Het waait een beetje meer dan eerst. Windkracht 6. Dat is geen probleem voor de zeeslepers, want die zijn erop gebouwd om in zware storm nog te kunnen functioneren. Natuurlijk is het fijner om op een glad zeetje te varen. In de tijd dat e-mail nog niet bestond, schreven Bas en ik elkaar zeer geregeld brieven. Ooit schreef hij, dat de brief zo lang geduurd had, omdat het te slecht weer was geweest. Ik vond het een mooie smoes; een pen schrijft ook een heel tijdje ondersteboven . Tòtdat ik een keer in een storm mee de Noordzee op ging... (Het schip moest hals over kop vertrekken, omdat een andere boot in nood was.) We waren nog maar net de haven uit, of ik hoorde in de messroom (eetzaal) het serviesgoed kapot vallen. Bij Bas, kwam de radio van het schot en vloog door de hut en ik probeerde (met een emmer in mijn armen ) alles te grijpen wat nog meer loskwam. Zelfs de stoel vloog de hut uit en lag 12 meter verderop in de kombuis.... sindsdien heb ik niet meer lopen zeuren als een brief wat later kwam, want je bent echt niet bezig met schrijven als de boot zo tekeer gaat. Toch wel eens handig om mee te gaan in slecht weer.
Het is net donker geworden ten Zuidwesten van Afrika. Als het goed is, heeft de London de bak van de DeDa overgenomen en kan laatstgenoemde gaan bunkeren (= tanken) in Kaapstad. Daarna wordt het geheel weer teruggegeven aan de DeDa en kan de London naar binnen, maar dan is het al volgende week. Het is net een doorgeefspelletje!
De Duitse bondsregering overweegt 1400 militairen in te zetten tegen de piraterij bij de Hoorn van Afrika. Dat zijn er veel meer dan waarvan tot dusver sprake was. De Duitse troepenmacht gaat deel uitmaken van de troepenmacht die de Europese Unie op de been wil brengen tegen de kapers, de zogenoemde missie Atalanta. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung was het oorspronkelijke plan de inzet van slechts één fregat, met tweehonderd opvarenden. In dat geval zouden al met al, inclusief reserves, slechts vijfhonderd Duitse militairen naar de omgeving van Somalië worden gestuurd. De Frankfurter Allgemeine Zeitung weet echter te melden dat diverse ministeries plannen uitwerken om samen 1.400 militairen uit te zenden. Dat bericht is in regeringskringen in Berlijn bevestigd. De missie Atalanta moet 8 december van start gaan. De EU wil vijf tot zeven schepen inzetten. Tot de Duitse plannen behoort ook de inzet van militairen op Duitse vrachtschepen om deze tegen kapers te beschermen, schrijft de Frankfurter. Duitsland denkt op 3 of 10 december de knoop door te hakken over de manier waarop dit land aan de EU-operatie gaat deelnemen.
Noot van mij: "inzet van militairen op vrachtschepen". Lijkt me een goede actie. Dat zou van mij ook wel mogen op Nederlandse schepen! Wel duur!
De radio (Q-Music) staat hier in huis bijna de hele dag aan. Lekker gezellig en je hoort ieder uur in ieder geval een gedeelte van het nieuws. Af en toe moet ik ook erg lachen over bepaalde uitspraken: Vandaag vroeg Gijs Staverman aan een kippenboer of hij ook een beetje verliefd was op zijn kippen. Het wijze antwoord van de man was: "Ik heb ook een vrouw, dus eerst de vrouw en dan de kip!" Ik vraag me af of de uitspraak van mijn echtgenoot ook zou zijn: eerst mijn vrouw en dan het schip........
De laatste twee regeltjes rijmen wel, maar ik vrees voor de echte volgorde.......
Zeilteam neemt kerstpakketten voor piraten mee Uitgegeven: 14 november 2008 12:47 Laatst gewijzigd: 14 november 2008 12:47
KAAPSTAD - Met 'kerstpakketten' hoopt de bemanning van het Nederlandse Delta Lloyd-team de gevaren van de tweede etappe van de Volvo Ocean Race de komende weken te trotseren. En die gevaren zijn nadrukkelijk aanwezig op weg van Kaapstad (Zuid-Afrika) naar Kochi in India.
Vooral bij de kust van Somalië moeten de zeilers rekening houden met piraten
Zaterdag vertrekken de acht boten voor de tweede etappe, die een afstand van 4500 zeemijl telt. "Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom", blikt teamleider Tom Touber, de man achter de zege van ABN Amro in de vorige editie, vooruit naar de eventuele problemen met het piratenvolk onderweg.
"We hebben kerstpakketten voor ze ingepakt met 100 dollar, een camera en sigaretten. Die gooien we uit de boot. We hebben veel plakband gebruikt, dan duurt het lang voordat ze het hebben uitgepakt en kunnen wij ondertussen verder varen."
Delta Lloyd besloot pas op het laatste moment mee te doen. Bovendien is het budget met 5 miljoen euro een stuk lager dan dat van bijvoorbeeld de winnaar van de eerste etappe, het team van Ericsson.
Noot van mij: nou komt mijn muziekje goed van pas! Hoe komt dit team aan deze bekrompen denkwijze? Denken ze, dat de gegijzelden op de tanker ook maar een pakje mee hadden moeten nemen? Dat budget van 5 miljoen euro is zeker niet voldoende als piraten (ná het openen van het pakje ) toch besluiten, dat 100 dollar en wat er nog meer in zit, te weinig is om de vette vis te laten zwemmen....
Uitzicht op mijn voortuin, vanmorgen! Hiervoor alleen al, wil ik wel 's morgens vroeg opstaan! Wat een mooi plaatje was dat! De sneeuw ligt er nu nog steeds, maar het wordt al hard minder. Bas is op weg naar Kaapstad. Als de bak deze week overgenomen is door hun en vervolgens na het weekend weer terug is gegeven aan de DeDa, kunnen ze naar binnen.
Ik sprak iemand die ervan baalde, dat haar man twee uur later thuis kwam dan normaal. Toen ik zei, dat mijn man ook overwerkte, vroeg ze of hij dan ook zo laat thuis was. Op mijn opmerking, dat hij tenminste 3 weken later thuis gaat komen, was geen goed antwoord mogelijk. Eén voordeel: die van mij staat nooit in de file!
"Het is berekoud aan boord. En dat noemen ze dan zomer hiero. Het is nu 20 graden, dat lijkt natuurlijk warm (en dat is het eigenlijk ook wel) maar als je 32 graden gewend bent, is het maar verrekte koud. We lopen hier zelfs al met truien en ik denk dat ik zo maar eens een lange broek aan ga trekken", schrijft mijn arme echtgenoot. Dat is afzien voor hem! Vandaag ligt hier op de daken overal sneeuw! En worden er wintersebuien verwacht met nog meer sneeuw, hagel en onweer. De temperatuur is maximaal 4 graden Celcius. Dat wordt dus een jas aantrekken. Korte broeken zijn hier al heel lang opgebrogen!
De titel van dit berichtje, doet een ongeluk vermoeden. Niets is minder waar. "Hij" is in dit geval de sleep en "erin liggen" betekent, dat de reis ten einde is, want dit was het doel! Het verliep volledig gesmeerd volgens mijn echtgenoot. Het is een spektakel om te zien. (Let op de rij mannetjes op de hoge kant van de bak, dan is de menselijke maat wat duidelijker. Ikzelf weet niet goed of ik daar wel wilde staan, als het ijzeren gevaarte eraf floept, komt die achterkant omhoog en stort je naar beneden. Nou was natuurkunde niet mijn allerbeste vak; misschien zit er zoveel ballastwater in de bak, dat dat niet kan gebeuren. )
Het huis helemaal schoon hebben bij thuiskomst van de zeeman, is een van de typische zeemansvrouwentikken. Aangezien mijn snelheid niet zo groot is (net als op de zeeslepers), moet ik daar op tijd mee beginnen. Die planning is dus vanaf vandaag! Natuurlijk gaat het gewone leven ook nog door. (Koken, wassen, strijken (alwéér ) boodschappen, bezoekjes, computeren, telefoneren, administratie, solliciteren, surprises maken, schilderen, enz.enz. ) Als over twee weken de Kanaalkoortspoets maar klaar is, want de laatste twee weken gaan vandaag in! Joepie!
Sinterklaas is gearriveerd! Altijd een spannende tijd voor kind en ouder. Toch geweldig, dat een man van deze leeftijd gewoon nog kan werken op een sleper! De regering is al bezig om de leeftijd voor pensionering omhoog te schroeven. Ze kan de Goedheiligman als norm aanhouden! foto van koopvaardij.web-log.nl De stoomboot van de Sint was vroeger de ster van de T.V.-serie "Hollands Glorie". Genaamd: de Furie.
Dat we een apart slag vrouwen zijn, staat niet ter discussie. Hoewel er nogal wat vooroordelen te vinden zijn (die niet kloppen ). Ook opmerkingen, dat we er zelf voor gekozen hebben, komen te pas en te onpas voorbij. Volgens mij is de enige die ervoor gekozen heeft de echtgenoot van de zeemansvrouw. Het volgende you tube fragment heb ik gejat van de Vereniging Maritiem Gezinskontakt (VMG) :
Nederland gaat het commando voeren over een EU-missie die in de Golf van Aden op talloze piraten gaat jagen. Minister Eimert van Middelkoop van defensie verwacht dat de missie tien schepen omvat, versterkt met luchtsteun.
De Europese Ministerraad besloot in Brussel tot de eerste maritieme missie ooit die Atalanta gaat heten en waarvoor Nederland het luchtverdediging en commandofregat de Evertsen stuurt. Onduidelijk is nog of de Europeanen de piraten alleen verjagen (via militaire afschrikking) dan wel ook oppakken en bestraffen. Volgens het internationaal zeerecht is dat laatste vanuit Europa niet zo eenvoudig. De missie opereert overigens op basis van een recente resolutie van de VN Veiligheidsraad.
Noot van mij: ik vind het een goede zaak, dat er nu eindelijk iets wordt geprobeerd! Een beetje sceptisch vraag ik me wel af wat "verjagen via militaire afschrikking" inhoudt?? We zullen zien in de toekomst! En niet geschoten is ook mis. (béétje aparte woordspeling, ik geef het toe! Het plaatje is ook een leuke woordspeling....)
Gisteren is Bas de 0-meridiaan èn de evenaar gepasseerd. Ik vroeg, waarom ze niet precies over het punt 00 N/S en 00 E/W gingen. Dat zou volgens mij erg leuk staan in het journaal!
Zijn antwoord van vanochtend: "precies dáár ligt een groot weerstation! Daar moesten we maar niet recht op afkoersen! "
Jammer hè? Was met mijn getallenfobie wel een mooie plek op aarde geweest!
Het feestweekend is ten einde. Mijn verjaardag was een gezellige bende. Gelukkig hulp genoeg, zodat er ook nog gekletst kon worden. Bas belde om 9.00 uur! Heerlijk om zijn stem te horen. De puinhopen zijn opgeruimd, de logés zijn vertrokken. Weer terug naar de orde van de dag!
Het einde van de sleepreis komt nu hard dichterbij. Het laatste stuk voert naar Angola. Het is een door oorlogen verscheurd land, dat langzamerhand uit de diepte omhoop probeert te kruipen. Met een oppervlakte van 37 x Nederland is het een enorm uitgestrekt land. Het aantal inwoners is iets meer dan 12 miljoen, dus op een kluitje wonen is er niet bij (buiten de steden). In Angola wordt olie gewonnen (vandaar de sleep!) net als in Nigeria en Libië. Verder in heel Afrika niet. Door de oorlogen is de infrastructuur in het land bijzonder slecht. Mijnen vormen een groot probleem. Het is geen land om lekker uit te gaan. En dat is een understatement!
Er wordt over het algemeen niet in Angola afgelost. Daarvoor wordt uitgeweken naar Pointe Noir (Congo), Abidjan (Ivoorkust) of naar Zuid-Afrika. Alleen al voor de gemoedsrust een goede zaak!
Vandaag heb ik het druk met de voorbereidingen voor mijn verjaardag morgen! 40 word ik! Bas zal 's morgens bellen. Daar zit ik me nu al op te verheugen! Ik heb één van mijn nieuwe penselen af moeten geven aan onze dochter, zodat zij er een strikje om kan doen en hem in kan pakken. Ik ben dus benieuwd wat het cadeautje van mijn man zal zijn.. Het lijkt erger dan dat het is: toen hij vertrok, had ik mijn nieuwe penselen en de verf nog niet binnen. Hij kon ze daarom niet inpakken. (Meestal zorgt hij wel voor een cadeautje voordat hij vertrekt. Dat is natuurlijk ook beter voor zijn gezondheid! Ik vind namelijk één handeling noodzakelijk als je de zee op wil: vooruitdenken.)
Het is wel opvallend, dat Bas nauwelijks thuis is geweest op mijn verjaardag. Ik ben nu 22 jaar zeemansvrouw en van die tijd heeft hij ongeveer 5 keer zijn neus laten zien. Zou hij connecties hebben op kantoor?
Een filmpje van de London en de Rotterdam in de Golf van Mexico. Iedereen begrijpt na het bekijken van deze beelden vast en zeker waarom Bas aan deze schepen verslaafd is!