Zuid-Holland. Het plan was er al vóór de watersnoodramp van 1953!
    In totaal is er bijna 50 jaar aan de Deltawerken gebouwd. De kustlijn van Nederland is hierdoor met 700 kilometer verkleind!
    Bij de oplevering van de Maeslantkering in 1997 werden de Deltawerken compleet verklaard.

    Natuurlijk maak ik foto's en komt er ook een verslagje van de dag, maar dan wel ná het weekend.

    17-04-2009 om 09:39 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (3)
    16-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bestrijding piraterij

    VS beginnen diplomatiek offensief tegen piraten
    uitgegeven: 16 april 2009 07:38

    WASHINGTON - Een Amerikaanse diplomatiek offensief moet het aantal aanvallen op schepen voor de kust van Somalië gaan verminderen.

    De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton presenteerde woensdag een aantal maatregelen om de ''piratenplaag'' tegen te gaan. Amerikaanse afgevaardigden gaan om tafel met de leiders van Somalië in de hoop samen tot actie te kunnen komen. Zij doen dat onder meer volgende week op een donorconferentie in België.
    Zij willen graag samen met de Somalische overheid de verblijfplaatsen van de piraten op het land bestrijden. Daarvoor is in december toestemming gegeven door de Verenigde Naties.
    Ook moet de ontwikkelingshulp verhoogd worden.



    Bankrekeningen

    Volgens CNN wil Clinton verder de bankrekeningen van de piraten bevriezen, zodat ze niet meer bij hun geld kunnen. Ook wil ze regelen dat handelaren in geavanceerde apparatuur niets meer verkopen aan piraten. De VS gaan tevens proberen te zorgen dat schepen beter beschermd zijn tegen piraten. Nu al patrouilleren marineschepen de wateren rond Somalië, maar dat is niet voldoende om alle kapingen tegen te gaan.

    Ook is het volgens Clinton van belang de daders te berechten. ''Deze piraten zijn criminelen. Ze vormen gewapende bendes op zee. En degenen die aanvallen organiseren moeten gestopt worden, degenen die ze uitvoeren moeten gestraft'', aldus Clinton.

    Ik heb een beetje dubbele gevoelens hierbij. De cynische kant van mij zegt:
      -moeten degenen die aanvallen organiseren niet gestraft worden
      -ontwikkelingshulp verhogen in Somalië? Dan ook in Bangladesh, Madagascar, Cameroon, Nigeria, Indonesië, Kenya, Thailand, Brazilië,  
       enz.enz. Eigenlijk moeten alle achterstandswijken in alle landen aangepakt worden, zodat er alleen maar tevreden mensen op onze aardbol  
       leven! Een mooi doel en financieel........
      -op een donorconferentie Iedere piraat heeft twee nieren, een hart, longen, hoornvlies, huid enz. enz.: Is dat probleem ook opgelost -?.
    Het kritiekloze gedeelte zegt:
      -nu wordt er eindelijk aan de organiserende kant wat gedaan
    Er zitten nog 270 man vast op 18 schepen in een gijzeling.......
    Een van de zeemansvrouwen merkt terecht op, dat de wereld op zijn kop zou staan als het hier om vliegtuigen zou gaan....

    16-04-2009 om 08:18 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    15-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afstand
    Een sleep zit meestal niet direkt achter de sleepboot. Dit om aanvaringen te voorkomen als er bijvoorbeeld storm is, of wanneer alle elektriciteit (en de motoren ook!) aan boord uitvalt. Een normale afstand tussen de sleper en de sleep is 1 zee-mijl (= 1,852 kilometer)
    (een landmijl is veel korter, namelijk 1609 meter)
    De sleepdraad is zo zwaar over deze lengte, dat hij in een grote boog hangt. Er kan zelfs een ander schip overheen varen, maar dan wordt er wel gevloekt aan boord.
    Door middel van bepaalde ballen in de mast, geeft een sleper aan, dat hij wat op sleeptouw heeft en daardoor beperkt manoeuvreerbaar is. Andere schepen moeten dan uitwijken voor hun.
    Image Hosted by ImageShack.us

    Aanvulling: van Ronny kreeg ik doorgegeven, dat een sleper 's nachts 3 toplichten moet voeren en overdag (bij een lengte van méér dan 200 meter) een (zwarte) 'ruit' in de mast. Met de sleep op 1 mijl afstand is die 200 meter ruimschoots overschreden. Die 'ruit' wordt dus gevoerd!
    Bedankt Ronny, heb ik weer wat geleerd vandaag!
    Bas heeft op dit moment een hele nare zeegang met golven overal vandaan. In de kombuis is al een aantal keer de boel over de grond gegaan.

    15-04-2009 om 09:14 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    14-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Franse marine oefent op de sleep
    Vandaag had ik post van Bas! Altijd leuk om wat te ontvangen. Deze keer zat er een CD-rom bij met foto's.
    Zo heeft de Franse marine, zoals ik al eerder vermeldde, geoefend met het enteren en overmannen van een varend opject, op de Serepca1 (de sleep van dit moment). Dit om beter piraterij te kunnen bestrijden. (Ze mochten binnen bijna alles vernielen, want hierna wordt het schip gesloopt.)
    Free Image Hosting at www.ImageShack.us
    Op de laatste dag van deze oefeningen, heeft de marine een aantal bemanningsleden van de Rotterdam opgehaald, zodat zij de laatste inspectie konden verrichten. Normaal zou dat dus met de werkboot gaan van de Rotterdam zelf, maar deze keer konden ze met een hele snelle boot:
    Image Hosted by ImageShack.us Image Hosted by ImageShack.us

    Aan boord van de Serepca1 was er nog een groep van de marine en mocht de 3e WTK ook even oefenen met een geweer. Een geweldige ervaring voor hem (natuurlijk wel als het 'spelen' is )!
    Image Hosted by ImageShack.us Image Hosted by ImageShack.us

    14-04-2009 om 13:43 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    13-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaap Agulhas

    Kaap Agulhas is geografisch gezien het zuidelijkste puntje van Afrika. De kaap ligt 170 km Zuid-Oosten van Kaapstad, op 34°50'S 20°00'E.
    Op deze plaats ontmoeten de Indische Oceaan en de Atlantische Oceaan elkaar. De warme Agulhasstroom vloeit langs de oostkust van Afrika af en draait terug naar de Indische Oceaan. De zee rondom Kaap Agulhas is berucht wegens winterstormen en reusachtige golven, die 30 meter hoog kunnen worden en zelfs grote schepen kunnen verpletteren. De naam is Portugees voor "naald", en verwijst naar de scherpe rotsen en riffen waarop al heel wat schepen zijn gestrand.
    Image Hosted by ImageShack.usVuurtoren op de Kaap

    De zeebodem nabij de kust is uitermate vlak, en staat bekend als de beste visvangstgrond in Zuid-Afrika. Deze wordt de Agulhasbank genoemd, en is minder dan 100 m diep. Pas 250 km verder de zee in, wordt het geleidelijk dieper.
    Bas rondt vandaag met een ruime bocht deze Kaap. Het is bijzonder mooi weer! Wel het zeetje in de flank, maar als ik zo het bovenstaande lees, hebben ze heel veel geluk! De snelheid is wel terug gelopen naar 4,7 knopen (ongeveer 8,5 km/uur).
    Op naar Shanghai, maar de volgende tussenstop is waarschijnlijk Singapore!

    13-04-2009 om 15:10 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (2)
    12-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat vliegt de tijd. Nu is het alweer (bijna) Pasen!
    Altijd grappig, dat deze dagen sneller voorbij gaan dan de Kerstdagen. Zou dat aan het weer liggen?
    Ik wens iedereen, thuis, bij familie of op zee, een heel Zalig Pasen!

    12-04-2009 om 00:00 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs