Het is zomer in Zuid-Afrika. Bas ligt met de London op een plek, waar de wind lekker tegen de zijkant tekeer kan gaan. Gisteren hebben ze een negende meereind aan de voorkant vastgemaakt en daarmee windkracht 10 het hoofd geboden. Niet comfortabel, maar als de trossen het houden is er niets aan de hand. Meer zwaar weer wordt er in financieel Nederland voorspeld. De financiële crisis is het gespreksonderwerp van de dag. Ook bij Svitzer Ocean Towage worden er voorzorgsmaatregelen genomen. Zo is van hogerhand een streep gehaald door alle nog niet aangevraagde èn goedgekeurde nieuwbouw. De Singapore krijgt in januari zijn life-extensions verbouwing en kan dadelijk weer 10 jaar langer mee. Nu maar hopen, dat er slechts een "paraplu" nodig is voor dit slechte weer....
Het onderstaande filmpje kreeg ik via de baas van Bas, Dhr. Veldman. Het kan zo bij de promotiefilmpjes voor de zeeslepers!
Een FPSO (Floating Production, Storage and Offloading Vessel) is als het ware een doorgeefreservoir (dat ook olie kan bewerken ) voor de oliebranche. Dit ding ligt op zee en wordt via pijpleidingen voorzien van olie. Tankers kunnen hier hun lading vandaan halen. Het wordt gebruikt bij kleine olievelden waarvoor het niet rendabel is om een heel productieplatform te plaatsen èn voor de grotere olievelden in de tijd dat het opbouwen van een productieplatform nog niet klaar is.
Vandaag is de Zeeman op safari geweest! Nee, geen walvissen en dolfijnen deze keer, maar een heuze safari in een landrover! Geschoten? De volgende foto's heeft hij geschoten (hij had de onderstaande foto's bij de reacties gezet bij het vorige artikel op deze site, maar ik wilde tòch even op de hoofdpagina laten zien): Zijn commentaar? "Kaapstad is geweldig!"
De London ligt aangemeerd in Kaapstad. Niet een al te best plekkie: windkracht 8 op de flank en de boot ligt te rijden tegen de kade.... 6 trossen aan de boeg moeten het lege scheepje op z'n plek houden. Nee, niet aangenaam, zelfs niet in de kooi als je 's nachts als vanouds in een schommelend wiegje ligt. En als extra nadeel: internet heeft geen bereik. Dat wordt dus niet MSN-en. Wat jammer voor ons! Hopelijk zijn de reparaties snel klaar en kunnen ze voor een kort tripje nog even de zee op. Dan is het sneller de 20ste.....
Vandaag is het precies 90 jaar geleden, dat de Amerikaanse president Wilson naar Versailles voer voor de vredesbesprekingen van de Eerste Wereldoorlog. De spiegelzaal.... daar gebeurde het allemaal! (ik ben nog in een rijmende stemming! ) Op ons reisje naar Parijs zijn we natuurlijk ook daar gaan kijken. Het is een tripje met de trein. Erg comfortabel. Vanaf het station is het ongeveer een kwartier lopen naar het paleis.
De donkere dagen voor de Kerst, zijn voor sommigen nòg donkerder dan 'anders'. Persoonlijk verlies of ander ongeluk voert dan de boventoon. Laten we even stilstaan bij het leed van deze mensen en een extra kaarsje aansteken.
In Schildpaddenland is zojuist een totale zonsverduistering ingegaan! Er zijn helaas geen mooie corona (de lichtkrans om de zon) en zonnevlammen te zien. De verwarmingslamp in het aquarium is namelijk gepatst. Wel balen, want nu moet ik vandaag alsnog het dorp in, want de laatste gloeilamp is natuurlijk op.
Vandaag komt Bas in Kaapstad aan. Waarschijnlijk belt hij vandaag even op! Altijd een leuk vooruitzicht!
De afgelopen maanden laten ook een toename van de verkoop van condooms zien.
Schotten blijken volgens het onderzoek het meest gebruik te maken van seks als gratis bezigheid: 43 procent.
Overigens is er wel een duidelijk onderscheid tussen mannen en vrouwen: bij mannen staat seks onbetwist bovenaan, vrouwen lopen net iets liever langs winkeletalages.
Noot van mij: oooh, dáárom heet het 'vrije tijd'! Zou er in Nederland dezelfde conclusie uit het onderzoek getrokken kunnen worden? Enne "seks de populairste GRATIS bezigheid"... daar is ook niet iedereen het mee eens. Volgens Bas is er niets zo duur als een vrouw!
Een Duitse rederij denkt de oplossing te hebben gevonden om piraten, die momenteel erg actief zijn in de Golf van Aden, te bestrijden. Zij ontwikkelden een soort geluidswapen dat zo hard schelt dat de piraten een aanval zo zouden afblazen. Hoe werkt het apparaat? Een mp3-speler laat het geluid van ratelende geweren horen, het nieuwe wonderwapen vangt dat op en gaat de klank versterken tot het de 150 decibel bereikt.
Noot van mij: bovenstaand schema gaat "maar" tot 140 decibel. Aan boord heeft Bas heel veel gehoorbeschermende maatregelen en attributen. Zouden piraten die niet hebben?
Het waait een beetje meer dan eerst. Windkracht 6. Dat is geen probleem voor de zeeslepers, want die zijn erop gebouwd om in zware storm nog te kunnen functioneren. Natuurlijk is het fijner om op een glad zeetje te varen. In de tijd dat e-mail nog niet bestond, schreven Bas en ik elkaar zeer geregeld brieven. Ooit schreef hij, dat de brief zo lang geduurd had, omdat het te slecht weer was geweest. Ik vond het een mooie smoes; een pen schrijft ook een heel tijdje ondersteboven . Tòtdat ik een keer in een storm mee de Noordzee op ging... (Het schip moest hals over kop vertrekken, omdat een andere boot in nood was.) We waren nog maar net de haven uit, of ik hoorde in de messroom (eetzaal) het serviesgoed kapot vallen. Bij Bas, kwam de radio van het schot en vloog door de hut en ik probeerde (met een emmer in mijn armen ) alles te grijpen wat nog meer loskwam. Zelfs de stoel vloog de hut uit en lag 12 meter verderop in de kombuis.... sindsdien heb ik niet meer lopen zeuren als een brief wat later kwam, want je bent echt niet bezig met schrijven als de boot zo tekeer gaat. Toch wel eens handig om mee te gaan in slecht weer.
Het is net donker geworden ten Zuidwesten van Afrika. Als het goed is, heeft de London de bak van de DeDa overgenomen en kan laatstgenoemde gaan bunkeren (= tanken) in Kaapstad. Daarna wordt het geheel weer teruggegeven aan de DeDa en kan de London naar binnen, maar dan is het al volgende week. Het is net een doorgeefspelletje!
De Duitse bondsregering overweegt 1400 militairen in te zetten tegen de piraterij bij de Hoorn van Afrika. Dat zijn er veel meer dan waarvan tot dusver sprake was. De Duitse troepenmacht gaat deel uitmaken van de troepenmacht die de Europese Unie op de been wil brengen tegen de kapers, de zogenoemde missie Atalanta. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung was het oorspronkelijke plan de inzet van slechts één fregat, met tweehonderd opvarenden. In dat geval zouden al met al, inclusief reserves, slechts vijfhonderd Duitse militairen naar de omgeving van Somalië worden gestuurd. De Frankfurter Allgemeine Zeitung weet echter te melden dat diverse ministeries plannen uitwerken om samen 1.400 militairen uit te zenden. Dat bericht is in regeringskringen in Berlijn bevestigd. De missie Atalanta moet 8 december van start gaan. De EU wil vijf tot zeven schepen inzetten. Tot de Duitse plannen behoort ook de inzet van militairen op Duitse vrachtschepen om deze tegen kapers te beschermen, schrijft de Frankfurter. Duitsland denkt op 3 of 10 december de knoop door te hakken over de manier waarop dit land aan de EU-operatie gaat deelnemen.
Noot van mij: "inzet van militairen op vrachtschepen". Lijkt me een goede actie. Dat zou van mij ook wel mogen op Nederlandse schepen! Wel duur!
De radio (Q-Music) staat hier in huis bijna de hele dag aan. Lekker gezellig en je hoort ieder uur in ieder geval een gedeelte van het nieuws. Af en toe moet ik ook erg lachen over bepaalde uitspraken: Vandaag vroeg Gijs Staverman aan een kippenboer of hij ook een beetje verliefd was op zijn kippen. Het wijze antwoord van de man was: "Ik heb ook een vrouw, dus eerst de vrouw en dan de kip!" Ik vraag me af of de uitspraak van mijn echtgenoot ook zou zijn: eerst mijn vrouw en dan het schip........
De laatste twee regeltjes rijmen wel, maar ik vrees voor de echte volgorde.......
Zeilteam neemt kerstpakketten voor piraten mee Uitgegeven: 14 november 2008 12:47 Laatst gewijzigd: 14 november 2008 12:47
KAAPSTAD - Met 'kerstpakketten' hoopt de bemanning van het Nederlandse Delta Lloyd-team de gevaren van de tweede etappe van de Volvo Ocean Race de komende weken te trotseren. En die gevaren zijn nadrukkelijk aanwezig op weg van Kaapstad (Zuid-Afrika) naar Kochi in India.
Vooral bij de kust van Somalië moeten de zeilers rekening houden met piraten
Zaterdag vertrekken de acht boten voor de tweede etappe, die een afstand van 4500 zeemijl telt. "Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom", blikt teamleider Tom Touber, de man achter de zege van ABN Amro in de vorige editie, vooruit naar de eventuele problemen met het piratenvolk onderweg.
"We hebben kerstpakketten voor ze ingepakt met 100 dollar, een camera en sigaretten. Die gooien we uit de boot. We hebben veel plakband gebruikt, dan duurt het lang voordat ze het hebben uitgepakt en kunnen wij ondertussen verder varen."
Delta Lloyd besloot pas op het laatste moment mee te doen. Bovendien is het budget met 5 miljoen euro een stuk lager dan dat van bijvoorbeeld de winnaar van de eerste etappe, het team van Ericsson.
Noot van mij: nou komt mijn muziekje goed van pas! Hoe komt dit team aan deze bekrompen denkwijze? Denken ze, dat de gegijzelden op de tanker ook maar een pakje mee hadden moeten nemen? Dat budget van 5 miljoen euro is zeker niet voldoende als piraten (ná het openen van het pakje ) toch besluiten, dat 100 dollar en wat er nog meer in zit, te weinig is om de vette vis te laten zwemmen....
Uitzicht op mijn voortuin, vanmorgen! Hiervoor alleen al, wil ik wel 's morgens vroeg opstaan! Wat een mooi plaatje was dat! De sneeuw ligt er nu nog steeds, maar het wordt al hard minder. Bas is op weg naar Kaapstad. Als de bak deze week overgenomen is door hun en vervolgens na het weekend weer terug is gegeven aan de DeDa, kunnen ze naar binnen.
Ik sprak iemand die ervan baalde, dat haar man twee uur later thuis kwam dan normaal. Toen ik zei, dat mijn man ook overwerkte, vroeg ze of hij dan ook zo laat thuis was. Op mijn opmerking, dat hij tenminste 3 weken later thuis gaat komen, was geen goed antwoord mogelijk. Eén voordeel: die van mij staat nooit in de file!
"Het is berekoud aan boord. En dat noemen ze dan zomer hiero. Het is nu 20 graden, dat lijkt natuurlijk warm (en dat is het eigenlijk ook wel) maar als je 32 graden gewend bent, is het maar verrekte koud. We lopen hier zelfs al met truien en ik denk dat ik zo maar eens een lange broek aan ga trekken", schrijft mijn arme echtgenoot. Dat is afzien voor hem! Vandaag ligt hier op de daken overal sneeuw! En worden er wintersebuien verwacht met nog meer sneeuw, hagel en onweer. De temperatuur is maximaal 4 graden Celcius. Dat wordt dus een jas aantrekken. Korte broeken zijn hier al heel lang opgebrogen!
De titel van dit berichtje, doet een ongeluk vermoeden. Niets is minder waar. "Hij" is in dit geval de sleep en "erin liggen" betekent, dat de reis ten einde is, want dit was het doel! Het verliep volledig gesmeerd volgens mijn echtgenoot. Het is een spektakel om te zien. (Let op de rij mannetjes op de hoge kant van de bak, dan is de menselijke maat wat duidelijker. Ikzelf weet niet goed of ik daar wel wilde staan, als het ijzeren gevaarte eraf floept, komt die achterkant omhoog en stort je naar beneden. Nou was natuurkunde niet mijn allerbeste vak; misschien zit er zoveel ballastwater in de bak, dat dat niet kan gebeuren. )
Het huis helemaal schoon hebben bij thuiskomst van de zeeman, is een van de typische zeemansvrouwentikken. Aangezien mijn snelheid niet zo groot is (net als op de zeeslepers), moet ik daar op tijd mee beginnen. Die planning is dus vanaf vandaag! Natuurlijk gaat het gewone leven ook nog door. (Koken, wassen, strijken (alwéér ) boodschappen, bezoekjes, computeren, telefoneren, administratie, solliciteren, surprises maken, schilderen, enz.enz. ) Als over twee weken de Kanaalkoortspoets maar klaar is, want de laatste twee weken gaan vandaag in! Joepie!